Mitä tarkoittaa termi:
FAK (Freight All Kind): https://super-internationalshipping.com/what-is-fak-in-shipping/
Mikä yritys tai yhdistys:
ESPO (European Sea Ports Organisation): https://en.wikipedia.org/wiki/European_Sea_Ports_Organisation
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Tekeillä olevan selvityksen mukaan tekoäly tulee olemaan suurin teknologinen muutos seuraavien kymmenen vuoden aikana: https://splash247.com/ai-seen-as-the-tech-shaping-shipping-the-most-in-the-coming-decade/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Miehitysyhtiö OSM Thome perään kuuluttaa tarkoituksenmukaista muutosta sukupuolijakaumaan merenkulussa: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/osm-thome-calls-for-meaningful-change-on-gender-diversity
Miten tasoitetaan naisten pelikenttää merellä? Sitä rajoittavat mm. yhden koon terveydenhuolto, jolla ei ole tarjota esim. naisten hygieniatuotteita satamissa eikä aluksilla, ennakkoluulot urakehityksestä, huoli kiusaamisesta ja ahdistelusta sekä henkilösuojainten puuttuminen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/levelling-the-playing-field
Onko päällystöksi koulutettavien kadettien koulutuksessa sokea piste? Tulisiko kadetin koulutuksessa kiinnittää enemmän huomiota hänen peruskoulutusosaamisensa varmistamiseen: https://splash247.com/a-blank-spot-in-cadet-training/
Venäläisvarustamo Sovcomflot perustelee huonoa tulostaan USA:n pakotteilla ja varoittaa niillä olevan vaikutusta tällekin vuodelle. Voitto putosi 55 % ja tulot 20 % samalla, kun kustannukset kasvoivat 13 %. USA:n pakotteet kohdistuvat varustamon 69 alukseen, joista 54 oli öljy- ja tuotesäiliöaluksia ja 4 LNG-aluksia: https://maritime-executive.com/article/sovcomflot-cites-u-s-sanctions-as-profits-again-plummet-in-2024
USA:n presidentin määräys laivanrakennuksesta ja kansallisesta kauppalaivastosta ei mitenkään ota huomioon miehistöpulaa, joka on todellinen ongelma jo nyt: https://gcaptain.com/mariner-crisis-goes-unsolved-in-new-tump-executive-order/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Onko konttikuljetusten kupla puhkeamassa? Rahdit laskevat pääreiteillä, vaikka varustamot tasapainottavatkin kapasiteettia samalla peläten taloutensa laskua, sotaa ja asiakkaiden luottamuksen menettämistä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/has-container-shipping-s-bubble-burst-
Konttirahdit Kiinasta USA:han ovat myötäilleet USA:n lisätulleja ja ovat laskeneet huomattavasti. Osasyynä on myös laivaajien ennakointitoimenpiteet, jotka tasaavat huippuaikoja. Muualla rahtitaso on ollut melko tasainen: https://www.freightwaves.com/news/as-tariff-window-closes-trans-pacific-ocean-container-rates-tumble
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Öljytuotteiden vienti USA:sta on kapasiteetin ylärajoilla ja vaikuttaa kaupan kasvuun. Uuden kapasiteetin rakentamisen odotetaan kuitenkin parantavan tilannetta: https://www.hellenicshippingnews.com/lpg-trade-growth-will-be-curbed-in-2025-due-to-us-terminal-capacity-limitations/
USA:n öljynvienti Intiaan, maailman 3. suurimpaan öljyntuojaan, oli viime kuussa korkeimmillaan kahteen vuoteen, 357’000 barrelia päivässä. Samalla Intia laajensi öljynsä ostomaiden valikoimaa USA:n pakotteiden painostamana. Öljystä 80 % oli texasilaista. USA vei Etelä-Koreaan ennätysmäärän 656’000 barrelia päivässä, johon vaikuttivat Kiinan 10 % lisätullit. USA:sta Kiinaan vietiin 76’000 barrelia päivässä, vähiten viiteen vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-crude-exports-to-india-hit-over-2-yr-high-in-feb-as-russia-sanctions-bite/
Venäjän mukaan OPEC+ tuotannonlisäykset saatetaan tarvittaessa perua, mikäli markkinat menevät epätasapainoon. Kazakstanista vietiin ennätysmäärä öljyä, joka tasapainotti OPEC+:n päätöksen aiheuttamaa huojuntaa. Kazakstanin öljyntuotanto on monikansallista. Ukrainan isku siirtolinjan pumppuasemaan Venäjällä saattoi aiheuttaa Kazakstanin öljynviennille ongelmia, mutta tiedot siitä ovat ristiriitaisia: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-says-opec-may-reverse-oil-output-after-april-kazakhstan-pledges-cuts/
Venäjän öljytuotteiden vienti väheni helmikuussa 15 %. Syinä olivat laskenut tuotanto, myrskyt, viivästyneet lastaukset ja dronehyökkäykset. Jalostamotuotannosta oli 54 % pois käytöstä helmikuussa. Laukaansuun lastaukset vähenivät 8 %. Mustanmeren raakaöljylastaukset vähenivät 21 %. Arvioiden mukaan lastaukset suoritetaan maaliskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-seaborne-fuel-oil-exports-fall-in-february-data-shows/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastirahti-indeksi nousee. Capesize-luokassa (150’000 tonnia) nousua oli 14 % ja keskimääräinen päiväansio oli $20’084. Panamax-luokassa (60’000–70’000 tonnia) laskua oli 6,7 % ja keskimääräinen päiväansio oli $8’951. Supramax-luokassa rahtitaso pysyi samna kuin aiemmin: https://www.hellenicshippingnews.com/firm-capesize-rates-push-baltic-index-for-third-consecutive-weekly-gain/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Australia lisää merituulivoimaansa myöntämällä kaksi uutta suunnittelulupaa. Toisen tuotanto olisi 2,1 GW ja toisen 1,2 GW: https://maritime-executive.com/article/australia-advances-offshore-wind-energy-granting-two-feasibility-licenses
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset 9.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Kanadan rannikkovartiosto tilaa kaksi uutta polaarimurtajaa: https://www.canada.ca/en/public-services-procurement/news/2025/03/construction-of-new-polar-icebreakers-for-the-canadian-coast-guard.html
USA:n rannikkovartioston jäänmurtaja lähtee Antarktikselta, jossa se avusti jäävahvistettuja kauppa-aluksia niiden huoltaessa USA:n tutkimusasemaa: https://maritime-executive.com/article/uscg-cutter-polar-star-departs-antarctica-marking-49-years-of-operations
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Panaman merenkulkuviranomainen vaatii kaikki laki- ja talousasiakirjat juuri sovitusta satamayhtiökaupasta, jolla kiinalaisomistaja myi osuutensa amerikkalais-sveitsiläiselle yhteenliittymälle. Kauppa liittyy vahvasti USA:n presidentin vaatimukseen palauttaa kanava USA:n hallintaan, jota Panama vastustaa henkeen ja vereen. Kaupan odotetaan myös lisäävän uusia satamahankkeita Panamassa: https://gcaptain.com/panama-maritime-authority-to-review-ck-hutchison-blackrock-port-deal/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Samaan aikaan, kun Helsingin telakka sai jäänmurtajatilauksen Kanadasta, on vancouverilainen telakka saanut tilauksen Kanadan rannikkovartiostolta. Alus tulee polaariluokkaan 2, on pituudeltaan 158 metriä ja leveydeltään 28 metriä. Konetehoa siinä on 40 MW:a ja asimuuttipropulsio. Aluksen suunnittelu, jossa olivat suomalaiset mukana, saatiin päätökseen viime vuonna. Alus tulee tutkimus-, ympäristönsuojelu- ja arktisen alueen turvallisuuden varmistamiskäyttöön: https://gcaptain.com/seaspan-shipyards-awarded-shipbuilding-contract-for-heavy-polar-icebreaker-for-canadian-coast-guard/
Video: täysimittainen ihmisten suorittama maaefektialuksen koeajo on suoritettu ja koeajot tulevat jatkumaan koko alkuvuoden, jonka jälkeen suoritetaan neitsytmatka. Alus on 16,7 metriä pitkä ja sen siipien kärkiväli on lähes 20 metriä. Sen matkustajamäärä on 12. Aluksen huippunopeus on 290 km tunnissa ja toimintasäde 290 km: https://shippingtelegraph.com/videos/regent-crafts-first-passenger-carrying-seaglider-begins-sea-trials/
Kalifornialainen lautakunta on myöntänyt $15 miljoonan tuen kahden akkusähköisen matkustajalautan rakentamiseksi San Diegon ja Coronadon väliseen liikenteeseen. Lauttojen kokonaiskustannukseksi arvioidaan $21 miljoonaa ja toimitus jo vuoden 2026 kolmanella neljänneksellä: https://maritime-executive.com/article/california-awards-15m-grant-to-build-two-electric-ferries-for-san-diego
Maailman suurin LNG-hybridi purjejahti aloittaa neitsytmatkansa kesäkuun 6. 2026. Loistojahti pituudeltaan 220 metriä valmistuu ranskalaisella telakalla. Sen kiinteiden purjeiden pinta-ala on 1’500 m². Vieraille on varattu 54 loistohyttiä. Alus on tarkoitettu Ranskan ja Italian Rivieralle sekä Välimeren ja Adrian meren liikenteeseen. Navigointijärjestelmä on varustettu lisäksi merinisäkkäiden havaintojärjestelmällä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-sailing-yacht-orient-express-corinthian-to-set-sail-in-2026/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Rahdinantajien halukkuus maksaa lisää vihreästä siirtymästä on hidastumassa sääntelemättömillä ja vapaaehtoisuuteen perustuvilla markkinoilla. IMO:n MEPC alakomiteassa huhtikuussa on tarkoitus säätää kriittisistä päivityksistä mutta silti epävarmuus leimaa merenkulkualaa jättäen varustamot ja rahdinantajat etsimään pitkänajan strategiaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-10-billion-opportunity-in-green-shipping/
Valtamerialukset liikkuvat yhä pienemmällä nopeudella. Alkuvuoden aikana keskinopeudet ovat pudonneet LNG-aluksilla 2 % sekä tuotesäiliöalukset ja irtolastialukset lähes saman verran. Kymmenen prosentin lasku nopeudessa voi vähentää päästöjä 20 %. Pitkän ajan vertailussa nopeudet ovat pudonneet vuoden 2008 tasosta n. 20–30 % useimmilla sektoreilla: https://splash247.com/deep-sea-cargo-fleet-moving-at-record-low-speeds/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-10.pdf
Konttiraportti (Drewry) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-fell-again-last-week/
Aasia-Eurooppa FAK-konttirahdit viikolla 10: https://gcaptain.com/asia-europe-container-spot-rates-find-a-floor-for-now/
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/New-Contex-Commentary-2025-week-10.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 10: https://www.gibsons.co.uk/report/navigating-nigerias-oil-trade/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Affinity-Tanker-Weekly-07.03.2025-HSN.pdf
Mistä varjolaivasto ilmeistyi kuljettamaan venäläistä öljyä? Selvitys ei ole kovin mairitteleva eurooppalaisille: https://www.brookings.edu/articles/where-did-russias-shadow-fleet-come-from/
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 10: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Weekly-Ship-Recycling-Report-01-March-07-March-2025_compressed.pdf
Maailmankaupan ostopäällikköindeksi (Platts): https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-near-stabilises-in-february/
Maailmankauppa ja politiikka:
Mitä USA:n presidentti esittää uusiksi satamamaksuiksi kiinalaisille ja kiinalaisvalmisteisille aluksille? Miten määräyksen sanamuotoja tullaan tulkitsemaan? Mm. kuka on operaattori, varustamo vai rahdinantaja: https://www.hellenicshippingnews.com/proposed-us-port-fees-for-chinese-vessels/
USA:n presidentin suunnitelmat rahoittaa USA:n telakkateollisuuden uusi nousu kiinalaisten ja kiinalaisvalmisteisten alusten satamamaksuilla voisi aiheuttaa merikuljetuksille suuret kustannukset ja saisi aikaan uuden toimitusketjun kaaoksen ympäri maailmaa. Käytännössä maksu tulisi koskemaan lähes kaikkia aluksia, nostaisi amerikkalaisten kuluttajien kustannuksia ja kaksinkertaistaisi USA:n vientikustannukset sekä vaikeuttaisi pienten ja keskisuurten yritysten pysymistä markkinoilla: https://www.seatrade-maritime.com/containers/us-shipping-businesses-bankruptcy-warning-over-china-built-vessel-charges
USA:n suunnitelmat kiinalaisille ja kiinalaisvalmisteisille aluksille asetettavista satamamaksuista sekä kiinalaisvalmisteisista lastinkäsittelylaitteista sisältäisi vaatimuksen myös liittolaismaille asettaa vastaavat satamamaksut tai USA uhkaa kostotoimenpiteillä. Tällä USA:n presidentinhallinto pyrkii saamaan maan laivanrakennusteollisuuden nousuun. Lienee ainoa asia, josta kumpikin puolue on samaa mieltä. Kiinan laivanrakennuskapasiteetti on tällä vuosituhannella kasvanut 5 %:sta yli 50 % maailman alustuotannosta: https://www.hellenicshippingnews.com/us-to-levy-fees-on-china-linked-ships-push-allies-to-do-likewise-draft-executive-order-says/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Tyynellä merellä olevan Cook Islandin poliitikot kyseenalaistavat maansa alusrekisterin käytön varjolaivaston alusten rekisteröintiin ja sen vaikutuksesta saarivaltion maakuvaan: https://maritime-executive.com/article/cook-islands-politicians-question-role-support-shadow-fleet
USA on käyttänyt veto-oikeuttaan ja hylännyt Kanadan ehdotuksen erikoisryhmän muodostamisesta ratkomaan Venäjän varjolaivaston ongelmaa. Kanada toimii tämän vuoden G7-maiden puheenjohtajana. USA on myös siirtämässä painotusta Venäjän suunnasta Kiinan suuntaan: https://gcaptain.com/us-vetoes-g-7-shadow-fleet-task-force-plan-signals-more-change/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
DNV on laittanut uudet määräyksensä lausunnolle. Lausuntoaikaa on maaliskuun alusta huhtikuun 12. päivään: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-rules-2025-hearing-period-now-open/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
ESPO:n mukaan sen johtokunnan ja teknisten komiteoiden kokouksissa osallistujista oli naisia 41,33 %: https://www.hellenicshippingnews.com/in-2024-4133-of-port-professionals-participating-in-espo-work-were-women/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
USA:n hurrikaanikeskus teki viime vuodelle erittäin tarkan ennusteen kauden hurrikaaneista ja trooppisista myrskyistä. Nähtäväksi jää onko kyseessä joutsenlaulu USA:n presidentinhallinnon tekemien henkilöstöleikkausten vuoksi. USA:n meteorologisen yhdisryksen mukaan NOAA:n tuottama tieto vastaa $100 miljardia maan talouselämälle, noin kymmenen kertaa enemmän kuin veronmaksajat siitä maksavat: https://gcaptain.com/u-s-national-hurricane-center-delivered-its-most-accurate-forecasts-ever-in-2024/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
USA:n lipun alla purjehtiva säiliöalus Stena Immaculate ja Madeiran lipun alla purjehtiva konttialus Solong ovat törmänneet toisiinsa Humber-joen edustalla vilkkaasti liikennöidyllä vesialueella. Kumpikin alus on tulessa ja molempien alusten miehistöt on evakuoitu. Säiliöaluksen lastina on lentopolttoainetta ja se on yksi kymmenestä USA:n asevoimille polttoainetta toimittavista aluksista: https://www.worldcargonews.com/shipping-logistics/2025/03/tanker-on-fire-after-collision-with-container-ship-in-north-sea/
Pakotteiden alainen säiliöalus, jolla on vähintäänkin epäilyttävä omistus, historia ja lippuvaltio, sekä turkkilainen pieni konttialus törmäsivät toisiinsa lähellä Istanbulia. Konttialus törmäsi ankkurissa olleeseen säiliöalukseen. Säiliöaluksen yhdestä painolastitankista valuu likaista vettä mereen ja miehistö tekee siihen hätäpaikkausta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sanctioned-tanker-struck-by-containership-off-turkey-leaks-polluted-water/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
Huthit varoittavat, jos Israel ei salli humanitäärisen avun tuloa Gazaan huomiseen mennessä, aloittavansa uudelleen hyökkäykset kauppa-aluksia vastaan. Israel on maaliskuun 2. päivästä lukien estänyt avustuskuljetukset, koska Hamas hylkäsi tulitauon jatkamisen: https://splash247.com/houthis-warn-attacks-on-merchant-ships-could-resume-tomorrow/
Kansainvälinen meriturvallisuusyhtiö arvioi valtiollisen toimijan olevan mystisten miinaräjäytysten takana, jotka ovat kohdistuneet Venäjän Itämeren ja Mustanmeren satamisssa käyneisiin säiliöaluksiin. Vaikka iskut eivät vielä vahingoita Venäjän öljynvientiä, se saattaa vaikuttaa maan sotavaaravakuutuksiin: https://gcaptain.com/mystery-mines-state-actor-likely-targeting-tankers-calling-at-russian-oil-ports-ambrey-warns/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/