Merenkulun uutisia 3.5.2024: UK:ssa merenkulkijoiden päivä 3.9., säiliöalusten 20 vuoden vaatimus voi muuttua, risteilymatkustajien määrän odotetaan kasvavan, jäätilanne tänään, maailman satamaraportti, Ruotsi käynnistää merenkulun aikuiskoulutuksen, uudet ohjeet rikoksesta epäillyn merenkulkijan kohtelusta, Iran vapautti merenkulkijat, Oskarshamnin telakka romutetaan.

Mitä tarkoittaa termi?:

CLIA (Cruise Lines International Association): https://cruising.org/en-gb/about-the-industry/about-clia

Disinflation: https://en.wikipedia.org/wiki/Disinflation

Tokyo MoU: https://www.tokyo-mou.org/

Merenkulku yleinen:

Podcast: huhtikuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-roundup-april-2024

Kreikan pankkien merenkulun rahoitus laski viime vuonna. Pankkirahoitus kasvoi Kreikassa vuoteen 2008 saakka jyrkästi ja tasaantui sen jälkeen ja alkoi hitaasti laskea: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-financing-down-2-in-2023-at-50-9-billion-usd/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

UK:ssa vietetään joka vuosi syyskuun 3. päivänä merenkulkijoiden päivää. Päivää vietetään sen kunniaksi, että ilman merenkulkijoita nyky-yhteiskuntaa ei olisi: https://www.marineinsight.com/know-more/why-is-merchant-navy-day-celebrated/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Punaisen meren kriisin vaikutus aikataulujen pitävyyteen ja keskimääräiseen myöhästymiseen: https://shippingtelegraph.com/container-news/reverting-impact-of-red-sea-crisis-on-schedule-reliability-report/

Energia ja raaka-aineet:

Useat raakaöljyä ja öljytuotteita välittävien meklarien mukaan säiliöalusten alle 20 vuoden vaatimus saattaa jatkossa muuttua johtuen vähäisistä uudisrakennustilauksista erityisesti VLCC-luokassa. Vuonna 2025 18 % maailman säiliöaluskapasiteetista on yli 19 vuotta vanhoja: https://splash247.com/mainstream-tanker-charterers-consider-relaxing-their-under-20-rule/

Venäjältä Eurooppaan tulevan LNG:n määrä väheni ja Gazpromin tulos laski ensimmäisen kerran tällä vuosituhannella: https://gcaptain.com/russias-gazprom-sees-first-loss-in-two-decades-as-gas-trade-with-europe-plunges/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

CLIA arvioi vuosittaisen risteilymatkustajamäärän kasvavan 40 miljoonaan vuoteen 2027 mennessä. Viime vuonna määrä oli 31,7 miljoonaa matkustajaa: 44,2 % Karibian, 18,5 % Välimeren ja 10,4 % Euroopan kohteisiin. Kasvua vuoden 2019 määrään oli 107 %. Artikkelissa on linkki raporttiin: https://www.cruiseandferry.net/articles/almost-40-million-people-will-cruise-annually-by-2027-predicts-clia

Offshore ja merituulivoima:

Pula offshore-aluksista toimii alan digitalisoitumisen katalysaattorina: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-osv-shortage-is-sparking-a-digital-transformation/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Selvitys osoittaa, että Panaman kanavaan ennätyksellisesti vaikuttanut kuivuus johtui El Niño -ilmiöstä, ei ilmastomuutoksesta. Veden käyttö panamalaisten vesitarpeisiin vähensi käyttömahdollisuuksia kanavan ja merenkulun tarpeisiin. Sateita tuli 26 % vähemmän kuin keskimäärin mutta nyt sateet palaavat normaalisti El Niñon laantuessa: https://gcaptain.com/el-nino-water-management-issues-blamed-for-snarling-panama-canal/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 3.5.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

USA rannikkovartioston polaarijäänmurtajaprojekti on 60 % yli budjetin: https://www.maritime-executive.com/article/report-uscg-s-polar-icebreaker-program-is-60-percent-over-budget

Satamat ja terminaalit:

Maailman satamaraportti vuodelta 2024 selvittää satamien selviämistä monimutkaisissa haasteissa, kriiseissä, vihreässä teknologiassa ja ilmastomuutoksen sietokyvyn rakentamisessa. Raportti on ladattavissa artikkelista: https://www.seatrade-maritime.com/ports/seatrade-maritime-global-ports-report-2024

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Säiliöalusten uudisrakennustilaukset kasvoivat vuositasolla 32 %: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-orders-increase-32-year-on-year/

Usalaistelakat kamppailevat kroonisen työvoimapulan kanssa, joka hidastaa mm. maan sota-alusten rakentamista. Nyt telakat kokeilevat vuokratyövoiman käyttöä muilta teollisuuden aloilta: https://www.maritime-executive.com/article/union-partners-send-construction-industry-welders-to-u-s-navy-shipyards

Miehittämätöntä vedenalaista kulkuvälinettä, Rauskua, on testattu Kalifornian rannikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/manta-ray-prototype-uuv-completes-full-scale-underwater-testing-in-southern-california/

USA:n laivaston tulisi hallituksen vastuullisuustoimiston mukaan kehittää laivanrakennusprosessiaan useista kohdista. Eurooppalaiset risteilyaluksia rakentavat telakat, jotka valmistavat myös sota-aluksia, tekevät työn neljä kertaa nopeammin. Toimisto antaa laivastolle useita suosituksia asiasta: https://www.maritime-executive.com/article/gao-u-s-navy-could-learn-from-commercial-shipbuilders-standards

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Hinaajayhtiö Alfons Håkans ja propulsiovalmistaja Steerprop ovat ratkoneet tyypillistä Itämeren ongelmaa – jääsohjoa propulsiolaitteessa talvella ja löytäneet siihen ratkaisun: https://www.maritimejournal.com/vessels/ice-problems-solved-for-tugs-in-winter/1493342.article

ABB toimittaa hybridi-sähköiseen lauttaan propulsiolaitteet ja akkujärjestelmän, joiden avulla arvioitu säästö polttoainekulutuksessa on 100´000 gallonaa vuodessa: https://www.cruiseandferry.net/articles/maine-department-of-transport-cuts-fuel-consumption-by-100000-gallons-per-year-by-using-abb-technology-on-new-ferry

Risteilyvarustamo Carnivalilla on 64 %:ssa aluksista mahdollisuus kytkeä maasähkö. Mm. tällä toimenpiteellä varustamo on etuajassa kestävyysstrategiansa vuoden 2030 tavoitteissa: https://www.cruiseandferry.net/articles/carnival-corporation-achieves-shore-power-goal-seven-years-ahead-of-schedule

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Satelliittikommunikointiyhtiön operatiivisen johtajan mukaan pitkän jakson suunnittelu on vanhakantaista nopeasti muuttuvassa satelliittikommunikaatiossa, joka mahdollistaa jatkuvan yhteydenpidon ja nopeat ratkaisut: https://splash247.com/long-term-planning-is-obsolete-thanks-to-speed-of-satcom-evolution/

Muu logistiikka, koulutus:

Henkinen valmennus ja johtajuus ovat tärkeitä turvallisuudessa. Hyvä turvallisuuskulttuuri on tärkeää onnettomuuden sattuessa: https://www.sjofartstidningen.se/mental-traning-viktigt-for-sakerheten/

Ruotsi käynnistää syksyllä uudentyyppisen aikuiskoulutusohjelman merenkulussa, jolla pyritään antamaan mahdollisuus ammatinvaihtoon alalle, jossa on kysyntää työvoimalle: https://www.sjofartstidningen.se/vuxna-ska-lockas-till-sjofart/

Maailmankauppa ja -politiikka:

IMF:n uusi raportti osoittaa, että varustamot ja yritykset yleisestikin voivat odottaa maailmantalouden kasvua. Talouselämän sietokyky ja palautuminen olivat yllättävän hyviä inflaation hitaasti laskiessa vuosina 2022 – 23: https://shippingtelegraph.com/markets/maritime-companies-should-expect-global-growth-imf-2024-forecast/

Euro-alueen tehdastuotanto kääntyi huonompaan huhtikuussa, osoittaa ostopäällikköindeksi: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-factory-activity-takes-turn-for-the-worse-in-april-pmi-survey-shows/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Miten 20 vuotta sitten liittyneet jäsenmaat pärjäävät EU:ssa nyt: https://www.euronews.com/business/2024/05/01/the-brussels-boost-are-the-team-of-eight-richer-and-happier-20-years-on

IMO:n LEG-alakomitea sai valmiiksi uudet ohjeet satama-, lippu- ja rantavaltioille, merenkulkijoiden kotimaille sekä varustamoille ja merenkulkijoille koskien merenkulkijoiden asiallista kohtelua, jos merenkulkija pidätetään vieraassa maassa epäiltynä rikoksesta: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/imo-finalizes-guidelines-on-seafarer-criminalization/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Iran on vapauttanut kaikki kaapatun aluksen merenkulkijat. Alus, kuten muutkin kaapatut alukset jäävät kaappaajille, Iranille ja hutheille: https://splash247.com/iran-releases-msc-aries-crew/

Huthien johtaja lupaa hyökkäysten jatkuvan niin kauan kuin Israel jatkaa sotaansa ja USA Jemenin pommituksia: https://splash247.com/houthi-leader-vows-to-escalate-attacks/

NATO:n seuraama venäläinen rahtialus teki outoja liikkeitä: https://www.maritime-executive.com/editorials/as-russia-s-syrian-express-takes-the-long-way-home-nato-is-watching

Pakotteet:

USA asettaa laajan paketin pakotteita yhtiöille, jotka myyvät tai toimittavat sotilaskalustoa Venäjälle. Lisäksi 4 varustamolle, jotka osallistuivat Venäjän Arctic LNG 2 -projektiin ja siihen liittyvään liiketoimintaan, on asetettu pakotteita: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-sanctions-four-shipowners-and-hundreds-of-suppliers-for-russian-ties

Merivakuuttajan mukaan sen paperityön määrä on 30-kertaistunut Venäjän hintakaton todistusten vuoksi: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/swedish-club-30-fold-paperwork-increase-to-satisfy-russia-oil-cap-demands/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tokyo MoU, Tyynen meren satamavaltioiden yhteisymmärryspöytäkirja alueen satamavaltiotarkastuksista, on julkaissut vuosiraporttinsa. Tehtyjä tarkastuksia oli lähes 31´000 (yli 18´000 alusta), joista 1´334 johti aluksen pysäyttämiseen: https://shippingtelegraph.com/port-news/tokyo-mou-30887-inspections-in-2023-1334-detained/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Lloyd´sin vakuuttajat arvioivat vakuutuskorvausten Baltimoren siltaturmasta olevan kohtuullinen: https://gcaptain.com/lloyds-insurers-expect-moderate-baltimore-bridge-claims/

Onnettomuudet:

Fehmarnbeltin tunnelityömaalla on sattunut kuolemaan johtanut onnettomuus. Kokonaan pohjaan upotettava tunneli käsittää 79 elementtiä ja jokaisen pituus on 217 metriä. Tunnelin on määrä valmistua vuonna 2029: https://www.maritimejournal.com/industry-news/tunnel-worker-killed-at-fehmarnbelt/1493200.article

Repeämä säiliöaluksen rungossa aiheutti Ceutan satamassa sen historian suurimman öljypäästön: https://www.maritime-executive.com/article/crack-in-tanker-s-hull-causes-largest-oil-spill-in-ceuta-port-history

Romutus:

Kaksi viisi vuotta vanhaa LNG-alusta romutetaan, vaikka niitä ei ole käytetty päivääkään. Syynä on tankkien vääränlainen pinnoite: https://splash247.com/pair-of-six-year-old-lng-carriers-primed-for-scrapping-having-never-traded/

Intian Alangin romutustelakka rakentaa työntekijöilleen asuntoja parantaakseen heidän hyvinvointiaan. Asuinalue majoittaa jopa 1´000 työntekijää ja heidän perhettään: https://www.hellenicshippingnews.com/priya-blue-city-pioneering-esg-and-worker-welfare-in-the-ship-recycling-industry/

Oskarshamnin telakka sulkee ovensa ja uiva telakka romutetaan: https://www.sjofartstidningen.se/varv-lagger-ner-docka-till-skrot/

Ympäristö:

Ilmastonmuutos tuo tarpeen miettiä uudelleen maailman vesitalouden tila: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-from-crisis-to-opportunity-rethinking-water-management-in-a-changing-climate/

Tutkijat ovat löytäneet maailman syvimmän sinisen reiän Jukatanin niemimaalla. Reikä ulottuu ainakin 420 metrin syvyyteen. Siniset reiät ovat sukua hiidenkirnuille, sillä ne muodostuivat jäätiköiden sulamisvesien tekemänä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/scientists-discover-worlds-deepest-blue-hole-in-yucatan-peninsula/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/