Merenkulun uutisia 13.5.2024: Iran on vapauttanut merenkulkijoita, Langhille 3. uudisrakennus, säiliöalusraportti, projektilastien ahtaus ja kiinnitys, jäätilanne tänään, satamien huumetaistelu EU:ssa, telakoita vähemmän mutta kapasiteettia enemmän, merenkulkijoiden omaisten huijaukset yleistyvät Intiassa, hotspots, varustamon politiikka reitityksissä, operaatio Sotavaunut.

Mitä tarkoittaa termi?:

RPAS (Remotely Piloted Aircraft System): https://www.emsa.europa.eu/we-do/surveillance/rpas.html

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Iran on vapauttanut 7 pidättämänsä Portugalin lipun alla purjehtivan konttialuksen 25-henkisestä miehistöstä. Vapautetut ovat intialaisia (5), filippiiniläinen ja virolainen. Alukselle jää vielä 17 merenkulkijaa. Yksi merenkulkija, naiskadetti, vapautettiin jo aiemmin. Portugali vaatii loppujenkin merenkulkijoiden ja aluksen vapauttamista: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-releases-some-crew-members-of-ship-seized-in-the-gulf/

Langh Ships´n kolmas uudisrakennus on matkalla Eurooppaan Singaporen salmen ja Hyväntoivonniemen kautta. Alus tulee Tornion ja Terneuzenin väliseen teräsrullia vievään ja raaka-aineita tuovaan liikenteeseen: https://www.sjofart.ax/nyheter/langhs-sista-nybygge-gar-mot-europa/

Ovatko VLCC-luokan säiliöalusten jälleenmyyntihinnat liian korkeat? Enteileekö korkea hinta romahdusta vai onko takana uudenlaista markkinadynamiikkaa? Mm. shadow-fleet, vähäinen tilauskanta, vihreä siirtymä: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-are-vlccs-overpriced/

Varustamolla on 450 alusta, se ei ole eikä halua olla suurin vaan sen toiminnan tarkoitus on palvelun laatu. Sen menestys nojaa kolmeen pilariin: ihmisiin, kumppanuuteen sekä ympäristöllisiin, sosioekonomisiin ja hallinnollisiin arvoihin:  https://www.maritime-executive.com/magazine/quality-of-service

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttirahtien hinnat ovat nousussa. Kaavioissa näkyvät selvästi Punaisen meren kriisi, tilanteen tasaantuminen sekä kovan kysynnän ja rajallisen kapasiteetin tuoma toukokuun nousu: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-16-last-week/

Punaisen meren kriisin aiheuttama kierto Hyväntoivonniemen kautta vaikuttaa konttiliikenteen satamakäynteihin ja aluskokoon, kun kuljettajat järjestelevät Aasiasta Eurooppaan suuntautuvaa liikennettä kysynnän mukaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/red-sea-rerouting-causing-asian-port-congestion

Energia ja raaka-aineet:

Raakaöljymarkkinat ovat hiljentyneet alkuvuonna. Kiina ostaa vähemmän, mikä on vaikuttanut erityisesti Venäjän saamiin öljytuloihin: https://www.hellenicshippingnews.com/dirty-oil-flows-to-china/

Säiliöalusraportti: alusten, rahtien, rahtausten ja polttoaineiden hintakehitys: https://www.gibsons.co.uk/report/asset-price-ambiguity/

Enteilevätkö hyvät raaka-ainemarkkinat ja nousevat irtolastirahdit nousukautta: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-posts-strong-bounce-this-week/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

USA:n maatalousministeriön markkinakatsaus vuosille 2024 – 25 lupaa maailmanlaajuisesti hyviä satonäkymiä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-supply-rundown-ahead-of-usdas-brand-new-2024-25-outlooks-braun/

Projektilastien ahtaamiseen ja kiinnitykseen tulisi kiinnittää huomiota jo rahtausvaiheessa:  https://www.hellenicshippingnews.com/stowage-of-heavy-lift-cargo-legal-and-insurance-implications/

Australia kieltää elävien lampaiden kuljetuksen meriteitse vuoden 2028 toukokuusta lähtien: https://gcaptain.com/australia-to-ban-live-sheep-exports-by-sea-from-may-2028/

Offshore ja merituulivoima:

Miksi USA:n merituulivoimahankkeet ovat vaikeuksissa? Syitä on useita, kuten pitkät hyväksymisprosessit, kustannusten kasvaminen sääntömääräisten odotusaikojen vuoksi, kabotaasisäännöt, tuotannon liittäminen valtakunnan verkkoon, valitusoikeudenkäynnit ja väärän tiedon jakaminen: https://maritime-executive.com/editorials/why-u-s-offshore-wind-power-is-struggling

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman vastavalittu presidentti lupaa turvata kanavan vedensaannin ja paljon muuta: https://www.hellenicshippingnews.com/panamas-president-elect-vows-to-help-fix-canal-water-problems-build-major-train-line/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne Perämerellä 13.5.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

UK Parlamentti tutkii Venäjän tutkimusaluksen tekosia Antarktikalla UK:n vaatimalla alueella: https://www.maritime-executive.com/article/uk-s-parliament-probes-russian-oil-exploration-in-antarctica

Läntiset analyytikot saattavat yliarvioida Kiinan kunnianhimoa arktiseen alueeseen. Venäjä on kyennyt estämään arktiselle alueelle tunkeutumisen varsin tehokkaasti ja se valvoo sitä mustasukkaisesti. Venäjän laki myös kieltää luovuttamasta yhtiöiden enemmistöä ulkomaalaisille. Venäjä tasapainoilee melko hyvin muiden maiden kanssa suosimatta erityisesti ketään: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-s-arctic-ambitions-are-less-grand-than-they-appear

Satamat ja terminaalit:

Afrikkalaissatama korvaa dieselgeneraattoreita aurinkovoimalla: https://www.hellenicshippingnews.com/west-africa-container-terminal-wact-replaces-diesel-generation-with-solar-electricity/

Euroopasta on muodostunut huumerikollisuuden luvattu maanosa ja satamat toimivat kauttakulkuväylänä huumeille. Varsinkin kolme satamaa: Antwerpen, Rotterdam ja Hampuri toimivat tuloväylinä. European Ports Alliance järjesti kokouksen, jossa pohdittiin tapaa estää rikollisuuden leviäminen EU:ssa: https://www.maritime-executive.com/article/eu-s-top-port-states-are-building-an-anti-cocaine-alliance

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Maailman telakoiden tuotanto kasvaa tänä vuonna 15 % ja hinnat n. 40 %. Telakoiden tilauskirjat ovat täynnä seuraavat 2,5 – 3,5 vuotta. Sitten vuoden 2010 aktiivisten telakoiden määrästä ⅔ on poistunut mutta vuoden 2023 alusta lukien vuosittainen telakkakapasiteetti on kasvanut 10 %: https://splash247.com/shipyard-output-hits-seven-year-high/

Stena päivittää kaksi roro-alustaan Kiinassa. Aluksiin lisätään yksi lastikansi, potkuritehoa ja maasähkövalmiudet. Alukset on rakennettu vuosina 2002 ja 2003: https://www.sjofartstidningen.se/stena-roro-bygger-om-tva-fartyg-for-stena-line/

Etelä-Korean telakoiden alkuvuoden tulos oli heikompi kuin viime vuonna samaan aikaan. Syyksi mainitaan vähemmän ammattitaitoa omaavien vierastyöntekijöiden määrän lisääntyminen: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-post-drop-in-shipbuilding-volume-due-to-growing-proportion-of-less-skilled-foreign-workers/

Norja on sopinut UK:n, Belgian, Tanskan ja Hollannin kanssa yhteistyöstä kansainvälisessä autonomisessa merenkulussa: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/new-european-deal-for-autonomous-ship-operations/

Poliittiset kiistat eivät estä kaupantekoa. Taiwanilainen konttivarustamo aikoo tilata Kiinasta neljä konttialusta: https://splash247.com/ts-lines-linked-to-shanghai-boxship-orders/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

IKEA on valinnut Aasiasta Eurooppaan tuotavien tavaroiden kuljettajaksi Hapag-Lloydin sillä perusteella, että biopolttoaineiden käyttö vähentää CO₂-päästöjä 100´000 tonnia vuodessa. Sopimus on vuoden mittainen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/ikea-chooses-hapag-lloyd-greener-shipping-asia

Konttivarustamo ja kiinalaisyhtiö ovat sopineet yhteisyrityksestä edistääkseen vihreää siirtymää ja matalahiilisiä ratkaisuja merenkulussa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/cma-cgm-and-catl-green-energy-jv

Aasian suuri terästuotanto vaatii kannusteita vihreän siirtymän toteutukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/green-steel-needs-tiered-incentives-to-become-reality-in-asia/

USA:n hiilellä tuotettu sähköenergia väheni n. 23 % vuosien 2022 – 23 aikana ja se korvattiin LNG:llä ja aurinkoenergialla: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-coal-fired-electricity-generation-decreased-in-2022-and-2023/

Japanin ensimmäinen offshore aurinkopaneelilaitos on otettu käyttöön Tokion lahdella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/japans-first-offshore-floating-solar-photovoltaic-plant-commissioned-in-tokyo/

Vihreän siirtymän arvioidaan tuovan 4 miljoonaa työpaikkaa merenkulun piiriin tulevina vuosikymmeninä: https://www.maritime-executive.com/article/green-shipping-coiuld-launch-massive-jobs-boom

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Intian Mumbain merenkulkuviranomainen varoittaa merenkulkijoiden perheitä huijareista, jotka esiintyvät viranomaisina tai merenkulkijoina. Huijarit väittävät merenkulkijan syyllistyneen tai olleen osallisena vakavissa rikoksissa kuten murhissa, huumeiden käytössä tai salakuljetuksessa, raiskauksissa ja varkauksissa. Huijarit vaativat rahaa merenkulkijan vapauttamiseksi. Huijausviesti tulee yleensä sähköpostitse, puheluna tai Whatsapp-viestinä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/dg-shipping-alerts-seafarer-families-against-fraudsters-seeking-money-by-posing-as-officials/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Öljymarkkinat pysyvät tiukkoina johtuen Lähi-Idän jännitteistä ja OPEC:n tuotantopolitiikasta. LNG:n saatavuudessa saattaa tulla ongelmia loppuvuodesta. Venäjän pakotteet vaikuttavat metallien hintoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-tensions-ease-for-energy-as-russian-sanctions-hit-metals/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Tanskan laivasto ja Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA toteuttavat yhteishankkeen Pohjanmeren valvonnan parantamiseksi. Hankkeessa sekä kiinteillä että pyörivillä siivillä varustetulla miehittämättömällä ilma-aluksella suoritetaan ympäristösuojelullista valvontaa vilkkailla merialueilla. Laitteen toiminta-aika on n. 7 tuntia ja ohjailusäde n. 140 km (86 mailia): https://maritime-executive.com/article/royal-danish-navy-and-emsa-expand-north-sea-surveillance-with-quadcopter

Euroalueen maltillinen palautuminen on menossa: https://www.hellenicshippingnews.com/a-moderate-recovery-is-already-underway-in-the-eurozone/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

EU:n EUNAVFOR:n ATALANTA-tehtävä Adeninlahdella ja Intian valtamerellä pidätti 6 merirosvoa Adeninlahdella perjantaina. Merirosvojen aikomuksena oli nousta Marshall saarten lipun alla purjehtivaan tuotesäiliöalukseen siinä kuitenkaan onnistumatta aluksen miehistön vastarinnan vuoksi: https://maritime-executive.com/article/eu-forces-capture-pirates-after-approach-and-gunfire-with-product-tanker

EU:n merivoimaoperaatio varoittaa merirosvouden lisääntymisestä Somalian lähialueilla. Lunnaiden maksaminen tulee oletettavasti kiihdyttämään merirosvojen toimintaa: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/ransom-payment-could-trigger-new-wave-somali-pirate-attacks

EU:n merivoimaoperaatio kehottaa aluksia valitsemaan normaalia vähintään 150 mailia itäisemmän reitin, jolla välttää sekä huthien dronehyökkäykset (800 mailia Jemenistä) että somalimerirosvojen hyökkäykset (700 mailia Somaliasta). Huthien hyökkäykset ovat mahdollisia jopa itäiselle Välimerelle välimatkan puolesta: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/ships-told-reroute-indian-ocean-houthi-attack-range-extends

Mikä mättää Etelä-Kiinan merellä Kiinan ja Filippiinien välillä: https://gcaptain.com/south-china-sea-why-are-china-and-philippines-tensions-heating-up/

Salaisia sopimuksia vai hybridisodankäyntiä kiinalaiseen tapaan: https://maritime-executive.com/article/philippine-admiral-goes-on-leave-after-chinese-claims-of-a-secret-deal

Kiina aikoo rakentaa keinotekoisen saaren 90 mailin päähän Filippiinien rannikosta. Vesialue on Filippiinien talousvyöhykkeellä, joskin talousvyöhykkeiden rajat ovat juuri keskeinen kiistanaihe Etelä-Kiinan merellä Kiinan ja muiden rantavaltioiden välillä: https://www.maritime-executive.com/article/china-may-be-starting-work-on-another-artificial-island-in-s-china-sea

USA:n ja Kiinan väliset jännitteet kasvavat USA:n hävittäjän kuljettua Taiwanin salmesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-china-tensions-soar-as-beijing-drives-away-u-s-navy-destroyer-in-disputed-south-china-sea/

Intia on valinnut puolensa? Liittyi 43 maan USA-johtoiseen allianssiin Kiinan kasvavaa valta-asemaa vastaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-becomes-part-of-u-s-led-navy-alliance-to-check-growing-chinese-dominance/

Pakotteet:

Kiinalainen raskaskuljetusalus vie LNG-moduulin osia Venäjän uudelle arktiselle LNG 2 -terminaalille. Pyrkiessään hidastamaan Venäjän uuden LNG-terminaalin rakentamista USA on asettanut useita pakotteita projektille, kokoomatelakalle ja useille raskaskuljetusaluksille: https://gcaptain.com/chinese-heavy-lift-vessel-carrying-new-arctic-lng-2-modules-to-russia-despite-sanctions/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

UK:n korkein oikeus on antanut alemmista oikeusasteista poikkeavan päätöksen koskien toisessa maailmansodassa upotetun matkustaja-aluksen lastina ollutta hopea-aarretta. Alus oli matkalla Intiasta Etelä-Afrikkaan, kun japanilainen sukellusvene upotti sen Intian valtamerellä: https://maritime-executive.com/article/uk-supreme-court-decides-case-over-43m-silver-from-wwii-shipwreck

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Konttialuksen likipiti-tapaus, jossa huononevat sääolosuhteet aiheuttivat useiden konttitornien pettämisen ja aluksen lastinkiinnityspisteiden murtumisen. Varustamolla ei ollut selkeää linjaa tuuliolosuhteiden huomioimisesta matkan suunnittelussa: https://www.hellenicshippingnews.com/case-study-for-onboard-safety-meeting-container-stack-collapse-in-heavy-weather/

Onnettomuudet:

Baltimoren siltaturman aiheuttaneen aluksen raivaustyöt pitkittyvät. Panokset on asetettu siltarakenteiden jäänteisiin, jotka ovat aluksen keulakannella. Räjähdyspanoksilla jäänteiden raivaus voidaan suorittaa turvallisesti ja hallitusti. Aluksen siirto tapahtunee tiistaina ja kanaalin odotetaan olevan liikennöitävässä kunnossa toukokuun lopussa: https://maritime-executive.com/article/report-dali-will-move-to-baltimore-berth-next-week-for-investigators

USA:n ilmavoimien pelastusyksikkö suorittaa pitkän matkan evakuointeja mm. risteilyaluksilta tilanteissa, joissa muiden rahkeet eivät riitä. Tässä artikkelissa kuvataan kaksi tapausta, toinen Karibialla 350 mailia merellä ja toinen 400 mailia San Franciscosta: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-air-force-carries-out-two-ultra-long-range-medevacs-in-two-weeks

Historian havinaa:

Täysi tusina suurta purjealusta, mukana Archibald Russell: https://www.marineinsight.com/know-more/famous-sail-ships/

UK:n yritys lamauttaa 2. maailmansodassa St. Nazairen kuivatelakan toiminta onnistui ajamalla 1. maailmansodan aikainen hävittäjä telakan sulkuporttiin ja räjäyttämällä se. Operaatioon osallistui 611 kommandoa ja merisotilasta, joista vain 242 selvisi takaisin. 169 miestä kuoli, 200 joutui sotavangiksi ja 16 torpedoveneestä vain 4 palasi. Hävittäjän oikean puolen ovi on museossa muistona tapahtuneesta: https://maritime-executive.com/article/workers-find-hatch-from-hms-campbeltown-explosion-wwii-s-greatest-raid

Tämä oli syy operaatio Sotavaunuille: https://www.nationalww2museum.org/war/articles/bold-strategy-british-raid-st-nazaire

Ja näin operaatio Sotavaunut eteni: https://www.combinedops.com/St%20Nazaire.htm

Pala elävää historiaa. Union Pacificin höyryveturi, maailman suurin toiminnassa oleva, lähtee kiertueelle kesäkuussa läpi viiden osavaltion ja 19 pysähdyksen taktiikalla. Junaan pääsee tutustumaan Rosevillessä Kaliforniassa 12.-13.7. ja Ogdenissa, Utahissa 20.-21.7.2024: https://www.freightwaves.com/news/a-piece-of-living-history-a-journey-with-ups-big-boy

Podcast:  Panaman kanavan rakentaminen: https://www.freightwaves.com/news/navigating-the-impossible-the-dangerous-plan-to-connect-2-oceans

Alkuperäiskansat liittyvät mukaan vaatimaan 300 vuotta vanhan laivahylyn sisältämiä aarteita. Alkuperäiskansoja käytettiin orjallisissa olosuhteissa kaivamaan malmia kaivoksista ja siitä valmistettiin laivahylyn sisältämät aarteet: https://gcaptain.com/indigenous-groups-claim-stake-in-sunken-spanish-ship-cargo-off-colombia/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/