Sjöfarts artiklar / Merenkulun artikkeleita v36/23

Merenkulku:

Tavaramarkkinoita hallitsevat öljyn hinnan vahvistuminen ja kaasunhinnan heilahtelu sekä ruuan saatavuuden epävarmuus: https://www.hellenicshippingnews.com/commodities-news-is-dominated-by-strengthening-oil-and-volatile-gas-prices/

Podcast: elokuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/podcast-maritime-minutes-august-review

Navigator: useita artikkeleita mm. uusi luotsauslaki: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/luotsauslain-uudistus-tuli-voimaan/

Viikkoraportti 35: merenkulun tilanneraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/Allied-Weekly-Market-Review-Week-35.pdf

Viikkoraportti 35: rahtimarkkinoiden tilanne: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/xclusiv_weekly_2023_09_04.pdf

Merenkulku tarvitsee 40% ei-fossiillisia polttoaineita tavoittaakseen 2030 ilmastotavoitteet: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/shipping-needs-40-global-zero-carbon-fuels-meet-2030-target

Maailmantalouden rahoitusvaje on ennätyssuuri ja rajoittaa merenkulkuakin: https://gcaptain.com/global-trade-finance-gap-at-record-2-5-trillion-says-adb/

Kiinan ja Etelä-Korean talouksissa merkkejä elpymisestä?: https://gcaptain.com/chinas-export-slump-eases-as-economy-searches-for-stability/

Merenkulun rahoitusmarkkinat ovat muutoksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/changing-seas-of-ship-finance/

Alukset ja merenkulkijat:

Ruokajätemylly muuntaa ruokajätteet harmaaksi vedeksi: https://www.maritime-executive.com/features/an-introduction-to-food-waste-biodigesters-on-ships

Venäjä julistaa ITF:n epätoivotuksi organisaatioksi, mikä vaikeuttaa sen toimintaa Venäjällä: https://www.maritime-executive.com/article/russia-outlaws-undesirable-itf-over-its-support-for-ukraine

Hallitus, EU ja IMO, vakuutusyhtiöt:

Hongkongin sopimus alusten romutuksesta voimaan 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/the-hong-kong-convention-eu-regulation-and-outstanding-legal-issues-in-various-states/

Portnet jää kohta historiaan, NEMO tulee: https://www.linkedin.com/pulse/nemoa-kehitt%2525C3%2525A4m%2525C3%2525A4ss%2525C3%2525A4-sujuvampaa-merenkulkua-digitalisaation-avulla

Pekingin sopimus alusten myynnistä allekirjoitettu: https://splash247.com/beijing-convention-on-the-judicial-sale-of-ships-comes-into-force/

YK varoittaa merihiekan noston vaaroista: https://gcaptain.com/sand-dredging-is-sterilizing-ocean-floor-un-warns/

Johtavat UK-merivakuuttajat yhteistyöhön parantamaan lastiturvallisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/major-maritime-insurers-join-groundbreaking-initiative-to-improve-cargo-safety/

Euroopan keskuspankki (ECB): koronnosto vai ei?: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-meeting-preview-a-final-hike/

Lloyd’s on valmis vakuuttamaan Mustan meren viljakuljetuksia, jos YK saa aikaan uuden sopimuksen: https://gcaptain.com/lloyds-in-talks-with-un-over-new-black-sea-grain-insurance-cover/

EU:lla ei ole suunnitelmia asettaa pakotteita venäläiselle LNG:lle: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-has-no-immediate-plans-to-ban-russian-lng-says-spains-ribera/

FAO: ruuan maailmanmarkkinahinnat laskivat elokuussa, paitsi riisi ja sokeri: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-declines-in-august/

Kriisipesäkkeet:

Mustan meren merenkulku hallitsee kuluvan viikon uutisia: https://splash247.com/black-sea-shipping-set-to-dominate-headlines-this-week/

Venäjän droneisku vahingoitti Tonavan satamainfraa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-strikes-ukraine-grain-exporting-port-ahead-of-putin-erdogan-talks/

Indonesia, vuoden 2023 ASEAN puheenjohtajamaa, ilmoittaa saaneensa aikaan sopimuksen Etelä-Kiinan merta koskevasta menettelytapaohjeesta Kiinan ja kaikkien ASEAN-maiden välillä: https://www.maritime-executive.com/article/asean-china-edge-closer-to-s-china-sea-code-of-conduct

Venäjän öljyn hintakatto puree, vaikka sitä rikotaankin: https://www.hellenicshippingnews.com/g7-oil-price-cap-effective-in-cutting-russian-revenue-treasury-official/ G7 ei kuitenkaan seuraa tarkemmin kehitystä. Venäjällä on keinot ja kaverit ohittaa pakotteet: https://www.hellenicshippingnews.com/g7-shelves-regular-russian-oil-cap-reviews-as-prices-soar-sources/

Kontti- ja roro-kuljetukset:

Autokuljetusten siirtyminen kontteihin ei ole yksinkertainen juttu: https://www.seatrade-maritime.com/containers/cars-containers-norm-ro-ro-sector-capacity-crunch-continues

MSC teki ensimmäisen suoran runkolinjan Kaukoidästä Itämerelle Gdyniaan: https://www.hellenicshippingnews.com/mscs-swan-service-makes-first-direct-call-at-baltic-container-terminal/

Valmistuneet jättikonttialukset toimettomina, kun kuljettajat ja laivaajat vääntävät markkinoista: https://splash247.com/megamax-newbuilds-idle-as-carriers-try-to-turn-the-tables-with-shippers/

Markkinakatsaus: tiukka kapasiteetinhallinta parantaa rahtitasoa: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-september-2023-market-summary/                        toisaalta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-3-4-this-week/

Konttijätti ja kauppajätti sopivat biopolttoaineiden ja metanolin käytöstä polttoaineina: https://splash247.com/maersk-to-transport-amazon-goods-using-biofuel-and-methanol/

Energia- ja kuivarahtikuljetukset:

Panaman kanavan ruuhka saa LPG-kuljetukset kiertomatkalle, silti kannattavaa: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-restrictions-are-rerouting-lpg-shipping-flows/

Venäjän öljykuljetukset lisääntyvät syyskuussa elokuun huoltojen jälkeen. Entä OPEC+-vähennykset?: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-loadings-from-russias-western-ports-to-rise-17-in-sept-aug-sources/

Saudit ja Venäjä aikovat supistaa loppuvuoden tuotantoaan. Ei kuitenkaan vaikutusta rahtimarkkinoihin: https://splash247.com/extended-oil-production-cuts-by-saudi-and-russia-do-nothing-to-diminish-bullish-tanker-forecasts/  mutta pankkijätti ennustaa öljyn hinnan nousua: https://www.hellenicshippingnews.com/goldman-sachs-predicts-oil-price-to-hit-100-on-opec-cuts/

Viikkoraportti (35): rahtimarkkinat:  https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/ISM_handy_week35.pdf

Kiina tuo ennätysmäärän rautamalmia teollisuutensa tarpeisiin, muualla tuonti vähenee: https://www.hellenicshippingnews.com/china-leading-iron-ore-imports-in-2023/

Miksi maailma tarvitsee aina vaan enemmän öljyä?: https://www.hellenicshippingnews.com/why-the-world-needs-more-oil-not-less/

Kanavat ja sisävedet, pohjoinen merireitti:

Mississipin vedenlasku nostaa rahtihintoja: https://gcaptain.com/freight-rates-surge-as-mississippi-river-water-levels-drop/

Venäjältä puuttuu jäänmurtajia pohjoisen merireitin tarpeisiin: https://gcaptain.com/russia-lacks-ice-class-vessels-to-develop-arctics-northern-sea-route/ Intia ja Kiina rakentamaan: https://maritime-executive.com/article/short-of-capacity-russia-turns-to-india-and-china-for-ice-class-ships

Venäläinen tutkimusalus ja usalainen jäänmurtaja kylmäsota-hippasilla: https://www.maritime-executive.com/article/russian-research-vessel-intercepts-u-s-icebreaker-in-the-arctic

Elintarvikkeet:

Mustan meren viljasopimukselle ei jatkoa vieläkään. Venäjä haluaa parantaa maakuvaansa Afrikassa: https://splash247.com/no-sign-of-resumption-of-black-sea-shipping-pact/

Ukraina aikoo nelinkertaistaa viljakuljetukset Tonavan kautta, jos Romania sallii Sulinan kanavan liikenteen kasvavan: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/ramping-ukraine-grain-exports-through-sulina-channel myös muualta viljaa ollaan viemässä. Lisäksi RAF aikoo valvoa kuljetuksia: https://maritime-executive.com/article/commercial-ships-carrying-grain-are-getting-air-support-from-uk-s-raf

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Hollanti – Norja -välin autolauttayhtiö konkurssiin, rahtasi ms Romantikaa: https://www.maritime-executive.com/article/direct-holland-norway-cruise-ferry-service-goes-bankrupt-and-ends-sailings

Virgin Voyagesin toimitusjohtaja vaihtuu. Viimeisin uudisrakennus on myöhässä: https://www.maritime-executive.com/article/virgin-voyages-raises-capital-as-ceo-retires-and-fourth-ship-is-delayed

Onnettomuudet, romutus:

International Union of Marine Insurance (IUMI) selvitys: polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen palot yhtä vaarallisia kuin sähköajoneuvojenkin, sammutuksella ja alustyypillä on vaikutusta: https://www.maritime-executive.com/article/iumi-in-ro-ro-fires-conventional-vehicles-burn-just-as-fiercely-as-evs

Alkavatko romutusmarkkinat elpymään: https://www.hellenicshippingnews.com/is-the-ship-recycling-market-about-to-see-more-activity/

Japanilainen autolaiva menetti ohjattavuutensa kovassa myrskyssä: https://maritime-executive.com/article/nyk-car-carrier-loses-steering-caught-in-storm-off-australia

Pysäytykset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Vetoomustuomioistuin on antanut päätöksensä ms Flaminian tapauksesta: https://splash247.com/msc-faces-big-bill-from-flamina-blast-case/ ja https://www.maritime-executive.com/article/msc-losses-appeal-to-limit-200m-liability-from-2012-msc-flaminia-casualty

Kreikkalaisvarustamo myönsi kuljettaneensa pakotteiden alaista öljyä: https://splash247.com/empire-navigation-pleads-guilty-to-shipping-iranian-oil/ ja https://gcaptain.com/u-s-disrupts-multimillion-dollar-shipment-of-iranian-crude-and-seizes-cargo/

Lontoo on maailman johtava keskus välimieskäsittelyissä: https://www.hellenicshippingnews.com/london-retains-crown-as-leading-global-centre-for-maritime-arbitration-handling-85-of-global-caseload/

NTSB: omavalvonta ja ylläpito pettivät: https://gcaptain.com/ntsb-lack-of-hull-inspection-and-maintenance-caused-crane-barge-capsize-and-sink/

MAIB: nettiselailu, alkoholi ja tähystyksen puute aiheuttivat yhteentörmäyksen: https://maritime-executive.com/article/uk-finds-distracted-officer-chatting-online-caused-collision-killing-two

Missä rannikkovaltio voi puuttua laittomaan toimintaan?: https://maritime-executive.com/editorials/sticky-case-of-indonesia-seized-iranian-oil-tanker-and-legal-jurisdiction

Laivanrakennus:

Etelä-Korean hallitus aikoo tukea maansa telakoita: https://www.maritime-executive.com/article/korean-government-pledges-financial-and-r-d-support-for-shipbuilders

Wärtsilä: mitä ovat hybridikäyttövoimat: https://www.hellenicshippingnews.com/seven-fascinating-hybrid-ship-trends-that-everyone-needs-to-know-about/

Esteetikot eivät ole kovin vahvoilla laivasuunnittelussa: https://splash247.com/form-follows-function-when-it-comes-to-ship-design/

DNV antaoi tekoälypohjaiselle autonomiselle navigointijärjestelmälle periaatehyväksynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-verifies-hd-hyundais-hinas-control-system/

Satamat:

Euroopan merisatamajärjestö (ESPO) pitää EU:n vihreän kehityksen ohjelman teollisuussuunnitelmaa hyvänä mutta edellyttää koko toimitusketjulta samaa sitoutumista: https://www.hellenicshippingnews.com/nzia-for-europes-ports-the-eus-net-zero-industry-policy-should-look-both-at-production-and-supply-chains/

Euroopan satamat kilpailevat avainasemista vetytalouden edetessä, mukana myös piskuinen Suomi: https://gcaptain.com/ports-in-europe-lure-investors-into-clean-energy-gateway-plan/

Vihreää energiaa USA:n satamien laitteistoihin: https://www.maritime-executive.com/magazine/green-energy-wind-and-solar-drive-growth-in-the-breakbulk-sector

Louisianan satamat sitoutuvat avustamaan Ukrainan satamien jälleenrakentamisessa: https://www.maritime-executive.com/article/port-of-south-louisiana-and-port-nola-to-help-ukraine-rebuild

IAPH:n satamaraportti kirjaa trendit tavara-, kontti- ja matkustajasatamissa myös logistiikan osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/iaph-world-ports-tracker-q2-2023-more-port-calls-with-less-cargo-truck-driver-shortages-appear-overall-liner-trade-connectivity-improves/

Käyttövoimat:

Vaihtoehtoisten polttoaineiden kuukauden katsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/alternative-marine-fuels-monthly-market-indicators-2/

Valoisa tulevaisuus roottoripurjeille: https://www.maritime-executive.com/article/sumitomo-napa-norsepower-see-bright-future-for-rotor-sails

Bunkkerihintojen odotetaan säilyvän korkeina: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-keep-trending-higher/

Data ja kyber, viestintä:

Tallink on siirtymässä elektronisiin lokikirjoihin:  https://nauticai.com/2023/08/29/silja-symphony-goes-digital-with-nauticai-log-electronic-logbooks/

Digitaalisen ajan löytöretkeily mahdollistaa uudenlaisen löytämisen ja uusien menettelytapojen käytön vaarallisissakin kohteissa: https://www.maritime-executive.com/magazine/the-digital-age-of-exploration

Todellisen päästötiedon keruu pitäisi olla pakollista, jotta kyetään tekemään oikeita päätöksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/green-transition-lets-start-actually-measuring-harmful-ship-emissions-and-collecting-accurate-and-concrete-data/

Toimitusketjun hiilipäästötietojen ilmoitusalusta on julkaistu Singaporessa: https://splash247.com/bp-ecopetrol-trafigura-first-users-of-new-supply-chain-carbon-emissions-platform/

Koronapandemia osoitti toimitusketjun haavoittuvuuden ja tarpeen vahvistaa kriittisten osien toimintavarmuutta: https://www.maritime-executive.com/features/partners-and-private-wireless-technology-are-driving-port-4-0

Sekalaiset:

Voimakas El Niño -ilmiö vaikuttaa USA:n kaasuntuotantoon: https://www.hellenicshippingnews.com/prospect-of-strong-el-nino-weighs-on-u-s-gas-prices/

Mikä mättää Kiinan taloudessa?: https://www.hellenicshippingnews.com/why-is-chinas-economy-slowing-down-and-could-it-get-worse/

Merituulivoima tarvitsee mittavan tukialuskaluston tulevina vuosina: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/12-billion-investment-needed-offshore-wind-support-vessels tosin USA:ssa inflaatio saa tuulivoimayhtiöt varovaisiksi: https://gcaptain.com/us-offshore-wind-slammed-by-runaway-costs/

CO2-kuljetukset muodostaisivat energiayhtiön mukaan merkittävän logistiikan vuonna 2030: https://splash247.com/co2-transport-fleet-to-ship-over-90m-tonnes-annually-by-2030/ , johon norjalaiset ovat valmistautumassa: https://splash247.com/hoegh-lng-and-aker-bp-link-up-on-carbon-capture-and-storage/ , jonka arvioidaan tarkoittavan mm. kuljetuskaluston osalta: https://www.maritime-executive.com/article/55-vessels-required-by-2030-for-emerging-co2-transport-and-storage

Video: näin toimii USA:n sotilaskuljetusjärjestelmä: https://gcaptain.com/how-does-the-pentagons-massive-global-transportation-system-work/

Riita matkakorvauksista on estänyt USA:n laivaston ylennykset jo puoli vuotta: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-secretary-sounds-off-on-hold-on-officer-promotions

Hurrikaani Lee kerää voimiaan: https://gcaptain.com/lee-rapidly-intensifies-into-major-category-4-hurricane/

UK:n merituulivoimatarjouskilpailuun ei tullut yhtään tarjousta: https://www.maritime-executive.com/article/uk-s-marquee-offshore-wind-auction-attracts-zero-bids-as-costs-soar

Historian havinaa:

Hurrikaanit paljastivat kylmän sodan aikaisen tukikohdan: https://www.maritime-executive.com/article/hurricane

Kirja: Sovcomflotin lähihistoriaa ja miten pakotemaailma jakaa kuljetuselinkeinoa: https://splash247.com/sovcomplot-book-launches-charting-russian-lines-court-battles/

Öljypäästöt 70-luvulla muuttivat amerikkalaisten käsityksiä kansainvälisestä merenkulusta: https://www.freightwaves.com/news/oil-spills-changed-how-americans-viewed-international-maritime

Lähteet:

Freightwaves Newsletter (American Shipper)

Freightwaves Newsletter (Daily)

gCaptain Daily

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter)

LinkedIn

Navigator Magazine

Seatrade Maritime News

Splash24/7 (Asia Shipping Media)

The Maritime Executive Newsletter