Merenkulun uutisia 21.4.2025, hyvää toista pääsiäispäivää! Päivitetty klo 15.30: hakkerit iskivät konttivarustamoon, vehnää Syyriaan, Finnlinesille uusia Itämerelle, Eckerö Line, Wasaline, jäätilanne tänään, Hangon satama ja OX2, Raumalleko tilaus jäänmurtajista, Ruotsiin uusi alusrekisteri, Alandia, WSC, levotonta Punaisella merellä ja Etelä-Kiinan merellä.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

WSC (World Shipping Council): https://en.wikipedia.org/wiki/World_Shipping_Council

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Hakkerit ovat tunkeutuneet taiwanilaisvarustamon kotisivuille. Varustamo on maailman 11. suurin konttivarustamo. Hakkeroinnilla ei saadun tiedon mukaan ole ollut vaikutusta operatiiviseen toimintaan eikä työntekijöiden tietoja tai sisäisiä murtoja ole tapahtunut. Aiemmin mm. MSC, Maersk, CMA CGM ja COSCO ovat joutuneet kyberhyökkäyksen kohteeksi: https://splash247.com/wan-hai-website-targeted-by-hackers/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: merenkulku on ailahtelevaa ja epävarmaa, joka on johtanut myös epävarmoihin rahoitusmarkkinoihin. Meneillään oleva pitkittynyt epävarmuuden kausi geopoliittisine ja poliittisine uhkineen tuo siihen lisää vaikutusta:  https://splash247.com/risk-and-opportunity-exist-within-shippings-choppy-waters/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kahden talousjättiläisen, USA:n ja Kiinan, kauppasota on pysäyttämässä kaupankäynnin maiden välillä. Konttivarustamojen peruttujen lähtöjen määrä ylittää jo koronapandemian aikaisen hiljenemisen viisi vuotta sitten. Tämän viikon länsirannikon kuljetuksia on 28 % odotettua vähemmän ja ensi viikolle itärannikon lasku on 42 %: https://splash247.com/scale-of-blank-sailings-dwarfs-covid-era-as-us-china-trade-dries-up/

Venäläisen konttivarustamon entisen osaomistajan (23,8 %) perustama uusi varustamo avaa reittiliikenteen Venäjän Novorossiiskin ja Nigerian Lagosin välille. Tarkoitus on tehdä satamakäynti myös Senegaliin: https://splash247.com/russian-line-founded-with-focus-on-west-africa/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Italialainen Grimaldi tilaa Finnlinesille kolme uutta ropax-alusta Itämeren liikenteeseen. Tilauksen arvo on $1,3 miljardia. Alukset tilataan Kiinasta ja niille tulee mm. metanolivalmius. Lisäksi Grimaldi tilaa kuusi alusta Välimeren liikenteeseen: https://www.sjofartstidningen.se/grimaldi-lagger-jatteorder-tre-nybyggen-till-finnlines/

Ensimmäinen vehnäkuljetus Syyrian vallanvaihdon jälkeen on saapunut Latakiaan. Alus toi 6’600 tonnia vehnää ilmeisesti Venäjältä. Syyrian hallituslähteiden mukaan elintarvikkeiden saanti ei ole ollut kiinni pakotteista vaan rahoituksesta. Aiemmin Syyria sai vehnää ja öljyä Venäjältä ja Iranista mutta vallanvaihto pysäytti nämä kuljetukset: https://gcaptain.com/first-wheat-shipment-since-assads-ouster-arrives-in-syrias-latakia/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Eckerö Linen tulos vuodelta 2024 oli vahva. matkustajamäärät lisääntyivät, rahtiliikenne vahvistui ja liikevaihto kasvoi. Varustamo siirtyi Helsinki – Tallinna linjalla markkinajohtajaksi: https://www.sjofart.ax/nyheter/eckero-line-starker-kundfokus/

Wasalinen alkuvuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. Liikevaihto on kasvanut 7,5 %, energiankulutus on vähentynyt 19,5 % ja matkakohtainen kulutus 21,7 % sekä CO₂-päästöt ovat vähentyneet 23,2 %: https://www.sjofart.ax/nyheter/bra-start-pa-aret-for-wasaline/

Vain päiviä sen jälkeen, kun MSC avasi uuden terminaalinsa Miamissa, Floridassa maailman suurimpana matkustajaterminaalina, maailman suurimman titteli siirtyi Kiinaan Xiameniin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-cruise-terminal-opens-in-china-dethrones-msc-cruises-terminal-in-port-miami/

Pienestä alkanut sisävesiristeilyvarustamo alkaa saamaan jalansijaa USA:ssa: https://www.maritime-executive.com/magazine/pioneering-an-industry

Offshore ja merituulivoima:

Dynaamiset merikaapelit yhdistävät suuria sähköjärjestelmiä merellä maaverkkoihin. Ne ovat isoja, kestäviä ja joustavia ja kestävät kovaa rasitusta. Vakuutusyhtiön arvion mukaan 83 % merituulivoimaan kohdistuvista korvausvaatimuksista johtuvat kaapelivaurioista. Mm. Euroopassa tarvitaan merikaapelia n. 6’000 km vuodessa: https://www.maritime-executive.com/editorials/how-do-you-design-flexible-subsea-cables-for-offshore-power

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 21.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf  

USA:n rannikkovartioston ainoalle raskaalle jäänmurtajalle tehdään viides ja viimeinen elinkaaren pidennys kalifornialaisella telakalla. Toimenpiteet kohdistuvat aluksen propulsioon, viestintä- ja konevalvontajärjestelmiin. Jäänmurtaja otettiin käyttöön vuonna 1976 ja se kykenee toimimaan kummallakin napa-alueella ja se palasi juuri Antarktikselle tehdyltä huoltomatkalta: https://maritime-executive.com/article/uscg-polar-star-starts-final-phase-of-life-extension-program

USA:n rannikkovartioston suurin jäänmurtaja, joka luokitellaan keskikokoiseksi jäänmurtajaksi: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-icebreaker/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Hangon satama yhdessä Europortsin ja merituulivoimayhtiö OX2 yhdessä Ålandsbankenin rahastoyhtiön kanssa ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyöstä Koverharin sataman käyttämisestäNoatun-hankkeen rakennussatamana. Tarkoitus on käyttää Koverharia ja Långnäsin satamaa Ahvenanmaan merituulivoiman rakentamishankkeessa: https://www.sjofart.ax/nyheter/ox2-tar-med-hango-i-vindkraftsprojekt/

USA suunnittelee 100 % tulleja kiinalaisvelmisteisille satamanostureille ja lastinkäsittelylaitteille. Tullit koskisivat myös nostureita, joissa käytetään kiinalaisvalmisteisia osia. USA:n ulkomaankauppaministerin raportin mukaan Kiina tuottaa 95 % maailman merikonteista ja hallitsee 86 % maailman intermodaalialustojen tuotannosta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-plans-100-tariffs-on-chinese-made-port-cranes-to-tackle-security-risks/

Kiina on raivoissaan USA:n suunnittelemista satamamaksuista, vaikka ne ovat lievemmät kuin aluksi kaavailtiin: https://splash247.com/beijing-vents-fury-at-us-port-fees/

USA:n presidentin määräyksellä venäläisiltä tai venäläisiin kytkeytyviltä aluksilta on pääsy kielletty USA:n satamiin ja ankkuripaikoille. Kielto on jatkoa edellisen presidentin vuodeksi asettamalle kiellolle. Kielto on lähinnä symbolinen, koska vuonna 2021 vain 1’800 venäläistä alusta kävi USA:n satamissa. Lisäksi USA on asettanut lisää pakotteita varjolaivastolle, lähinnä Itämerellä toimiville aluksille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-extends-port-ban-on-russian-ships-as-war-in-ukraine-continues/

Intian suurin satamaoperaattori on ostanut terminaalin pohjoisessa Queenslandissa Australiassa. Osto toteutetaan osakevaihdolla. Terminaali on luonnon syväsatama, jonka nimellisvuosikapasiteetti on 50 miljoonaa tonnia. Sataman kautta kulkevan kaivannaisteollisuuden käyttöiäksi on arvioitu 60 vuotta. Terminaalista viedään tavaraa 15 maahan, joista Aasiaan 88% ja Eurooppaan 10 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-largest-port-operator-acquires-50-mtp-nqxt-terminal-in-australia/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

USA:n rannikkovartiosto on neuvottelemassa Rauman telakan kanssa kolmesta viiteen keskikokoisen jäänmurtajan tilaamisesta. Viiden jäänmurtajan tilauksen arvo olisi n. €2,5 miljardia. Toimitusaika olisi 36 kuukautta jäänmurtajaa kohden. Lisäksi Rauman telakka selvittää mahdollisuutta tuottaa kolme raskasta jäänmurtajaa hieman kalliimpaan hintaan. USA:n omalla telakalla tekeillä oleva raskas jäänmurtaja valmistuu vuonna 2035: https://gcaptain.com/us-coast-guard-negotiating-with-finlands-rauma-marine-for-construction-of-up-to-five-icebreakers-helsinki-press-reports/

Toinenkin asiaan liittyvä artikkeli: https://maritime-executive.com/article/report-finland-is-frontrunner-negotiating-for-uscg-icebreaker-order

Asiasta alun perin uutisoi Helsingin Sanomat: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011173594.html

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Näyttökokeet, jotka aluksille suoritettiin kalifornialaisessa satamassa, vahvistavat mahdollisuuden yhdistää laiturissa merenkulun päästöjen talteenoton CO₂-päästöjen kanssa. Yhdistetyssä järjestelmässä päästöjen valvontayksikkö poistaa pakokaasuista 99 % pienhiukkasista ja 95 % NOₓ-päästöistä yhdessä CO₂-talteenottojärjestelmän kanssa, joka poistaa 95 % CO₂:sta ja 90 % rikistä, jonka jälkeen loput päästetään ilmakehään: https://maritime-executive.com/article/demonstration-of-emissions-filtering-and-carbon-capture-for-at-berth-ships

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Maailmankauppa ja politiikka:

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Ruotsin hallitus on päättänyt perustaa bareboat-alusrekisterin Ruotsiin. Merenkulkuala on vaatinut sitä jo pitkään. Lakiehdotuksen on määrä tulla voimaan ensi helmikuussa: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-infor-nytt-bareboat-register/

Ruotsin Sjöfartsverket lykkää säästötoimenpiteitä sen jälkeen, kun hallitus myönsi sille kevään lisämäärärahan 71 miljoonaa kruunua: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-skjuter-fram-besparingarna/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Ahvenanmaalaisen merivakuutusyhtiö Alandian viime vuoden tulos oli vahva sekä vapaa-ajan veneilyssä että uusiutuvassa energiassa. Oikukas ja monimutkainen maailmanpoliittinen tilanne vaikutti merivakuutusten puolella kaskovakuutuksissa. Kilpailu lisääntyi voimakkaasti ja painoi vakuutusmaksuja samalla, kun vahingonkorvaukset lisääntyivät: https://www.sjofart.ax/nyheter/starkare-alandia-i-skakig-omvarld/

Alusten etätarkastukset tukevat turvallisuutta ja tehokkuutta: https://maritime-executive.com/editorials/remote-inspections-support-safety-and-efficiency

Järjestöt ja yhdistykset:

USA:ssa päämajaansa pitävä merenkulun linjaliikennevarustamojärjestö, World Shipping Council (WSC), on yhdessä Kiinan kanssa vaatinut USA:ta miettimään aiottuja satamamaksuja uudelleen. Järjestön mukaan aiotut toimenpiteet eivät nosta USA:n laivanrakennusta tai merenkulkua, vaan maksattaa vaikutukset omilla kansalaisilla. Kiina aikoo ottaa asian esille YK:n turvallisuusneuvostossa ja syyttää USA:ta tönimisestä: https://maritime-executive.com/article/shipping-industry-joins-with-china-calling-for-u-s-to-reconsider-port-fees

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Video: USA:n isku Huthien Ras Isan polttoainesatamaan: https://www.maritime-executive.com/article/video-shows-destruction-of-houthis-ras-isa-fuel-port

USA syyttää kiinalaista satelliittiyhtiötä tietojen toimittamisesta Iranin vallankumousarmeijan kautta Jemenin Hutheille. USA:n pidättämät aseiden salakuljetukset ovat sisältäneet sellaisen tiedon siirtoon liittyvää laitemateriaalia. Vaikka Iran onkin vetäytymässä Jemenistä, jäävät laitteet edelleen Huthien käyttöön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-accuses-chinese-satellite-firm-of-helping-houthis-strike-ships-in-red-sea/

USA ja Filippiinit aloittavat tänään vuosittaisen merisotaharjoituksensa Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/us-philippines-open-super-bowl-of-drills-amid-china-tensions/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/