Mitä tarkoittaa termi:
Controlled Carrier: https://www.fmc.gov/databases-and-publications/controlled-carrier-list/
DP (Dynamic Positioning): https://www.offshoreengineering.com/dp-dynamic-positioning/what-is-dynamic-positioning/
MPP (Multipurpose ship): https://maritimepage.com/what-is-a-mpp-ship-multi-purpose-ship/
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kyberturvallisuuslaki eli niin sanottu NIS2-laki, tuli voimaan 8. huhtikuuta 2025. Laki tuo mukanaan uusia velvoitteita laajalle joukolle merenkulun toimijoita Suomessa. NIS2-direktiivi annettiin joulukuussa 2022 ja sen tarkoituksena on yhteisen korkean kyberturvallisuustason varmistaminen kriittisillä toimialoilla Euroopan unionissa. Näihin kuuluu yhteensä 18 toimialaa sisältäen keskeiset liikenne-, energia-, terveys-, vesi-, jäte-, digitaalisen infrastruktuurin ja teollisuuden toimijat, joiden toiminta on yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittistä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/nis2-kyberturvallisuuslaki-uusia-velvoitteita-merenkulun-toimijoille/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kuinka kauan merenkulkijan odotetaan kestävän kuluttavaa 6–6 vahtirytmiä ilman uupumista? Ja mistä vapaa-aika koostuu: https://www.linkedin.com/posts/heikki-skippari-47023367_6on6off-fatigueatsea-maritimesafety-activity-7320030168578711552-TkSO
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kolumni: merisokeus on oireyhtymä, joka vaivaa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä merenkulun merkitystä maailmankaupassa (https://splash247.com/the-dangers-of-sea-blindness/ ). Se on vastaava oireyhtymä kuin sähkön saaminen seinästä ilman ymmärrystä sen alkuperästä. Merisokeuden myrkyllinen muoto on harmaan laatikon fobia – timor arcium griseorum: https://splash247.com/fear-of-grey-boxes/
Maailman kauppajärjestö WTO ennustaa meneillään olevan kauppasodan aiheuttavan kapasiteetin uudelleen järjestelyä samalla, kun maailmankauppa vähenee 0,2 %. Muutoksen hyötyjiä ovat alikehittyneet maat, jotka hyötyvät epävarmuudesta ja korvaavat Kiinan liikennettä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/trade-heads-into-a-gathering-storm
Kaksi konttivarustamoa, MSC ja CMA CGM, asettavat lisämaksun konteille niiden alusten kulkiessa Välimeren ECA-alueella. Lisämaksun odotetaan kattavan matalampaa rikkipitoisuutta olevan polttoaineen ja muiden toimenpiteiden aiheuttamat kustannukset: https://shippingtelegraph.com/container-news/msc-and-cma-cgm-introduce-mediterranean-eca-sulphur-surcharge/
Sveitsiläinen konttivarustamo tilaa kiinalaistelakalta kuusi LNG-käyttöistä 22’000 TEU:n megamax-luokan konttialusta. Varustamolla on viime vuonna sovitusti tilauksessa kymmenen 21’000 TEU:n ($215 miljoonaa kappale) ja kymmenen 24’000 TEU:n ($230 miljoonaa kappale) konttialusta. Toiselta kiinalaistelakalta varustamolla on tilauksessa 4+4 21’700 TEU:n ($220 miljoonaa kappale) konttialusta. Varustamon kapasiteetti on 6,51 miljoonaa TEU:ta, joka vastaa 20 % maailman konttikapasiteetista: https://splash247.com/msc-in-for-more-hengli-megamaxes/
Yhdysvaltalaisen konttivarustamon osakkeet putosivat 30 % samaan aikaan, kun muiden konttivarustamoiden osakkeista lähti n. 10 % tai alle sen: https://www.freightwaves.com/news/shares-of-largest-us-flag-container-carrier-plunge-under-trump-tariffs
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Kiinalaisvalmisteinen ja kiinalaisten operoima VLCC-luokan säiliöalus, joka tuo öljyä USA:han, voisi joutua maksamaan satamamaksua jopa $5,2 miljoonaa jokaiselta satamakäynniltään kaavailtujen USA:n presidentinhallinnon määräysten mukaan. Kiinalaisvalmisteinen mutta muun maalaisten operoimana satamamaksu olisi jopa $1,9 miljoonaa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-built-oil-supertankers-could-pay-up-to-5-2m-per-us-port-visit-report/
Kiinan LNG-ostot USA:sta ovat loppuneet maaliskuussa kahden edellisen kuukauden nopean (-70 %) laskun jälkeen. USA:n presidentin edellisellä kaudella Kiina ei 400 päivään ostanut yhdysvaltalaista LNG:tä: https://gcaptain.com/china-stops-imports-of-us-lng-amid-trade-war-custom-data-shows/
USA:n ja Kiinan kauppasota sekoittaa LPG-kuljetuksia. Maiden väliset kuljetukset vastaavat 14 % maailman LPG-kuljetuksista ja 55 % maailman etaanikuljetuksista. Kiina toi yli puolet LPG-tuonnistaan ja kaiken etaanin USA:sta viime vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/lpg-shipping-is-embroiled-in-the-tariff-war/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
USA:n liittovaltion merenkulkukomissio FMC on julistanut puolalaiskiinalaisen yhteisomistusvarustamon valvonnanalaiseksi varustamoksi sen kiinalaisomistuksen vuoksi, jonka FMC katsoo olevan hallitseva osapuoli. Varustamolla on käytössään 31 monitoimialusta: https://splash247.com/fmc-classifies-chipolbrok-as-a-controlled-carrier/
USA:n ja Kiinan kauppasota muuttaa mm. hiilen kuljetuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/shifting-trade-flows-from-policy-changes/
Käytettyjen irtolastialusten kauppa on hyytynyt vuoden sisään. Erityisesti tämä koskee Kiinassa valmistettuja aluksia: https://www.hellenicshippingnews.com/bulker-sp-activity-falls-sharply-in-q1-2025/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
USA:n suurin sairaala-alus: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-hospital-ship/
Offshore ja merituulivoima:
Skottilainen energiayhtiö on tehnyt sopimukset henkilökuljetus- ja tukialusten tilaamisesta brittiläisiltä telakoilta ensi vuonna valmistuvien merituulivoimakenttien tarpeisiin. Alukset toimivat Lowestoftin satamasta käsin: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/scottishpower-signs-multi-million-vessel-deals-for-offshore-windfarm/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Arctia Oy on myynyt 90 %:n osuutensa Arctia Karhusta 31.3.2025 Boluda Towage Finland Ab Oy:lle. Kemin Satama Oy omistaa yhtiöstä 10 % ja jatkaa yhtiön vähemmistöomistajana. Arctia Karhun liiketoiminta on kauppa-alusten avustaminen ja satamajäänmurto Kemin ja Tornion satamissa. Yhtiö operoi kahta alusta ja työllistää noin 12 henkilöä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/boluda-vahvistaa-asemiaan-pohjanlahdella/
USA:ssa Marylandin osavaltio on hyväksynyt $160 miljoonan suunnitelman sillan suojaamiseksi alusten törmäyksiltä. Suunnitelma on seurausta viime vuonna tapahtuneesta konttialuksen törmäyksestä siltaan, jossa kuusi henkilöä kuoli ja Baltimoren liikenne oli pitkään pysähdyksissä aiheuttaen miljardien taloudelliset vahingot. Selvityksen mukaan USA:ssa 30 sillanomistajan on selvitettävä 68 vanhenevan ja riskialttiin sillan tilanne: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maryland-approves-160m-plan-to-protect-bay-bridge-from-ship-collisions/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 22.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Ruotsalaisyritys on saanut myytyä kehittyneen automaattisen aluksen kiinnitysjärjestelmänsä kiinalaiselle konttiterminaalille. Konttiterminaalissa käsitellään jopa 400-metrisiä konttialuksia ja automaatio nopeuttaa kiinnittymistä, parantaa turvallisuutta ja vähentää päästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/trelleborg-secures-contract-to-deliver-chinas-first-automated-mooring-system-at-major-port-pioneering-rope-free-mooring-in-the-region/
Antwerpen-Brüggen sataman tavarakuljetusten määrä alkuvuonna laski 4 % johtuen pitkälti vähentyneestä irtolastista. Tavaramääriä piti yllä voimakas konttikuljetusten määrän kasvu: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-antwerp-bruges-strong-container-throughput-restricts-downturn-in-an-eventful-first-quarter/
USA:n lievennetyn uuden satamamaksun odotetaan vähentävän vakavien ruuhkien riskiä ja nostavan rahtitasoa mutta helpottavan huomattavasti alkuperäisen ehdotuksen vaikutuksia: https://shippingtelegraph.com/port-news/us-revised-port-fee-plan-lowers-congestion-risk-and-freight-rate-rise/
Maailmanlaajuinen terminaalioperaattori on ostanut 47 % osuuden Rio de Janeirossa sijaitsevasta entisestä telakasta, jota aiotaan käyttää kaupungin satamatoiminnoissa: https://splash247.com/ictsi-to-expand-rio-de-janeiro-port-facilities/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Väylävirasto aloittaa B+ -kokoluokan jäänmurtajan konseptisuunnittelun. Suunnittelun toteuttaa Aker Arctic Technology Oy. Konseptin perusteella jäänmurtajan rakentaminen voidaan kilpailuttaa, mahdolliseen rakentamiseen on haettu EU-tukea ja siihen odotetaan päätöksiä kesän 2025 aikana: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vaylavirasto-aloittaa-jaanmurtajan-konseptisuunnittelun/
Suomalainen Steerprop toimittaa propulsiojärjestelmän kanadalaiseen tukialukseen, jonka toiminta-alue on Grand Banksin alueella. Propulsiojärjestelmässä on 100 tonnin paaluveto, DP3 toiminnallisuus ja jääluokan 1A vastaavuus. Alukseen, joka luovutetaan vuonna 2027, tulee kaksi azimuuttipotkuria, kaksi tunnelisivupotkuria ja sisäänvedettävä potkuri DP:tä varten: https://steerprop.com/articles/steerprop-propulsion-solutions-chosen-for-field-support-vessel-set-to-operate-in-harsh-canadian-offshore-conditions
Ensimmäinen suuri nesteytetyn CO₂:n kuljetukseen tarkoitettu säiliöalus on laskettu vesille Etelä-Koreassa. Alukset rakennetaan kreikkalaiselle varustamolle. Aluksen kapasiteetti on 22’000 m³, se on pituudeltaan 159,9 metriä, leveydeltään 27,4 metriä ja ne tulevat jääluokkaan 1C. Niiden kolmessa säiliössä lasti voidaan pitää -55 ᵒC lämpötilassa: https://www.maritime-executive.com/article/world-s-largest-lco2-carrier-launched-as-capital-gas-and-commercial-market
Disneyn suurin risteilyalus, joka tulee Aasian liikenteeseen, on laskettu vesille Wismarissa Saksassa. Alus on kooltaan 208’000 bruttotonnia. Disney osti puolivalmiin (80 %) aluksen konkurssiin menneen telakan jäämistöstä vuoden 2022 marraskuussa: https://www.maritime-executive.com/article/disney-s-largest-cruise-ship-floated-out-as-line-continues-expansion
Kuka USA:ssa rakentaa ja korjaa aluksia? Kymmenen suurinta telakkayhtiötä: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-u-s-shipbuilding-companies/
Tutkimuslaitos on selvittänyt maailman ja USA:n satamakäyntejä irtolasti- ja säiliöalusten osalta, mihin kokoluokkiin ja tavaraeriin politiikan muutokset vaikuttavat. Se nostaa esiin kriittisen kysymyksen, onko USA:n laivanrakennus sellaisessa asemassa, että se voisi toimia keskeisessä roolissa rahtimarkkinoilla tällä hetkellä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-u-s-shipbuilding-industry-vs-china-and-the-issue-of-port-tariffs/
Korealaisen luottoluokituslaitoksen arvion mukaan USA:n kaavailemat satamamaksut kiinalaisaluksille hyödyttäisivät mahdollisesti korealaistelakoita kaventamalla kilpailuetua, jonka Kiina on laivanrakennusmarkkinoilla saavuttanut: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-await-potential-gains-from-new-us-port-fees/
Korealaisomistuksessa oleva Phillyn telakka käynnistää hankkeen rakentaa ensimmäinen LNG-säiliöalus sitten 70-luvun. Maailman 800 LNG-aluksesta vain kolme on USA:ssa rakennettuja. Washingtonissa päämajaansa pitävä LNG tukiryhmä pitää hanketta kannattamattomana eikä se edistä USA:n kilpailukykyä maailman LNG-markkinoilla: https://splash247.com/philly-shipyard-steps-forward-to-meet-us-lng-carrier-requirements/
Lloyd’s Register ja Pusanin Yliopisto ovat ilmoittaneet strategisesta yhteistyöstä kehittääkseen nestemäisen vedyn kuljetusteknologiaa ja kylmätekniikkasuunnittelua: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/liquefied-hydrogen-carrier-technology-partnership/1501492.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Vähentyneestä liikennemäärästä huolimatta Finnpilot onnistui kääntämään vuoden 2024 tuloksensa positiiviseksi. Luotsauksia suoritettiin yhteensä 16 736 kappaletta ja luotsattuja merimaileja kertyi 294 985. Itämerenluotsaus luo uusia mahdollisuuksia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/nelja-tappiovuotta-takana-finnpilot-saavutti-positiivisen-tuloksen/
AD Ports -yhtiön meriliikenneosasto nappaa ensimmäisen täyssähköisen kantosiipiluotsiveneen: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/noatum-maritime-buys-electric-tugs-and-pilot-boat
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Weekly-Ship-Recycling-Report-12-April-18-April-2025_compressed.pdf
Konttiraportti (Ningbo) viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-4.12-4.18.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/xclusiv-2025_04_22_compressed.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Virossa tuli voimaan uusi lainsäädäntö, joka mahdollistaa maan laivaston voimankäytön ulkomaisia aluksia kohtaan. Lainsäädäntö on voimassa maan sisäisillä ja ulkoisilla aluevesillä sekä talousvyöhykkeellä. Laivasto voi määrätä aluksen pysähtymään, uudelle reitilletai käyttää muita keinoja pakottaa kauppa-alukset muuttamaan kurssiaan tai jopa upottaa sen. Venäjän ulkoministeriön tiedottajan mukaan Venäjä pitää lakia provokaationa: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/russia-claims-new-estonian-legislation-creates-risks-for-baltic-sea-navigation/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Video: viranomaiset ovat pidättäneet ison kaasunkuljetusaluksen (VLGC) Bangladeshissa. Aluksella oli tuhoisa tulipalo STS-operaation aikaan, joka johti useisiin oikeudellisiin toimenpiteisiin. Aluksella on edelleen 34’000 tonnia LPG:tä ja varustamo kärsii $45’000 tappiot päivässä. Asiassa on muutakin epäselvää mm. pakotteiden osalta. Toinen alus on julistettu käyttökelvottomaksi ja romutetaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/bangladesh-seizes-vlgc-captain-nikolas-months-after-lpg-transfer-fire/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Atlantin hurrikaanikausi on virallisesti kesäkuun alun ja marraskuun lopun välisenä aikana. Pitkän aijan keskiarvon mukaan siihen sisältyy 14 nimettyä myrskyä, 7 hurrikaania ja 3 vakavaa hurrikaania. Ilmastoasiantuntijat varoittavat kuitenkin, että tänä vuonna nämä lukemat voivat ylittyä. Keskeisenä tekijänä on El Niño-Southern Oscillation eli ENSO-ilmiö: https://gcaptain.com/forecasts-for-the-2025-atlantic-hurricane-season/
Singaporelaisyhtiö on saanut valmiiksi geoteknisen tutkimusaluksensa uudistustyön. Alus purjehtii Etelä-Korean lipun alla. Se on 76 metriä pitkä ja 20 metriä leveä, siinä on DP2-tason järjestelmä aluksen pitämiseksi paikallaan sekä poratornijärjestelmä, joka voi suorittaa kairauksia aina 300 metriin saakka: https://www.marineinsight.com/shipping-news/kim-heng-unveils-upgraded-geotechnical-survey-vessel-bridgewater-discovery/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Hollannin meripelastus on evakuoinut kaksi loukkaantunutta miehistön jäsentä päin tuulivoimalan perustaa ajaneelta tukialukselta. Tukialus on alueella valmiustehtävissä. Se sai keulaansa lommon. Hollannin poliisi aloittaa tapauksesta tutkinnan: https://www.maritime-executive.com/article/crew-injured-as-offshore-support-vessel-hits-north-sea-wind-turbine
Filippiineillä saarten välisessä liikenteessä oleva lautta on ajanut karille. Onettomuus sattui vilkkaaseen matkustusaikaan pääsiäisenä. Rannikkovartiosto ilmoitti pelastaneensa 506 matkustajaa, mukana useita vauvoja ja lapsia. Alus on rakennettu vuonna 2019 ja se ajoi seitsemän tunnin reittiä kuljettaen matkustajia ja autoja 79 mailia pitkällä reitillä. Varustamo operoi 20 lauttaa saarten välisillä reiteillä: https://www.maritime-executive.com/article/passengers-evacuated-after-ferry-grounds-in-philippines
Aluskierrätys, romutus:
Italialaisvarustamon conro-alus, joka paloi osittain Englannin kanaalissa pari kuukautta sitten, hinataan Antwerpenista Belgiasta, jossa se oli ylösmakaamassa, Aliagaan Turkkiin romutettavaksi. Vuonna 2000 rakennettu 26’000 DWT:n conro, konttialuksen ja roro-aluksen yhdistelmä, purjehti Maltan lipun alla: https://www.maritime-executive.com/article/fire-damaged-conro-departs-for-scrapyard-after-awakening-belgium
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Singaporen ja Malakan salmien merirosvous ja luvaton aluksiin nouseminen ei osoita laantumisen merkkejä. Pääsiäisen aikaan ryöstäjät nousivat kahteen alukseen. Kummassakaan tapauksessa miehistöille ei käynyt kuinkaan eikä tavaraa viety: https://www.maritime-executive.com/article/singapore-strait-robberies-continue-with-msc-boxship-and-tanker-boarded
Intian laivasto aikoo sijoittaa vedenalaisen valvontalaiteverkon Intian valtamereen valvomaan Kiinan sukellusveneiden toimintaa ja suojaamaan merireittejä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-to-launch-advanced-underwater-sensor-network-in-indian-ocean-to-counter-china/
Video: USA:n ilmahyökkäyksen Jemenin Ras Isan polttoainesatamaan aiheuttamia tuhoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-footage-reveals-massive-destruction-at-houthi-run-ras-isa-port/
Kiinalainen risteilyalus on ajanut kahden mailin päästä Taiwanin eteläisestä kärjestä. Kyse on Bermudan lipun alla purjehtivasta risteilyaluksesta, johon mahtuu 1’800 matkustajaa tai kuten taiwanilaiset sanoivat pataljoonan verran sotilaita. Taiwan pitää tätä Kiinan harmaan alueen taktiikkana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-cruise-ship-gulangyu-approaches-taiwanese-coastline/
Historian havinaa:
NOAA:n etäohjatun vedenalaisen robotin (ROV) ohjaajat havaitsivat epätavallisen ajoneuvon Midwayn taistelussa uponneen yhdysvaltalaisen lentotukialuksen lentokonesuojassa. NOAA:n tutkimusalus suorittaa alueella 28-päiväistä kartoitusta, joka on tunnettu luonnonrikkauksistaan ja toisen maailmansodan aikaisessa taistelussa uponneista aluksistaan: https://www.maritime-executive.com/article/noaa-finds-a-flashy-car-inside-the-wreck-of-wwii-carrier-uss-yorktown
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/