Merenkulun uutisia 19.11.2025, päivitys klo 12.00: merenkulkijoista, koulutuksesta, nopeasta muutoksesta, Meriaura, jäänmurtosopimus, paluusta Suezin kanavalle, Konecranes, MacGregor, Gasum, ydinvoimasta käyttövoimana, raportteja, merenkulun lainsäädännön kevennyshanke, pakotepäivitys, valtiollinen aluskaappaus, MACS, aluskierrätyksestä.

Mitä tarkoittaa termi:

Involution: https://www.suomisanakirja.fi/involution

Leave something on the table: https://plainenglish.com/expressions/leave-something-on-the-table/

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

NorthStandard: https://en.wikipedia.org/wiki/NorthStandard

WMMF (World Maritime Merchants Forum): https://iumi.com/newsletter-june-2025/world-maritime-merchants-forum-wmmf/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Amazonin robotiikan johtaja kritisoi humanoidirobottien valmistustrendiä teknologian vuoksi. Robotiikan tulisi alkaa käytännön ongelmien ratkaisemisesta sen sijaan, että keskityttään ihmisen kaltaiseen ulkonäköön. Hän myönsi, että jotkin humanoidit ominaisuudet, kuten kävely epätasaisessa maastossa tai portaiden kiipeäminen, voisivat olla hyödyllisiä, mutta korosti, että todellinen haaste on manipulointi ja erilaisten esineiden tarkka käsittely: https://www.linkedin.com/pulse/do-humanoid-robots-miss-point-thetius-xhqxe/

Infoplaza esittelee uuden sovelluksensa, johon se on integroinut kehittyneen matkaoptimoinnin, automaattisen aluksen raportoinnin ja sisäänrakennetun sääntöjen noudattamisen: https://www.hellenicshippingnews.com/infoplaza-launches-i-nav-voyage-optimisation-and-compliance-in-one-platform/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kiina on viimeisten yhdeksän vuoden aikana kaksinkertaistanut kauppalaivastonsa lastinkuljetuskyvyn. Uudisrakennukset käsittävät nyt lähes viidesosan laivastosta. Tonnistolla mitaten Kiina on maailman suurin ja viimeisen kymmenen vuoden aikana sen laivaston kasvu on ollut kaksinkertainen muun maailman laivastoon nähden: https://www.hellenicshippingnews.com/china-owned-fleets-powerful-expansion%e2%80%a8/

Lähes 70 % maissa työskentelevistä laivojen kriittisiä päätöksiä tekevistä varustamojohtajista ei ole koskaan viettänyt päivääkään merellä. Silti nämä päätökset vaikuttavat suoraan merenkulkijoihin, jotka pitävät maailmankaupan liikkeessä – usein valtavan paineen ja arvaamattomien olosuhteiden alla: https://www.linkedin.com/posts/activity-7396098201147195392-cq4q

Alus tulee viikonloppuna satamaan ja miehistö odottaa pääsevänsä käymään maissa pitkän aluksella olon jälkeen. Kuinka käy? Sataman portit ovat lukittuna viikonloppuisin ja voidaan avata ainoastaan hätätapauksessa. Muuttuiko sataman turvatoimi merenkulkijan kriminalisoinniksi? Tapaus sattui Ruotsissa: https://www.linkedin.com/posts/jan-rautawaara-a23b1714_maritime-coastalshipping-maritimesecurity-activity-7396478041079787520-KM0R

Viisitoista kahdeksaa kansallisuutta edustavaa naista, jotka työskentelivät kuudella eri alustyypillä ja arvoasteikolla kadetista kapteeniin, jakoivat kokemuksiaan raskaudesta merellä. Monille naisille maissa vietetty aika oli aluksi epävarma siitä, mihin tukeen, jos mihinkään, heillä oli oikeus. Harva oli saanut etukäteen tietoa oikeuksista tai äitiysajan palkasta, joten heidän oli pakko arvailla tai olettaa pahinta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/adrift-in-a-sea-of-uncertainty-the-challenges-of-pregnancy-at-sea/

Merenkulkijat ovat vaatineet teknisten asiantuntijoiden sijoittamista laivoille ensimmäisille matkoille, joilla käytetään uusia laitteita. Merenkulun energiamurros tuo mukanaan runsaasti uutta laitteistoa, mukaan lukien uusilla polttoaineilla toimivat kaksipolttoainemoottorit, joihin jo ennestään venyneet alusten miehistöt eivät ole tottuneet eivätkä osaa korjata niitä, jos niissä ilmenee toimintahäiriöitä: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/call-for-experts-to-sail-with-new-equipment-on-ships

Filippiiniläisten merenkulkijoiden kysyntä kasvaa tasaisesti, ja alan ennusteet osoittavat 5–7 %:n vuotuista kasvua seuraavien 12–18 kuukauden aikana. ATPI Travel Philippinesin mukaan kansainvälisten laivastojen laajentuminen sekä risteily- ja offshore-alojen elpyminen ovat tämän nousun tärkeimmät syyt: https://www.marineinsight.com/shipping-news/global-demand-for-filipino-seafarers-rises-as-shipping-and-offshore-sectors-expand/

Merenkulun koulutusekosysteemi painii kiihtyvän merenkulun muutoksen kourissa. Asiantuntijat varoittavat operatiivisista paineista, alenevista miehistömääristä ja heikkenevästä vaatimusten noudattamiskulttuurista, jotka rapauttavat miehistöjen ammattitaitoa. Vaikka varustamot tunnistavat uudistuksen tarpeen, harva on yhtä mieltä siitä, miten se tulisi tehdä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-training-strains-under-pressure-eroding-seafarer-skills/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Sähköajoneuvojen laivausten nopea kasvu asettaa painetta merenkululle ja paljastaa kriittisiä puutteita turvallisuusmääräyksissä. Sen on johtanut siihen, että varustamot toimivat itsenäisesti ja asentavat sammutusjärjestelmiä, parantavat miehistön koulutusta ja tekevät yhteistyötä parhaiden käytäntöjen löytämiseksi. Ennen kuin uudet standardit on saatu, yhteistyö ja tiedonjako ovat etulinjassa: https://www.hellenicshippingnews.com/surge-in-ev-vehicle-transportation-exposes-gaps-in-maritime-safety-rules-procurement/

Se on uhkapeliä. Korona-aikakauden huonosti suunnitellut uudisrakennukset otettiin käyttöön ajoissa uusinta kriisiä varten. Mutta joka tapauksessa kysynnän ja tarjonnan rautainen periaate on, että mikä nousee, se myös laskee, sillä markkinat löytävät aina tasapainonsa. Ja rahtihinnat ovat jo siirtymässä normaaliin. Kuten saalistaja odottaa saalista, kärsimys laihoista vuosista saalistusvälien välillä on osa peliä. Niin kauan kuin ihmiset aiheuttavat kaaosta, rahtihintoja ohjaavat edelleen kriisit toisensa jälkeen. Rahtimäärät kasvavat, ja jos kyseessä ei ole korona tai huthi-terrorismi, kyseessä on todennäköisesti jokin muu valitettava häiriö: https://maritime-executive.com/magazine/mr-container-s-revenge

Konttivarustamo CMA CGM ilmoitti maanantaina, että konsernin nettotulos laski 72,6 % ja liikevaihto laski 11,3 % edellisvuoden vastaavasta neljänneksestä. Geopoliittiset ja USA:han keskittyneet kauppajännitteet, jotka vastaavasti hidastivat merenkulkutoimintaa, vaikuttivat merkittävästi tuloksiin. Tulos ennen korkoja, poistoja, veroja ja arvonalentumisia (EBITDA eli liikevoitto) oli yhteensä $2,995 miljardia, missä on 40,5 % laskua: https://www.freightwaves.com/news/cma-cgm-profit-collapses-on-ocean-slowdown

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Tommy Olofsen siirtyy OSM Thome Groupin kaupallisesta johtajasta toimitusjohtajan tehtävään ja ottaa vastaan ​​kaikki johtamisvastuut. Siirto tapahtuu samaan aikaan, kun Finn Amund Norbye jää eläkkeelle OSM Thomen toimitusjohtajan tehtävästä. Amund Norbye nimitettiin konsernin toimitusjohtajaksi Singaporessa toimivan Thome Groupin ja OSM Maritime Groupin fuusion jälkeen toukokuussa 2023. Hän toimi aiemmin OSM Maritimen toimitusjohtajana: https://www.seatrade-maritime.com/ship-management/tommy-olofsen-takes-the-helm-at-osm-thome

Säiliöaluksen myynti ei olekaan enää kovin helppoa. Pelkkä kauppasopimus ei riitä. EU-sääntöjen mukaan myyjän on ilmoitettava viranomaisille, ja saatava joskus jopa lupa, välttääkseen vastuunsa, jos alus myöhemmin päätyy kuljettamaan pakotteiden alaista venäläistä öljyä. Kysymys kuuluukin, kuinka pitkälle myyjän vastuu ulottuu: https://www.hellenicshippingnews.com/sales-of-oil-tankers-is-the-buyers-compliance-the-sellers-risk/

Ukraina on varmistanut yhdysvaltalaisen LNG:n tuonnin Kreikasta kattaakseen talvitarpeensa joulukuusta ensi vuoden maaliskuuhun, kreikkalaiset ja ukrainalaiset viranomaiset kertoivat sunnuntaina: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/ukraine-secures-us-lng-imports-from-greece-to-cover-winter-2025-2026-needs/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

BIMCO:n raportin mukaan Kiinan rautamalmin tuonti on noussut vuositasolla 7 %:a kesäkuun lopun jälkeen. Syynä ovat odotukset julkisen kulutuksen kasvusta ja teollisuustuotannon palautumisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-shipping-number-of-the-week-2/

Meriauran ensimmäinen EcoTrader-uudisrakennus laskettiin vesille ja kastettiin Royal Bodewesin telakalla tiistaiaamuna. Kasteseremonian toimitti yksi aluksen kummitädeistä, Meriauran talousjohtaja Miia Sofia Peltonen: https://www.linkedin.com/posts/meriaura_we-are-thrilled-to-introduce-sofia-vg-today-activity-7395055079587823618-gGd6

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Kiina pyrkii jatkamaan kotimaisten risteilymarkkinoidensa laajentamista pitkän COVID-19-pandemian jälkeisen tauon jälkeen. Viimeisimpien verkkoraporttien mukaan Tianjin Orient International Cruises, joka lanseerattiin kaksi vuotta sitten käynnistämään markkinat uudelleen Tianjinista, on nyt valmiina hankkimaan toisen, suuremman risteilyaluksen. Varustamo ostaa entisen Costa-risteilyaluksen Costa Magician, joka myytiin vuonna 2023 kreikkalaiselle Seajetsille: https://maritime-executive.com/article/china-to-expand-domestic-cruises-by-acquiring-ex-costa-ship-from-seajets

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Logistiikan kannalta Suomi on saari: merikuljetusten osuus kaikista ulkomaankaupan tavarakuljetuksista on yli 95 prosenttia. Vesiväylien pitää siksi olla kunnossa ja käytettävissä – kesällä ja talvella. Suomen merialueilla on jäätä vuosittain marraskuusta toukokuun loppupuolelle asti: https://vayla.fi/tietoa-meista/rekry/tyopaikkana/kimmo-ja-tuomas

Kun puhutaan Arctiasta, monelle tulee mieleen jykevät jäänmurtajat – Urho, Sisu, Polaris, Fennica, Nordica ja Kontio. Ne pitävät kauppamerenkulun liikkeessä, kun pohjoinen Itämeri jäätyy. Mutta Arctian alukset eivät lepää kesälläkään. Väylänhoitoalusten miehistöt huolehtivat siitä, että merenkulun turvalaitteet pysyvät kunnossa ympäri vuoden ja väylät turvallisina kaikille kulkijoille. Tällä kertaa pääsemme mukaan väyläalus Seilin päällikön arkeen: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/seilin-matkassa-raskaita-turvalaitteita-huoltamassa

Huthien äskettäinen ilmoitus Punaisenmeren kautta kulkeviin laivoihin kohdistuvien hyökkäysten tauosta riippuu terroristijärjestön mukaan Israelin ja Hamasin välisen tulitauon pitämisestä. Tämä on kuitenkin edelleen epävarmaa. Eivätkä varustamot eivätkä heidän vakuutusyhtiönsä aio vielä kiirehtiä takaisin lyhyemmälle reitille Suezin kautta: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/red-sea-outlook-remains-uncertain-for-tankers

Suezin kanavaviranomainen (SCA) on optimistinen sen suhteen, että kauttakulut ovat vähitellen palaamassa normaaliksi sen jälkeen, kun kanavassa kulki viikon sisällä kolme CMA CGM:n operoimaa megalaivaa. Vain päivä sen jälkeen, kun YK:n turvallisuusneuvosto äänesti ylivoimaisesti Jemenin hutheja vastaan ​​asetettujen pakotteiden uusimisesta. Huthit ovat pakottaneet alukset välttämään Punaista merta, mutta SCA uskoo nyt, että tilanne on helpottumassa ja megalaivat tekevät paluun kanavalle: https://maritime-executive.com/article/suez-canal-upbeat-about-traffic-rebound-as-cma-cgm-boxships-make-transit

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Suomen satamat jäätyvät joka talvi, ja jääpeitteen laajuudesta ja jäätalven aiheuttamista haasteista riippuen jään keskellä liikkuvia aluksia avustetaan noin 300–3 000 kertaa talvessa. Jäänmurtokausi alkaa tyypillisesti ennen vuodenvaihdetta ja huippusesonki on helmikuussa. Tänä talvena toimintaa ohjaa Arctian ja Väyläviraston välinen uusi kolmivuotinen jäänmurtopalvelusopimus: https://vayla.fi/-/tulevaan-jaanmurtokauteen-lahdetaan-uusilla-sopimuksilla  

Yhdysvaltalainen tutkimusalus Sikuliaq on aloittanut pitkän matkan Etelämantereelle. Alaskassa sijaitsevan aluksen omistaa National Science Foundation (NSF) ja sitä operoi Alaskan yliopiston Fairbanksin kalastus- ja meritieteiden tiedekunta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun alus tekee Etelämantereen retken, sillä sitä käytetään pääasiassa Alaskan ja Tyynenmeren luoteisosan vesillä. Ensi vuoden alusta alkaen 80-metrinen alus tukee kolmea Etelämeren tutkimusprojektia, jotka aiemmin oli suunniteltu aluksille, joiden sopimukset NSF:n kanssa ovat päättyneet: https://maritime-executive.com/article/alaska-based-research-vessel-to-support-u-s-antarctic-expedition-in-2026

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Suomalainen Konecranes on saanut tilauksen neljästä sähköisestä konttitrukista slovenialaiseen Koperin satamaan, joka uudistaa toimintaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/slovenian-seaport-continues-to-modernize-operations-with-repeat-order-for-four-electric-konecranes-rtgs/

Video: irtolastialus lähtee satamasta: https://www.linkedin.com/posts/iamcs-academy_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-activity-7392855103873101824-9uMs

Marokon kauan odotettu uudelleenlastauskeskus, Nador West Med Port, saatetaan avata odotettua aikaisemmin. Marokon parlamentissa viime viikolla pidetyssä budjettiesityksessä infrastruktuuri- ja vesiministeri paljasti, että satama on täysin valmis. Ministeri lisäsi, että satamakompleksi voisi aloittaa toimintansa vuoden 2026 loppuun mennessä, lähes vuotta aiemmin kuin suunniteltu avajaisaika vuonna 2027: https://maritime-executive.com/article/morocco-s-nador-west-med-port-to-start-up-ahead-of-schedule

Venäjän Novorossijskin satama jatkoi öljyn lastausta sunnuntaina kaksi päivää sen jälkeen, kun toiminta keskeytettiin Ukrainan ohjus- ja lennokki-iskun jälkeen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oil-shipments-resume-at-russias-novorossiysk-port-after-ukrainian-attack/

APM Terminals on allekirjoittanut $550 miljoonan sopimuksen uuden konttiterminaalin rakentamisesta Bangladeshiin. 30 vuoden toimilupa Laldia Container Terminalille Chattogramissa mahdollistaa suurempien alusten vierailun maan suurimmassa satamassa: https://splash247.com/apm-terminals-signs-550m-port-deal-in-bangladesh/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen MacGregor on saanut lastinkäsittelylaitteita koskevan tilauksen yhdeksään uuteen Finnlinesin, Grimaldin ja Minoan ropax-aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/macgregor-secured-order-for-nine-new-ropax-vessels-for-finnlines-grimaldi-and-minoan-lines/

Ydinkäyttöisen jäänmurtaja Stalingradin kölinlaskuseremonia pidettiin tiistaina Baltian telakalla Pietarissa. Stalingrad on seitsemäs jäänmurtaja Project 22220 -sarjassa. Arktika, Ural, Sibir ja Yakutia purjehtivat jo arktisilla vesillä murtaen jäätä säiliöaluksille ja muille Koillisväylää pitkin purjehtiville aluksille. Kaksi jäänmurtajaa, Chukotka ja Leningrad, ovat rakenteilla Baltian telakalla, ja niiden odotetaan toimitettavan Rosatomflotille vuosien 2026 ja 2028 loppuun mennessä: https://www.thebarentsobserver.com/news/putin-i-am-confident-that-the-new-icebreaker-stalingrad-will-bear-this-proud-name-with-dignity/440722

Video: Muinaisista puualuksista nykyaikaisiin megalaivoihin, meriteknologian matka on ollut kerrassaan poikkeuksellinen: https://www.linkedin.com/posts/williams-brothers-brazil-603487252_the-evolution-of-ships-8000-bc-2025-activity-7396154384897802240-gMFN

Viimeisten 25 vuoden aikana laivanrakennus on muuttunut merkittävästi ja vanha SHIP 2000 laivanrakennuksen sopimuspohja, jota Pohjoismaissa on laajalti käytetty, on käynyt riittämättömäksi. Siksi viime vuonna aloitettiin sen uusiminen. Uusi SHIP25 on kokonaisvaltainen uudistus suunniteltu vastaamaan tämän päivän säädöksiä sekä teknisiä ja kaupallisia realiteetteja: https://www.hellenicshippingnews.com/ship25-a-new-standard-form-shipbuilding-contract-for-a-new-era/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen Gasum alkaa julkaista FuelEU Maritime vaatimuksenmukaisuusyksiköiden hintoja kotisivuillaan: https://www.hellenicshippingnews.com/gasum-begins-publishing-the-price-of-fueleu-maritime-compliance-units/

Video: rungon puhdistus kasvustosta: https://www.linkedin.com/posts/lloyds-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7396092772027482112-9V-2

Ydinvoimaan kohdistuva kiinnostus näyttää viime aikoina lisääntyneen. Suurin osa tästä tulee suurilta luokituslaitoksilta. Kaikki ovat äskettäin julkaisseet tutkimuksia, jotka vahvistavat ydinvoiman elinkelpoisuuden päästöttömänä energialähteenä. Ja laivanrakentajat ja suunnittelijat alkavat esittää konkreettisia ehdotuksia: https://www.motorship.com/nuclear/nuclear-to-the-fore-again-as-net-zero-strategy-stalls/1506249.article

Espanjan Gijónin sataman Musel Energy Hub -terminaali on käynnistänyt uuden BioLNG-polttoaineen toimituspalvelun aluksille, mikä edistää Espanjan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/gijon-port-launches-biolng-bunkering/1506114.article

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Nikkari-Pertin luotsitikkaat / -portaat: https://www.linkedin.com/posts/panagiotis-katsinellos-phd-researcher-frina-fimarest-mhesgb-a6614140_safe-boarding-combination-ladderphoto-of-activity-7396136164199636992-F0S2

Tutkimuksen mukaan huolitsijat jättävät hyödyntämättä 3–5 %:a bruttotulostaan laskuttamattomina maksuina, alihinnoiteltuina reitteinä ja väärinohjattuna kapasiteettina: https://www.hellenicshippingnews.com/forwarders-leave-3-5-of-gross-profit-on-the-table-warns-ontegoscloud/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 47: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-over-one-month-high-on-stronger-capesize-rates/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Bancosta-Weekly-2025-46_compressed.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Intermodal-Report-Week-46-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/xclusiv-2025_11_17-1.pdf

Polttoaineraportti /ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook-3/

Maailmankauppa ja politiikka:

EU-komissio arvioi euroalueen talouden kasvavan odotettua nopeammin tänä vuonna. Syynä on alkuvuoden viennin kasvu odotettavissa olleiden tullien edellä. Bruttokansantuotteen kasvu 20 euromaassa odotetaan olevan 1,3 %:a aiemman 0,9 %:n sijaan: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-to-grow-faster-than-expected-in-2025-eu-commission/

Kiinan talouden hidastuminen, romahtavat kiinteistömarkkinat ja työpaikkojen voimakas ”involuutio” jättävät monet työntekijät – erityisesti nuoret – uupuneiksi, huonosti palkatuiksi ja syvästi pessimistisiksi. Kasvava työttömyys, laskevat omaisuusarvot ja kova kilpailu ovat muuttaneet vuosien nopean kasvun pysähtyneisyyden, ahdistuksen ja maan tulevaisuuteen kohdistuvan luottamuksen heikkenemisen vyöryksi: https://asiatimes.com/2025/11/chinas-people-are-on-a-grueling-treadmill/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt säädöshankkeen, jossa tehdään muutoksia merenkulun sääntelyyn. Muutosten tavoitteena on vähentää hallinnollista taakkaa ja sujuvoittaa sääntelyä. Tavoitteena on myös edistää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuottavuutta. Säädöshankkeessa muutoksia tehtäisiin muun muassa merenkulkijoiden pätevyyskirjoja ja alusten miehitystä koskevaan sääntelyyn sekä alusturvallisuutta koskevaan sääntelyyn. Muutoksia tehtäisiin laivaväkilakiin, miehitysasetukseen, alusturvallisuuslakiin, liikennepalvelulakiin, merilakiin ja mahdollisesti vesiliikennelakiin: https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/merenkulun-saantelya-sujuvoitetaan-saadoshanke-kayntiin

EU:n, UK:n ja USA:n pakotteiden päivityspaketti: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-uk-and-us-sanctions-updates/

Greenpeace vaatii uraanin kaupan lopettamista Ranskan ja Venäjän välillä raportoituaan sen jatkuneen lähes kolmen vuoden tauon jälkeen. Järjestö julkaisi kuvia käytettyä uraania sisältävistä konteista, joita lastataan rahtialukseen Dunkerquen satamassa matkalla Venäjälle: https://maritime-executive.com/article/greenpeace-france-photographs-uranium-loaded-on-ship-for-export-to-russia

Samaan aikaan, kun lentotukialus USS Gerald R. Ford saapui Karibialle, USA:n ulkoministeri Marco Rubio ilmoitti, että maan ulkoministeriö aikoo nimetä Venezuelan Cartel de los Solesin ulkomaiseksi terroristijärjestöksi. Tämä on virallinen nimitys, jonka nojalla USA:n lain mukaan voidaan asettaa terrorismin vastaisia ​​pakotteita ryhmälle: https://maritime-executive.com/article/as-uss-ford-arrives-rubio-lists-venezuelan-cartel-as-a-terrorist-group

Fortescuen puheenjohtaja vaati COP30-kokouksessa puhuessaan merenkulkualaa paljastamaan roistot, jotka käyttivät gangsteritaktiikoita IMO:n nettonollapäästökehyksen (NZF) viivästyttämiseen. IMO:n ilmastotoimien johtajan järjestämässä ja Lloyd’s Registerin moderoimassa COP30-kokouksessa kysyttiin: Kuinka estämme uuden fiaskon seuraavassa MEPC-ES2-kokouksessa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/fortescue-s-forrest-says-thugs-and-gangsters-delayed-imo-nzf

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Iranin islamilaisen vallankumouskaartin (IRGC) tekemä Marshallinsaarten lipun alla purjehtivan 73’000 DWT:n säiliöalus ms Talaran (IMO 9569994) takavarikointi on edelleen mysteeri. Takavarikon taustalla voi olla toinen kahdesta syystä tai niiden yhdistelmä. Ensimmäinen mahdollisuus on salakuljetuksen vastainen operaatio. Toinen, joka ärsytti IRGC:tä ja provosoi heidän kostotoimiaan, oli säiliöalus Falconin ja sen arvokkaan nestekaasulastin menetys 18. lokakuuta aluksen ollessa matkalla huthien hallitsemaan Ras Isan satamaan: https://maritime-executive.com/article/mystery-surrounds-iran-s-seizure-of-tanker-in-gulf-of-oman

Talaran säiliöaluksen miehistö on turvassa ja alus on ankkuroituna Iranin Bandar Abbasin sataman edustalla. Kaikkien miehistön jäsenten kerrotaan olevan turvassa. Miehistöön kuuluu 21 merenkulkijaa. Yhteys alukseen katkaistiin 14. marraskuuta, kun se purjehti kansainvälisillä vesillä korkearikkisen kaasuöljylastin kanssa matkalla Singaporeen: https://gcaptain.com/tanker-crew-safe-after-iran-seizure-vessel-manager-says/

Kolme kansimiestä joi ja lauloi miehistön ruokailutilassa keskiyöllä. He joutuivat riitaan neljännen miehistön jäsenen kanssa, jota he löivät nyrkillä, tuolilla ja uhkasivat aseella. Aluksen päällikkö ilmoitti pahoinpitelystä varustamolle. Saatuaan tietää kohtalostaan, kolmen kansimiehen kerrottiin juoneen yhdessä hyteistään ja suunnitelleen vaativansa kapteenia kumoamaan käskyn. Kolmikon kerrottiin myös suunnitelleen aluksen hallintaan ottamista. Rannikkovartiosto nousi alukselle järjestyksen palauttamiseksi ja pidätti heidät: https://maritime-executive.com/article/three-crewmembers-charged-with-attempting-to-break-captain-s-door-with-axe

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Luokituslaitos DNV ja World Maritime Merchants Forum (WMMF) ovat julkaisseet uuden ohjeen auttamaan varustamoita toimimaan esiin nousevissa haasteissa, joita tulee kasvihuonekaasujen vähentämisen myötä: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-and-wmmf-publish-guide-to-support-shipowners-path-to-net-zero/

Brittiläinen merivakuuttaja NorthStandard ennakoi jäsenilleen 5 %:n nostoa ensi vuoden P&I-vakuutusmaksuihin, johtuen markkinoiden ennakoimattomuudesta ja riskikehityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/northstandard-takes-prudent-position-on-pi-premiums-with-modest-renewal-increase/

Kiinan P&I-klubi (CPI) on perustanut Hong Kong Shipowners Mutual Assurance Association Limitedin. CPI:n mukaan Hong Kong P&I-klubin perustaminen on strateginen askel Hongkongin asettamiseksi johtavaksi merivakuutuskeskukseksi, joka tarjoaa virtaviivaisia ​​ja kokonaisvaltaisia ​​P&I-ratkaisuja. Samaan aikaan Hongkongin alusrekisteri muuttaa sääntöjään merkittävän alusmäärän poistumisen seurauksena: https://splash247.com/hong-kong-pushes-back-with-new-pi-club-and-flag-flexibility/

Järjestöt ja yhdistykset:

Valtamerten muovijäteongelmaa ratkaisemaan on perustettu uusi järjestö Maritime Association for Clean Seas (MACS): https://www.hellenicshippingnews.com/launch-of-new-alliance-maritime-association-for-clean-seas-macs-to-tackle-ocean-plastic/

John Nurmisen säätiön julkaisu: https://jnfoundation.activehosted.com/index.php?action=social&chash=b6edc1cd1f36e45daf6d7824d7bb2283.739&s=92f01d454f753e1ec2e5e003f1e6dc37

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: hollantilainen rahtilaiva Eemslift Hendrika taisteli 15-metrisiä aaltoja ja äkillistä sähkökatkosta vastaan ​​Norjan rannikolla – todellinen muistutus siitä, kuinka nopeasti olosuhteet merellä voivat kärjistyä ja kuinka tärkeitä turvallisuus, valmius ja tiimityö todella ovat. Helikopterievakuoinneista hinaaja-apuun, tämä operaatio osoitti, kuinka virastojen välinen yhteistyö on elintärkeää alusten – ja ihmishenkien – pelastamisessa: https://www.linkedin.com/posts/londonmaritimeinstitute_maritime-logistics-shipping-activity-7395101015651434496-ptgY

Merenkulkijoiden Point Nemo -todellisuus. Se sijaitsee 2’688 km:n päässä lähimmästä maasta. Tietyinä hetkinä, kun kansainvälinen avaruusasema ohittaa sinut noin 400 km:n korkeudessa, lähimpänä tätä pistettä olevat ihmiset ovat itse asiassa astronautit, ei kukaan maan päällä. Olet kauempana maasta kuin kukaan muu ihminen tällä planeetalla voi olla. Pelastajat eivät pääse luoksesi suoraan, koska etäisyys ylittää useimmat toiminnalliset rajat, ja alukset, jotka pystyvät muuttamaan reittiä, voivat olla päivien päässä: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_seafarers-maritimesafety-pointnemo-share-7396426776937213952-Roju

Video: eivät ainoastaan ​​luotsit voi loukkaantua tai kuolla luotsitikkaiden takia. Tikkaiden asennuksen aikana sattuu paljon onnettomuuksia: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_dangerousladders-weeklyladdermisery-activity-7393278813515816960–QcD

Turkin lipun alla purjehtiva LPG-säiliöalus on syttynyt liekkeihin sen jälkeen, kun tunnistamaton ammus osui siihen purkauksen aikana Ukrainan Izmailin satamassa maanantaina. Koko miehistö evakuoitiin turvallisesti ilman loukkaantumisia, vaikka tulipalo jatkui tiistaina. Splash-lehti kuvaili eilen tilannetta yhä vakavammaksi ja epävakaammaksi Mustanmeren ja Tonavan käytävällä: https://splash247.com/turkish-lpg-carrier-ignites-as-black-sea-security-crisis-deepens/

Romanian viranomaiset päättivät tiistaiaamuna 18. marraskuuta sallia Ceatalchioin asukkaiden palata koteihinsa. LPG-säiliöalus, joka syttyi tuleen Ukrainan puolella venäläisen droonin hyökkäyksen jälkeen lähellä Romanian vastaista jokirajaa, jatkaa palamista, mutta säiliöt on jäähdytetty ja hätätilanteen riskiä on vähennetty: https://shippingtelegraph.com/tankers/romania-evacuation-order-lifted-after-russian-drone-strike-in-ukraine-ignites-lpg-tanker/

Aluskierrätys, romutus:

Tällä hetkellä Etelä-Aasian osuus maailmanlaajuisesta laivojen kierrätystoiminnasta on 80–90 % (Bangladesh, Intia ja Pakistan). Jos maailmanlaajuinen kysyntä kasvaa ennusteiden mukaisesti, nykyiset keskukset eivät pysty vastaamaan siihen yksin. Teollisuus tarvitsee uusia toiminta-alueita, monipuolista infrastruktuuria ja laajempaa työvoimaa. Monet kehitysmaat ovat voivat hyötyä tästä nousevasta taloudellisesta mahdollisuudesta. Afrikka on kuitenkin vaarassa olla kykenemätön hyödyntämään tätä kysyntää Bamakon yleissopimuksen, yhden maanosan tärkeimmistä ympäristösopimuksista, luomien rajoitusten vuoksi: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-bamako-convention-cuts-africa-out-of-the-ship-recycling-industry

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Viime viikolla, 11.–17. marraskuuta, ReCAAP ISC:lle ilmoitettiin kaksi aseellista ryöstöä Aasiassa (yksi CAT 3 -tapaus ja yksi CAT 4 -tapaus). Molemmat tapaukset sattuivat aluksilla, jotka olivat matkalla Singaporensalmen (SS) liikennejakojärjestelmän (TSS) itään suuntautuvalla kaistalla 16. marraskuuta 2025. Kummassakin varastettiin koneen varaosia ja toisessa ryöstäjät olivat aseistautuneita. Kukaan ei loukkaantunut: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/armed-robbery-against-bulker-and-tanker-in-asia-during-11-17-nov/

Video: Nato joukkojen komentokeskus on julkaissut harvinaisen videon sukellusveneestä, joka torpedoi käytöstä poistettua alusta. Video on kuvattu teräväpiirtona suoraan aluksesta. Kölin alla räjähtävän raskaan torpedon valtava voima on tunnettu, mutta sitä ei usein nähdä niin läheltä: https://maritime-executive.com/article/nato-video-shows-devastating-impact-of-a-heavyweight-torpedo

Kolumni: vaikka NATO on vahvistanut läsnäoloaan Itämerellä, alue ei ole sen sisämeri. Venäjällä on edelleen kyky ja halu kiistää NATO:n merenherruus. Tämä näkyy paitsi sotilaallisessa toiminnassa myös informaatiovaikuttamisessa. Itämeren strateginen asema korostuu erityisesti tilanteissa, joissa Venäjä pyrkii suojaamaan omia intressejään, kuten öljykuljetuksiaan, lisäämällä merivoimiensa toimintaa ja valvontaa alueella: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/itameri_-_maailmanpolitiikan_peili_ja_strateginen_nayttamo.7998.news

Historian havinaa:

Blue Originin New Glenn -raketti nousi onnistuneesti kiertoradalleen toisen kerran 13. marraskuuta 2025. Vaikka toinen laukaisu ei ole koskaan yhtä hieno kuin ensimmäinen, tämä tehtävä on silti merkittävä monella tapaa. Ensinnäkin se laukaisi kaksi NASA:n ESCAPADE-avaruusalusta, jotka ovat matkalla Marsin kiertoradalle tutkimaan planeetan magneettista ympäristöä ja ilmakehää. Ja toiseksi, mikä on Blue Originin kannalta tärkeää, New Glennin ensimmäisen vaiheen kantoraketti palasi onnistuneesti Maahan ja laskeutui proomulle merellä: https://maritime-executive.com/editorials/blue-origin-lands-its-booster-rocket-on-a-barge-at-sea

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/