Merenkulun artikkeleita 24.4.2024: varustamobarometri 2023, veneily, merihenkilöstön asema muuttuvassa merenkulussa, jäätilanne, Punaisen meren kriisi lisää ruuhkia ilmakuljetuksia ja päästöjä, NEMO:lle jatkohanke, Iranin kaappaaman aluksen rahdin arvo, alusten ja merenkulkijoiden hylkääminen, shadow fleet vakoilee, pelastussopimuksen merkitys, MASS-alusten vakuuttaminen, merimuseo vuoden museo Ruotsissa.

Mitä tarkoittaa termi?:

IBIA (International Bunker Industry Association): https://ibia.net/about-us

LEG (Legal Committee): https://www.imo.org/en/MediaCentre/MeetingSummaries/Pages/LEG-Default.aspx

MASS (Maritime Autonomous Surface Ship): https://www.emsa.europa.eu/mass.html

SmartCon: https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-contracts

Merenkulku yleinen:

Varustamobarometri 2023: artikkelissa on ladattavissa viime vuoden varustamobarometri. Viime vuoden merikuljetukset vähenivät sekä tuonnissa että viennissä. Ukrainan sota nosti polttoaineiden hintoja. Suurin ongelma on kuitenkin työvoiman saatavuus: https://www.sjofart.ax/nyheter/brist-pa-sjofolk-pressar-rederier/

Nyt, kun uudisrakennusten ja käytettyjen alusten hinnat ovat korkealla, omistajien tulisi harkita alusten myymistä sanovat merenkulun analyytikot. Aluskauppa on osa varustamotoimintaa ja oikein ajoitettu myynti auttaa saamaan parhaan mahdollisen hinnan aluksesta: https://splash247.com/why-owners-should-look-to-sell-ships-now/

Veneilyn suosio kasvaa. Veneitä on nyt n. 1,7 miljoonaa. Traficomin tutkimuksen mukaan veneilijät ovat valmiita tiukentamaan vesiliikenteen promillerajaa ja nopeiden veneiden kuljettajavaatimuksia: https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/veneilijoiden-maara-kasvanut-nopeiden-veneiden-kuljettajille-toivotaan-alaikarajaa

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Crew Connect Global, on yksi johtavia merenkulkijoiden rekrytointi-, henkilöstöhallinto-, koulutus- ja hyvinvointikonferenssejä. Tämän vuoden asialistalla on mm. puhtaaseen energiaan siirtyminen, säädös- ja politiikkapäivitykset sekä STCW:n uudistaminen. Konferenssi on kolmipäiväinen ja pidetään Filippiineillä: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/conference-agenda-announced-seatrade-maritime-crew-connect-global-2024

Stressi – liikkeellepaneva voima, kunnes sitä on liikaa ja se pysäyttää kaiken. Tunnista uupumus ja ylikuorma: https://www.maritime-executive.com/editorials/stress-is-not-always-a-bad-thing-until-it-is

Merenkulku käy läpi perusteellista muutosta, jota ohjaavat teknologian edistysaskeleet, muuttuvat työvoimanäkymät ja kehittyvät teollisuuden tarpeet. Huolimatta jatkuvasta työvoimatarpeesta oikeiden henkilöiden löytäminen merialalle on yhä haastavampaa. Kilpailu osaavasta työvoimasta muiden alojen kanssa on kovaa eikä nopeasti muuttuva työtehtäväkenttä helpota tilannetta. Arvioiden mukaan vuoden 2030 avoimista työpaikoista 80 % on vielä keksimättä: https://splash247.com/maritime-recruitment-trends-and-strategies-for-success/

Merimieslääkärintarkastukset ovat tärkeä osa henkilöstön rekrytointia ja terveydentilan seurantaa: https://www.maritime-executive.com/features/healthy-crew-safe-vessel-navigating-the-importance-of-peme-exams

Energia ja raaka-aineet:

Venäläinen Gazprom laivasi tämän vuoden ensimmäisen LNG-lastin Aasiaan Portovayasta Itämereltä. Alus on matkalla Aasiaan Kongon tasavallan länsipuolella. Punaisen meren kriisi on pakottanut myös venäläiset kiertämään Afrikan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-gazprom-ships-first-lng-cargo-this-year-from-portovaya-to-asia-around-africa-lseg-data/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norwegian Cruise Lines´n tarina: https://www.maritime-executive.com/magazine/best-in-class

Heikko taloustilanne rasittaa Viking Linen alkuvuoden tulosta: https://www.sjofart.ax/nyheter/svagare-marknad-pressar-viking/

Eckerölle viime vuosi oli ennätyksellinen: https://www.sjofart.ax/nyheter/eckero-line-sprangde-dromgrans/

Offshore ja merituulivoima:

Tanska julistaa merituulivoiman tarjouskilpailun kuudelle kohteelle ilman valtiontukia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/denmark-launches-largest-offshore-wind-tender-without-subsidies/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Lääninhallitus on asettanut Helsingborgin sataman siviilisuoja-alueeksi. Se tarkoittaa, että satamalla on parempi oikeudellinen suoja sabotaasia, terrorismia, ryöstöjä ja vakoilua vastaan: https://www.sjofartstidningen.se/helsingborgs-hamn-blir-skyddsobjekt/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäänmurtoa Saimaalla. Liikennekausi alkaa kahdelle alukselle ja hinaajajäänmurtajalle: https://www.linkedin.com/posts/elisamikkolainen_waterways-inlandwaterways-shipping-ugcPost-7186941596641148928-Pvej/

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 23.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Langh Ship´n uusin alus vierailulla Kokkolan satamassa tuoden komponentteja. Neitsytmatkalla alus käytti sekä LNG:tä että dieseliä mutta siirtyessään linjaliikenteeseen tarkoitus on käyttää LNG:tä tai biokaasua: https://portofkokkola.fi/2024/04/22/langh-ship-varustamon-uuden-laivan-neitsytmatka/

Välimeren transitosatamissa on ruuhkaa Punaisen meren kriisin jatkuessa. Kapasiteettipula johtaa odotusaikojen pidentymiseen: https://www.maritime-executive.com/article/report-red-sea-diversions-are-overloading-mediterranean-transshipment-ports

Euroopan merisatamien liitto ESPO on EU-vaalien alla julkaissut omat tavoitteensa seuraaville viidelle vuodelle. Tavoitteita on kaikkiaan 9: https://www.hellenicshippingnews.com/priorities-of-europes-seaports-for-2024-2029/

Rotterdamin satamalla oli 10 % vähennys CO₂-päästöissä vuonna 2023. Viimeisen 8 vuoden aikana Rotterdamin sataman ja siellä olevien yritysten päästöt ovat tasaisesti pienentyneet: https://www.hellenicshippingnews.com/10-decrease-in-port-of-rotterdam-co2-emissions-in-2023/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Toinen Kiinassa rakennettu risteilyalus on varustelussa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-2nd-domestically-built-cruise-ship-enters-final-assembly-phase-in-shanghai-shipyard/

Norjalaisvarustamon risteilyalus on laskettu vesille italialaistelakalla: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-s-next-cruise-ship-norwegian-aqua-is-floated-by-fincantieri

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Singaporen merenkulkuviikolla on yhdeksi merkittävimmistä muutoksista vuotta aiempaan verrattuna ollut ammoniakin nousu tulevaisuuden vaihtoehtopolttoaineena. Suurimpana kysymyksenä nousevat esiin turvallisuusseikat sekä miehistön että ympäristön kannalta, mikäli alukselle / aluksella sattuu onnettomuus: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/ammonia-alternative-fuel-gathers-pace-safety-concerns-remain

Japanilainen syöttöliikennevarustamo on aloittanut yhteistyön akkuja valmistavan teknologiayhtiön kanssa. Tavoitteena on vastata hiilineutraaliusvaatimuksiin, miehistön saatavuuteen ja turvalliseen merenkulkuun. Käyttövoimana olisivat vaihdettavat akkukontit, jonka vuoksi tarvitaan vähemmän henkilöstöä kuljetuskoneiston käyttöön:  https://www.seatrade-maritime.com/containers/replaceable-battery-hybrid-container-ship-project-launched-japan

Monet tuskailevat Suomen polttoainehintoja. USA:ssa dieselin hinta on painunut alle 4 $ / gallona, kun Suomessa diesel maksaa 7,64 $ / gallona: https://www.freightwaves.com/news/benchmark-diesel-price-below-4-again-as-war-led-rally-fizzles

Punaisen meren kriisi lisää huomattavasti alusten päästöjä niiden joutuessa kulkemaan pidempiä matkoja uusilla reiteillä: https://splash247.com/red-sea-crisis-boxships-travelling-between-asia-and-the-med-emitting-63-more-emissions/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Suomen Maritime Single Window -hankkeeseen (NEMO) liittyvä jatkohanke NEMO CEF etenee kohti suorituskykysmittariston arviointeja. NEMO:n vaikutuksia tehokkuuteen tulee kyetä mittaamaan, koska NEMo vaikuttaa laajasti Suomen merilogistiikan tehokkuuteen ja päästöihin: https://www.emsw.fi/blog/nemo-cef-hanke-etenee-nemoa-tarkastellaan-kestavan-kehityksen-nakokulmista

Venäjän GPS-paikannuksen häirintä on lisääntynyt. Artikkelissa ei käsitellä häirinnän vaikutusta eurooppalaiseen Galileo-satelliittinavigointijärjestelmään: https://www.ita-savo.fi/uutissuomalainen/6696124

Muu logistiikka, koulutus:

Suomesta tuotuja kontteja kuljetetaan Ruotsin rautatieverkon kautta päästövähennysten vuoksi: https://yle.fi/a/74-20083251

Punaisen meren kriisin tuoma merirahdin epävarmuus lisää ilmarahdin kysyntää. Suuret kiinalaiset verkkokaupat lisäävät vientiään ilmateitse: https://www.freightwaves.com/news/china-e-commerce-exports-unreliable-red-sea-shipping-boost-air-cargo

Maailmankauppa ja -politiikka:

Iranin kaappaaman aluksen lastin arvo osoittaa, millainen vaikutus Iranin toimilla voi olla maailmankauppaan: https://gcaptain.com/seized-ships-cargo-reveals-impact-of-iran-tensions-on-global-trade/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

IMO:n pääsihteeri on luottavainen, että merenkulku saavuttaa vuoden 2030 päästötavoitteet. IMO on asettanut 20 % kokonaisvähennystavoitteen kasvihuonekaasupäästöille pyrkien 30 % päästövähennykseen. Epäilyksiä on esitetty lähinnä vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuuteen. Toisaalta hän näkee IMO:lla olevan valmiudet ottaa käyttöön päästömaksu vuonna 2027 tavoitetta tukemaan: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/imo-chief-dominguez-confident-hitting-2030-emissions-target

IMO:n LEG-alakomitea käsittelee tämän viikon kokouksessaan mm. yhtä viheliäisimmistä merenkulun ongelmista, miehistön heitteillejättöä. Pelkästään tänä vuonna on 31 alusta hylätty ympäri maailmaa, joista 6 yhden omistajan alusta. Vuonna 2023 tapauksia oli 142 ja sitä edeltävänä vuonna 109 tapausta: https://splash247.com/imo-discusses-how-to-stem-record-cases-of-crew-abandonment/

IMO:n seminaari MASS-aluksista: https://www.imo.org/en/About/Events/Pages/IMO-Seminar-on-MASS.aspx

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

EU:n panos Punaisen meren koalitiossa pienenee jäsenmaiden fregattien asejärjestelmissä ilmenneiden vikojen vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/the-eu-s-red-sea-naval-mission-is-getting-smaller

Kiina isännöi nelipäiväistä biennaalia ulkomaisille meriupseereille, johon osallistuu edustajia 30 maasta mm. USA:sta, Australiasta, Ranskasta, Intiasta, Etelä-Koreasta, Venäjältä ja UK:sta. Suurimmat odotukset kohdistuvat Kiinan ja USA:n suhteisiin varsinkin, kun samaan aikaan USA järjestää liittolaisineen harjoitusta Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/china-hosts-foreign-naval-officials-amid-south-china-sea-tensions/

Kiina lisää läsnäoloaan Filippiinien talousvyöhykkeen ympärillä USA:n ja Filippiinien harjoituksen alla: https://www.maritime-executive.com/article/china-builds-up-its-presence-ahead-of-historic-u-s-philippine-exercise

Ruotsin laivaston korkea-arvoinen upseeri epäilee Venäjän käyttävän shadow fleet -aluksia vakoiluun. Eräissä niistä on havaittu ylimääräisiä antenneja ja mastoja, jotka eivät normaalisti kuulu varustukseen. Tämä olisi laajennus Venäjän aiempaan taktiikkaan kalastusalusten ylimääräisestä varustelusta vakoilukäyttöön: https://www.maritime-executive.com/article/sweden-thinks-russian-shadow-fleet-tankers-may-be-used-for-espionage

Pakotteet:

Ruotsi vaatii EU:n 14. pakotepakettiin pakotteet LNG-tuonnille Venäjältä ja toimenpiteet shadow fleet´ä vastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/next-russia-sanctions-must-target-shadow-oil-fleet-sweden-says/

USA:n pakotteet Irania kohtaan laajenevat käsittämään myös iranilaista öljyä ostavat ja välittävät tahot: https://gcaptain.com/new-iran-oil-sanctions-passed-by-us-house-in-foreign-aid-package/

Aiemmin pysäytettynä ollut venäläisalus on vapaa lähtemään. Sen osalasti oli EU:n pakotelistalla muttei USA:n, jonne se on matkalla: https://gcaptain.com/detained-ship-from-russia-allowed-to-leave-german-port/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Vetoomustuomioistuimen päätös Ever Given´n tapauksessa osoittaa nopeasti muuttuvissa tilanteissa tapahtuvien pelastamisneuvottelujen haasteet ja toisaalta sopimuksen tarpeellisuuden pelastamistilanteessa: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-ever-given-shows-the-unique-nature-of-salvage-in-contract-law

Yhteishaveri ja pelastaminen merirahtauksessa, tapaukset ms Dali (Baltimore) ja ms Ever Given (Suezin kanava): https://www.maritime-executive.com/editorials/the-dali-ever-given-general-average-and-salvage-in-ocean-freight

Baltimoren kaupunki on nostanut kanteen siltaan törmänneen aluksen omistajaa ja varustamoa vastaan. Kanteessa väitetään aluksen lähteneen satamasta merikelvottomassa kunnossa. Kanteessa syytetään myös miehistöä epäpäteväksi ja välinpitämättömäksi velvollisuuksistaan sekä useiden laitteiden ylläpidon ja käytön laiminlyönneistä: https://splash247.com/baltimore-takes-dali-owner-and-manager-to-court/

Italian rannikkovartiosto aloittaa tutkinnan maanantaina Italian rannikkolla sattuneesta kahden aluksen yhteentörmäyksestä. Alukset saivat pieniä vaurioita. Toisella aluksista on pitkä historia puutteista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-ships-collide-off-the-eastern-coast-of-sicily-italian-coast-guard-responds/

Kiinan kommunistinen puolue asettuu aiempaa enemmän vastustamaan korruptiota Belt and Road Initiative -hankkeessa. Korruptio on ollut aiemmin maan tapa mutta se on käymässä puolueelle sietämättömäksi hankkeen markkinoinnissa: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-cracks-down-on-corruption-in-the-belt-and-road-program

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Ruotsalaisen matkustajalautan karilleajo viime vuonna johtui inhimillisestä virheestä: https://www.sjofartstidningen.se/tt-line-manskligt-fel-bakom-marco-polos-grundstotning/

Merivakuuttajat valmistautuvat tulevaisuuden miehittämättömiin aluksiin vakuutuksissaan: https://new.abb.com/news/detail/112450/insurers-look-to-a-future-with-uncrewed-vessels

Järjestöt:

BIMCO´n päivitetty varustamosopimuspohja on nyt löydettävissä järjestön sopimusjärjestelmässä ja kotisivuilla: https://www.hellenicshippingnews.com/shipman-2024-available-for-use/

IBIA, kansainvälinen laivapolttoaineteollisuusliitto, ja BIMCO ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan yhteistyöstä polttoainetalouden ja merenkulun välillä helpottamaan merenkulun hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamista: https://www.hellenicshippingnews.com/ibia-and-bimco-team-up-to-collaborate-on-fuel-and-maritime-challenges/

Mercy Ships International on sopinut MSC ryhmän ja MSC säätiön kanssa uuden sairaalalaivan rakentamisesta. Alus tuottaisi kirurgisia palveluita ja koulutusta tuhansille Afrikassa. Mercy Ships -järjestö on perustettu vuonna 1978: https://gcaptain.com/mercy-ships-to-build-new-hospital-ship/

Onnettomuudet:

Saksalaisalukselta pääsi 500 litraa dieseliä mereen Pohjankurun satamassa: https://svenska.yle.fi/a/7-10054966

Kuukausi Baltimoren siltaturman jälkeen raivaustyöt ovat edenneet hyvin. Siltajäänteiden ja turma-aluksen siirtoa valmistellaan tulevina viikkoina, jotta kanaali saadaan avattua liikenteelle. Nyt avataan 12 metriä syvä väylä rajoitetulle liikenteelle: https://splash247.com/deeper-channel-to-open-in-baltimore-today/

Alusten romutus on likaista ja vaaralllista työtä. Etelä-Aasian romutustelakoilla sattuu kaiken aikaa kuolemaan johtaneita onnettomuuksia: https://www.maritime-executive.com/article/two-dead-six-injured-in-first-quarter-at-s-asian-shipbreaking-yards

Pieni Tansanian lipun alla purjehtiva sisävesialus, jonka omistaa libanonilainen yritys ja hoitaa egyptiläinen varustamo, sai kallistuman odottaessaan pääsyä Suezin kanavaan. Kaksi hinaajaa ja toinen alus ovat ankkuripaikalla avustamassa sitä ja varmistamassa miehistön turvallisuuden. Syytä kallistumaan ei vielä tiedetä: https://www.maritime-executive.com/article/suez-canal-responds-to-distress-call-from-listing-vessel

Romutus:

Hollantilastelakka kokeilee alusten romutusta täydentääkseen telakan elinkaarimallin käsittämään suunnittelun, rakentamisen, huollon ja jälkiasennusten lisäksi alusten purkamisen ja kierrätyksen EU-säännösten mukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/damen-launches-pilot-project-for-circular-shipbreaking/

Ympäristö:

Yhdeksän tosiasiaa Aqaban lahdesta: https://www.marineinsight.com/know-more/gulf-of-aqaba-facts/

Voidaanko vesiviljelyä harrastaa kestävästi merisatamissa? Uuden tutkimuksen mukaan merialuesuunnittelu on avainasemassa perustettaessa vesiviljelyalueita: https://www.worldfishing.net/new-horizons/can-aquaculture-be-sited-sustainably-at-maritime-ports/1492997.article

Mainos: miten offshore-toiminta parhaiten voisi hyödyntää eri sääennusteita kannattavuuslaskelmissaan? Sääennusteet ovat varsin rajoittuneita tietyn ajan kuluttua: https://gcaptain.com/choosing-the-right-mix-of-forecasts-for-offshore-planning/

Historian havinaa:

Göteborgin merenkulkumuseo on valittu vuoden museoksi Ruotsissa: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsmuseet-akvariet-utsett-till-arets-museum/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/