Merenkulun uutisia 29.10.2025: tekoälystä ja huijauksista, Aboa Mare, konttiliikenteen aikataulut, öljymarkkinoiden ylijäämä, Panaman satamat, pohjoinen merireitti, uudisrakennustilauksista, ms Finlandia, raportteja, EU ETS, NZF, huumeet Antwerpenin satamassa, Melissa, geopoliittisista häiriöistä merenkulussa.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Kreikkalainen laivanvarustaja OceanPal on ottanut merkittävän askeleen perinteisen merenkulun ulkopuolelle julkistamalla uuden tytäryhtiön, joka keskittyy tekoälyyn ja lohkoketjuun: https://splash247.com/oceanpal-charts-new-course-into-ai-and-crypto-infrastructure/

Kuvittele, että toimitusjohtaja soittaa sinulle ja pyytää sinua tekemään jotain kiireellisesti. Se kuulostaa täsmälleen hänen puhelultaan. Äänensävy, tauot, jopa nauru. Epäröisitkö? Mutta jos se ei olisikaan hän: https://www.linkedin.com/pulse/when-your-boss-isnt-thetius-9kaje/

Deepfake-teknologia on siirtynyt kokeiluista kaupalliseksi rikospalveluksi, jota myydään kuin pilvipalvelua: Deepfake-as-a-Service. Rikollisverkostot tarjoavat tilauspohjaisia paketteja, joissa asiakkaalle luodaan aitoja ääniä, kasvoja ja videoita petoksia varten. Tarvitaan vain muutama minuutti ääninäytettä ja tavallinen tietokone, niin kuka tahansa voi kuulostaa ja näyttää keneltä tahansa: https://www.linkedin.com/posts/jarno-limnell-08699720_turvallisestiyhdessaeu-activity-7389179592453947392-pvwF

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: vuosikymmenten hiljaisuuden jälkeen geopoliittiset voimat ovat jälleen nousseet keskeiseksi operatiiviseksi riskiksi. Tämä ei tarkoita, että poliitikot erityisesti kohdistaisivat huomionsa merenkulkuun ja alusten operaattoreihin politiikan välineenä; useimmilla on vain hyvin rajallinen käsitys sen koosta, mittakaavasta ja merkityksestä maailmantaloudelle: https://splash247.com/port-fees-from-temporary-problem-to-structural-risk-to-trade/

Kauppalaivaston toinen konemestari on vanhempi päällystön jäsen kauppalaivastossa aluksen koneosastolla. Mitä hän tekee: https://www.marineinsight.com/careers-2/duties-of-the-2nd-engineer-in-the-merchant-navy/

Kolmekymmentäkaksi filippiiniläistä merenkulkijaa on pelastettu ja kotiutettu Filippiineille heidän kärsittyään kuukausien ajan hyväksikäytöstä, sopimusrikkomuksista ja palkanmaksun viivästymisestä työskennellessään paikallisessa varustamossa Fidžillä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/32-filipino-seafarers-rescued-from-abusive-employer-in-fiji-after-months-of-suffering/

Turun Aboa Maren koulutuskeskus investoi voimakkaasti konepuolen simulaattorikapasiteetin laajentamiseen vastatakseen kasvavaan uusien polttoaineiden käsittelyn koulutuskysyntään: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-vihrea-siirtyma-tuodaan-myos-simulaattoreihin/  

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Etelä-Korean lippulaivavarustamo HMM on noussut kahdeksanneksi jäseneksi eksklusiivisessa TEU-miljonäärien klubissa. HMM:n laivasto on nyt 1’007’180 TEU:ta Alphalinerin analyysin mukaan. Viimeisimmässä viikkoraportissa todettiin, että korealaisen varustamon operoima kapasiteetti on kaksinkertaistunut viimeisten viiden vuoden aikana, ja 2020-luku on ollut tähän mennessä kannattavin vuosikymmen konttiliikenteen historiassa: https://splash247.com/hmm-joins-the-exclusive-teu-millionaires-club/

Tanskassa toimiva tutkimus- ja analyysiasiantuntija Sea-Intelligence raportoi, että maailmanlaajuisesti aikataulujen luotettavuus parani syyskuussa kuukausitasolla marginaalisesti 0,1 prosenttiyksikköä 65,2 prosenttiin, mikä on toiseksi korkein luku kuukausitasolla (vuosina 2019–2025): https://shippingtelegraph.com/container-news/container-line-schedule-reliability-plateaus-around-the-65-mark/

Yksi merenkulun osa-alueista, jolla on hyvä markkinarako, on konttien syöttöliikenne. Syöttöliikennealusten uudisrakennustilaukset ovat lisääntyneet. Vielä sitäkin paremmin menee 3’000-7’900 TEU:n ja erityisesti 8’000+ TEU:n alusluokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/conatinership-feeder-sector-looking-positive/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Vuoden alusta laskettu keskimääräinen VLCC-ansio $44’279 on paras sitten vuoden 2015, jolloin Kiina täytti strategisia öljyvarojaan. Tuolloin koko vuoden keskiarvo oli $49’635 ja öljyn hinta oli keskimäärin $52 Brentin osalta, kun se tänä vuonna on ollut $71. Jos tavanomainen neljännen neljänneksen tuloshuippu saavutetaan tänä vuonna, VLCC-ansioiden pitäisi ylittää vuoden 2015 taso. Analyysi kertoo myös, miten kaikki säiliöalussektorit, niin raakaöljy kuin tuotekin, ovat tähän mennessä nauttineet erittäin kannattavasta vuodesta 2025: https://splash247.com/tanker-rates-poised-to-close-2025-with-best-year-in-a-decade/

Viime viikon aikana säiliöalusmarkkinoiden toimijat ovat selvittäneet USA:n ilmoittamien pakotteiden mahdollisia vaikutuksia. Pakotteet ovat asettaneet Venäjän valtion omistaman öljy-yhtiön Rosneftin ja yksityisomistuksessa olevan Lukoilin pakotteiden kohteena olevien toimijoiden listalle. Tämä tapahtui lähes samaan aikaan, kun EU ja UK ilmoittivat Venäjän öljyn ja LNG:n vientiin kohdistuvista pakotepaketeista, joihin sisältyi varjolaivaston säiliöaluksiin kohdistuvia UK:n toimenpiteitä: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/tankers-and-enforcing-secondary-sanctions

Kansainväliset öljymarkkinat voivat olla taitekohdassa, koska merkit huomattavasta ylijäämästä ovat olemassa. Kaikkiaan päivittäinen ylijäämä on ollut keskimäärin 1,9 miljoonaa barrelia päivässä koko alkuvuoden ajalta. Etulinjassa ovat pakotteiden alaisten maiden tuotannot. Toisaalta kasvaneet öljyvarastot parantavat energiaturvallisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/as-oil-market-surplus-keeps-rising-somethings-got-to-give/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Odotettua paremman operatiivisen suorituskyvyn ja paranevien markkinoiden perusteella tanskalainen Norden, joka tunnetaan kaikenkokoisten irto- ja projektirahtipalveluistaan ​​valtamerillä, nostaa vuoden 2025 tulosodotustaan ​​ja odottaa nyt nettotuloksen olevan $100–140 miljoonaa (aiemmin $70–130 miljoonaa): https://shippingtelegraph.com/shipping-finance-news/norden-raises-its-2025-full-year-guidance/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Portugalin meri- ja ilmakehäinstituutti (IPMA) on palkannut ABL-yhtiön OWC:n geofysikaalisiin ja geoteknisiin tutkimuksiin kahdella tuulipuistoalueella Portugalin rannikolla: https://splash247.com/owc-to-support-offshore-wind-surveys-in-portugal/

Bermudassa pääkonttoriaan pitävä offshore-matalanveden porauslauttayritys Borr Drilling Limited (Borr) on ilmoittanut sopimusten jatkamisesta kolmelle premium-tason porauslautalleen. Yhtiö antoi myös päivityksen Meksikon jatkoneuvotteluistaan: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/borr-drilling-secures-contract-extensions-for-three-jack-up-rigs/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanavaviranomainen on aloittanut kuulemisprosessin merenkulkualan edustajien kanssa tunnistaakseen potentiaalisia kumppaneita satamaterminaalien kehittämiseksi sekä Atlantin että Tyynenmeren puolilla vesiväylää: https://gcaptain.com/panama-canal-launches-global-consultation-process-for-new-port-terminals-on-both-coasts/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Arktisen alueen konttiliikenteen odotetaan kasvavan merkittävästi vuonna 2026. Kiinalainen varustamo Sealegend suoritti ensimmäisen Arctic Express -matkansa Ningbo-Zhoushanista Kiinasta Felixstoween UK:hon ennätyksellisessä 20 päivässä aiemmin tässä kuussa. Nyt se suunnittelee suorittavansa 16 matkaa arktisen alueen kautta ensi vuonna: https://gcaptain.com/sealegend-announces-16-china-arctic-express-voyages-for-2026-following-success-of-istanbul-bridge-transit/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Ranskalainen varustamo- ja logistiikkakonserni CMA CGM on ottanut uuden askeleen laajentaakseen terminaaliverkostoaan Lähi-idässä allekirjoittamalla sopimuksen Saudi-Arabian Red Sea Gateway Terminalin (RSGT) kanssa mahdollisesta yhteisyrityksestä, jonka tavoitteena on rakentaa ja operoida terminaali 4 Jeddan islamilaisessa satamassa: https://splash247.com/cma-cgm-plots-expansion-in-saudi-arabia-with-450m-jeddah-terminal-jv/

Kolmas suora konttilinja Göteborgista Aasiaan on avattu. Linjoja operoivat CMA CMG, Maersk/Hapag Lloyd ja MSC: https://www.hellenicshippingnews.com/historic-third-direct-service-between-the-port-of-gothenburg-and-asia/

Saksalainen logistiikkayritys Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) on muuttanut vuoden 2025 näkymiään ja odottaa volyymi- ja tuloskasvun olevan heikompaa: https://shippingtelegraph.com/port-news/hhlas-adjusted-outlook-signals-slower-growth-for-2025/

Merenkulun analytiikkayritys Sea:n tietojen mukaan rahtilaivojen odotusajat Kiinan satamissa ovat saavuttaneet huippunsa sitten vuoden 2022 toisen neljänneksen: https://splash247.com/queue-times-for-commodity-vessels-off-chinese-ports-hit-highs-not-seen-since-2022/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Upouusi luksusjokiristeilyalus on suorittanut raportoidusti ensimmäisen täysin autonomisen sisämaan risteilyprojektin laiturista laituriin. Alus on pituudeltaan 135 metriä, siihen mahtuu 130 matkustajaa ja 50 miehistön jäsentä. Se pystyi irtautumaan laiturista, purjehtimaan noin kuusi mailia ja kiinnittymään Alankomaiden Merwede-joella täysin autonomisessa tilassa aluksen päällikön valvonnassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/river-cruiser-ms-lumiere-completes-worlds-first-autonomous-dock2dock-voyage/

Rolls-Royce on testannut onnistuneesti maailman ensimmäistä yksinomaan metanolilla toimivaa suurnopeuksista merimoottoria testipenkissään Friedrichshafenissa. Yhdessä meOHmare-tutkimusprojektin kumppaneidensa kanssa Rolls-Roycen insinöörit ovat näin saavuttaneet tärkeän virstanpylvään matkalla kohti ilmastoneutraaleja ja ympäristöystävällisiä propulsioratkaisuja merenkululle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/rolls-royce-tests-worlds-first-pure-methanol-marine-engine-for-ships/

Ruotsalaisyritys vaatii EU:ta arvioimaan uudelleen kehittämänsä anti-fouling tuotteen ainesosia: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-climate-ambitions-at-risk-flawed-regulatory-framework-threatens-shipping-innovation/

Kiinasta tilattujen alusten uudisrakennustilausten määrä supistui 23,5 % vuoden 2025 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana edellisvuoteen verrattuna. Kiinan laivanrakennustuotanto oli kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana 38,53 miljoonaa dwt, mikä on 6 % enemmän kuin edellisenä vuonna; saatujen uusien tilausten määrä oli 66,60 miljoonaa dwt, mikä on 23,5 % vähemmän: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/newbuilding-orders-drop-24-at-chinese-shipbuilders

Japanin aiemmin hallitseva laivanrakennusteollisuus on jäänyt Etelä-Korean ja Kiinan varjoon viime vuosina, mikä on johtanut merkittävään kotimaisen tuotantokapasiteetin vähenemiseen. Maan hallitus ja hallitseva liberaalidemokraattinen puolue (LDP) aikovat saada takaisin kiinalaisten ja eteläkorealaisten kilpailijoiden viemät markkinaosuudet elvyttämällä kotimaista laivanrakennusteollisuutta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/japan-plans-to-create-6-55bn-fund-to-revitalize-shipbuilding-industry/

Tiedotusvälineiden mukaan Japanin ja USA:n odotetaan allekirjoittavan yhteistyöpöytäkirjan laivanrakennuskapasiteetin vahvistamiseksi molemmissa maissa osana taloudellisen turvallisuuden toimenpiteitä. Toimenpiteen tarkoituksena on ilmeisesti vastata Kiinan kasvavaan osuuteen maailman laivanrakennusmarkkinoilla: https://gcaptain.com/japan-and-u-s-expected-to-sign-shipbuilding-pact-amid-china-challenge/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Eckerö Linen Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivä auto- ja matkustajalautta Finlandia varustetaan akkutekniikalla. Samaan aikaan varustamo tekee merkittävän päivityksen molempiin Suomen ja Viron välillä liikennöiviin aluksiinsa: https://www.sjofartstidningen.se/eckero-line-satsar-pa-hybridisering/

Singaporen ja Kiinan liikenneministeriöt ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) vihreän ja digitaalisen käytävän luomisesta maiden välille: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-and-china-sign-agreement-to-establish-green-and-digital-shipping-corridor/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

InterManager on kehottanut merenkulkijoita osallistumaan sen maailmanlaajuiseen tutkimukseen, jotta ymmärrettäisiin paremmin, miksi suljetuissa tiloissa tapahtuvia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtuu edelleen sääntelymuutoksista, pitkäaikaisista koulutusvaatimuksista ja satamavaltioiden valvonnan kampanjoista huolimatta: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/intermanager-urges-seafarers-to-take-enclosed-space-safety-survey

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 44: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-two-week-low-on-declining-vessel-rates-across-all-segments/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-10.18-10.24.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/xclusiv-2025_10_27.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Kiinalaisanalyytikot odottavat USA:n lieventävän tuhansiin kiinalaisyrityksiin kohdistuvia uusia vientivalvontasääntöjään presidenttien Xi Jinpingin ja Donald Trumpin tavatessa tällä viikolla: https://gcaptain.com/china-analysts-expect-us-to-ease-export-curbs-for-magnet-relief/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Jäsenmaiden tässä kuussa yllättäen tekemän päätöksen jäädyttää nettonollapäästöjen viitekehys (NZF), maailman johtavat merenkulkujärjestöt ovat vahvistaneet tukensa IMO:lle kansainvälisen merenkulun maailmanlaajuisena sääntelyviranomaisena: https://splash247.com/top-shipping-organisations-reaffirm-support-for-imo-as-global-regulator/

Meriliikenteen ensimmäinen vuosi EU:n päästökaupassa saavutti tavoitteensa. Ensimmäinen vuosi merenkulun päästökaupassa sujui suunnitellusti: kaikki Suomelle kuuluvat laivayhtiöt palauttivat päästöoikeutensa määräajassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenteen-ensimmainen-vuosi-eun-paastokaupassa-saavutti-tavoitteensa/

IMOn julkaisemien lukujen mukaan enemmistö lippuvaltioista äänesti joko nettonollapäästöjen kehyksen (NZF) lykkäämisen puolesta vuodella tai pidättäytyi äänestämästä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/major-flag-states-backed-postponing-imo-net-zero-framework

Päätös siirtää IMO:n nettonollapäästökehyksen hyväksymisen aikaisintaan vuoden 2026 loppupuolelle. Nyt on varmaa, että asetuksen voimaantulo viivästyy 12 kuukautta 1. tammikuuta 2029, mutta on myös lisääntynyt epävarmuus siitä, hyväksytäänkö se ollenkaan: https://splash247.com/imo-stalemate-exposes-deep-global-divides/

Pitkään neuvotellun meriliikenteen päästösäätelyn hyväksymisen lykkääntyminen äänestyksen päätteeksi ravisteli IMO:n kokousväkeä. Tilanne IMO:ssa on nyt pysähtynyt, eikä kukaan oikein tarkkaan ymmärrä, mitä kokouksessa tapahtui. Äänestyspäätös oli aikamoinen järkytys ja erityisesti EU:ssa oltiin pettyneitä. EU:n rinnalla äänestivät esimerkiksi pienet Tyynenvaltameren kehittyvät valtiot, jotka taistelevat olemassaolonsa puolesta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/anita-makinen-imon-paastosaatelypaatoksen-lykkaaminen-oli-kova-paatos/

Kolumni: IMO:n päätös lykätä nettonollapäästöjen viitekehystä vuodella on paljastanut syviä erimielisyyksiä. Koordinoidun maailmanlaajuisen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävän ponnistelun sijaan se johti lamaannukseen juuri sillä hetkellä, kun ala tarvitsee selkeyttä ja yhtenäisyyttä. Totuus on, että merenkulun tietä kohti nettonollapäästöjä ovat haitanneet liioitellut tavoitteet vajaamitoitetulle infrastruktuurille. Lupaus sujuvasta ja nopeasta siirtymästä ei yksinkertaisesti vastaa sitä, mitä todellisuudessa tapahtuu: https://splash247.com/why-realism-not-rhetoric-will-drive-shippings-path-to-net-zero/

Toimivatko USA:n venäläiseen öljyyn kohdistuvat pakotteet? Tähän asti Venäjä on onnistunut kiertämään pakotteita varjolaivaston avulla ja halvempi hinta on houkutellut isoja ostajia. USA:n presidentin uudet toimet voivat kuitenkin karkottaa ostajat: https://www.hellenicshippingnews.com/will-us-sanctions-on-russian-oil-work-it-depends-on-how-success-is-measured/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Panaman presidentinvirasto määräsi ”yleisen edun nimissä” 41 kiinteistön poikkeuksellisen pakkolunastuksen Atlantin Margarita-saarella Colonin maakunnassa. Kiinalaisen satamayhtiön Panama Colon Container Portin (PCCP) omistama maa-alue, jonka kokonaispinta-ala on hieman yli 27 hehtaaria, siirretään valtiolle. Satamayhtiöllä oli Margarita-saarella sataman kehittämistä varten toimilupa vuodesta 2013 lähtien. Satamaterminaalia ei 12 vuotta myöhemmin kuitenkaan ole rakennettu: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/panama-taking-back-land-from-failed-chinese-port

Lähes neljä kuukauden jälkeen pidätetyn Liberian lipun alla purjehtivan konttialuksen MSC Akiteta-II 12 miehistön jäsentä saivat lauantaina luvan nousta maihin Vizhinjam International Seaportissa. Kauan odotettu miehistönvaihto tehtiin maahanmuuttoviranomaisten erityisluvalla, ja se oli ensimmäinen laatuaan oleva operaatio satamassa, josta tällä hetkellä puuttuu integroitu tarkastuspiste (ICP): https://www.marineinsight.com/shipping-news/crew-of-arrested-msc-vessel-finally-allowed-to-disembark-at-vizhinjam-port-after-4-months/

Antwerpenin jättimäinen konttisatama on tunnettu kokaiinin salakuljetuksesta ja kaikista siihen liittyvistä ongelmista – jengeistä, väkivallasta, lahjonnasta ja korruptiosta. Nämä paheet ovat levinneet ympäröivään yhteisöön vuosien ajan ja pahentuneet niin paljon, että eräs tutkija varoittaa kaupungista muuttuvan ”huumevaltio” – taloudeksi, jota hallitsee salakuljettajien laiton vaikutus ja josta puuttuu oikeusvaltioperiaate: https://www.maritime-executive.com/article/amidst-soaring-port-corruption-antwerp-struggles-to-sustain-rule-of-law

Espanjan poliisi raportoi laajasta huumetakavarikosta, jonka he raportoivat olevan merkittävä isku salakuljetustoimille. Takavarikkoon liittyi kansainvälistä yhteistyötä ja etsintää aluksen pysäyttämiseksi sen matkalla Atlantin yli. Takavarikossa saatiin talteen 6’500 kiloa kokaiinia, jonka katuarvo on arviolta €340 miljoonaa: https://www.maritime-executive.com/article/video-spanish-police-chase-down-boat-laden-with-6-500-kilos-of-cocaine

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Kansainvälinen luokituslaitos ABS on nimittänyt David Wechslerin, Hitachi Consultingin perustajaosakkaan, ABS-konsernin toimitusjohtajaksi: https://gcaptain.com/abs-group-appoints-hitachi-consulting-founder-david-wechsler-as-ceo/

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Hurrikaani Melissa on tehnyt jyrkän käännöksen oikealle ja on nyt matkalla suoraan Jamaikaan viidennen luokan voimakkuudella. Siitä on tulossa voimakkain saarelle koskaan iskenyt myrsky, ja se todennäköisesti jatkaa etenemistään Kaakkois-Kuubaan: https://gcaptain.com/cat-5-hurricane-melissa-threatens-jamaica-with-catastrophic-conditions-as-maximum-winds-reach-175-mph/  

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Miehistön jäsen kuoli eilen P&O:n risteilyalus Arvialla. Laiva oli tehnyt kaksi päivää kahden viikon risteilystään UK:sta Karibialle: https://www.maritime-executive.com/article/crewmember-dies-in-accident-at-sea-on-p-o-cruise-ship

Yksi ihminen on löydetty kuolleena ja yksi on edelleen kateissa säiliöaluksen ja taksiveneen törmäyksessä Amsterdamin satamassa. Pieni vesitaksi KP 17 lähti säiliöalusterminaalista pohjoiseen ja aikoi Noordzeekanaliin. Mutta kun se lähestyi vilkkaan vesiväylän risteystä, säiliöalus osui siihen, raahasi sitä mukanaan ja taxivene upposi tuntemattomaan paikkaan. Aluksessa oli kaksi ihmistä, molemmat varustamon työntekijöitä. He katosivat uppoamisessa, ja pian sen jälkeen käynnistettiin laajamittainen etsintä: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-harbor-launch-sinks-after-colliding-with-tanker-killing-one

Irtolastin itsepurkauksen aikana vahtivuorossa ollut konemies ilmoitti kannettavalla radiopuhelimella lastinvalvontakeskukselle, että hän oli menossa rutiinikierroksillaan lastiruumien alla sijaitseviin kuljetinhihnatunneleihin. Noin 45 minuuttia myöhemmin myös yliperämies meni tunneleihin suorittamaan rutiinitarkastuksen ja itsepurkausjärjestelmän valvonnan. Saavuttuaan vasemmanpuoleisen kuljetinhihnan peräpäähän hän löysi konemiehen kuollena rungon kuljetinhihnan rullan ja tukipalkin välistä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-fatality-in-ships-cargo-conveyor-belt-system/

Raporttien mukaan ajoneuvojen kuljetusalus Grande Romalla on tulipalo konehuoneessa noin 21 meripeninkulmaa Weymouthista, UK:sta etelään Englannin kanaalissa. Italian lipun alla purjehtivan, vuonna 2003 rakennetun ajoneuvojen kuljetusaluksen miehistö sai tulipalon hallintaan:  https://www.maritime-executive.com/article/grimaldi-car-carrier-disabled-in-english-channel-by-engine-room-fire

Pelastusasiantuntijat ovat nostaneet AirACT-rahtikoneesta peräosan, yhden moottorin, laskutelineet ja lennonrekisteröintilaitteen viime sunnuntaina Hongkongin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä suistuneesta koneesta. Viranomaiset käyttivät kahta proomua keräystyössä pohjoisen kiitotien vierestä. Pelastusryhmä suoritti vedenalaisen kaikuluotauksen ennen kuin sukeltajat lähetettiin veteen etsimään koneen osia. Kaikki pelastustoimet on nyt saatu päätökseen: https://www.freightwaves.com/news/hong-kong-salvage-team-pulls-sections-of-cargo-jet-from-sea

Transat Café l’Or -valtamerikilpailu alkoi viime viikonloppuna rajusti, kun peräti kolme huippuluokan Ocean Fifty -kilpatrimaraania kaatui, kaikki vain muutaman tunnin sisällä toisistaan. Onnettomuudet veivät lähes kolmanneksen luokan osallistujista keskeytykseen kilpailusta, joka oli tämän vuoden Ocean Fifty -kauden viides ja viimeinen osio: https://www.maritime-executive.com/article/three-racing-trimarans-capsize-in-one-night-on-transatlantic-race

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Geopoliittisten häiriöiden 7 kärjessä vuoden kolmannella neljänneksellä: alusten ja varustamojen pakotteet, GPS-häirintä, raakaöljykuljetukset, väärän lipun käyttö, harmaa ja musta laivasto sekä AIS-signaalien väärinkäyttö. Ei ole merkkejä havaittavissa myöskään tilanteen helpottamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/top-7-geopolitical-disruptions-in-q3-2025/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/