Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Mitä tarkoittaa termi?:
Catch-22: https://fi.wikipedia.org/wiki/Me_sotasankarit
ESI (Environmental Ship Index): https://www.environmentalshipindex.org/
Power broker: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_broker
Merenkulku yleinen:
BIMCO on lisännyt IMO:n ja EU:n päästömääräyksiä koskevat lausekkeet sopimuspohjiinsa: https://splash247.com/bimco-adopts-four-ets-clauses/
Merenkulku on ammattimme ja meidän osattava monta asiaa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7137151572110684160/
Päästömatematiikka ei ole aivan osaamistasomme matematiikkaa varsinkin, kun siihen pitää liittää tarpeellinen lakiosaaminen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7138544450749857792/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Mitä koulutuksella voi tehdä ja mitä ei? Onko meillä vaikea ongelma catch-22 malliin: https://splash247.com/what-training-can-and-cannot-do/
Laskenta lähes 800´000 merenkulkijan kouluttamiseksi vähäpäästöisiin tai päästöttömiin polttoaineisiin alkaa: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/countdown-commences-to-train-800000-seafarers-for-zero-emission-ships/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Konttikuljetukset Pohjois-Euroopasta Kauko-Itään ovat vähemmän kannattavia ja hiilidioksidipäästöjen huomioiminen voi vaikuttaa vielä heikentävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/q323-carbon-emission-carrier-ranking-north-europe-to-far-east/
Fossiilisen ja 0-päästöisen polttoaineen vaikutus kuljetettavan kontin rahtiin on tällä hetkellä n. 200 $. Miten tuo ero kyetään kuromaan umpeen ilmastomuutoksen ehkäisemiseksi: https://splash247.com/200-per-container-cost-gap-for-zero-emissions-shipping/
Jotta siirtymä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin on mahdollista, tulee myös rahdinantajan sitoutua: https://splash247.com/nestle-fixes-alternative-fuel-contracts-with-maersk-cma-cgm-and-hapag-lloyd/
Konttirahdit ovat pudonneet 2019 tasolle mutta kustannukset säilyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/container-freight-rates-fall-to-2019-levels-while-costs-remain-high/
Konttiliikennenäkymät ja -riskit 2024: Panaman kanava, Punainen meri, matkojen peruminen, satamien ruuhkautuminen, sopimustyypin valinta: https://www.freightwaves.com/news/container-shipping-outlook-2024-rising-risk-of-delays-disruptions
Energia ja raaka-aineet:
Venäjä ja Saudi-Arabia kiirehtivät muitakin OPEC-maita liittymään öljyn tuotantorajoituksiin. Putinin vierailulla oli muutakin asialistalla: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-and-saudi-arabia-urge-all-opec-powers-to-join-oil-cuts/
Elintarvikkeet ja kappaletavara:
Drewryn monitoimi-indeksi osoittaa rahtien kääntyneen nousuun kappaletavara- ja projektilasteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-multipurpose-time-charter-index-higher-than-initial-forecast/
Tutkimus: pakasteruokien lämpötilan nosto -18ᵒC:sta -15ᵒC:een vähentäisi merkittävästi CO₂-päästöjä vaarantamatta ruuan turvallisuutta tai laatua: https://www.hellenicshippingnews.com/raising-temperature-of-frozen-foods-by-just-three-degrees-from-18c-to-15c-can-slash-carbon-emissions-study-shows/
Offshore ja merituulivoima:
Metsähallitus kauppaa merituulivoimahankkeita Pohjanlahdella. Hankkeet tulee yhteensovittaa kauppamerenkulun ja muun meriympäristön käytön kanssa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/metsahallitus-kaynnistaa-pohjanlahden-suurten-merituulivoimahankkeiden-huutokaupat/
USA:n ensimmäinen kaupallinen merituulivoimapuisto aloitti tuotantonsa: https://www.maritime-executive.com/article/south-fork-wind-becomes-first-large-u-s-wind-farm-to-deliver-power
Kanavat ja sisävedet:
Jono lyhenee, jonotusaika kasvaa, alukset valitsevat vaihtoehtoisia reittejä. Panaman kanavan arkipäivää: https://splash247.com/shippings-exodus-from-parched-panama-in-full-flow/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäänmurtokaluston uusiminen etenee verkkaisesti. Artikkelissa käydään läpi koko jäänmurron tilannekuvaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/jaanmurtajakaluston-uusiminen-etenee-verkkaisesti/
Video: jm Kontio lähti Perämerelle: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7137820196655747072/
Väitöstilaisuus 13.12.2023 klo 12.00 – 16.00 Otaniemessä Otakaari 4, Sali 215: Laivan rännivastuksen simulointi jäämallikokeilla: https://www.aalto.fi/fi/tapahtumat/vaitos-konetekniikan-alalta-di-riikka-matala
Satamat ja terminaalit:
IAPH on julkaissut julkilausuman siitä, miten ES-indeksiä tulisi käyttää helpottamaan alusten päästövähennyksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/iaph-publishes-whitepaper-on-the-environmental-ship-index-outlining-new-features-enhancements-testimonials/
Santosin sataman yksityistämisestä on luovuttu: https://www.seatrade-maritime.com/ports/brazil-officially-calls-privatisation-port-santos
Hanke satamatoimintojen CO₂-päästöjen vähentämiseksi: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/sustainable-flow-hanke-etenee-tahtaimessa-satamatoimintojen-co2-paastojen-vahentaminen
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä julkaisee uudenlaisen potkuriakselin tiiviste- ja laakerointijärjestelmän: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-launches-evotube-to-revolutionise-shaft-line-technology-for-marine-propulsion-systems/
Meyerin Rostockin telakka rakentaa yhdeksän hybridijokiristeilijää: https://www.maritime-executive.com/article/neptun-werft-fills-orderbook-with-hybrid-river-cruise-ships-for-viking
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Norsepowerin roottorit jälkiasennetaan irtolastialukseen: https://www.maritime-executive.com/article/oldendorff-will-fit-first-rotors-on-a-bulker-used-to-haul-coal-from-canada
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi:
Danpilotin luotsi saavutti 7´000 luotsauksen rajan. Hän luotsaa Beltin läpi ajavia aluksia: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/danish-seapilot-with-impressive-7000-record-pilotages/
Finnpilot irtisanoo tai lomauttaa toistaiseksi 5 henkilöä ja lisäksi odottavat 17,5 henkilötyövuoden määräaikaiset lomautukset, kustannusvaikutus n. 1,3 miljoonaa euroa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/finnpilotin-muutosneuvotteltu-paattyivat/
Muu logistiikka:
Cargotecin tytäryhtiö Kalmar aloittaa sähkötrukkien valmistuksen Shanghaissa: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-expands-its-global-delivery-capability-with-startup-of-electric-reachstacker-and-essential-forklift-truck-production-at-shanghai-facility/
Tanskalaiset ja norjalaiset satamatyöntekijät liittyvät ruotsalaisten Tesla-boikottiin: https://www.maritime-executive.com/article/danish-and-norwegian-dockworkers-to-join-swedish-strike-against-tesla
Maailmankauppa ja -politiikka:
Maailman terästuotanto- ja kapasiteettikierros, mukana Outokumpu Suomesta: https://www.hellenicshippingnews.com/global-steel-production-and-capacity-round-up-nov-2023/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uudeksi pääjohtajaksi on valittu Jarkko Saarimäri 20.12.2023 alkaen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/jarkko-saarimaesta-traficomin-uusi-paajohtaja/
IMO hyväksyi shadow / dark fleetiä koskevan päätöslauselman. Kyse on ympäristöriskien lisäksi IMO:n sääntöjen kiertämisestä: https://gcaptain.com/imo-adopts-tougher-resolution-to-tackle-shadow-tanker-fleet/
IMO on rakentamassa Punaisen meren satamille turvajärjestelyä viranomaisten ja muiden toimijoiden kesken rikollisuutta vastaan. Hanketta rahoittaa EU: https://www.hellenicshippingnews.com/building-mechanisms-to-enhance-security-in-the-red-sea-area/
EU:n keskuspankki laskee korkoa odotettua aiemmin ja talven taantuma on odotettua matalampi arvioivat talousasiantuntijat Reutersin kyselyssä: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-to-cut-rates-in-q2-earlier-than-thought-winter-recession-seen-shallow-reuters-poll/
NATO ja kriisipesäkkeet:
Punaisen meren sotavaaralisät ovat nousseet lievästi alueella ja koskevat n. 12 % maailmankaupasta: https://gcaptain.com/red-sea-shipping-attacks-raise-risk-for-chunk-of-global-trade/
Saudi-Arabia on pyytänyt USA:ta pidättyväisyyteen vastatessaan huthien hyökkäyksiin: https://gcaptain.com/saudi-arabia-urges-us-restraint-as-houthis-attack-ships-in-red-sea/
Merenkulun turvayhtiö neuvoo, miten huomioida aluksen Israel-kytkökset: https://www.freightwaves.com/news/ambrey-expands-advisory-for-israel-linked-vessels-amid-red-sea-attacks
Sama USA:n republikaanisenaattori kuin ennenkin pidättelee US Navyn korkeimpia nimityksiä: https://www.maritime-executive.com/article/heads-of-pacific-fleet-indo-pacific-command-blocked-by-senate-hold
Pakotteet:
USA:n pakotteet koskien G7:n hintakaton rikkoneita aluksia ovat hiukan häirinneet Venäjän öljykauppaa: https://gcaptain.com/us-sanctions-disrupting-russian-oil-tankers/
Hintakattopakotteiden toimeenpano saa kreikkalaiset laivanvarustajat vetäytymään: https://www.maritime-executive.com/article/sanctions-risk-reduces-greek-owners-appetite-for-russian-oil-trade
UK määrää laajat pakotteet, joiden kohteena on venäläisvarustamo ja shadow-fleet: https://www.maritime-executive.com/article/uk-imposes-sweeping-russian-sanctions-targeting-sovcomflot-and-shadow-fleet
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Trafiguran kauppahuone on pitkään ollut Brasilian korruptiotutkinnassa ja nyt Sveitsin syyttäjäviranomainen väittää Trafiguran ansainneen 140 miljoonaa $:a 5 miljoonan $:n lahjuksella: https://www.maritime-executive.com/article/swiss-prosecutors-say-trafigura-made-140m-in-profit-on-5m-bribe
Kiinalainen irtolastialus pumppasi pilssivesiä Länsi-Australian rannikolla. Varustamoa ja päällikköä odottavat mittavat sakot. https://www.maritime-executive.com/article/bilge-discharge-off-wild-australian-coast-lands-bulker-in-hot-water
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Kuka määrittelee sotavaara-alueet: https://www.lmalloyds.com/lma/jointwar
Missä on sotavaara-alueita (listed areas): file:///C:/Users/sofia/Downloads/JWLA-031%20Sudan.pdf
Kiinalaistelakka ja luokituslaitos sopivat yhteistyöstä telakan digitalisoinnissa ja 3D-suunnitelmien tarkastuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/jiangnan-shipyard-and-bureau-veritas-sign-a-cooperation-agreement-on-shipyard-digitalization-and-3d-design-reviews/
Lloyd’s Register keskittää digitaaliset palvelunsa: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-unifies-its-digital-offering-with-lr-oneocean/
Vakuutusyhtiö toteaa alusten menetysten vähentyneen mutta vahinkotapausten määrän kasvaneen: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/more-mega-container-ships-increase-fire-fears
Järjestöt:
WSC (World Shipping Council) on julkaissut panoksensa IMO:n MEPC81:en. Dokumentissa linjataan 4 keskeistä tekijää IMO:n GHG sopimuksen aikaansaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/delivering-net-zero-by-2050-the-cornerstones-of-effective-imo-climate-regulations/
MEPA 50 vuotta. Palvelu tulee turvata jatkossakin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/50-vuotta-tayttavan-merimiespalvelutoimiston-tyo-turvattava-jatkossakin/
Onnettomuudet:
Pelastusyhtiöt vaikeuksissa kustannusten kasvaessa ja onnettomuuksien vähetessä: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/salvage-crisis-accidents-no-longer-happen
Suezin kanavassa siltaan törmännyt konttialus jatkaa matkaansa: https://splash247.com/boxship-collides-with-floating-bridge-in-suez-canal/
Pelastusmiehistö on irrottanut 23-vuotiaan shadow-fleet säiliöaluksen karilta: https://splash247.com/salvage-teams-in-indonesia-attend-to-grounded-dark-tanker/
Video: näin uppoaa runkovikainen 300´000 tonnin alus ja nopeasti: https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=ship
Kiinalainen irtolastialus ajoi kalastusaluksen päälle pysähtymättä tapahtuman johdosta: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-bulker-hits-moored-fishing-boat-off-the-philippines
Säiliöalus ajoi karille Amazonilla matalan veden takia: https://www.maritime-executive.com/article/low-water-on-the-amazon-strands-tanker-near-manaus
Ympäristö:
Tanska sitoutuu ilmastomuutoksen torjuntaan YK:n ilmastokokouksessa COP28:ssa Dubaissa: https://www.hellenicshippingnews.com/danish-shipping-in-focus-at-cop28/
Historian havinaa:
Ylipäällikkö Mannerheimin päiväkäsky 3.12.1940 merenkulkijoille ja kauppalaivastolle: https://www.linkedin.com/feed/
Video: vuonna 1947 lainoitelaiva räjähti Texas Cityssä: https://www.youtube.com/watch?v=5D5T_NtKpuY
Video: Suezin kriisi 1956: https://www.youtube.com/watch?v=Yco7_B4qPxs
Kontin perusmallin julkaisu vuonna 1956: https://www.freightwaves.com/news/the-launch-of-the-shipping-container
Digitaalisuus tuli merenkulkuunkin: https://www.freightwaves.com/news/looking-back-to-when-digital-processes-started-taking-hold-in-shipping
Lähdejulkaisut:
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/