Mitä tarkoittaa termi:
Chinese leasing: https://www.hit-marine.com/
Immersiivinen: https://www.suomisanakirja.fi/immersiivinen
IMO Net-Zero Framework: https://en.wikipedia.org/wiki/IMO_Net-Zero_Framework
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Amazon Web Services: https://fi.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Jotkut maailman suurimmista sovelluksista ja verkkosivustoista, kuten Amazon, Google, Snapchat, Roblox, Fortnite ja Canva, kärsivät maanantaiaamuna merkittävästä internet-katkoksesta. Ongelmat näyttävät liittyvän Amazon Web Servicesin (AWS) ongelmaan, joka tarjoaa suuren osan internettiä tukevasta infrastruktuurista ja antaa asiakkailleen pääsyn palvelimiin, tietokantoihin ja tallennustilaan ilman, että heidän tarvitsee rakentaa omaa infrastruktuuriaan: https://www.euronews.com/next/2025/10/20/huge-internet-outage-hits-mobile-apps-and-websites-such-as-amazon-heres-what-we-know
Suomalainen NAPA ja Interoutes ovat julkaisseet uuden matkaseurantapalvelun: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-and-interoutes-launch-expert-route-monitoring-service-combining-digital-routing-with-expert-human-guidance/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Japani tunnetaan hyvin akuutista väestöpommistaan. Yli 29 % sen väestöstä on 65-vuotiaita tai vanhempia – suurin osuus maailmanlaajuisesti – samalla kun syntyvyys laskee edelleen ja saavutti ennätyksellisen alhaisen tason vuonna 2024. Työikäinen väestö kutistuu nopeasti, mikä rasittaa eläkkeitä, terveydenhuoltoa ja työmarkkinoita. Liike-elämässä vaikutukset ovat voimakkaat: kolmannes yritysten omistajista on nyt yli 70-vuotiaita, ja monilta puuttuu seuraaja: https://splash247.com/orix-steps-in-to-save-japans-greying-shipowning-class/
Kiinalaisten alusliisauksen lisääntyessä viimeisen kymmenen vuoden aikana, ovat alusliisaukset muodostuneet merkittäväksi merenkulun rahoitusmuodoksi kaikkialla maailmassa. Ne edustavat jo noin neljännestä kaikesta alusrahoituksesta. Koska liisaus on vähemmän säänneltyä kuin lainoitus, voivat liisaajat tarjota joustavuutta ja kilpailukykyisiä ehtoja: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-leasing-does-a-financial-lessor-need-to-be-the-registered-owner-of-the-leased-asset/
USA:n ja Kiinan viime tiistaina alkaneiden satamamaksujen aiheuttama häiriö on nostanut merenkulun tuotot erittäin korkeille tasoille. Clarksons Researchin hallinnoima monialainen ClarkSea-indeksi, joka on painotettu keskiarvo säiliö-, irtolasti-, kontti- ja kaasualusten tuotoista, nousi perjantaina yli 30 000 dollarin päivässä ensimmäistä kertaa vuoden 2022 lopun jälkeen. Se nousi 5 % viikkotasolla 30 461 dollariin päivässä ja oli yli 50 % 10 vuoden trendin yläpuolella: https://splash247.com/clarksea-index-surges-past-30000-as-port-fees-ripple-through-markets/
Rahtimarkkinat ovat sopeutuneet Kiinan ja USA:n satamamaksusotaan nostamalla rahteja. Vastakkainasettelu on tuonut markkinoille epävarmuutta ja nostanut esille kauppapolitiikan käytön voimannäyttönä ja neuvottelutaktiikkana: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-freight-rates-rose-20-on-trade-war-port-fees/
ABS on allekirjoittanut merkittävän sopimuksen MetaSHIP-immateriaalioikeuksien ja niihin liittyvien alussimulaattoriohjelmistojen ostamisesta Orka Informaticsilta osana ABS Training Solutionsin strategista kasvusuunnitelmaa. Kauppa tarjoaa immersiivistä, seuraavan sukupolven koulutusta merenkulkualalle laaja-alaisesti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/abs-acquires-metaship-from-orka-informatics-to-revolutionise-maritime-training/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Yhdysvaltalainen investointijätti KKR on perustanut uuden konttien leasing- ja rahoitusyhtiön, jolla on puoli miljardia dollaria sitoutunutta pääomaa. Tämä on yhtiön viimeisin askel omaisuuspohjaisiin meri-investointeihin: https://splash247.com/kkr-launches-500m-container-leasing-venture/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Venäjä on suorittanut ensimmäisen laivasta laivaan (STS) tapahtuvan nesteytetyn maakaasun (LNG) siirron niin kutsutuilla ”varjolaivaston” aluksilla yhteistyössä kiinalaisen kaasunkuljetusaluksen kanssa. Satelliittikuvat ja osittaiset AIS-tiedot viittaavat siihen, että siirto tapahtui Malesian rannikon edustalla 18. lokakuuta 2025 170’471 m³ ms Perlen ja 145’000 m³ ms CCH Gasin välillä: https://gcaptain.com/china-joins-russias-dark-fleet-with-first-ever-lng-ship-to-ship-transfer/
USA:n presidentti painostaa Intiaa leikkaamaan Venäjän öljyn ostojaan. Tämä voisi viedä Venäjältä elintärkeitä tuloja, mutta se enimmäkseen vain työntää lisää venäläistä öljyä yhä suuremmille varjomarkkinoille: https://gcaptain.com/trumps-india-squeeze-to-push-russian-oil-further-into-the-shadows/
Maailman valtamerillä oleva raakaöljylaivasto kasvoi uuteen ennätykseen tuottajamaiden lisätessä tuotantoaan, ja säiliöalukset purjehtivat pidemmälle toimituksia varten. Analytiikkayritys Vortexan tietojen mukaan säiliöaluksilla kuljetettiin lokakuun 17. päivään päättyneellä viikolla yhteensä 1,24 miljardia barrelia raakaöljyä ja kondenssia, kaasukentiltä kerättyä kevyttä öljyn muotoa. Tämä oli enemmän kuin viikkoa aiemmin, jolloin tarkistettu määrä oli 1,22 miljardia barrelia: https://gcaptain.com/global-crude-in-transit-reaches-record-1-24-billion-barrels-as-supply-surges/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Stena Line, yksi Euroopan suurimmista lauttavarustamoista ja lähes 50 vuotta sitten rahti-ro-ro-alusten edelläkävijä, kiihdyttää laivastonsa modernisointia uutisilla suuremmasta ro-ro-aluksesta, joka perustuu sen nykyisiin menestyksekkäisiin suunnitelmiin. Stena on allekirjoittanut aiesopimuksen China Merchant Industriesin kanssa jopa kuudesta uudesta rahti-ro-ro-aluksesta, mikä jatkaa pitkää yhteistyötä kiinalaisen telakan kanssa: https://maritime-executive.com/article/stena-continues-fleet-modernization-with-order-for-new-larger-ro-ro-design
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Rederi Ab Eckeröllä kaikkien aikojen parhaat tulokset. Vuoden kolme ensimmäistä neljännestä tarjoavat kaikkien aikojen parhaat luvut, ja varustamokonsernin liikevoitto oli 21,6 miljoonaa euroa: https://www.alandstidningen.ax/sjofart/basta-resultatet-nagonsin-for-rederi-ab-eckero/1014983
Ensi kesänä Saimaalla voi risteillä jopa viikon mittaisen matkan Lappeenrannasta Kuopioon ja Mikkelistä Joensuuhun: https://navigatormagazine.fi/uutiset/saimaalla-rakennetaan-risteilymatkailutuotetta/
Cruise Iceland, joka perustettiin edistämään maan risteilymatkailua, varoittaa, että vuonna 2025 käyttöön otettu hallituksen matkustajakohtainen vero karkottaa risteilyaluksia. Ryhmä korostaa, että risteilyalusten satamakäyntien varaukset ovat laskeneet vuonna 2026 ja laskevat edelleen vuonna 2027, ellei hallitus harkitse kantaansa uudelleen: https://maritime-executive.com/article/passenger-tax-causes-iceland-s-cruise-business-to-decline
Offshore ja merituulivoima:
Yksi mullistavimmista työkaluista offshore-öljyn- ja kaasunporauksessa on kauko-ohjattava ajoneuvo eli ROV – erittäin erikoistunut robotti, joka on suunniteltu toimimaan joissakin planeetan ankarimmissa vedenalaisissa ympäristöissä. ROV-laitteet auttavat yrityksiä tarkastamaan, korjaamaan ja ylläpitämään elintärkeää vedenalaista infrastruktuuria vaarantamatta sukeltajia: https://gcaptain.com/how-rovs-are-transforming-offshore-oil-gas/
Espanjalainen sähköyhtiö Iberdrola etsii kumppania myydäkseen 49 %:n osuuden East Anglia Two -merituulivoimapuistosta UK:ssa. Yhtiö on palkannut Bank of American ja BBVA:n taloudellisiksi neuvonantajikseen ehdotettua myyntiä varten. Alan arvio Pohjanmeren tuulivoimapuistosta on noin €5 miljardia ($5,83 miljardia): https://splash247.com/iberdrola-seeks-partner-for-49-stake-in-5-8bn-uk-offhsore-wind-farm/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kiina ja Venäjä ovat sopineet yhteistyöstä kehittää ja kaupallistaa laivaliikennettä Koillisväylällä Venäjän arktisella alueella. Venäjä näkee Koillisväylän 2000-luvun keskeisenä liikenneväylänä, joka kykenee tarjoamaan nopeampia ja tehokkaampia yhteyksiä Aasian ja Euroopan välille: https://gcaptain.com/russia-china-finalize-deal-to-jointly-develop-arctic-shipping-along-the-northern-sea-route/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Länsisatamasta Länsiväylälle kulkevan satamatunnelin asemakaava on vihdoin valmistunut. Suunnitelmien mukaan tunneli olisi käytössä vuonna 2032, mikäli helsinkiläiset poliitikot pääsevät yhteisymmärrykseen asiasta. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tarkistettua kaavaehdotusta kokouksessaan tiistaina (21. lokakuuta). Noin kaksi km pitkän tunnelin rakentaminen maksaa noin 300 miljoonaa euroa. Tunnelin rakentamisen maksaa Helsingin Satama, joka rahoittaa hankkeen sataman asiakkailta kerätyillä maksuilla: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8935941
USA:n ja Euroopan satamatyöntekijöiden ammattiliitot kokoontuvat marraskuussa protestoimaan satamien automatisointia vastaan, jonka he sanovat uhkaavan heidän työpaikkojaan: https://www.freightwaves.com/news/longshore-unions-to-meet-for-global-anti-automation-summit
Uuden Maasvlakte Zuid -rautatieaseman rakentaminen Rotterdamin satamassa on virallisesti alkanut. Se on merkittävä askel kohti rautateiden rahtikapasiteetin ja sataman ja Euroopan sisämaan välisten yhteyksien parantamista: https://www.portstrategy.com/port-and-terminal-news/work-begins-on-maasvlakte-zuid-railway-yard/1505549.article
Kolumni: Singaporen asemaa maailman johtavana merenkulun keskuksena on pitkään pidetty horjumattomana. Kaupunkivaltion strateginen sijainti tärkeimpien laivaväylien yhtymäkohdassa, sen maailmanluokan infrastruktuuri ja maine tehokkuudesta ovat tehneet siitä maailmanlaajuisten merenkulkuoperaatioiden kultastandardin. Silti Singapore kohtaa tänä päivänä useita geopoliittisia haasteita, jotka uhkaavat muuttaa sen merellistä valta-asemaa: https://splash247.com/singapore-navigates-geopolitical-storms-in-an-era-of-trade-disruption/
Rodolphe Saadén vierailu Slovenian Koperin satamakaupunkiin Adrianmerellä yhdessä Slovenian pääministerin ja Ranskan presidentin kanssa maanantaina on osa laajempia pyrkimyksiä vahvistaa Ranskan ja Slovenian välistä strategista kumppanuutta ja edistää Intian, Lähi-idän ja Euroopan välisen talouskäytävän (IMEC) kehittämistä: https://splash247.com/cma-cgm-invests-in-slovenian-port/
Kiina on rakentanut 60 automatisoitua konttiterminaalia. Tämän ohella älyväylien rakentaminen maassa kiihtyy: https://www.hellenicshippingnews.com/china-builds-60-automated-container-terminals-leads-global-smart-port-construction/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Saksalainen monialayhtiö Thyssenkrupp saattoi päätökseen aiemmin ilmoitetun telakkayhtiönsä TKMS:n irtautumisen 20. lokakuuta, kun meripuolustusvalmistajien markkinat kukoistavat. Emoyhtiö jakoi 49 prosenttia osakkeista osakkeenomistajilleen (Thyssenkrupp omistaa edelleen 51 prosenttia), ja päivän päätteeksi TKMS:n osakearvo oli noussut lähes 50 prosenttia, mikä antoi entiselle tytäryhtiölle korkeamman markkina-arvon (yli 7 miljardia dollaria) kuin emoyhtiölleen: https://maritime-executive.com/article/thyssenkrupp-completes-spin-off-of-tkms-into-bullish-stock-market
Yhdysvaltalainen pääomasijoitusyhtiö ONEX esitteli toisen vaiheen investointejaan Kreikan telakoilleen samalla, kun Kreikan kehitysministeri vieraili Neorionin telakalla Syroksen saarella. Yhtiö on pyrkinyt elvyttämään Kreikan laivanrakennusta ja korjausta kahdella telakalla, Syroksella ja Elefsinan telakalla lähellä Ateenaa: https://maritime-executive.com/article/onex-undertaking-second-phase-of-expansion-of-greek-shipyard-at-syros
Luksusristeily- ja matkanjärjestäjä Scenic Group julkisti suunnitelmansa kolmannesta ultraluksusristeilyaluksesta, joka kuuluu Scenic Discover Yacht -laivastoon. Yhtiö kertoo, että työ aluksen parissa on jo käynnissä, ja ainutlaatuisessa toiminnassa yhtiö valvoo alustensa rakentamista omalla laivanrakennusosastollaan MKM Yachtsilla Kroatiassa: https://maritime-executive.com/article/scenic-group-unveils-plans-for-third-ultra-luxury-expedition-yacht
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Akkuteollisuus ja akkuihin liittyvät operatiiviset ratkaisut, kuten ruuhka-ajan lyhentäminen ja satamissa lataaminen, osoittavat merkittäviä polttoainetehokkuuden parannuksia Norjan työvenelaivastossa. Suorituskyvyn parannukset ovat niin merkittäviä, että uusimmat alukset voivat kuluttaa vain murto-osan polttoaineesta verrattuna tilanteeseen kymmenen vuotta sitten: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/norway-s-offshore-pioneers-power-ahead-on-batteries
Vaikka Shanghain ja Kalifornian väliset kauppasuhteet ovat olleet tänä vuonna kovan paineen alla, on alusten kulun tekemisessä näiden kahden rannikon välillä paljon ympäristöystävällisemmäksi edistytty: https://splash247.com/shanghais-green-corridor-promises-deliver-results/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Vaatimustenvastaiset ja siten vaaralliset tuet ovat yksi yleisimmistä virheistä luotsin alukseen siirtymisjärjestelyissä ja ne ovat olleet onnettomuuksien, myös kuolemaan johtaneiden, perimmäinen syy: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_dangerousladders-weeklyladdermisery-activity-7384936830896402433-_o6d?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 43: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-up-on-capesize-and-panamax-vessel-strength/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-10.11-10.17.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Bancosta-Weekly-2025-42.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Intermodal-Report-Week-42-2025.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/xclusiv-2025_10_20.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/east-of-suez-fuel-availability-outlook-23/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiina käyttää soijapapua vipuvartena kauppakiistassa USA:n kanssa. Ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen Kiina ei ostanut lainkaan tämän satokauden yhdysvaltalaista soijaa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-seen-using-soybeans-as-leverage-in-trade-rift-with-us/
Maailman yrityksille muodostuu $35 miljardin kustannukset USA:n tullipolitiikasta, mutta tilanne on tasaantumassa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-companies-hit-by-more-than-35-billion-in-us-tariffs-but-outlook-stabilizing/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU valmistelee tähän mennessä aggressiivisinta siirtoaan Venäjän varjolaivastoa vastaan. Suunnitelmissa on antaa jäsenvaltioille valtuudet nousta aluksiin, joiden epäillään rikkovan pakotteita tai uhkaavan meriturvallisuutta, ja tarkastaa niitä. Euroopan ulkosuhdehallinnon (EUH) julistusluonnos ehdottaa ”ennakkoluvanvaraisia noutoja” yhteistyössä lippuvaltioiden kanssa venäläistä öljyä kuljettaville varjolaivaston aluksille: https://splash247.com/europe-prepares-to-board-russias-shadow-fleet/
EU:n energiaministerit ovat sopineet EU:n luopuvan Venäjän energiatuonnista vuoteen 2028 mennessä. Asetus ei ole vielä lainvoimainen, vaan jäsenmaiden tulee neuvotella lopulliset säännöt EU Parlamentin kanssa. EU tuo tällä hetkellä vielä 12 %:a kaasustaan Venäjältä. Venäläistä kaasua tuodaan mm. Unkariin, Ranskaan ja Belgiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-agrees-to-gradually-end-russian-gas-imports-by-january-1-2028/
Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) kokoontuu tällä viikolla jatkaakseen neuvotteluja Net-Zero-kehyksen keskeisistä yksityiskohdista, vaikka viime viikolla päätettiin lykätä äänestystä kehyksen hyväksymisestä vuoteen 2026 asti. Tämän viikon keskeinen painopiste on biopolttoaineiden rooli merenkulun puhtaassa siirtymässä: https://gcaptain.com/imo-net-zero-framework-negotiations-continue-despite-adoption-delay-as-biofuel-debate-takes-center-stage/
Työryhmä jatkaa työskentelyä nettonollapäästöjen viitekehyksen täytäntöönpanoa koskevien suuntaviivojen parissa. He keskittyvät kasvihuonekaasupäästöihin liittyviin keskeisiin kysymyksiin pyrkiessään yhteisymmärrykseen ja selventämään arkkitehtuuria ja toteutusta sekä suunniteltua globaalia rahastoa. Lisäneuvotteluja odotetaan hiilidioksidituloista sekä sellaisista elementeistä kuin biopolttoaineiden käyttö ja vaihtoehtoisten polttoaineiden tarjonta: https://maritime-executive.com/article/decarbonization-focus-moves-to-mpec-working-group-after-imo-s-delay
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Tiedustelulainsäädäntö on ollut voimassa nyt kuusi vuotta ja osoittautunut tarpeelliseksi tiedustelutoimialan perustana. Sillä onnistuttiin järjestämään toimivaltaisten viranomaisten tehtävät tiedustelun, poliisitoiminnan ja sotilaallisen maanpuolustuksen sektoreilla. Puutteitakin jäi, ja nyt on lakien päivityksen aika turvallisuusympäristömme edelleen muuttuessa: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/tiedustelun_ja_turvallisuuden_yhteistyo.7974.news
Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton (ITF) hallitus on määrännyt kiireellisen tutkinnan Novaro Median viime viikolla julkaisemassa artikkelissa ITF:ää ja pääsihteeri Stephen Cottonia vastaan esitetyistä syytöksistä. Novaro Median artikkelissa syytetään Cottonia työpaikkakiusaamisesta ja väitetään, että ITF:ssä vallitsee naisvihamielinen kulttuuri: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/itf-orders-investigation-into-sexist-boys-club-allegations
Pakistanilainen mies tuomittiin 40 vuodeksi vankeuteen osallisuudestaan aseiden salakuljetusjärjestelmään, joka johti kahden Navy SEAL -sotilaan hukkumiseen alukseen tehdyn ratsian aikana. Hän oli aluksen päällikkö: https://www.marineinsight.com/shipping-news/smuggler-sentenced-to-40-years-in-prison-after-shipping-weapons-from-iran-to-houthis/
Kreikan viranomaiset iskivät jälleen kovan iskun huumekauppaverkostoille takavarikoimalla yli 38 kiloa kokaiinia, joka oli piilotettu banaaneja sisältävään konttiin Pireuksen satamassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/38-kilograms-of-cocaine-found-inside-a-shipping-container-of-bananas-at-piraeus-port/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Lloyd’s Register ja kreikkalainen Dynamarine sopivat yhteistyöstä itsenäisen auditointijärjestelmän tuottamisesta STS-operaatioiden palveluntuottajille: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-and-dynamarine-join-forces-to-strengthen-safety-and-assurance-in-ship-to-ship-transfer-operations/
Järjestöt ja yhdistykset:
MEPC:n työryhmän kokouksen alkuun ajoitettuna mielenosoittajat ovat palanneet IMO:n Lontoon päämajan eteen vaatiakseen biopolttoaineiden lopettamista. Kampanja käynnistyi samaan aikaan, kun keskustelut nettonollapäästöjen viitekehyksen tarkentamisesta jatkuvat, vain päiviä sen jälkeen, kun IMO:n jäsenvaltiot lykkäsivät keskusteluja biopolttoaineiden hyväksymisestä vuodella: https://maritime-executive.com/article/environmental-protestors-return-to-imo-to-campaign-against-biofuels
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Miten rakentaa merenkäytön teollisuuden aloja niin, etteivät ne vahingoita meriympäristöä: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-build-ocean-industries-that-heal-not-harm/
Lontoon yliopiston (UCL) tutkimus on selvittänyt merenkulun rahoitusta. Tutkimus kohdistui 30 % merenkulun omaisuuseristä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-study-reveals-korean-and-chinese-financiers-and-major-european-banks-could-be-most-exposed-to-climate-risks-in-shipping/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kaksi isoa palontorjuntajärjestelmiä merenkulkuun ja offshoretoimintaan valmistavaa yritystä ovat sopineet yhteistyöstä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-marine-fire-service-agreement-between-viking-and-johnson-controls-international/
Laivoilla sattuu ja tapahtuu. Välillä tuntuu, että kaikki tapahtuu vain omilla laivoilla. Matkustajat ovat hämmentävän innokkaita soittamaan ennemmin iltapäivälehtiin, kun selvittämään asiaa itse tapahtumapaikalla: https://www.linkedin.com/posts/marika-n%C3%B6jd-86377131_kriisiviestintaeu-viestintaeu-haeussaeukkaeuviestintaeu-activity-7385198772886347776-fyso?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Kaksi työntekijää kuoli ja neljä muuta sai vakavia palovammoja tulipalon syttyessä rakenteilla olevassa aluksessa Vijay Marinen telakalla Loutolimissa 17. lokakuuta 2025 illalla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fire-erupts-on-vessel-under-repair-at-goa-shipyard-2-dead-4-critically-injured/
Venäjän hallituksen vuoden 2026 budjettiluonnos ja vuosien 2027–2028 suunniteltu budjetti sisältävät rahoitusta K-27:n ja K-159:n, kahden Barentsinmerellä ja Karanmerellä merenpohjassa lepäävän haaksirikkoutuneen sukellusveneen, nostamiseen: https://www.thebarentsobserver.com/news/moscow-puts-money-on-the-table-to-raise-nuclear-subs-from-arctic-seabed/439056
Aluskierrätys, romutus:
Alangin ankkuripaikalla on paljon laivoja, mutta hinnat ovat jälleen laskeneet, ja kauppojen tekeminen niemimaalla on vaikeaa. Bangladeshilaiset kierrätystelakat hyötyivät suuren irtolastialuksen ja keskikokoisen säiliöaluksen saapumisesta, mutta monet telakat keskittyvät edelleen Hongkongin yleissopimuksen mukaisiin päivityksiin. Samaan aikaan Pakistanin näkymät näyttävät synkiltä: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/bleak-outlook-at-the-breakers-as-prices-plunge
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Ukrainan viranomaiset raportoivat Venäjän tehostaneen hyökkäyksiään maan logistiikkaverkostoon häiritäkseen tavaravirtaa. Yön aikana Venäjä kohdisti iskujaan satamajärjestelmään sekä rautateihin ja energiainfrastruktuuriin eivätkä useat satamat eivät tällä hetkellä vastaanota junia: https://maritime-executive.com/article/russia-intensifies-attack-on-ukraine-s-ports-and-railways-hitting-logistics
LPG-säiliöalukseen osui tuntemattomaksi kuvailtu ammus, mikä johti tulipaloon. Sunnuntaina riskiarvioitsija huomautti viimeaikaisista tapahtumista, jotka voivat viitata uusiin uhkiin merenkululle. Hänen mukaansa on tapahtunut useita Gazan tulitauon keskeisten ehtojen rikkomuksia, eikä luultavasti kestä kauan ennen kuin Huthit jatkavat hyökkäyksiä ainakin Israelia ja pahimmassa tapauksessa merenkulkua vastaan: https://gcaptain.com/mystery-tanker-explosion-near-yemen-sparks-renewed-security-concerns-for-red-sea-shipping/
Italialaisen luksusjahtien valmistajan Ferretti SpA:n johdon ja sen kiinalaisen suurimman sijoittajan välinen taistelu on jälleen kerran valokeilassa hieman yli vuosi sen jälkeen, kun yhtiötä ravisutti vakoiluskandaali. Ferrettin myllerrys tulee samaan aikaan, kun Italian pääministeri Giorgia Melonin hallitus on omaksunut yhä varovaisemman lähestymistavan kiinalaisten investointeihin maan keskeisiin yrityksiin kasvavien geopoliittisten ja globaalien kauppajännitteiden keskellä: https://gcaptain.com/spy-games-and-superyachts-inside-the-italy-china-power-struggle-rocking-luxury-shipyards/
Venäjän presidentti käy hybridisodankäyntiä merellä. Tätä tehdään eri tavoin paitsi Itämerellä myös Mustallamerellä Ukrainan uhkaamiseksi. Se tarkoittaa hybridisodan maaversioiden mukauttamista meriympäristöön ja uusien käänteiden lisäämistä. Venäjä on käyttänyt kauppalaivoja tiedustelutietojen keräämiseen, laillisen alusliikenteen häiritsemiseen, elintärkeiden merenalaisten internet- ja muiden viestintäkaapeleiden vahingoittamiseen ja tuhoamiseen sekä droonien alustana siviilikohteita vastaan maissa: https://gcaptain.com/putin-takes-hybrid-warfare-to-the-sea/
Kaksi venäläistä alusta ajaa epäilyttävästi siksak-kuvioita Norjanmerellä lähellä meneillään olevaa Saksan meritulenharjoitusaluetta: https://www.thebarentsobserver.com/news/russian-spy-ships-snoop-on-german-navys-large-arctic-exercise/439036
Yhdistyneiden arabiemiirikuntien humanitaarinen avustusalus lähti Gazaan osana operaatio Chivalrous Knight 3 -operaatiota lastattuna 7’200 tonnilla avustustarvikkeita palestiinalaisten kiireellisten tarpeiden täyttämiseksi. Laivassa on 4’680 tonnia ruokaa, 2’160 tonnia suojamateriaaleja, talvivaatteita, telttoja, 360 tonnia lääkintätarvikkeita ja neljä vesisäiliötä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uaes-humanitarian-aid-ship-sails-to-gaza-with-7200-tonnes-of-relief-supplies/
Video: mitä tapahtuu, kun miina räjähtää aluksen alla: https://www.linkedin.com/posts/andy-perry-3287a153_minewarfare-mcm-navaloperations-activity-7385817936780980224-2u3y?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Historian havinaa:
IMO:n toimintaa seuraavien pitää palata yli 40 vuotta taaksepäin nähdäkseen vastaavanlaisen takaiskun kuin perjantaina Net-Zero Frameworkin (NZF) kaatumisen yhteydessä. Vuonna 1984 diplomaattikonferenssi, joka käsitteli vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetusten yhteydessä aiheutuvien vahinkojen vastuuta ja korvausta koskevaa kansainvälistä yleissopimusta (HNS-yleissopimus), ei hyväksynyt lainsäädäntöä. Tarkistettu yleissopimusluonnos hyväksyttiin vasta 10 vuotta myöhemmin pidetyssä diplomaattikonferenssia, ja yleissopimus tuli lopulta voimaan vuonna 1996: https://splash247.com/imo-fracture-deepens-global-climate-fault-lines-in-shipping/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/