Merenkulun uutisia 24.1.2024: Merenkulkijoiden rekrytointi kriisissä vaikka palkat ovat nousseet, Punaisenmeren kriisin vaikutukset, Venäjän vienti, jäätilanne ja avustusrajoitukset tänään, väitöskirja jäärännissä ajosta – muutoksia jääluokkamääräyksiin?

Mitä tarkoittaa termi?:

International Chamber of Shipping (ICS): https://www.ics-shipping.org/about-ics/

Spodumene: https://fi.wikipedia.org/wiki/Spodumeeni

Merenkulku yleinen:

Ruotsissa pidetyssä konferensissa käytiin läpi merenkulun tilannetta kriisien keskellä: https://www.sjofartstidningen.se/det-ar-vasentligt-att-de-sker-samtidigt/

Ruotsin merenkulkusektorin odotetaan kasvavan epävarmasta tilanteesta huolimatta tänä vuonna 7 %:a ja 6 %:a ensi vuonna. Kasvun odotetaan tulevan kasvavasta ulkomaankaupasta, yleisestä taloudellisesta aktiivisuudesta Ruotsissa ja lisääntyvästä merimatkailusta: https://www.sjofartstidningen.se/sjofarten-i-sverige-forvantas-vaxa/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Merenkulkijoiden rekrytointi on ollut entistä haastavampaa viimeisen 2 vuoden aikana. Samaan aikaan merenkulkijoiden palkat ovat nousseet kautta linjan lähes kaikilla miehitysyrityksillä. Ylemmällä päällystöllä 10 – 30 %, nuoremmalla päällystöllä 6 – 15 %, kokeneemmalla miehistöllä 11 – 15 % ja nuoremmalla miehistöllä 6 – 10 %. Työnantajan vaihtoon vaikutti eniten palkkaus: https://www.hellenicshippingnews.com/crew-recruitment-is-more-challenging-danica-crew-manager-survey-reveals/

Kaapatulta alukselta vapautetun kreikkalaisen kadetin mukaan iranilaiset kohtelivat miehistöä hyvin: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greek-cadet-of-seized-tanker-who-released-says-well-treated-by-iranians/

Stena suurimpana osakkeenomistajana tekee tarjouksen yli 90-%:sti omistamastaan Concordia Maritimesta: https://splash247.com/concordia-maritime-moves-to-delist-as-stena-seeks-compulsory-buyout/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Koronanaikainen tilanne on palaamassa. Laivaajat murehtivat tyhjien konttien sijoittumista, tosin vielä markkinoilla on 6 miljoonan TEU:n ylijäämä:  https://splash247.com/covid-revisited-empty-container-concerns-grow-as-red-sea-shipping-crisis-drags-on/

Konferenssimuutokset konttiliikenteessä muuttavat kilpailuasetelmia. Siirtyminen konferenssista toiseen on mahdollista 1 vuoden irtisanomisajalla: https://splash247.com/ocean-alliance-agreement-makes-any-liner-switch-unlikely/

Konttirahtien odotetaan asettuvan, kun kiinalainen uusi vuosi on ohi. Punaisenmeren paniikkireaktiot ja kuljetusten normalisoituessa Afrikan kiertämiseen hintojen nousu asettuu muttei laske: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-rate-surge-slows-chinese-new-year-approaches

Norjalaisvarustamo teki mittavan 3-vuotisen sopimuksen korealaisen rakennuslaitevalmistajan kanssa: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/wallenius-wilhelmsen-signs-significant-290m-transport-deal/

Kiinallekin Punaisenmeren kriisi alkaa aiheuttamaan paineita häiriöiden viedessä katteet: https://gcaptain.com/red-sea-crisis-pressures-chinas-exporters/

Energia ja raaka-aineet:

Spodumeeni on viimeisin tulokas raaka-ainekuljetuksissa. Kyseessä on litium-mineraali, jonka kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti sähköisten ajoneuvojen kysynnän myötä. Mineraalia saadaan Australiasta, Etelä-Amerikasta, Kanadasta ja Afrikasta. Spodumeeni on ryhmän A lastia, joka tarkoittaa, että lasti saattaa liettyä kastuessaan yli sallitun rajan. Laivaaja on velvoitettu toimittamaan aluksen päällikölle tarkat tiedot lastin ominaisuuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/lithium-surge-raises-stability-concern/

Venäläistä hiiltä ostaa entistä rajallisempi joukko. Suurimmat ostajat ovat Kiina, Etelä-Korea, Turkki ja Intia, joiden osuus oli 80 % Venäjän hiilenviennistä. Niiden osuus oli aiemmalla vuosijaksolla 47 %. EU:n hiilentuonti Venäjältä putosi 57 %: https://www.hellenicshippingnews.com/fewer-markets-are-importing-russias-coal/

Venäjän läntisistä satamista aiotaan viedä öljyä tasaisen varmasti. Häiriötä voi tuoda jalostamojen huoltokatkot, USA:n pakotteet ja jääolosuhteet. Venäjän Itämeren satamiin ei ole vielä annettu jäärajoituksia: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-february-oil-exports-to-be-stable-from-january-sources/

Osumaa saaneen Novatekin terminaalin ollessa suljettuna Laukaansuun eli Ust-Lugan öljyterminaalit jatkavat toimintaansa. Asiantuntijat arvioivat Novatek-terminaalin olevan suljettuna useita viikkoja: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-ust-luga-port-continues-crude-fuel-exports-while-novatek-terminal-shut/

Miehittämättömien ilma-alusten (drone) iskut Suomenlahdella avasivat uuden rintaman Ukrainan sotaan, joka saattaa häiritä Venäjän läntisten öljysatamien toimintaa. Häiriöt Itämeren öljykuljetuksissa tuntuisivat myös maailmanlaajuisesti, koska Venäjä on yksi kolmesta suurimmasta öljyntuottajasta. Venäjä saa 30 % budjettituloistaan öljystä: https://gcaptain.com/drone-attacks-menace-russias-key-route-for-exporting-oil/

Trinidad ja Tobago on ryhtynyt markkinoimaan venezuelalaista LNG:tä Eurooppaan saatuaan yhdessä Shellin kanssa Venezuelalta oikeudet tuotantoon 30 vuodeksi: https://www.hellenicshippingnews.com/trinidad-in-talks-with-europe-to-supply-venezuelan-gas-prime-minister/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Vuonna 2019 risteilyteollisuus palveli 30 miljoonaa asiakasta ja tuotti 144 miljardin $:n edestä rahaa maailmantalouteen. Ala on palaamassa noihin lukuihin pandemian jäljiltä. Tehdyn selvityksen mukaan yksilön hiilijalanjälki kolminkertaistuu risteilyllä, joka tekee siitä pahempaa kuin lentäminen. Ala kuitenkin pyrkii määrätietoisesti vähentämään päästöjään. Tässä 10 kärjessä ekologisimmat risteilyalukset: https://www.marineinsight.com/know-more/eco-friendly-cruise-ships/

Miksi Icon of the Seas ei ole listalla. Tässä tunnuslukuja aluksen päästöistä: https://gcaptain.com/the-worlds-largest-cruise-ship-is-a-climate-liability/

Birka Gotland aloittaa risteilyt Tukholman – Maarianhaminan – Visbyn välillä maaliskuussa. Luvassa on myös muita kohteita Itämerellä: https://www.sjofart.ax/nyheter/birka-gotland-i-trafik-20-mars/

Finnlinesin matkustajamäärä kasvoi viime vuonna 7 %:a ja yksityismatkustajien 17 %:a: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/finnlinesin-matkustajaluvut-hyvassa-nousussa/

Kanavat ja sisävedet:

Muiden merenkulun sektorien välttäessä Panaman kanavaa konttialukset pystyvät lähes pitämään aikataulunsa. Niitä häiritsee eniten syväysrajoitukset. Keskimäärin 1 jalan vähennys syväyksessä tarkoittaa 350 TEU:ta. Neopanamax suluissa on alennettu enimmäissyväyttä 6 jalkaa ja Panamax-suluissa se on enimmäismäärässään 39,5 jalassa. Joulukuussa liikennettä oli 25 % vähemmän kuin normaalisti: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-containerships-benefiting-from-other-sectors-exodus/

Suezin kanavan kautta on kulkenut maailman n. 20 % lannoitteista, n. 13 % vilja- ja teräskaupasta ja 10 % öljytuotteista. Afrikan kiertäminen on nostanut näidenkin tuotteiden rahtihintoja. Matka Mustaltamereltä Intiaan kolminkertaistuu kierrettäessä Afrikka, jonka vaikutus on n. 7 $ / barreli: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/fertiliser-grain-and-clean-product-trades-most-exposed-red-sea

Hapag-Lloyd ottaa käyttöön samat keinot Punaisellamerellä kuin Maersk Panamassa. Se aikoo siirtää kuljetuksia maayhteyksille: https://www.maritime-executive.com/article/hapag-lloyd-offers-saudi-arabia-land-routes-as-red-sea-diversions-continue

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset 24.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Video: jm Atle leikkaa aluksen irti jäistä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7155630363216666624/

Jm Nordica lähtee huomenna Suomenlahdelle jäänmurtoon: https://www.arctia.fi/uutiset/nordica-jaanmurtoon-suomenlahdelle.html

Satamat ja terminaalit:

Helsingin sataman matkustajamäärät kasvoivat (+12 %) mutta rahtimäärät pienenivät (-8 %) edellisestä vuodesta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/matkustajien-maara-helsingin-laivareiteilla-kasvoi-rahti-jai-edellisesta-vuodesta/

Viron 6 tärkeintä satamaa: https://www.marineinsight.com/know-more/major-ports-of-estonia/

Valencian satama varmistaa Espanjan ulkomaankaupan kuljetukset: https://www.hellenicshippingnews.com/the-capacity-of-the-port-of-valencia-guarantees-the-import-export-of-spanish-foreign-trade/

Malesia on aloittanut 3,2 miljardin $:n satamahankkeen Malakan salmessa. Satamaan tulee LPG- ja LNG-varastot, telakka, raskasta teollisuutta, lastinkäsittelyalue, laituri- ja varastotilaa. Sataman odotetaan valmistuvan vuonna 2027 ja satama työllistää valmistuessaan n. 10´000 henkeä: https://www.seatrade-maritime.com/ports/groundbreaking-32-billion-kuala-linggi-international-port

Mikä terminaali Novatek on Laukaansuussa ja miksi siihen hyökättiin: https://www.hellenicshippingnews.com/what-is-novateks-ust-luga-fuel-terminal-and-why-was-it-attacked/

New Orleansin Satama saa liittovaltion tukea kansainvälisen konttisataman rakentamiseen: https://www.freightwaves.com/news/port-of-new-orleans-gets-226m-for-international-container-terminal

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Shanghain kaupunki on tilannut 20 täyssähköistä konttialusta operoimaan Huangpu-joelle. Tilauksen arvo on n. 140 miljoonaa $:a. Alusten akut voidaan joko ladata tai vaihtaa satamassa ja toimintamatka tulee olemaan 360 km: https://splash247.com/fleet-of-pure-electric-boxships-lined-up-to-shift-containers-around-shanghai/

Meklariliike odottaa VLCC-säiliöalusten uudistilausten yli kaksinkertaistuvan tänä vuonna, kun LNG- ja konttialuksilta vapautuu telakkatilaa. Myös säiliöalusten romutuksen odotetaan lisääntyvän tänä vuonna: https://shippingtelegraph.com/markets/vlcc-newbuild-orders-to-more-than-double-in-2024-says-poten/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

CO₂-talteenotto ja -kuljetus ovat nousseet hiilineutraaliuden myötä entistä enemmän näkyville. Kuljetusten riskit ja mahdollisuudet sekä tarpeet on arvioitava uudelleen, koska vakuutusten suuruus riippuu riskitasosta ja rahti tarvetasosta: https://www.hellenicshippingnews.com/carbon-carriage-risks-and-opportunities/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Starlink tarjoaa 2 vapaakuukautta uusille alusasiakkaille. Starlink on nopeassa tahdissa valloittanut internet-markkinoita merialueilla. 5 Tb yhteyden kuukausihinta on 5´000 $:a ja yhden käyttäjäterminaalin hinta on 2´500 $:a, joten tarjouksen arvo on 10´000 $:a: https://splash247.com/starlink-offers-all-ships-free-internet-for-two-months/

Muu logistiikka, koulutus:

Alusten toiminta jäärännissä. Riikka Matalan väitöskirjatyö esitettiin joulukuussa tarkastettavaksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/laivojen-toiminta-jaarannissa-vaitoskirjatyo-jaamallikokeiden-hyodyntamisesta/

Riikka Matalan väitöskirja laivojen jäävastuksesta ränniajossa hyväksyttiin. Ovatko jääluokkasäännöt toimivia runkomuotojen muuttuessa ja nopeuden kasvaessa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-ja-koulutus/riikka-matala-vaitteli-laivojen-rannivastuksesta-tarvetta-muokata-jaaluokkasaantoja/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

EU:n ulkoministerikokous on päässyt periaatteessa yhteisymmärrykseen Punaisenmeren merenkulun turvaamiseen osallistumisesta EU-tasolla. Miten ja milloin jäi vielä auki mutta seuraavassa kokouksessa 19. helmikuuta on seuraava mahdollisuus päättää asiasta: https://www.sjofartstidningen.se/eu-narmar-sig-insats-i-roda-havet/

EU pohtii itäisten jäsenmaiden vaatimuksia rajoittaa ukrainalaisen maanviljelystuotteiden tuontia samalla, kun se pidentää Ukrainan erivapauksia vuoteen 2025. Erivapaudet koskevat tuontimaksuja, kiintiöitä ja suojatulleja Ukrainasta tuotaville tuotteille. Varsinkin puolalaiset ja unkarilaiset ovat protestoineet käytäntöä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-allow-wider-measures-to-control-ukraine-grain-imports/

Marshall saaret on liittynyt IMO:n Hongkongin romutusyleissopimukseen. Yleissopimukseen ovat liittyneet Bangladesh, Belgia, Kongon tasavalta, Kroatia, Tanska, Viro, Ranska, Saksa, Ghana, Intia, Japani, Liberia, Luxembourg, Malta, Marshall saaret, Alankomaat, Norja, Pakistan, Panama, Portugali, Sao Tomé ja Principe, Serbia, Espanja ja Turkki:  https://www.hellenicshippingnews.com/marshall-islands-becomes-party-to-hong-kong-ship-recycling-convention/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Kriisien lisääntyessä ei pidä unohtaa yhtä maailman pisimpään jatkunutta sotatila-aluetta – Korean niemimaata, jossa kyse on aselevosta ja jäätyneestä konfliktista. Pohjois-Korea on yhä läheisemmissä suhteissa Venäjän kanssa ja testaa omaa ohjustuotantoaan koko ajan. Hyökkäystä ei pidetä todennäköisenä mutta vaarataso on selkeästi noussut ja asiantuntijat varoittavat aliarvioimasta kriisin mahdollisuutta: https://www.freightwaves.com/news/shipping-and-geopolitical-risk-dont-forget-about-korean-peninsula

Kaksi iranilaisen dhow:n takavarikoinnin yhteydessä kadonnutta USA:n Navy SEAL -sotilasta on julistettu kuolleiksi laajojen etsintöjen jälkeen. Dhow sisälsi ohjuksia ja niiden osia huthi-kapinallisille: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-releases-names-of-two-seals-lost-at-sea-in-gulf-of-aden

Ukraina jatkaa Venäjän sota-alusten tuhoamista Mustallamerellä. Satelliittihavaintojen mukaan miehittämätön vene olisi upottanut yhden korvetin Sevastopolissa. Kukaan sodan osapuolista ei ole havaintoa kuitenkaan vahvistanut: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-may-have-sunk-another-russian-warship

Iranilainen konttialus on muutettu miehittämättömien ilma-alusten (drone) tukialukseksi. Aluksen leveyttä on lisätty ja sen kannella on 170 metriä kiitorataa, joka mahdollistaa kiinteäsiipisten pitkänmatkan dronien lähdöt ja laskeutumiset. Aluksen odotetaan laajentavan alueen taisteluita: https://splash247.com/iranian-boxship-converted-into-drone-carrier-readies-for-duty/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Singaporen alusrekisteri ylitti 100 miljoonan bruttotonnin rajan. Aluksia rekisterissä on yli 4´000. https://www.seatrade-maritime.com/regulation/singapore-registry-ships-passes-100-million-gt-milestone

MAN Cryo yhdessä kiinalaisen yhteistyökumppaninsa kanssa on saanut periaatehyväksynnän DNV:ltä ja Bureau Veritas´lta suunnitelmilleen ammoniakin polttoainejärjestelmälle: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/man-cryo-gains-class-approval-ammonia-fuel-supply-system

Järjestöt:

Kansainvälinen merenkulkukamari, International Chamber of Shipping (ICS) on julkaissut paljon odotetun merenkulun lippuvaltioiden suorituskykytaulukon. Se osoittaa suurimman osan lippuvaltioista, jotka vastaavat alusten turvallisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä, olevan positiivisessa kehitysvaiheessa. ICS kehoittaa alusten omistajia huomioimaan taulukon huonosti suoriutujat ja tekemään päätöksensä sen mukaan. Taulukko on linkin takana artikkelissa: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-publishes-highly-anticipated-flag-state-performance-table/

Kongon demokraattinen tasavalta, Komorit, Togo ja Algeria olivat ICS:n taulukon häntäpäässä eikä niiden tuloksessa ollut tapahtunut muutosta parempaan: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/dr-congo-worst-rated-flag-ics-annual-performance-survey

Onnettomuudet:

Rakennustelineiden romahtaminen Fincantierin telakalla aiheutti sairaalamatkan yhdelle työntekijälle:  https://www.maritime-executive.com/article/worker-seriously-injured-in-accident-at-fincantieri-shipyard-in-italy

Video: italialainen matkustajalautta oli kaatua yrittäessään päästä laituriin huonossa kelissä, aallot olivat n. 8-metrisiä. Aluksella oli 120 henkeä. Heille eikä alukselle tullut vahinkoja: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/italian-ferry-close-to-capsize-with-120-passengers-video/

Eckerö-lautan paluu liikenteeseen myöhästyy aluksen saatua runkovaurion sen tullessa ulos Landskronan telakasta, jossa se on ollut useita viikkoja. Siirtyvän paluun liikenteeseen odotetaan tapahtuvan tammikuun 30 päivä aamulla klo 8: https://www.sjofartstidningen.se/skrovskada-fordrojer-eckeros-trafikstart/

Romutus:

Romutuksella ei mene hyvin. Alustarjonta on niukkaa eikä romuhinta miellytä myyjiä. Turkissa hallinto on tiukentanut vaatimuksia romutukseen tulevilta aluksilta: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recyclers-looking-for-more-tonnage-as-supply-dries-up/

Ympäristö:

Kymmenen faktaa Omaninlahdesta: https://www.marineinsight.com/know-more/gulf-of-oman-facts/

Kansainvälinen pelastustoiminta merellisessä öljy- ja kemikaalivahingossa: https://read.xamk.fi/2023/logistiikka-ja-merenkulku/kansainvalinen-pelastustoiminta-merellisessa-oljy-tai-kemikaalivahingossa/

Historian havinaa:

Arkeologit ovat tehneet uusia esinelöytöjä Franklinin retkikunnan (1845) kahden aluksen hylyistä: https://www.maritime-executive.com/article/archaeologists-find-new-artifacts-aboard-franklin-s-hms-erebus

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/