Merenkulun uutisia 11.8.2025: merenkulkijoiden pääsy maihin, miehistökustannusten palautusjärjestelmä, ilman lupaa pohjoiselle merireitille, suursatama Hudson Bayhin, satamakaupasta, ex-HDW, ammoniakki meripolttoaineena, raportteja, Eagle S:n kansipäällystö syytteeseen, La Fortuna löydetty.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

AXPO: https://en.wikipedia.org/wiki/Axpo_Holding

EIA (U.S. Energy Information Administration): https://www.eia.gov/

ITF (International Transport Workers’ Federation): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Transport_Workers’_Federation

Marcura: https://marcura.com/about

WMU (World Maritime University): https://en.wikipedia.org/wiki/World_Maritime_University

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Maailmanlaajuinen merenkulun teknologiayritys Marcura ostaa Brightwell Navigatorin, joka tarjoaa merenkulkijoiden palkkapalveluja. Yhdessä ne palvelevat n. 150’000 merenkulkijaa joka kuukausi: https://www.maritime-executive.com/article/marcura-buys-brightwell-navigator-consolidating-crew-payment-sector

Pääsevätkö merenkulkijat maihin työvuoronsa aikana? Nykyinen kiivas työtahti ja tiukentuneet säädökset satamissa vaikeuttavat merenkulkijoiden maissa käyntiä. Selvityksen, jonka tekivät ITF ja WMU, mukaan 5’879 merenkulkijasta, jotka kyselyyn vastasivat, yli neljännes ei päässyt lainkaan maihin työvuoronsa aikana, kolmanneskin vain kerran tai kaksi. Keskimäärin työvuoro kesti 6,6 kuukautta. Maihin päässeistä 47 % ehti olla alle 3 tuntia ja kaikki mukaan lukien 93,5 % alle 6 tuntia: https://www.hellenicshippingnews.com/shore-leave-rare-brief-and-in-danger-of-extinction-2/

Miksi miehistökustannusten palautusjärjestelmän romutus olisi Suomelle ja Suomen merenkululle merkittävä heikennys? Miehistökustannusten palautusjärjestelmä on Euroopan laajuinen järjestely, jolla tasataan epäedullista kilpailuasemaa mukavuuslippumaihin verrattuna. Sillä on kyetty myös varmistamaan huoltovarmuuden säilyminen Suomen olosuhteissa, maassa, jolle merenkulku on elinehto: https://www.linkedin.com/posts/tiina-tuurnala-56879142_mielipiteit%C3%A4-voi-ja-pit%C3%A4%C3%A4kin-olla-erilaisia-activity-7359875893646835712-yosZ

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Tanskalaisvarustamon Euroopan konttimarkkinoiden tilannekatsaus elokuulle: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-europe-market-update-august-2025/

USA:n konttituonnin odotetaan laskevan tänä vuonna yli 5 %:a viimevuotisesta USA:n presidentin asettamien tullien takia: https://gcaptain.com/u-s-import-cargo-projected-to-drop-over-5-in-2025-as-trump-tariffs-disrupt-global-trade/

Miten Punaisen meren kriisi vaikuttaa Amerikoiden konttiliikenteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/will-plummeting-ocean-container-freight-rates-drop-to-pre-red-sea-crisis-levels-2/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Irak on Persianlahden kolmanneksi suurin öljyn tuottaja (19 %), joka vie suurimman osan öljystään Kiinaan (48 %) ja Intiaan (38,4 %). Lähes kaikki öljy kuljetetaan Basran sataman kautta (97,5 %). Sen öljyntuotantoa (3,2 miljoonaa barrelia päivässä) rajoittaa öljyntuottajajärjestö OPEC:n tuotantokiintiö, teknologian puolesta maa kykenee tuottamaan enemmän: https://www.hellenicshippingnews.com/special-focus-of-the-week-iraq-crude-exports-dirty-oil-flows/

Venäläisyhtiön osittain omistama intialaisjalostamo hakee Intian valtion apua löytääkseen säiliöaluksia kuljettamaan tuotteitaan sen jälkeen, kun EU asetti sille pakotteet: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nayara-energy-seeks-ships-from-india-to-move-its-refined-fuels/

Kiina perustelee venäläisen öljyn ostoa USA:n presidentin asettamilla tulleilla USA:n uusien asymmetristen tullien uhan alla: https://gcaptain.com/china-defends-buying-russian-oil-after-trumps-tariff-threat/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Pakotteiden alainen Komorien lipun alla purjehtiva 19 vuotta vanha suezmax-luokan säiliöalus on matkalla pohjoista merireittiä pitkin kohti Kiinaa. Aluksen P&I-vakuutusta ei tiedetä, se on sekä Paris MoU:n että Tokyo MoU:n mustalla listalla ja luokiteltu korkean riskin alukseksi. Sillä on surkea turvallisuushistoria, Intian alusrekisteri peruutti helmikuussa aluksen rekisteröinnin tekemättömien tarkastusten takia eikä aluksella ole Venäjän hallinnon kulkulupaa pohjoiselle merireitille:  https://gcaptain.com/sanctioned-suezmax-oil-tanker-navigates-russian-arctic-without-permit-unknown-insurance-and-overdue-for-inspection/

Etelä-Korea aloittaa arktisen alueen reittien merenkulun ensi vuonna pysyäkseen mukana alueen lisääntyvässä liikenteessä: https://gcaptain.com/south-korea-to-launch-arctic-shipping-trials-in-2026-minister-says/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

USA:n suurimmat 23 satamaa vaativat USA:n kongressia palauttamaan satamien ylläpitorahaston rahoituksen: https://www.maritime-executive.com/article/23-ports-want-congress-to-restore-hmtf-funding-for-berth-improvements

Kanada suunnittelee Hudson Baylle suursatamaa maakaasun, potaskan, rypsin ja muiden tuotteiden vientiin. Suunnitelma on osa yritystä vähentää maan riippuvuutta USA:n kaupasta. Kyse on Churchillin sataman laajentamisesta, joka avaisi reitit Eurooppaan ja muualle maailmaan. Maantieteellisesti satama on Oslon korkeudella ja tarvitsee osan vuodesta jäänmurtoavustusta ja panostusta takamaainfrastruktuuriin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/canada-plans-to-develop-a-remote-northern-port-on-hudson-bay/

CK Hutchisonin myyntiin laittama 43 sataman kauppa odottaa poliittisia ratkaisuja. Kauppasopimus oli allekirjoitusta vaille yhdysvaltalaisen BlackRockin johtamalle konsortiolle, jossa toisena osapuolena on sveitsiläinen MSC-varustamo, kun Kiinan valtio otti sopimuksen pöydälle ja vaatii nyt kiinalaisen osapuolen mukaan kauppaan. Osapuoli olisi konttivarustamo Cosco 20–30 %:n osuudella. Kaupassa on kriittisenä tekijänä panamalaisten satamien kohtalo: https://maritime-executive.com/article/coscso-seeks-20-of-hutchison-deal-as-us-calls-for-ouster-from-panama

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Saksalainen teollisuuden monialayritys Thyssenkrupp irrottaa sotilasmerenkulun telakkayhtiönsä TKMS:n omaksi yhtiökseen epäonnistuneiden myyntiyritysten jälkeen. TKMS on Kielin Germaniawerftin (HDW) perillinen ja on nykyään suuri sukellusveneiden, pois lukien ydinsukellusveneet, valmistaja. Siihen kuuluvat myös Wismarin telakka ja laitevalmistaja Atlas Elektronik. Thyssenkrupin osuus uudesta yhtiöstä on 51 %: https://www.maritime-executive.com/article/thyssenkrupp-spins-off-submarine-builder-tkms-at-last

Japanin ja Intian telakka- ja laitevalmistajien yhdistykset ovat neuvotelleet yhteistyöstä meriteollisuuden alalla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/japanese-association-discusses-business-opportunities-with-shipyards-association-of-india/

Korealaistelakka on sopinut (MoU) yhteistyön aloittamisesta yhdysvaltalaisen tekoäly-yhtiön kanssa miehittämättömien pinta-alusten ja automaattisen alusteknologian kehittämiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/hd-hyundai-u-s-anduril-partner-to-develop-world-class-unmanned-surface-ships/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ammoniakki meripolttoaineena, mitä hyötyjä ja haittoja siitä on? Miten ottaa se järkevästi käyttöön haasteista huolimatta? Wärtsilän neuvot ammoniakin käytöstä ja käyttöönotosta: https://www.hellenicshippingnews.com/ammonia-as-marine-fuel-benefits-challenges-and-smart-adoption/

Sveitsiläinen energiayhtiö on suorittanut ensimmäisen onnistuneen STS-polttoainesiirron bio-LNG:tä Algecirasin satamassa. Bio-LNG on peräisin Kartagenan kaasutuslaitokselta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/axpo-completes-spains-first-ship-to-ship-bio-lng-bunkering-operation-at-algeciras-port/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

UK:n luotsiliitto (UKMPA) on julkaissut uuden vuorovaikutteisen opetustyökalun, joka opastaa päivitetyn SOLAS säännön V/23 käyttöönottoa. Uusi työkalu jakaa visuaalisessa muodossa käytännöllistä opastusta luotsin ottoon ja jättöön liittyviin toimenpiteisiin ja niihin liittyviin uusiin vaatimuksiin. Artikkelissa on linkki oppaaseen: https://www.hellenicshippingnews.com/ukmpa-launches-interactive-poster-to-support-new-solas-v-23-pilot-transfer-compliance-regulation/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Konttimarkkinakooste: https://splash247.com/container-market-sends-mixed-signals-as-charter-rates-hold-firm-spot-rates-slide/

Aluskierrätysindeksi (Best Oasis) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Weekly-Ship-Recycling-Report-02-August-08-August-2025_compressed.pdf

FuelEU indeksi (BetterSea), uusi indeksi: https://www.hellenicshippingnews.com/bettersea-launches-the-worlds-first-fueleu-index-signaling-a-new-era-of-transparency-and-trading-confidence/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-on-higher-capesize-supramax-rates/

Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolla 32: https://www.hellenicshippingnews.com/a-mixed-week-for-capesize-market/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/New-ConTex-Commentary-2025-week-32.pdf

Konttialusten päästöraportti (Xeneta) alkuvuosi 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/carbon-emissions-recovery-in-ocean-container-shipping-after-record-breaking-2024-due-to-red-sea-conflict-latest-data-and-analysis/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index/

Maailman ruuanhintaindeksi (FAO) heinäkuulta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/world-food-prices-rise-to-two-year-high-in-july-fao-says/

Matkustaja-aluksiin kohdistuvien tukien vaikuttavuus: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161886/VNTEAS_2019_61.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ruuan markkinaraportti (FAO): https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-outlook-global-output-of-key-food-commodity-crops-on-course-for-new-records/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Affinity-Tanker-Weekly-08.08.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 32: https://www.gibsons.co.uk/report/whats-steering-aframax-demand/

Säiliöalusten rahtimarkkinat (Baltic Exchange) viikolla 32: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-rates-improving-on-all-baltic-routes/

Terästuotantoraportti (FitchRatings): https://www.hellenicshippingnews.com/apac-steel-producers-navigate-rising-global-protectionism/

Venäjän öljyn ja öljytuotteiden vienti (EIA) 2020-luvulla: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-exports-have-decreased-modestly-since-2022-shifting-toward-asia/

Maailmankauppa ja politiikka:

Kolumni: maailmankaupan kenttä pirstoutuu. Sitä ravistelee ennennäkemättömät tullit, jotka USA:n uusi presidentti on laukaissut. Se, mikä lähti lyömäaseena Kiinaa vastaan, on johtanut epäselvään tulokseen. Tullit purkavat länsiliittoumia, joita USA on johtanut ja se antaa Kiinalle diplomaattista tilaa virittää itsensä luotettavana kumppanina naapurimaille ja globaalille etelälle. Lännen monikansalliset yhtiöt monipuolistavat toimitusketjujaan. Ketterät ja kestävät voittavat: https://splash247.com/tariffs-and-the-advantage-of-being-nimble/

Päivitys maailmankaupan tilaan: vastatulleja, herkästi särkyviä kauppoja ja juridista epävarmuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-update-reciprocal-tariffs-fragile-deals-and-legal-uncertainty/

Miten USA:n ja EU:n kauppasopimus vaikuttaa UK:hon: https://www.hellenicshippingnews.com/how-does-the-eu-u-s-trade-deal-impact-the-u-k/

Miltä tuleva viikko näyttää Australiassa, Kiinassa, Etelä-Koreassa ja Japanissa: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-week-ahead-australian-rate-decision-and-key-data-from-china-south-korea-japan/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Turistien vierailut ovat lisääntyneet huomattavasti EU:n alueella varsinkin Liettuassa (+21 %), Maltalla (+19 %), Latviassa (+16 %), Suomessa (+15 %) ja Espanjassa (+6 %). Toisaalta Luxemburg, Irlanti, Ruotsi ja Belgia kokivat kävijämäärien laskun: https://www.euronews.com/my-europe/2025/08/11/spain-malta-finland-which-eu-countries-are-international-tourists-visiting-the-most

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on hyväksynyt uudet vaatimukset merellä kadonneiden konttien ilmoittamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/18-2025-new-imo-requirements-for-reporting-loss-of-containers-at-sea/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Suomen apulaisvaltionsyyttäjä on nostanut syytteet Eagle S -aluksen päällikköä ja kahta perämiestä vastaan Suomen ja Viron välisten vedenalaisten kaapelien vahingoittamisesta viime vuonna. Syytteet ovat törkeä ilkivalta ja törkeän viestintähäiriön aiheuttaminen. Syytettyjen nimiä ei ole julkistettu: https://www.euronews.com/2025/08/11/finland-charges-officers-of-russia-linked-eagle-s-ship-that-damaged-undersea-cables

Markkinaoikeus on antanut päätöksensä tapauksessa, jossa oli kyse rahdin maksamisesta rahtaussopimuksessa sovitulla tavalla riitauttamisesta huolimatta. Päätös noudatteli periaatetta ”maksa nyt, riitele myöhemmin”: https://www.hellenicshippingnews.com/commercial-certainty-takes-precedent-over-fairness/

Irakin laivasto on pidättänyt Liberian lipun alla purjehtivan säiliöaluksen polttoaineen salakuljetukseen kohdistuvassa tehoiskussa. Aluksella oli 93’000 tonnia polttoainetta, kun se pidätettiin 26 mailia Basran sataman ulkopuolella. Polttoaineen epäillään olevan irakilaista alkuperää ja matkalla maasta ulos. Polttoaineen salakuljetus on yleistä Persianlahdella eräiden maiden antamien isojen tukien vuoksi: https://gcaptain.com/iraq-detains-oil-tanker-as-part-of-smuggling-crackdown/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Rotterdamin satama on liittynyt vastuullisen tavarahankinnan aloitteeseen (RECOSI), joka avustaa jäseniään ottamaan käyttöön parannuksia ympäristövaikutuksissaan, sosiaalisessa vastuussaan ja sääntöjen mukaisuudessaan: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-rotterdam-authority-becomes-member-of-responsible-commodities-sourcing-initiative-recosi/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Telakan viimeistelylaiturissa ollut hinaaja on kaatunut Pietarissa. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Onnettomuudessa aluksen apukonehuone täyttyi vedellä. Viranomaiset tutkivat onnettomuuden syytä: https://www.thebarentsobserver.com/security/brand-new-arctic-military-tug-capsized-at-pier/434823

Uuden-Seelannin ilmavoimat suoritti vaativan pelastusoperaation USA:n antarktikselta tutkimusasemalta. Antarktisen talven aikana alueella on täysi pimeys ja äärimmäiset olosuhteet. Pelastusoperaatiossa asemalta evakuoitiin yksi kiireellistä sairaalahoitoa vaativa henkilö ja kaksi sairaalahoitoa vaativaa henkillöä. Aseman henkilökunta valmisteli koneelle kiitoradan ja kone tankattiin ennen paluulentoa Uuteen-Seelantiin: https://maritime-executive.com/article/new-zealand-execute-complex-medevac-from-the-us-s-antarctic-mcmurdo-station

Italialaisomisteinen konttialus pelasti 20 hengen miehistön sähköpalon saaneesta Vietnamin lipun alla purjehtivasta säiliöaluksesta. Paikalle saapuneeseen partioveneeseen oli tarkoitus siirtää loukkaantuneet miehistön jäsenet, joista yksi oli kriittisessä tilassa. Vuonna 2008 rakennetussa säiliöaluksessa oli 3’872 tonnia raakaöljyä matkalla Malesiasta Vietnamiin: https://maritime-executive.com/article/costamare-boxship-rescues-crew-from-burning-tanker-off-vietnam

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

UK:n ja USA:n hallitukset varoittavat Yhdistyneitä Arabiemiraatteja kohtaavasta terrori-iskustra Huthien taholta: https://www.maritime-executive.com/article/british-and-american-governments-warn-of-terrorist-threat-in-uae

USA:n välittämä sopimus Kaukasuksen maiden kesken on ilmeisesti rauhoittanut pitkään jatkunutta tulehtunutta tilannetta alueella: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-trade-deal-secures-peace-and-influence-in-the-caucasus

Kaspian merellä jännitteet Azerbaidjanin ja Venäjän välillä kiristyvät. Venäjä pitää entistä neuvostotasavaltaa omana etupiirinään, johon Azerbaidjan ei ole taipunut. Tilanne kärjistyi viime vuonna joulupäivänä Venäjän pudotettua azerbaidjanilaisen matkustajakoneen ilmatorjuntaohjuksella: https://www.maritime-executive.com/article/on-the-caspian-sea-tensions-between-russia-and-azerbaijan-are-rising

Historian havinaa:

Tutkijat ovat löytäneet vuonna 1748 uponneen ja pitkään kadonneena olleen merirosvoaluksen Pohjois-Carolinan rannikolta. Tutkijoiden mukaan kyse olisi kuningas Yrjön sodassa uponneesta espanjalaisten La Fortuna aluksesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/wreck-of-long-lost-pirate-ship-discovered-in-north-carolina/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/