Meillä oli mahdollisuus tutustua Furunon toimintaan. Vierailun isäntänä toimi Myyntipäällikkö Jonas Malmström Ensin meille esitettiin karttapöytä, tämä ei ole vielä myynnissä. Karttapöytä on suunniteltu reittisuunnitteluun ym, ja se oli erittäin tehokas ja nopea. Sillä saa heti yleiskuvan siitä mitä on suunnittelemassa.
Siten Jonas esitti meille Furunon toimintaa. Furunolla on noin 47 % navigointilaitteiden myynnistä maailmanlaajuisesti. Sitten he esittivät kameran, joka myöskään ei ole vielä myynnissä. Kamera-kuvaan voidaan liittää aluksen reitti, AIStiedot, karttatiedot, tutkakaiut, ARPAtiedot ym. tämä kaikki reaaliajassa. Kameran suunnittelu ja tuotanto on Japanissa mutta sitä kokeillaan esim. Walleniuksen autolaivoissa.
Kun Furuno osti Navintran v 2002 he nimenomaan halusivat sen ammattitaidon mitä Navintralla oli. Komentosiltatyöskentely on kuitenkin Suomessa ollut kautta aikojen korkealla tasolla ja sitä arvostetaan maailmalla edelleen. Edesmennyt merikapteeni Kari Larjo oli varmasti integroitun komentosillan esi-isä. Hän oli paljon aikansa edellä, mutta onneksi oli varustamoita jotka ymmärsivät, että tämä on tulevaisuus ja että täten laivoja voidaan ohjata turvallisemmin.
Lopuksi oli vilkas keskustelu näistä uusista laitteista ja niiden tarpellisuudesta. Ehkä me olemme kuitenkin jo pikkusen jääty kehityksestä jälkeen, ja näin ollen nämä vierailut ovat todella tärkeitä meille että saamme jonkun näköisen kuvan siitä mihin kehitys on menossa.
10 jäsentä osallistui vierailuun.
Timo Kalpio & Lauri Vuorinen
Vi hade möjligheten att bekanta oss med Furuno Finlands verksamhet. Som besökets värd verkade Försäljningschef Jonas Malmström. Först förevisades för oss ett kartbord som inte är till salu ännu, Kartbordet är planerat för ruttplanering osv, och är mycket effektivt och snabbt. Med det får man genast en hel överblick om vad man planerar.
Sedan förevisade Jonas Furunos verksamhet. Furuno har ungefär 47 % av försäljningen av navigation instrument världsomfattande. Sedan förevisade de in kamera som ännu inte är till försäljning som man kan sätta in fartygets färdplan, Ais information, kartinformation, radarekon osv. Kamerans planering och produktion är i Japan men den testas för tillfället på Wallenius bilbåtar.
När Furuno köpte Navintra år 2002 ville de ha den yrkesskicklighet som Navintra hade. Kommandbrygga planering och arbete har i alla fall genom tiderna varit på en hög nivå och den uppskappas i världen ännu. Den avlidne sjökaptenen Kari Larjo var säkert den integrerade kommando bryggans farfar. Han var mycket före sin tid men som tur fanns det rederier som förstod att det här är framtiden och fartygen kan styras säkrare.
Till slut var det en livlig diskussion om de nya instrumenten och deras nödvändighet. Kanske vi ändå har har blivit lite efter i utvecklingen och på grund av det är de här besöken är verkligen viktiga för oss att vi får någon överblick vart utvecklingen är på väg.
10 medlemmar deltog i besöket.
Stig Sundberg
Av Timo Kalpio & Lauri Vuorinen