Merenkulun uutisia / sjöfarts artiklar 25.12.2023

Pääaiheita tänään:

Merenkulku ja merenkulkijat:

Paine merenkulun pullonkaulakohteisiin lisääntyy. Mitä ensi vuonna tapahtuu?

Kriisipesäkkeet ja pakotteet:

Ukraina, Punainen meri, Etelä-Kiinan meri, Guyana.

EU ja IMO:

Merenkulun päästövähennyksiin liittyvät EU ETS ja CII tulevat voimaan 2024.

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Mitä tarkoittaa termi?:

The Commission on the Limits of the Continental Shelf: https://www.un.org/depts/los/clcs_new/commission_purpose.htm

The Convention on the Continental Shelf: https://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_the_Continental_Shelf

EUNAVFOR: https://eunavfor.eu/

The Joint War Committee: https://www.lmalloyds.com/lma/jointwar

Listed Areas: https://www.iua.co.uk/IUANew/UnderwritingItems/Committees/Joint_War_Committee_Risk_List.aspx

Merenkulku yleinen:

Uusi vuosi, uudet kujeet. Merenkulussa siirrytään neuvotteluista tekoihin. IMO:n (CII) ja EU:n (ETS) määräykset tulevat voimaan ja päästövähennysten aika on alkanut. Tämä vuosi 2023 oli valmistautumista ja ensi vuosi 2024 on todellisuuden kohtaamista. Varustamot saavat ensimmäiset CII-luokituksensa ja ETS-maksunsa. Tiedonkeruu ohjaa tehokkuutta ja toimintakulttuurin muutosta, johon kuuluu myös vastuullisuusraportointi: https://maritime-executive.com/editorials/shipping-s-new-year-and-new-era-from-negotiations-to-results

Ruotsin puolustusvalmiustoimikunnan 3. osaraportti painottaa kuljetussektorin ja merenkulun tärkeyttä, jotta kokonaismaanpuolustus ja elinkeinoelämä toimii myös vakavissa häiriöissä ja poikkeusoloissa. Ruotsin ulkomaankaupasta 90 % kulkee meritse. Raportti painottaa viranomaisten ja elinkeinoelämän välistä yhteistyötä sekä Ruotsin lipun alla olevan tonniston ja ruotsalaisen merenkulkuosaamisen tärkeyttä:  https://www.sjofartstidningen.se/forsvarsberedningen-lyfter-upp-sjofarten/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Suomalaisen ESL Shipping -varustamon ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping ja Outokumpu ovat tehneet sopimuksen tuonti- ja vientikuljetuksista Tornioon. Sopimuksen myötä yhtiöt aikovat vähentää 40 %:lla merikuljetuksista aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Varustamo käyttää myös Virtual Arrival -järjestelmää joustavan satamaantuloajan hyödyntämiseksi, joka on vähentänyt päästöjä 10 %:lla: https://www.sjofartstidningen.se/atobc-tecknar-nytt-kontrakt-med-staltillverkare/

AtoB@C Shipping AB on saanut uuden alustoimituksen laivastoonsa: https://www.sjofartstidningen.se/forsta-nybygget-levererat-till-atobc-shipping/

Viking Cinderellan siirtyessä ensi maaliskuussa Suomen lipun alle säilyttävät kaikki toistaiseksi mönsträtyt henkilöt työnsä. Viking Line ja Gotlandsbolaget ovat muodostaneet yhteisyrityksen, Gotland Alandia Cruises, joka mahdollistaa lisäksi henkilöstön paremman sijoittumisen aluksille: https://www.sjofartstidningen.se/cinderellas-personal-behaller-jobben/

Tallink maksaa takaisin koronaan liittyviä kriisilainojaan. Lainoilla oli Tallinkin mukaan suuri merkitys varustamon selviämisessä pandemian aiheuttamasta talouskriisistä: https://www.sjofartstidningen.se/tallink-aterbetalar-krislan/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttiliikenteen asiakkaat erityisesti Välimerellä, Pohjois-Euroopassa ja USA:n itärannikolla joutuu maksamaan lisämaksuja Punaisen meren kriisistä. Varustamot ovat jo ilmoittaneet välittömästi voimaan tulevista lisämaksuista. Kiinalainen uusi vuosi tuo yleensä mukanaan lisämaksuja ja se voi vaikuttaa siihenkin liikenteeseen, jolla ei ole suoranaista kytköstä Punaisen meren kriisiin: https: //www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-spiralling-cost-in-ocean-freight-shipping-rates-is-becoming-a-reality-as-suez-canal-remains-out-of-bounds/

Hyväntoivonniemen kautta kulkevat alukset joutuvat varautumaan polttoainetäydennyksiin matkan varrella. Afrikka ei ole kovinkaan hyvin varautunut tällä aikataululla palvelemaan uusia asiakkaita. Maailmanpankin vuoden 2022 indeksi osoitti Etelä-Afrikan parhaimpienkin satamien olevan maailmanlaajuisessa vertailussa huonoimpien joukossa. Singapore on varautunut toimittamaan lisää polttoainetta ja varustamot suunnittelevat välietappeja parhaansa mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-spiralling-cost-in-ocean-freight-shipping-rates-is-becoming-a-reality-as-suez-canal-remains-out-of-bounds/

Miksi hyökkäykset konttialuksia vastaan saa varustamojen osakkeet nousuun? Perimmäinen syy lienee siinä, että pidempi matka Afrikan ympäri tuo paitsi kustannuksia myös tarvetta vapaalle kalustolle, joka työllistyisi uhkaavan laman alla kriisin jatkuessa ensi vuonnakin: https://gcaptain.com/ship-charter-rates-escalate-due-to-red-sea-diversions/

Maersk on ilmoittanut olevansa valmis aloittamaan uudelleen liikennöinnin Punaisen meren kautta nyt, kun koalitio on aloittanut toimintansa: https://gcaptain.com/maersk-preparing-to-resume-transits-through-red-sea-and-gulf-of-aden/

Energia ja raaka-aineet:

Ennustajat odottavat vuodesta 2024 tasaista huolimatta vaanivasta taantumasta ja Lähi-Idän kriisistä, joita ei artikkeliin ole pahemmin sekoitettu. Ennustaminen on tietysti silloin paljon helpompaa ja jää positiivinen maku suuhun: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-2024-shaping-to-be-a-solid-year-for-growth/

Tässä raportissa arvioidaan vuoden 2023 öljykuljetuksia ja niiden kehitystä vuoden loppuessa: https://www.thesignalgroup.com/newsroom/tanker-annual-review-2023

Miten Punaisen meren kriisi vaikuttaa öljy- ja kaasukuljetuksiin? Kriisi tuo toisen häiriökierroksen maailmankauppaan heti koronapandemian jälkeen. LNG:n hintoihin ei kriisillä ole ollut lyhyellä tähtäimellä isoa vaikutusta. Myös raakaöljyn ja öljytuotteiden hinnat ovat pysyneet hallinnassa. Rahtien hinnat ovat nousseet 25% ja sotavaaralisät ovat nousseet 5-kertaisiksi. Kriisin kesto tulee määrittämään riskit ja vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/how-could-red-sea-attacks-affect-oil-and-gas-shipping/

Säiliöalusten rahtitasot ovat nousseet Punaisen meren kriisin johdosta. Sekä Suezmax- että Panamax-luokan säiliöalusten rahdit ovat selvästi nousseet Lähi-Idästä Eurooppaan suuntautuvilla matkoilla: https://gcaptain.com/ship-charter-rates-escalate-due-to-red-sea-diversions/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norjalainen risteilyalus, joka vahingoittui pahoin Pohjanmeren Pia-myrskyssä, saapui Bremerhaveniin lauantaina. Alusta avusti offshore-tukialus. Aluksen toinen pääkone saatiin käyntiin mutta sen navigointi- eikä tutkajärjestelmät toimineet. Kolmen henkilön kerrotaan loukkaantuneen ja he saavat sairaalahoitoa: https://www.maritime-executive.com/article/damaged-cruise-ship-maud-arrives-in-bremerhaven-after-north-sea-ordeal

Vanha väyläalus muutettiin jäänmurtajamatkustaja-alukseksi kotimaan liikenteeseen. Alus aloittaa toimintansa Kemissä, jossa matkailuyrittäjä käyttää sitä yhdessä jäänmurtaja Sampon kanssa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7143904737023746048/

Peli jatkukoon. Ahvenanmaan raha-automaattiyhdistys toimittaa peliautomaatit Gotlannin linjalla aloittavalla ms Birka Gotlandille: https://www.sjofart.ax/nyheter/aland-tar-spelen-till-birka-gotland/

Risteilykausi Ruotsiin ja Tanskaan jatkuu edelleen: https://www.sjofartstidningen.se/rekordmanga-anlop-i-vintertid/

Kanavat ja sisävedet:

Suezin kanavan läpi kulkee päivittäin n. 50 alusta, joka jakautuu kontti-, irtolasti- ja säiliöalusten kesken. Saatujen tietojen mukaan kanavan liikenne on pudonnut jo n. kolmanneksen. Punaisen meren kriisi voimistaa Panaman kanavan ruuhkien vaikutusta maailmankauppaan. Konttiliikenteeseen vaikuttaa eniten Punaisen meren kriisi, irtolasti- ja säiliöalusliikenteeseen Panaman kanavan ruuhkat: https://www.hellenicshippingnews.com/higher-shipping-freight-rates-to-offset-costs-of-re-routing-from-suez/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Suomalainen Arctia on tehnyt vuoteen 2025 ulottuvan sopimuksen yhden monitoimimurtajan vuokraamisesta Kanadaan. Rahtaus ei vaikuta Arctian Itämeren avustuskykyyn: https://www.arctia.fi/en/news/arctia-has-signed-an-agreement-for-international-charter.html

USA lähettää vuosittaisen varastontäydennyksen Antarktiksella olevalle tutkimusasemalleen. Sitä on huollettu vuodesta 1955 lähtien. Operaation toimittaa Military Sealift Command ja sen vuokraama alus. Alus lähti eilen matkalle ja pysähtyy Uudessa Seelannissa täydennyksille. Toisen täydennysmatkan tekee säiliöalus, joka on matkalla Kaliforniaan: https://maritime-executive.com/article/annual-antarctic-resupply-mission-begins-as-sealift-ship-departs-california

Jäätilanne Suomen rannikoilla tänään: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ruotsalaisomisteinen mehusäiliöalus on uusin tulokas tuulivoima-avusteisten alusten joukossa. Kymmenen vuotta vanhaan alukseen asennetaan siiven muotoiset purjeet: https://maritime-executive.com/article/fruit-juice-tanker-becomes-latest-vessel-to-add-wind-assisted-propulsion

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Mikael Hilden kouluttaa simulaattorissa merenkulkijoita: https://www.linkedin.com/in/captain-mikael-hilden-mm-afni-member-of-ni-armillary-club-16174615/

Tukkanuottasilla eivät ole pelkästään valtiot ja kapinalliset. Tässä gCaptainin päätoimittaja ottaa kantaa Lloyd’s Listin toimintaan. Kiista tuo esille median vallan päätöksentekijöihin ja sen vaikutuksen maailmanlaajuisesti ihmisten arkeen: https://gcaptain.com/is-maritime-media-putting-ships-at-risk-in-the-red-sea/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit, huoltovarmuus:

Suomi uusii huoltovarmuuslaivastoaan: https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/a/huoltovarmuuslaivasto-uudistuu

Muu logistiikka:

Haluatko olla se, joka tietää? Fintrafficin uusi Fintraffic Mobiili kertoo reaaliaikaiset tiedot Suomen maanteiltä ja rautatieliikenteestä: https://www.fintraffic.fi/fi/mobiili

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

YK:n merioikeusyleissopimuksen mukaan valtioilla on oikeus hyödyntää merenalaisia resursseja merellä tai merenpohjassa talousvyöhykkeellään, joka voi ulottua 200 merimailia rannikosta. Sen lisäksi rantavaltiot voivat vaatia taloudellisia oikeuksia luonnonvaroihin merenpohjassa tai sen alla oleviin rantavaltion edustalla yli 200 merimailin päässä olevalla mannerjalustalla. Venäjä, Tanska ja Kanada ovat esittäneet vaatimuksensa YK:n mannerjalustakomissiolle ja nyt USA, joka ei ole hyväksynyt merioikeusyleissopimusta, esittää vastaavat vaatimukset: https://gcaptain.com/us-claims-huge-chunk-of-seabed-amid-strategic-push-for-resources/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

USA:n johtama Punaisen meren koalitio on kohdannut vastatuulta. Kyse on perustavanlaatuisesta näkökulmaerimielisyydestä: ketä koalition tulisi suojata? Kansallisia tai alueellisia etuja vai maailmankaupan etuja? Lisäksi kyse on koko operaation sisällön ja koordinaation epämääräisyydestä, johtamisesta, tiedon jakamisesta ja jakamattomuudesta. Useat samanaikaiset konfliktit jakavat samalla voimavaroja: https://gcaptain.com/french-navy-quits-operation-prosperity-guardian/

Ilman toimivaa viitekehystä tai kansainvälisesti tunnustettua toimeksiantoa, kansallisilla toimijoilla on melko vähän toimivaltaa tai mahdollisuuksia toimia yleisesti poliisina vaarallisilla merialueilla. Nopeasti USA:n käyntiin polkaisema  Punaisen meren operaatio sisältää epäonnistumisen elementit valtioiden keskittyessä ainoastaan omien intressiensä ja toimivaltuuksiensa mukaiseen toimintaan: https://gcaptain.com/spain-italy-france-decline-us-command-of-red-sea-operation-prosperity-guardian/

Huthien kiihdyttäessä toimintaansa myös USA keskittää enemmän voimaa Lähi-Itään. Iranin sissisotataktiikka kapinallisryhmien kautta käy kalliiksi koalitiolle ja varsinkin USA:lle. USA saattaa jopa ottaa ratkaisevia askelia mutta pelko Gazan sodan laajenemisesta hillitsee: https://maritime-executive.com/article/u-s-weighs-military-options-after-shootdown-of-14-houthi-drones

Israeliin liitetty säiliöalus sai osuman miehittämättömästä dronesta 200 merimailia Intian rannikosta. Kun hyökkäykset halvoilla droneilla ovat lisääntymässä, miten niihin vastaaminen pitäisi suorittaa? Ovatko seuraavaksi vuorossa satamat ja muut merenkulun pullonkaulat: https://gcaptain.com/uk-shipping-alert-drone-strikes-spread-to-india/

Somaliaan kaapattu bulgarialaisalus on siirtymässä pois alueelta. EUNAVFOR lähetti etsintäkoneen ja sota-aluksen selvittämään tilanteen kehittymistä aluksella. Kaiken kaikkiaan kaappaus on ollu hämmentävä kokonaisuus viranomaisille ilman selkeää toimintaa tai vaatimuksia:  https://maritime-executive.com/article/pirates-thought-to-control-bulgarian-bulker-as-it-sails-toward-somalia

Kiina on kiristänyt harmaan vyöhykkeen taktiikkaansa taas pykälän verran kiistellyillä, Filippiinien kontrolloimilla saarilla Etelä-Kiinan merellä. Yhdentoista kiinalaisaluksen tulo laguuniin on lisä jo kuukausia jatkuneeseen tönimiseen Filippiinien hallintoa vastaan alueella: https://maritime-executive.com/article/chinese-vessels-enter-philippine-occupied-reef-in-s-china-sea

UK on lähettänyt vartioveneen Guyanaan, entisen brittien siirtomaan ja Venezuelan välisen rajakiistan vuoksi. Kyse on Essequibon provinssista, joka kattaa ⅔ Guyanan maa-alueesta ja voi sisältää merkittäviä kulta- ja öljyvaroja. Alue on harvaan asuttua. Kiistan juuret ovat 1800-luvulla ja sitä on lämmitelty 50 vuoden välein. Lloyd’sin Joint War Committee on lisännyt Guyanan merialueen sotavaara-alueisiin: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-sends-warship-to-guyana-as-border-tensions-rise

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Venezuela luovuttaa korruptiosta syytetyn US Navyn upseerin takaisin USA:han: https://gcaptain.com/heres-how-ncis-captured-fat-leonard-again/

Norjalaisupseerin 60 päivän vankeustuomio piti hovioikeudessa. Oikeuden mukaan hänen toimintansa oli rikollisen huolimatonta johtaen fregatin uppoamiseen. Upseeri säilytti kaikesta huolimatta asemansa ja tehtävänsä. Fregattiin törmänneen säiliöaluksen varustamo maksoi 27 miljoonaa $:a korvauksia fregatin menetyksestä Norjan valtiolle. Sotilaan edustajat olisivat halunneet tapauksen hoidettavaksi sotilastuomioistuimessa: https://maritime-executive.com/article/appeals-court-upholds-prison-sentence-for-lost-frigate-s-watch-officer

Laittomat kalastusalukset aiheuttavat harmia ympäri maailman epäselvien lainsäädäntöjen vuoksi. Chilen laivasto on lähettänyt sukellusveneen valvomaan niiden toimintaa. Chilen arvioidaan menettävän laittoman kalastuksen johdosta lähes 400 miljoonan $:n tulot vuosittain: https://www.maritime-executive.com/article/chilean-navy-sends-attack-sub-to-monitor-chinese-distant-water-fleet

Suomalaisen hinaajayhtiön entiselle toimitusjohtajalle ehdollista vankeutta ja yhteiskuntapalvelua törkeästä veropetoksesta. Toimitusjohtaja on myöntänyt rikoksen, tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Hinaajayhtiöllä on uusi toimitusjohtaja: https://www.sjofartstidningen.se/tidigare-rederi-vd-domd-for-grovt-skattebedrageri/

Irtolastialuksesta on löydetty Göteborgissa suuri määrä huumausaineita kätkettynä aluksen runkoon vesilinjan alapuolelle. Tulli tutkii tapausta eikä vielä ainakaan aluksen miehistöä epäillä: https://www.sjofartstidningen.se/narkotika-hittades-pa-bulkfartyg-i-goteborg/

Onnettomuudet:

Juomaveden saastuminen pakotti USA:n laivaston sulkemaan Pearl Harborin lentopolttoainevaraston. Polttoaine jaetaan Tyynen meren tukikohdille arvioitujen strategisten tarpeiden mukaisesti. Polttoainesäiliöiden puhdistus sekä putkistojen tyhjennys ja poisto vaativat vielä työtä: https://maritime-executive.com/article/final-tanker-leaves-pearl-harbor-with-the-last-of-red-hill-s-fuel

Konttilaivasta joutui n. 46 kappaletta 40 jalan konttia mereen Pia-myrskyssä Tanskan rannikolla. Neljä konttia ja rojua on ajautunut Tanskan rannikolle, lopuista on annettu merenkulun varoitus:  https://www.maritime-executive.com/article/maersk-losses-containers-overboard-in-north-sea-with-debris-washing-ashore

Lautta törmäsi laituriin Malmössä sunnuntaina, ei henkilövahinkoja tai öljypäästöjä: https://www.sjofartstidningen.se/farja-kolliderade-med-kaj-i-malmo/

Historian havinaa:

Video: Jäätä leikattiin järvestä kylmäketjun tarpeisiin 1800-luvulta aina 1950-luvulle. Nykyäänkin sitä tehdään mutta enemmän taiteellisiin tarkoituksiin – jääveistoksiin: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7143556963753250816/

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/