Merenkulun uutisia 17.11.2025, päivitys klo 12.00: pehmeistä taidoista, elektro-optinen kuvantaminen meritilannekuvaan, merenkulkijapulasta, tarkistuslistoista suunniteltuihin hallintakeinoihin, Suomen riippuvuudesta merenkulusta, öljyä varastoituu merelle, sääasemien modernisointi pohjoisella merireitillä, raportteja, ohjeita riskienhallintaan, Iran pidätti säiliöaluksen.

Mitä tarkoittaa termi:

Soft skills: https://en.wikipedia.org/wiki/Soft_skills

Electro-optical imaginery: https://www.imsar.com/portfolio/electro-optical/

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Uusi teknologia työturvallisuuden alalla. Kyseessä on älykäs turvavaljas, joka valvoo työntekijöiden turvavöiden kiinnitystä korkealla tehtävien töiden aikana, auttaa suojaamaan heitä ja vähentämään riskejä. Saipemin suunnittelema innovaatio yhdistää anturit ja tekoälyn. Jos putoamissuojausjärjestelmään ei ole yhteyttä tai se on virheellinen, laite lähettää äänisignaalin, joka hälyttää käyttäjän ja esimiehen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/saipem-launches-ai-enabled-lisa-hyper-harness-for-safer-work-at-height/

Maailmankauppa perustuu luottamukseen mutta jokainen kauppasuhde alkaa nollasta. Digital Container Shipping Association (DCSA) on julkaissut Identity Exchange -sovelluksen, joka yksinkertaistaa ja parantaa tunnistamisen varmentamista merenkulussa ja logistiikassa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-digital-container-shipping-association-dcsa-launches-identity-exchange-to-strengthen-identity-verification-in-container-trade/

Elektro-optinen kuvantaminen on tullut täydentämään satelliittitilannekuvaa, joka mahdollistaa nopeamman tiedon oikeellisuuden vahvistamisen, petollisten toimien havaitsemisen ja jatkuvan meritilannekuvan: https://www.hellenicshippingnews.com/electro-optical-eo-imagery-bringing-maritime-intelligence-into-focus/

USA:n rannikkovartioston lopullisen kyberturvallisuussäännön tultua voimaan 16. heinäkuuta 2025 ja koulutusvelvoitteen määräajan 12. tammikuuta 2026 mennessä meriliikennejärjestelmää painostetaan käsittelemään kyberriskiä operatiivisena todellisuutena. Kaksi ääntä, yksi meriteknologiayritykseltä ja yksi turvallisuus- ja riskijohtajalta, viittaavat samaan vastaukseen: Jos ala haluaa joustavuutta, sen on siirryttävä tarkistuslistoista kohti suunniteltuja hallintakeinoja, mitattavaa hygieniaa ja sopimuksia, jotka luovat vastuuta: https://maritime-executive.com/magazine/cyber-proofing

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulun henkilöstöpulasta on nopeasti tulossa yksi vuosikymmenen suurimmista haasteista. Singaporesta Kööpenhaminaan laivanvarustajat ja -päälliköt kamppailevat pätevän miehistön vähenemisen kanssa laivastojen kasvaessa suuremmiksi, monimutkaisemmiksi ja teknisesti edistyneemmiksi. Luvut ovat vakavasti otettavia: International Chamber of Shipping ennustaa lähes 90’000 päällystöhenkilön vajetta vuoteen 2026 mennessä. Koko alalla on yksi yhtenäinen teema: pula vanhemmasta päällystöstä, erityisesti päälliköistä ja konepäälliköistä. Pätevyyden lisäksi on yhä haastavampaa löytää merenkulkijoita, joilla on oikea ajattelutapa, pehmeät taidot ja rehellisyys: https://splash247.com/shipping-broadens-the-search-for-seafarers/

Suomi on vahvasti riippuvainen merenkulusta, mutta miten voimme varautua tulevaan ja turvata merialan kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa? Meriakatemianssa edustettuna oli mm. kansanedustajia Liikenne- ja viestintävaliokunnasta, Talousvaliokunnasta, Valtiovarainvaliokunnasta, Eduskunnan meriryhmästä sekä viranomaispuolelta ja hallinnosta Liikenne- ja viestintäministeriön, Valtioneuvoston kanslian, Väylän, Traficomin, Merivoimien ja Rajavartiolaitoksen edustajia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriakatemia-2025-meriklusterin-tulevaisuus-muuttuvassa-turvallisuusymparistossa/

Filippiinien merenkulkijat edustavat yli neljännestä maailman merenkulkualan työvoimasta. Miehitysalan taloudelliset vaikutukset maan talouteen ovat kuitenkin jääneet pitkälti arvailujen varaan. Uusi tutkimus luo nyt selkeän kuvan alasta ja haastaa viranomaiset varmistamaan, että maailmanlaajuinen merenkulkuala ei menetä luottamustaan ​​merenkulkijoihinsa. Maan merenkulkuala tuotti yhteensä $17 miljardin arvosta taloudellista toimintaa vuonna 2024: https://maritime-executive.com/article/study-seafarers-boost-philippines-economy-by-17b-per-year

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Aasian konttikuljetusten spot-hinnat erosivat tällä viikolla Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoiden välillä: https://gcaptain.com/asia-spot-rates-split-as-transpacific-sinks-and-asia-europe-surges/

Hapag-Lloydin mukaan yhdeksän kuukauden voitot laskivat, kun maailmanlaajuiset kauppakiistat johtivat epätasaiseen kysyntään ja alensivat rahtihintoja: https://www.freightwaves.com/news/trade-volatility-hits-hapag-lloyd-profits

Maailmanlaajuisesti toimiva ranskalainen konttivarustamo ja logistiikkayhtiö CMA CGM jatkaa investointejaan strategisesti tärkeillä alueilla ja vahvistaa Ranskan lipun alla olevaa tonnistoa liputtamalla uudet kymmenen isoa konttialustaan maan lipun alle: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-the-group-continues-to-invest-in-its-strategic-regions-and-strengthens-its-french-flagged-fleet-with-the-arrival-of-ten-new-24000-teu-lng-powered-vessels/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Raakaöljyä kuljettavien säiliöalusten markkinat jatkavat vahvaa kasvuaan, jota tukee öljyn varastoituminen merelle. VLCC-luokan alusten käyttöaste on 57 %, korkein sitten vuoden 2020, samoin kuin rahtitasokin, joka tosin on laskenut viime viikon huipusta: https://www.hellenicshippingnews.com/is-the-dirty-tanker-rally-coming-to-an-end/

Venäjän raakaöljystä ja jalostetuista tuotteista saamat tulot pienenivät jälleen lokakuussa johtuen laskeneesta viennistä ja alentuneista hinnoista: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-and-fuel-export-revenues-continued-to-slide-in-october-iea-says/

Pakotteiden kohteena oleva Venäjän Arctic LNG 2 -laitos on alkanut rajoittaa kaasuntuotantoa lokakuussa saavutettujen ennätysten jälkeen, koska talvijään kertyminen vaikeuttaa kaasun vientiä: https://gcaptain.com/russias-arctic-lng-2-cuts-gas-output-ahead-of-winter-challenges/

Abu Dhabissa toimiva Al Seer Marine, IHC:n ADX-listattu tytäryhtiö, on saanut päätökseen kaupallisen meriliikennedivisioonansa laajennuksen ensimmäisen vaiheen. Laajennus on merkittävä virstanpylväs, sillä sen laivasto on saavuttanut 18 alusta vain kolmessa vuodessa: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/al-seer-marine-achieves-fleet-of-18-vessels-in-just-three-years/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Guineassa sijaitsevan Simandoun rautamalmiprojektin luvut lähestyvät liioittelua. Rio Tinto, joka on esiintymän toisen puolen (lohkot 3 ja 4) pääsijoittaja, odottaa tuon osan tuottavan noin 10 miljoonaa tonnia korkealaatuista malmia vuoteen 2026 mennessä ja nousevan asteittain noin 60 miljoonaan tonniin seuraavan kolmen vuoden aikana. Maritime Strategies Internationalin johtajan mukaan lisämäärät aiheuttavat merkittävän häiriön maailmanlaajuisessa rautamalmin tarjonnassa, mutta varovaisuuteen on edelleen syytä: https://splash247.com/is-the-dry-bulk-market-overestimating-simandous-impact/

Wallenius SOL ja Holmen ovat allekirjoittaneet pitkäaikaisen toimitussopimuksen, joka kattaa korkealaatuisen pahvin viennin Holmenin tehtaalta Iggesundista: https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-sol-ska-frakta-kartong-for-holmen/

Reaktiivisuus ja ailahtelevaisuus ovat irtolastimarkkinoiden uudet vakiot, joita edesauttaa konekivääriuutisointi ja epäselvät poliittiset päätökset: https://www.hellenicshippingnews.com/ramp-up-of-market-responsiveness/

Kylmäkuljetusalus Avunda Reefer on venäläisen Lilium Shipping Companyn omistuksessa ja sillä on yhteyksiä Krimin miehitysjoukkoihin. Alus on 132 metriä pitkä ja se on risteillyt Barentsinmerellä Norjan arktisen rannikon ulkopuolella yli kahden viikon ajan. Alus purjehtii Panaman lipun alla ja sitä hallinnoi virallisesti Yustat Group, Maltalla rekisteröity yritys. Saatujen tietojen mukaan Avunda Reefer ja sen omistajat ovat osa kansainvälistä kalamafiaverkostoa: https://www.thebarentsobserver.com/news/reefer-with-shady-connections-to-occupied-crimea-is-zigzagging-outside-norways-arctic-coast/440576

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Norjalainen ja offshore- varustamo Solstad Maritime ASA (SOMA) on ilmoittanut, että vuonna 2014 rakennettu Normand Ocean -rakennustukialus (CSV) on saanut uuden kolmivuotisen sopimuksen norjalaisen sukellusyhtiö DeepOcean AS:n kanssa: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/solstad-maritime-inks-three-year-csv-contract-with-deepocean/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Varjolaivaston alukset valtasivat paalupaikan Pohjoisella merireitillä eikä Venäjän merireittien hallinto, joka aiemmin tarjosi ajantasaista julkista tietoa arktisesta laivaliikenteestä, ei enää toimita luotettavaa dataa. Tähän mennessä vuonna 2025 merireitin alusten rahtimäärä on ollut yhteensä 36,2 miljoonaa tonnia, mikä on 1,7 miljoonaa tonnia vähemmän kuin vuonna 2024. Putinin alkuperäinen suunnitelma oli nostaa arktisen alueen kuljetukset 80 miljoonaan tonniin vuoteen 2024 mennessä: https://www.thebarentsobserver.com/news/shadow-ships-take-pole-position-on-northern-sea-route/440360

Venäjä modernisoi sääasemiaan Pohjoisen merireitin varrella. Tulevaa alusliikennettä varten kymmeniä asemia napapiirin yläpuolella päivitetään: https://www.thebarentsobserver.com/news/russia-is-modernising-its-meteorological-stations-along-the-northern-sea-route/440382

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

MacGregorin tulos yhtiön irtauduttua itsenäiseksi yhtiöksi: https://www.hellenicshippingnews.com/the-successful-repositioning-of-macgregor-supports-further-margin-expansion/

Kolme espanjalaista satamaa on saaneet todistuksen satamien ympäristöhallinnan standardin saavuttamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/spanish-ports-leading-the-way-as-regards-pers-certification/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Taekwang Group on vauhdittanut K Shipbuildingin tarjouskilpailua yhdistämällä voimansa yhdysvaltalaisen pääomasijoitusyhtiön TPG:n kanssa. Konsortio on jättänyt aiesopimuksen Jinhaessa sijaitsevan telakan johdon hankkimiseksi. Konsortio on yksi kolmesta vahvistetusta tarjouksentekijästä telakasta, joka aiemmin tunnettiin STX Offshore & Shipbuilding -nimisenä: https://splash247.com/american-private-equity-eyes-korean-yard-investment/

Lähteet kertovat, että UK:n pääministeri lobbaa Puolaa myöntämään miljardien eurojen arvoisen sukellusveneen ostosopimuksen ruotsalaiselle puolustuskonserni Saabille. Sopimus saattaa sisältää sopimuksia myös brittiläisen puolustuskonserni Babcockin kanssa: https://gcaptain.com/uk-lobbying-poland-to-buy-swedish-submarines-sources-say/

USA ja Etelä-Korea ovat julkaisseet yksityiskohtia kauppasopimuksesta, joka sisältää USA:n hyväksymän Korean $150 miljardin investoinnin USA:n laivanrakennusteollisuuteen: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/us-south-korea-unveil-details-on-korean-investments-in-shipbuilding-and-subs/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Saksalainen biokaasun tuottaja ja ruotsalaisvarustamo ovat tehneet sopimuksen uusiutruvan polttoaineen toimittamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/envitec-biogas-and-tt-line-sign-bio-lng-supply-agreement/

Maailman palmuöljyn tuotanto kasvaa tällä satokaudella 1,5 miljoonaa tonnia. Mikäli Indonesian suunnitelmat B50 biodieselistä toteutuvat ensi vuonna, odotetaan tulevan puutetta palmuöljystä ja hintojen nousevan: https://www.hellenicshippingnews.com/global-palm-oil-output-seen-rising-by-1-5-million-tons-in-2025-26-godrejs-mistry-says/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-08-November-14-November-2025.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-one-month-high-on-strong-vessel-rates/

Irtolastimarkkinaraportti (Baltic Exchange) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-rates-softened-last-week/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/New-Contex-Commentary-2025-week-46.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikoilta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-5-last-week-6/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-46.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-87/

Säiliöalusmarkkinat lokakuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-spot-market-on-the-rise-during-october/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 46: https://www.gibsons.co.uk/report/open-for-business/

Miten maailman öljytuotannon inventointi muodostuu: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-global-oil-inventory-developments/

Maailmankauppa ja politiikka:

Euroalueen kauppaylijäämä kasvoi syyskuussa ennätysnopeasti, kun USA:n kanssa tehty sopimus vähensi kuukausien aikana muodostuneita jännitteitä. EU:n tilastokeskuksen mukaan kauppaylijäämä oli syyskuussa €19,4 miljardia. Se johtui eneimmäkseen kasvaneesta USA:n viennistä ja kemian sektorin kasvusta: https://www.hellenicshippingnews.com/eurozone-trade-surplus-soars-as-us-deal-boosts-exports/

Viljelijät voivat löytää uusia markkinoita, mutta USA:n teollisuustuotannon palauttaminen edellyttää yhteistyötä liittolaisten kanssa Kiinan mittakaavaedun voittamiseksi: https://asiatimes.com/2025/11/us-manufacturers-face-higher-chinese-hurdles-than-soybean-farmers/

USA:n presidentinhallinto ilmoitti torstaina useista uusista kauppasopimuksista Argentiinan, Ecuadorin, El Salvadorin ja Guatemalan kanssa. Viranomaisten mukaan sopimukset tehostavat yhdysvaltalaisten viejien markkinoillepääsyä. Sopimusten tarkoituksena on myös alentaa tiettyjä tulleja keskeisille tuontituotteille, kuten kahville, banaaneille ja naudanlihalle: https://www.freightwaves.com/news/us-strikes-trade-deals-across-latin-america-lowers-tariffs-on-argentinas-beef

Kiinan hallitus lupaa elvyttää kulutusta kohdistamalla paremmin tuotantoa vastaamaan kysyntää. Hallitus myös lupaa parantaa kuluttajatalouden tuotteita ja palveluja: https://www.hellenicshippingnews.com/china-vows-to-boost-consumption-better-balance-demand-and-supply/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Eläinsuojelujärjestöt ovat nostaneet hälyn karjankuljetusalus Spiridon II:n tilanteesta. Alus oli jumissa Turkin rannikolla 24 päivää viranomaisten kieltäydyttyä antamasta lupaa eläinten purkamiseen korvamerkkiasiakirjojen ristiriitaisuuksien vuoksi. Lastista 58 lehmää on jo kuollut ja 140 tiineellä lehmällä on ollut keskenmenoja. Pian Sky Newsin julkaiseman tilanneraportin jälkeen alus nosti ankkurin ja lähti matkaan lauantaiaamuna paikallista aikaa, vauhtia 10 solmua ja ilmoitti määränpääkseen Uruguayn: https://maritime-executive.com/article/stranded-livestock-carrier-gets-under-way-at-last

Jacksonvillessä USA:ssa toimiva kuljetusyritys Trailer Bridge ilmoitti aktiivisesta ryöstöstä Brooklyn Bridge -proomullaan 13. marraskuuta illalla. Noin 50 henkilöä ryösti lastia aluksesta, joka oli karilla noin viiden kilometrin päässä Bahaman edustalla: https://gcaptain.com/grounded-trailer-bridge-barge-looted-off-bahamas-following-mechanical-failure/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

The Maritime Technologies Forum (MTF) on julkaissut uudet ohjeet laadullisen riskiarvioinnin suorittamiseksi vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävillä aluksilla (HAZID ja HAZOP): https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-technologies-forum-issues-new-guidelines-for-conducting-qualitative-risk-assessments-for-alternative-fuelled-ships-guidelines-introduce-common-methodology-for-alternative-fuel-risk-assessment/

Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt periaatehyväksynnän japanilaisen teollisuuden kehittämälle turvalliselle laituriintulon ja lähdön avustusjärjestelmälle: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-grants-approval-in-principle-aip-and-innovation-endorsement-for-products-solutions-to-berthing-unberthing-assistance-system-developed-by-kawasaki-heavy-industries/

Luokituslaitos ABS on myöntänyt tyyppihyväksynnän korealaistelakan kuntopohjaiselle huoltojärjestelmälle: https://www.hellenicshippingnews.com/condition-based-maintenance-system-from-samsung-heavy-industries-gets-abs-smart-mhm-tier2-pda/

Järjestöt ja yhdistykset:

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Greenpeace South Asian äskettäin julkaisema raportti on herättänyt huolta Sri Lankan länsi- ja etelärannikkojen lisääntyvästä saastumisesta. Tutkimuksessa todetaan, että pieniä muovirakeita, joita käytetään maailmanlaajuisesti muovituotteiden valmistukseen, on nyt kerääntynyt rannoille Negombosta Galleen kahden Intian valtamerellä tapahtuneen suuren laivaonnettomuuden jälkeen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sri-lankas-coastlines-see-rising-nurdle-pollution-after-major-ship-accidents-study-warns/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Yli 50 ihmistä pelastettiin ilman vammoja sen jälkeen, kun saksalaisen Mein Schiff 1 -risteilyaluksen vieraita kuljettanut katamaraani upposi Samaná Bayssä Dominikaanisessa tasavallassa sunnuntaina 9. marraskuuta. Dominikaanisen tasavallan laivasto vahvisti, että Boca de Yuma -alus alkoi saada vettä rungon sisäisten vaurioiden vuoksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/over-50-cruise-passengers-rescued-after-catamaran-sinks-in-samana-bay/

Kahdeksan ihmistä ilmeisesti kuoli aluksen upottua Mahakam-joella Indonesiassa torstaina. Onnettomuus sattui, kun alus, jossa oli 28 matkustajaa, mukaan lukien kolme miehistön jäsentä, upposi joen yläjuoksulla Länsi-Kutain hallintoalueella. Hengissä selvisi 20 ihmistä ja kahdeksan muuta on ilmoitettu olevan kateissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/8-people-dead-as-overloaded-ship-carrying-cement-sinks-in-indonesian-river/

Aluskierrätys, romutus:

Suuren määrän aluksia lähestyessä elinkaarensa loppua tulevina vuosina, aluskierrätys tarjoaa strategisen mahdollisuuden Euroopalle yltää tavoitteeseensa kierrätyksestä ja puhtaammasta teollisuuspolitiikasta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-circular-economy-act-ship-recycling-can-help-decarbonise-the-eus-steel-and-construction-sectors/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Mustameri on siirtynyt yhteen epävakaimmista vaiheistaan, kun Ukraina ja Venäjä lisäävät kaukokartoitusta toistensa kriittiseen energia- ja satamainfrastruktuuriin, mikä altistaa kaupallisen merenkulun valtaville riskeille: https://splash247.com/black-sea-threat-level-red/

Iranin islamilaisen vallankumouskaartin (IRGC) laivasto on vahvistanut tiedustelutiedot Marshallinsaarten lipun alla purjehtivan säiliöaluksen ja todennut tehneensä sen Iranin kansakunnan etujen ja luonnonvarojen suojelemiseksi. Laivasto lisäsi, että 30’000 tonnin petrokemian lastia kuljettanut ja Singaporeen matkalla oleva säiliöalus ohjattiin ankkuripaikkaan väitettyjä rikkomuksia koskevaa tutkintaa varten: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/iran-confirms-it-seized-greek-oil-tanker-off-makran-coast/

Ukrainan isku Novorossijskin satamaan Venäjällä on vaurioittanut öljynlastauslaitureita ja katkaissut tilapäisesti noin kaksi %:a maailman öljykaupasta useiden raporttien mukaan. Sisäpiirilähteet väittävät, että myös laiturissa olleeseen säiliöalukseen osui isku, jossa loukkaantui kolme merenkulkijaa: https://maritime-executive.com/article/ukraine-takes-one-of-russia-s-largest-oil-terminals-offline

Viime viikon Manilan vuoropuhelu osoitti, että Filippiinit eivät ole suinkaan peloissaan tai eristyksissä Kiinan jatkuvan Etelä-Kiinan merellä harjoittaman kiusaamisen edessä. Se kuitenkin korosti myös läpinäkyvyyden rajoituksia itsenäisenä strategiana Pekingin merellistä tunkeutumista vastaan. Vuoropuhelun keskittyminen kansainväliseen oikeuteen on merkityksellistä Australialle laajemminkin: https://maritime-executive.com/editorials/at-manila-dialogue-contemplating-unclos-rights-and-china-s-might

USA:n rannikkovartiosto ilmoitti torstaina havainneensa ja seuranneensa venäläistä sota-alusta USA:n aluevesien lähellä 29. lokakuuta. Viranomaisten mukaan Vishnya-luokan tiedustelualus oli noin 15 meripeninkulmaa Oahun eteläpuolella: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/u-s-coast-guard-tails-russian-military-ship-off-honolulu/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/