Pääaiheita tänään:
Merenkulku ja merenkulkijat:
Vuoden 2023 ilmiöitä.
Kriisipesäkkeet ja pakotteet:
Punainen meri on hotspot.
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Mitä tarkoittaa termi?:
Merenkulku yleinen:
Vuosi 2023: kauppareittejä haittaavat geopoliittiset jännitteet ja äärevät sääilmiöt mutta merenkulku kiertää ne, koska joustavuus on keskeinen osa merenkulkua: https://www.freightwaves.com/news/top-ocean-shipping-stories-of-2023-war-drought-and-detours
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Maersk ilmoitti palaavansa kuljetuksiin Punaisen meren kautta, nyt myös CMA CGM suunnittelee aloittavansa asteittaisen paluun Punaiselle merelle koalition käynnistettyä partiointinsa: https://www.maritime-executive.com/article/red-sea-drone-and-missile-attacks-continue-under-deterred-by-coalition
Maailman 6. suurimman konttivarustamon ONEn, joka on The Alliance -konsortion jäsen, alukseen lastattiin ennätysmäärä kontteja, 22´000 TEU:ta: https://gcaptain.com/22000-teus-one-claims-new-cargo-world-record/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Ensimmäinen Kiinassa rakennettu risteilyalus lähti koepurjehdukselle. Tarkoitus on aloittaa neitsytristeily 1.1.2024: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-first-domestic-built-cruise-ship-adora-magic-city-embarks-on-its-trial-voyage/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne 25.12.2023 ja liikennetilanne: https://baltice.org/
Satamat ja terminaalit:
Traficom rajoittaa tilapäisesti Haminan sataman ilmatilan käyttöä miehittämättömien ilma-alusten lennättämiseen eli droneilmailuun: https://www.droneinfo.fi/fi/ajankohtaista/tilapaisen-rajoittavan-uas-ilmatilavyohykkeen-haminan-satama-uas-perustaminen-11
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
US Navy on suorittanut 30 päivän yhtäjaksoisen autonomiatestijakson sota-aluksella (>200 jalkaa pitkä). Testialuksen koneistonvalmistus annettiin 6 valmistajalle tehtäväksi ja yksi on saanut sen käyttöön. Testi onnistui ilman ihmisen puuttumista aluksen toimintaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-successfully-hits-720-hour-milestone-in-unmanned-surface-vessel-testing/
Ammoniakkikäyttöisen 2-tahtikoneen testit onnistuivat. Lisäksi tarvitaan SCR-konvertteri, joka estää typpioksidipäästöt ilmaan lähes 90 %:sti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/man-es-paves-the-way-for-maritime-sector-with-successful-ammonia-engine-test/
Etelä-korealaiset telakat keskeyttävät Venäjän tilaamien alusten rakentamisen. Nyt on vuorossa Venäjän arktisen LNG:n kuljetukseen tarkoitettu laivasarja. Kyseinen telakka on muutenkin myöhässä tuotantotavoitteistaan tilausten ruuhkautumisen ja kiinalaisten telakoiden lisääntyvän kilpailun vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/samsung-heavy-industries-stops-russian-lngs-despite-slowing-orders
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Meksiko aikoo avata vihreän polttoainejakelukäytävän Salina Cruzin (Tyynimeri) ja Coatzacoalcosin (Meksikonlahti) satamien välillä. Ensimmäinen yhteisymmärryspöytäkirja on allekirjoitettu Copenhagen Infrastructure Partnersin kanssa. Käytävä käsittää tie- ja rautatieyhteyden sekä satamarakenteet: https://www.maritime-executive.com/article/danish-green-energy-firm-launches-maritime-clean-fuel-project-in-mexico
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Tekoäly tulee armeijoiden käyttöön monella tapaa. Harjoituksissa kuvataan ja kerätään tietoa tekoälyn käyttöön erilaisten tilanteiden mallintamiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-and-allies-leverage-artificial-intelligence-for-advanced-naval-operation-actions/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Kiinan sotilasjohto uudistuu vauhdilla. Kansanarmeijan laivaston komentaja vaihtuu vain kahden vuoden kuluttua edellisestä. Väistyvän komentajan tulevaisuus on hämärän peitossa mutta hänen läsnäolonsa uuden komentajan nimitysseremoniassa kielii mahdollisesti poliittisen uran jatkosta. Kiinalta puuttuu tällä hetkellä puolustusministeri: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-navy-gets-a-new-top-officer-after-just-two-years
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
USA:n johtama koalitio Punaisella merellä on puolustuksellinen, sanoo USA:n puolustusministeriön puhemies. Valvottava alue on kuitenkin USA:n länsirannikon suuruinen, jota 20 vartioalusta partioi. Lisäksi taloudelliset tekijät lisäävät paineita, kuten myös Somalian mahdollinen mukaantulo, roolin muuttumiseen: https://www.freightwaves.com/news/us-led-forces-in-red-sea-will-be-defensive-highway-patrol
Intian lipun alla purjehtivaan säiliöalukseen osui huthien drone. Osan droneista väitetään tulevan Iranista, jonka maan hallitus kiistää: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-flagged-vessels-attacked-by-houthis-in-the-red-sea/
Video: Ukrainan hyökkäys Krimillä venäläistä maihinnousualusta vastaan tuhoaa sen: https://www.maritime-executive.com/article/ukrainian-forces-destroy-russian-landing-ship
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Antwerpenin poliisi sai ilmoituksen pommista, kun konttialus saapuu satamaan. Poliisi piti aluksen merellä ja tutki satamaterminaalin. Muuta ei löytynyt kuin 6 miestä piileksimässä kontissa. Poliisi epäilee heidän liittyvän huumeiden salakuljetukseen ja pidätti heidät. Alus päästettiin satamaan: https://www.maritime-executive.com/article/bomb-threat-delays-msc-containership-s-arrival-at-antwerp
Sanghailainen oikeus on tuominnut Kiinan laivanrakennusteollisuusyhtiön puheenjohtajan 13 vuodeksi vankeuteen lahjusten ottamisesta ja vallan väärinkäytöstä, jonka lisäksi hän joutuu maksamaan 700´000 $:a sakkoa ja menettämään lahjusrahat valtiolle. Lahjusten arvoksi tutkinnassa arvioitiin n. 8,4 miljoonaa $:a. Hänen edeltäjänsä tuomittiin 12 vuodeksi vankeuteen 2018: https://www.maritime-executive.com/article/china-sentences-ex-chairman-of-shipbuilder-csic-to-jail-in-8m-bribery-case
Onnettomuudet:
Maailman ainoalla atomikäyttöisellä rahtialuksella syttyi hyttipalo viikonloppuna. Palo saatiin sammutettua eikä siitä seurannut loukkaantumisia tai reaktorivaurioita. Alus on Murmanskin satamassa: https://gcaptain.com/fire-out-aboard-worlds-only-nuclear-powered-cargo-ship/
Suezin kanavassa kelluvaan ponttooniin joulukuun alussa törmännyt konttialus joutuu sittenkin telakkaan vaurioiden osoittauduttua odotettua pahemmiksi. Laivaajia on varoitettu yhteishaverista. Lisätietoja aluksen törmäykseen johtaneista syistä ei ole saatu mutta Suezin kanavaviranomainen syyttää alusta ruoriongelmista: https://www.maritime-executive.com/article/one-orpheus-containership-forced-from-service-after-suez-grounding
Ympäristö:
Australialaiset tutkijat ovat löytäneet uuden merenalaisen vuorijonon Tasmanian ja Antarktiksen välistä. Löytö paljastui monikeilainluotauksella, joka tavoitti merenpohjan 4´000 metrin syvyydestä. Vuoret kohoavat n. 1´500 metriä merenpohjan yläpuolelle. Havaitsemista haittasivat merivirran pyörteilyt, joita tutkijat olivat varsinaisesti tutkimassa: https://www.maritime-executive.com/article/australian-research-vessel-discovers-new-underwater-mountain-range
Historian havinaa:
Mistä tänä vuonna kirjoitettiin? Paljon historian havinaa mutta muutama uusikin juttu: https://www.maritime-executive.com/article/the-most-popular-editorials-of-2023
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/