Mitä tarkoittaa termi:
Bunkraus: https://fi.wiktionary.org/wiki/bunkraus
Paradigma: https://fi.wikipedia.org/wiki/Paradigma
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
ISU (International Salvage Union): https://www.marine-salvage.com/
ScanReach: https://scanreach.com/services
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Tekoäly ja koneoppiminen ovat edelleen monien merenkulkualan ammattilaisten mörkö. Merenkulkijat ovat aina luottaneet kokemuksen tuomiin taitoihin ja sopeutumiskykyyn pitääkseen vahtia turvallisesti. Tekoälyn lisääminen heidän työkalupakkiinsa viestii osaamistarpeiden muutoksesta – asiasta, johon monet alan toimijat eivät ole tottuneet eivätkä ole valmistautuneet: https://maritime-executive.com/magazine/digital-sea-change
Uuden raportin mukaan langaton tiedonsiirto muuttaa merenkulun ja offshoretoiminnan turvallisuutta, operatiivista tehokkuutta ja digitalisaatiota. Raportissa tulee esille perinteisten alusjärjestelmien haasteet ja konkreettiset hyödyt merenkulun langattomista IoT-verkoista: https://www.hellenicshippingnews.com/new-report-commissioned-by-scanreach-shows-how-wireless-intelligence-is-revolutionising-maritime-safety-and-operations/
Kiristyshyökkäys edelleen isoin kyberuhka merenkulussa. Se torjuminen vaatii tehtäväkohtaista koulutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/ransomware-still-tops-maritime-cyber-risks-role-based-training-a-priority-says-abs-consulting-cyber-expert/
Venäjän Laukaansuun satamaan matkalla ollut LPG-säiliöalus väärensi AIS-signaalinsa 10 päivän ajaksi Suomenlahdella. Samalla se peitti lastauksensa. Äskettäin tuntemattomalle ja jäljittämättömälle intialaiselle yhden aluksen varustamolle myyty 22-vuotias teki välittömästi omistajavaihdoksen jälkeen matkan Venäjälle. Tapa, jota Venäjän varjolaivasto yleisesti käyttää: https://www.hellenicshippingnews.com/spoofing-tanker-reveals-russias-hidden-baltic-lpg-exports/
Koska yli 70 % vakavista merionnettomuuksista liittyy ihmisten väsymykseen ja tähystyksen laiminlyöntiin, uudet tekoälypohjaiset vahdinpitojärjestelmät auttavat miehistöä pysymään valppaana ja estämään törmäyksiä: https://www.maritimejournal.com/equipment/ai-digital-lookouts-aim-to-cut-human-error-behind-ship-collisions/1505642.article
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Julkaisu: Maritime Journal loka-marraskuu 2025: https://issuu.com/mercatormedia/docs/maritime_journal_october_november_2025_non-subscri
Merenkulku, kuten monet muutkin alat, on historiallisesti ollut miesvaltainen ala; ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Nyt yhä useammat naiset tulevat tälle alalle päällystöön ja tuovat mukanaan kipeästi kaivattua sukupuolten välistä tasa-arvoa alalle. Mutta miten naiset voivat Intiassa päästä kauppalaivastoon ja mitä kursseja he voivat suorittaa? Näihin kysymyksiin vastaamme tässä artikkelissa: https://www.marineinsight.com/careers-2/how-females-can-join-merchant-navy/
Mitsubishi Shipbuilding juhli uuden koulutusaluksen Wakashio Marun nimeämistä ja vesillelaskua. Alus on Toyama Collegen viides koulutusalus, mutta ensimmäinen uusi alus 31 vuoteen. Uusi alus otetaan käyttöön tarjoamaan merenkulkijoille käytännön koulutusta valtamerinavigoinnissa ja on osa Japanin pyrkimystä parantaa alan koulutusta. Aluksen luovutus on maaliskuussa 2026, ja se suorittaa myös toimintaan ja mereen liittyviä tutkimuksia ja kokeita, jotka liittyvät erilaisiin koulutus- ja yhteisötoimintaan merenkulkuhenkilöstön kouluttamiseksi: https://maritime-executive.com/article/mitsubishi-launches-training-ship-first-in-31-years-for-toyama-college
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kaksi johtavaa ro-ro- ja autokuljetusaluksilla toimivaa varustamoa, China Merchants RoRo Shipping ja Grimaldi Group, ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen yhteisen tavoitteensa mukaisesti luoda asiakkailleen arvonlisää. Strateginen kumppanuus pyrkii hyödyntämään kahden varustamon liiketoiminnan toisiaan täydentävää luonnetta ja kattaa useita yhteistyöalueita operatiivisista synergioista verkostointegraatioon: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/china-merchants-and-grimaldi-form-auto-logistics-partnership
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Kiinan ja USA:n satamamaksusodan vaikutuksia säiliöaluskuljetuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-trade-in-turbulence-beijing-strikes-back-with-port-fee-policy/
Venäjän läntisistä satamista laivattavan öljyn ja öljytuotteiden rahdit Intiaan nousivat lokakuussa samalla, kun vientimäärät olivat lähes ennätykselliset ja pakotteet tiukkenivat: https://www.hellenicshippingnews.com/urals-freight-rates-to-india-accelerate-in-october-amid-high-exports-tighter-sanctions-sources-say/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Lontoon pörssiin listattu irtolastivarustamo on myynyt yhteensä 50 alusta vuoden 2023 alusta lähtien, mukaan lukien 23 myyntiä tänä vuonna, osana alusten myyntiohjelmaa keskimäärin 3 % alennuksella käypään arvoon verrattuna. Näistä myynneistä on syntynyt yhteensä $822,2 miljoonan bruttotulot sovittujen myyntien toteutumisen jälkeen, yhtiö totesi tilintarkastamattomissa taloudellisissa ja operatiivisissa neljännesvuosituloksissaan 30. syyskuuta 2025 päättyneeltä kolmen kuukauden jaksolta: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/taylor-maritime-strengthens-cash-position-after-50-vessel-sales/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Risteilyalalla oli merkittävä viikko, sillä uusien laivojen virta kiihtyy jatkuvasti. Disney Cruise Line ja Celebrity Cruises ottivat molemmat vastaan seuraavat laivansa, ja Meyer Werftillä ja Chantiers de l’Atlantiquella työskennellään parhaillaan yhtiöiden seuraavien laivojen rakentamiseksi: https://maritime-executive.com/article/new-cruise-ships-for-disney-celebrity-and-royal-hit-milestones
Offshore ja merituulivoima:
Saksan suurimman merituulivoimapuiston aluetta kartoittavat ryhmät tunnistivat ja raivasivat äskettäin toisen maailmansodan aikaisia räjähtämättömiä ammuksia tehdessään geotieteellistä tutkimusta ennen Nordlich-hankkeen rakentamista. Alue sijaitsee hieman yli 80 kilometriä Borkumin saarelta pohjoiseen Pohjanmerellä lähellä Saksan ja Alankomaiden länsirajaa ja vilkkaan Emsin suiston sisäänkäyntiä: https://maritime-executive.com/article/wind-farm-developer-clears-world-war-ii-sea-mines-from-north-sea-site
Ensimmäinen offshorekaapeli on asennettu onnistuneesti Inch Capen merituulivoimapuistoon, mikä on merkittävä virstanpylväs hankkeen rakennusvaiheessa Skotlannin itärannikolla. Käyttöönoton jälkeen kaapeli kuljettaa sähköä 1,1 gigawatin (GW) merituulivoimapuistosta projektin maalla sijaitsevalle sähköasemalle Cockenzieen Itä-Lothianiin Skotlantiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-offshore-export-cable-installed-at-inch-cape-wind-farm-off-scotland/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Finferries jättää klassisen keltaisen värinsä taakseen ja lanseeraa uuden visuaalisen profiilin, joka heijastaa yhtiön siirtymistä päästöttömään ja sähköiseen lauttaliikenteeseen: https://www.sjofart.ax/nyheter/finferries-gar-fran-gult-till-blavitt/
Hinaaja Svitzer Ingrid pitää Helsingborgia tukikohtanaan. Alus on Svitzerin ensimmäinen akkuhybridikäyttöinen hinaaja: https://www.sjofartstidningen.se/har-ar-svitzers-forsta-elhybrid/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Rauman Meriverkostopäivä pidetään 6.11.2025. Tapahtuman punaisena lankana on arktinen osaaminen – kylmäolosuhteiden edellyttämä teknologia, turvallisuus, logistiikka ja operatiivinen kyvykkyys. Paikkoja on rajallisesti, ja seminaariin osallistuminen edellyttää ennakkoilmoittautumista Rauman kauppakamarin sivuilla: Rauman Meriverkostopäivä. Messuille on vapaa pääsy: https://navigatormagazine.fi/uutiset/rauman-meriverkostopaiva-6-11-2025/
Syrjäiset alueet ovat erityisen alttiita harmaan alueen toiminnalle, johon liittyy Jäämeren kansallisten mannerjalustojen ulkopuolella liikkuvien alusten kaksoiskäyttö. Näihin aluksiin voivat kuulua jäänmurtajat, poijualukset, droonit, kalastuslaivastot, rahtilaivat, tutkimusalukset, mittausalukset ja autonomiset vedenalaiset ajoneuvot: https://www.thebarentsobserver.com/opinion/trump-administration-should-answer-open-questions-about-dual-use-of-maritime-vessels-in-the-arctic-area/439292
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Lähi-idässä toimivat terminaalioperaattorit laajentavat edelleen jalansijaansa Afrikassa, ja alueen hallitukset avaavat satamiaan yksityisille sijoittajille. Viime viikolla Saudi-Arabian Red Sea Gateway Terminal (RSGT) allekirjoitti 30 vuoden toimilupasopimuksen Djiboutin satamien ja vapaavyöhykkeiden viranomaisen (DPFZA) kanssa Tadjourahin sataman toiminnasta ja kehittämisestä: https://maritime-executive.com/article/saudi-s-rsgt-finalizes-30-year-lease-of-djibouti-s-tadjourah-port
Vuoden viivästys IMO:n päätöksessä sen nettonollapäästökehyksen (NZF) hyväksymisestä asettaa EU:n satamille kaupallisesti epäedullisen aseman jälleenlaivausneuvotteluissa Euroopan merisatamien järjestön pääsihteerin mukaan. Jokainen eurooppalaissatamassa käyvä alus maksaa EU:n päästökauppajärjestelmän (ETS) maksun: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/nzf-delay-extends-unlevel-playing-field-for-eu-ports
DP World investoi £170 miljoonaa uudenlaiseen kontinkäsittelyjärjestelmään London Gatewayn logistiikkakeskuksessaan. Tämä on iso askel kohti satamatoimintojen digitalisointia ja automatisointia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/dp-world-reveals-new-automated-container-handling-system-at-london-gateway/
Ningbon sataman kautta kulkevilta luokan 9 vaarallisia aineita (litium-akut) kuljettavilta aluksilta alueen meriturvallisuusvirasto vaatii nyt UN38.3-testiraportin. Tämä on lisäys olemassa olevaan vaatimukseen käyttöturvallisuustiedotteen toimittamisesta: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ningbo-port-tightens-regs-for-lithium-ion-battery-shipments
Marsa Maroc ja CMA CGM Groupin tytäryhtiö CMA Terminals ovat yhdistäneet voimansa operoidakseen West Container Terminalia Nador West Medin satamassa, joka on merkittävä marokkolainen satama Välimerellä: https://shippingtelegraph.com/container-news/cma-cgm-marsa-maroc-to-operate-container-terminal-at-port-of-nador-west-med/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Aluksen vastuksesta 70–80 %:a tulee rungon ja veden välisestä kohtaamisesta. Tätä vastusta voidaan kumota kuplilla, jotka voivat vähentää vastusta 10–20 %:a. Tämä ajatus on peräisin luonnosta, jossa pingviinit vapauttavat pieniä kuplia höyhenistään liikkuakseen nopeammin vedessä: https://maritime-executive.com/editorials/how-does-air-lubrication-help-improve-vessel-efficiency
Maailman suurin täyssähköinen kuljetusalus laskettiin vesille Kiinassa. Alus on 129,98 metriä pitkä, 22 metriä leveä ja sen syväys on 6,5 metriä sekä suurin kantavuus 13’740 tonnia. Se kuljettaa pääasiassa Changjiang-joen varrella olevia irtotavaroita. Aluksessa on 12 kontissa litiumioniakkupaketteja, joiden yhteiskapasiteetti on 24 000 kWh: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-biggest-10000-ton-pure-electric-cargo-ship-gezhouba-enters-service/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kun hybridilautta Aurora Botnia lähtee Uumajasta Vaasaan, se kuljettaa muutakin kuin matkustajia ja rahtia. Se tuo mukanaan vilauksen tulevaisuudesta. Se käyttää ruotsalaisten ja suomalaisten energiayhtiöiden toimittamaa sähköä ja Gasumin nesteytettyä biometaania (LBM), ja siitä tulee yksi maailman energiatehokkaimmista aluksista erityisesti, kun suuret akut asennetaan vuonna 2026. Sen menestys ei kuitenkaan riipu pelkästään propulsioteknologiasta, vaan myös koordinoinnista: https://maritime-executive.com/editorials/shippers-at-the-helm
Kiina ilmoitti viime viikolla vihreän vedyn politiikasta, jonka mukaan maan budjetti tarjoaa tukia vihreiden polttoaineiden tuotannolle. Aloite tehtiin viikolla, jolloin IMO:n jäsenvaltiot eivät onnistuneet hyväksymään nettonollapäästökehystä maailmanlaajuiselle merenkulkualalle. Kiinan kansallinen kehitys- ja uudistuskomissio (NDRC) kehitti hiilestä irtautumisen tukiohjelman. Tavoitteena on valtavirtaistaa vähähiiliset investoinnit kansalliseen suunnitteluun: https://maritime-executive.com/article/china-rolls-out-subsidy-for-green-fuels-production
Maailman laivojen polttoaineena käytettävän LNG:n myynti noussee tänä vuonna neljään miljoonaan tonniin. Lähes puolet siitä bunkrataan Aasiassa. Suurimmat LNG:n bunkraussatamat ovat Kiinassa, Singaporessa ja Hollannissa, yli 50 %: https://www.hellenicshippingnews.com/global-lng-sales-to-hit-4-million-mt-in-2025-report/
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle on asetettu tavoitteeksi hiilineutraali tulevaisuus vuoteen 2050 mennessä. Tämä siirtymä ajaa paradigman muutosta alusten toimintatavoissa. Tutkitaan laajaa valikoimaa vähähiilisiä tai hiilineutraaleja polttoaineita ja teknologioita – biopolttoaineita, metanolia, ammoniakkia, vetyä, aluksen hiilidioksidin talteenottoa, akkuavusteisuutta ja tuulivoimalla toimivaa propulsiota – kestävän kehityksen ollessa keskeinen teema turvallisuutta unohtamatta: https://maritime-executive.com/editorials/is-nuclear-power-the-missing-link-in-shipping-s-decarbonization
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Suomen rannikko on tunnettu karikoistaan ja kapeista saaristoreiteistään, jotka haastavat kokeneemmatkin merenkulkijat etenkin talvisaikaan, kun ahtojää ja jopa 20 tuntia kestävä pimeä vuorokaudessa tuovat komentosilloille oman pohjoisen lisänsä. Fintrafficin meriliikennekeskus ja Finnpilot tekevät tiivistä yhteistyötä varmistaakseen, että alukset pääsevät satamiin turvallisesti. Finnpilotin aluepäällikkö Sami Saarinen kertoo nyt, miten satamakäyntien turvallisuus syntyy käytännössä, ja kuinka yhteistyö, paikallistuntemus ja jatkuva valvonta varmistavat, että liikenne sujuu turvallisesti kaikissa olosuhteissa: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/finnpilot-turvallisuus-rakentuu-riskienhallintaan-ja-paikallistuntemukseen
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Kaasukuljetukset (Baltic Exchange) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-just-had-another-strong-week/
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Weekly-Ship-Recycling-Report-18-October-24-October-2025.pdf
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-headed-for-weekly-loss-on-declining-capesize-rates/
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/New-Contex-Commentary-2025-week-43.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-3-last-week/
Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-43.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-84/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 43: https://www.gibsons.co.uk/report/sweeping-sanctions/
Yhteenveto säiliöalusmarkkinoista viikolta 43: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-us-crude-oil-exports-down-in-2025/
Maailmankauppa ja politiikka:
UNCTAD16-konferenssi kehottaa koordinoituihin toimiin ja investointeihin kestäviin liikennejärjestelmiin häiriöiden syventyessä. Maailmanlaajuiset toimitusketjut horjuvat ilmastoshokkien, konfliktien ja nousevien kustannusten paineessa, ja kehitysmaat maksavat korkeimman hinnan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/global-supply-chains-under-strain-ministers-call-for-just-and-resilient-transitions/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n istuntojen välinen työryhmä alusten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä päätti viikon suljetuin ovin kestäneet kokoukset, joissa tarkkailijat olivat yhtä mieltä edistyksestä ja lupaavista tulevaisuudennäkymistä. Tarkkailijoiden mukaan työryhmä oli pystynyt nousemaan MEPC:n edellisen viikon ylimääräisen istunnon aiheuttaman katkeruuden yläpuolelle ja palaamaan työhön nettonollapäästöjen puitteissa: https://maritime-executive.com/article/after-tumultuous-week-imo-makes-progress-on-decarbonization
UK hallituksen viime keskiviikkona ilmoittamia uusia pakotteita Venäjän kahdelle suurimmalle öljy-yhtiölle, Rosneftille ja Lukoilille, seurasivat pian USA samankaltaisilla kohteilla ja EU 19. pakotepaketillaan. Pakotteita kohdistettiin myös reilusti yli sadalle erikokoiselle säiliöalukselle, kauppayhtiöille, roistovaltioiden lipun alla purjehtiville aluksille ja venäläiselle telakalle. Kiina ja Intia, maailman suurimmat venäläisen öljyn ostajat, olivat myös listalla. Kiinan valtion öljy-yhtiöt todennäköisesti keskeyttävät venäläisen öljyn ostot, ja Intian odotetaan myös tekevän merkittäviä leikkauksia Venäjän tuontiin: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/tanker-owners-in-the-firing-line-as-new-sanctions-hit-russia-india-and-china
EU:n 19. pakotepaketin kohteena ovat isot venäläiset ja kiinalaiset öljynvälitysyhtiöt sekä kaksi Kiinan valtio-omisteista jalostamoa, jotka jalostavat pääosin venäläistä öljyä. Lisäksi kohteena ovat viisi venäläistä pankkia ja yksi kryptovaluuttapörssi. Kaikkiaan pakotepaketti sisältää 69 yhtiötä, joista kolme on Intiassa ja 12 Kiinassa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-sanctions-hit-russian-energy-majors-chinese-buyers/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Ruotsin viranomaiset ovat nousseet Liberian lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen Göteborgin rannikolla sen jälkeen, kun alukselta oli raporttien mukaan heitetty jätettä Itämereen Fårön lähelle: https://shippingtelegraph.com/environment-news/swedish-coastguard-boards-bulker-after-dumping-garbage-in-baltic-sea/
Mediterranean Shipping -konserni joutuu myymään sijoituksensa Mobyyn, joka liikennöi lauttayhteyksiä Italian ja Välimeren saarten välillä. Italian kilpailuviranomainen ilmoitti 24. lokakuuta hyväksyneensä ja tehneensä sitovaksi MSC:n Shipping Agencies Servicesin, Mobyn ja Grandi Navi Velocin tarjoaman sitoumuksen myyntiehdoista: https://maritime-executive.com/article/msc-required-to-divest-of-ferry-operator-moby-by-antitrust-regulators
Hutheille tarkoitettujen salakuljetuslastien onnistuneiden pysäyttämisten määrä on viime aikoina kasvanut. Uutisten läheisempi tarkastelu osoittaa, että useimmissa näistä pysäytyksistä oppositiojoukot ovat tehneet yhteistyötä ja Iranin vallankumouskaartin (IRGC) vientilogistiikkayksikkö yksikkö 190 on toiminut huthien hyväksi: https://maritime-executive.com/article/continuing-interceptions-of-houthi-contraband-cargoes-highlights-weaknesses
Kaikki alkoi yksinkertaisesti Länsi-Australian poliisin pelastaessa kolme miestä merestä, mutta lopulta heidät tuomittiin yhteensä lähes 30 vuodeksi vankeuteen huumeiden salakuljetuksesta. Poliisille tarina paljastui, kun kokaiinipaketteja alkoi huuhtoutua rannalle ja poliisi löysi luksusveneen haaksirikkoutuneena ja niinikään rantaan ajautuneena: https://maritime-executive.com/article/men-rescued-from-ocean-by-police-end-up-in-jail-charged-as-drug-smugglers
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansainvälisen pelastusunionin (ISU) uusi johtaja, merikapteeni Leendert Muller, ottaa ISU:n ohjat käsiinsä: https://www.maritimejournal.com/industry-news/salvors-battle-blazes-and-spills-as-new-isu-leader-takes-the-helm/1505609.article
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Hurrikaani Melissa voimistui yön aikana ja lähestyi tiistaina Jamaikan saarta, joka uhkaa aiheuttaa tuhoisia tulvia Haitissa, Dominikaanisessa tasavallassa ja Kuubassa. Melissan tuulen nopeus oli sunnuntaiaamuna 62,5 metriä sekunnissa, kun se lauantaina puhalsi 30 metriä sekunnissa. Melissan ennustetaan saavuttavan tuhoisimman hurrikaaniluokan 5: https://gcaptain.com/hurricane-melissa-explodes-in-strength-poses-peril-for-jamaica/
Hurrikaani Katrina ei tuhonnut vain New Orleansia ja Meksikonlahden rannikkoa – se uudisti perusteellisesti yhtä Amerikan tärkeimmistä kauppakäytävistä. Sitä seurannut massiivinen jälleenrakennustyö loi ennennäkemättömän kysynnän kasvun, joka muutti alueen kroonisesta vientiylijäämäalueesta raaka-aineiden ahneeksi tuojaksi ja mullisti vuosikymmeniä vakiintuneet kauppamallit ja hinnoitteludynamiikan: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/lessons-for-today-how-hurricane-katrina-reversed-the-economics-of-gulf-coast-trade
Uusi tutkimus on paljastanut menetelmän, jolla voidaan ennustaa merenpohjan alla olevia tulivuorenpurkauksia käyttämällä hydrotermisten purkausaukkojen lämpötietoja tektonisten levottomuuksien varhaisena varoitusmerkkinä: https://www.maritimejournal.com/subsea-services/deep-sea-submersible-in-new-study-to-predict-volcanic-activity/1505723.article
SmartOcean AS on ottanut käyttöön lähes reaaliaikaisen aaltojen ilmaisun kaikissa valvontapoijuissaan, mikä parantaa alusten toiminnan turvallisuutta ja päätöksentekoa maailmanlaajuisesti: https://www.maritimejournal.com/equipment/real-time-ocean-data-boosts-vessel-operations/1505646.article
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Luoteisväylällä karille ajanut hollantilainen rahtialus on saapunut jäänmurtaja Botnican ja hinaajan saattamana Baie Comeaun satamaan Kanadaan ja aloittaa lastinsa purkamisen: https://gcaptain.com/cargoship-thamesborg-arrives-in-eastern-canada-after-10-week-odyssey-grounding-in-arctic/
Singaporen meri- ja satamaviranomainen kertoi sunnuntaina, että Kiinan lipun alla purjehtiva laiva on uponnut Guangzhoun edustalla törmättyään Singaporessa rekisteröityyn konttialukseen. Kaksi Hai Li 5:n 15 miehistön jäsenestä on edelleen kateissa lauantai-illan törmäyksen jälkeen. Wan Hai A17:n miehistöstä ei raportoitu loukkaantumisia, ja viranomainen sanoi tutkivansa tapausta: https://maritime-executive.com/article/two-missing-as-chinese-bulker-sinks-after-colliding-with-wan-hai-boxship
Jokainen epäonnistuminen alkaa mukavuudesta ja mukavuus on meren vaarallisin virta. Koska, kun hetki koittaa, et nouse suuruuteen, sinä lankeat kurimukseen. Ja kun meri lopulta koettelee sinua, se ei välitä arvoasemastasi tai tarinastasi, nimestäsi tai varustamostasi: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_leadership-maritime-crisismanagement-activity-7387240398429081600-c0Xd
Video: luotsin nousu alukseen meni pieleen. Aluksen varalaita oli selvästi alle 9 metriä, mutta luotsitikkaita ei ollut asennettu. Luotsi yritti nousta alukseen käyttäen vain maihinmenoportaita, ilman pelastusliivejä ja kantaen laukkua. Jokainen askel tässä rikkoi turvallisuusvaatimuksia. Säännöt ovat selkeät. Alle 9 metrin varalaidoissa on käytettävä vain luotsitikkaita, ei yhdistelmää: https://www.linkedin.com/posts/capt-raghu-sharma-748b3a6a_a-pilot-boarding-operation-gone-wrong-the-activity-7387909592653111296-Nzsv
Pelastus- ja raivaustyöt ovat käynnissä sen jälkeen, kun nestekaasua kuljettava Falcon-alus ilmoitti räjähdyksestä ja tulipalosta viime lauantaina 18. lokakuuta purjehtiessaan Jemenin rannikon edustalla. Intian laivasto raportoi pelastustoimista ja sanoi, että tulipalo on saatu hallintaan ja että aluksen miehistön kahden kadonneen jäsenen jäännökset on löydetty: https://maritime-executive.com/article/indian-navy-aids-in-firefight-and-recovery-of-burning-lpg-carrier-off-yemen
Stena Bulk vahvisti 24. lokakuuta lyhyessä lausunnossa myyneensä tulipalossa vaurioituneen Stena Immaculate -säiliöaluksen, joka oli osallisena tulipalossa Pohjanmerellä maaliskuussa 2025. Säiliöalus (49’729 DWT) paloi päiviä sen jälkeen, kun pieni konttialus törmäsi siihen säiliöaluksen ollessa ankkuroituna Englannin rannikolla. Säiliöalus on myyty ostajalle, joka suorittaa korjaukset Desanin telakalla Turkissa: https://maritime-executive.com/article/tanker-damaged-in-north-sea-collision-sold-and-reaches-turkey-for-repairs
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

