Mitä tarkoittaa termi?:
Elektrobränsle: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrobr%C3%A4nsle
Merenkulku yleinen:
Miten merenkulku sopeutuu Punaisen meren kriisiin? Maailman konttiliikenteestä Punaisen meren ja Suezin kanavan kautta kulki n. 30 % arvoltaan yli biljoona $. Hyväntoivonniemen kautta kuljetuksiin tuli 1 – 3 viikkoon viivettä. Kriisillä on vaikutusta varastoihin ja kuljetuskustannuksiin, aluskaluston saatavuuteen ja rahtihintoihin, talouden sietokykyyn ja sen ennustettavuuteen, kustannuslaskentaan ja ympäristöön: https://www.hellenicshippingnews.com/charting-the-course-how-the-shipping-industry-is-adapting-to-tensions-in-the-red-sea/
Ukrainan sodan alun jälkeen Gabon lippuvaltiona on lisännyt maahan rekisteröityjen alusten määrää 675 % ollen nyt 6,2 miljoonaa bruttotonnia, toiseksi suurin Afrikassa. Myös muita valtioita on noussut esiin perustamaan rekistereitä shadow- ja grey fleetille, kuten Swasimaa, Mongolia, Bolivia ja San Marino. Kahdessa vuodessa näiden alusten määrä on noussut n. 400:sta yli 700:n alukseen: https://splash247.com/worlds-fastest-growing-ship-register-doubles-in-size-in-the-space-of-one-month/
Pakotteiden lisääntyessä yhä useampi säiliöalus päätyy sääntelyn ulkopuoliseen shadow fleetiin. Nämä alukset kuljettavat paitsi venäläistä öljyä ja öljytuotteita myös Venezuelan, Iranin ja Pohjois-Korean lasteja: https://splash247.com/grey-fleet-set-to-become-darker-brs/
Alusten arvolla mitattuna suurimmat alusten omistajamaat ovat Japani (206 miljoonaa $), Kiina (204 miljoonaa $), Kreikka (169 miljoonaa $), USA (99 miljoonaa $ ja Singapore (85 miljoonaa $), joiden jälkeen tulevat Etelä-Korea, Norja, UK, Saksa ja Hong Kongin Kiina: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-maintains-top-3-position-as-world-maritime-leader-with-fleet-worth-usd-169-billion/
Shadow fleet on tuonut muutakin kuin uusia potentiaalisia rekisteröintimaita eli lippuvaltioita. Yllättäen kansainvälisen luokituslaitosliiton jäsenmaiden luokittamien alusten määrä on pudonnut vain 2 %. Syynä on Intian alusrekisteri, jonka luokittamien alusten määrä on kasvanut vuodesta 2022 117,5 %: https://splash247.com/indian-classed-fleet-more-than-doubles-since-putins-full-scale-invasion-of-ukraine/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Eckerö on saanut taloutensa tasapainoon ja vuosiraportti osoittaa hyvää tulosta sekä matkustaja- (+20 %) että rahtiliikenteessä (+11%). Liikevaihto kasvoi 19 %. Konsernin hallitus esittää 2,5 € / osake osinkoa: https://www.sjofart.ax/nyheter/eckero-tillbaka-med-dividend-till-agare/
Varustamot astuvat muutoksen aikaan vuonna 2024. Tänä vuonna selviää, mitä voidaan saavuttaa lyhyellä tähtäimellä ja mitä pitkällä tähtäimellä merenkulun ympäristöasioissa. Tänä vuonna pitää toimia ja toisaalta painopiste tulee olla olemassa olevien alusten ja toimintojen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä: https://splash247.com/the-year-ahead-in-green-tech/
Junalauttaliikenteen Trelleborgin ja Saksan välillä saattaa pelastaa Ruotsin puolustusvoimien tarpeet ja Ruotsin huoltovarmuustarpeet. 80-luvun lopussa vaunuja kulki linjalla 200´000 vuosittain mutta määrä on pudonnut lähes kymmenesosaan siitä: https://www.sjofartstidningen.se/forsvarsmakten-kan-bli-tagfarjornas-raddning/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Ocean Alliancen osapuolet CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen ja OOCL ovat sopineet yhteistyön jatkosta vuoteen 2032. Allianssi perustettiin vuonna 2017 ja se on maailman suurin merenkulun verkosto: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-cosco-shipping-evergreen-and-oocl-to-extend-ocean-alliance-until-2032/
Energia ja raaka-aineet:
USA:n jalostamoiden ja geopoliittiset häiriöt vaikeuttavat dieselin tuontia Eurooppaan. USA:n tuonti liki puolittui, kun keskeinen jalostamo joutui keskeyttämään tuotannon sähköhäiriöiden vuoksi. Muilla jalostamoilla on huoltokatkoksia, joiden odotetaan olevan ohi tässä kuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-diesel-exports-to-europe-dip-on-plummeting-refining-output/
Euroopan kaasunkulutus on pudonnut 20 % Ukrainan sodan aikana. Vuosien 2021 ja 2023 välisenä aikana venäläisen LNG:n tuonti Eurooppaan lisääntyi 11 %. Viime vuonna Espanja, Ranska ja Belgia ostivat 80 % Eurooppaan tulleesta venäläisestä LNG:stä. Euroopan on edelleen varottava päästämästä ketään määräävään markkina-asemaan LNG:n tuottajana: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-gas-consumption-falls-to-10-year-low-as-peak-lng-demand-nears/
Venäjä katkaisee bensiinin vientinsä kuudeksi kuukaudeksi maaliskuun alusta suojatakseen omaa kulutustaan. Vientikielto ei koske Mongoliaa, Uzbekistania, Abhasiaa eikä Etelä-Ossetiaa. Lukoilin jalostamo on kärsinyt tuotantokatkoksesta tammikuun 4. päivästä alkaen, joka puolitti sen tuotannon. Korjausten odotetaan kestävän muutaman kuukauden: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-to-ban-gasoline-exports-for-six-months-from-march-1/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Mauritius kielsi norjalaisen risteilijän laituriintulon aluksella ilmenneiden useiden sairastapausten vuoksi, joista 15 henkilöä oli eristyksissä. N. 2´000 matkustajan piti lähteä saarelta kotiin ja yli 2´000 matkustajan aloittaa risteilynsä saarelta. Satamaviranomainen on nyt antanut luvan alukselle tulla laituriin: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-dawn-docks-in-mauritius-after-being-held-for-health-check
Kanavat ja sisävedet:
Suezin kanavan tuotot ovat pudonneet 40 – 50 % Punaisen meren kriisin alettua. Tuotto Egyptin valtiolle on vuosittain n. 10 miljardia $, joka muodostaa sen pääasiallisen ulkomaan valuutan tulolähteen. Tämä on vaikeuttanut maan yhtä pahimmista talouskriiseistä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/suez-canal-revenue-drops-by-40-50-amid-rising-red-sea-tensions/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 28.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
USA:n pakotteet vaikeuttavat venäläisen LNG:n kuljetukseen tarkoitettujen jäävahvisteisten säiliöalusten käyttöä alkuperäiseen tarkoitukseensa: https://gcaptain.com/us-sanctions-block-lng-carriers-for-russian-arctic-project/
Satamat ja terminaalit:
Espanjan pääsatamien liikenne kasvoi 25 % tammikuussa. Syynä on paitsi Punaisen meren kriisi myös Euroopan maanviljelijöiden protestit: https://www.hellenicshippingnews.com/spains-ports-see-goods-traffic-rise-as-red-sea-crisis-continues/
Hampurin satama piti pintansa huolimatta haastavista olosuhteista. Kokonaismäärissä oli vajaa 5 % laskua ja konttiliikenteessä lähes 7 %. Täten myös jatko- ja takamaakuljetuksissa tuli laskua: https://www.hellenicshippingnews.com/the-port-of-hamburg-maintains-its-position-in-challenging-conditions/
Tukholman Norvikin satama liitetty EU:n TEN-T -verkkoon, joka mahdollistaa EU-tuet sataman kehittämiseen: https://www.worldcargonews.com/news/2024/02/stockholm-norvik-port-gains-comprehensive-status-in-the-eu-network/
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia uhkaavat työtaistelutoimet lokakuussa 2024. Satamatyöntekijät (n. 70´000) ja satamatyönantajat (36) aloittivat neuvottelut helmikuussa 2023 mutta ne kariutuivat nopeasti palkkariitaan eikä sen jälkeen ole kehitystä ollut. Työntekijöiden edustajan mukaan sopimuksen jatkamisellekaan ei ole edellytyksiä: https://www.freightwaves.com/news/threat-of-strike-looms-large-over-east-gulf-coast-ports
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Merenkulku elää selvää murroskautta päästörajoitusten tullessa voimaan. Alan innovatiivisuus on nopeaa, johon sääntelyn tulisi ehtiä mukaan. Uhkana on, ettei sääntely kykene vastaamaan kehityksen nopeuteen eikä innovaatioita kyetä ottamaan käyttöön, joka hidastaa ja vaikeuttaa siirtymistä sääntelyn lopputavoitteeseen, hiilineutraaliuteen. Luokituslaitos tarjoaa palvelua innovaatioiden hyödyntämiseen vaatimusten mukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/technology-qualification-facilitating-maritime-innovation/
USA haluaa herättää henkiin maan laivanrakennusteollisuuden. Laivanrakennus on keskittynyt Kiinaan (50 %), Etelä-Koreaan (30 %) ja Japaniin (17 %). USA:n osuus on 0,13 % maailman telakkamarkkinoista. USA:n laivastoministeri kritisoi sitäkin vähää toimitusten myöhästymisestä tai budjetin ylityksistä: https://gcaptain.com/u-s-navy-secretary-looks-to-asia-to-revive-shipbuilding-at-home/
Säiliöalusten uudisrakennushinnat ovat nousseet vuodesta 2020 lähtien n. 50 %. Säiliöalusten uudisrakennushinnat ovat korkeimmillaan 15 vuoteen. Tämä on vaikuttanut myös käytettyjen alusten hintoihin, joiden hintakehitys on ollut lähes vastaavaa: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-newbuilding-prices-up-50-since-2020/
Norjalainen lauttavarustamo on tilannut 4 autonomista, päästötöntä lautta-alusta turkkilaiselta telakalta. Autonomia koskee navigointia, vakioreittiä, ja laituriinajoa sekä runsasta automaatiota, jolla korvataan merenkulkijoiden tekemää työtä: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/fjord1-orders-four-autonomous-ferries-at-tersan-shipyard/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Miten EU ETS toimii? Päästöoikeuksia myydään jatkomarkkinoilla ja merenkulun tulo mukaan EU ETS:n piiriin. EU ETS 2 -vaihe on tulossa ja se saa nykyjärjestelmän näyttämään pieneltä: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-eu-ets-its-extension-to-shipping-and-the-future-of-ets-2/
Tanskaan on perustettu kehityskeskus, jossa useat teknologiayhtiöt tekevät yhteistyötä merenkulun elektropolttoaineiden tuotannon laajentamiseksi: https://www.sjofartstidningen.se/utvecklingscenter-for-framtidens-branslen/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Kuinka keskeisiä ovat digitaaliset uudistukset lohikäärmeen vuonna? Merenkulku on muutoksen kynnyksellä, jossa sekoitetaan inhimillistä ja digitaalista kyvykkyyttä optimaalisen johtamisen apuna: https://splash247.com/the-year-ahead-in-digital-tech/
Muu logistiikka, koulutus:
Filippiinien presidentti on kieltäytynyt allekirjoittamasta lakia, joka olisi ratkaissut pitkään jatkuneen kiistan EMSA:n vaatimien kansainväliset vaatimusten ja Filippiinien koulutuksen ja niiden pohjalta myönnettyjen pätevyystodistusten välillä, joka koskee n. 50´000 filippiiniläistä päällystömerenkulkijaa. Presidentin ratkaisuun vaikutti kotimaan koulutusorganisaatioiden ja rannikkomerenkulun toimijoiden vastalauseet: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/philippines-president-delays-signing-magna-carta-filipino-seafarers
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Kuljetetut määrät Punaisen meren ja Adeninlahden satamiin / satamista ovat pudonneet 21 % viimeisen 7 viikon aikana. Sudanin, Somalian, Eritrean ja Jemenin satamien kuljetukset ovat vähentyneet 25 % ja Djiboutin ovat pysyneet samana: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-volumes-in-red-sea-area-drop-21-due-to-attacks-on-ships/
Kreikan hallitus on hyväksynyt maan merivoimien osallistumisen Punaisen meren EU-operaatioon Aspides. Myös Ranska, Italia ja Saksa lähettävät aluksensa Punaiselle merelle suojaamaan kauppamerenkulkua: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-approves-military-participation-in-eu-red-sea-mission/
Huthi kapinallisten komentaja on ilmoittanut huthien arvioivan Punaisen meren hyökkäyksiä, jos ja kun Gazan sodassa saadaan tulitauko, Israel lopettaa sotatoimet ja humanitäärinen apu pääsee vapaasti alueelle: https://www.hellenicshippingnews.com/houthis-say-they-can-reassess-red-sea-attacks-if-israeli-aggression-stops/
Turkki ja Somalia ovat solmineet puolustus- ja talousyhteistyösopimuksen. Sopimus on mielenkiintoinen vastaveto Etiopian ja Somalimaan yhteistyösopimukselle, jossa maat sopivat Etiopan mahdollisuudesta hyödyntää Berberan satamaa ja toisaalta Somalimaa sai osuuden Etiopian lentoyhtiöstä: https://shippingtelegraph.com/port-news/somalia-inks-deal-with-turkey-to-deter-ethiopias-access-to-sea-through-a-breakaway-region/
Pakotteet:
USA kohdistaa Iraniin uusia pakotteita, jotka kohdistuvat iranilaisiin ja huthi komentajiin sekä alukseen ja sitä operoiviin yhtiöihin, jolla kuljetettiin huthien rahoitukseen tarkoitettuja tavaroita 100 miljoonan $ edestä: https://www.hellenicshippingnews.com/us-hits-iran-with-new-sanctions-targeting-commanders-shipping/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Tanska lopettaa Ruotsin jälkeen Nord Stream 1 ja 2 putkien rikkoutumisen selvittelyn todettuaan, ettei heillä on toimivaltaa asiassa. Saksan viranomaiset tutkivat tapausta vielä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/denmark-closes-probe-after-sweden-into-nord-stream-pipeline-blast/
Järjestöt:
Huhut vellovat OPEC+:n vapaaehtoisten tuotantokatkosten jatkumisesta öljyn markkinahinnan tukemiseksi: https://gcaptain.com/opec-to-consider-extending-voluntary-output-cuts-sources-say/
Onnettomuudet:
Neuvottelut uppoamisvaarassa olevan irtolastialuksen pois hinaamiseksi ja ympäristökatastrofin estämiseksi ovat alkaneet. Kyseessä on libanonilaisomisteinen, kreikkalaisvarustamon käyttämä, Belizen lipun alla purjehtiva Bab El Mandebissa ankkurissa oleva alus, johon huthit saivat osuman, jonka vuoksi miehistö hylkäsi sen. Huthi-johtaja on kuitenkin asettanut ehtoja aluksen pelastamiselle: https://splash247.com/urgent-towage-of-stricken-lebanese-vessel-in-red-sea-remains-up-in-the-air/
Tobagon rannikolla oleva öljyvuoto kaatuneesta proomusta on levinnyt satoja km länteen saavuttaen Bonairen saaren rannat ja öljyä havaittiin myös Grenadan vesillä. Viranomaiset etsivät edelleen hinaajaa ja sen omistajaa: https://splash247.com/tobago-oil-slick-spreads-more-than-800-km-west/
Historian havinaa:
HMS Hood, brittiläisen kansanyhteisön lippulaiva. Kymmenen mielenkiintoista kohtaa: https://www.marineinsight.com/maritime-history/facts-about-the-mighty-hms-hood/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/