Merenkulun uutisia 26.5.2025: autonominen navigointijärjestelmä, Panama peri maksamattomia palkkoja, 60 LNG-alusta toimettomana, pakotealuksista, Euroopan satamien ruuhkat kasvussa, WE Tech, monitoimikorvetista, Viro tukee, raportteja, tullipolitiikasta, Panama tiukentaa STS-määräyksiään, alus karilla Öresundissa, perämies nukkui, luotsi vessassa, Dunkirkin evakuoinnin 85.vuotisjuhla.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

BV (Bureau Veritas): https://fi.wikipedia.org/wiki/Bureau_Veritas

NMFS (National Marine Fisheries Service): https://en.wikipedia.org/wiki/National_Marine_Fisheries_Service

RightShip: https://rightship.com/about-us

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Singaporelaisvarustamo asentaa kahteen alukseensa korealaisen tekoälyohjatun autonomisen navigointijärjestelmän. Hanke käsittää navigointia avustavan älyjärjestelmän, joka kykenee itsenäiseen toimintaan sekä pilvi- ja analytiikkapalvelun maista tapahtuvaa kalustohallintaa varten. Järjestelmä ei korvaa merenkulkijaa vaan toimii avustavana tekijänä ilman, että merenkulkijan tarvitsee puuttua navigointiin: https://splash247.com/eastern-pacific-signs-up-for-korean-autonomous-navigation-tech/

Japanilaisvarustamo päivittää koko laivastonsa kommunikointivälineet vastatakseen paremmin operatiivisiin ja miehistön yhteystarpeisiin. Varustamo hakee monikerroksista satelliittikommunikaatiopalvelua, joka muuntaa alukset kelluviksi toimistoiksi ja mahdollistaa kodinomaisen yhteydenpidon. Palvelu tarjoaa nopean, luotettavan, rajoittamattoman datankäytön ja maailmanlaajuiden kattavuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-russian-oil-imports-hit-10-month-high-on-strong-demand-for-espo-crude-2/

Alusten tarkastusyhtiö RightShip haluaa vahvistaa asemaansa merenkulun tietomarkkinoilla etsimällä uusia osakkeenomistajia ja kyvykkyyksiä:  https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/vetting-platform-rightship-seeks-new-shareholder

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Panaman merenkulkuhallinnon (PMA) merenkulkijoiden asioista vastaava pääosasto (DGGM) on saanut viime vuonna perittyä merenkulkijoiden maksamattomia palkkoja $8,5 miljoonaa. Se on 52,7 % enemmän kuin vuonna 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/pma-recovers-usd-8-5-million-in-owed-wages-for-seafarers/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Maailman suurin autojenkuljetusalus, 9’500 CEU:n metanolikäyttöinen ms Anji Ansheg, on lähtenyt liikkeelle Kiinassa: https://www.maritime-executive.com/article/china-puts-largest-car-carrier-into-service-launches-first-methanol-pctc

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Lähes 60 LNG-säiliöalusta seisoo toimettomana. Aluksista saatava päivärahti ei riitä kulujen kattamiseen. Lisäksi varsinkin korealaiset romuttavat vanhempia ja tehottomampia aluksiaan lisääntyvässä määrin: https://splash247.com/nearly-60-lng-carriers-stand-idle/

Raakaöljyä kuljettava VLCC-luokan säiliöaluskalusto vanhenee ja pakotepolitiikan takia niiden käyttö on jakautunut valtavirta- ja varjolaivastokuljetuksiin. Se on johtanut myös vähäiseen aluskierrätykseen, koska vanheneville aluksille on löytynyt taloudellisesti kannattavaa käyttöä, vaikka niiden huolto- ja käyttökustannukset kasvavatkin. Nyt vanhenevan kaluston käyttö on lisääntymässä valtavirtakuljetuksissakin: https://www.hellenicshippingnews.com/ageing-vlccs-are-an-unlikely-source-of-support-to-market-for-now-but-could-be-squeezed-out-in-the-near-future/

Useita EU:n 17. pakotepakettiin kuuluvia Venäjän varjolaivaston aluksia purjehtii pitkin Norjan Jäämeren rannikkoa: https://www.thebarentsobserver.com/news/more-sanctioned-shadow-tankers-along-norwegian-arctic-coast/430210

Intian, maailman kolmanneksi suurimman öljynostajan, tuonti Venäjältä on ollut suurinta kymmeneen kuukauteen. Tuonti on lähes 1,8 miljoonaa barrelia päivässä ja sen odotetaan jatkuvan heinäkuuhun asti: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-russian-oil-imports-hit-10-month-high-on-strong-demand-for-espo-crude-2/

Pakotteet ovat aiheuttaneet venäläiselle säiliöalusvarustamolle $393 miljoonan nettotappiot johtuen operatiivisista vaikeuksista, pienemmistä tuloista ja alusten makuuttamisesta toimettomana: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctions-send-russian-tanker-group-sovcomflot-to-393-million-net-loss/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Finnlines tuo markkinoille ”green lane” liikeidean, jossa sähkö ja biopolttoaine mahdollistavat päästöjen vähentämisen jopa 90 %:sti: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-lanserar-green-lane/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Aprillipilasta kesän kuumaksi hitiksi. Ulkosauna Viking XPRS:n takakannelle: https://www.sjofart.ax/nyheter/aprilskamt-om-bastu-blir-verklighet/

Tallink Grupp vuokraa ms Romantikan Algeriaan yhdeksän kuukauden vuokrasopimuksella: https://www.sjofart.ax/nyheter/romantika-hyrs-ut-till-algeriet/

Skotlannin luoteissaarilla sijaitsevaan Stornowayn satamaan saapui suurin koskaan siellä käynyt risteilyalus, ms Queen Anne. Cunardin lippulaivan, 332 metriä ja 113’000-tonnisen aluksen rantautuminen oli mahdollista satamaan tehtyjen £59 miljoonan investointien takia. Stornoway odottaa yli 60’000 matkustajan kulkevan sen kautta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/stornoway-port-welcomes-its-largest-ever-cruise-ship-the-queen-anne/

Offshore ja merituulivoima:

Norjalainen Equinor ja puolalainen Polenergia ovat päässeet sopuun kahdesta merituulivoimahankkeesta, joiden yhteisarvo on €7,2 miljardia: https://gcaptain.com/equinor-and-polenergia-secure-e7-2-billion-financing-for-major-polish-offshore-wind-projects/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Euroopan satamien ruuhkat pahenevat ja leviävät Kiinaan ja USA:han. Tilanteen odotetaan pahenevan USA:n presidentin puokkoilevan tullipolitiikan seurauksena. Reinin alhainen vedenpinta vaikeuttaa sisämaan liikennettä pahentaen tilannetta. Konttialusten odotusajat pitenevät. Kaikki nämä aiheuttavat häiriöitä läpikulkuaikoihin, varastokirjanpitoon ja saavat laivaajat harkitsemaan lisämaksuja: https://gcaptain.com/europes-shipping-bottlenecks-expected-to-persist-into-july/

Tilburyn sataman operaattori esittää sataman alueelle lähes 10 % laajennusta. Satama on jo nyt Etelä-Englannin suurin monitoimisatama. Satama käsittelee vuodessa yli 16 miljoonaa tonnia tavaraa arvoltaan yli £8,7 miljardia. Satama toimii roro-, kontti-, metsäteollisuus-, vilja- ja irtolasti- sekä risteilysatamana: https://maritime-executive.com/article/port-of-tilbury-proposes-second-expansion-as-part-of-thames-freeport

USA:n ulkomaankauppaministerin kaavailema 100 %:n tulli Kiinassa rakennetuille satamanostureille ei terminaalioperaattorien mukaan luo uutta paikallista tuotantokapasiteettia tyhjästä, vaan kasvattaa nopeasti kustannuksia: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/us-ports-hit-out-at-proposed-100-tariff-on-china-built-ship-to-shore-cranes

Hongkongilainen CK Hutchison satama- ja terminaaliyhtiö, joka on myymässä 43 satamaansa yhdysvaltalaiselle sijoitusyhtiölle ja konttivarustamon satamaosastolle, on myöntänyt, että todellinen pääostaja on italialaisen miljardöörin sveitsiläinen konttivarustamo. Kaupan ongelmaksi muodostunee kilpailulainsäädännölliset ongelmat, joihin Kiinan hallitus on vedonnut, vaikka se olisi tekosyykin: https://gcaptain.com/ck-hutchison-confirms-apontes-msc-is-main-investor-in-ports-deal/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Vaasalainen WE Tech toimittaa akseligeneraattorijärjestelmänsä uuteen 1B-jääluokitettuun suureen kaasualukseen, joka ajaa Porvooseen Borealiksen tehtaalle:  https://www.sjofart.ax/nyheter/we-tech-sakrar-prestigeorder/

Suomen laivastolle Rauman telakalla rakennettava ensimmäinen uuden sukupolven monitoimikorvetti on laskettu vesille. Korvetit, neljä kaikkiaan, on tarkoitettu ympärivuotiseen liikenteeseen Itämerelle. Ne kykenevät valvomaan ja torjumaan ilma-, pinta- ja vedenalaisia maaleja, jonka lisäksi ne voivat laskea merimiinoja: https://maritime-executive.com/article/finland-s-next-generation-corvette-is-launched

Suuri kiinalaistelakka rakentaa suurta uutta telakkaa Shanghain pohjoispuolelle, jossa se aikoo kasvattaa LNG-alusten vuosituotantonsa kuudesta kymmeneen alukseen. Telakan hinnaksi arvioidaan $2,5 miljardia ja se on kooltaan 432 hehtaaria. Mukana on hyvä kaavio maailman laivanrakennuskapasiteetista ja tilauksista: https://splash247.com/hudong-zhonghua-commissions-giant-new-shipbuilding-facility-north-of-shanghai/

Luokituslaitos (Lloyd’s Register) ja korealaistelakka (HMD) ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) yhteistyöstä C-tyypin tankkien digitaalisen valmistuksen kehittämisestä. C-tyypin tankkeja käytetään paineistettujen ja jäähdytettyjen LNG-lastien ja -polttoaineiden tai nesteytetyn CO₂:n varastointiin: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-and-hd-hyundai-mipo-sign-strategic-agreement-to-advance-digital-manufacturing-for-type-c-tanks/

Japani ja USA suunnittelevat laivanrakennuksen elvytysrahastoa, jonka avulla Japanin horrostavat telakat valjastettaisiin rakentamaan aluksia USA:lle ja investoitaisiin myös telakoihin USA:ssa. Vielä 1990-luvun alussa Japani rakensi 50 % maailman kauppalaivoista mutta nyt enää 10 %, kun Kiina on kasvattanut osuutensa 70 %:in ja korjaustelakoinneista lähes 90 %:in: https://splash247.com/japan-us-shipbuilding-revitalization-fund-under-discussion/

ABB on ostanut ranskalaisen sähköelektroniikkayhtiön laajentaakseen merenkulun sähköistyskapasiteettiaan: https://www.maritimejournal.com/vessels/abb-expands-its-marine-electrification-capabilities/1502151.article

Ranskalaistelakka rakentaa Filippiinien rannikkovartiostolle 40 uutta nopeakulkuista partiovenettä: https://maritime-executive.com/article/philippines-completes-deal-for-40-fast-patrol-boats-from-france-s-ocea

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Viro on osoittanut €25 miljoonaa matkustaja- ja rahtialusten, hinaajien sekä muiden satama- ja avustavien alusten uudelleenvarustamiseen niiden päästöjen vähentämiseksi. Tukea on mahdollista saada 15-30 % tukeen oikeuttavista jälkiasennuskuluista, enimmillään kuiten €5 miljoonaa hanketta kohden. Tämä tekee Virosta yhden harvoista alusten jälkiasennuksia valtiontuella auttavista maista: https://splash247.com/estonia-launches-green-retrofit-scheme/

Ranskalainen luokituslaitos (BV) on vahvistanut Blue Visby Solutionin menettelytapojen päästöjä vähentävän vaikutuksen. Blue Visby konsortion monenkeskinen alusta antaa koordinoidut, koko merenkulun sektoria koskevat menettelytavat, joiden tarkoitus on vähentää merenkulun päästöjä 15 % toiminnallisin keinoin: https://www.hellenicshippingnews.com/bureau-veritas-validates-the-methodology-used-by-the-blue-visby-solution-to-estimate-its-effect-on-shipping-emissions/

Brittiläinen roottoripurjevalmistaja on tehnyt vuoden ajan tarkkoja kokeita roottoripurjeiden käytöstä ja tuloksista aluksella. Mittaustapa on luokituslaitoksen vahvistama ja tulokset kolmannen osapuolen hyväksymiä. Aluksella on kolme 24 metriä korkeaa roottoripurjetta. Alus liikennöi kokoeen aikana tärkeimmillä pääreiteillä useilla valtamerillä kiertäen Hyväntoivonniemen ja Kap Hornin. Tuloksen mukaan ne säästivät keskimäärin 1,9 tonnia polttoainetta päivässä ja 7,0 tonnia CO₂:ta päivässä (Well-to-Wake): https://www.marineinsight.com/shipping-news/lloyds-register-verifies-anemoi-rotor-sails-performance-on-tr-lady-kamsarmax/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Onko sinulla merikapteeninkirja taskussa, merenkulku verissä ja selkeä suunta seuraavalle stepille urallasi? Hae luotsiksi ja varmista sujuva ja turvallinen meriliikenne Suomen väylillä! Luotsin paikat ovat auki Helsingissä ja Porissa, haku 28.5. mennessä: https://www.linkedin.com/posts/finnpilot_rekrytointi-luotsaus-pilotage-activity-7331624937620770816-auhE

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Weekly-Ship-Recycling-Report-17-May-23-May-2025_compressed.pdf

Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-dry-index-logs-weekly-loss-on-weaker-panamax-supramax-rates/

Viikkokatsaus irtolastialuslaivaston kasvuun vuosina 2025–26: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-weekly-monitor-dry-bulk-fleet-growth-2025-2026/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/New-Contex-Commentary-2025-week-21.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-2-last-week-3/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-5.17-5.23.pdf

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-21.pdf

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-outlook-expected-to-move-upwards-next-week/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Affinity-Tanker-Weekly-23.05.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 21: https://www.gibsons.co.uk/report/deal-or-no-deal/

Maailmankauppa ja politiikka:

Merenkulun pääreitit ovat palaamassa tehdasasetuksiin USA:n ja Kiinan kauppasodan tullitauon myötä. Kuinka kestävä ja pitkäikäinen se on, jää nähtäväksi: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-trade-routes-reshuffling-once-more/

USA:n liiketoiminta virkistyi toukokuussa tullitauon tullessa, mutta USA:n presidentin asettamat yleiset tullit nostivat tuontitavaroiden hintoja sekä yhtiöille että kuluttajille. Samalla se kiihdytti inflaatiota nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/us-business-activity-improves-in-may-inflation-poised-to-accelerate-sharply/

USA:n presidentti on tarkentanut tavoitteitaan. Hänen mukaansa USA haluaa rakentaa enemmän aluksia ja tankkeja, vähemmän sukkia ja T-paitoja: https://gcaptain.com/trump-says-us-wants-to-make-tanks-and-ships-not-t-shirts/

USA:n presidentin uhkaus 50 %:n tulleista EU-tuotteille ja 25 % lisämaksusta kaikille iPhoneille, jotka yhdysvaltalaiset kuluttajat ostavat, sai osakemarkkinat laskuun: https://gcaptain.com/markets-rattle-as-trump-escalates-trade-threats-against-eu-apple/

Kasvavat öljyvarastot sekä merellä että maissa ovat huono uutinen öljynhinnalle: https://www.hellenicshippingnews.com/by-land-and-sea-rising-oil-stocks-are-bad-news-for-prices/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Huolimatta EU:n 17. pakotepaketin suuresta määrästä varjolaivastoa, jonka se asettaa pakotteiden alle, jättää se silti yli puolet tunnetusta varjolaivastosta pakotteiden ulkopuolelle. Myös pakotteiden toimeenpanossa todetaan olevan puutteita: https://gcaptain.com/eus-largest-ever-dark-fleet-sanctions-package-still-leaves-major-gaps/

Panaman merenkulkuviranomainen (PMA) asettaa uusia vaatimuksia merellä suoritettaville STS-siirto-operaatioille laittomien lastinsiirtojen kitkemiseksi. Välittömästi voimaan tulevan määräyksen mukaan aluksen on ilmoitettava lippuvaltiolle vähintään 48 tuntia etukäteen kaikki suunnitellut STS-siirto-operaatiot. Määräys, joka koskee kaikkia yli 150 bruttotonnin ja sitä suurempia aluksia, mukaan on ilmoitettava yksityiskohtaiset tekniset, logistiset ja operatiiviset tiedot: https://maritime-executive.com/article/panama-registry-cracks-down-on-sts-actions-to-stop-shadow-fleet

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Turkkilainen irtolastialus on ajanut karille Øresundissa ja tapausta tutkitaan vakavana huolimattomuutena. Yksi henkilö on pidätetty tapauksen takia. Miehistöä kuullaan ja viranomaiset keräävät tutkimusaineistoa alukselta. Alus oli matkalla Puolan Gdanskista Portugalin Setubaliin romulastissa: https://www.maritime-executive.com/article/bulker-grounds-outside-of-shipping-channel-in-the-oeresund

Turkkilaisen irtolastialuksen yksi painolastitankki on täyttynyt vedellä, ja alus on saanut karilleajossa pohjavauriota mutta on muuten kunnossa. Aluksen omistaja valmistelee pelastussuunnitelmaa aluksen irrottamiseksi karilta: https://www.sjofartstidningen.se/vatten-har-trangt-in-i-grundstotta-fartyget/

Puola tutkii jättikö Venäjän varjolaivastoon kuuluva alus mitään räjähteitä lähelle Puolan ja Ruotsin välistä sähkönsiirtokaapelia, jonka lähellä sen havaittiin manöveeranneen: https://gcaptain.com/poland-checking-for-any-explosive-devices-near-undersea-power-cable-pm-says/

Konttien tekoälypohjainen tarkastus voisi paremmin estää varastettujen tavaroiden salakuljetuksen kehittyneistä maista alikehittyneisiin maihin. Useiden maiden tarkastusmenettelyt ovat kuitenkin ajalta ennen nykyisiä konttimääriä: https://www.maritime-executive.com/editorials/ai-based-container-inspections-could-deter-exports-of-stolen-goods

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Varustamojen, laivanomistajien ja telakoiden on valmistauduttava tärkeään muutokseen kansainvälisissä tulipalontorjuntasäännöissä, jotka koskevat ropax- ja roro-aluksia. Sääntö tulee voimaan ensi vuoden alusta lukien: https://www.maritimejournal.com/equipment/vessel-operators-warned-to-prepare-for-imminent-rule-changes/1502276.article

MARPOL-säännöt tiukkenevat polttoaine- ja voiteluöljynäytteiden menettelytavoissa. Näytemäärät kasvavat puolella sekä vaatimukset laitteille, käsittelylle ja päiväkirjanpidolle kasvavat: https://www.hellenicshippingnews.com/marpol-update-raises-bar-for-sampling-but-non-compliance-risks-increase/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

USA:n kalastuspalveluviranomainen (NMFS) varoittaa harvinaisen Ricen valaan olevan vaarassa kuolla sukupuuttoon, ellei sen suojelemiseksi aseteta suoja-aluetta. Suoja-alue olisi 500 metriä valaaseen, kun siitä on tehty havainto. Valaan pääasiallinen elinympäristö on De Soto kanjoni Floridan ja Mississippin suiston välisellä alueella. Valaita on jäljellä arviolta 51 kappaletta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-most-endangered-whale-at-risk-from-gulf-oil-operations-says-study/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ukrainalainen perämies myöntää nukahtaneensa vahdissa. Hänen ohjaamansa konttialus ajoi 16 solmun nopeudella vain seitsemän metriä sivuun asutusta rantamökistä Norjassa. Häntä syytetään leväperäisestä navigoinnista: https://gcaptain.com/second-officer-charged-in-containerships-grounding-near-norwegian-home/

Maailman ensimmäisellä täyssähköisellä risteilyaluksella sattui hätätilanne, kun miehistö havaitsi aluksen akustosta tulevan savua. Alus palasi hätäilmoituksen jälkeen satamaan ja päästi varotoimenpiteenä sadat matkustajat pois aluksesta. Tapaus ei aiheuttanut loukkaantumisia ja varustamo kertoo löytäneensä vian. Sähköpaneelissa sijainnut kondensaattori oli joutunut oikosulkuun ja ylikuumentunut aiheuttaen savua syttymättä kuitenkaan palamaan: https://www.maritime-executive.com/article/groundbreaking-electric-tour-vessel-evacuates-all-passengers-over-smoke

Liberian lipun alla purjehtiva konttialus kallistui ja kaatui 38 mailia Intian rannikosta. Miehistön 24 jäsenestä 21 pelastettiin palastuslautoilta ja loput kolme, päällikkö, konepäällikkö ja toinen konemestari, avustivat pelastusoperaatiota alukselta loppuun saakka. Alukselta mereen joutunut lasti saattaa sisältää vaarallisia aineita, jonka vuoksi on annettu varoitus olla puuttumatta maihin ajautuneisiin kontteihin: https://gcaptain.com/containership-msc-elsa-3-sinks-off-indias-coast-all-24-crew-rescued/ 

Hinaaja-alus ajoi karille Mississippi-joella ja alus sai pohjavaurioita luotsin vessassakäynnin aikana. Tapaus on jälleen yksi monista inhimillisen virheen aiheuttamista ko. joella. Onnettomuustutkintakeskus sai tietää asiasta vasta 7 viikkoa myöhemmin ja mm. ”kuolleen miehen kytkimen” voimanlähde puuttui. Onnettomuus aiheutti yli $2 miljoonan kustannukset: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-mississippi-towboat-grounded-when-pilot-took-a-bathroom-break

USA:n onnettomuustutkintakeskuksen julkaisu vuonna 2024 valmistuneista onnettomuustutkinnoista ja niiden tärkeimmistä opetuksista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/safer-seas-digest-2024-reveals-causes-of-major-maritime-accidents-urges-sms-adoption/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Huolimatta mediassa esiintyneistä päinvastaisista tiedoista, on UK:n pääministeri allekirjoittanut muodollisen sopimuksen Chagos saarten määräämisoikeuden siirtämisestä UK:lta Mauritiukselle. Sopimus sisältää välittömästi voimaantulevan sopimuksen strategisesti tärkeän Diego Garcian atollin ja sitä ympäröivän 24 mailin puskurivyöhykkeen takaisin vuokraamisesta UK:lle: https://www.maritime-executive.com/article/uk-hands-sovereignty-over-diego-garcia-and-chagos-islands-to-mauritius

Video: kiinalainen ja filippiiniläinen rajavartioalus ovat törmänneet toisiinsa kesken vesisodan Etelä-Kiinan merellä. Kyse on kiistanalaisesta merialueesta maiden välillä: https://www.maritime-executive.com/article/video-chinese-and-philippine-vessels-bump-as-china-uses-water-cannons

Muutamia viikkoja kattavan uudelleenrakennuksen jälkeen, venäläinen sota-alus osallistui sukellusveneiden torjuntaharjoitukseen Barentsin merellä: https://www.thebarentsobserver.com/security/upgraded-destroyer-hunts-submarine-in-barents-sea/430137

Kiina kritisoi Australian aikeita palauttaa Darwinin satama paikallisomistukseen. Australia myi strategisesti sijaitsevan kaupallisen sataman käyttöoikeudet kiinalaisyhtiölle 99 vuodeksi vuonna 2015: https://gcaptain.com/china-criticises-plan-to-return-darwin-port-to-australian-ownership/

Bangladesh on ilmoittanut peruuttavansa $21 miljoonan laivanrakennussopimuksen Intian kanssa. Viikko sitten Intia vuorostaan rajoitti vaatteiden maahantuontia sulkemalla 11 perinteistä kauppareittiä. Bangladeshin suurin laivaston laitteiden toimittaja on Kiina: https://www.maritime-executive.com/article/bangladesh-cancels-naval-shipbuilding-contract-with-india

Historian havinaa:

UK pitää Dunkirkin evakuoinnin muistotilaisuuden purjehtimalla 66 ”pikkulaivalla” Ranskaan Dunkerqueen operaatio Dynamon 85-vuotisjuhliin. Kuninkaallinen laivasto suojasi niitä alkuperäisiä operaatioon osallistuneita aluksia yhdessä huvialusten kanssa, jotka osallistuivat juhlallisuuksiin: https://maritime-executive.com/article/little-ships-re-enact-dunkirk-rescue-mission-on-85th-anniversary

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/