Mitä tarkoittaa termi:
Fiat-currency: https://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat-raha
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Komeito: https://en.wikipedia.org/wiki/Komeito
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Automaatio, tekoäly ja digitaaliset järjestelmät ovat satamaterminaalien tulevaisuutta. Mutta ovatko terminaalit halukkaita tai valmiita siihen? Vai onko kyse pelkästään käytännöllisyydestä? Operaattorit tarvitsevat järjestelmiä, jotka toimivat nykyisten työntekijöiden ja infrastruktuurin kanssa, eivät pelkästään kokonaisuudistusta: https://www.hellenicshippingnews.com/digital-readiness-bridging-innovation-with-real-world-terminal-operations/
Anglo-Eastern Univan Group on lanseerannut innovatiivisen kestävän kehityksen ja suorituskyvyn palvelunsa (SAPS), digitaalisen ratkaisun, joka on rakennettu auttamaan rahtaajia ja kaupallisia toimijoita navigoimaan merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämisen monimutkaisessa kehyksessä ja muuttamaan alusten suorituskykyä älykkäiden datalähtöisten näkemysten avulla. Uusi palvelu auttaa sitoutumaan teknologian hyödyntämiseen operatiivisen huippuosaamisen, polttoainetehokkuuden ja merenkulun kestävän kehityksen edistämiseksi samalla, kun se helpottaa sääntelypainetta ja säästää polttoainekustannuksissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/anglo-eastern-launches-next-gen-digital-solution-to-enhance-performance-reduce-shipping-emissions/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Venäjä-yhteyksillä varustetut varjolaivaston alukset oli yksi yleisimmistä haasteista, joita nousi esiin, kun Ruotsin ja Suomen merenkulkualan asiantuntijat tapasivat Fairway Forward -seminaarissa: https://www.sjofartstidningen.se/skuggflottan-staller-nya-krav/
Kymmenen syyrialaista merenkulkijaa lensi kotiin Kyprokselta vietettyään viisi kuukautta hylätyllä laivalla saatuaan palkkansa sen jälkeen, kun kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton (ITF) kyproslainen tarkastaja oli aiemmin saanut syyrialaiselle miehistölle palkankorotuksen hyväksyttävälle tasolle. Myöhemmin, kun laiva hylättiin, hän oli keskeisessä asemassa merenkulkijoiden palkkojen maksamisessa ja kotiuttamisen järjestämisessä: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/itf-rescue-seafarers-abandoned-off-cyprus
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Venäjä on ottanut käyttöön G7-maihin kytköksissä olevia säiliöaluksia syyskuussa pitääkseen öljykuljetukset korkealla huolimatta öljynhinnan laskemisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-using-g7-tankers-to-boost-crude-exports-despite-lower-price-cap/
Öljykuljetukset Venäjän läntisten satamien kautta ovat ennätyskorkealla: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-exports-from-western-ports-to-stay-close-to-record-high-in-october-sources-say/
Venäjän Arctic LNG 2 -hankkeen LNG-kuljetukset Kiinaan jatkuvat: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-discharges-arctic-lng-2-cargo-at-chinese-port/
Nigeria on ottanut käyttöön ensimmäisen kokonaan omistamansa kelluvan varastointi- ja purkualuksen (FSO) parantaakseen raakaöljyn tuotantoa, lisätäkseen vientiä ja parantaakseen turvallisuutta varkauksia ja sabotaasia vastaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nigeria-commissions-first-wholly-owned-floating-vessel-to-strengthen-oil-exports/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Aspo-konserniin kuuluva suomalainen irtolastivarustamo ESL Shipping jatkaa laivastonsa terävöittämistä tulevaisuutta varten. Viimeisin askel muutoksessa on irtolastialus ms Kallion myynti. Ms Kallio on vuonna 2006 rakennettu 21’000 DWT:n alus, josta on sittemmin tullut tunnettu alus Itämeren irtolastikuljetuksissa: https://www.sjofart.ax/nyheter/esl-shipping-saljer-m-s-kallio/
Metsäteollisuuden tuotteita vievä ruotsalainen Rottneros on allekirjoittanut uuden pitkäaikaisen sopimuksen AtoB@C Shippingin kanssa. Osana sopimusta varustamo varustaa yhden uusista ladattavista hybridialuksistaan nosturilla: https://www.sjofartstidningen.se/atobc-specialutrustar-nybygge-for-rottneros/
Neoliner Origin, jota mainostetaan ensimmäisenä suurena, enimmäkseen purjevoimalla toimivana rahtialuksena, on toimitettu turkkilaisen RMK Marinen toimesta omistajilleen Ranskassa. Alus lähti Tuzlan telakalta Turkista 29. syyskuuta ja saapui tänään 6. lokakuuta Marseilleen Välimeren välipysähdysten jälkeen ennen kuin jatkoi matkaansa kotisatamaansa Saint-Nazaireen ensimmäiselle Atlantin ylitykselleen: https://maritime-executive.com/article/sail-powered-neoliner-origin-delivered-and-prepares-for-maiden-atlantic-tri
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Finferries ottaa merkittävän askeleen kohti hiilineutraalia lauttaliikennettä sähköistämällä koko sisämaan vaijerilauttalaivastonsa. Kyseessä on 20 vuotta kestänyt projekti, jossa yhdistyvät kierrätys, innovaatiot ja pitkän aikavälin ympäristöhyödyt: https://www.sjofart.ax/nyheter/finferries-elektrifierar-tolv-insjoleder/
Ahvenanmaa kiristää saaristoliikenteen vyötä, poikittaislinja katoaa, laivat hidastavat vauhtiaan ja €1,3 miljoonaa säästetään, mutta maakuntahallitus lupaa peruspalvelujen jatkuvan saariston asukkaille: https://www.sjofart.ax/nyheter/aland-sparar-pengar-och-utslapp/
Lakeway Link laajentaa liikennettään Södertäljen ja Gdynian välillä uudella aluksella. Marraskuusta alkaen varustamo ottaa aikarahtaukseen ahvenanmaalaisen Godby Shippingin aluksen ms Mistralin, Lakeway Expressin sisaraluksen: https://www.sjofartstidningen.se/lakeway-link-utokar-med-ett-andra-fartyg/
Finnlines ilmoitti lehdistötiedotteessa, että yksityismatkustajia matkusti viime kesänä 14 %:a enemmän kuin vuonna 2024. Suurin kasvu on uudella Puolan-reitillä: https://www.sjofartstidningen.se/stark-okning-for-finnlines-nya-linjen-vaxer/
Skotlantilaisen lehden mukaan CalMacin huonosti menestynyt lautta ms Glen Sannox kärsii toistuvista rungon halkeiluongelmista vain kahdeksan kuukautta toimituksen jälkeen. Ongelma liittyy ratkaisemattomaan ja vakavaan tärinäongelmaan laivan propulsiojärjestelmässä: https://maritime-executive.com/article/troubled-ferry-glen-sannox-pulled-from-service-over-repeated-cracking
Kiinalainen Century Cruises, joka kutsuu itseään Kiinan suurimmaksi kotimaan matkanjärjestäjäksi sisämaan matkoilla, laajenee Euroopan markkinoille. Se on tilannut Concordia Damenilta aluksen kesäkuuksi 2026. Uusi risteilyalus, jonka nimeksi tulee Century Star, räätälöidään yhdestä Concordia Damenin rakentamasta vakiorungosta arvioiden pohjalta, jotka perustuvat vahvaan uskoon markkinamahdollisuuksista: https://maritime-executive.com/article/chinese-river-cruise-line-enters-european-market-with-concordia-damen-ship
Offshore ja merituulivoima:
Singaporelainen telakkakonserni ilmoitti saaneensa Maersk Offshore Windiltä irtisanomisilmoituksen maaliskuussa 2022 tilatun tuuliturbiinien asennusaluksen (WTIV) tilauksesta. Telakan mukaan WTIV on 98,9-prosenttisesti valmis ja sen sopimusarvo on 475 miljoonaa dollaria. WTIV:tä rakennettiin käytettäväksi $5 miljardin tuulivoimapuistohankkeessa New Yorkin Long Islandin rannikolla. USA:n presidentti pysäytti hankkeen huhtikuussa tänä vuonna, mutta työt jatkuivat toukokuun jälkipuoliskolla: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-wind-power/maersk-offshore-wind-cancels-475m-vessel-at-seatrium
USA:ssa Long Beachin satama on saanut Kalifornian energiakomissiolta $20 miljoonan avustuksen Pier Wind merituulivoimakeskuksen kehittämiseen. Rahoitus kattaa suunnittelutyöt, ympäristöarvioinnit, liiketoimintasuunnittelun ja yhteisön osallistamisen, joita tarvitaan ennen rakentamisen aloittamista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/port-of-long-beach-secures-20-million-for-landmark-400%e2%80%91acre-offshore-wind-terminal/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Norrköpingin satama ilmoittaa irtisanomisista, jotka saattavat vaikuttaa yhteentoista työntekijään. Tämä liittyy Ruotsin metsäteollisuuden muuttuneeseen markkinatilanteeseen, joka ei ole väliaikainen: https://www.sjofartstidningen.se/norrkopings-hamn-varslar-personal/
Rotterdamin sataman kontteja käsitteleviä kiinnitystyöntekijöitä edustava ammattiliitto ilmoitti perjantaina 10. lokakuuta, että sen jäsenet olivat yksimielisesti päättäneet jatkaa lakkoaan toistaiseksi. Konttiliikenne Rotterdamin satamassa on ollut pääosin pysähdyksissä keskiviikkoiltapäivästä lähtien, jolloin lakko alkoi, ja raporttien mukaan alukset odottavat ankkurissa. Myös Belgian meriluotsit jatkavat lakkoaan: https://maritime-executive.com/article/rotterdam-container-ops-remains-at-standstill-as-lashers-extend-strike-2
Jonot kasvavat Antwerpenin ja Rotterdamin satamiin lakkojen pitkittyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/antwerp-rotterdam-ship-queues-grow-amid-prolonged-strikes/
Laivaajille tullit eivät ole mitenkään abstrakti asia. Mutta jokainen uusi tulli tai poikkeus voi romuttaa aikataulut, muuttaa asiakasvaatimuksia ja muokata sopimuksia. Viime kuukausina tullimuutokset ovat johtaneet jopa laivausten lykkäämisen tai perumiseen, sopimusten uudelleen neuvotteluihin ja logistiikkakumppanien uudelleen arviointiin: https://www.hellenicshippingnews.com/tariffs-at-sea-what-freight-forwarders-need-to-know/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
USA ja Suomi allekirjoittivat 9. lokakuuta sopimuksen, joka asettaa puitteet yhteensä jopa 11 jäänmurtajan rakentamiselle suomalaista suunnittelua ja asiantuntemusta hyödyntäen. Sopimus syntyy kuukausia kestäneiden maiden välisten neuvottelujen jälkeen ja perustuu USA:n, Kanadan ja Suomen väliseen vuonna 2024 tehtyyn sopimukseen asiantuntemuksen jakamisesta uuden sukupolven napajäänmurtajien rakentamiseksi. USA:n presidentti vetoaa presidentin valtuutukseen ja ”kansallisen turvallisuuden etuihin” vedoten salliakseen ensimmäisten alusten rakentamisen ulkomailla: https://gcaptain.com/trump-and-finlands-stubb-approve-deal-for-icebreaker-ships/
Suomen, Kanadan ja USA:n välistä kumppanuutta edustavat telakat ilmoittautuivat nopeasti rooliinsa uudessa Arctic Security Cutter -ohjelmassa. Kaksi Bidenin hallinnon vuonna 2024 käynnistämään kolmenväliseen ICE-sopimukseen perustuvaa monikansallista kumppanuutta on valmiina hyötymään äskettäin julkistetusta Trumpin ohjelmasta. Kumpikin keskittyy kanadalaisen telakkayhtiön ympärille: https://maritime-executive.com/article/shipyards-line-up-for-new-uscg-arctic-security-cutter-construction
Kanadalaistelakan omistajan näkemys yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) toimeenpanosta: https://www.linkedin.com/posts/activity-7382180797346369538-bt0t?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Bollinger Shipyardsin johtama kansainvälinen konsortio on valittu suunnittelemaan ja rakentamaan kuusi arktisen alueen polaarijäänmurtajaa (ASC) USA:n rannikkovartiostolle. Tämä on merkittävä virstanpylväs USA:n pyrkimyksissä uudistaa arktisen alueen suorituskykyään. Tiimiin kuuluvat Louisianassa sijaitseva Bollinger Shipyards, suomalainen Rauma Marine Constructions, kanadalainen Seaspan Shipyards ja suomalainen Aker Arctic Technology ja se hyödyntää Seaspanin ja Aker Arcticin kehittämää tuotantovalmista monikäyttöistä äärimmäisiin polaariolosuhteisiin tarkoitettua jäänmurtajaa: https://gcaptain.com/bollinger-led-international-team-to-build-six-arctic-security-cutters-for-u-s-coast-guard/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Wallenius SOL on alkanut lokakuusta lähtien käyttää nestemäistä biokaasua Baltic Enabler- ja Botnia Enabler -aluksillaan. Tämä tapahtuu uuden sopimuksen myötä energiayhtiö Gasumin kanssa. Sopimuksen mukaan Gasum toimittaa Wallenius SOL:lle LBG:tä eli nestemäistä biokaasua niin sanotun pooling-ratkaisun kautta, mikä mahdollistaa uusiutuvien polttoaineiden käyttöönoton laajemmassa mittakaavassa merenkulussa: https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-sol-satsar-pa-biogas/
Maersk kertoo jatkavansa uusien toimenpiteiden testaamista vaihtoehtoisten polttoaineiden toimitukseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Viimeisimmässä kokeilussa käytetään E10-seosta (10 prosenttia etanolia sekoitettuna monipolttoainealukseen toimitettavaan metanoliin) mahdollisena keinona laajentaa metanolin saatavuutta ja hankintavarastoja monipolttoainelaivastolleen: https://maritime-executive.com/article/maersk-tests-adding-ethanol-to-methanol-to-enlarge-fuel-availability
Yangzijiang Shipbuildingin perustaja ostaa maailman suurimman litium-akkujen anodimateriaalien toimittajan. Akkuihin erikoistunut Shanshan väittää omistavansa 21 %:n globaalin markkinaosuuden litium-akkujen anodimateriaalien sektorilla sekä johtavan 30 %:n globaalin markkinaosuuden näyttöpaneelien polarisoivan kalvon valmistuksessa. Konsortio maksaa $450 miljoonaa saadakseen 23,3 prosentin enemmistöosuuden Shanshanista: https://splash247.com/ren-yuanlin-plugs-yangzijiang-fortune-into-worlds-biggest-battery-anode-maker/
Corvus Energy on saanut $60 miljoonan kasvupääomasijoituksen merkittävien sijoittajien konsortiolta, jonka avulla yhtiö voi lisätä tuotantoaan ja jatkaa innovointia meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisen tukemiseksi: https://www.maritimejournal.com/industry-news/corvus-energy-secures-funds-for-decarbonisation/1505411.article
Oman edistää vihreän vedyn merikäytävän käyttöönottoa Duqmin lastausterminaalista Amsterdamin satamaan osana aloitetta, jolla tuetaan Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) kasvihuonekaasupäästöjen nettonollatavoitteiden saavuttamista vuoteen 2050 mennessä. Vihreää vetyä on tarkoitus tuottaa nettonollaperiaatteella Duqmin sisämaan aurinko- ja tuulipuistojen energialla ja käsitellä satama-alueella: https://maritime-executive.com/article/oman-pioneers-green-hydrogen-maritime-corridor-to-europe
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Weekly-Ship-Recycling-Report-04-October-10-October-2025.pdf
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-heads-for-weekly-gain-on-capesize-and-panamax-strength/
Irtolastimarkkinaraportti (Baltic Exchange) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-had-a-week-of-two-halves/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-1-last-week-6/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-9.27-10.3.pdf
Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-41.pdf
Markkinaraportti (WTO) vuodelta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/kicking-trade-issues-down-the-road/
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-83/
Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlcc-market-showing-mixed-performance/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Affinity-Tanker-Weekly-10.10.2025-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 41: https://www.gibsons.co.uk/report/indian-expansion/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA uhkasi perjantaina käyttää viisumirajoituksia ja pakotteita vastatoimena maille, jotka äänestävät IMO:n esittämän suunnitelman puolesta, jolla pyritään vähentämään meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. YK:n jäsenmaiden on määrä äänestää ensi viikolla IMO:n nettonollapäästöehdotuksesta, jolla pyritään vähentämään maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjä kansainvälisestä meriliikenteestä: https://gcaptain.com/us-threatens-visa-restrictions-sanctions-against-un-members-that-back-imo-emissions-plan/
Euroopan ja USA:n keskuspankkien tiet erosivat vuonna 2014 ja se näyttää olevan tilanne taas tänä päivänä. Väite, että EKP seuraisi FED:n toimia, on osoittautunut urbaaniksi legendaksi. Kumpikin kulkee omia teitään: https://www.hellenicshippingnews.com/go-your-own-way-sing-lagarde-and-powell/
Kullanhinnan ennätyksellinen nousu heijastaa kasvavaa epäluottamusta globaalia rahoitusjärjestystä kohtaan, ei markkinoiden hysteriaa. Trumpin heikentäessä Fedin itsenäisyyttä, käyttäessä tulleja aseena ja kiihdyttäessä USA:n velan kasvua kohti $40 biljoonaa, sijoittajat pakenevat fiat-valuuttoja kullan perässä. Kiinan johdolla keskuspankit hamstraavat varantoja, kun de-dollarisaatio ja poliittinen riski nostavat metallin hintaa kohti $5’000 unssilta: https://asiatimes.com/2025/10/5000-gold-logic-not-lunacy-in-a-de-dollarizing-world/
Japanin sodanjälkeinen poliittinen järjestys on mullistunut Komeiton purkaessa 26 vuotta kestäneen liittonsa LDP:n kanssa. Sanae Takaichin puolueella ei ole enää enemmistöä hallituksessa. Irtiotto heijastaa äänestäjien syvää pettymystä skandaalien jälkeen ja Komeiton kannattajakunnan laskua, mikä on avannut oven hallituskaaokselle, heikentyneelle päätöksenteolle ja Japanin politiikan epävakaalle uudelle aikakaudelle: https://asiatimes.com/2025/10/komeito-quits-japan-coalition-leaving-ldp-way-short-of-majority/
Descartes Datamynen mukaan USA:n tuonti Kiinasta laski 12,3 % kuukausitasolla ja 22,9 % vuodentakaisesta. Tappiot johtuvat USA:n presidentinhallinnon maan kaupan uudelleenjärjestelyistä käyttämällä tulleja hyödyntääkseen edullisia sopimuksia pitkäaikaisten kauppakumppaneiden kanssa ja samalla siirtääkseen kotimaista valmistusta takaisin. Mutta joissakin tapauksissa ne ovat johtaneet Kiinan löytämään muita vientimarkkinoita Euroopasta ja samalla tehneet raaka-aineista, työstökoneista ja muista tuotantopanoksista kalliimpia amerikkalaisille valmistajille: https://www.freightwaves.com/news/tariffs-cause-some-china-imports-to-crash-44-in-september
Vain päiviä ennen kuin USA:n on määrä alkaa kerätä satamamaksuja kiinalaisomisteisilta, -operoimilta tai -rakentamilta aluksilta, Kiinan liikenneministeriö ilmoitti omasta ”erityissatamamaksuohjelmastaan” yhdysvaltalaisille aluksille. Maksut ovat pitkälti symbolisia, koska ne perustuvat USA:n kauppalaivaston pieneen kokoon, mutta ne ovat jälleen yksi vastakkainasettelu Kiinan ja USA:n välisissä kiistoissa: https://maritime-executive.com/article/calling-ustr-port-fees-protectionist-china-launches-reciprocal-port-fees
USA:n presidentti ilmoitti 10. lokakuuta nostavansa Kiinasta USA:han suuntautuvan viennin tullit 100 %:in ja asettavansa vientirajoituksia kaikille kriittisille ohjelmistoille kostotoimena Kiinan äskettäin ilmoittamille vientirajoituksille jokaiselle harvinaisiin maametalleihin liittyvälle tuotantoelementille ja käytännössä kaikelle muulle kuviteltavissa olevalle, vaikka sitä ei olisi valmistettu Kiinassa: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/us-to-impose-extra-100-tariff-on-china-from-november-1/
USA:n ulkomaankauppaministeri (USTR) ilmoitti perjantaina muutoksista tiettyihin 17. huhtikuuta 2025 tekemiensä amerikkalaisen laivanrakennuksen palauttamiseksi tehtyjen toimien osiin ja pyysi yleisöltä kommentteja useista ehdotetuista lisämuutoksista kyseisiin toimiin: https://shippingtelegraph.com/port-news/ustr-modifies-vessel-fee-plan-and-proposes-further-changes/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n tällä viikolla pidettävän äänestyksen alla vastustus hiiliveroille, joita ehdotetaan kannustamaan IMO:n nettonollapäästökehyksessä asetetun vuoden 2050 tavoitteen noudattamiseen, kasvaa. IMO:n päätökset tehdään yleensä yksimielisesti, mutta tässä asiassa mielipiteet jakautuvat. Jos asiasta äänestetään IMO:n meriympäristön suojelukomitean (MEPC) istunnossa, kehyksen hyväksymiseen vaaditaan kahden kolmasosan enemmistö 176 äänioikeutetusta jäsenestä: https://maritime-executive.com/article/international-opinion-deeply-divided-ahead-of-mepc-emissions-vote
Analyysin mukaan viimeisten 5 vuoden aikana pakotteiden kohteena olevien alusten määrä on kasvanut tasaisesti ja noussut noin 350:stä syyskuussa 2020 noin 1’700:aan syyskuuhun 2025 mennessä. Tuloksena on pakoteluettelo, joka on nyt laaja, mutta ei enää nopeasti laajeneva. Analyysi neuvoo vaatimustenmukaisuudesta vastaavia tiimejä siirtämään seulonnan painopistettä. Jatkuvien suurten lisäysten odottamisen sijaan etusijalle olisi asetettava historiallisten aliasmuutosten seuranta ja matkakäyttäytymisen analysointi, jotka molemmat paljastavat tässä vaiheessa enemmän riskistä kuin kasvuluvut: https://splash247.com/sanctions-list-swells-momentum-fades/
USA on ilmoittanut laajoista uusista pakotteista Iranin öljy- ja kaasuverkolle. Pakotteet kohdistuvat lähes 90 henkilöön, yritykseen ja alukseen, joita syytetään iranilaisen öljyn ja nesteytetyn öljykaasun (LPG) kuljetuksesta ja kaupasta kansainvälisten rajoitusten vastaisesti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-sanctions-irans-shadow-fleet-of-vessels-involved-in-energy-trade-worth-hundreds-of-millions/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Suomen syyttäjäviranomaiset valittavat alemman oikeusasteen päätöksestä, jonka mukaan Suomella ei ole laillista toimivaltaa merenalaisen infrastruktuurin sabotaasiin sen yksinomaisella talousvyöhykkeellä. Päätös pysäytti kolmen varjolaivaston säiliöalus Eagle S:n päällystön jäsenen oikeudenkäynnin. Alus katkaisi useita suomalaisomisteisia merenalaisia kaapeleita Itämerellä viime joulukuussa: https://maritime-executive.com/article/finnish-prosecutors-appeal-court-ruling-on-eagle-s-cable-damage-case
Keskustelu Suomen oikeudesta syyttää ja tuomita talousvyöhykkeellä tapahtuvista rikoksista jatkuu. Tapauksella on kansainvälistä mielenkiintoa: https://www.linkedin.com/posts/henrik-ringbom-73943517_on-friday-the-helsinki-district-court-dismissed-activity-7382551286447067136-4ZsG?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Venture Global ilmoitti torstaina voittaneensa välimiesmenettelyn Venture Globalia vastaan. Kanne koski yhdysvaltalaisen toimittajan laiminlyöntiä toimittaa nesteytettyä maakaasua pitkäaikaisen sopimuksen mukaisesti, jonka oli määrä alkaa vuoden 2022 lopulla: https://gcaptain.com/bp-wins-arbitration-case-against-venture-global-over-lng-cargoes/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Huolimatta IMO:n selkeistä ohjeista varotoimista alusten ruumatilojen kaasutuksessa onnettomuustutkinnat osoittavat edelleen kriittisiä puutteita koulutuksessa, kaasutuksen seurannassa ja riskitietoisuudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/beware-of-in-transit-fumigation-risks/
Järjestöt ja yhdistykset:
Useat merenkulkujärjestöt, kuten ICS ja WSC, ovat vahvistaneet tukensa IMO:n nettonollatoimenpiteille, mutta toiset herättävät huomiota poissaolollaan. Toimenpiteiden hyväksyminen edellyttää IMOn jäsenvaltioiden kahden kolmasosan enemmistöäänestystä MEPC:n ylimääräisessä kokouksessa 14.–17. lokakuuta. Merkittäviä poissaoloja – Intertanko, Intercargo ja Bimco – oli kolme neljästä niin kutsutun merenkulkujärjestöjen pyöreän pöydän jäsenestä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/shipping-not-so-united-on-imo-net-zero-framework
Perjantaina käynnistettiin Maritime Beyond Methane (MARBEM) – uusi maailmanlaajuinen aloite, joka pyrkii yhdenmukaistamaan globaalit ilmastotavoitteet merenkulkualan johtajuuden kanssa ja nopeuttamaan merenkulkualan siirtymistä pois metaanipohjaisista polttoaineista. Aloitteella on kumppaneita 13 maassa. Se keskittyy nesteytetyn maakaasun (LNG) toimitusketjuun, mukaan lukien fossiilinen, bio- ja sähköinen LNG, selventääkseen sääntelyä ja teknologioita sekä analysoidakseen merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen vaikuttavia trendejä: https://splash247.com/new-global-shipping-initiative-takes-aim-at-lng-as-a-fuel/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
La Niña -ilmiö on kehittynyt päiväntasaajan Tyynellämerellä, ja sen odotetaan jatkuvan pohjoisen pallonpuoliskon talven yli. Ennusteiden mukaan ENSO-neutraalien olosuhteiden siirtyminen vuoden 2026 alkuun mennessä on 55 %:n todennäköisyys: https://gcaptain.com/la-nina-conditions-return/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: ukrainalainen työntekijä kuoli ja neljä muuta loukkaantui, kun Saint Kitts ja Nevisin lipun alla purjehtiva roro-alus kaatui huoltotöiden aikana Yıldızin telakalla Istanbulin Tuzlan telakka-alueella. 101-metrinen alus kallistui äkillisesti vasemmalle torstaina noin kello 14.30 paikallista aikaa mekaanisten korjausten aikana: https://www.linkedin.com/posts/lloyds-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7382323578886651906-HKK8
Kanadan liikenneturvallisuuslautakunta neuvoo merenkulkijoita pitämään mielessä tasapohjaisten proomujen ja merikelpoisten runkomuotojen vakavuuden erot. Oikein lastattu proomu on erittäin vakaa pienillä kallistuskulmilla, mutta sen oikaisumomentti loppuu nopeammin ja äkillisemmin kuin laivan, mikä tekee siitä alttiin kaatumisvaaralle kallistuessaan. Tämän koki arktisen merikuljetusaluksen miehistö Iqaluitissa, Nunavutissa kaksi vuotta sitten: https://maritime-executive.com/article/tsb-barge-stability-falls-off-rapidly-when-overloaded
ATSB:n väliraportti kertoo, miten luotsien ja hinaajien koordinoidut toimet estivät mahdollisen katastrofin, kun täyteen lastattu irtolastialus menetti propulsionsa pääkoneen sammuessa Port Hedlandin laivaväylällä helmikuussa. Singaporen lipun alla purjehtiva 327 metriä pitkä ja alus kulki noin 8,3 solmun nopeutta: https://gcaptain.com/pilots-tugs-prevent-grounding-of-fully-laden-ore-carrier-in-australias-port-hedland/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Hutheja vastustavat ryhmittymät ovat jälleen kerran siepanneet merkittävän määrän Iranista peräisin olevia aseita, jotka oli tarkoitettu huthitaistelijoille. Tällä kertaa se tapahtui Jemenin etelärannikon edustalla ja lisää painetta militantteihin ja heidän ponnisteluihinsa: https://maritime-executive.com/article/another-arms-shipment-for-the-houthis-intercepted-by-opposition-faction
Historian havinaa:
Juha Erosen valokuvat kuvaavat työskentelyä merellä 1980- ja 1990-luvuilla. Nyt kuvista on tullut valokuvakirja: https://www.sjofartstidningen.se/matros-med-kameran-redo/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/