Mitä tarkoittaa termi?:
EDA (European Defence Agency – Euroopan puolustusvirasto): https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/search-all-eu-institutions-and-bodies/european-defence-agency-eda_fi
Merenkulku yleinen:
Podcast: vuoden 2023 merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-2023-review
Kolumni: mihin merenkulku menee vuonna 2024? Päästökauppaan, sähköisiin asiakirjoihin ja merirosvouden elpymiseen sanoo englantilainen kauppalakimies: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/what-are-shipping-industry-trends-look-out-2024
Podcast: merenkulun näkymät vuoteen 2024: https://www.seatrade-maritime.com/containers/podcast-shipping-markets-outlook-2024
Varustamot ovat varovaisia Punaisen meren läpikulun kanssa jännitteiden noustessa: https://www.hellenicshippingnews.com/shippers-remain-wary-of-red-sea-transit-as-regional-tensions-rise/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Kreikkalainen suurliikemies on ostanut usalaisesta irtolastivarustamosta 5,4 %:n osuuden: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/greek-tycoon-george-economou-strikes-again-with-5-4-genco-stake/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Konttikuljetusten aikataulujen luotettavuus heikkeni vuoden 2023 loppuvuodesta. Samalla luotettavimmiksi varustamoiksi nousi kaksi aasialaista varustamoa. Normaalistikin luotettavuus on n. 80 – 85 %:n luokkaa, nyt se on parhaillakin 60 – 70 %:a ja muilla sen alle: https://www.maritime-executive.com/article/asian-based-carriers-jump-to-the-lead-in-schedule-reliability
Energia ja raaka-aineet:
Venäjän kaasuputkien kautta toimittaman kaasun määrä Eurooppaan putosi 56 %:a vuonna 2023. Myös kaiken Venäjän eri reittejä pitkin toimittaman kaasun määrä putosi 63,8 miljardista m³:stä 28,3 miljardiin m³:iin (56 %): https://www.hellenicshippingnews.com/russian-pipeline-gas-exports-to-europe-down-56-in-2023-reuters-calculations/
Venäläisvarustamon alukset suuntaavat pois Intiasta. Se aiheuttaa häiriöitä jalostamoissa, koska ne eivät pysty enää vastaanottamaan kyseistä öljylaatua johtuen maksuongelmista. Venäjä vaati Intialta rupla- tai rupiapohjaista bilateraalikauppaa, johon Intia ei suostunut. Taustalla on myös USA:n pakotteiden koveneminen. Tilanne kuvaa myös monimutkaista toimintaympäristöä kansainvälisessä öljykaupassa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-crude-ships-change-course-amid-concerns-over-oil-payments/
Punaisen meren kriisi ei vielä näy raakaöljyn hinnoissa. Alueella aiemminkin esiintyneet häiriöt eivät vaikuta tähän sektoriin ennen kuin ne todellisesti kohdistuvat öljykuljetuksiin. Ailahtelevuutta on muttei paniikkia: https://www.freightwaves.com/news/red-sea-issues-not-hitting-oil-prices-yet-diesel-benchmark-renews-slide
USA:sta tuli maailman suurin LNG:n viejä vuonna 2023 ohittaen Australian ja Qatarin. Qatar on kuitenkin lisäämässä omaa tuotantoaan ja nesteytyskapasiteettiaan: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-became-the-world-s-biggest-lng-exporter-in-2023
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Tallink julkistaa ensimmäisenä viime vuoden matkustajatiedot. Varustamon aluksilla kulki n. 5,7 miljoonaa matksutajaa kaikilla sen reiteillä. Määrä on 4,5 % enemmän kuin vuonna 2022 mutta paljon vähemmän kuin ennätysvuonna 2019: https://www.sjofart.ax/nyheter/my-star-blev-boost-for-tallink/
Icon of the Seas kastetaan virallisesti Miamissa, Floridassa 23. tammikuuta 2024. Aluksen kummina toimii jalkapalloilija Lionel Messi. Royal Caribbean International on Messin joukkueen Inter Miamin pääsponsori ja virallinen lomakumppani: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-names-lionel-messi-as-icon-for-icon-of-the-seas
TUI jokiristeilyt aloittaa uudisrakennuksellaan, TUI Almalla, ensimmäisen Portugalin risteilynsä Douro-joella vuonna 2025. Alma on yhtiön viides jokialus, aiemmin ovat vuonna 2021 aloittaneet TUI Isla, Maya ja Skyla Tonavalla, Reinillä ja Moselilla. Risteilyt on kohdennettu brittiasiakkaille. Tänä vuonna aloittaa TUI Al Horeya risteilyt Niilillä: https://www.cruiseandferry.net/articles/tui-river-cruises-to-debut-first-newbuild-on-douro-in-spring-2025
Viking Cinderella palaa Helsinkiin: https://www.vikingline.com/press-room/1FF449E59285C52C
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne, rajoitukset ja alustiedot 1.1.2024: https://baltice.org/
Hinaajayhtiön murtaja nostaa jäänmurtolipun ja siirtyy Merenkurkkuun avustamaan: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7147957973619789827/
Venäjän Arktinen LNG 2 -projekti on yksi merkittävimmistä kaasun vientihankkeista maailmassa. Se on törmännyt kuitenkin USA:n pakotteisiin (komponenttipula) ja ulkomaisten sijoittajien perääntymiseen hankkeesta force majeure -syihin vedoten. Myös tarvittavan jäänmurtajakaluston toimitus on myöhässä: https://www.maritime-executive.com/article/arctic-lng-2-s-investors-get-nervous-as-american-sanctions-begin-to-bite
Satamat ja terminaalit:
Kolumni: Helsingin Sataman toimitusjohtajan mietteitä Suomen huoltovarmuudesta: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6454822
Kuusi Viron tärkeintä satamaa ja pari pienempää: https://www.marineinsight.com/know-more/major-ports-of-estonia/
Abu dhabilainen satamayhtiö on tehnyt sopimuksen Egyptin Punaisen meren satamaviranomaisen kanssa Safagan monitoimisataman kehittämisestä ja operoinnista. Sopimus on arvoltaan n. 200 miljoonaa $:a. Satama-alueen koko on n. 810´000 m²: https://www.seatrade-maritime.com/ports/ad-ports-invest-200-million-new-red-sea-port-terminal
Etiopia on solminut Somalimaan kanssa yhteisymmärryspöytäkirjan sataman käytöstä. Etiopialla ei ole rannikkoa, joten se tarvitsee naapurimaata avukseen kaupallisen sataman käyttöön. Vastapainoksi Somalimaa saa tunnustuksen itsenäisyydestään ja osuuden Etiopian lentoyhtiöstä. Somalimaa on itsenäiseksi julistautunut osa Somalian pohjoisosassa: https://gcaptain.com/ethiopia-pact-somalilands-red-sea-port/
Somalia torjuu Etiopian ja Somalimaan välisen satamasopimuksen. Somalian mukaan Somalimaa on osa Somaliaa eikä sopimuksella siten ole laillista perustetta: https://www.hellenicshippingnews.com/somalia-rejects-port-deal-between-ethiopia-and-somaliland/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomi taistelee jäätä vastaan osaamisen ja teknologian voimin halliten koko arvoketjun: https://swzmaritime.nl/news/2023/12/28/finland-battles-the-ice-with-high-tech/
Kaavakuva sähköisesti toimivasta aluksesta: https://www.linkedin.com/groups/2394325/?highlightedUpdateUrn=urn%3Ali%3AgroupPost%3A2394325-7147760102081564672&q=highlightedFeedForGroups
DP (Dynamic Positioning) -järjestelmän toimintaperiaate: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7147916057024872448/
Meyerin Turun telakka työstää Icon of the Seas -aluksen sisaralusta – Star of the Seas. Sen on määrä valmistua 2 vuoden kuluttua vuonna 2025: https://www.sjofart.ax/nyheter/bygget-inleds-av-ikonens-syster/
Kiina säilyttää johtoasemansa laivanrakennuksessa myös vuonna 2024. Kiina tuotti vuonna 2023 puolet maailman uudisrakennuksista kuollutpainotonneissa laskien ja sai viime vuonna n. 66 % uusista tilauksista: https://www.hellenicshippingnews.com/china-to-retain-lead-in-global-shipbuilding/
Mainos: miten maksimoida turvallisuus ja tehokkuus toimittaessa kovissa jääolosuhteissa: https://steerprop.com/stories/operating-arctic
Sama ruotsiksi: https://steerprop.com/sv/artiklar/maximera-sakerheten
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tulee iso säätöoperaatio, kun merenkulusta tuli osa EU:n päästökauppajärjestelmää. Artikkelissa selvitetään, miten toimiala on Ruotsissa valmistautunut päästökauppaan sen tultua voimaan: https://www.sjofartstidningen.se/sa-paverkas-sjofarten-nar-eu-ets-blir-verklighet/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Tekoäly, jota on tutkittu ja kehitetty jo 70 vuotta, on lyönyt itsensä läpi laajempaa tietoisuuteen viime vuosina. Näin merenkulussakin mutta sitä ei pidä sekoittaa automaatioon eikä autonomiaan, jotka ovat algoritmiin perustuvia ohjelmoituja toimintoja. Sillä on kuitenkin muita tehtäviä merenkulun alalla: https://www.maritime-executive.com/editorials/ai-cybersecurity-and-the-maritime-transport-system
Traficomin kyberturvallisuuskeskuksen viikkokatsaus 52/2023: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kyberturvallisuuskeskuksen-viikkokatsaus-522023
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Video: luotsin nousu alukseen: https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=mv_mamry
Muu logistiikka:
Huolinta ja Logistiikkaliiton puheenjohtajan katsaus edellisvuoteen ja arvioita tulevasta: https://www.huolintaliitto.fi/ajankohtaista/artikkelit/2024/kaksijakoisen-vuoden-2023-jalkeen-kohti-tulevaa.html
Lentorahtimarkkinat kävivät vuonna 2023 läpi stressitestin lihavien koronavuosien jälkeen. Palaavatko paremmat ajat vuonna 2024: https://www.freightwaves.com/news/air-cargo-industry-faced-stress-test-in-2023
Maailmankauppa ja -politiikka:
Hiljalleen vuoteen 2024? No ei. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää: https://www.hellenicshippingnews.com/a-quiet-start-to-2024-no-way-2/
HSBC arvioi vähentyneen tuotannon, parantuneen kiinalaisen kysynnän ja maailmanlaajuisen energiasiirtymän pitävän hyödykkeiden hinnat korkealla vielä vuonna 2024 ja laskevan vasta vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/hsbc-expects-commodity-prices-to-remain-high-in-2024-drop-in-2025/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
IMO:n uuden pääsihteerin uuden vuoden puhe: https://www.youtube.com/watch?v=Ll8Xi7TPPYA
EU sopi vuonna 2023 ilmailun ja merenkulun vihreistä polttoaineista vaikka lobbausryhmät yrittivät vesittää sitä: https://www.hellenicshippingnews.com/transport-environment-europe-wins-big-on-green-fuels-for-planes-and-ships/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
USA:n johtaman koalition vastapainoksi iranilainen sota-alus purjehti tehtävälle Punaiselle merelle viikonloppuna. Tehtävän laatu tai kohde ei ole tiedossa mutta se lisää jännitteitä alueella: https://gcaptain.com/iran-frigate-enters-red-sea/
Maltan lipun alla purjehtiva irtolastialus, joka kaapattiin joulukuun puolivälissä Somaliaan, on edelleen ankkurissa Somalian rannikolla. Viranomaiset seuraavat tilannetta koko ajan eikä tilanteeseen ole raporttien mukaan saatu selvyyttä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/malta-flagged-ship-ruen-still-remains-hijacked-off-the-coast-of-somalia/
Ukrainan hyökkäys Novorossiyskin satamaan oli strategisesti tärkeä, koska se mahdollisti Ukrainan viljakuljetusten jatkamisen. Kansainväliset yhteistyökumppanit tosin eivät olleet kovin tyytyväisiä, koska se nosti alueen sotavaaralisiä. Novorossiysk on suuri öljynvientikeskus sekä Kazakstanin öljylle että Venäjän hintakaton alaiselle öljylle: https://www.hellenicshippingnews.com/ukrainian-attack-on-russias-novorossiysk-port-had-strategic-importance-although-partners-were-unhappy/
Venäjä vetää pois Krimillä olevia laivastotukikohtia. Uusi suunta on Mustan meren itärannikko. Se kertonee Venäjän Mustan meren laivaston tämän hetken tilanteesta samoin kuin Krimin puolustuksen tilasta, johon Venäjä lupasi sijoittaa vuonna 2014 yli 2,4 miljardia $:a vuoteen 2020 mennessä: https://gcaptain.com/russian-navy-retreats-from-crimean-ports/
Turkki on estänyt kahden UK:n miinanraivaajan läpimenon Bosporin salmista. Päätöstä perustellaan Montreauxin vuoden 1936 yleissopimuksella vaikka UK ei ole sotaakäyvä maa. Tällöin esiin nousee Turkin diplomaattinen tasapainoilu Mustan meren tilanteessa NATO:n ja Venäjän välillä: https://gcaptain.com/turkey-blocks-uk-navy-from-clearing-black-sea-mines/
Tuvalun lipun alla purjehtivasta kemikaalisäiliöaluksesta on turvallisuusviranomaisten mukaan kaapattu kaksi henkilöä Guinean lahdella. Vahvitamattomien tietojen mukaan toinen olisi aluksen päällikkö: https://www.maritime-executive.com/article/crew-kidnapped-from-tanker-in-ongoing-incident-in-the-gulf-of-guinea
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Uusi seelantilainen kalastusyhtiö on saanut sakot tultuaan tuomituksi työsuojelurikoksesta. Rikos koski aluksen henkilöstön altistamista asbestille 50 vuotta vanhassa kalastusaluksessa. Alus sai asbestivapaustodistuksen vuonna 2023 ja palasi kalastamaan: https://www.maritime-executive.com/article/nz-fishing-company-fined-for-exposing-crewmembers-to-asbestos
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Merivakuuttaminen on yhä ailahtelevammassa maailmassa vaikeaa. Se johtuu meneillään olevista sodista ja geopoliittisista jänniteistä sekä odotettua tiukemmin pysyvästä inflaatiosta. Yhä jakautuneempi maailma vaikuttaa kauppaan, merenkulkuun ja siten myös merivakuuttamiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/looking-ahead-marine-insurance-in-an-increasingly-volatile-world/
EDA:n ohjeet miehittämättömien järjestelmien käsittelyyn, operointiin, suunnitteluun ja sääntöihin: https://eda.europa.eu/docs/default-source/documents/eda_ums-bpg-edition-2022_public.pdf
Luotsiportaiden tarkastus ja turvallinen asentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=pfY-Cc40syI
Onnettomuudet:
Ruotsalaisen selvityksen mukaan kolmasosa kaikista tulipaloista roro-aluksilla johtuu lämpösäädellyistä perävaunuista: https://e-tidning.sjofartstidningen.se/p/extra-bilagor/den-rullande-brandrisken/r/2/2-3/3815/1165979
Mainos: todellinen tapaus, todellisia toimenpiteitä, todellisia seurauksia mutta mainosmiehen johtopäätökset. Nämä mainosmiesten johtopäätökset antavat ymmärtää, että tekninen apuväline olisi tilanteen pelastanut vaikka tilanne on käyty läpi monen osapuolen toimesta ja todettu komentosillan, varustamojen ja kanavaviranomaisen menettelytavoilla ja aluksen koolla olleen tilanteessa suuri merkitys: https://www.hellenicshippingnews.com/the-ever-given-a-lesson-in-prevention-and-using-the-right-equipment/
Romutus:
Alusten romutusmarkkinat olivat vuonna 2023 ailahtelevat. Huomattavaa on, että Bangladesh ja Pakistan ratifioivat Hong Kongin romutusyleissopimuksen. Sen lisäksi EU muutti jätemääritelmäänsä ja aikoo uudelleen arvioida Intian romuttamot: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-experiences-significant-volatility-in-2023/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/