5.1.2024 päivän pääaiheita ovat viides murtaja lähti tänään Perämerelle, Punaisen meren tilanne YK:n turvallisuusneuvostossa, Filippiinit ja USA harjoituksissa Etelä-Kiinan merellä sekä paljon tilastotietoa viime vuoden merenkulusta ja arvioita tämän vuoden tilanteesta.

Mitä tarkoittaa termi?:

Adeninlahti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Adeninlahti

Etelä-Kiinan meri: https://fi.wikipedia.org/wiki/Etel%C3%A4-Kiinan_meri

ICS (Institute of Chartered Shipbrokers): https://en.wikipedia.org/wiki/Institute_of_Chartered_Shipbrokers

Mustameri: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mustameri

Punainenmeri: https://fi.wikipedia.org/wiki/Punainenmeri

Väinämeri: https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4in%C3%A4meri

Merenkulku yleinen:

Podcast: miten maailman makrotalousnäkymä vaikuttaa merenkulkumarkkinoihin 2024? Mihin merenkulku on tänä vuonna menossa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/positive-demand-picture-shipping-despite-macro-economic-weakness

Käytettyjen alusten kauppa putosi vuonna 2023 lähes 10 % vuodesta 2022. Vaikka kaupat vähenivät lähes jokaisessa alusryhmässä, on merkille pantavaa, että ryhmässä 20+ vuotta vanhat säiliöalukset tapahtui 57 %:n huima nousu. Pääasialliset ostajat olivat kreikkalaisia ja kiinalaisia, seuraavina Yhdistyneet Arabiemiirikunnat ja turkkilaiset. Kreikkalaiset myös myivät paljon ja sijoittivat varat uudisrakennuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-sales-fall-in-2023/

Voidaanko menettelytapoja ja sopimuksia muuttamalla saavuttaa säästöä kustannuksissa ja ympäristöhaitoissa. Merenkulussa tunnetaan ”kiirehdi ja odota” -ilmiö. Kiirehdi, jotta varmistat riittävien matkapäivien määrän ja satamavuoron sekä odota, koska satama ei kykene ottamaan alusta vastaan ja vastaa siitä. IMO:n laskelmien mukaan alukset voivat joutua odottamaan 5 – 10 %:a ajastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/ambitious-research-project-addresses-significant-climate-issue-within-the-shipping-industry/

Vuoden 2022 maailman kauppalaivasto Equasis-tilaston mukaan. Yli 100 GT aluksia oli 126´947 alusta ja 1´557´658´000 bruttotonnia jaoteltuina ryhmiin lukumäärittäin, tonnistoltaan, iältään, kooltaan, alueittain, vakuuttajien jne. mukaan. Vuoden 2023 tilastot julkaistaan myöhemmin: file:///C:/Users/sofia/Downloads/Equasis%20Statistics%20-%202022%20World%20Fleet%20Report%20(1).pdf

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Bergebulk-varustamon jälkiasennuspurjeilla varustettu irtolastialus liputetaan Isle of Manin rekisteriin: https://www.hellenicshippingnews.com/isle-of-man-ship-registry-iomsr-welcomes-worlds-most-powerful-sailing-cargo-ship-to-its-fleet/

Viking Line jatkaa vahvasti Turku – Ahvenanmaa – Tukholma -linjalla, jossa sillä on 72 %:n markkinaosuus. Puolet tuloista tuli kolmen kesäkuukauden aikana. Kaikkiaan varustamo kuljetti n. 4,9 miljoonaa matkustajaa. Lastia kuljetettiin 125´000 yksikköä, joka hiukan nousi vuodesta 2022. Viking XPRS ja Cinderella liputettiin viime vuonna Suomen lipun alle: https://www.sjofart.ax/nyheter/fortsatt-dominans-pa-abo-aland-stockholm/

Merenkulkijat kohtaavat kasvavia henkisiä paineita dronehyökkäysten ja merirosvouhan lisääntyessä Punaisellamerellä ja Adeninlahdella. Tunteita, joita kohdataan ennen kriisialueelle tuloa ja kriisialueella, ovat mm. kuolemanpelko, äärimmäinen ahdistus, avuttomuus, suru, viha, vahva kaipuu olla jossakin muualla ja tilanteen hallitsemattomuuden tunne, jotka voivat johtaa sekä lyhyt- että pitkäaikaisiin vaikutuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-encounter-growing-mental-health-struggles-as-drone-attacks-and-pirate-threats-escalate-in-the-red-sea-and-gulf-of-aden/

Video: jm Voimalla miehistönvaihto menossa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7149038628386648064/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttikuljetusten spot-rahdit nousevat jyrkästi, kun Punaisen meren kriisissä tuli ensimmäiset uhrit 8 huthikapinallisen kuollessa kaappausyrityksessä. Samalla USA:n johtama koalitio on antanut kapinallisille ”viimeisen varoituksen”. Varoitus merkitsee koalition hyökkäystä Jemenin maa-asemia vastaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/asia-europe-spot-container-rates-over-100-due-red-sea-terror

USA:n liittovaltion merenkulkukomissio on saanut varustamoilta tukun hakemuksia, joissa haetaan lupaa periä lisämaksuja välittömästi USA:han suuntautuville kuljetuksillle. Tarve johtuu kuljetusten nopeasta siirtymästä käyttämään Afrikan kiertävää reittiä Punaisenmeren sijasta. Matka-ajan kasvaessa myös kustannukset kasvavat. Komissio myönsi luvan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/fmc-granting-special-permission-authority-red-sea-diversion-freight-hikes

Maailman konttirahti-indeksi nousi 61 % tällä viikolla Drewryn mukaan: https://shippingtelegraph.com/freight-news/the-world-container-index-increased-by-61-this-week-as-per-drewry/

Energia ja raaka-aineet:

Intian Venäjältä ostaman öljyn pudotuksen syy on Intian öljyministerin mukaan venäläisen raakaöljyn hinta eikä maksujärjestelyjen ongelmat. Hänen mukaansa maailmalla on öljyä kaupan eikä Intia ole sitoutunut venäläiseen öljyyn: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-russian-oil-imports-drop-on-pricing-not-due-to-payment-woes/

Brent-viitelaadun hinta oli keskimäärin 19 $ alempi vuonna 2023 kuin vuonna 2022. Brent-laadun hintakehitys oli vuonna 2023 tasaisempi kuin vuotta aiemmin: https://www.hellenicshippingnews.com/brent-crude-oil-prices-averaged-19-per-barrel-less-in-2023-than-2022/

Gasum tuottaa biokaasua ruokajätteistä ja jätevedestä, joka tekee niistä raaka-ainetta ei jätettä: https://aboard.portofturku.fi/en/2023/12/when-waste-is-not-in-fact-waste/

Offshore ja merituulivoima:

Offshore aurinkovoimala vuoteen 2030 mennessä. Hanke tuottaisi yli 1 GW:n tehon: https://www.maritimejournal.com/environment/offshore-floating-solar-tech-on-route-to-commerciality/1489952.article

Kanavat ja sisävedet:

Panama pohtii eri vaihtoehtoja pitkän ajan ratkaisuksi vesipulan vaivaamaan kanavaansa. Kaikki esillä olleet vaihtoehdot vaativat useita vuosia toteutuakseen ja maksaisivat miljardeja $:ita: https://gcaptain.com/fixing-panama-canal-drought-backlog-will-take-years-cost-billions/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Virolainen lautta avusti Väinämerellä kiinni jääneitä rahtilaivoja saatuaan aikataulun mukaiset matkansa tehtyä. Lautalla on 1A jääluokka ja sen omistaa Tallinnan Sataman tytäryhtiö. Varustamo ilmoittaa, että se avustaa tarvittaessa jäänmurrossa: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/estonias-toll-ferry-comes-to-aid-of-cargo-ship-stuck-in-pack-ice/

Talvi saapui Suomen satamiin: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7148709967712206848/

Jm Urho lähti 5. murtajana jäänmurtotehtäviin. Koko Perämeri on jäässä ja kaikilla merialueilla muodostuu nyt jäätä: https://www.arctia.fi/uutiset/urho-jaanmurtoon-peramerelle-3.html

Jäätilanne 3.1.2024: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7148350462604328960/

Satamat ja terminaalit:

Punaisenmeren kriisin vaikutusten odotetaan olevan minimaaliset Rotterdamin sataman toimintaan ja tavaran läpimenoon. Afrikan kiertomatkan aiheuttamat viivästykset ovat sataman näkökulmasta kertaluokkaa:  https://www.hellenicshippingnews.com/impact-of-red-sea-unrest-on-rotterdam-throughput-expected-to-be-slight/

Kypros: vanhan merenkulkuvaltion 9 pääsatamaa esittelyssä: https://www.marineinsight.com/know-more/major-ports-of-cyprus/

Konttivarustamo myy Espanjassa olevan terminaalinsa abu dhabilaiselle satamayhtiölle. Sillä on jo samassa satamassa toimintoja, joten se pystyy tiivistämään toimintojaan: https://www.maritime-executive.com/article/maersk-s-apm-sells-spanish-terminal-to-ad-ports-to-consolidate-operations

Shanghai säilytti asemansa maailman vilkkaimpana konttisatamana. Satamassa käsiteltiin viime vuonna 49 miljoonaa TEU:ta kontteja. Shanghaista lähtee viikottain 320 linjaa 700 satamaan ympäri maailman:  https://www.seatrade-maritime.com/ports/shanghai-retains-worlds-busiest-container-port-crown-2023

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Käynnissä olevista uudisrakennuksista ja tilauksista tonnistolla laskien 49 % oli vaihtoehtoisilla polttoaineilla, Tällä hetkellä 6 % kapasiteetista käyttää vaihtoehtoista polttoainetta, jonka odotetaan nousevan n. 23 %:in vuoteen 2030 mennessä. Energiaa säästävillä ratkaisuilla varustettuja on nyt n. 32 % aluksista ja scrubbereilla varustettuja n. 27 % aluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/clarksons-45-of-all-newbuild-orders-placed-in-2023-alternative-fuel-capable/

Viro valmistelee vetykäyttöistä lauttaa Saarenmaan ja Hiidenmaan väliseen liikenteeseen. Budjetäärinen arvio rakennuskustannuksista on 40 miljoonaa euroa ja toimitus vuonna 2026. Viime kesänä perustettiin valtionyhtiö Riigilaevastik (Estonian State Fleet) kehittämään ja hoitamaan valtionaluksia. Uudessa aluksessa on lastitilaa 1´000 kaistametriä ja tilat 700 matkustajalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/estland-laddar-for-vatgasfarja/

Etelä-Korea haastaa Kiinan laivanrakennuksen säiliöalusryhmässä. Syynä ovat geopoliittisten jännitteiden vuoksi lisääntyneet kuljetusmatkat ja Kiinan telakoiden ruuhkautuminen: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilding-industry-increasingly-anticipating-landing-tanker-orders/

Hollantilaisyhtiöt yhteistyöhön kehittämään autonomisia alustoimintoja: https://seawork.com/newfront/news/on-a-mission-to-enable-autonomous-operations

Mainos: hollantilainen pelastusorganisaatio tilasi tuulilasinpyyhkijät hytillisiin RIB-pelastusveneisiin englantilaiselta toimittajalta: https://seawork.com/newfront/news/demanding-sar-role-for-critical-gear

Miten tuulivoima-avusteinen järjestelmä auttaa päästöjen- ja kustannustenhallinnassa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/sail-renaissance-takes-seas-reaches-skies

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Olemassa olevista aluksista 30 %:n odotetaan olevan CII-luokituksessa D tai E luokassa, joka tarkoittaa, että varustamon on toimittava heti tai seuraavan 3 vuoden kuluessa päästäkseen parempaan luokitukseen. Olemassa olevien alusten keski-ikä on nyt 12,6 vuotta ja 32 % aluksista on yli 15 vuotta vanhoja: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/clarksons-expects-30-ships-be-rated-d-or-e-cii-assessments

Vaikka vaihtoehtoiset polttoaineet saavat yhä suurempaa jalansijaa merenkulussa, suurimmaksi ongelmaksi on muuttumassa niiden saatavuus kaikilla liikennealueilla. Selvityksen mukaan esim. metanolia on saatavissa vain 10 kohteessa ja 11 on rakenteilla: https://splash247.com/just-10-sites-worldwide-have-methanol-bunkering-facilities/

Kolumni: mitalin kääntöpuoli, miten saadaan tuotettua vaihtoehtoista polttoainetta? Onko kyse yksipuolisesta näkemyksestä vai todellisesta ongelmasta: https://splash247.com/powering-the-fleet-with-alcohol/

Ruotsalainen Alfa Laval ja saksalainen MAN energiatuotanto ovat sopineet metanolituotannon kehittämisestä MAN:n 4-tahtikoneistoille ja niiden polttoainejärjestelmille: https://seawork.com/newfront/news/methanol-fuel-supply-solution-development-agreed

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

GPS-paikannuksen häiriökartta: https://gpsjam.org/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Luotsitikkaat ovat olleet viime vuosina tehovalvonnan alla jatkuvien laiminlyöntien ja tapahtuneiden onneettomuuksien vuoksi. Australian meriturvallisuusviranomainen on havainnut väärennettyjä luotsitikkaiden todistuksia. Tikkaita ei ole valmistanut todistuksen mukainen organisaatio, vaan joku muu. Viranomainen on ollut yhteydessä valmistusmaan viranomaisiin ja luotsiorganisaatioon: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/investigation-uncovers-fake-pilot-ladders-falsified-certification

Maailmankauppa ja -politiikka:

Miten geopoliittiset riskit vaikuttavat vuonna 2024 merenkulkuun? Suurin osa ammattilaisista varautuu kehittämään sietokykyä parantamalla riskiarviointia ja skenaariosuunnittelua, reitti- ja toimittajavalintoja monipuolistamalla sekä parantamalla säädösten vaatimuksenmukaisuutta. Suurin päänsärky muodostuu sivukuluista, jotka tulevat kannettaviksi jo nyt muodostuvien kustannusten lisäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-braces-for-unprecedented-geopolitical-challenges-in-2024/

Maailmankaupan näkymät vuodelle 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/commodities-outlook-2024-cautious-optimism-2/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Ruotsin merenkulkuviranomainen rahoittaa merenkulun tutkimusta, ilmastokompensaatiota ja toimenpiteitä, joilla helpotetaan alusten muuntamista sähkökäyttöisiksi: https://www.sjofartstidningen.se/transportstyrelsen-ska-underlatta-elektrifiering/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

USA:n johtamalla koalitiolla on vaikeuksia saavuttaa luottamusta yhteisoperaatiosta huolimatta. Taustalla on erilaiset näkemykset suojattavista kohteista (toimivalta) ja suojaustoimenpiteiden käytöstä, valvottavan vesialueen koko käytettävissä oleviin resursseihin nähden, torjuntakaluston hinta verrattuna hyökkäyskaluston hintaan ja konfliktin laajenemisen pelko: https://www.hellenicshippingnews.com/maersks-red-sea-shipping-pause-highlights-challenges-for-u-s-led-efforts-to-protect-trade/

YK:n turvallisuusneuvosto on käsitellyt 12 maan lausunnon koskien Punaisenmeren hyökkäyksiä kauppa-aluksia vastaan. Lisäksi kokouksessa käsiteltiin IMO:n pääsihteerin lausunto asiasta. Lausunnossa hyökkäykset tuomittiin yleisesti ja vaadittin niiden välitöntä lopettamista. Vaikka poliittiset kannat lausunnon taustalla vaihtelevat merkittävästi myös Venäjä tuomitsi hyökkäykset. Merenkulun kansainväliset yhdistykset kiittivät lausuntoa: https://www.seatrade-maritime.com/middle-east-africa/shipping-associations-welcome-international-condemnation-red-sea-attacks

USA:n johtamassa koalitiossa on 12 valtiota, joista vain yksi on alueelta. YK:ssa asiaa käsiteltäessä Venäjä esitti koalition edustavan ainoastaan maiden asevoimia ilman kansainvälistä toimeksiantoa: https://www.maritime-executive.com/article/12-nations-threaten-to-hold-houthis-accountable-for-red-sea-attacks

Kolmas artikkeli samasta aiheesta YK:n turvallisuusneuvoston kokouksessa, jotka kertovat paitsi poliittisista näkökulmaeroista Punaisenmeren kriisiin nähden myös toimittajien näkemyseroista kirjoittaessaan kokouksen annista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/un-urges-global-action-to-protect-red-sea-shipping-in-9525th-meeting/

UK on valmis tekemään ilmaiskuja huthikapinallisten tukikohtiin sen jälkeen, kun USA upotti 3 hyökkääjien venettä Punaisellamerellä. UK:n puolustusministeri totesi maan olevan valmis pidemmälle menevin keinoin puolustamaan merenkulun vapautta Punaisellamerellä: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-willing-to-take-direct-action-against-houthi-rebels-to-stop-red-sea-shipping-attacks-says-shapps/

Aseistetut merirosvot nousivat Liberian lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen 460 mailia Somalian rannikosta. Intian laivasto on vastannut aluksen hätäkutsuun ja on menossa paikalle selvittämään tilannetta: https://splash247.com/bulk-carrier-boarded-off-somalia/

Filippiinit ja USA aloittavat yhteisen merisotaharjoituksen Etelä-Kiinan merellä. Harjoitus osuu keskelle kriisiä kyseisellä alueella ja sitä voinee pitää voimannäyttönä Kiinalle: https://gcaptain.com/philippine-and-us-navy-start-high-stakes-joint-maritime-drills-amid-south-china-sea-tensions/

Kiina jatkaa partiointiaan samalla merialueella, jolla Filippiinit ja USA harjoittelevat: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-conducts-south-china-sea-patrols-amid-rising-tensions-with-us-and-philippines/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Euroopan satamien keskeinen tavoite on saada huumeiden salakuljetus aisoihin takavarikoiden lisääntyessä: https://shippingtelegraph.com/port-news/drug-crime-top-priority-at-european-ports-as-cocaine-seizures-surge/

Kanarian saarten viranomaiset ovat takavarikoineet 2´000 kiloa kokaiinia roro-aluksen painolastitankista. Kuusi henkeä pidätettiin, joista 5 kuului aluksen miehistöön: https://shippingtelegraph.com/port-news/spain-seizure-of-2000-kilos-cocaine-in-ro-ro-ship/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

P&I-vakuutusten uudistaminen 20. helmikuuta 2024: Mitä P&I-vakuutus sisältää ja miten se vaikuttaa vuonna 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/pi-insurance-renewals-navigating-the-20th-february-2024-changes-understanding-pi-insurance-in-2024/

Vuoden 2024 P&I-vakuutusten muutokset: https://www.marsh.com/us/industries/marine/insights/protection-and-indemnity-renewal-tracker-2024.html

USA:n kansallinen kuljetusturvallisuuskomissio on raportissaan todennut, että kalastusaluksen perämiehen tähystyksen puuttuminen ja väärinajoitettu kriittisen laitteen huoltotyö aiheuttivat kalastusaluksen törmäyksen konttialukseen. Alusta ohjattiin automaattiohjauksella, joka oli kytkettynä samanaikaisesti huollettavana olleeseen gyrokompassiin: https://gcaptain.com/msc-rita-collision-report-ntsb/

Merenkulkuviranomaisilla on hallinnollinen vastuu merenkulun turvallisuus- ja turva-asioissa sekä aluksista johtuvasta ilmaston ja merien pilaantumisesta. Tämä vastuu sisältää useita tehtäviä, joita voidaan tukea järjestelmällisellä riskienhallinnalla. Tuon riskienhallinnan kypsyyttä voidaan arvioida tässä artikkelissa kuvatulla tavalla: file:///C:/Users/sofia/Downloads/s13437-023-00328-z.pdf

Järjestöt:

Euroopan yhteisön laivanvarustajien yhdistys (ECSA – European Community Shipowners’ Association) on valinnut puheenjohtajakseen ensimmäisen naisen, Karin Orselin. Hän on hollantilainen laivanvarustaja ja merenkulun yrittäjä. Suomalainen ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen valittiin samaan aikaan yhdistyksen varapuheenjohtajaksi. Artikkelissa tarkemmin kummankin henkilön tavoitteet ECSA:lle seuraavina vuosina: https://splash247.com/european-shipowners-elect-first-female-president/

Laivameklareiden koulutusoppilaitos on saanut uuden johtokunnan: https://www.maritimejournal.com/industry-news/senior-officer-reshuffle-for-the-ics/1489947.article

Onnettomuudet:

Kaksi pientä rahtialusta ajautui Virossa rantaan kovien talviolosuhteiden vuoksi. Paikallisviranomaisten mukaan alueella ei ole ollut jäistä johtuvia ongelmia vuosiin mutta myrskyisä sää ja ajojäät aiheuttivat alusten ongelmat. Toinen aluksista on Portugalin ja toinen Latvian lipun alla: https://www.maritime-executive.com/article/cargo-ships-become-stranded-in-harsh-winter-conditions-near-estonia

Sekaannus kommunikoinnissa on voinut vaikuttaa Japanin lentokoneturmaan, jossa kuoli 5 rannikkovartioston henkilöstöön kuuluvaa miehistön jäsentä. Rannikkovartioston koneen musta laatikko on löytynyt ja se avannee tapahtumien kulun, pahoin palaneen matkustajakoneen mustaa laatikkoa etsitään edelleen: https://www.maritime-executive.com/article/comms-confusion-may-have-contributed-to-japan-coast-guard-crash

Romutus:

Kanada sai Lloyd’s Registeriltä luokituksen ensimmäiselle Hong Kongin romustusyleissopimuksen mukaiselle kierrätystelakalleen. Telakka sijaitsee Nova Scotialla: https://splash247.com/canada-gets-its-first-hong-kong-compliant-recycling-yard/

Historian havinaa:

Elämän mittainen ura samassa varustamossa: https://www.sjofartstidningen.se/nara-50-ar-med-bogserbatar/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/