Bore Vierailu 01.02.2018
Vierailu Bore Varustamossa 01.02.2018 oli jälleen kerran hyvin onnistunut yritysvierailu. 16 jäsentä olivat mukana vierailulla. Muutama ilmoittautunut jäi pois kovan lumipyryn takia. Bore Shippingin toimitusjohtaja Håkan Modig sekä Navigointi- ja Operatiivinentarkastaja Kenneth Lindblad ottivat meidät vastaan. Sen jälkeen Håkan esitteli konttoria ja sen tilat. Sitten juotiin kahvit. Sitten Håkan piti esitelmän Boren toiminnasta. Hän kertoi vähän historiasta ja sitten myynnistä Splithofenille sekä tulevaisuuden näkymistä. Hän painotti mitkä ovat ne Boren vahvuudet ja missä he pärjäävät ja se on Ro-Ro liikenne. Kaikki turhat toiminnot on karsittu pois, ja tällä hetkellä ovat tulevaisuuden näkymät aika valoisat, vaikka aika paljon tonnistoa on rakenteella tällä hetkellä. Puheenjohtaja luovutti yhdistyksen viirin Borelle. Tilaisuuden jälkeen jokaiselle luovutettiin Boren historia kirja sekä Boren kalenteri. Vierailu oli erittäin mielenkiintoinen.
Mepa 21.02.2018
21.02.2018. Puheenjohtaja on, yhdessä Mepan kanssa, käynyt läpi ne taulut mitkä siellä ovat. Suurin osa on luovutettu Mepalle silloin kun Säätiö on luovuttanut kiinteistön ja sen irtaimiston Mepalle. kaksi taulua kuuluu varmasti yhdistykselle. Loput ovat Mepan koska olivat kiinteistössä silloin kun Sailors Home’n säätiö luovutti kiinteistön ja irtaimiston Mepalle
Samalla Puheenjohtaja luovuttanut Yhdistyksen viiri Mepalle koska siellä ei ole sitä ennestään ja jos katsoo historiaa taaksepäin, niin se kuuluu kyllä olla siellä, koska yhdistyksellä on ollut niin merkittävä rooli Sailors Home’n säätiössä.
Kevätkokous 14.03.2018
22 yhdistyksen jäsentä paikalla. Ennen kokousta Yhdistyksen jäsen Merikapteeni Ulf Lindström piti esitelmän Hebridian Sky aluksen risteily liikenteestä. Alus tekee risteily matkoja Polar alueille. Talvella Antarktikselle ja kesällä täällä pohjoisessa. Uffe on aluksen päällikkö. Esitelmä oli todella mielenkiintoinen ja kävi hyvin selvästi ilmi, että liikennealueet ovat todella vaativia ja vaatii paljon päälliköltä. Merikapteeni Tero Jokilehto joutui peruuttamaan flunssan takia, ja Uffe tuli sitten hyvin lyhyellä varoitusajalla. Iso kiitos Uffelle siitä.
Kokouksessa tehtiin historiallinen päätös kun kokous päätti, että HLY liittyy CESMA:n (Confideration of European Shipmaster`s Association). Yhdistys liittyy CESMA:n tarkkailujäseneksi koska ei ole mahdollisuuksia liittyä täysijäseneksi. Ehdotus tähän on tullut Markku Myllyltä.
Asia on valmistelu hallituksessa alkuvuodesta ja Turun yhdistys lähtee mukaan tähän, mutta HLY on kuitenkin se yhdistys, minkä kautta kaikki kommunikaatio tapahtuu, ja HLY mikä edustaa Suomea jos osallistutaan kokouksiin. Yhdistyksellä on tarkkailujäsenenä oikeus osallistua vuosittaiseen yleiskokoukseen. Myöskin kaikki informaatio mitä jaetaan CESMA:n sisällä jaetaan tarkkailujäsenelle. Heillä on myös oikeus lähettää omia ehdotuksia jota käsitellään eri kokouksissa.
Captains dinner 07.04.2018
Tänä vuonna oli aika iso työ saada riittävästi osallistujia johtuen eri syistä. 26 henkilöä lopulta ilmoittautuivat ja se saatiin järjestetty. Turun yhdistyksen puheenjohtaja Peter Lindberg osallistui myös tapahtumaan ja kertoi myös Turun yhdistyksen tulevasta 150 v juhlasta. Hän esitteli myös Turun Yhdistyksen julkaiseman kirjan mikä kertoo yhdistyksen omistuksessa olevista tauluista.
Nyt ei ollut esitelmää koska on aika vaikeata saada ketään viikonloppuna, ja varsinkin jos pitää saada ilman korvausta se on vieläkin vaikeampaa. Nyt nautittiin hyvästä ruuasta juomasta ja seurasta. Cantina West oli taas tehnyt parhaansa ja ruoka oli hyvä ja tarjoilu oli ensi luokkaista.
Paljon oli varmasti taas merimieskertomuksia pöydissä ja varmasti tuli muisteltua joku todella hauskakin asia.
Captain`s dinnerin tarkoitus on hiukan muistella minkälaista se on ollut laivoissa ennen aikaan kun päällikkö on joutunut tarjoamaan illallisia laivojen ollessa satamissa. On ollut kollegoja, agentteja, viranomaisia sekä rahtaajien edustajat edustettuina ym. Nykyisin ei enää ole tällaisia tilaisuuksia laivoissa, ja onko edes missään, mikä on todella harmi, koska kyllä ihmisten kanssakäyminen on kuitenkin aika tärkeä osa kaupankäynnissä. Varsinkin rahtaajien edustajien kestittäminen oli todella tärkeätä jotta kauppasuhteet pysyivät kunnossa. Päällikölle se oli varmasti aika rankkaa, mutta hänen oli sekin kestettävä muitten töitten ohessa. Nyt vielä kun salongit laivoista ovat kohta historiaa, niin ei ole mahdollisuuksia järjestää mitään. Sitten on tietysti kireät aikataulut joka sekin estää näitten tilaisuuksien järjestämistä.
HLY tulee kuitenkin jatkossakin järjestämäään näitä ja seuraava on suunnitteella 2019 syksyllä.
Aker Arctic / Merimieskirkko 19.04.2018
13 jäsentä osallistui vierailuun. Ensin kävimme Aker Arcticilla, siellä Sales Manager, Merikapteeni Juhani Salminen otti meidät vastaan. Hän kertoi Aker Arcticin toiminnasta ja heidän asiakkaistaan sekä hiukan heidän tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Aker Arctic suunnittelee noin 60-70% kaikista maailman jääaluksista. Tämä tarkoittaa niitä aluksia jotka todella liikkuvat jäissä. Suurin osa asiakkaista ovat isot öljy-yhtiöt sekä muut isot yhtiöt Venäjällä. Esitelmän jälkeen käytiin katsomassa jääallasta missä oli sulatus menossa koska päivän asiakkaat olivat lopettaneet. Kun allas on sula, se jäädytetään taas seuraava päivää varten. Tämä siksi ettei jäästä tule liian paksua/vahvaa.
Se mitä Aker Arctic tekee on sitä todellista Arctista osaamista, sitä mistä niin paljon puhutaan, mutta ei ole oikein määritelty, että mitä se todellisuudessa on. Aker Arctic tekee sitä todella. Aker Arctic on yhtiö josta voimme olla ylpeitä tässä maassa.
Vierailu oli todella mielenkiintoinen ja antoisa.
Tämän, antoisan, vierailun jälkeen matka jatkui Vuosaaren merimieskirkkoon missä merimiespappi Hanna Vuollo otti meidät vastaan. Siellä juotiin kahvia ja muisteltiin hiukan menneitä. Oli todella kiva käydä katsomassa heidän toimintaansa nyt kun resurssit ovat todella pienet. Tänä päivänä käytetään myös vapaaehtoisia työntekijöitä, koska muuten kirkko ei toimi ja palvelu huononee entisestään. Vuosaaren merimieskirkko tekee tärkeätä työtä merimiesten hyvinvoinnin eteen.
Jäsenkokous 09.05.2018
15 jäsentä oli paikalla kevään viimeisessä jäsenkokouksessa. Ennen kokousta Sinikka Hartonen Suomen Varustamot ry:stä piti alustuksen yhdistyksen nykytilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä. Suurin huoli tänä päivänä on tietysti pysyvätkö merenkulun tuet siinä muodossa mitä ne tällä hetkellä ovat. Jos ei, niin seuraa varmasti ulosliputuksia hyvin nopeasti. Sitten on tietysti huoli siitä, että mistä saadaan, sitten tulevaisuudessa, motivoituneita merenkulkijoita. Lisäksi hän kertoi merenkulun digitalisaatiosta. Matka on vielä pitkä ja ennen kuin lainsäädäntö on sillä tasolla mitä sen tulee olla, menee kyllä aika paljon aikaa.
Kokouksessa käsiteltiin kevään tapahtumat sekä sitten tuleva Kesäretki. Yhdistyksen kesä retki on tänä vuonna Viroon Tallinaan ja Pärnuun. Ajankohta 10-12.08.2018.
06.06.2018 Turun Laivapäällikköyhdistyksen 150 v juhlat.
Turun yhdistys täytti tänä vuonna 150 vuotta ja 06.06.2018 pidettiin 150 v juhlatilaisuudet s/s Bore laivalla sekä Suomen Joutsenella. Helsingin yhdistys oli hyvin edustettuina. Kymmenen jäsentä vaimoineen osallistui juhlaan.
Juhlat alkoivat Suomen Joutsenella missä oli tarjolla kuohuviiniä sekä Shanty Singers esitti muutaman laulun. Turun yhdistyksen Puheen johtaja Peter Lindberg toivotti vieraat tervetulleeksi.
Suomen Joutsenella oli mahdollisuus tutustua Turun yhdistyksen näyttelyyn, heidän taulunsa olivat esillä välikannella.
Sen jälkeen siirryttiin s/s Boreen missä oli illallinen Kristiina ravintolassa ja ilta jatkui sitten Manöver baarissa s/s Borella.
Turun yhdistyksen Puheenjohtaja Peter Lindberg piti tervetuliaispuheen ja muut Yhdistykset sekä Turun Kaupunki / Aboa Mare sekä Varustamoyhdistys luovuttivat lahjansa Turun yhdistykselle. Helsingin Laivapäällikkö yhdistyksen lahja luovutti Puheen Johtaja Stig Sundberg. Yhdistys luovutti HLY:n viiri sekä postimerkkiarkki mikä oli teetetty Turun Yhdistykselle.
Juhlavieraita oli noin 100 ja juhla oli erittäin onnistunut ja vieraat viihtyivät todella hyvin, ruoka oli todella hyvää. Kun näin monta merikapteenia on yhtä aika samassa juhlassa se tuo hienon arvokkuuden tilaisuuteen.
Peter Lindberg peräänkuulutti puheessaan vähän enemmän yhteistyötä Päällikköyhdistysten välillä ja siinä hän on kyllä oikeassa. Suomi on pieni maa ja tarvitaan yhteistyötä että saadaan sanamme kuulumaan. Turun ja Helsingin välillä on nyt kuitenkin yhteistyö aloitettu CESMAN:n takia ja se on askel oikeaan suuntaan.
HLY Toivottaa Turun Yhdistykselle onnea ja menestystä jatkossakin.
Kesäretki Viroon 10.-12.8.2018
Eesti Kaptenite Klubin ansiosta Viron-tuntemuksemme kasvoi taas suuresti. Tällä kertaa matka suuntautui Tallinnasta suoraan etelään Pärnuun, sieltä itään Viljandiin ja lopulta Türin ja Raplan kautta takaisin Tallinnaan.
Retkeen osallistui 21 henkilöä . 12 jäsentä ja 9 puolisioa.
Lähdimme matkaan Helsingistä Tallinnaan perjantaina 10.8. iltapäivällä M/S Starilla. Ensimmäinen tapaaminen isäntiemme kanssa tällä retkellä oli lähellä Tallinnan satamaa, Tallink Spa -hotellissa, samana iltana järjestetty, herkkupaloilla ryyditetty tervetuliaistilaisuus.
Lauantaiaamuna 11.8. lähdimme bussilla kohti Pärnua. Matkan aikana Peeter Veegen muisteli Neuvostoliiton aikaisia järjestelyjä, joita merenkulkualalle 1950-luvulla ja myöhemminkin tulleet virolaiset ammatissaan kohtasivat. Oli antoisaa kuulla Peeterin täsmällistä ja yksityiskohtiin menevää suomenkielistä kerrontaa noista ajoista. Peeter muistutti myös, että tuohonkin aikaan ihmiset olivat keskenään erilaisia, laivaväkeä valvovat ”politrukitkaan” eivät olleet yhdestä puusta veistettyjä. Hän on äskettäin julkaissut muistelmakirjansa ”AJATUULTE KEERISES. Peeter Veegen Kaugsõidukapten” (2018).
Lauantai-iltapäivän aikana tutustuimme kuuluisaan Pärnun kylpyläkaupunkiin, jossa ainakin näin kesällä tapahtui jatkuvasti. Saimme oppaan, joka pärjäisi standup-koomikkonakin: historiallisten faktojen sekaan hän tykitti vitsejä iloksemme. Pärnussa hotellimme oli Viiking Spa, jossa myös nautimme lounaan ja illallisen.
Sunnuntaiaamuna 12.8. lähdimme bussilla Viljandia kohti. Viljandin-oppaamme Helle keskittyi historiallisiin tosiasioihin. Tämä Viljandin historialle ja tulevaisuudelle omistautunut opettaja esitteli meille lyhyessä ajassa kaupunkinsa mieliinpainuvasti. Grand Hotellissa syödyn lounaan jälkeen bussimme lähti kohti Tallinnaa ja M/S Megastaria, joka toi meidät illalla takaisin Helsinkiin.
Tulomatkalla meillä oli mahdollisuus tutustua Mega Starin komentosiltaan. Vahdissa oleva perämies esitti aluksen komentosiltaa ja oli mielenkiintoista kuunnella miten asiat tehdään kun aikataulu on todella kireä. Alus on kuitenkin suunniteltu Helsinki-Tallina liikenteeseen ja toimii erittäin hyvin ja laiva pysyy aikataulussa hyvin, vaikka sitä ei aina uskoisi. Yhdistys on erittäin kiitollinen siitä että sai tutustua aluksen komentosiltaan vaikka heidän työtahtinsa on erittäin hektinen.
Koska emme olleet retkellä Strömsössä, kaksi kommellustakin sattui retken aikana: jo liikkeelle lähteneestä bussista puuttui menomatkalla yksi retkeläinen ja paluumatkalla toinen. Tilanteet ratkesivat kuitenkin onnellisesti. Taksi löytyi nopeasti Tallink Spa -hotellin eteen ja puuttuva retkeläinen saavutti sillä sovitussa paikassa odottaneen bussin. Paluumatkalla tapahtuneen pysähdyksen jälkeen puuttui taas yksi retkeläinen, jolloin bussi kääntyi takaisin ja haki hänet, koska taksin saamisesta tuohon pysähdyspaikkaan ei ollut varmuutta.
Merenkulun Turvallisuuspalkinto jakotilaisuus 07.09.2018
1997 perustettu Merenkulun turvallisuuspalkinto (Sea Sunday) luovutettiin tänä vuonna Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) pääjohtajalle, merenkulkuneuvos Markku Myllylle. EMSA:n pääjohtajana Markku Mylly on kehittänyt EMSA:n työtä EU-lainsäädännön yhtenäisessä toimeenpanossa koko EU:n tasolla. Markku Mylly on toiminut merenkulun turvallisuuden edistäjänä koko työuransa. Hän on toiminut myös Merenkulkulaitoksen pääjohtajana, Satamaliiton toimitusjohtajana, merikapteenina ja luotsina. Liikenne ja Viestintä Ministeri Anne Berner luovutti palkinnon ja Puheenjohtaja osallistui tilaisuuteen. Markku Mylly oli myös HLY:n hallituksen ehdokas. Tilaisuus järjestettiin Trafin auditoriossa Kumpulantie 9.
Jäsenkokous 19.09.2019
21 jäsentä olivat paikalla syksyn ensimmäisessä jäsenkokouksessa. Ennen varsinaista jäsenkokousta Merikapteeni Mikael Hilden piti esitelmän risteilylaiva toiminnasta. Hän käsitteli hyvin paljon päällikön tehtäviä risteilylavoissa. Mikael on ollut 19 vuotta risteilylaivoissa, mistä suurimman osan päällikkönä. Tällä hetkellä hän on Hollanissa RCL:n kouluttajana simulaattorissa. Risteilylaivan päällikön tehtävä on haastava koska päällikkö on se henkilö joka on sitten aina esillä jos jotain menee pieleen, ja media on todella armoton tänä päivänä. Risteilyvarustamot panostavat todella paljon turvallisuuteen tänä päivänä ja esm RCL kouluttaa koko päällystöä jatkuvasti ja yksi simulaattoreista sijaitsee Hollannissa. Siellä koulutetaan 6500 päällystön jäsentä vuosittain, mitä kertoo että kyseessä on todella valtava koulutusohjelma. Pyritään siihen, että kaikki toimivat yhtiön ohjeistusten mukaan ja näin pyritään välttämään onnettomuuksia ja läheltä piti tilanteita.
Varsinaisessa jäsenkokouksessa käsiteltiin viime kesän tapahtumat sekä sitten syksyn ja alkutalven ohjelma.
Vierailu John Nurmisen säätiöön 03.10.2018
Kuusitoista jäsentä osallistui vierailuun. Maija Salmiovaara esitteli meille säätiön toimintaa painottuen Itämeriasioihin. Esitelmä oli mielenkiintoinen ja kävi ilmi että John Nurmisen säätiö on mukana aika monessa projektissa Itämeren suojelu asioissa. Suurin saavutus on varmasti Pietarin vedenpuhdistuslaitosten perusparannus jossa säätiöllä oli merkittävä osuus suunnittelussa.
Tällä hetkellä ehkä kaikista haastavin työ on miten saada maatalouden päästöt vähenemään koska 2018 kesän sinilevä tilanne oli todella paha. Sinilevän syyt ja käsillä olevat ensiaputoimet ovat tiedossa. Asioiden korjaamiseen tarvitaan sekä isoja rakenteellisia muutoksia ympäristösuojelun ohjauskeinoin että kuluttajien tiedostavaa käyttäytymistä.
Erinomainen ensiapu maatalouden päästöjen hillitsemiseksi on peltojen kipsikäsittely joka säätiön mielestä pitäisi ottaa käyttöön yhteiskunnan tukemana vesiensuojelutoimena.
Säätiöllä on tällä hetkellä 28 hanketta vierellä Itämeren alueella.
Sitten oli keskustelua ENSI hankkeesta (Enhanced navigation support information). John Nurmisen säätiö aloitti hankkeen ja tavoitteena oli että saadaan kaikki säiliöalukset jotka liikkuvat Suomenlahdella mukaan. ENSI on nyt siirretty TRAFILLE ja se on edelleen heidän työlistalla.
ENSI:n tarkoituksena on että alukset lähettävät reittisuunnitelmansa VTS:lle ja he tarkistavat sen ja jos siinä on jotain poikkeuksia he ilmoittavat siitä välittömästi alukselle.
Samalla alus saa tietoja jos reitillä on jotain erikoista mitä aluksen kuuluu tietää, sekä sää, jää ym. tietoja joita alus tarvitsee kun se navigoi Suomenlahdella.
Samalla VTS pystyy seuraamaan, että alus seuraa antamaansa reittiä, ja jos se poikkeaa siitä, niin VTS voi silloin välittömästi reagoida siihen ja ilmoittaa alukselle että se on poikennut reitiltään.
ENSI ei kuitenkaan tällä hetkellä oikein etene.
Lopuksi meille esitettiin John Nurmisen säätiön museo, mukaan lukien Inkeri Nurmisen salonki. Kyllä siihen aikaan oli tyyliä.
Puheenjohtaja luovutti yhdistyksen viirin John Nurmisen säätiölle vierailun päätteeksi.
Kunniakäynti merimiesten muistomerkillä 03.11.2018
Kymmenen jäsentä oliv paikalla tilaisuudessa. Tänä vuonna tulee 50 vuotta täyteen kunniamerkin pystyttämisestä ja kunniakäyntitilaisuudesta. Mikaelin laulajat lauloivat virret Vaipuos helmaan synninmaan ja Långsmat som kvällskyn. Puheen piti Rovasti Carita Pohjolan-Pirhonen. Seppelen laski tänä vuonna Suomen Varustamot ry.
Kunniakäynnin aikana Finnpilotin ja Suomen Meripelastusseuran alukset tekivät ohimarssin. Alukset olivat nähtävillä kauppatorin rannassa tilaisuuden jälkeen.
Tilaisuuden jälkeen oli kahvitilaisuus Mikael Agrikolan kirkon kryptassa.
Vierailu M/S Viikillä 14.11.2018
14.11.2018 meillä oli mahdollisuus tutustua ESL:n uuteen laivaan M/S Viikki. Tieto siitä että pääsemme tuli aika myöhään mitä johtui siitä että laiva ei ole linja liikenteessä ja sen takia on aika vaikeata pitkällä aikavälillä suunnitella mitään. Vierailu oli erittäin antoisaa ja ESL oli todella panostanut uuden laivan esittelyyn. Aamulla oli ollut lehdistö ja sitten oli meidän vuoro ja sen jälkeen oli sijoittajat vuorossa. Kirsi Ylä-Rinne otti meidät vastaan ja sen jälkeen lyhyt turvallisuus kertaus ja sen jälkeen meidät ohjattiin laivaan. ESL:n Turvallisuuspäällikkö, Tekninenjohtaja ja Henkilöstöpäällikkö veivät meidät laivalle.
Kierros alkoi perän kautta konehuoneeseen missä molemmat Konepäälliköt esittelivät konevalvomon ja kertoivat laivan laitteista. Sen jälkeen, messin kautta, Päällikön toimistoon missä Yhdistyksen puheenjohtaja luovutti yhdistyksen viirin laivan Päällikölle ja toivotti onnea ja menestystä maailman merille.
Sen jälkeen komentosillalle missä laivan toinen päällikkö esitteli laivan komentosilta ja kertoi matkasta Japanista Oxelösundiin Koilisväylän kautta.
Laiva käyttää polttoaineena LNG:tä ja M/S Viikki ja M/S Haaga ovat maailman ympäristö ystävällisemmät bulkkerit tällä hetkellä. Nykyhetkellä LNG:tä on aika hyvin saatavissa ja näin olleen laiva pystyy käyttämään sitä.
11 jäsentä osallistui vierailuun ja Yhdistys kiittää ESL vielä kerran että meille järjestyi tilaisuus vierailla heidän uudessa ja hienossa laivassa. Se on aina todella mielenkiintoista tutustua uuteen laivaan ja se että oli vielä uutta teknologia teki asiasta entistä mielenkiintoisemman. Sitten vielä koti matka Koilisväylän kautta kiinnosti jäseniä kovasti. Ei niitä suomalaisia laivoja niillä vesillä kuitenkaan niin usein vieraile.
Laiva oli tuotu Katajanokalle esittelyä varteen ja M/S Viikki esiteltiin 14-15.11.2018 kutsuvieraille joihin kuului myös Helsingin Laivanpäällikköyhdistys ry.
Kokouksessa oli läsnä 29 henkeä. Ennen kokousta piti yhdistyksen jäsen Sven-Erik Nylund lyhyt esitelmä Kullervo Räisäsen piirustuksista. Esitelmä oli mielenkiintoinen. Kullervo Räisänen on ollut yhdistyksen jäsen.
Vuoden 2018 hallitus esitti eroa ja ilmoitti olevansa käytettävissä 2019 hallitukseen paitsi Paul Ervast joka luopuu rahastonhoitajan tehtävästä ja hallituspaikasta. Paul on ollut rahastonhoitajana 32 vuotta. Kokouksessa valittiin vuoden 2019 puheenjohtaja sekä vuoden 2019 hallitus. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Stig Sundberg ja hallituksen jäseniksi Lauri Vuorinen, Matti Aaltonen, Sven-Erik Nylund, Lasse Eriksson, Timo Kalpio ja Sampsa Sihvola. Toiminnantarkastajaksi valittiin Rainer Vainio ja Jörgen Elmgren ja varatoiminnantarkastajaksi Kari Lehtosalo.
Kokous hyväksyi vuoden 2019 toimintasuunnitelman sekä budjettiesityksen. Ensi vuonna tulee olemaan taas vilkas vuosi yhdistyksellä. Yksitoista eri tapahtumaa on taas suunnitelmissa. Koska on näin paljon ohjelmaa, niin se osoittaa että yhdistyksellä menee aika hyvin tällä hetkellä ja vielä kun jäsenet ovat kiinnostuneita tapahtumista. Samalla pyritään tuomaan vähän julkisuutta yhdistykselle.
Kokouksen jälkeen nautittiin perinteinen Joululeipä, mikä tänä vuonna oli Leppäsavustettua kassleria, ja se oli todella hyvää. Koska oli näin paljon jäseniä paikalla se todistaa että Yhdistyksen perinteinen Joululeipä on suosittu tapahtuma ja se tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.
Yhdistyksellä on muutenkin ollut ihan hyvin ohjelmaa ja samaa tulee jatkumaan 2019. Yhdistyksen jäsenet kiittelivät hallitusta sen työstä.
Hallitus kiittää jäseniä vuodesta 2018.
Hallituksen kokoukset 09.01.2018 / 02.05.2018 / 04.09.2018 / 26.11.2018
Hallitus