Merenkulun uutisia 17.9.2025: paikannushäirintää, merenkulun uutiskirje 2/2025, Langh Ship, tyhjät kontit, Meriaura, Steerprop, ilmastotavoite, raportteja, EU sakkaa, nettonollakehys, pidätys Beirutin räjähdyksessä, LNG-aluksia romutetaan, Euroopan NATO-maat harjoittelevat – Grönlannissa.

Mitä tarkoittaa termi:

Crore: https://www.onesdr.com/crore-rupees-to-euro-conversion-calculator/

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

IFC (International Finance Corporation): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_rahoitusyhti%C3%B6

US National Cargo Bureau: https://en.wikipedia.org/wiki/National_Cargo_Bureau

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

GNSS-paikannussatelliitin signaalihäirintää Suomenlahdella: https://www.linkedin.com/posts/mikko-heikkil%C3%A4-phd-a9ba35100_usual-day-at-the-office-with-total-loss-of-activity-7369036182187442176-KuDM

Maailman linjaliikenneneuvosto WSC ottaa käyttöön tekoälyn löytääkseen väärinilmoitetut ja ilmoittamattomat vaaralliset aineet. Toimenpiteellä pyritään ehkäisemään aluspaloja sekä suojelemaan miehistöjä, asiakkaiden lasteja ja meriympäristöä. Sovelluksen ytimenä on US National Cargo Bureaun teknologia, joka skannaa miljoonia kirjauksia reaaliajassa käyttäen avainsanahakuja, kauppakäyttäytymistä ja tekoälyalgorytmejä riskien tunnistukseen: https://splash247.com/world-shipping-council-deploys-ai-in-fight-against-misdeclared-cargoes/

USA:n rannikkovartioston uudet kyberturvallisuusmääräykset tulivat voimaan heinäkuussa tänä vuonna. Ne ovat seurausta vakavista kyberhyökkäyksistä, jotka rampauttivat mm. USA:n energiainfrastruktuuria vuonna 2021. Uudet määräykset vaativat kaikilta sen piiriin kuuluvilta aluksilta ja laitoksilta rannikkovartioston hyväksymän kyberturvallisuussuunnitelman: https://maritime-executive.com/editorials/new-coast-guard-cyber-rules-take-hold-across-u-s-maritime-industry

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Traficomin merenkulun uutiskirje 2/2025: https://uutiskirjeet.traficom.fi/a/s/208328933-1845a58fd63023babc32ebbc182b3f61/6153621

Suomalainen Wärtsilä on solminut strategisen kumppanuuden filippiiniläisen koulutuslaitoksen kanssa räätälöidystä koulutuksesta tietyille teknologiayhtiön konemalleille: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-and-gigamare-sign-training-deal-to-boost-crew-skills-in-the-philippines/

Miten merenkulkija siirtyy maihin töihin? Miten muutokseen kannattaa varautua, kun sitä valmistelee? On kolme asiaa, joihin pitää varautua: käytä suhteita, älä ryyppää rahojasi rantakuppilassa ja varaudu rahallisesti odottamaan, kun olet päätöksesi tehnyt: https://gcaptain.com/from-sea-to-shoreside-how-mariners-can-smooth-the-transition-ashore/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Suomalainen Langh Ship on vastaanottanut sarjansa kolmannen ja viimeisen ympäristöystävällisen konttialuksen, ms Martan. Kaikki kolme alusta on varustettu Langh Techin hybridipakokaasupesureilla ja niillä on valmius CO₂-talteenottoon: https://www.hellenicshippingnews.com/paxocean-zhoushan-delivers-third-eco-advanced-vessel-to-langh-ship-supporting-net-zero-ambitions/

Tyhjien konttien siirtely ympäri maailmaa on kasvussa. Tyhjien konttien osuus kuljetuksista on 41 %. Syynä on, ettei minkään alueen kuljetukset ole tasapainossa, vaan osassa maita tuonti on suurempaa kuin vienti ja tyhjiä kontteja kertyy. Silloin niitä pitää siirtää alueille, joissa on pulaa konteista vientiylijäämän vuoksi: https://splash247.com/41-of-container-transport-is-empty/

Miksi ja miten 20 jalan kontti säilyttää asemansa markkinoilla: https://maritime-executive.com/features/20-foot-standard-containers-why-they-remain-a-popular-choice-2

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Meriaura aikarahtaa kaksi uutta alusta laivastoonsa. Ensimmäinen tulee rahtaukseen ensi vuoden alussa ja toinen keväällä: https://www.linkedin.com/posts/meriaura_we-have-signed-an-agreement-to-time-charter-activity-7371103024011890688-7dd1

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

USA:n presidentinhallinto tekee töitä Massachusettsin kahden merituulivoimahankkeen estämiseksi. Hankkeen arvoksi arvioidaan $14,6 miljardia: https://gcaptain.com/from-sea-to-shoreside-how-mariners-can-smooth-the-transition-ashore/

USA:n presidentinhallinto on pyytänyt tuomaria kieltäytymään tanskalaisen merituulivoimayhtiön vaatimuksesta saada jatkaa 80 % valmiudessa olevaa merituulivoimahanketta Rhode Islandin edustan merialueella. Yhtiö on jo sijoittanut hankkeeseen $5 miljardia ja se on vaarassa menettää $1 miljardia irtautumiskuluina: https://gcaptain.com/orsted-backed-wind-farm-should-remain-on-pause-us-tells-judge/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jääluokaton pakotteiden alainen suezmax-luokan säiliöalus on odottanut jo useita päiviä suotuisampia säitä päästäkseen läpi pohjoisen merireitin. Omanin lipun alla purjehtivan 274-metrisen säiliöaluksen lastina on n. miljoona barrelia öljyä Muurmanskista Kiinaan. Alus on yksi monista jääluokattomista säiliöaluksista pohjoisella merireitillä. Aluksella ei myöskään ole Venäjän viranomaisten kauttakulkulupaa: https://gcaptain.com/sanctioned-suezmax-oil-tanker-without-ice-protection-stuck-for-days-on-russias-arctic-northern-sea-route/

Venäläisellä Pohjoisnavalla ajelehtivalla tutkimusaluksella on käynnissä miehistönvaihto. Vaihtuva miehistö on ollut aluksella vuoden, jonka aikana alus on ajelehtinut lähtöpisteestään 1’000 kilometriä. Tutkimusaluksella tutkitaan jääolosuhteita alueella: https://www.thebarentsobserver.com/news/crew-change-for-the-russian-north-pole-drifting-expedition/437161

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Rijekan satama Kroatiassa on avannut uuden konttiterminaalin, joka toimii porttina alueelle: https://maritime-executive.com/article/croatia-marks-opening-of-new-rijeka-terminal-as-a-gateway-for-the-region

Libyan taisteluosapuolet ovat ilmeisesti päässeet sovintoon keskeisen sataman kehittämisestä siitä käytyjen kiivaiden taistelujen jälkeen. Ne ovat yhdistäneet rivinsä salliessaan Turkin jatkaa öljyn ja kaasun etsintää Libyan vesillä. Nyt satamat näyttävät olevan toinen osa kansallista konsensusta maan kauppasuhteiden ja talouskehityksen palauttamiseksi: https://maritime-executive.com/article/libya-targets-economic-rebound-through-port-development

USA:n uusien satamamaksujen edellä varustamot vaihtavat Kiinassa valmistettuja konttialuksia muualla tehtyihin. Se on aiheuttanut rahtien heittelehtimistä eikä vielä ole tietoa aiheuttaako vaihtaminen kapasiteetin laskua tai peruttuja vuoroja. Eurooppaan ja Välimerelle suuntautuvien kuljetusten rahdit ovat laskeneet: https://www.freightwaves.com/news/rates-spin-as-chinese-ships-dropped-from-u-s-routes

Shanghain konttisatamassa uusi kuukausiennätys: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/shanghai-port-container-volume-hits-a-new-monthly-high

Singaporen satama ja kiinalaisvarustamo Cosco ovat sopineet (MoU) selvittävänsä yhteistyössä varasto- ja logistiikkaratkaisuja Sigaporen Tuas-terminaalissa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/cosco-eyes-logistics-centre-in-singapore-s-tuas-port

Lähi-Idän kymmenen suurinta öljy- ja kaasuterminaalia: https://www.marineinsight.com/know-more/10-largest-oil-and-gas-loading-terminals-in-the-middle-east/

Maailmanpankin kansainvälinen rahoitusyhtiö IFC on solminut $500 miljoonan investointisopimuksen Irakin Basran kaasuyhtiön kanssa maan suurimman sataman kehittämisestä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ifc-signs-500-million-deal-with-basrah-gas-for-energy-port-expansion-in-iraq/

Newportin satama Bristolin lahdella UK:ssa aikoo laajentaa toimintaansa UK:n suurimpana terässatamana ja avainsatamana maailmalle. Suunnitelmat ovat yli £80 miljoonaa, joka toisi yli 50 työpaikkaa ja parantaisi huomattavasti tehokkuutta ja lastinkäsittelykapasiteettia: https://www.portstrategy.com/port-and-terminal-news/port-of-newport-plans-major-expansion/1504801.article

UK:n Peel Ports aikoo investoida £100 miljoonaa UK:n metalli- ja terässektoriin lisätäkseen kapasiteettiaan ja parantaakseen logistiikkansa tehokkuutta Liverpoolin ja Lontoon terminaaleissaan: https://www.portstrategy.com/port-and-terminal-news/peel-ports-boosts-uk-steel-capacity/1504775.article

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Steerprop toimittaa Saksan uuden sukupolven polaaritutkimusalukselle propulsiojärjestelmän. Räätälöity järjestelmä on suuniteltu äärimmäisen luotettavaksi, minimaalisella vedenalaisella melulla ja pitkäaikaisella kustannustehokkuudella. Ratkaisu tukee aluksen tutkimuskäyttöä: https://steerprop.com/articles/new-polarstern

Suomalainen Deltamarin valmistelee joustavia polttoainejärjestelmiä eri polttoaineiden käyttöön epävarmuuden vallitessa tulevaisuuden polttoaineista: https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-readiness-designing-for-flexibility-in-an-uncertain-fuel-future/

Saksalainen Rheinmetall on sopinut sotilasmerenkulkuun erikoistuneen telakan ostamisesta Lurssen Groupilta: https://maritime-executive.com/article/rheinmetall-enters-shipbuilding-by-consolidating-the-german-defense-sector

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulku ei ole vieläkään saavuttamassa ilmastotavoitetta, jonka mukaan vähintään 5–10 % merenkulun polttoaineista tulisi uusiutuvista polttoaineista vuoteen 2030 mennessä. Raportin mukaan merenkulun tulisi edetä kolmella rintamalla. Tukea IMO:n maksujärjestelmää, kasvattaa tietoisuutta fossiilisten polttoaineiden riskeistä ja auttaa kansallisia toimijoita täyttämään IMO-kehyksen puutteet: https://www.hellenicshippingnews.com/2030-shipping-goal-at-risk-despite-historic-progress-made-by-imo-new-report/

UK:n hallitus tekee jo toisen ison investoinnin merenkulun hiilineutraaliuteen. Se investoi $610 miljoonaa päästöjen vähennysohjelmaan ja yksityissektori osallistuu $952 miljoonan panoksella ohjelmiin auttaakseen rannikkokuntia ja kiihdyttääkseen siirtymistä hiilineutraaliuteen:  https://maritime-executive.com/article/uk-government-and-industry-pledge-over-1-4b-to-shipping-decarbonization

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-05-September-12-September-2025.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 38: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-near-2-month-high-on-capesize-gains/  

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-9.6-9.12.pdf

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-37.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Bancosta-Weekly-2025-37.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Intermodal-Report-Week-37-2025.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Suezista itään: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook-197/

Maailmankauppa ja politiikka:

EU on jäämässä jälkeen kasvussa. Entinen EKP:n pääjohtaja ja Italien entinen pääministeri vaatii uudistuksia nopeassa tahdissa ja yhteistyössä, ei kukin erikseen:  https://www.hellenicshippingnews.com/eu-falling-behind-on-growth-reforms-even-more-urgent-says-draghi/

Brittiläinen monikansallinen pankki HSBC odottaa tälle syksylle 1,7 miljoonan barrelin ylijäämää öljyntuotannossa, ja ensi vuonna määrä olisi 2,4 miljoonaa barrelia. Pankki katsoo samalla arvionsa Brent-viitelaadun ensi vuoden hinnasta $65 barrelilta olevan liian korkea: https://www.hellenicshippingnews.com/hsbc-sees-downside-risk-to-2026-brent-crude-oil-price-forecast/

Olemassa olevien kaasu- ja öljykenttien tuotanto laskee keskimäärin yhä kiihtyvämmässä tahdissa. Arviot pohjautuvat 15’000 kaasu- ja öljykentän tuotantotietoihin. Lähi-Idän maalla olevien kenttien tuotanto vähenee 2 % vuodessa, kun Euroopan offshorekenttien tuotanto vähenee 15 %. Ilman uusia investointeja liuskeöljyn tuotanto putoaa 15–35 % vuodessa. Uuden kentän käyttöönotto kestää keskimäärin 20 vuotta: https://www.hellenicshippingnews.com/declines-in-output-from-existing-oil-and-gas-fields-have-gathered-speed-with-implications-for-markets-and-energy-security/

USA:n presidentinhallinnon virkamiehet ja Etelä-Korean ulkomaankauppaedustaja tapaavat tällä viikolla yrittäen päättää heinäkuussa tehty sopimus. Kyse on tulleista ja $350 miljardin sijoitusrahastosta tukemaan laivanrakennusta, tehdastuotantoa ja muita kehityshankkeita USA:ssa. Neuvottelut ovat tarpeen, koska Etelä-Korea ei voi hyväksyä USA:n Japanille asettamia ehtoja omalla kohdallaan. Suhteita häiritsee USA:n maahanmuuttoviraston päätös vangita satoja korealaisia työntekijöitä Georgiassa: https://www.freightwaves.com/news/korea-envoy-in-d-c-as-350b-trade-pact-stalls

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Opas IMO:n nettonollapäästökehykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/a-guide-to-the-imos-net-zero-framework/

Taistelulinjat alkavat muotoutua lokakuun IMO:n ylimääräisen MEPC-kokouksen edellä. Kokouksessa on tarkoitus hyväksyä hiilineutraaliusmääräysten kehys. Yhdysvaltalainen luokituslaitos ABS on vaatinut IMO:a ottamaan aikalisän samalla, kun yli 180 varustamoedustajaa vaativat jäsenmaitaan hyväksymään toimet: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/over-180-shipping-companies-back-imo-net-zero-framework

USA:n presidentinhallinnon tavoite purkaa ylimääräistä sääntelyä on saavuttanut merenkulun. OMSA (Offshore Marine Services Association) on esittänyt poistettavaksi suurimman osan vaadituista rannikkovartioston tyyppihyväksynnöistä standardien mukaisilta turvavälineiltä. Järjestö näkee turhana ja kaksinkertaisena byrokratiana, joka rasittaa USA:n lipun alla purjehtivien alusten kilpailukykyä: https://maritime-executive.com/article/omsa-wants-u-s-coast-guard-to-end-all-type-approvals-for-shipboard-gear

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Bulgarian viranomaiset ovat pidättäneet Moldovan lipun alla purjehtineen aluksen venäläisen omistajan. Aluksen lastina ollut 2’750 tonnia ammoniumnitraattia aiheutti Beirutin satamassa Libanonissa katastrofaalisen räjähdyksen elokuussa 2020. Hänestä ja aluksen päälliköstä on ollut Interpolin etsintäkuulutus lähes viisi vuotta. Onnettomuudessa kuoli ainakin 218 henkilöä ja yli 6’000 loukkaantui. Vahingot nousivat miljardeihin dollareihin: https://splash247.com/beirut-blast-shipowner-arrested-in-bulgaria-five-years-after-port-tragedy/

Keralan osavaltion edustalla Intiassa uponneen konttialus MSC Elsa 3:n omistajat rajoittavat vastuunsa €14,7 miljoonaan, kun osavaltion hallituksen vahinkovaatimus nousee €1 miljardiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/owners-of-sunken-msc-elsa-3-limit-liability-to-%e2%82%b9132-cr-kerala-seeks-%e2%82%b99531-cr/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Tänä vuonna satamavaltiotarkastusten erityiskohteena syyskuusta marraskuuhun ovat painolastivesijärjestelmien hallinta. Varustamoille tässä on selkeä signaali, huomiota kiinnitetään entistä enemmän laitteista ja teknisistä puutteista tietojen rekisteröintiin, jakamiseen ja käyttöön päivittäisessä toiminnassa. ratkaisuna NAPA:n sähköinen päiväkirja: https://www.hellenicshippingnews.com/ballast-water-compliance-matters-heres-why/

Lloyd’s Register on ottanut käyttöön biopolttoaineneuvonnan avustamaan merenkulun siirtymää kohti hiilineutraaliutta: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-launches-biofuel-advisory-service-to-help-accelerate-shippings-decarbonisation/

Bureau Veritasilla on käytössä ennakoiva päätöksentekoalusta risteily- ja matkustaja-alusvarustamoille, operaattoreille ja alusten käyttäjille energian ja polttoaineiden käytön sekä sääntöpohjaisten kustannusten suunnittelemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/bureau-veritas-launches-opticarbontm-to-optimize-fleet-energy-fuel-and-compliance-costs/

P&I klubi Swedish Club on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen kiinalaisen rahoituspalveluyhtiön tytäryhtiön kanssa. Kiinalaisyhtiö on omaisuus- ja onnettomuusvakuuttamiseen keskittynyt vakuutusyhtiö. Sopimus vahvistaa ruotsalaisyhtiön markkinoita Kiinassa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-swedish-club-signs-strategic-partnership-with-ping-an-property-casualty-insurance-strengthening-commitment-to-the-chinese-market/

Lloyd’s Register on hyväksynyt bound4blue-yhtiön laskelmamallin varustamoille yhtiön tuulivoima-avusteisen ratkaisun tuomista sääntömääräisistä ja taloudellisista eduista: https://www.hellenicshippingnews.com/bound4blue-secures-lr-validation-for-pwind-calculation-methodology-supporting-regulatory-and-financial-gains-for-shipowners/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Kahden kalastusaluksen törmäyksessä Mauritanian rannikolla on viisi henkeä kadoksissa. Toinen alus oli Gambian lipun alla ja toinen Mauritanian lipun alla. Kaikkiaan 21 henkeä pelastettiin, kaikki kadonneet olivat Mauritanian kansalaisia: https://maritime-executive.com/article/five-missing-in-catastrophic-trawler-collision-off-mauritania

Koulupurjealuksen, joka tekee vuokraristeilyjä, ja ruoppaaja törmäsivät Hollannin rannikolla. Purjealuksessa oli 25 koululaista luokkaretkellä viiden aikuisen kanssa. Viisi lasta kuljetettiin sairaalaan muiden jäädessä alukselle. Alueella vallitsi huono sää, sadetta ja kova tuuli: https://maritime-executive.com/article/school-children-injured-as-historic-sailing-ship-and-dredger-collide

Video: huonosti laitettu luotsiporras ja varomattomuus aiheuttivat luotsin putoamisen mereen: https://www.linkedin.com/posts/activity-7372687547048841216-cCv-

Toinen perämies kuoli alusta kiinnitettäessä. Hän jäi kiinni kiinnitysköyden lenkkiin ja lensi yli laidan iskeytyen aluksen kylkeen. Syynä olivat mm. vinssin liian suuri nopeus, vinssien etäkäytön paikka liian kaukana ja huonosti suunniteltuna käyttökohteenseen nähden, miehistön huono perehdytys ja tapahtumien nopea kehitys: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-mooring-accident-takes-life-of-second-officer/

Alus vaurioitui laituriinajossa, koska luotsin antamat komennot eivät toimineet odotetulla tavalla. Onnettomuustutkinta löysi siihen kolme syytä: manöveerauskäytännöt eivät vastanneet aluksen manöveeraustietoja, päällikkö ei käyttänyt ”täyttä taakse”-komentoa luotsin sitä pyytäessä ja kommunikoinnin puute päällikön ja luotsin välillä. Lisäksi toisen hinaajan veto väärään suuntaan ja liian matala vesi täyden tehon saamiseksi vaikuttivat törmäykseen: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-berthing-damage/

Venäläinen uusi kalastusalus sai konestopin Öresundissa vilkkaalla laivaväylällä viikonloppuna. Alus joutui lopulta ankkuroitumaan korjausten ajaksi. Alus herätti NATO-maiden kiinnostuksen ja sai pysähdyksen ajaksi vartioalukset paikalle. Ne myös seurasivat aluksen kulkua läpi Öresundin: https://maritime-executive.com/article/nato-responds-to-russian-fishing-vessel-adrift-in-danish-straits  

Valtamerihinaaja on päässyt Uuden-Seelannin Eteläsaaren rantaan ajaneen japanilaisen, Panaman lipun alla purjehtivan tuotesäiliöaluksen luokse. Aluksella ei ole välitöntä vaaraa mutta hinaus voidaan aloittaa vasta sääolojen rauhoituttua: https://maritime-executive.com/article/new-zealand-reports-rescue-tug-reached-tanker-stranded-off-south-island

Aluskierrätys, romutus:

LNG-alusten romutus on pitkästä aikaa korkealla. Huonon markkinatilanteen vuoksi vanhat höyryturbiinisäiliöalukset jäävät ylösmakaamaan ja 800’000 DWT:n edestä on myyty romuksi. Sitä vastoin konttialusten romutus on alhaisimmillaan 20 vuoteen. Kaikkiaan aluskierrätys on menossa edelleen huonompaan suuntaan senkin vuoksi, ettei teräksen kysyntä ole parantunut: https://splash247.com/lng-scrapping-sets-annual-record/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

NATO harjoittelee Tanskan johdolla Grönlannissa vahvistaakseen operatiivista valmiuttaan Tanskan ja Grönlannin joukkojen välillä. Useasta Euroopan NATO-maasta osallistuu satoja sotilaita harjoitukseen: https://www.euronews.com/2025/09/16/denmark-leads-drills-in-greenland-at-time-of-tensions-over-trump-takeover-threats

Kiina hyödyntää samaa taktiikka Etelä-Kiinan merellä kuin Venäjä Krimillä: https://maritime-executive.com/article/philippines-pushes-back-on-chinese-nature-reserve-in-philippine-waters

Samoin kohtaamisia Taiwanin salmessa, joka on kansainvälinen salmi: https://maritime-executive.com/article/busy-days-in-the-strait-of-taiwan

Kiina käyttää taloudellisia houkuttimia, poliittista vaikutusvaltaa ja merellistä pakottamista toimeenpanemalla kampanjan saadakseen USA:n ja sen liittolaisten aseman heikennettyä eteläisellä Tyynellä merellä. Tavoitteena on uusi voimatasapaino alueella: https://maritime-executive.com/editorials/countering-china-s-maritime-insurgency-in-the-south-pacific

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/