Merenkulun uutisia 1.10.2025, päivitetty klo 20.00: tutka palveluna, Aboa Marelle uusi simulaattori, päätöksenteosta, hintasota konttiliikenteessä, Panaman kanavaviranomainen, Aker Arctic, raportteja, kabotaasista, Kiina vastaa USA:n satamamaksuihin, öljykaupasta, luvattomasta lipun käytöstä, Ranska pidätti säiliöaluksen, merenkulkijoiden pidätyksiä Turkissa, merenkulun vapaus ja turvallisuus.

Mitä tarkoittaa termi:

Cabotage: https://en.wikipedia.org/wiki/Cabotage  

Sterling: https://fi.wikipedia.org/wiki/Englannin_punta

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap): https://sv.wikipedia.org/wiki/Myndigheten_f%C3%B6r_samh%C3%A4llsskydd_och_beredskap

Navtor: https://www.navtor.com/about-us

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Norjalainen reittisuunnittelusovellusta valmistava yritys tekee yhteistyötä riskienhallintayrityksen kanssa ja on julkaissut uuden alustan, jolla käyttäjät voivat hyödyntää ajantasaista riskikarttaa matkasuunnittelussa: https://www.hellenicshippingnews.com/navtor-partners-with-risk-intelligence-to-integrate-risk-into-route-planning/

Palveluntarjoaja tarjoaa tutkajärjestelmän palveluna (Radar as a Service (RaaS)). Toimintamalli vapauttaa ostajan hankkimasta kallista järjestelmää ylläpitohuolineen. Palvelu sisältää raudan, huollon, sovelluspäivitykset ja etädiagnostiikan. Kaikki yhdellä tilauksella: https://www.hellenicshippingnews.com/chartworld-launches-cat-1-radar-as-a-service/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: logistiikan infrastruktuuri ja riittävä kuljetuskapasiteetti ovat kriittisen tärkeitä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ja yritysten toiminnan jatkuvuuden näkökulmasta. Artikkeli sivulla 4: https://issuu.com/mediaplanetfi/docs/teollisuus_ja_logistiikka_9_2025

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday 2025 on myönnetty Aalto-yliopiston professori Pentti Kujalalle. Hänen tutkimuksensa ja hankkeensa, koko hänen elämäntyönsä, on tähdännyt meriturvallisuuden parantamiseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-turvallisuuspalkinto-professori-pentti-kujalalle/

Aboa Mare saa Turkuun Kongsbergin konesimulaattorin. Kongsberg voitti tarjouskilpailun ja toimittaa täysimittaisen simulaattorin ensi vuoden alkupuolella: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-wins-tender-to-deliver-advanced-engine-room-simulator-to-aboa-mare-maritime-academy-and-training-center-finland/

Merenkulku on aina luottanut kokemuksen ääneen päätöksenteossa. Mutta tänä päivänä merenkulku on monimutkaisemmassa ympäristössä, jossa panokset ovat kovempia, marginaalit pienempiä ja säädökset tiukempia. Se, mikä toimi ennen, voi olla kuin navigointi ilman karttaa nykyään. Tarvitaan asennemuutosta toiminnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/why-shipping-needs-to-rethink-whats-worked-before/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttiliikenteessä on puhkeamassa hintasota. Marginaalit ovat jo pudonneet kannattavuusrajan alapuolelle useilla reiteillä, joissa varustamot yrittävät pitää markkinaosuutensa kannattavuudenkin kustannuksella. Shanghain ja Kiinan konttirahti-indeksit ovat pudonneet 70 % / 50 % viime vuoden huippulukemista: https://splash247.com/liner-price-war-looms-as-spot-rates-sink-below-breakeven/

Sveitsiläinen konttivarustamo on vahvistanut sitoutumisensa välttää Koillisväylää vedoten ympäristöhuoliin ja operatiivisiin haasteisiin, vaikka kiinalaiset varustamot hyödyntävät yhä enemmän arktista reittiä, joka tarjoaa huomattavasti lyhyemmät kauttakulkuajat Aasian ja Euroopan välillä. Tästä läntisten varustamojen koko toimialan kattavasta sitoutumisesta huolimatta kiinalaiset varustamot laajentavat aggressiivisesti arktista toimintaansa: https://gcaptain.com/msc-reaffirms-arctic-shipping-ban-as-chinese-lines-expand-northern-sea-route/

Vaikka arktisella alueella on nähty useita point-to-point -konttialusmatkoja viimeisen vuosikymmenen aikana, Sea Legendin palvelu on ensimmäinen, joka muistuttaa perinteistä linjaliikennettä, joka yhdistää useita Kiinan satamia Euroopan kohteisiin. Felixstowen lisäksi aluksen on määrä suunnata Rotterdamiin, Hampuriin ja Gdanskiin: https://gcaptain.com/china-expands-global-trade-network-with-launch-of-first-arctic-express-container-service/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Kiinan LNG-tuonti on vuodessa pudonnut viidenneksen, joka tuonee helpotusta Euroopalle. Sitä vastoin Kiinan oma tuotanto ja putkikaasu venäjältä säilyvät aktiivisina: https://gcaptain.com/chinas-september-lng-imports-seen-declining-for-eleventh-month/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Carnival Corporation raportoi eilen kaikkien aikojen taloudelliset ennätystuloksensa. Vuoden 2025 kolmannen neljänneksen nettotulos oli $1,9 miljardia. Maailman suurin risteilyvarustamo saavutti ennätykselliset $8,2 miljardin liikevaihdon, mikä on kymmenes peräkkäinen ennätyksellisen liikevaihdon vuosineljännes. Yhtiön oikaistu nettotulos oli $2,0 miljardia, ylittäen lähes 10 prosentilla edellisen, vuonna 2019 tehdyn ennätyksen: https://gcaptain.com/carnival-corporation-posts-record-profit-as-cruise-industry-recovery-exceeds-expectations/

TUI Group, joka markkinoi Mein Schiffiä Saksassa ja Marella Cruisesia Isossa-Britanniassa, tarkistaa strategiaansa Isossa-Britanniassa. Konserni siirtää ensimmäisen Marellalle suunnitellun uudisrakennustilauksen TU Cruisesille, sen yhteisyritykselle Royal Caribbean Groupin kanssa. Emoyhtiö TUI AG:n mukaan tämä on osa ”risteilytoimintojensa strategista uudelleenjärjestelyä”. Tavoitteena on vahvistaa TUI Cruisesin pitkän aikavälin kasvualustaa Euroopassa ja Isossa-Britanniassa sekä monipuolistaa toimintaa Isoon-Britanniaan ja Eurooppaan: https://maritime-executive.com/article/tui-revised-uk-strategy-transferring-newbuild-orders-away-from-marella

Offshore ja merituulivoima:

Metsähallitus käynnisti Pohjanlahden aluevesille suunniteltavien Ebba- ja Edith-merituulivoimahankkeiden kilpailutuksen marraskuussa 2023. Metsähallitus lopetti kilpailutuksen, kun tarjousehdot täyttäviä kumppaneita ei löytynyt. Hankeoikeudet ja kaupallinen toteutus on tarkoitus kuitenkin kilpailuttaa myöhemmin uudestaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/metsahallituksen-pohjanlahden-merituulivoimahuutokauppoihin-ei-saatu-tarjouksia/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanavaviranomainen on ottanut käyttöön häiriömaksun vähentääkseen alusten rikkoutumisesta kanavassa aiheutuvia kustannusvaikutuksia. Häiriömaksun suuruus vaihtelee $15’000-$250’000 välillä. Tähän tulevat lisäksi muut häiriöstä johtuvat maksut: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-disruption-charges/

Panaman kanavaviranomainen (ACP) ilmoitti maanantaina merkittävistä muutoksista kauttakulkuvarausjärjestelmäänsä julkistamalla seuraavan sukupolven pitkäaikaisen slot-allokointiohjelmansa (LoTSA). Parannettu järjestelmä, joka tunnetaan nimellä LoTSA 2.0, pyrkii tarjoamaan ”suurempaa varmuutta, joustavuutta ja arvoa” kanavan käyttäjille samalla, kun se vastaa kehittyviin markkinoiden vaatimuksiin: https://gcaptain.com/panama-canal-revamps-transit-booking-system-to-boost-transit-certainty-and-flexibility/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Ruotsin merenkulkulaitoksen kaikki viisi helikopteritukikohtaa säilytetään ja kaikki jäänmurtajat voivat jatkaa toimintaansa. Tämä käy ilmi hallituksen budjettiesityksen jälkeen, jolla laitoksen rahoitusta lisätään: https://www.sjofartstidningen.se/efter-budgetbeskedet-helikoptrar-och-isbrytare-sakras/

Ruotsin Sjöfartsverketille ehdotetaan investoitavan lisää jäänmurtajia. Ruotsin Trafikverket ilmoitti tästä tänään, kun ehdotus kansalliseksi infrastruktuurisuunnitelmaksi jätettiin hallitukselle. Jäänmurtajien lisäksi kansalliseen infrastruktuurisuunnitelmaan sisältyy myös meneillään olevia investointihankkeita, kuten sulkuja ja vesiväyliä: https://www.sjofartstidningen.se/nya-isbrytare-finns-med-i-nationell-plan/

Aker Arctic aloitti uuden keskiluokan jäänmurtajan konseptisuunnittelun Väylävirastolle huhtikuussa 2025. Tavoitteena on parantaa Suomen jäänmurron tehokkuutta ottamalla pienempi jäänmurtaja käyttöön Perämerellä alkutalvesta ja siirtämällä se myöhemmin Selkämerelle tai Suomenlahdelle olosuhteiden vaikeutuessa. Murtajan suunniteltu käyttöikä on yli 50 vuotta, ja pitkän aikavälin menestyksen varmistamiseksi toteutetaan laajaa mallitestausohjelmaa: https://akerarctic.fi/arctic-passion/finnish-icebreaker-aino-in-extensive-model-tests/

Kiinan 15. arktinen tutkimusmatka on saatu suoritettua jäänmurtajan palattua Shanghaihin. Tämän kesän tutkimusmatkaan kuului neljä jäänmurtajaa ja jäävahvistettua alusta. Kiina suoritti myös vedenalaisita tutkimusta miehitetyllä sukellusveneellä Tsuktsin merellä. Alukset olivat osan ajasta myös USA:n mannerjalustalla ja seurannassa: https://gcaptain.com/chinas-15th-arctic-expedition-marks-milestone-with-first-manned-dive-beneath-polar-ice/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Stena Line on allekirjoittanut 50 vuoden sopimuksen Frederikshavnin kunnan kanssa Frederikshavnin sataman lauttaterminaalin operoinnista. Yhtiön mukaan sopimus turvaa sen läsnäolon Pohjois-Jyllannin satamakaupungissa vuosikymmeniksi: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/municipality-of-frederikshavn-and-stena-line-sign-50-year-ferry-port-deal/

Kreikan hallitus on varannut $680 miljoonaa investointisuunnitelmaan maan satamainfrastruktuurin uudistamiseksi. Vastuuministerin mukaan pääpaino on saarien satamissa: https://maritime-executive.com/article/greece-s-680-million-investment-plan-to-upgrade-ports

Uutinen siitä, että BP hylkää Europoortin biopolttoainehankkeen, on takaisku Rotterdamin satamalle, mutta suunnitteilla on kuitenkin muutakin kehitystä. Päätös seuraa Rotterdamin vihreän energian keskuksen aiempia takaiskuja. Shell keskeytti keskeneräisen biopolttoainelaitoksen rakentamisen Pernisiin aiemmin tänä vuonna, ja suomalainen UPM perui rakennussuunnitelmansa toukokuussa: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/bp-bows-out-but-rotterdams-biofuel-ambitions-go-on/1505098.article

Maailman kymmenen suurinta autoterminaalia: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-highest-capacity-car-carrier-terminals-worldwide/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Etelä-Korea on vienyt lähes kaikki syyskussa tehdyt LNG-alustilaukset, Kiina ei ole saanut yhtäkään: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-sweep-lng-orders-as-chinese-ship-contracts-drop-to-zero/

Japanilaisvarustamo ja alusten rungon puhdistukseen erikoistunut yhtiö ovat sopineet (MoU) yhteistyöstä varustamon koko laivaston osalta. Varustamon mukaan polttoainesäästöt olivat kymmenkertaiset verrattuna puhdistuskustannuksiin, joka vaikuttaa myös päästöihin: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/nyk-invests-in-robotic-hull-cleaning-solution

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Lloyd’s Register ja yhdysvaltalaisyritys tekevät yhteistyötä parantaakseen pienten ydinreaktorien teknologiaa aluskäyttöön. Ydinvoima voi korvata perinteisiä polttoaineita ja vähentää päästöjä sekä parantaa tehokkuutta ja pidentää polttoainetäydennysväliä: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-and-deployable-energy-to-explore-the-use-of-advanced-micro-nuclear-reactors-in-powering-ships/

Maailman jäähdytyslaivasto on heikoimmilla päästöluokilla. Vanhenevasta kalustosta 80 % on CII-luokituksessa luokissa D ja E: https://splash247.com/reefer-fleet-on-thin-ice-as-majority-fail-carbon-intensity-tests/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Finnpilot Pilotage Oy korottaa luotsausmaksuja 6 prosentilla 1.1.2026 alkaen. Korotus koskee luotsauksen perus- ja mailimaksuja. Muilta osin luotsaukseen liittyvät maksut, kuten odotus-, peruutus- ja tilauksen siirtomaksu, säilyvät ennallaan. Euroopan talousnäkymät ovat varovaisia, ja erityisesti Saksan kehitys vaikuttaa Suomen vientiin. Kiinan ja Yhdysvaltojen epävarmuus lisää globaalia epävarmuutta. Ulkomaanliikenteen aluskäyntien määrä Suomen satamiin on noussut hieman vuoden takaiseen verrattuna, mutta samalla luotsattavan liikenteen laskennallinen osuus aluskäynneistä on laskenut vuoden 2024 lopun 34,1 prosentista elokuun 2025 lopun 33 prosenttiin: https://finnpilot.fi/luotsausmaksuja-korotetaan-6-prosentilla-1-1-2026-alkaen/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 40: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-over-two-week-low-but-posts-quarterly-gain/  

Konttialusten aikatauluraportti (Sea-Intelligence) elokuulta: https://shippingtelegraph.com/markets/container-line-schedule-reliability-stable-at-65-68-since-may-2025/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-9.20-9.26.pdf

Käytettyjen alusten myyntiraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-in-high-demand-5/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Bancosta-Weekly-2025-39.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Intermodal-Report-Week-39-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/xclusiv-2025_09_29.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/east-of-suez-fuel-availability-outlook-22/

Tehokkuusraportti (Veson Nautical) viikolla 40: https://www.hellenicshippingnews.com/containers-lead-on-efficiency-67-of-the-fleet-achieves-a-cii-rating-of-a-c/

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n merenkulkuhallinnossa n. 25 % työvoimasta odotetaan lomautettavan, alusten turvallisuus- ja satamainfrastruktuuriohjelmat jatkaisivat, samoin kuin näiden ohjelmien ja palveluiden valvontaan tarvittava henkilöstö. Myös tuontirahdin tarkastukset maarajojen ja satamien kautta jatkuisivat USA:n tulli- ja rajavartiolaitoksen mukaan. Kotimaan turvallisuusministeriön uusimman varautumissuunnitelman mukaan noin 93 % viraston 68’000 hengen työvoimasta odotetaan pysyvän palveluksessaan ja jatkavan työskentelyä rahoituskatkoksen aikana: https://www.freightwaves.com/news/freight-expected-to-roll-on-during-shutdown

Maailman valuuttakauppa on tällä hetkellä $9,6 biljoonaa päivässä. USA:n dollari on ylivoimaisesti vaihdetuin valuutta, euron osuus on 29 %, punnan 10,2 % ja yuanin 8,5 %: https://www.hellenicshippingnews.com/global-currency-trading-closing-in-on-10-trillion-a-day-2/

Kabotaasi on levinnyt jo 105 maahan ja sen merkitys kasvaa geopoliittisessa tilanteessa. Kabotaasi kattaa 85 % maailman rannikoista ja laajenee offshore-alueille: https://www.hellenicshippingnews.com/105-states-with-cabotage/

Merkittävä sopimus voi suojella avomeriä – ja synnyttää uusia konflikteja. Yhdysvallat ja Kiina, jotka eivät allekirjoittaneet sopimusta, menettävät sananvaltansa valtamerten hallinnoinnin monenvälisen järjestelmän muokkaamisessa nyt, kun 60 maata on allekirjoittanut sen: https://asiatimes.com/2025/09/landmark-treaty-could-protect-high-seas-and-spark-new-conflicts/

Kiina ryhtyy ennaltaehkäiseviin toimiin USA:n suunnitelmia vastaan ​​korottaa Kiinaan sidoksissa olevan tonniston satamamaksuja. Kiinan pääministeri allekirjoitti viikonloppuna valtioneuvoston asetuksen, jossa todetaan, että Kiina ryhtyy tarvittaviin vastatoimiin maita tai alueita vastaan, jotka asettavat tai tukevat syrjiviä kieltoja, rajoituksia tai vastaavia toimenpiteitä, jotka kohdistuvat kiinalaisiin toimijoihin, aluksiin tai miehistöön, jotka harjoittavat kansainvälistä meriliikennettä ja siihen liittyviä palveluita: https://splash247.com/china-prepares-retaliation-playbook-ahead-of-us-port-fee-deadline/

Kiinan tehdastuotanto on kutistunut ilmeisesti kuudetta kuukautta yhteen menoon. Se viittaa siihen, että Kiinan on elvytettävä edelleen talouselämäänsä varsinkin, kun sopimus USA:n kanssa antaa odottaa itseään: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factory-activity-likely-slows-again-amid-weak-demand-trade-tensions/

OPEC+ suunnittelee uutta öljytuotannon rajoitusten purkua marraskuulle. Lisäys olisi vähintään 137’000 barrelia päivässä. Päätös tehtäneen ensi viikonloppuna: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-plans-another-oil-output-hike-in-november-sources-say/

Brent-viitelaatu laski 66 dollariin barrelilta ja WTI 62 dollariin barrelilta, molemmat laskivat yli dollarin barrelilta. Kansainvälinen energiajärjestö (IEA) odottaa maailmanlaajuisen öljyn kysynnän kasvun hidastuvan loppuvuoden aikana, mikä korostaa kulutusnäkymien heikkenemistä. Tämä hidastuminen tapahtuu samaan aikaan, kun OPEC+ -maat jatkavat tuotannon kasvattamista ja myös OPECin ulkopuoliset tuottajat laajentavat tarjontaansa. Yhdessä näiden kysyntätrendien odotetaan luovan maailmanlaajuisen ylijäämän, joka voi jatkua vuoteen 2026: https://mansfield.energy/2025/09/30/opec-supply-anticipation-coincides-with-record-oil-production-in-canada/

USA:n presidentin hylätessä ilmastonmuutoksen huijauksena, hän jättää alaan liittyvän teollisuuden käytännössä Kiinan käsiin. Kyse ei ole moraalista tai ympäristön pelastamisesta, vaan teollisuusstrategiasta, joka puetaan ilmastodiplomatian kaapuun. Kiinan todellinen ilmastostrategia ei näy sen päästötavoitteissa, vaan sen teollisuuspolitiikassa: se hallitsee toimitusketjuja, jotka määrittelevät hiilen jälkeisen globaalin talouden: https://asiatimes.com/2025/09/china-claims-its-green-us-leaves-the-scene/

Eräät Kiinan Qingdaon sataman terminaalioperaattorit, jotka käsittelevät noin kuudesosan maan raakaöljyn tuonnista, asettavat uusia rajoituksia vanhoille säiliöaluksille. Toimenpiteen katsotaan yleisesti kohdistuvan aluksiin, jotka kuljettavat pakotteiden alaista öljyä Iranista ja muilta toimittajilta. Toimenpiteisiin kuuluu yli 31-vuotiaiden säiliöalusten laituriin ottamista koskeva kielto sekä alusten, jotka ovat muuttaneet IMO-tunnistetietojaan tai joilla on virheelliset todistukset: https://gcaptain.com/chinas-key-oil-port-to-roll-out-measures-that-curb-shadow-fleet/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kolumni: IMO on jo sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä tai sen tienoilla, ja sillä on välitavoitteet vuosille 2030 ja 2040. Nämä virstanpylväät edellyttävät nopeaa muutosta sektorilla, joka tällä hetkellä tuottaa lähes kolme prosenttia maailmanlaajuisista kasvihuonekaasupäästöistä. Lokakuussa IMO:ssa pidettävä äänestys ratkaisee, saako ala tarvitsemansa selkeät puitteet energiamurroksen nopeuttamiseksi vai hidastaako epävarmuus edistymistä edelleen: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-green-shipping-requires-giga-scale-projects-and-regulatory-certainty

Panaman alusrekisteri, jota aiemmin pidettiin mukavuuslippulaivastona, on nyt maailman parhaiden joukossa vaatimustenmukaisuuden suhteen ja on poistanut satoja aluksia rekisteristä samalla. Se on edelleen suurin lippuvaltio, jolla on noin 15 prosenttia maailman laivastosta, mutta visio on muuttunut: https://maritime-executive.com/magazine/quality-over-quantity

Ensimmäiset tuulivoima-avusteiset hybridipolttoainesäiliöalukset ovat saaneet Marshall-saarten alusrekisterin SOLAS-hyväksynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/first-dual-fuel-lng-tankers-with-windwings-secure-solas-approval-from-the-marshall-islands-flag/

Iranin ja Kiinan välinen öljykauppa hakee uusia reittejä ja keinoja ohittaa pakotteet. Uudelleen lastaukset ja väärennetyt asiakirjat hävittävät öljyn alkuperää tehokkaasti. Kiina ostaa noin 80 % Iranin halvasta öljystä: https://maritime-executive.com/article/latest-iran-china-oil-sanctions-avoidance-ruse-detected

Luvaton lippuvaltion lipun käyttö on lisääntynyt myös kalastusaluksissa. Alukset käyttävät maan lippua mutta niitä ei löydy maan alusrekisteristä. Tarkoitus on häivyttää alusten todellinen käyttötarkoitus ja yleensä niiden käyttö luvattomaan toimintaan: https://maritime-executive.com/editorials/fraudulent-flags-in-illegal-fishing-state-risks-and-obligations

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Ranskan viranomaiset ovat pidättäneet tutkintaa varten aframax-luokan säiliöaluksen, joka on yksi kolmesta Kööpenhaminan drooni-iskuun liitetystä aluksesta. Aluksen lasti on Urals-laadun öljyä Aasiaan. Siihen kohdistuu sekä EU:n että UK:n pakotteet ja Viro pysäytti sen aiemmin tänä vuonna väärän lipun käytöstä: https://splash247.com/french-authorities-detain-shadow-tanker-tied-to-copenhagen-drone-attack/

Ruotsin MSB vaatii korvauksia rantojen siivouksesta sen jälkeen, kun matkustajalautta Marco Polo ajoi karille Blekingen edustalla lokakuussa 2023. Mediatietojen mukaan varustamon vakuutusyhtiö on suostunut maksamaan MSB:lle hieman yli 51 miljoonaa kruunua. Tähän mennessä viranomainen on vaatinut 64,8 miljoonaa kruunua: https://www.sjofartstidningen.se/msb-far-ersattning-for-marco-polo-sanering/

Turkin poliisi on pidättänyt kolme merenkulkijaa, kaksi eteläkorealaista ja yhden filippiiniläisen huumerikoksista, kun merenkulkuviranomaiset pyrkivät tapaamaan ministeriötä ratkaistakseen miehistön kriminalisointiin liittyvät kysymykset. Eteläkorealaisen varustamon omistamalta ja operoimalta 62 500 dwt:n irtolastialukselta löydettiin noin 13 kiloa kokaiinia. Aluksen 65-vuotias päällikkö, 47-vuotias perämies ja 45-vuotias pursimies pidätettiin 30. heinäkuuta: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/three-more-seafarers-arrested-in-turkey

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Atlantin trooppiset myrskyt kiertyvät pois USA:n itärannikolta kohti pohjoista. Ne voivat silti aiheuttaa sateita ja tulvia rannikolla: https://gcaptain.com/atlantic-storms-forecast-to-veer-away-from-direct-hit-on-us/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Integroitu litiumioniakkupankki syttyi tuleen matkustaja-aluksella. Havaittiin, että löysästi puristetut liitännät ylikuumenivat ja sytyttivät tulipalon. Kukaan ei loukkaantunut ja aluksen vauriot olivat vähäisiä, mutta tämä onnettomuus korostaa litiumioniakkujen aiheuttamia turvallisuusriskejä. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että kaikki propulsioon, ohjaukseen ja sähkövoimaan käytettävät litiumioniakut on tarkastettava teknisesti ja niihin on asennettava turvajärjestelmät: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-passenger-vessel-fire-exposes-hidden-danger-of-li-ion-batteries/

Norjalainen pelastussukeltaja kuoli yrittäessään pelastaa veteen joutunutta tyttöä. Huvikalastusalus kaatui ja siinä olleet seitsemän henkeä joutui veden varaan. Kuusi heistä pääsi aluksen kölin päälle, josta heidät pelastettiin, mutta nuori tyttö jäi veden varaan. Sekä pelastaja että pelastettava menehtyivät: https://maritime-executive.com/article/norwegian-rescue-diver-killed-in-attempt-to-save-young-girl

Australian onnettomuustutkintakeskuksen (ATSB) loppuraportin mukaan öljysäiliöalusonnettomuuteen, jossa kolme miehistön jäsentä sai palovammoja, vaikutti höyryn tyhjennyslinjan muutos, jota ei ollut dokumentoitu eikä muutokselle tehty riskinarviointia. Konemestaritiimi suoritti huoltotöitä säiliöaluksen lämmitysjärjestelmän pääkannen höyryventtiilillä. Järjestelmän eristämisen jälkeen tiimi irrotti venttiilin kannen, ja kuumaa jäännöslauhdetta vapautui yhtäkkiä, mikä aiheutti palovammoja kolmelle miehistön jäsenelle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/undocumented-steam-line-modification-leaves-3-crew-injured-on-oil-tanker/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Huthit ovat varmistaneet olleensa hollantilaisvarustamon alusta vastaan tehdyn hyökkäyksen takana. Huthit myös julkaisivat listan varustamoista ja henkilöistä, joihin heidän hyökkäyksensä kohdistuvat: https://splash247.com/houthis-claim-red-sea-strike-issue-blacklist-of-us-oil-majors/

Huoli merenkulun turvallisuudesta ja vapaudesta on noussut uudestaan esille ja alan on sopeuduttava uusiin uhkiin ja muuttuviin voimatasapainoihin. Kylmän sodan jälkeinen yhteisymmärrys vapaasta kaupasta on uhattuna ja monenkeskisiä instituutioita koetellaan: https://www.hellenicshippingnews.com/pulling-the-trigger-on-shippings-security-concerns/

Kolumni: merenkulun turvallisuus on odottamattomien haasteiden kentällä: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-security-navigating-an-era-of-unprecedented-challenges/

Hollannin lipun alla purjehtivan rahtialuksen kimppuun on hyökätty Adeninlahdella. Huthit eivät ole vielä tunnustaneet hyökkäystä. Ohjushyökkäys aiheutti aluksella tulipalon ja kahden henkilön loukkaantumisen. Aluksen 19-henkinen miehistö on evakuoitu ja alus ajelehtii: https://www.seatrade-maritime.com/security/two-injured-crew-evacuated-from-dutch-ship-in-houthi-attack  

Etelä-Korea on ampunut varoituslaukauksia pohjoiskorealaista alusta kohti tämän ylitettyä kiistanalaisen aluevesirajan maiden välillä niemimaan länsipuolella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/south-korea-fires-warning-shots-at-north-korean-ship-after-it-crosses-sea-border/

LPG-aluksen miehistö, johon kuuluu pakistanilaisia 24, kaksi srilankalaista ja yksi nepalilainen, on vapautettu Jemenissä Huthi-hyökkääjien vallattua LNG-säiliöaluksen kaksi viikkoa sitten. Alus joutui hyökkäyksen kohteeksi satamassa, ja yksi sen säiliö räjähti. Nyt alus on matkalla Djiboutiin. Sen historia on sotkuinen ja se on purjehtinut liputtomana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/pakistani-crew-stranded-for-over-10-days-on-houthi-hit-tanker-with-fighters-on-board/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/