Mitä tarkoittaa termi?:
ESI (Environmental Ship Index): https://www.environmentalshipindex.org/
Merenkulku yleinen:
Mitkä ovat pääasialliset logistiset uhat? Tuotanto-, kuljetus-, käsittely-, varastointi-, turvallisuus-, työvoima-ja kyberuhat ja – ongelmat sekä poliittiset tapahtumat ja ympäristökatastrofit, miten ne tulisi arvioida ja miten niitä voidaan pienentää: https://www.marineinsight.com/maritime-law/what-are-logistics-risks/
Merivakuutukset ovat keskeinen osa aluksen kustannusrakennetta. Mihin suuntaan vakuutusmaksut ovat tällä hetkellä menossa ja keneen ne vaikuttavat: https://www.hellenicshippingnews.com/slowing-increase-of-insurance-costs-a-relief-for-vessel-operators-uncertainty-of-war-risk/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Viking Linen vuoden 2023 kestävyysraportti: https://www.sjofart.ax/nyheter/nu-tankar-viking-biobransle/
Merenkulkijoiden tulevaisuus risteilyaluksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-future-of-seafarers-in-the-cruise-industry/
Stena Line ostaa 49 % osuuden marokkolaisesta lauttavarustamosta: https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-expanderar-utanfor-europa/
Merenkulkijoiden hyväntekeväisyysjärjestö varoittaa, että ukrainalaisten merenkulkijoiden kokema yksinäisyys ja masentuneisuus sekä pelko asepalveluksesta lisääntyvät. Parempi pääsy uutisiin ja nopeammat yhteydet läheisiin lisäävät yllättäen tuskaa. Osa ei uskalla palata Ukrainaan vaan viettää lomansa muualla: https://splash247.com/levels-of-depression-and-anxiety-increase-among-ukrainian-seafarers/
Kahden irtolastivarustamon yhdistyminen luo yhden maailman suurimmista irtolastivarustamoista: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/star-bulk-completes-eagle-bulk-merger-creating-dry-bulk-giant
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Punaisen meren kriisi ei osoita laantumisen merkkejä. Spot (välittömän vaihdon) rahdit alkavat asettua vaikka ovatkin yhä korkealla. Konttilinjojen aikataulujen pitävyys on selvästi kärsinyt Afrikan kiertämisestä. Hongkong on jäämässä paitsioon allianssien suunnitelmissa: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-april-2024-no-red-sea-solution-in-sight/
Energia ja raaka-aineet:
Säiliöalusten kysyntä pysyy korkeana johtuen geopoliittisista jännitteistä sekä kysynnän ja tarjonnan epätasapainosta: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-primed-for-further-growth-moving-forward/
Käytettyjen säiliöalusten hinnat ovat ennätyskorkealla johtuen pitkälti geopoliittisten jännitteiden luomista muuttuneista kuljetusreiteistä: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-prices-hit-record-highs-but-sustainability-in-question/
Ukrainan iskujen arvioidaan vähentäneen Venäjän jalostamokapasiteettia 20 %, joka on johtanut siihen, että lähinaapureista on tuotu bensiiniä maahan. Kymmeneen jalostamoon on osunut ja kapasiteettia on vähentynyt 1 miljoonaa barrelia päivässä, vaarassa on 3 miljoonaa barrelia päivässä. Lisäksi yksi jalostamo on vaikeuksissa padon murruttua alueella: https://splash247.com/russia-forced-to-import-fuel-with-up-to-20-of-its-refining-capacity-knocked-out/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
UK on lähettänyt sota-aluksen tukemaan merellistä käytävää Gazaan avun perille saamiseksi: https://shippingtelegraph.com/port-news/uk-sends-naval-ship-announces-maritime-aid-corridor-support-to-boost-aid-for-gaza/
Länsi-Afrikan kalastajien kalansaaliit ovat viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana pienentyneet merkittävästi. Ghanassa pudotus on ollut 59 % ja Norsunluurannikolla 40 %. Suurimmat syylliset ovat ilmastonmuutoksen tuoma valtamerten lämpeneminen ja kiinalaiset troolarit sekä liiallinen paikallisten kalastajien määrä: https://www.maritime-executive.com/editorials/chinese-trawlers-and-warming-water-fuel-west-africa-s-fisheries-crisis
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Norjalainen risteilyvarustamo teki ranskalaistelakan kanssa 8 risteilijän tilauksen. Toimitukset tapahtuvat vuosien 2026 ja 2036 välisenä aikana: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-sets-long-term-strategy-ordering-eight-ships-from-fincantieri
Offshore ja merituulivoima:
Suuri 370 tuulivoimalaa käsittävä merituulivoimapuisto on tulossa merenkulun kannalta varsin mielenkiintoiseen paikkaan Öölannin ja Gotlannin väliin: https://www.maritimejournal.com/environment/massive-offshore-wind-farm-announced-for-sweden/1492612.article
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavaviranomainen varoittaa, että sateiden tulosta huolimatta paluu normaaliin saattaa siirtyä vuoteen 2025. Rajoituksia puretaan hallitusti ja veden riittävyyttä seurataan entistä tarkemmin: https://splash247.com/panama-canal-authority-warns-restrictions-will-remain-in-place-throughout-2024/
Totta vai tarua? Panaman kanavaviranomainen vastaa eräisiin väittämiin: https://www.hellenicshippingnews.com/clearing-the-waters-dispelling-myths-about-panama-canal-operations/
Valtio-omisteinen ukrainalaisyhtiö aikoo herätellä Tonavan liikennettä uusilla proomuilla, joilla yhtiö tarjoaa palveluja Tonavan yläjuoksulle: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/ukraine-shipowner-seeks-revitalise-danube-market-newbuildings
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Irtokeulalla varustettu hinaaja lopettaa jäänmurtokauden tältä talvelta. Alusyhdistelmä on avustanut Suomenlahdella ja Saaristomerellä 41 alusta ja sen kulkema matka on ollut 2´528 merimailia: https://www.sjofartstidningen.se/sasongen-slut-for-isbrytande-specialbogen/
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 10.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Kalmar, suomalaisen Cargotecin tytäryhtiö, toimittaa kuusi hybridikonttitrukkia Marseillen sataman konttiterminaalille: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-hybrid-straddle-carriers-to-help-med-europe-terminal-improve-environmental-performance/
ESI muodostaa satamille uuden maailmanlaajuisen standardin, jolla pyritään parantamaan ja luomaan kannusteita merenkulun ympäristötavoitteiden saavuttamiseen satamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/iaph-environmental-ship-index-enters-a-new-era/
Vliessingenin satama on tilannut ABB:ltä maasähköjärjestelmän: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/vlissingen-hires-abb-to-install-shore-power/1492489.article
Singaporen satama on avannut ensimmäisen sähköisten, satamassa käytettävien alusten latauspisteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/singapore-launches-first-pilot-trial-for-electric-harbour-craft-charging-point/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana tilatuista uusista aluksista vaihtoehtoisilla polttoaineilla varustettujen määrä lisääntyi 50 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Metanoli ohitti LNG:n ensisijaisena vaihtoehtoisena polttoaineena viime vuonna ja ammoniakki on nousussa. Viime vuonna 1´281 tilatusta aluksesta 298 oli vaihtoehtoisella polttoaineella: https://gcaptain.com/alternative-fueled-ships-gain-momentum-with-50-increase-in-orders/
Suomalaisen Cargotecin tytäryhtiöiden operatiiviset tulokset viime vuodelta. Kalmarin irtoaminen omaksi yhtiökseen tapahtuu 30. kesäkuuta 2024: https://www.worldcargonews.com/news/2024/04/cargotec-publishes-restated-2023-financial-report-kalmar-separates-on-june-30-2024/
Wing-in-Ground -alusta (WIG) koeajetaan Singaporessa. Tämä on vanhan keksinnön uudelleen lämmittelyä. WIG-alus luetaan merialukseksi ja siihen sovelletaan IMO:n sääntöjä, myös meriteiden sääntöjä: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/it-boat-or-plane-airfish-trials-singapore
Hollantilainen laivanrakentaja on saanut tilauksen 0-päästöisistä puskijoista: https://www.maritimejournal.com/vessels/padmos-signs-up-to-build-kotug-e-pusher-tugs/1492614.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suurin tähän mennessä tehty polttoaineena käytettävän nestemäisen biometaanin STS-siirto on tehty Rotterdamissa: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/hapag-lloyd-takes-largest-ship-to-ship-lbm-delivery-to-date-made/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Miksei merenkulussa ole vielä otettu nykyistä enempää digitalisaatiota käyttöön? Siihen ovat vaikuttaneet monimutkainen ekosysteemi, jota ei ole standardisoitu, inhimillinen muutosvastarinta ja kyberturvallisuuden pelko. Viime vuosina on kuitenkin tehty merkittäviä edistysaskelia: https://splash247.com/three-reasons-why-shipping-transactions-have-not-yet-been-digitalised/
Asentamalla kehittyneet telemaattiset ratkaisut, joita tuetaan anturein, kuivarahtikontteihin voidaan lastin turvallisuutta, toimitusketjun sietokykyä ja riskienhallintaa parantaa: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/container-security-comes-digital-age
Muu logistiikka, koulutus:
Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Maailmalla on suurten uutisten päiviä, jotka vaikuttavat toimitusketjuihin. Mutta aikansa häiriöistä puhutaan, kunnes ne siirtyvät taustakohinaksi ja logistiikka jatkaa kulkuaan: https://www.freightwaves.com/news/flow-of-trade-always-prevails
Baltimoren siltaturma sai aikaan häiriön tavarankuljetuksessa mutta ei pysäyttänyt sitä. Minne tavara menee: https://www.freightwaves.com/news/rerouting-trucks-and-ships-away-from-baltimore-what-early-data-shows
Punaisen meren kriisissä Kiina nostaa taas esille Kiinan ja Euroopan välisen ratayhteyden: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-highlights-vital-role-of-china-europe-rail-freight/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Maailmanpolitiikan arkipäivää. Maailmankaupan prioriteetit muuttuvat, kun kustannuskeskeisestä toimintamallista siirrytään kohti riskikeskeistä toimintamallia ja sietokykyisempää toimitusketjua. Artikkeli käy läpi kaupan suojat ja sodat, pandemian ja ilmastomuutoksen vaikutukset, geopoliittiset jännitteet ja tuotannon palauttamiset. Lopputuloksena on merenkulun roolin muuttuminen näissä paineissa, joita ei tässä mittakaavassa ole ennen nähty. Lippuvaltion merkitys voi kasvaa näissä oloissa huomattavasti: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-through-global-trades-troubled-waters/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Haitia terrorisoivat rikollisjengit laajensivat toimintaansa merirosvouteen valtaamalla ruokaa tuoneen aluksen. Haitin poliisi vapautti aluksen pitkällisen tulitaistelun jälkeen. Kaapattujen merenkulkijoiden tilasta ei tietoa: https://www.maritime-executive.com/article/haiti-s-gangs-try-their-hand-at-piracy-hijacking-a-ship-full-of-food
USA:n asevoimien takavarikoimat, Iranin huthi-kapinallisille tarkoittamat aseet ja ammukset lahjoitetaan Ukrainalle: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-transfers-seized-iranian-guns-to-ukraine
Iran sanoo voivansa sulkea Hormuzin salmen mutta pidättäytyvänsä siitä toistaiseksi. Tilanne voi heidän mukaansa kuitenkin muuttua, jos vihollinen (Israel) häiritsee Irania. Salmen läpi kulkee n. viidennes maailman öljystä, keskimäärin 20,5 miljoonaa barrelia päivässä raakaöljyä, kondensaatteja ja öljytuotteita: https://gcaptain.com/iran-says-it-can-close-the-strait-of-hormuz-but-wont-for-now/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Miten valmistautua FuelEU Maritime -sääntelyyn: https://www.hellenicshippingnews.com/getting-ready-for-fueleu-maritime/
Parempi yhteistyö on avain merenkulkualan selviytymiseen nykypäivän haasteissa ja epävarmassa toimintaympäristössä: https://www.hellenicshippingnews.com/enhanced-collaboration-in-a-competitive-landscape-the-key-to-the-future-says-thomas-nordberg/
DNV:ltä uusia ohjeita DP-järjestelmille: https://www.hellenicshippingnews.com/promoting-more-robust-dp-power-systems-with-closed-bus-ties/
Onnettomuudet:
Kolme kalastajaa pelastettiin atollilta Mikronesiassa. Sana ”HELP” rannalla auttoi etsijöitä paikantamaan kadonneet: https://www.maritime-executive.com/article/three-castaways-rescued-from-remote-pacific-island
Tulipalo öljynporauslautalla Meksikon lahdella. Yksi henkilö on kuollut ja 9 loukkaantunut: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fire-breaks-out-at-pemex-oil-platform-in-gulf-of-mexico-leaving-1-dead-9-injured/
Kauppa-aluksella oli koneongelmia lähellä Verrazanon salmen siltaa mutta ei kuitenkaan menettänyt ohjailukykyään: Alusta avusti kolme hinaajaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-m-v-apl-qingdao-loses-control-near-verrazzano-narrows-bridge/
Baltimoren siltaturman aiheuttaneen aluksen kontteja aletaan siirtämään. Artikkelissa on kuvattu tapahtumien aikajana: https://gcaptain.com/baltimore-bridge-salvage-and-wreck-removal-megathread/
Entistä tarkemmat kaikuluotauskuvat kertovat siltaturman selvittämisen hankaluudesta: https://www.maritime-executive.com/article/new-sonar-data-shows-the-challenge-of-clearing-baltimore-bridge-s-wreckage
Sata kuollutta ja 20 kateissa lautan upottua Mosambikin pohjoisosassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/over-100-dead-20-missing-after-ferry-boat-sinks-off-the-northern-coast-of-mozambique/
Ympäristö:
Tämän vuoden Atlantin hurrikaanikaudesta odotetaan erityisen vilkasta. Coloradon yliopisto ennustaa 23 nimettyä trooppista myrskyä, 11 kehittyy hurrikaaniksi, joista 5:stä sellaisiksi, joiden tuulet ylittävät 50 metriä sekunnissa: https://gcaptain.com/conditions-ripe-for-extremely-active-atlantic-hurricane-season-in-2024/
Suuria määriä pieniä, sinisiä tuulen mukana purjehtivia eläimiä on ajautunut USA:n länsirannikolle. Eläimet eivät ole ihmiselle vaarallisia mutta ovat aiheuttaneet rannallakävijöille shokin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/millions-of-alien-like-creatures-cover-u-s-west-coast-beaches-enthralling-beachgoers/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/