Merenkulun uutisia 29.9.2025: autonominen navigointijärjestelmä testattu, ennakkoasenteet merenkulussa, lastin kiinnityksestä, Argentiinan vientiverosta, Rotterdamin satamakartat, kiinalaistelakoiden tuotosta, Grimaldi, VTS:stä, raportteja, tuomioita, STCW-päivitys, dronekiusaa Tanskassa.

Mitä tarkoittaa termi:

STCW (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers): https://en.wikipedia.org/wiki/STCW_Convention

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Korealaistelakka on saanut suoritettua Tyynen meren kokeensa kehittämällään autonomisella navigointijärjestelmällä. Tekoälyn ohjaama järjestelmä on asennettu taiwanilaiseen 15’000 TEU:n konttialukseen ja se purjehti kokeen aikana yli 10’000 mailin matkan Oaklandin ja Kaohsiungin välillä, jolloin järjestelmä teki toimenpiteitä miehistön puuttumatta toimintaan: https://splash247.com/samsung-heavy-completes-transpacific-trial-of-ai-powered-navigation-system/

Kun meriliikenteen toimitusketjun ilmastoon liittyvästä raportoinnista tulee pakollista Euroopan unionissa, uusi työkalu kolmansien osapuolten päästöjen seurantaan on herättämässä huomiota. EmissionPassport on digitaalinen järjestelmä, jolla kerätään tietoja Scope 3 -päästöistä yksittäisten tuotteiden tasolla: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/tackling-eu-scope-3-emissions-compliance-for-ship-supplies

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Tehdyn selvityksen mukaan 68 % naisista ja 33 % miehistä kokee merenkulussa sekä merellä että maissa työskennellessään ennakkoasenteita sukupuoleen, rotuun tai identiteettiin liittyen. Merenkulku on tulossa hankalaan tilanteeseen, ensi vuonna arvioidaan olevan puutetta 90’000 päällystöhenkilöstä. Muutosta vastustaa vahva stereotyyppinen kulttuuri:  https://splash247.com/68-of-women-in-maritime-say-theyve-faced-bias/

Lähes 10 % merenkulkualan toimitusjohtajista on eläköitymässä seuraavien kahden vuoden kuluessa. Se tarkoittaa sukupolvenvaihdosta ylemmässä johdossa. Vain 17 %:a vastanneista on luottavaisia jatkuvuussuunnitelmien suhteen ja 10 %:lla ei ollut lainkaan jatkuvuussuunnitelmaa: https://splash247.com/nearly-one-in-10-senior-maritime-executives-plan-to-retire-over-the-next-two-years/

Merenkulun toimitusjohtajien kokoontumisessa Singaporessa huoleksi nousi varustamojohtajien yhä monimutkaisemmaksi muuttuva toimenkuva: https://splash247.com/maritime-ceo-forum-singapore-the-growing-complexity-of-being-a-shipowner/

Kolumni: Singaporen tyynen pinnan alla kuohuu eikä kuva ole ihan niin ruusuinen kuin julkikuva antaa ymmärtää: https://splash247.com/singapore-inc-feels-the-squeeze/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Australian merenkulkuviranomainen on huolestunut kehityksestä, jossa yhä useampi konttialus saapuu maan satamiin huonosti ahdetussa ja kiinnitetyssä lastissa. Vakavia puutteita on havaittu liian korkeista konttipinoista ruostuneisiin kiinnitysvälineisiin ja huonosti kiinnitettyyn lastiin: https://maritime-executive.com/article/australian-authorities-highlight-risks-posed-by-poorly-secured-cargo

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusten kysyntä saattaa laskea tulevaisuudessa kasvaneiden öljyvarastojen vuoksi. Analyytikoiden mukaan ensi vuonna öljymarkkinoilla on huomattava ylitarjonta, IEA:n mukaan 3,3 miljoonaa barrelia päivässä, USA:n energiaviraston EIA:n arvio on puolet siitä ja yksityisten arviot ovat siltä väliltä. Ylitarjonta asettaa paineita öljynhinnalle, joka voi pudota jopa alle $50 rajan: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-demand-could-retreat-moving-forward/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Noin 40 laivalastillista soijapapuja on myyty Argentiinasta sen jälkeen, kun maa poisti tilapäisesti viljatuotteiden vientiveron. Suurin osa lasteista menee Kiinaan. Vientivero palautettiin nopeasti $7 miljardin vientitavoitteen tultua täyteen, jolla maa vahvisti dollarivarantojaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-buys-most-of-40-argentina-soy-cargoes-this-week-for-nov-dec-traders-say/

Myös Intia oli välittömästi hyödyntämässä Argentiinan vientiveron poistoa ja osti kahdessa päivässä 300’000 tonnia soijaöljyä. Soijaöljy korvaa vastaavan määrän palmuöljyä: https://www.hellenicshippingnews.com/india-buys-record-argentine-soyoil-volume-after-export-duty-scrapped-sources-say/

Kiinalaisvarustamon ajoneuvojen kuljetusyksikkö on käynnistänyt kolme uutta palvelua Shenzhenin satamasta, Kiinasta. Aloitteen tavoitteena on luoda globaali vientikanava aivan Guangdongin, Hongkongin ja Macaon lahden suuralueen sekä Etelä-Kiinan autoyrityksille. Ne ovat yhdessä käynnistäneet kolme suoraa laivareittiä Xiaomon satamasta Shenzhenissä Arabianlahdelle Lähi-itään, Australiaan ja Eurooppaan: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/cosco-shipping-car-carrier-adds-new-routes

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Italialaistelakka on toimittanut viimeisen ennen pandemiaa tilatun LNG-käyttöisen risteilyaluksen Carnival Corporationille: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-delivers-last-pre-pandemic-cruise-ship-order-to-princess

Offshore ja merituulivoima:

Tanskalainen merituulivoimayhtiö ja UK:n Tynen satama ovat sopineet satama-alueen kehittämisestä merituulivoimahankkeisiin: https://www.maritimejournal.com/environment/%C3%B8rsted-to-develop-north-english-port-as-wind-hub/1505082.article

Tanskalainen merituulivoimarakentaja on vastaanottanut turbiinien asennukseen käytettävän aluksen etuajassa ja pysyen budjetissa. Alus siirtyy toisen tanskalaisen merituulivoimayhtiön hankkeeseen saman tien: https://gcaptain.com/cadelers-next-gen-turbine-installer-delivered-ahead-of-schedule-ready-for-hornsea-3/

Tanskalainen merituulivoimayhtiö aloitti työt USA:ssa saatuaan liittovaltion tuomarilta luvan jatkaa USA:n presidentinhallinnon keskeyttämää lähes valmista tuulivoimakenttää: https://gcaptain.com/orsted-resumes-work-on-us-offshore-wind-farm-after-stop-work-order-lifted/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Yhdysvaltalainen polaarijäänmurtaja palaa kotisatamaansa 308 päivää kestäneen Etelämantereen komennuksensa jälkeen. Alus menee tämän jälkeen viisivuotistelakkaan, jossa sen elinkaaripidennys saatetaan loppuun. Alus on 49-vuotias: https://gcaptain.com/u-s-icebreaker-polar-star-returns-to-seattle-after-antarctic-deployment-and-major-refurbishment/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Rotterdamin sataman ja Hollannin merikarttalaitoksen välinen yhteistyö parantaa paikkatietoa satamassa ja tiedon saatavuutta sujuvuuden parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/unique-digital-connection-results-in-digital-nautical-chart-with-accurate-terminal-and-berth-information/

Saksalainen konttivarustamo on sopinut dubailaisen satamaoperaattorin kanssa 10-vuotisen jatkosopimuksen Santosin satamassa Brasiliassa. DP World laajentaa toimintakapasiteettiaan satamassa tulevina vuosina, joka mahdollistaa Hapag-Lloydille lisää kuljetusmääriä ja palveluja tehokkaasti ja kestävästi: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/hapag-lloyd-renews-dp-world-deal-at-port-of-santos

Kiina ja Pakistan syventävät merenkulun yhteistyötään Gwadarin sataman kehittämisellä. Maiden välinen sopimus kattaa vuodet 2025-2029 ja sen tavoitteena on tehdä satamasta alueellinen kauppakeskus ja yhteyspiste. Suunnitelma kattaa kaupan kehittämisen, kestävän resurssien käytön, tieteellisen tutkimuksen, laivanrakennuksen ja ympäristönsuojelun uuden silkkitien lippulaivahankkeena: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/china-and-pakistan-boost-maritime-development

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Supramax- ja ultramax-irtolastialusten telakointi on saavuttamassa huippunsa. Koska kuivarahtisektorin uudisrakennustoimitukset kasvoivat 2000-luvun lopun merenkulkubuumin jälkeen, myöhemmät viisivuotisuusintakatsastusaikataulut ovat ottaneet nämä toimitukset huomioon. Nämä alukset lähestyvät kolmatta katsastustaan, joka on tyypillisesti pidempi kuin aiemmat katsastukset, ja siihen liittyvällä telakointitoiminnalla on ollut merkittävä vaikutus tehokkaan tarjonnan kasvuun ja vaikuttaa edelleen: https://splash247.com/supramax-drydock-wave-tightens-supply-as-retrofits-crowd-yards/

Kiinalaistelakat veivät alkuvuoden aikana 53 % maailman alustilauksista. Luku on vuoden 2023 tasolla, vuonna 2024 osuus nousi 74 %:in. USA:n ulkomaankauppaministerin uusilla satamamaksuilla ei näytä olevan kovin suurta merkitystä ainakaan vielä varustamoiden alustilauksiin. Suuret konttivarustamot ovat vaihtaneet USA:n liikenteeseen aluksia, joilla ei ole kytköksiä Kiinaan: https://gcaptain.com/csis-china-still-dominates-ship-orders-despite-u-s-port-fee-push

Kiinalaistelakalla rakenteilla olevaan 10 monipolttoainemetanolimoottoriin tehty tilaus vahvistaa 3,25 miljoonan dwt:n lisäkapasiteettia vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäville irtolastialuksille sektorilla, joka on jäänyt jälkeen vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotossa. Irtolastialuslaivasto sisältää 54 LNG-käyttöön soveltuvaa alusta ja yhden metanolikäyttöisen aluksen, kun taas tavanomaisilla polttoaineilla toimivia aluksia on 9 588. Nämä alukset ovat 0,6 % kokonaismäärästä: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/shifting-the-dial-on-methanol-in-dry-bulk

Kiinalainen laivanrakentaja peruu $180 miljoonan arvosta sopimuksia varustamon kanssa välttääkseen USA:n pakotteita. Telakka on irtisanonut neljä tuotesäiliöalussopimusta sen jälkeen, kun ostajan pääosakkeenomistajan havaittiin olevan osallisena suunnitelmassa kiertää USA:n pakotteita: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/yangzijiang-cancels-180m-in-contracts-from-shipowner-avoiding-us-sanctions

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Kreikkalaisvarustamot ovat keskeisessä roolissa kauppamerenkulun ydinvoiman käytössä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/greek-shipowners-to-play-pivotal-role-in-nuclear-development-for-maritime/

Italialaisvarustamo on vastaanottanut neljännen ammoniakkivalmiuden omaavan aluksen varustamon laivastoon. Lisäksi aluksella on satama-aikoja varten 5 MWh:n akusto ja satamalatausmahdollisuus, 2’500 m² aurinkopaneeleja, silikonirunkomaali ja älyilmastointi. Alus on 91’611 BT:n ja 9’000 CEU:n ajoneuvojenkuljetusalus, joka kuljettaa sekä polttomoottori- että sähköajoneuvoja:  https://gcaptain.com/grimaldi-expands-ammonia-ready-fleet-with-9000-ceu-grande-svezia/

Teknologia nettonollatavoitteeseen siirtymiseksi on olemassa mutta polttoaineita ei ole. Investointihankkeiden yhdistäminen voisi ratkaista merenkulun vihreiden polttoaineiden arvoituksen: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/accelleron-says-investment-pooling-will-raise-alternative-fuel-financing

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meriliikenteenohjauksen (VTS) liikenneselvityspalvelun digitalisointihankkeen esittely IALA:ssa viime viikolla: https://www.linkedin.com/posts/sirpakannos_vts58-fintrafficvts-madameproject-activity-7378330733746094080-vVCr?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-20-September-26-September-2025.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-eases-on-lower-vessel-rates-but-posts-weekly-gain/

Irtolastirahtimarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-keeps-firming/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/New-ConTex-Commentary-2025-week-39.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/drewrys-world-container-index-down-by-8-last-week/

Kuljetusraportti (eurostat) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-transport-dominates-international-trade/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-39.pdf

Merenkulkuraportti (UNCTAD) vuosilta 2024–25: https://www.hellenicshippingnews.com/world-shipping-fleet-and-services-2025-review-of-maritime-transport/

Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-81/

Säiliöalusraportti /Affinity) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Affinity-Tanker-Weekly-26.09.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 39: https://www.gibsons.co.uk/report/oil-glut-looms/

Säiliöalusten rahtiraportti (Baltic Exchange) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlccs-moving-to-higher-ground/

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n presidentti on julkistanut uuden listan lokakuun alussa voimaantulevista tulleista: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-announces-tariffs-coming-october-1-see-the-new-tariffs-list/

Kiinalaiset rahoittajapankit hakevat maan finanssivalvojalta lupaa muuttaa alusvuokraukset aluskiinnityksiksi, jola toimenpiteellä ne pyrkivät hakemaan turvaa USA:n lisämaksujen uhalta:  https://gcaptain.com/chinese-lessors-in-talks-with-beijing-to-ease-us-port-fee-stress/

Kiinan teollisuustuotannon voitot 0,9 % alkuvuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-industrial-profits-rise-0-9-in-january-august/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

YK palautti Iranin pakotteet maan ydinohjelman takia. Turvallisuusneuvosto äänesti nurin Kiinan ja Venäjän esityksen puolen vuoden lykkäyksestä pakotteiden voimaansaattamisessa. Ydinohjelmasta käydyt neuvottelut E3:n (Ranska, Saksa ja UK) kanssa epäonnistuivat: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/un-reimposes-snapback-sanctions-on-iran-over-nuclear-programme/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Matkustaja-autolautan toinen perämies tuomittiin vaadittua pienempään tuomioon oikeudenkäynnissä, kehityksestä, jossa jossa häntä syytettiin kolmesta taposta aluksen törmättyä ja upotettua kalastaja-aluksen. Onnettomuudessa kuoli kolme kalastajaa. Tuomioistuin ei päässyt yksimielisyyteen perämiehen syyllisyydestä samalla, kun se vapautti tähystäjän tapposyytteistä: https://maritime-executive.com/article/jury-finds-ferry-officer-guilty-on-lesser-count-in-fatal-collision

Intialainen tuomioistuin on alentanut konttivarustamon takuumaksua, jonka vuoksi alus on ollut pidätettynä heinäkuusta lähtien. Pidätys johtuu Keralan edustalla uponneen saman varustamon konttialuksen aiheuttamien vahingonkorvausten vuoksi. Aluksen odotetaan pääsevän lähtemään pian: https://maritime-executive.com/article/indian-court-lowers-bond-for-release-of-arrested-msc-containership

USA:n tulli löysi aluksen runkoon kiinnitettynä lähes neljä kiloa kokaiinia tekemässään sukellustarkastuksessa: https://maritime-executive.com/article/cocaine-hidden-in-the-hull-of-cargo-ship-seized-in-portmiami

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

STCW-päivitys, joka tulee ensi vuoden alusta voimaan, on herättänyt kysymyksiä. Kyse on koulutusvaatimuksista kiusaamista ja ahdistelua koskien. Koulutuksen tulee sisältää perusymmärrys siitä, mitä ahdistelu tarkoittaa, mitkä ovat sen seuraukset ja tapausten traumatietoinen lähestymistapa: https://www.hellenicshippingnews.com/harassment-on-board-a-trauma-informed-approach/

Nyt, kun sodan riskialueet muuttuvat ja EU:n ympäristölainsäädäntöä valvotaan lailla, pienetkin virheet voivat muuttaa korvattavan onnettomuuden vakuuttamattomaksi menetykseksi. Tässä on seitsemän vältettävää sudenkuoppaa – miten voit suojata vakuutusturvasi merenkulun riskienhallinnan kokemuksen perusteella: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/seven-broker-mistakes-that-kill-claims-in-2025

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Kreikkalaisella matkustaja-autolautalla konehuoneen siistijänä toiminut merenkulkija kuoli jäätyään vesitiiviin liukuoven puristuksiin. Viranomaiset tutkivat tapausta, mutta aluksen päällikkö ja konepäällikkö on pidätetty ja heitä tullaan syyttämään huolimattomuudesta aiheutuneesta taposta. Ammattiliitot ovat ilmoittaneet alukselle 24-tunnin lakosta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/captain-and-chief-engineer-arrested-after-20-year-old-sailor-dies-in-ferry-accident/

Israelilaisvarustamon konttialuksella raportoitiin tulipalo sen ollessa lähdössä Kiinasta kohti USA:han. Miehistö sai tulipalon sammutettua mutta alus suuntaa matkansa kohti Etelä-Koreaa vahinkojen selvittämiseksi. Tulipalosta ei aiheutunut henkilövahinkoja: https://maritime-executive.com/article/containership-diverts-to-korea-after-fire-is-contained

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Tanskalaisviranomaiset ovat havainneet kolme Venäjään kytköksissä olevaa kauppa-alusta, jotka ovat voineet olla alustana droonilennätyksille, jotka sulkivat Kööpenhaminan lentokentän viime viikolla: https://maritime-executive.com/article/denmark-thinks-russia-linked-ships-launched-copenhagen-airport-drone-raid

Venäläisen sota-aluksen havaittiin norkoilevan useiden päivien ajan Tanskan aluevesien tuntumassa Kööpenhaminan droonihyökkäysten aikaan: https://maritime-executive.com/article/russian-warship-was-loitering-off-denmark-during-drone-attacks

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/