Merenkulun artikkeleita / Sjöfarts artiklar v24/23

Merenkulku:

El Niño haittaa seuraavat 12 kuukautta merenkulkua ympäri maailman: https://splash247.com/shipping-will-have-to-contend-with-the-onset-of-el-nino-weather-phenomenon/

Alukset ja merenkulkijat:

Meripäällystöstä on huutava pula. pahin tilanne 17 vuoteen eikä parannusta tilanteeseen ole näkyvissä: https://splash247.com/seafarer-labour-market-tightness-at-highest-levels-recorded/

Hurtigrutenille uuden aikakauden risteilyalus 2030: https://maritime-executive.com/article/hurtigruten-unveils-concepts-for-battery-and-sail-powered-cruise-ship

Venäjä suunnittelee ydinkäyttöisen monitoimialuksen rakentamista palvelemaan pohjoisen merireitin ydinjäänmurtajia: https://maritime-executive.com/article/russia-orders-multifunctional-vessel-to-service-arctic-nuclear-fleet

Kaksi-kolmasosaa varustamoista aliarvioi pieneliöstön vaikutukset alusten runkoon: https://maritime-executive.com/article/biofouling-is-misunderstood-according-to-new-survey

ABS huomioi norjalaisten tekemän työn AMVER-järjestelmään: https://maritime-executive.com/article/abs-honors-norwegian-owners-for-their-commitment-to-saving-lives-at-se

Vinoutunut ikärakenne ja shadow fleet -ilmiö johtavat tankkerien keski-iän nopeaan nousuun: https://splash247.com/replacement-tanker-tonnage-urgently-required/

Scrubberit ovat edelleen toimiva vaihtoehto olemassa oleville aluksille päästövaatimusten saavuttamiseksi: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-how-scrubbers-can-future-proof-existing-vessels

Autonominen matkustajalautta aloittaa toimintansa Norjassa: https://www.maritime-executive.com/article/world-s-first-autonomous-ferry-set-to-begin-service

Onko ihme, jos merenkulku ei ammattina kiinnosta, jos yhä suurempi osa merenkulkijoista kokee työpaikkakiusaamista: https://splash247.com/growing-number-of-seafarers-reporting-abuse-bullying-harassment-and-discrimination/

Mitä jokaisen merenkulkijan tulisi tietää marihuanan käytöstä merellä: https://gcaptain.com/high-on-the-high-seas-what-mariners-and-boaters-should-know-about-marijuana-use/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-d733de1d37-170506834&mc_cid=d733de1d37&mc_eid=297460951e

EU ja IMO:

Ranska ajaa aloitetta maailmanlaajuisesta hiiliverosta merenkululle IMO:n MEPC80-kokouksen alla: https://splash247.com/macron-seeks-to-form-carbon-levy-coalition-ahead-of-mepc-80/

Kontti- ja roro-kuljetukset:

USA:n liittovaltion merenkulun komissio esittää muutoksia lainsäädäntöön estääkseen tavarankuljettajien perusteettoman kieltäytymisen ottamasta tavaraa kuljetettavakseen: https://splash247.com/fmc-takes-action-to-ensure-carriers-cannot-unreasonably-turn-down-business/

Öljy-, LPG- ja LNG-kuljetukset:

Rajoitetun tilan dronella voidaan suorittaa tankkitarkastukset ilman, että ihminen menee tankkeihin: https://www.maritime-executive.com/features/the-future-of-tank-inspections

Venäjän öljykuljetukset jatkuvat, hintakatto pitää: https://www.freightwaves.com/news/how-sanctions-pay-shipping-premiums-surge-for-russian-oil?j=447295&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=6085769&mid=514011755&jb=5011&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=as_daily_6_13_23&utm_term=Profiting+from+sanctions%3a+Shipping+premiums+surge+for+Russian+oil&utm_id=447295&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Mustameri:

Ukraina varautuu maksamaan kompensaatiota varustamoille: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-approves-shipping-compensation-fund-as-grain-deal-falters

YK:n pääsihteeri pelkää Venäjän vetäytyvän viljasopimuksesta: https://gcaptain.com/un-secretary-general-fears-russia-will-quit-black-sea-grain-deal/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-d733de1d37-170506834&mc_cid=d733de1d37&mc_eid=297460951e

Satamat:

Tekoälystäkö tuki satamien ruuhkiin? Odotukset ovat korkealla: https://splash247.com/the-full-potential-of-ai-for-ports-is-yet-to-come/

Telakat:

Meyerin Papenburgin telakalta uudenlaisia innovaatioita sisältävä risteilyalus koeajovaiheessa: https://maritime-executive.com/article/innovative-silver-nova-cruise-ship-reaches-the-sea

Pysäytykset ja oikeuden päätökset:

USA:n liittovaltion merenkulkukomission tuomari määräsi Hamburg Sud -konttivarustamolle 10 miljoonan dollarin sakot: https://maritime-executive.com/article/fmc-orders-hamburg-sud-to-pay-10m-for-retaliating-against-shipper

Italian poliisi on ottanut haltuun lauttayhtiön alukset ja muun omaisuuden korruptiosyytösten tutkimusten ajaksi: https://maritime-executive.com/article/italy-seizes-ferries-and-money-on-charges-of-public-corruption

Italialaiset erikoisjoukot vapauttivat aluksen Välimeren kaappausdraamassa: https://maritime-executive.com/article/italian-forces-storm-ro-ro-after-reports-of-threats-by-armed-stowaways

Haaksirikkoutuneen bulkkeri OS35:n päällikölle tuomio: https://splash247.com/master-of-wrecked-bulk-carrier-handed-suspended-sentence-in-gibraltar/

Polttoaineet ja -kulutus:

Norjalainen valmistaja odottaa uuden polttokennon tuovan mahdollisuuksia vedyn käyttöön: https://splash247.com/toyota-backed-marine-fuel-cell-launches/

DNV myönsi aiehyväksynnän kaasunkuljetusalukselle, joka käyttää ammoniakkia polttoaineenaan: https://splash247.com/futuristic-looking-ammonia-gas-carrier-project-moves-ahead-at-nor-shipping/

Ensimmäinen täyssähköinen puskijayhdistelmä aloittaa kaakaon kuljetukset Hollannissa: https://splash247.com/worlds-first-zero-emission-electric-pusher-tug-and-barge-put-into-operation/

Hollantilainen varustamo ottaa käyttöön kaksoispolttoainejärjestelmän ammoniakin kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-shortsea-shipping-company-joins-green-methanol-rush

Data ja kyber, viestintä:

OneWeb aloittaa satelliittipalvelunsa: https://www.maritime-executive.com/article/maritime-sector-gets-its-second-leo-satcom-service

Sekalaiset:

Pohjoisen Jäämeren sulaminen odotettua nopeampaa, jäätön kausi voisi olla totta jo 2030-luvulla: https://maritime-executive.com/editorials/study-arctic-sea-summers-could-be-ice-free-by-early-2030s

Yhä useammasta hylystä vuotaa öljyä mereen: https://splash247.com/leaks-from-sunken-vessels-tipped-to-hit-record-highs/

Historiaa:

Nopea reagointi esti öljyvahingon ruoppaajan kaatuessa Miamissa 1975: https://www.freightwaves.com/news/swift-response-to-1975-capsize-prevented-an-ecological-disaster?j=446012&sfmc_sub=126070898&l=256_HTML&u=6059280&mid=514011755&jb=1010&utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=as_daily_6_9_23&utm_term=Swift+response+to+1975+capsize+prevented+an+ecological+disaster&utm_id=446012&sfmc_id=126070898&sfdc_id=0035d0000722VskAAE

Tulisiko kylmän sodan aikaiset ”säännöt” ottaa uudelleen käyttöön, jotta estetään sota-alusten väliset konfliktit merialueilla: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-u-s-china-should-revive-cold-war-rules-for-encounters-at-sea


Nämä tiedot tarjoilee meille yhdistyksen jäsen Matti Aaltonen.