Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Nyt, kun merenkulkijoiden saatavuus on heikentynyt merkittävästi, heidän / meidän turvallisuuteen kiinnitetään huomattavasti enemmän huomiota: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-safety-must-be-enhanced-in-red-sea-shipping-industry-says/
Jemeniin kaapatulta alukselta on vapautettu miehistön nuorin jäsen, kreikkalainen kadetti. Loput miehistön jäsenet ovat filippiiniläisiä. He ovat hyvässä kunnossa ja kykenevät pitämään yhteyttä perheisiinsä: https://gcaptain.com/greek-cadet-released-from-tanker-seized-by-iran/
Usalaisille ja englantilaisille merenkulkijoille maksetaan kaksinkertainen palkka Punaisenmeren läpikulusta: https://gcaptain.com/us-and-uk-seafarers-to-earn-double-pay-for-red-sea-transits/
Hylättyjen alusten määrä kasvoi viime vuonna 11 %. Yhteensä aluksia oli 129 kappaletta. Merenkulkijoista 1´676, joista 400 oli intialaisia, on hakenut palkkojaan ITF:n kautta yli 12 miljoonan $:n edestä. ITF on saanut perittyä palkkoja n. 11 miljoonan $:n edestä 60 aluksen osalta, joten saamatta jääneiden palkkojen määrä on odotettua suurempi: https://splash247.com/ship-abandonment-cases-leapt-11-last-year/
Laivanrakennuksen sanastoa. Mitkä tekijät vaikuttavat vapaalaitaan: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/what-is-freeboard-on-ships/
Langh Shipsin uusin alus sai kasteessa nimen Olivia: https://www.sjofart.ax/nyheter/langh-ships-nya-ska-heta-olivia/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Maailman kontti-indeksi nousi viime viikolla 23 %:a ja on 82 % korkeampi kuin samaan aikaan viime vuonna. Myös lisämaksut ovat tulleet kuvaan eikä niiden läpinäkyvyys aina ole kohdallaan. Lisäksi vuorojen peruutukset lisääntyvät satamien ruuhkautuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-23-last-week/
Konttialusten rahdit nousevat Punaisenmeren kriisin jatkuessa: https://www.freightwaves.com/news/container-lines-scramble-to-rent-more-ships-amid-red-sea-crisis
Punaisenmeren kriisi häiritsee sähköajoneuvojen tuotantoa. Syyt ovat monimutkaisia, osittain se johtuu pidemmistä kuljetrusmatkoista mutta myös Kiinan monopoliasema useiden sähköautojen komponenttien tuotannossa, joka vaikeuttaa Euroopan tuotantoa: https://www.maritime-executive.com/editorials/red-sea-crisis-is-disrupting-the-electric-car-industry
Energia ja raaka-aineet:
Euroopan markkinat kärsivät eniten Punaisenmeren kriisin aiheuttamasta toimitusepävarmuudesta. Eurooppa joutuu kilpailemaan enemmän Kiinan kanssa, johon kriisi ei samalla tavalla vaikuta: https://gcaptain.com/europe-africa-crude-market-tightens-on-red-sea-disruptions-china-demand/
Säiliöalusmarkkinoilla koettiin joulukuussa kausipudotus OPEC:n raportin mukaan. Spot- eli välittömän vaihdon markkinoilla tapahtui pudotusta huolimatta epävarmuuksista ja geopoliittisista jännitteistä sekä rahtimäärien kasvusta: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-seasonal-dip-experienced-in-december/
Venäjän halpa öljy on vähentänyt OPEC:n osuutta Intian, maailman 3. suurimman öljyn tuoja- ja kuluttajamaan, tuonnista. Intia toi eniten Venäjältä, Iranista ja Saudi-Arabiasta: https://www.hellenicshippingnews.com/cheap-russian-oil-cuts-opecs-share-of-india-imports-to-record-low-50/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Karjankuljetusalus Australiasta Lähi-Itään muutti määränpäätään Etelä-Afrikkaan. Huolta aiheuttaa eläinten hyvinvointi pidentyneen matkan takia. Aiheutuneen julkisuuden takia ministeriö on määrännyt aluksen takaisin Australiaan: https://splash247.com/australia-recalls-livestock-carrier/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Carnival Cruises ja Fincantierin telakka ovat pääsemässä sopimukseen 5 miljardin $:n risteilyaluskaupasta. Toteutuessaan alustilaus olisi yksi suurimmista risteilyalusmarkkinoilla ja 1. pandemian jälkeen: https://maritime-executive.com/article/carnival-and-fincantieri-to-break-cruise-order-drought-with-record-5b-deal
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavan ongelmat eivät ole ohi, vaikka Punaisenmeren kriisi onkin vienyt huomion. Kuiva kausi jatkuu toukokuulle: https://www.freightwaves.com/news/panama-canal-transits-sink-to-new-drought-driven-low-in-december
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 22.1.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Australialainen tutkimus-jäänmurtaja löysi uuden vedenalaisen kanjonin Antarktisella joutuessaan pitämään myrskyä: https://maritime-executive.com/article/australian-research-vessel-discovers-subsea-canyon-in-antarctic-storm
Kolumbia lähetti 10. tutkimusryhmän Antarktikselle: https://www.maritime-executive.com/article/colombia-launches-antarctic-expedition
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Punaisenmeren kriisi vaikuttaa alusten päästöihin niiden joutuessa kulkemaan huomattavasti pidemmän matkan välttäessään kriisialuetta. Matka-aika Aasiasta Eurooppaan kasvaa kolmanneksella, mikä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja päästöihin: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-shipping-diversions-to-boost-container-sector-emissions/
Muu logistiikka, koulutus:
Ranskalainen konttivarustamo osti englantilaisen logistiikkayhtiön 700 miljoonalla $:lla. Ostettu yhtiö toimii päivittäistavaramarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/frances-cma-cgm-to-buy-uk-logistics-firm-wincanton-for-700-mln/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Punaisenmeren kriisi vaikuttaa maailmankauppaan jatkuessaan. Kriisin ensimmäiset sata päivää ovat takana ja nyt alkavat vaikutukset näkymään myös Kiinaan ja Intiaan. Merenkulkuliitot ovat julkaisseet yhteisiä ohjeitaan vaaratilanteiden ja riskienhallinnan tärkeydestä. Ne ovat myös ottaneet kantaa alusten lippuvaltion merkitykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-red-sea-escalation-implications-on-global-seaborne-trade/
Kriisit maailmalla vaikuttavat kuljetuselinkeinoon, erityisesti merenkulkuun. Muuten kuljetuselinkeinoa tuskin kukaan muistaakaan mutta kriisien sattuessa toimitusketjun epävarmuudet nousevat ihmisten mieleen median nostaessa ne näkyviin ja normaalisti hyvin saatavilla olevien tavaroiden vähentyessä tai loppuessa kaupoista. Toinen merkittävä tekijä on kustannusten nousu, johon vaikuttavat useat eri tekijät: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-diverts-attention-back-to-shipping/
Punaisenmeren kriisin laajenemisella on vaikutuksensa muuhunkin merenkulkuun kuin konttimarkkinoihin, jonka osuus on n. puolet Suezin liikenteestä. Öljy ja öljytuotteet, LNG, metallit ja maataloustuotteet ovat yhtä lailla osallisia häiriöistä, pidemmistä toimitusajoista ja kohonneista kustannuksista. Mm. Hormuzin salmesta kulkee 20 % maailman öljystä ja 8 % LNG:stä: https://www.hellenicshippingnews.com/repercussions-of-red-sea-hostilities/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Taiwanin presidentinvaalit voivat aiheuttaa yhteenoton Manner-Kiinan kanssa: https://maritime-executive.com/editorials/taiwan-s-election-brings-risk-of-conflict-with-china
Chile on 1. maana ratifioinut aavaa merta ja syvänmerenpohjaa suojelevan YK-sopimuksen: https://maritime-executive.com/article/chile-becomes-the-first-country-to-ratify-the-high-seas-treaty
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Video: ohjus osuu alukseen Punaisellamerellä: https://gcaptain.com/video-allegedly-shows-anti-ship-missile-hit-on-bulk-carrier-in-red-sea/
Huthi-kapinalliset ovat luvanneet kiinalaisille ja venäläisille aluksille turvallisen läpikulun Punaisellamerellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russian-chinese-ships-can-safely-cross-the-red-sea-houthi-official-says/
Ukrainan sodan laajentuma Suomenlahdella, Novatekin kaasuterminaaliin osui kaksi dronea. Syttyneen tulipalon vuoksi koko henkilöstö evakuoitiin ja satamassa olleet neljä alusta lähtivät tunnin sisällä eikä niille tullut vahinkoja: https://splash247.com/novateks-baltic-terminal-attacked-by-long-range-drones-from-ukraine/
Kiinan merivoimat häiritsevät filippiiniläiskalastajia kiisteltyjen saarten alueella: https://www.maritime-executive.com/article/video-chinese-forces-harass-philippine-fishermen-at-scarborough-shoal
Pakotteet:
USA:n Venezuelalle asettamat pakotteet ovat aiheuttaneet kansakunnalle lähes biljoonan $:n suorat ja epäsuorat vaikutukset. Lisäksi maan merenkulku on kärsinyt säiliöalusten makuuttamisesta pakotteiden aikana ja useiden muiden joutuessa myös kärsimään niistä: https://maritime-executive.com/article/venezuela-tells-imo-us-sanctions-idled-tanker-fleet-costing-economy-642b
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Intian tulli löysi 22 kg kokaiinia aluksen nostureista arvoltaan 26 miljoonaa $:a. Alus siirrettiin ankkuriin ja miehistön puhelimet ja tietokoneet takavarikoitiin. Viikonloppuna aluksen 3. konemestari yritti itsemurhaa. Tutkinta etenee hitaasti eikä aluksen pääsystä satamaan ole tietoa: https://maritime-executive.com/article/engineer-on-bulker-detained-in-smuggling-case-in-india-jumps-into-ocean
Indonesia yrittää toteuttaa laittoman kalastuksen kieltäviä sääntöjä: https://www.maritime-executive.com/editorials/indonesia-struggles-to-implement-illegal-fishing-rules
Onnettomuudet:
Säiliöalus tukki tilapäisesti Bosporin salmen. Alus hinattiin pois eivätkä Turkin viranomaiset kertoneet enempää onnettomuuden syistä: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/tanker-gets-stuck-in-bosphorus-halting-traffic-in-both-directions/
Ympäristö:
Tutkijat ovat löytäneet USA:n itärannikolta uuden erittäin laajan syvänmeren koralliyhteiskunnan: https://www.maritime-executive.com/article/research-partners-find-seven-million-acres-of-deep-sea-coral-off-florida
Historian havinaa:
Villin lännen tarinoista kiinnostuneille Pony Express on tuttu. Postijärjestelmä oli lyhytikäinen mutta jätti lähtemättömän jäljen lännen tarinoihin: https://www.freightwaves.com/news/pony-express-delivers-tales-of-adventure-but-also-failure
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/