Sjöfarts artiklar / merenkulun artikkeleita 6.12.2023

Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Mitä tarkoittaa termi?:

GMDSS: https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmanlaajuinen_merenkulun_h%C3%A4t%C3%A4-_ja_turvallisuusradioj%C3%A4rjestelm%C3%A4

IALA: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Marine_Aids_to_Navigation_and_Lighthouse_Authorities

Merenkulku yleinen:

Rahti- ja laivamarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/12/xclusiv_weekly_2023_12_04.pdf

Miksi merenkulkuala ei luota merenkulkijoihin, että he saisivat internetyhteyden: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/why-does-shipping-have-problem-trusting-seafarers-internet

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

ESL Shippingin AtoB@C Shipping ja Outokumpu ovat sopineet Outokummun Tornion tehtaan vienti- ja tuontikuljetuksista, joka sisältää kuljetusten päästöjen huomattavan vähentämisen: https://shippingtelegraph.com/freight-news/atobc-shipping-and-outokumpu-signs-emission-reducing-coa/

Tankkereiden suezmax-rahtihinnoissa aletaan huomioida EU ETS maksut: https://www.hellenicshippingnews.com/dirty-tanker-suezmax-fixtures-begin-to-factor-in-eu-ets-costs/

Wilhelmssen ilmoittaa lisäävänsä intialaisten merenkulkijoiden määrää aluksillaan: https://www.hellenicshippingnews.com/wilhelmsen-ship-management-announces-major-expansion-plans-for-india/

Finnlinesin omistaja sai kansainvälisen vuoden persoona -palkinnon Lloyd’s List Greek Shipping Awards -tilaisuudessa: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/shipowner-grimaldi-wins-international-personality-of-the-year-award/

Kaapatun aluksen miehistölle myönnetty kohtuullinen yhteydenpito perheisiinsä: https://gcaptain.com/galaxy-leader-crew-allowed-modest-contact-with-family/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Lastimeklari odottaa ”kauhujen vuosia” konttikuljetuksissa kaudella 2024-25: https://www.hellenicshippingnews.com/barclays-cautious-on-container-shipping-as-oversupply-bites/

Energia ja raaka-aineet:

Kuivabulkkirahdit ovat ennätyksellisen korkealla: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-hits-a-one-and-a-half-year-high-on-strong-vessel-demand/

Venäjän dieselvienti kasvoi marraskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-november-seaborne-diesel-exports-rise-as-ban-lifted-production-rises/

Venäjä toimitti marraskuussa ennätysmäärän LNG:tä Eurooppaan Kplerin mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-lng-supplies-to-europe-hit-monthly-record-high-in-nov-kommersant/

Aasialaisia öljynjalostamoja eivät OPEC+:n kiintiöt kiinnosta. Hyvät sopimukset takaavat saatavuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/asian-refiners-shrug-off-opec-cut-as-middle-east-suppliers-respect-far-east-contracts/

USA:n öljyntuottajat haastavat OPEC+:n kiintiöt lisätäkseen markkinaosuuksiaan:  https://www.hellenicshippingnews.com/record-u-s-oil-output-challenges-saudi-mastery/

Lähi-Idän öljyn viitehinta syöksyi OPEC+:n päätöksen jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-crude-benchmarks-plunge-on-disappointing-opec-decision/

Vuonna 2022 Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan maat tuottivat ⅓ maailman LNG:stä. Vuonna 2013 maat tuottivat lähes puolet: https://www.hellenicshippingnews.com/countries-in-the-middle-east-and-north-africa-supply-about-one-third-of-global-lng/

Offshore ja merituulivoima:

Useat norjalaiset kaasulöydöt voivat jäädä hyödyntämättä johtuen vaikeasta saavutettavuudesta tai korkeista tuotantokustannuksista: https://gcaptain.com/chunk-of-norways-offshore-gas-discoveries-risk-going-untapped/

Yhdistyneet Arabiemiraatit on ilmoittanut toisesta suuresta sijoituksestaan UK:n merituulivoimaan: https://www.maritime-executive.com/article/uae-makes-second-major-uk-wind-farm-deal-expanding-renewable-energy-role

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäjän LNG-kuljetukset pohjoista merireittiä pitkin Aasiaan ovat viime vuoden tasolla: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-2023-lng-exports-to-asia-via-northern-sea-route-unchanged-from-last-year-kommersant/

Satamat ja terminaalit:

Maailman kaksi suurinta konttiterminaalioperaattoria ovat perustaneet YK:n ilmastokokouksessa  nollapäästösatamaliittouman edistämään sähköisiä konttikäsittelylaitteita: https://splash247.com/zero-emission-port-alliance-formed-at-cop28/

Tanskalaiset satamatyöntekijät yhteistyöhön ruotsalaisten kanssa Teslaa vastaan: https://shippingtelegraph.com/port-news/danish-dockworkers-join-swedish-conflict-against-tesla/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Turun telakka on laskenut vesille ensimmäisen suuren metanolikäyttöisen risteilyaluksen: https://www.maritime-executive.com/article/first-methanol-ready-large-cruise-ship-floated-in-finland-for-tui

Tyypillinen rahtilaiva käyttää 95% ajastaan ajossa, joten ei ole yhdentekevää, miten koneiston tehokkuus käytetään ottaen huomioon päästöttömyys tai vähäpäästöisyys. Sijoitus on pitkäaikainen: https://www.hellenicshippingnews.com/designing-future-proof-vessels-towards-net-zero/

Wärtsilä ja laakerivalmistaja toteuttivat öljyä käyttämättömän voitelun potkuriakselijärjestelmään: https://www.hellenicshippingnews.com/thordon-bearings-and-wartsila-launch-blue-ocean-alliance-to-promote-sterntube-less-ship-concept/

Wärtsilä julkaisi Shanghain merenkulkumessuilla 4 uutta metanolikäyttöistä moottorivaihtoehtoa: https://splash247.com/wartsila-showcases-another-four-methanol-engines/

Kiina paljasti Shanghain merenkulkumessuilla suunnitelman suuresta ydinkäyttöisestä konttialuksesta: https://splash247.com/china-unveils-nuclear-powered-megamax-containership-design/

Kolumni: miten saada meriteknologia kukoistamaan? Vältä pikavoittoja: https://splash247.com/want-the-maritime-technology-market-to-thrive-stop-glorifying-raising-money/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Mikko Kuosa, NAPA: vuonna 2023 tunnistettiin kasvihuonekaasujen vähentämisen kiireellisyys, vuonna 2024 alkaa todellinen testi: https://splash247.com/2024-will-be-shippings-decarbonisation-reality-check/

LNG:llä on monia etuja mutta tietyntyyppiset koneistot päästävät suuria määriä metaania, hiilidioksidia pahempaa kasvihuonekaasua, ilmaan: https://www.hellenicshippingnews.com/addressing-methane-slip-in-lng-burning-four-stroke-otto-cycle-engines/

Kolumni: siirtymäaikana vähäpäästöisten polttoaineiden kokonaispäästöt ovat vähärikkistä polttoainetta suurempia: https://gcaptain.com/opinion-shining-a-light-on-grey-not-green-alternative-fuels/

Suezin kanavan talousvyöhyke ja bunkrausyhtiö ovat sopineet vihreän polttoaineen tarjoamisesta East Port Saidissa: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/suez-canal-inks-a-historic-1-1-billion-deal-with-scatec-for-green-bunkering/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Suomalainen ABB on julkaissut digitaalisen työkalun, jolla toimijat voivat vertailla ABB järjestelmien päästövähennysvaikutuksia perinteisiin järjestelmiin:  https://www.hellenicshippingnews.com/abb-introduces-co2e-calculator-for-enhanced-transparency-on-emissions-in-vessel-operations/

Varustamon, teknologiayhtiön ja luokituslaitoksen kumppanuusprojekti tuotti uusia nuotteja älymerenkululle: https://www.hellenicshippingnews.com/laskaridis-metis-and-bureau-veritas-partnership-delivers-new-classification-notations-for-smart-shipping/

Teknologian startup-yritys väittää kykenevänsä tarjoamaan sekä laivaajille että kuljettajille digitaalisen järjestelmän aluksen päästöjen mittaukseen: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/vesselbot-offers-shippers-and-carriers-emission-control

Intellian ja Iridium parantavat merenkulun turvallisuutta julkaisemalla uuden GMDSS-päätelaitteen: https://www.hellenicshippingnews.com/intellian-and-iridium-enhance-safety-at-sea-with-global-maritime-distress-and-safety-system-gmdss-2/

Vajaa kuukausi, kun merenkulku liittyy EU ETS:än. Välittäjät ja teknologiayritykset tarjoavat toinen toistaan parempia hiilidioksidilaskureita: https://splash247.com/carbon-calculators-proliferate-ahead-of-imminent-eu-ets-inclusion/

Australialaisomisteisella usalaistelakalla ei ole mennyt tämä vuosi hyvin ja nyt hakkerit ovat varastaneet tietoja sen järjestelmistä: https://www.maritime-executive.com/article/hackers-claim-to-have-stolen-data-from-u-s-naval-shipyard-austal-usa

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi:

UK on valmistellut ensimmäisen laatuaan olevan opetussuunnitelman yhteistyössä merenkulkualan kanssa. Esittely IMO:lle ensi vuonna: https://www.maritime-executive.com/article/uk-creates-first-of-a-kind-mariner-syllabus-with-industry-input

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

IMO hyväksyi päätöslauselman, jolla se luo teknisen tuen Ukrainalle sen merenkulun varmistamiseksi. IALA on jo tukenut Ukrainaa merenkulun turvalaitteiden varmistamiseksi: https://splash247.com/imo-to-create-ukrainian-technical-assistance-mission/

EU ei ilmeisesti pääse vielä tänä vuonna yhteisymmärrykseen taloussäännöistä, jotka ovat olleet jäähyllä sitten vuoden 2020: https://www.hellenicshippingnews.com/deal-on-eu-fiscal-rules-unlikely-this-year-say-officials/

NATO ja kriisipesäkkeet:

Huthien hyökkäykset ovat saaneet merenkulkualan varpailleen muutenkin levottomalla alueella:  https://www.hellenicshippingnews.com/global-shipping-on-alert-after-houthis-attack-vessels/

Punaisen meren kriittiset pisteet ovat keskeisiä maailman öljyn ja luonnon kaasun kuljetuksille: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-chokepoints-are-critical-for-international-oil-and-natural-gas-flows/

Sotavaaravakuutusmaksut nousevat Punaisen meren hyökkäysten lisääntyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/war-risk-insurance-rates-edge-up-after-surge-in-red-sea-ship-attacks/

USA ehdottaa liittolaisilleen saatto-operaatiota Punaiselle merelle turvallisuuden pudotessa: https://splash247.com/us-discusses-red-sea-naval-escorts-with-allies/

Suomi, Viro ja UK harjoittelivat vedenalaisen infrastruktuurin valvontaa ja suojaamista sekä vedenalaisten hyökkäysten torjuntaa: https://gcaptain.com/uk-finland-estonia-practice-subsea-infrastructure-protection-in-baltic-sea/

Video: suuri kiinalainen ”kalastuslaivasto” ankkuroitui kiistanalaisten saarten vesille Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/huge-chinese-flotilla-swarms-whitsun-reef

Pakotteet:

EU, USA ja UK painostavat Liberiaa, Marshall saaria ja Panamaa lippuvaltioina valvomaan Venäjän pakotteiden noudattamista: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-allies-pressure-liberia-marshall-islands-panama-over-russia-oil-sanctions/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Korean alueellisen meriturvallisuustuomioistuimen päätöksen mukaan varustamon alukselle suorittamien muutostöiden laiminlyönnit olivat syynä aluksen uppoamiseen ja merenkulkijoiden hukkumiseen: https://splash247.com/tribunal-rules-neglect-of-maintenance-led-to-stellar-daisys-sinking/

Onnettomuudet:

Kansallinen liikenneturvallisuuskomitea (NTSB) on huomattanut VTS:ää tarkistamaan toimintatapojaan alusten ankkuroinneissa ja ankkurien dragatessa: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-dragged-anchor-caused-san-pedro-bay-oil-spill

Romutus:

Merenkulun 4. pilari, alusten romutus / kierrätys, edustaa tärkeää roolia maailmankaupassa ja ympäristön kestävyydessä: https://www.hellenicshippingnews.com/evolving-dynamics-in-ship-recycling-capacity-sustainability-and-global-trends/

Ympäristö:

World Shipping Council (WSC) tarjoaa merenkulkijoille ensimmäisen maailmanlaajuisen valaskartan valaiden ja alusten välisten yhteentörmäysten estämiseksi: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/wsc-offers-seafarers-the-first-global-whale-chart/

Lähdejulkaisut:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

LinkedIn

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/