Merenkulun uutisia 10.6.2024: Ateenan merenkulkumessut, konttien spot-hinnat, Borealis, vihreä siirtymä satamille, konttisatamien tehokkuus, Norsepowerin laskentakaava EEDI:lle, mitä maksaa biopolttoaine, Punaisen meren kriisi jatkuu, tulipalon vaara aluksilla, valmiusalus Suomenlahdelle?

Mitä tarkoittaa termi?:

B/D (Barrels per Day): https://www.investopedia.com/terms/b/bd.asp

MRV (Monitoring, Reporting and Verification): https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/mrv/

Spot markkinat: https://fi.wikipedia.org/wiki/Spot-markkinat

Wingsail: https://en.wikipedia.org/wiki/Wingsail

Merenkulku yleinen:

Mikäli Ateenan merenkulkumessuilta on vedettävissä yksi yhteinen teema viime viikolta, se olisi ”huonot ajat tekevät hyvää liiketoiminnalle”. Se tarkoittaa, että geopoliittiset jännitteet ja epäilyt uusien alusten toimituksista tukevat pitenevää noususuhdannetta: https://gcaptain.com/are-geopolitical-conflicts-push-shipping-towards-a-golden-era/

Viikkoraportti: irtolasti- ja säiliöalusrahteja, alusten myyntejä, romutuksia, uudisrakennuksia, jälleenmyyntihintojen vertailuja, raaka-aineiden viitehintoja, osakekursseja: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/06/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-23-1.pdf

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Intia aikoo perustaa uuden varustamon ja laajentaa sen koon vähintään 1´000 alukseen seuraavan vuosikymmenen aikana. Hanke on osa maan strategiaa hyödyntää kasvava tulo kaupankäynnistä samalla, kun pyritään vähentämään riippuvuutta ulkomaisista varustamoista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-to-establish-new-shipping-company-for-expanding-fleet-by-1000-ships-in-next-decade/

Alus on laiva on paatti on holkki on rove. Aluksia on monen sorttisia: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/types-of-ships-in-merchant-navy/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Eurooppalaiset huolitsijat varoittavat, että 40 jalan konttien spot-rahdit Kiinasta saattavat nousta ensi kuussa viisinumeroisiin lukuihin. Hintapiikin ei uskota olevan pitkäaikainen vaan kysynnän ja korkotason sekä työmarkkinoiden uskotaan säätelevän kuluttajien ostohalukkuutta: https://gcaptain.com/container-spot-rates-in-china-set-to-hit-five-figures/

Meksikosta on tullut kauttakulkumaa kiinalaisille konteille matkalla USA:an: https://www.freightwaves.com/news/borderlands-mexico-china-to-mexico-freight-spurs-growth-in-laredo-texas

Energia ja raaka-aineet:

Suomalainen Borealis ja japanilaisvarustamo ovat solmineet kuljetussopimuksen. Alus rakennetaan suomalais-ruotsalaiseen jääluokkaan IB maailman ainoana erittäin suurena kaasusäiliöaluksena (VLGC) ja sen toimitus on vuonna 2027. Aluksen tankkikapasiteetti on 93´000 m³ ja se tulee kuljettamaan Borealiksen Porvoon laitokselle raaka-aineita: https://www.hellenicshippingnews.com/borealis-and-iino-lines-sign-second-long-term-time-charter-contract-for-very-large-gas-carrier/

Säiliöalusraportti: kauan odotettu Dangoten jalostamo Nigeriassa aloittaa toimintansa ja se muuttaa tuotesäiliöalusten reitityksiä. Lisäksi raakaöljyn, öljytuotteiden, rahtien ja aluspolttoaineiden hintakehitys: https://www.gibsons.co.uk/report/a-lot-of-moving-parts/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Gazan hätäapulaituri on saatu korjattua ja se on taas käytössä. Kuitenkin yhden päivän toimitusten jälkeen laiturin käyttö jouduttiin keskeyttämään maissa olevien turvaongelmien vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/distribution-of-food-from-gaza-aid-corridor-paused-again

Venäjä on aloittanut vehnän kuljetukset Brasiliaan Vysotskyn satamasta. Ensimmäinen lasti oli 31´000 tonnia. Vysotskin viljasatama aloitti vuonna 2023 huhtikuussa ja sen suunniteltu kapasiteetti on 4 miljoonaa tonnia vuodessa. Venäjän viljan kokonaisviennin odotetaan nousevan 70 miljoonaan tonniin satokaudella 2024 / 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-starts-wheat-shipments-to-brazil-from-baltic-terminal/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Alaskalaiskaupunki ja risteilyvarustamot ovat sopineet päivittäisestä enimmäisvierailijamäärästä vuodesta 2026 alkaen: https://maritime-executive.com/article/juneau-and-cruise-lines-agree-to-cap-on-daily-passengers-starting-in-2026

Offshore ja merituulivoima:

UK:n tulisi kolminkertaistaa merituulivoimahankkeensa pitääkseen tavoitteensa vuoteen 2030 mennessä. UK on maailman toiseksi suurin tuulivoimakapasiteetin tuottaja Kiinan jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/uk-is-on-track-to-miss-its-2030-offshore-wind-targets-by-18-years

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Suezin kanavaviranomainen on päättänyt erityyppisille aluksille ja säiliöaluksille myönnettävien alennusten jatkamisesta tämän vuoden loppuun saakka. Päätöksen tarkoituksena on tukea maailmankauppaa ja tiettyjä reittejä käyttäviä aluksia, jotta ne valitsisivat Suezin kautta kulun: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-authority-decides-to-expand-discounts-on-shipping-services/

Satamat ja terminaalit:

Vihreä siirtymä tarkoittaa satamille maasähköliittymien osalta energiankulutuksen kaksinkertaistumista arvioi espanjalaissataman kehitysjohtaja. Lisäksi sataman ja satamaoperaattorien laitteiden sähköistyminen vaatii omat lisänsä, joka arvion mukaan kaikkiaan viisinkertaistaa asennustarpeet: https://www.hellenicshippingnews.com/the-electrical-connection-of-the-ships-means-a-five-fold-increase-the-installed-power-in-the-ports/

Kapkaupungin konttisataman sijoittuminen viimeiseksi Maailmanpankin listauksessa on saanut kaupungin kehottamaan satamaa parempaan tulokseen. Muidenkaan Etelä-Afrikan satamien sijoittuminen ei ollut lainkaan hyvä vaan ne kaikki sijoittuivat viimeisten 15 sataman joukkoon: https://gcaptain.com/cape-town-tells-port-to-do-better-after-being-ranked-last-in-world/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Norsepowerin uusi laskentakaava roottoripurjeiden EEDI / EEXI -arvoille on saanut luokituslaitoshyväksynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/easier-eedi-process-dnv-validates-norsepowers-new-eedi-eexi-calculation-method-2/

Autonomiset järjestelmät ja teknologiat voivat parantaa merenkulun turvallisuutta unohtamatta järjestelmien parempaa keskinäisriippuvuutta: https://www.newswise.com/articles/expert-pitch-prevent-maritime-accidents-with-autonomous-technologies-and-better-systems-integration

Konecranes on tuonut markkinoille uuden hallinosturityypin: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-s-series-is-not-just-a-hoist-its-a-game-changer/

Toukokuun alustilaukset: Kiina 54 vs Etelä-Korea 2: https://www.hellenicshippingnews.com/china-takes-orders-for-54-ships-vs-koreas-2-in-may/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Lotus-projekti – 6 kuukauden mittainen hanke, jossa selvitetään varustamon kustannuksia käytettäessä biopolttoaineita. Selvitys kattaa myös polttoainejärjestelmät ja konehuollot. Hanketta vetää singaporelainen merenkulun hiilineutraaliuskeskus: https://www.hellenicshippingnews.com/project-lotus-to-provide-transparent-ownership-cost-of-bunkering-biofuels/

Podcast: miehittämättömiä, automaattisia siipipurjekäyttöisiä aluksia tuottava yritys: https://www.maritime-executive.com/podcast/in-the-know-podcast-58-barak-ben-gal-cfo-of-saildrone

“Its good to be a king” sanoi Mel Brooks aikoinaan. Hyvinvointiaan ja mahtavuuttaan voi esitellä superjahdeilla. Nämä asemansa korostajat ovat ihailun ja salailun kohteita – ja suurten kasvihuonekaasupäästöjen lähteitä: https://gcaptain.com/as-superyachts-popularity-grows-so-is-their-supersized-climate-impact/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

”Jokainen voidaan murtaa” pätee myös tietoon. Kun tarpeeksi kauan kidutetaan, tieto tunnustaa vaikka mitä. Tiedon käyttäjän ja hyödyntäjän tulisi olla ikuinen oppilas voidakseen käyttää tietoa toiminnan parantamiseen. Helppoja ratkaisuja ei ole eikä tiedon tuoman mukavuudentunteen saa antaa ottaa ylivaltaa. Terve epäilys on syytä säilyttää: https://splash247.com/if-you-torture-the-data-long-enough-it-will-confess-to-anything/

Muu logistiikka, koulutus:

Singaporelainen varustamo, jolla on n. 8´000 työntekijää (4´000 merenkulkijaa) maailmanlaajuisesti, on perustanut oman koulutuskeskuksen kouluttaakseen kaikkia työntekijöitään. Koulutuskeskuksessa tuotetaan jäsenneltyä ja räätälöityä koulutusta kaikille työntekijöille taustasta riippumatta kunkin tarpeiden mukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/pil-launches-academy-to-strengthen-workforce-competencies-in-maritime-transport-and-logistics/

EU ja hallitukset, lippuvaltiot, YK ja IMO:

FuelEU Maritime´n tavoitteena on edistää merenkulussa uusiutuvien ja matalahiilisten polttoaineiden käyttöönottoa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Alusten lippuvaltiosta riippumatta, jotka liikkuvat tai käyvät EU / EEA-alueella, tulee noudattaa kasvihuonekaasupäästöjen raja-arvoja. Vuodesta 2018 lähtien yli 5´000 GT alusten on ollut pidettävä luokituslaitoksen hyväksymää päästöjen valvontasuunnitelmaa. Se ei yksin enää riitä vaan se on päivitettävä elokuuhun 2024 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-monitoring-plans-must-be-ready-in-august/

YK:n alainen maailman ruokajärjestö, FAO, arvioi kuukausittain maailman ruuan tukkuhintaa. Toukokuussa ruuan hinta nousi kolmatta kuukautta peräkkäin. Järjestö arvioi myös maailman maataloustuotantoa ja sen arvion mukaan tulevan satokauden tuoton odotetaan olevan viime vuotisella tasolla: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-inched-up-in-may-for-third-consecutive-month/

IMO on esitellyt Bonnin ilmastokeskusteluissa viimeisimmät edistysaskeleensa ja suunnitelmansa merenkulun hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-presents-pathway-to-net-zero-shipping-at-bonn-climate-talks/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Irtolastialuksen vartijat torjuivat merirosvojen hyökkäyksen Somalian itäpuolella. Merirosvot toimivat emäalukselta käsin pienveneillä. Alueella toimii EUNAVFOR´n mukaan ainakin kolme ryhmittymää. Samaan aikaan huthit ovat tehneet hyökkäykset kahta kauppa-alusta vastaan ilman osumia:  https://maritime-executive.com/article/bulker-fends-off-pirates-while-houthis-launch-new-barrage-in-red-sea

Huthien hyökkäykset kauppa-aluksia vastaan jatkuu. Viikonloppuna 3 alukseen osui: https://splash247.com/three-ships-hit-by-the-houthis-over-the-weekend/

Sanasota Kiinan ja Filippiinien välillä jatkuu Etelä-Kiinan merellä. Tällä kertaa kyse oli Filippiinien sairaskuljetuksen häirinnästä kiistanalaisilta atolleilta: https://maritime-executive.com/article/chinese-blocking-philippine-medical-evacuation-was-barbaric-says-pcg

Hollantilaisfregatti syyttää kiinalaishävittäjiä vaarallisen lähelle tulleista tiedustelulennoista: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-navy-accuses-chinese-jets-of-unsafe-close-approach

Pakotteet:

Venäläinen säiliöalusvarustamo odottaa pakotteiden ja muuttuvien markkinatilanteiden leikkaavan tämän vuoden tulosta. Pakotteet vaikuttivat 8 %:in säiliöaluksista, jotka osallistuivat Venäjän öljykuljetuksiin: https://gcaptain.com/russian-tanker-group-sovcomflot-expects-sanctions-to-cut-2024-revenues/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tulipalon vaara kasvaa merellä lastien (mm. litium-ioni akut) ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kuin laiminlyöntienkin vuoksi. Satamavaltiotarkastuksissa on viimeisimmissä selvityksissä havaittu hälyttävän voimakas palontorjuntaan liittyvien puutteiden kasvu. Myös merellä sattuneissa tulipaloissa on havaittu 17 % kasvu vuositasolla: https://maritime-executive.com/article/calls-for-oversight-as-more-ships-fail-inspections-as-fire-risks-increase

Järjestöt:

Raportti: Maailmanpankki on selvittänyt viimeisimmässä konttisatamien suorituskykyindeksissään 405 sataman sijoittumisen. Analyysi sisälsi 182´000 aluskäyntiä, 238 miljoonaa siirtoa ja n. 381 miljoonaa TEU:ta. Tehokas korkealaatuinen satamainfrastruktuuri voi helpottaa tuotanto- ja jakeluinvestointeja, saada aikaan valmistuksen ja logistiikan laajentamista, luoda työpaikkoja ja nostaa tulotasoa. Satamien sijoittuminen listalla sisältää yllätyksiä: https://maritime-executive.com/article/asian-ports-top-world-bank-rankings-while-many-large-ports-rank-lower

Onnettomuudet:

Antwerpenin satamassa sattunut öljyvuoto sulki konttiterminaalin ja yhden suluista. Öljyvuoto sattui aluksen ottaessa polttoainetta. Saastuneita aluksia oli 20 ja ne puhdistettiin ennen satamasta poistumista: https://gcaptain.com/bunker-spill-closes-antwerp-dock-and-lock/

Ympäristö:

Suomi haluaa EU:n investoivan valmiusalukseen Suomenlahdelle vastauksena varjolaivaston aiheuttamaa mahdollista päästöä vastaan. Suomen arvion mukaan 70 vanhaa säiliöalusta liikkuu Suomenlahdella joka viikko. Norjan merenkulkulaitoksen arvion mukaan niiden keski-ikä on 29 vuotta: https://www.maritime-executive.com/article/finland-wants-a-spill-response-vessel-to-be-ready-for-dark-fleet-risks

Alus olisi EMSA:n 15. valmiusalus: https://splash247.com/citing-russias-shadow-fleet-finland-calls-for-greater-oil-spill-response-resources-in-the-baltic/

Alus olisi jäissäkulkukykyinen ja kykenevä keräämään öljyä jääolosuhteissa: https://gcaptain.com/finland-wants-eu-oil-spill-vessel-to-counter-shadow-fleet-risks/

NATO tutkii ilmastomuutoksen vaikutuksia Jäämereen: https://www.maritime-executive.com/article/nato-studies-effects-of-warming-on-arctic-ocean-s-sonar-properties

Historian havinaa:

Englannin ainoa tunnettu keskiaikainen kauppalaivahylky 1200-luvulta yritetään säilyttää. Alus upposi Henrik III:n valtakaudella Studland Bay´n edustalla. Lastina sillä oli / on mm. hautakiviä, marmorimortteleita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/grave-slabs-mortars-other-invaluable-artefacts-recovered-from-englands-oldest-shipwreck/

Pompeiji jaksaa yllättää. Uusissa kaivauksissa löytyneessä 8 m² huoneessa on komeat naisfreskot, se sisälsi 15 kuljetusruukkua, pronssisen kannuastiaston ja kaksi öljylamppua: https://www.euronews.com/culture/2024/06/04/pompeii-archaeologists-uncover-incredibly-rare-blue-room-with-stunning-frescoes-of-female-

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/