Merenkulun uutisia 16.4.2025, päivitetty 19.30: kyberturvallisuudesta, merenkulkijoiden oikeuksista ja kohtelusta sopimus, MSC, MacGregor, tullikaruselli, öljynhinnan laskun vaikutuksista, jäätilanne tänään, USCG:lta tarjouspyyntökysely jäänmurtajasta, Norsepower, raportteja, tapaus ms Sewol, Kiinan halpa teräs uhkaa aluskierrätystä, MSC:n tarina.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

NORMA Cyber (Nordic Maritime Cyber Resilience Centre): https://www.normacyber.no/en/about

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

USA:n rannikkovartiosto on sulkenut merenkulun tietojärjestelmänsä, jonka kautta merenkulkijat ja varustamot pitivät tietonsa ajan tasalla. Alustan sulkeminen on jo aiheuttanut merenkulkijoille ongelmia, kun heitä ei ole voinut ottaa töihin tietojen puuttuessa heidän pätevyyksistään. Vaihtoehtoisina keinona rannikkovartiosto tarjoaa arkisin puhelinta, sähköpostia ja chattisivustoa: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-shutters-homeport-platform-in-blow-to-maritime-industry/

Norjalainen merenkulun kyberturvallisuuskeskus arvioi lunnasvaatimusten ja tietomurtojen olevan edelleen kannattavimmat kyberuhat eikä niiden määrän odoteta laskevan tänä vuonna. Viime vuonna keskus tunnisti 45 toimijaa, jotka kohdistivat toimintansa merenkulkualalle eikä kaikista edes ilmoiteta keskukselle, vaan lunnaat maksetaan niistä ilmoittamatta. Vuosittainen vaihtelu voi olla suurta rikollisuuden luonteen takia: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/threat-from-criminal-campaigns-affecting-maritime-entities-in-nordics-high/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Maailman merenkulkua edustavat hallitukset, varustamot ja työntekijäjärjestöt kokoontuivat viime viikolla YK:n alaisen työjärjestö ILO:n johdolla pohtimaan merityöyleissopimuksen kriittisiä muutostarpeita. Kokouksessa sovittiin useista lisäyksistä, joilla parannetaan merenkulkijoiden työ- ja elinolosuhteita, kuten määritellään merenkulkijat avaintyöntekijöiksi, vahvistetaan kotiutusvaatimuksia, lisätään pakollisia toimia merenkulkijoiden maissakäynnin parantamiseksi ilman viisumia tai erillislupaa ja kehitetään kiusaamisen vastaista työtä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shipping-community-reaffirms-support-for-seafarers-with-groundbreaking-updates-to-ilos-maritime-labour-convention/

Hollantilaisvarustamo on sopinut 15-vuotisen sopimuksen norjalaisyhtiön kanssa neljän dieselsähköisen aluksen vuokrauksesta: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/dutch-vertom-inks-15-year-deal-for-diesel-electric-vessel-quartet/

Singaporelaisyritys on kehittänyt ilmaisen vastaavuuslaskurin IMO MEPC83-kokouksen hyväksymien päästökaupan rajoitusten todentamiseksi ja sakkomäärien laskemiseksi: https://splash247.com/new-calculator-launched-for-shipowners-to-navigate-imos-new-green-deal/

USA:n presidentin määräys telakkateollisuuden kehittämiseksi, merenkulun työvoiman vahvistamiseksi ja USA:n lipun alla purjehtivien alusten määrän kasvattamiseksi. Keskeistä määräyksessä on sen sisältämä aikataulutus. Merenkulun toimintasuunnitelma on oltava 210 päivän kuluessa valmis sisältäen tarkat välitulostavoitteet ja edellyttäen usean ministeriön yhteistyötä: https://gcaptain.com/heres-everything-you-need-to-know-about-trumps-executive-order-to-restore-u-s-maritime-dominance/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Sveitsiläisestä konttivarustamosta on tullut ensimmäinen konttivarustamo, joka operoi 900 aluksen laivastoa. Niistä 609 on omia ja 291 rahdattua alusta. Tuleville vuosille varustamolla on tilauksessa 132 uutta alusta. Varustamon kapasiteetti on tällä hetkellä 6,47 miljoonaa TEU:ta: https://gcaptain.com/msc-makes-history-as-first-container-line-to-hit-900-ship-fleet/

Saksalainen Döhlen perhe lisää omistustaan Ernst Russissa. Perheen omistusosuus kasvoi 54 %:sta 75,3 %:in poikien kasvattaessa omaa omistustaan. Perheenpäällä on suurin osuus 38,5 %. Hampurilaisvarustamo on enemmistöomistajana 25 konttialuksen, yhden irtolastialuksen ja yhden rahtialuksen laivastossa: https://splash247.com/dohles-increase-their-shareholding-in-ernst-russ/

USA:n presidentin tullikaruselli pyörittää markkinoita ja yllätykset seuraavat toisiaan eivätkä rahtiodotukset ole poikkeus: https://www.seatrade-maritime.com/containers/analysts-surprised-by-rate-rise-but-tariffs-are-a-drag

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Venäjän meritse kuljetettujen öljytuotteiden vienti lisääntyi 3,4 % maaliskuussa edellisestä kuukaudesta. Itämeren satamista öljytuotteiden kuljetukset lisääntyivät 6,4 % kuukausitasolla 5,89 miljoonaan tonniin: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-march-seaborne-oil-product-exports-up-3-4-m-m-reuters-calculations-show/

Venäjän öljynhinnan lasku on mahdollistanut länsimaisten varustamojen ja vakuutusten paluun Venäjän öljykuljetuksiin. Venäläisen öljyn viitelaadun Uralsin hinta on ollut selvästi alle $60 hintakaton. Varjolaivaston aluksilla kuljetetaan edelleen Jäämeren ja Tyynen meren satamista. Mutta muutos on käynnissä Itämeren ja Mustanmeren satamissa, joista maaliskuussa kuljetettiin 43 % länsimaisilla aluksilla. Vienti niistä on 60–70 lastia kuukaudessa. Samalla rahtitaso on nousussa alusten kysynnän kasvaessa: https://gcaptain.com/russian-oil-shipments-shift-to-western-tankers-as-prices-slump/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastialusten uudisrakennustilaukset ovat pudonneet kaikissa kokoluokissa 26 % viime vuodesta. Syynä ovat maailmantalouden epävakaus ja markkinoiden rauhoittuminen sekä epävarmuus tulevaisuuden polttoaineista, historiallisen korkeat uudisrakennusten hinnat ja kaksipolttoainealusten lisämaksu, jotka kiihdyttivät pudotusta. Myös käytettyjen alusten hinnat ovat pudonneet: https://www.hellenicshippingnews.com/orderbook-for-all-dry-bulk-vessel-classes-falls-by-26-y-o-y-in-q1/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

MSC Cruisesin uusin risteilyalus on saanut Bureau Veritasin kunniamaininnan aluksen kastetilaisuuden yhteydessä. Varustamolla on kattava sertifiointijärjestelmä ja alus on saanut todistuksen useiden ISO-standardointijärjestelmän sertifiointien täyttämisestä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/msc-world-america-honoured-with-platinum-pearl-award-at-naming-ceremony/

Offshore ja merituulivoima:

Suomalaisen MacGregorin valmistama Horizon-kulkusilta on huomattavasti parantanut tuottavuutta merituulivoimaloiden tukialuksilla, joiden odotetaan huoltavan 10–20 turbiinia päivässä: https://www.maritime-executive.com/features/macgregor-horizon-gangway-sets-new-standard-for-offshore-transfers

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 16.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf   

USA:n rannikkovartiosto on julkistanut tarjouspyyntökyselyn keskikokoisen jäänmurtajan rakentamiseksi kolmessa vuodessa. Tarjouspyyntökysely on suunnattu sekä kotimaisille että ulkomaisille telakoille. Artikkelissa todetaan suomalaistelakoiden kykenevän tuohon 36 kuukauden aikarajassa sen tekemään mutta tarkoitus on samalla lisätä rannikkovartioston ymmärrystä eri toimijoiden kyvykkyyksistä: https://gcaptain.com/us-coast-guard-seeking-information-to-fast-track-icebreaker-construction-to-just-36-months/

Maailman suurin jäänmurtaja ydinkäyttöinen venäläinen Arktika: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-icebreaker-in-the-world/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Oltuaan Euroopan ensimmäinen isoille konttialuksille maasähköä tarjoava satama, Hampuri jatkaa samalla linjalla asentamalla maasähkön kaikkien suurten konttialusten käyttämiin terminaaleihin: https://www.maritime-executive.com/article/hamburg-proceeds-with-shore-power-at-all-terminals-for-large-containerships

Keskeisissä kiinalaissatamissa on häiriöitä kauppasodan keskellä. Kaksi satamaa, joiden kautta pääosa USA:han matkaavasta kaupasta kulkee, ovat lähes autioina tullien aikarajan täytyttyä. Myös alueiden tehdastuotanto on pysähdyksissä ja varastot täynnä. Kiinan viennin USA:han arvioidaan putoavan yli 50 % tulevina vuosina, jonka vaikutus Kiinan BKT:n kasvuun olisi –1,5 %. Lyhyellä aikavälillä pudotus olisi 40 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-busiest-ports-see-a-steep-drop-in-us-bound-shipments-amid-tariff-war/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Norsepower kiihdyttää Rotor Sail tuotantoaan kiinalaistelakan kanssa solmitun yhteisymmärryspöytäkirjan mukaan. Yhtiöt kiihdyttävät sarjatuotantoa, myyntiä, asennuksia ja huoltoa Kiinassa. Norsepower perusti tuotantolaitoksen viime vuonna Dafengiin, Kiinaan: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/norsepower-to-accelerate-rotor-sail-production-under-chic-mou

Sveitsissä päämajaansa pitävä kiinalainen tuulivoima-avusteisia propulsioratkaisuja rakentava yritys toimittaa energianhallintajärjestelmänsä neljään tuulivoima-avusteiseen 113’600 DWT:n säiliöalukseen, joita rakennetaan paraikaa Kiinassa. Brittiläisvarustamon lähes 50 uudisrakennuksesta 34 alukseen asennetaan tuulivoima-avusteinen propulsioratkaisu. Edellä mainittujen neljän lisäksi yhdeksään on sovittu BAR Technologicsin järjestelmä ja seitsemään suomalaisen Norsepowerin järjestelmä: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/wingd-lands-energy-management-system-deal-for-wind-assisted-lr2s

Japanilaisten ja korealaisten telakoiden sijoitukset kiinalaisiin alihankkijoihin sekoittavat USA:n presidentin suunnitelmia kiinalaisalusten ja Kiinassa valmistettujen alusten satamamaksuista. Käykö tässä(kin) asiassa niin kuin tietotekniikkalaitteiden tulleissa: https://splash247.com/japanese-and-korean-yards-with-investments-in-china-on-edge/

Intialaistelakka ja dubailainen terminaaliyhtiön tytäryritys yhdistävät voimansa perustamalla alusten korjaukseen keskittyviä keskuksia Intiaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cochin-shipyard-drydocks-world-partner-to-build-advanced-ship-repair-hubs-in-india/

USA:n suurin laivanrakennusyhtiö: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-shipbuilder/

Etelä-Korean kolme suurta telakkayhtiötä etsivät ostettavia kohteita maailmalta laajentuakseen: https://splash247.com/koreas-big-three-yards-scout-overseas-acquisitions/

Lloyd’s Register yhdessä australialaisen suunnitteluryhmän ja yhdysvaltalaisen energiayhtiön kanssa tekevät yhteistyötä kehittääkseen ydinvoimaa erilaisiin käyttötarkoituksiin. Käyttämällä modulaarista mikroreaktoriteknologiaa (MMR) 2–5 1 MWe:n kapasiteettisella MMR:llä voitaisiin saada voimanlähde 73-metriseen pelastustoimintaan erikoistuneeseen alukseen eristyneille alueille. Alus voisi toimia 8–10 vuotta ilman polttoainetäydennystä ja antaa myös sähköä ulkopuolelle: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-seatransport-and-deployable-energy-developing-nuclear-power-for-ships/

Kiinalaistelakkakonserni CSSC on ilmoittanut tämän vuoden 1. neljänneksen tuloksen nousevan 150–200 % viime vuoden vastaavasta. Konsernin telakat luovuttivat yhteensä 17 alusta tilaajilleen ja sillä oli 333 uudisrakennuksen ruuhka maaliskuun lopussa useista erilaisista alustyypeistä: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/cssc-profit-more-than-doubled-in-first-quarter

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Rotterdamin satamassa testataan ammoniakin polttoainetäydennystä, jotta satama voi tarjota aluksille vaihtoehtoista polttoainetta, josta ei aiheudu CO₂-päästöjä. Testissä siirrettiin -33 ᵒC ammoniakkia 800 m³ aluksesta toiseen. Siirto kesti 2,5 tuntia: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-rotterdam-takes-important-step-in-making-shipping-more-sustainable-pilot-prepares-port-for-safe-bunkering-of-ammonia/

Yhden laitetoimittajan ratkaisu päästöjen mittaamiseksi EU:n päästökaupan vaatimusten täyttämiseksi: https://www.maritime-executive.com/features/navigating-eu-ets-how-shipowners-can-stay-ahead-of-rising-carbon-prices

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Tämän vuoden öljynkysynnän kasvuennuste (OPEC): https://www.hellenicshippingnews.com/opec-cuts-2025-global-oil-demand-growth-forecast/

Tämän vuoden 1. neljänneksen merirosvouden ja aseellisten konfliktien raportti Aasian vesiltä: https://www.seatrade-maritime.com/security/asian-maritime-security-in-q1-surprising-developments-in-the-singapore-strait

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 15: https://shippingtelegraph.com/container-news/drewry-the-world-container-index-increased-3-in-week-15-2025/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-4.5-4.11.pdf

Konttivarustamot, joihin USA:n presidentin Kiinan tullipolitiikka eniten vaikuttaa: https://splash247.com/the-carriers-most-exposed-by-trumps-trade-war-with-china/

LNG-raportti (Lloyd’s Register): https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/2025/fuel-for-thought-lng-report/ 

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Intermodal-Report-Week-15-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/xclusiv-2025_04_14.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n presidentin kauppasota uhkaa aikaan saada maailmanlaajuisen taantuman öljynhintojen viitelaadun hinnanmuodostuskaavan rikkouduttua: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-prices-fall-out-of-their-triangle-as-trumps-trade-war-risks-global-recession/

Kiinan asetettua vientirajoituksia harvinaisille maametalleille, USA kääntyy kohti syvänmeren kaivannaisia: https://www.maritime-executive.com/article/report-white-house-prepares-order-to-buy-rare-earths-from-the-deep-sea

Mitä toimia USA:n pelikirjassa on maailmankaupan hämmentämiseksi? Mistä Kiina ja USA voisivat neuvotella: https://www.maritime-executive.com/editorials/economic-deja-vu-in-white-house-s-trade-dispute-with-china

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

YK:n alaisen maailman työjärjestö ILO:n johdolla käydyt neuvottelut merenkulkijoiden oikeuksista ja reilusta kohtelusta ovat johtaneet hyvään tulokseen. Neuvottelut käytiin ILO:n johdolla merenkulkualan järjestöjen ja merenkulkijajärjestöjen kesken: https://www.hellenicshippingnews.com/ilo-delivers-on-key-worker-rights-and-fair-treatment-for-seafarers/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Italian syyttäjäviranomaiset ovat pysäyttäneet italialaisen lauttavarustamon kolme alusta. Varustamoa syytetään alusten ympäristöasiakirjojen väärentämisestä ja niiden esittämisestä luokituslaitokselle ja alusrekisterille. Tutkinnan ilmoitetaan levinneen valtion viranomaisten lahjonnaksi ja tutkittavana on n. 40 viranomaista: https://www.maritime-executive.com/article/italian-ferry-operator-tirrenia-investigated-on-bribery-and-false-documents

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ruotsalaisen onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta ei ole löytänyt vakuuttavia todisteita, että kiinalaisalus olisi tarkoituksella ankkuriaan pohjassa laahamalla aiheuttanut kahden merikaapelin vahingoittumisen Itämerellä. Syyttäjäviranomainen tutkii tapausta edelleen erillisessä tutkinnassa. Tutkintoja vaikeutti kiinalaisviranomaisten eräiden tutkintatoimenpiteiden kieltäminen aluksella: https://gcaptain.com/swedish-probe-finds-no-conclusive-evidence-of-deliberate-cable-damage-by-chinese-ship/

Eteläkorealaisen matkustajalautan uppoamisesta tehty viimeisin tutkimus osoittaa, että aluksen kaatumisen syynä oli ohjausvirheen seurauksena tapahtuneen lastinsiirtymän aiheuttama vakavuudenmenetys. Vuonna 2014 tapahtuneessa onnettomuudessa 476 matkustajasta 304 menehtyi. Aluksen päällikkö poistui varhaisessa vaiheessa alukselta osallistumatta pelastustoimiin. Lisäksi hän erikseen kehotti miehistöä kertomaan matkustajille pysymään hyteissään, joka lisäsi menehtyneiden määrää. Hän sai oikeudessa murhatuomion: https://www.maritime-executive.com/article/safety-panel-rules-that-sewol-sinking-started-with-a-steering-failure

Yritys hyödyntää Intian valtamerellä olevaa ekosysteemiä uusliberaalina tukikohtana päättyi lopulta jättiläisaallon aiheuttamaan onnettomuuteen: https://www.maritime-executive.com/editorials/saya-de-malha-creating-a-new-nation

Video: Irtolastialuksella puhkesi sunnuntaiaamuna tulipalo Gravesendissä Thames-joella UK:ssa. Alus purjehtii Marshall-saarten lipun alla ja on 180 metriä pitkä. Viranomaiset aloittavat tutkimukset palon syystä, kun tilanne on saatu hallintaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/massive-fire-breaks-out-on-cargo-ship-in-north-kent/

Aluskierrätys, romutus:

Kiinasta virtaava halpa teräs haastaa aluskierrätystelakoiden kannattavuuden, joka vaikuttaa myös Hongkongin sopimuksen toimeenpanoa: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/ship-recyclers-likely-to-face-influx-of-cheap-chinese-steel

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Venäjän UK:n suurlähettiläs kieltää Venäjän uhkan UK:ta kohtaan, vaikka myöntääkin maan asettaneen kuuntelulaitteitta UK:n mannerjalustaan. Ainakin kolmella maalla – USA, Kiina ja Venäjä – on kyky kuuntelulaiteverkoston ylläpitoon niiden yrittäessä jäljittää vihollisen sukellusveneiden liikkeitä. Eniten huolissaan ollaan Venäjän vedenalaisesta sabotaasikyvystä: https://www.maritime-executive.com/article/russian-ambassador-says-subsea-tampering-is-no-cause-for-concern

Iranin laivasto vetäytyy Punaiselta mereltä ja Adenin lahdelta: https://www.maritime-executive.com/article/iran-withdraws-from-the-red-sea

USA:n suurin sukellusvene ydinkäyttöinen Ohio-luokka: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-submarine-ever-built/

Historian havinaa:

Sveitsiläisen konttivarustamon MSC:n perustaja on noussut varustamon terminaalisiiven TiL:n kautta päätekijäksi hongkongilaisen satama- ja terminaaliyhtiön CH Hutchisonin kaupassa. Kuka tämä italialainen miljardööri on ja miten hän on asemaansa päässyt: https://gcaptain.com/msc-founder-emerges-as-key-player-in-19b-global-ports-deal/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/