Mitä tarkoittaa termi:
Off-spec: https://www.lawinsider.com/dictionary/off-spec-product
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Turvallinen ja tehokas navigointi vaatii tarkat, päivitetyt ja ajantasaiset elektroniset kartat mutta nykystandardin (S-57) mukaisilla kartoilla on vaikeuksia käsitellä monimutkaisia ja ajantasaisia tietoja. Uuden S-100 standardin on tarkoitus selättää nämä rajoitukset ja tuoda ECDIS-näytölle yksityiskohtaisia tietotasoja. Se parantaa reittisuunnittelua, ajantasaista päivittämistä ja selkeäpiirteisempää merenkulun tilannekuvaa: https://www.motorship.com/monitoring-control-and-digitalisation/s-100-supporting-the-future-of-navigation/1504675.article
Haastattelu: OrbitMI:n toimitusjohtajan mukaan merenkulku tulee sähköisen kommunikoinnin aikakauteen, joka vie häröytyneestä päätöksenteosta kohti yhtenäisiä, tekoälyvetoisia järjestelmiä: https://splash247.com/orbitmi-who-will-be-the-winners-in-the-connected-maritime-era/
Rannikot ovat lähentymisen paikkoja. Alukset tulevat satamaan, kaupungit kohtaavat vuoroveden ja ihmisen rakentama ympäristö kohtaa luonnon voimat. Ja siellä myös karttatietojärjestelmät eroavat: https://maritime-executive.com/editorials/bridging-land-and-sea-fmsdi-and-the-future-of-coastal-insight
Tutkimuslupa Suomen talousvyöhykkeen taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävään tutkimustoimintaan Suomenlahdella ja Itämerellä. Hakija saisi tutkia lopullista turvallista linjausta tietoliikennekaapelille merenpohjassa alustavaan linjaukseen perustuen sekä kerätä riittävästi tietoa merenpohjan olosuhteista merikaapelin suunnittelua, asentamista ja ylläpitoa varten koko järjestelmän käyttöiän aikana: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4374
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday 2025 on myönnetty Aalto-yliopiston professori Pentti Kujalalle. Hänen tutkimuksensa ja hankkeensa, koko hänen elämäntyönsä, on tähdännyt meriturvallisuuden parantamiseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-turvallisuuspalkinto-professori-pentti-kujalalle/
Merenkulkuhenkilöstön saatavuus on noussut maailmanlaajuisesti ajankohtaiseksi aiheeksi, ja alan osaajien riittävyydessä on tunnistettu haasteita myös Suomessa. Laivatyön lisäksi, merenkulun kokeneita osaajia tarvitaan esimerkiksi varustamoiden maaorganisaatioissa, meriteollisuudessa, satamissa, luotsauksessa ja merilikenteenhallintaan liittyvissä tehtävissä. Merenkulkuhenkilöstön riittävyys Suomessa -selvityksessä tarkastellaan suomalaisen merenkulkuhenkilöstön saatavuutta tällä hetkellä ja tilanteen kehitystä vuoteen 2040 asti. Selvitys on toteutettu Huoltovarmuusorganisaation Vesikuljetuspoolin toimeksiannosta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulkuhenkiloston-riittavyys-on-suomelle-huoltovarmuuskysymys/
Ruotsin laivanpäällystöliitto kritisoi harjoittelijoiden tekemää palkatonta työtä. Kysely lähetettiin yli 500 henkilölle, joista viidesosa vastasi. Vastanneista 68 % olivat sitä mieltä, että he tekivät koulutuksen nimissä 40 tuntia viikossa palkatonta työtä: https://www.sjofartstidningen.se/befalsfacket-kritiserar-oavlonat-praktikarbete/
Inmarsat Maritimen julkaiseman viime vuoden turvallisuusraportin mukaan hätäpuheluiden määrä merellä on pysynyt korkeana. Lukumäärä oli viiden vuoden keskiarvon tasolla 801 hätäkutsua. Vuosi oli turbulenttinen geopolitiikan epävarmuuksineen, konflikteineen, äärevine sääilmiöineen, merirosvouksineen ja kyberhyökkäyksineen. Digitalisaation ja hiilineutraaliuden tuomat uudet teknologiat ovat tarpeen mutta niiden nopea käyttöönotto myös lisää merenkulkijoiden ylikuormitusta: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-maritime-safety-report-warns-human-element-is-key-as-information-overload-emerges-as-new-risk/
Kreikan kauppalaivasto kasvoi viimeisen vuoden aikana 214 aluksella eli 2,9 %:a mutta varustamojen määrä väheni neljällä 588:an. Kreikkalaisten alusten DWT-määrä nousi 488,6 miljoonaan: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-shipping-fleet-on-the-rise/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Tanskalainen konttivarustamo on kasvattanut merkittävästi markkinaosuuttaan Aasian sisäisessä liikenteessä. Varustamo on lisännyt kapasiteettiaan 100’000 TEU:lla viimeisen vuoden aikana ja on kiinalaista kilpailijaansa perässä enää vain parin tuhannen TEU:n verran. Aasian sisäinen liikenne on suurin yksittäinen konttiliikenteen markkina-alue maailmassa. Sen yli 60 miljoonan TEU:n vuosimarkkina on kaksinkertainen muihin liikennealueisiin verrattuna: https://splash247.com/maersk-muscles-in-on-coscos-intra-asia-crown/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Kahden edellisen vuoden aikana tuotesäiliöalusten uudisrakennustilaukset kasvoivat huomattavasti, joka näkyy nyt tilausten putoamisena yhdeksän vuoden aikana matalimmilleen. Pudotus on vuositasolla 86 %:a: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tanker-newbuilding-contracting-drops-86-to-nine-year-low/
Jo kolmas laivalastillinen LNG:tä Venäjän pakotteiden alaiselta arktiselta LNG-hankkeelta Arctic LNG 2 Gydanista Pohjois-Siperiasta on saapunut Kiinan Tieshanin LNG-terminaaliin. Lastin koko on yli 160’000 m³. Arctic LNG 2 -hanke on venäläisyhtiö Novatekin 60 %:sesti omistama. Hanketta ovat varjostaneet pakotteet eikä tuotto ole saavuttanut tavoitteita: https://gcaptain.com/third-sanctioned-arctic-lng-2-cargo-lands-in-china/
Raakaöljyn kuljetusten painopiste Aasiassa muuttuu lähempänä sijaitseville tuotantoalueille. Raakaöljysäiliöalusten tarjonnan odotetaan kasvavan 0,5 % tänä vuonna ja 1,5 % ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-tanker-markets-focus-on-asian-freight-shifts-fleet-renewal-toward-end-2025/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Italiassa rakennettu South Enabler on suunniteltu entistä suurempien ja monipuolisempien lastien kuljettamiseen, mikä vahvistaa varustamon kilpailukykyä Itämerellä konventionaalisen rahdin ja ro-ro-liikenteen asiantuntijana. South Enabler on kymmenen metriä pitempi kuin edeltäjänsä M/L Freyja, mutta muilta mitoiltaan pääosin samankokoinen. Aluksen lastikapasiteetti on noin 3000 kaistametriä ja kahdella autokannella on tilaa yhteensä 200 ajoneuvolle. Tarvittaessa voidaan lastia nostaa myös aluksen sääkannelle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/south-enabler-kuljettaa-entista-monipuolisempia-lasteja/
Stena Bulk liputtaa Ruotsin lipun alle taas yhden aluksen. Miten saataisiin aluksia Suomen lipun alle: https://www.sjofartstidningen.se/nu-laddar-stena-bulk-for-nasta-inflaggning/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Uusi sovellus mahdollistaa risteilymatkustajien näyttää uudestaan tekemänsä matka ja seurata suosikkialuksiaan ajantasaisesti: https://www.euronews.com/travel/2025/09/11/love-cruises-you-can-now-map-out-your-real-time-journeys-on-a-3d-globe-with-this-app
Mitkä maat ovat ulkomailla asuvien suosiossa? Ja mitkä eivät? Useat Euroopan maat päätyivät äänestyksessä viimeisten kymmenen joukkoon. Suomi kuului näihin sijoittuen sijalle 43. Suomen jälkeen tulivat mm. Etelä-Korea, Turkki ja Kuwait: https://www.euronews.com/travel/2025/09/10/difficult-to-settle-in-and-admin-heavy-european-countries-lose-out-in-expat-ranking
No mutta, jos menisi vain käymään? Olisiko Oulu paikka, jossa käydä: https://www.euronews.com/travel/2025/09/10/tired-of-europes-crowded-hotspots-put-these-not-hot-destinations-on-your-2026-itinerary
Offshore ja merituulivoima:
Korean alusrekisteri on myöntänyt periaatehyväksynnän korealaistelakan kehittämälle uuden sukupolven kelluvalle offshore-tuulivoimalan alusrakenteelle. Alusrakenne kannattelee 15 MW:n turbiinia: https://gcaptain.com/shis-next-gen-floating-offshore-wind-substructure-earns-aip-from-korean-register/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Suurin roro-alus, joka on mennyt läpi Panaman kanavasta: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-roro-ship-to-ever-transit-the-panama-canal/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Turun Sataman uuden yhteisterminaalin peruskivi muurattiin juhlallisessa tilaisuudessa keskiviikkona 3. syyskuuta 2025. Tilaisuus kokosi yhteen Ferry Terminal Turku -hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit, suunnittelijat, rakentajat sekä kaupungin edustajat juhlistamaan hankkeen merkittävää virstanpylvästä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turun-sataman-uuden-yhteisterminaalin-peruskivi-muurattiin/
Suomen ensimmäisen merilogistiikan koulutusohjelman aloituspäivä oli viime perjantaina 29.8. Raumalla. Satakunnan ammattikorkeakoululle oli kokoontunut kolmisenkymmentä uutta opiskelijaa, joista valtaosa ilmoitti erikoistuvansa merilogistiikkaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merilogistiikan-tradenomin-koulutusohjelma-alkoi-samkissa/
Suomalaisen Bluet-yrityksen Suomeen tuoma viides Kelluvien Ratkaisujen Maailmankonferenssi WCFS2025 1.–3.9.2025 Hanasaaren kultturikeskuksessa Espoossa osoittautui menestykseksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kelluvien-ratkaisujen-suomeen-saatu-maailmankongressi-oli-menestys/
Stena Line ostaa Liepajassa toimivan satamaoperaattorin Liettuasta: https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-koper-hamnoperator-i-lettland/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Meyerin Turun telakka on virallisesti laskenut neljännen Icon-luokan risteilyaluksen kölin. Aluksen tilaaja on Royal Caribbean -varustamo. Aluksen on määrä olla valmis vuonna 2027. Meyer Turun toimitusjohtajan mukaan jokainen tämän koko luokan risteilyalus tarjoaa työtä 13’000 henkilötyövuoden verran. Telakka hakee koko ajan uusia kumppaneita aina suunnittelusta rakentamiseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/meyer-turku-lays-keel-for-fourth-icon-cruise-ship-delivery-set-for-2027/
Suomalainen Wärtsilä toimittaa täyssähköisen vesisuihkupropulsiojärjestelmän kahteen uuteen tanskalaisvarustamon suurnopeuskatamaraaniin. Akustoilla toimivat alukset rakennetaan Tasmaniassa: https://www.motorship.com/battery-hybrids-and-full-electric-vessels/battery-electric-catamarans-for-kattegat-route-to-feature-w%C3%A4rtsil%C3%A4-waterjet-propulsion/1504673.article
Deltamarin on kasvanut suomalaisesta konsulttiyhtiöstä maailmanluokan toimijaksi, jolla on innovatiivisia ratkaisuja eri merenkulun sektoreihin. Yhtiö tarjoaa alusten suunnittelua, rakentamista, selvityksiä ja konsultointia: https://www.motorship.com/propulsion-and-future-fuels-conference/take-note-deltamarin-sponsors/1504627.article
ABB:n uusia NINVA-sensoreita kytketään ruotsalais-ahvenanmaalaisen eMarinen voimin nostamaan energiatehokkuutta merellä: https://www.sjofart.ax/nyheter/emarine-tar-abb-teknik-till-sjoss/
Kanadalainen Davie telakkayhtiö on julkistanut $1 miljardin jäänmurtajatehtaan suunnitelmat Texasissa, jossa sen on tarkoitus rakentaa rannikkovartiostolle polaarimurtajia. Telakkaa on suunnitellut floridalainen telakkasuunnittelija. Telakalle on tarkoitus tuoda asiantuntemusta Davien Helsingin telakalta: https://gcaptain.com/davie-unveils-1b-american-icebreaker-factory-in-texas-to-build-arctic-security-cutters/
Davien Suomen toimitusjohtaja Mika Heiskanen ottaa johdettavakseen Davien Suomen-toiminnot, Helsingin telakan ja Porin Mäntyluodon SATA Shipbuildingin, voimakkaan kasvun hetkellä. Tehtävä on uusi ja tiivistää Helsingin telakan ja SATA Shipbuildingin yhteistyötä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/davie-nimittaa-uudeksi-suomen-toimitusjohtajaksi-mika-heiskasen/
Sveitsiläinen teknologiayhtiö on vahvistanut yhteistyötään ruotsalaisen ydinvoimakehittäjän kanssa nopeuttaakseen pienten modulaaristen reaktorien käyttöönottoa merenkulussa: https://splash247.com/abb-and-blykalla-move-to-bring-nuclear-propulsion-closer-to-shipping/
Eteläkorealaisella telakalla ovat palkkaneuvottelut pysähtyneet ja johtaneet työntekijäjärjestön puheenjohtajan mielenosoitukseen kiipeämällä 40 metriä korkeaan nosturiin, joka pysäytti lohkohallin toiminnan: https://splash247.com/hd-hyundai-union-boss-scales-crane-as-wage-talks-collapse/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
DNV:n selvityksen mukaan vuonna 2030 vaihtoehtoisia polttoaineita käyttämään kykenevien alusten määrä on riittävän suuri täyttämään IMO:n vaatimukset. Ne pystyisivät kuluttamaan lähes 50 miljoonaa öljytonnia vastaavan määrän polttoaineita, joiden kasvihuonepäästöt ovat alhaisia. Tämän päivän tuotanto alhaisten kasvihuonekaasupäästöjen polttoaineille on vain 1 miljoonaa öljytonnia vastaa määrä. Tämä osoittaa paitsi varustamojen sitoutumista myös tarvetta tuotannon lisäämiselle: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-fleet-readiness-surges-ahead-of-fuel-supply-green-transition-at-a-tipping-point/
Columbia Group ennustaa kahdella eri polttoaineella toimivat alukset määrittävät ensi vuosikymmenen merenkulkua, kun hiilineutraalien polttoaineiden saatavuusongelmat tekevät LNG-käyttöisistä aluksista kannattavimman ratkaisun: https://www.hellenicshippingnews.com/dual-fuel-vessels-set-to-shape-the-next-decade-of-shipping-says-columbia-group/
Pooliutuminen on päivän sana vastata FuelEU Maritime säädöksiin. Mutta onko ratkaisu niin yksinkertainen? Voisiko useissa tapauksissa biopolttoaineiden sekoittaminen, sisäinen pooliutuminen tai tekniset ratkaisut olla halvempi keino? Näin on ainakin kirjoittajan mielestä: https://www.hellenicshippingnews.com/zero44-warns-against-the-pooling-hype-new-whitepaper-shows-why-alternatives-are-often-the-cheaper-option/
Polttoainemarkkinoilla on noussut uudelleen esille huolet polttoaineista, jotka eivät täytä vaatimuksia. Huoli koskee suosituimpia meripolttoaineita, erityisesti erittäin matalarikkistä polttoainetta. Erilaisista sedimenteistä ja epäpuhtauksista johtuen sellainen polttoaine aiheuttaa ylimääräistä kulumista ja polttoainejärjestelmän tukkeutumista ja häiriöitä kriittisissä komponenteissa: https://maritime-executive.com/article/warnings-of-recent-spike-in-off-spec-marine-fuels-including-vlsfo-in-europe
Integr8 Fuelsin raportti avaa erittäin matalarikkisen polttoaineen laatuhaasteita, biopolttoaineiden vaatimustenmukaisuusstrategioita ja tulevaisuuden trendejä polttoaineissa: https://www.hellenicshippingnews.com/integr8-fuels-new-report-highlights-vlsfo-quality-challenges-biofuel-compliance-strategies-and-future-trends-in-bunkering-2/
Hapag-Lloyd ja Shell ovat allekirjoittaneet monivuotisen sopimuksen nestemäisen biometaanin (bio-LNG) toimittamisesta. Sopimus tulee voimaan välittömästi: https://www.hellenicshippingnews.com/shell-and-hapag-lloyd-sign-multi-year-liquefied-biomethane-deal/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 37: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-slips-on-low-capesize-rates/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-195/
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-global-bunker-expected-to-increase-further-next-week/
Talousraportti (OECD): https://www.hellenicshippingnews.com/governments-increased-tax-revenues-in-2024-to-meet-rising-spending-needs/
Öljymarkkinaraportti (IEA) ennuste: https://www.hellenicshippingnews.com/iea-global-oil-markets-pulled-in-different-directions-by-sanctions-risks-and-looming-oversupply/
Öljyn ja kaasun hinnan ennuste (FitchRatings) päivitys: https://www.hellenicshippingnews.com/fitch-ratings-updates-its-oil-and-gas-price-assumptions/
Maailmankauppa ja politiikka:
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Hollanti on tarttunut toimeen haastaakseen varjolaivaston, joka käyttää hyväkseen Hollannin Antillien saarivaltioiden lippuja. Hollannin kuninkaallisen varustamoyhdistyksen mukaan usean tusinan verran säiliöaluksia käyttää Aruban ja Sint Maartenin lippuja niitä säännöllisesti vaihdellen, vaikka ko. valtioilla ei edes ole alusrekisteriä. Curacaolla on alusrekisteri muttei yhtään varjolaivaston säiliöalusta rekisterissään: https://maritime-executive.com/article/netherlands-fights-shadow-fleet-s-use-of-fake-caribbean-flags
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Saksan poliisi on tutkinut pienen Pohjanmeren liikenteessä olevan virolaisomisteisen, St. Vincent and the Grenadinesin lipun alla purjehtivan rahtialuksen, joka oli matkalla Rotterdamista Suomeen. Alus pysäytettiin Kiel-Holtenaun sulussa tutkimuksia varten epäiltynä Saksan strategisten kohteiden dronevakoilusta. Alus on rakennettu vuonna 2006 ja 75 metriä pitkä. Alus on edelleen Kielin kanavassa: https://maritime-executive.com/article/german-police-detain-and-search-cargo-ship-on-suspicion-of-spying
Taiwan alkaa valvomaan varustamoiden vastuuvakuutuksia lokakuun 15. päivästä lukien. Toimenpide on jatkoa useille toimenpiteille, joilla maa pyrkii kiristämään kyseenalaisten alusten satamiintulon valvontaa: https://splash247.com/taiwan-tightens-pi-checks/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Merimieskirkon toiminta on kaikille avointa ja monimuotoista. Kokonaisvaltaisella matalan kynnyksen tuella pidetään huolta koko perheestä. Jokainen saa tarvitsemaansa ammattimaista apua tai ohjausta avun piiriin. Merimieskirkko järjestää myös erilaisia tapahtumia. Esimerkiksi sen joulumyyjäiset ja juhannusjuhlat ovat muodostuneet Suomi-ilmiöksi Brysselissä, Hampurissa, Lontoossa ja Rotterdamissa. Merimieskirkko on pitkäjänteisesti vahvistanut ulkosuomalaisten yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-merimieskirkosta-vuoden-ulkosuomalainen/
Euroopan varustamoyhdistysten kattojärjestö European Shipownersin (European Community Shipowners’ Association, ECSA) edustajat ja jäsenet ympäri Euroopan vierailivat Helsingissä viime viikolla kaksi päivää lukuisten komiteakokousten merkeissä. Suomen Varustamot isännöi useita kokouksia, jotka pidettiin Merimieseläkekassan tiloissa Katajanokalla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/eurooppalaisten-varustamoiden-kattojarjesto-european-shipowners-vieraili-helsingissa/
Kansainvälinen merivakuuttajien liitto IUMI kehoittaa pikaisiin toimiin seksuaalisen ahdistelun vastustamiseksi merellä. Naiset muodostavat vain 1 %:n maailman merenkulkijoista mutta heistä 25 %:a kokee fyysistä tai seksuaalista ahdistelua merellä olon aikana. Lähes jokainen kokee jonkin asteista ahdistelua alkaen ennakkoluuloista aina suoranaisiin päällekäymisiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/only-1-women-at-sea-yet-25-face-sexual-assault-marine-insurers-urged-to-act/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ranskalaisen konttivarustamon konttialus on törmännyt laituriin Muugassa Virossa rikkoen laituria. Aluksen keula on painunut useita metrejä laiturin sisään. Alus on 2’000 TEU:ta kapasiteetiltaan ja sen komentosilta on sijoitettu keulaan: https://maritime-executive.com/article/cma-cgm-boxship-slices-into-pier-at-port-in-estonia
Video: norjalaisomisteisesta konttialuksesta putosi purkamisen yhteydessä ainakin 67 konttia satama-altaaseen Long Beachin satamassa. Onnettomuudessa ei sattunut loukkaantumisia. Konteista muutama putosi pakokaasupäästöjen keräysproomun päälle, jonka vahingoista ei vielä ole tietoa. Onnettomuuden syytä selvitellään: https://maritime-executive.com/article/video-containers-fall-from-ship-into-long-beach-harbor
Suurimmat määrät kontteja, jotka konttialuksista on kerralla mennyt myrskyssä mereen: https://www.marineinsight.com/know-more/greatest-number-of-containers-lost-at-sea-in-a-storm/
MAIB: Viallinen lastitilan ulko-ovi aiheutti kalastusaluksen uppoamisen 190 mailia Falkland saarista itään. Onnettomuudessa hukkui 27 kalastajasta 13 ja loput pelastuivat. Ulko-ovi oli suljettu mutta vika salli sen avautua ja päästää lastitilaan suuret määrät vettä. Onettomuutta pahensi lastitilasta aluksen sisätiloihin johtavien ovien auki oleminen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/faulty-shell-door-blamed-for-sinking-of-fishing-vessel-that-killed-13/
Yli kolme kuukautta sitten Intian rannikolla räjähdyksen seurauksena palanut konttialus on viimein saanut suojapaikan. Dubain satamaviranomainen ja DP World ovat luvanneet alukselle laituripaikan Jebel Alissa. Alus saapui satamaan eilen: https://www.seatrade-maritime.com/salvage/wan-hai-503-finally-finds-refuge-in-dubai
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/