Merenkulun artikkeleita / Sjöfarts artiklar v35/23

Merenkulku:

Kannattaako olla varustamojohtaja? Saako siitä vastaavaa korvausta: https://www.freightwaves.com/news/how-much-do-shipping-ceos-make-heres-their-2022-pay-info

Kun BRICS-yhteistyö laajenee, mitä se tarkoittaa merenkululle? Miten nykyinen turbulenttinen tilanne tulisi muuttumaan: https://www.maritime-executive.com/article/what-the-brics-expansion-means-to-shipping

Alukset ja merenkulkijat:

Australialainen jäänmurtaja ei mahdukaan suunniteltuun bunkraussatamaan: https://splash247.com/ship-built-to-wrong-dimensions-causes-consternation-down-under/

Merenkulkijan terveyden varmistaminen vaatii useita toimijoita: https://www.maritime-executive.com/magazine/team-effort

Viime viikon laivakaupat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-35.pdf ja alusten arvottamisraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-vessel-valuations-report/

Hallitus, EU ja IMO, vakuutusyhtiöt:

Merivakuutusyhtiöt ovat julkaisseet ohjeet sähköajoneuvojen kuljetuksia varten: https://gcaptain.com/marine-insurers-publish-recommendations-for-safe-carriage-of-electric-vehicles/

IMO:n SDC-komitea esittää MEPC-kokoukselle toimenpiteitä vedenalaisen melun vähentämiseksi: https://gcaptain.com/charting-a-quieter-course-advancing-strategies-to-mitigate-underwater-noise-from-ships/

EU haluaa Venäjän uusivan Mustan meren viljasopimuksen: https://gcaptain.com/eu-urges-russia-to-renew-black-sea-grain-deal/ mutta Venäjä haluaa myönnytyksiä, ei puheita: https://gcaptain.com/kremlin-plays-down-significance-of-second-vessel-passing-via-ukraines-black-sea-corridor/ ja käy Turkin kanssa vaihtoehtokauppaa: https://gcaptain.com/russia-and-turkey-to-discuss-alternative-to-black-sea-deal/

Ilmastonmuutos on täällä: https://www.hellenicshippingnews.com/feport-climate-change-is-here/

Kriisipesäkkeet:

Venäjä saattaa upottaa aluksia suojaamaan Kerchin salmen siltaa: https://www.maritime-executive.com/article/russia-may-sink-blockships-to-protect-kerch-strait-bridge

Yksi Odessaan suljettu alus lähti taas: https://splash247.com/second-stranded-ship-sails-from-odesa/ jos useampikin: https://gcaptain.com/two-more-ships-leave-ukrainian-black-sea-port-under-temporary-corridor/

Tonavan kautta kulkevat Ukrainan kuljetukset aiheuttavat päänsärkyä ruuhkautumisen ja vakuutusten muodossa: https://www.maritime-executive.com/editorials/p-i-picks-its-way-through-ukraine-s-danube-routing-challenges

Toiset ne vaan rajoja siirtelee. Kiina liittää Etelä-Kiinan meren uuteen karttaansa: https://www.maritime-executive.com/article/s-china-sea-becomes-part-of-china-on-beijing-s-new-standard-map

Suuri NATO-harjoitus Itämerellä: https://gcaptain.com/nato-naval-drill-in-baltic-sea-to-focus-on-repelling-russian-attack/

Ukrainan sota on osoittanut miehittämättömien lennokkien ja pinta-alusten merkityksen uudenaikaisessa sodankäynnissä: https://www.maritime-executive.com/editorials/digital-horizon-proving-the-value-of-unmanned-naval-surface-vehicles

Kontti- ja roro-kuljetukset:

Konttiliikenteen sopimusrahdit ovat pudonneet huimasti vuositasolla mutta spot-rahdit lupaavat käännettä: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-long-term-ocean-freight-rates-plunge-by-more-than-60-in-year-of-decline-but-changing-fortunes-appear-imminent/

Konttivarustamot jakavat osinkoja: https://www.freightwaves.com/news/container-lines-paid-out-billions-in-boomtime-profits-via-dividends

Konttilaivat Kiina – Venäjä -liikenteessä käyttävät pohjoista merireittiä: https://www.maritime-executive.com/article/larger-boxship-sails-nsr-expanding-russia-china-trade

Konttiliikenne palaamassa aikataulunmukaiseen liikenteeseen: https://www.maritime-executive.com/article/msc-tops-schedule-reliability-as-two-thirds-of-boxships-are-on-schedule

Voitot pienenevät mutta tuleehan sitä rahaa silti sisään: https://gcaptain.com/container-shipping-lines-rake-in-8-9-billion-profit-in-q2/

Viikon konttikatsaus, viimeisen vuoden muutokset: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-1-6-this-week/ ja konttialusten rahtausmarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/New-Contex-Commentary-2023-week-35.pdf

Energia- ja kuivarahtikuljetukset:

Puolalainen jalostamo rahtaa venäläistä öljyä Aasiaan hintakaton alla ja tuo arabiöljyä paluumatkalla itselleen: https://www.hellenicshippingnews.com/poland-charters-tankers-used-for-russian-oil-to-import-arab-crude/

Selvitys: EU ostaa USA:n jälkeen seuraavaksi eniten venäläistä LNG:tä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-purchases-of-russian-lng-up-40-compared-to-pre-war-levels-new-study-finds/

OPEC+:n hillitessä tuotantoa tankkerien rahdit romahtavat: https://gcaptain.com/oil-tanker-earnings-plummet-amid-outlook-for-deeper-opec-curbs/ myös Venäjä osallistuu tuotannonrajoitukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-to-unveil-oil-export-cuts-in-new-opec-deal-next-week-novak/ mutta venäläinen Urals maksaa yli hintakaton: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-crude-price-rises-further-above-price-cap-to-74-bbl-in-aug/

Viikon tankkeriraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/2023-09-01-Ice-Age-The-Meltdown.pdf ja kommentit: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/Affinity-Tanker-Weekly-01.09.2023-HSN.pdf

Kuivarahtikatsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-marks-second-straight-weekly-dip-on-retreat-in-larger-vessels/

Kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavan rajoitukset ovat voimassa vielä ainakin 10 kuukautta: https://splash247.com/panama-canal-authority-warns-restrictions-will-stay-in-place-for-at-least-10-months/

Panaman kanavan kuivuus vaikuttaa eri tavalla eri merenkulun sektoreihin: https://www.freightwaves.com/news/shipping-traffic-jam-at-panama-canal-why-this-is-not-a-crisis-yet

Odotusajat Panaman kanavaan jyrkässä nousussa: https://gcaptain.com/panama-canal-wait-times-surged-in-august/  toisaalta, rahalla pääsee jonon ohi edelleen: https://gcaptain.com/panama-canal-shipper-pays-2-4-million-to-skip-the-line/

Elintarvikkeet:

Ilmasto-ongelmat ja vientikiellot vaikeuttavat riisin kuljetuksia: https://splash247.com/wild-weather-and-export-bans-have-global-rice-trades-at-boiling-point/

Intia kiristää riisin vientiä varmistaakseen oman saatavuutensa: https://gcaptain.com/india-tightens-rice-exports-in-threat-to-global-food-prices/

Argentiinan vehnäsato vaarassa: https://www.hellenicshippingnews.com/weather-dents-argentinas-wheat-crop-forecasts-for-rain-offer-relief/

Risteilyliikenne:

Crystal Cruises palaa markkinoille konkurssin jälkeen: https://maritime-executive.com/article/crystal-cruises-completes-relaunch-20-months-after-bankruptcy

Onnettomuudet, romutus:

Suezin kanavan liikenne häiriintyi tankkerin ja LNG-tankkerin välisestä kolarista: https://www.maritime-executive.com/article/suez-canal-disrupted-by-slight-contact-between-tanker-and-lng-carrier

Alusten romutus alavireistä: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-down-14-so-far-this-year/

Video: kiinnitykset pettivät ja risteilijä törmäsi tankkeriin Mallorcalla: https://splash247.com/cruiseship-breaks-free-from-moorings-in-mallorca-hits-tanker/

Päällikön nukahtaminen rattiin johti karilleajoon Ahvenanmaan saaristossa: https://maritime-executive.com/article/finnish-coast-guard-responds-to-grounding-after-captain-falls-asleep

Video: sattuu sitä kiinalaisillekin: https://maritime-executive.com/article/video-chinese-yangtze-bulk-carrier-runs-up-on-seawall

Pysäytykset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Islannin kilpailuviranomainen antoi hollantilaiselle Samskipille suuret sakot laittomasta yhteistyöstä Eimshipin kanssa: https://maritime-executive.com/article/samskip-admonishes-iceland-for-misrepresentations-over-32m-collusion-fine

Laivanrakennus:

Propulsiojärjestelmien hybridiratkaisut antavat ostajille vaihtoehtoja: https://www.hellenicshippingnews.com/hybrid-progress-increases-shipowner-options/

Wärtsilän koneet CMA CMG:n uusiin LNG-laivoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-lng-fuel-gas-supply-systems-continue-to-be-the-choice-for-cma-cgm-newbuild-vessels/

Korean laivanrakennus 12 vuoden huippuun keskittyen korkeaan teknologiaan: https://www.maritime-executive.com/article/korean-shipbuilders-orders-reach-12-year-high-adding-to-country-s-exports samalla, kun alalle värvätään työvoimaa: https://www.hellenicshippingnews.com/s-korea-shipbuilding-sector-introduces-10000-workers-in-first-half/

Uusia tuuliavusteisia aluksia: https://splash247.com/more-amazing-images-of-wind-assisted-ships-emerge/

VLCC-tilaukset vain 1,5 % nykytonnistosta: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/are-we-facing-shortage-modern-vlccs

Maailman suurin akkujärjestelmä (Wärtsilä) uruquaylaiseen roro-alukseen: https://gcaptain.com/corvus-tapped-to-supply-worlds-largest-electric-ship-battery/

Autonominen bulkkeri siirtää miehistön etävalvontakeskukseen: https://www.maritime-executive.com/article/hd-hyundai-delivers-bulker-designed-to-operate-without-engineer

Japanilaisten autonomisen navigoinnin projekti seuraavaan vaiheeseen: https://maritime-executive.com/article/japanese-autonomous-navigation-project-moves-to-second-phase-demonstrations

Korealaisyhtiö vetäytyy kiinalaisesta telakasta: https://www.maritime-executive.com/article/samsung-heavy-industries-completes-sale-of-ningbo-production-facility

Meyer kierrättää ylintä johtoaan. Turkuun uusi toimitusjohtaja: https://maritime-executive.com/article/meyer-reorganizes-management-seeking-diversification-beyond-cruise-ships

Maailman ensimmäinen metanolikäyttöinen VLCC tilattu: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/china-merchants-energy-shipping-orders-worlds-first-methanol-fuel

Wärtsilä ja Furetank yhteistyöhön selvittämään metaanipäästöjen puolittamista: https://splash247.com/furetank-and-wartsila-tackle-methane-slip/

Kiinalaistelakka rakentaa kolmannenkin CO2-kuljetusaluksen kuljettamaan talteenotettua CO2:ta varastointipaikalle: https://gcaptain.com/northern-lights-carbon-capture-project-orders-third-liquified-co2-transport-ship/

Esitarkastus vähentää paineita telakoinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/drydocking-pre-inspection-avoids-future-pain/

Panama aluksen lippuviranomaisena hyväksyi autonomisen navigoinnin korealaisten suunnittelemaan LNG-bunkkerialukseen: https://www.maritime-executive.com/article/panama-approves-autonomous-navigation-for-korean-lng-bunker-vessel

Satamat:

Göteborgin sataman tavaravirta säilyy vahvana huolimatta päälle tunkevasta lamasta: https://www.hellenicshippingnews.com/stability-in-port-of-gothenburg-cargo-throughput-despite-uncertain-times/

Konttisatamien vuokraus ranskalaisvarustamolle New Yorkissa ja New Jerseyssä saa vahvistuksen: https://gcaptain.com/cma-cgm-finalizes-terminals-acquisition-at-port-of-new-york-and-new-jersey/

DP World mukaan Intian länsirannikon satamaan: https://splash247.com/dp-world-cements-position-in-gujarat-with-510m-joint-investment/

Hampurin Satama näkee konttiliikenteen laman olevan edessään: https://www.maritime-executive.com/article/port-of-hamburg-sees-doldrums-ahead-for-container-traffic

Vaikeuksissa oleva kroatialaistelakka ei kiinnosta ostajia: https://www.maritime-executive.com/article/croatia-s-uljanik-shipyard-fails-to-attract-bidder-in-third-tender-offer

Polttoaineet ja -kulutus, vaihtoehtoiset polttoaineet:

Kolumni: onko keisarilla uudet vaatteet?: https://splash247.com/when-blue-fuels-masquerade-as-green/

Data ja kyber, viestintä:

Usalainen merenkulkuviranomainen on huolissaan kiinalaisesta palvelualustasta: https://gcaptain.com/u-s-sounds-alarm-on-chinas-ship-logistics-software-logink/

Toisaalta palvelualustoja tarvitaan, vaikka niiden kannattavuus joskus onkin kovilla: https://www.freightwaves.com/news/freightos-loses-59m-as-cost-cutting-plan-takes-effect

40-vuotias kaapelialus korjaamaan Länsi-Afrikan maanvyörymässä rikkoutunutta datakaapelia: https://gcaptain.com/ship-sent-to-repair-cut-internet-cables-off-africas-west-coast/

Tekoälyn käyttöä lisätään japanilaisvarustamossa: https://splash247.com/k-line-rolls-out-chatgpt-at-offices-across-japan/

Kpler kehittää Marine Trafficiä häivyttäen muita brändejä: https://splash247.com/marinetraffic-takes-primacy-over-fleetmon/

Sekalaiset:

Varustamot, laivaajat ja hallitukset taisteluun tuholaisten leviämisen estämiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/containers/industry-unites-over-battle-against-invasive-species-cargoes

Ennätyslämpimät vedet ovat polttoainetta hurrikaaneille: https://gcaptain.com/record-warm-waters-providing-rocket-fuel-for-idalias-rapid-intensification/

USA:n tuulivoimakilpailutukset etenevät huonosti: https://gcaptain.com/orsteds-2-3-billion-hit-is-latest-setback-for-americas-offshore-wind-industry/

Kiinan kiinteistötilanne kääntyy yhä pahemmaksi: https://splash247.com/chinese-real-estate-takes-another-turn-for-the-worse/

USA:n ilmailuviranomainen epäilee lähes 5’000 lentäjän salaavan terveystietonsa lupakirjan menettämisen pelossa: https://www.freightwaves.com/news/faa-suspects-nearly-5000-pilots-concealing-medical-issues-to-keep-flying

Historian havinaa:

HMS Dreadnought muutti merensodankäynnin – aikanaan: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-dreadnought-after-next

USA:n ensimmäinen naishinaajapäällikkö on kuollut 82-vuotiaana: https://www.maritime-executive.com/article/america-s-first-licensed-female-tug-captain-passes-away-at-82

Video: Panaman kanavan rakentamisesta: https://www.freightwaves.com/news/navigating-the-impossible-the-dangerous-plan-to-connect-2-oceans

150 vuotta lastin jäähdyttämistä: https://www.freightwaves.com/news/maritime-history-notes-150-years-of-refrigeration

Katoavia kalliosaaria, Graf Zeppelinin Polarfahrtin kartoitustyötä ja ilmakehän mittausta: https://gcaptain.com/northern-most-arctic-island/

Lähteet:

Freightwaves Newsletter (American Shipper)

Freightwaves Newsletter (Daily)

gCaptain Daily

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter)

LinkedIn

Seatrade Maritime News

Splash24/7 (Asia Shipping Media)

The Maritime Executive Newsletter