Merenkulun uutisia 15.9.2025: paperipohjaisista asiakirjoista, ESL Shipping, merituulivoima USA:ssa, Vaasan meriväylä, isku Primorskiin, periaatehyväksyntöjä, luotsausmaksukorotuksia, raportteja, pakotteita, Eagle S -tuomio lokakuussa, sotavaaralisistä, meret työllistävät, kolme viikinkilaivaa siirretään.

Mitä tarkoittaa termi:

Stagflation: https://fi.wikipedia.org/wiki/Stagflaatio

Stagnation: https://fi.wikipedia.org/wiki/Stagnaatio

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Muun maailman hoitaessa tiedonsiirron nopeassa digitaalisessa muodossa, maailmankauppa on ankkuroitunut jo menneeseen paperiaikaan. Vaikka kaikki myöntävät digitaalisuuden edut, kansainvälinen kauppa jatkaa riippuvuuttaan paperipohjaisiin asiakirjoihin ja menettelytapoihin. Uusi OECD:n raportti puhuu digitaalisten sovellusten puolesta: https://www.hellenicshippingnews.com/shippings-outdated-paper-chase/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Etelä-Koreassa sikäläinen varustamoyhdistys vastustaa jyrkästi suuren monialayrityksen varustamo-ostoaikeita. Yhdistyksen mukaan monialayritysten mukaan tulo johtaa merenkulkuun erikoistuneiden yritysten syrjäytymiseen ja se tuhoaa merenkulun ekosysteemin: https://www.hellenicshippingnews.com/ksa-warns-posco-acquisition-of-hmm-will-destroy-korea-shipping-ecosystem/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Tuotesäiliöalusten kysynnässä saattaa tulla hengähdystauko viime kesän ennätyksellisen jalostusasteen vuoksi. Maailmanlaajuisesti öljynjalostus on kuitenkin uusien tuulien edessä, jotka saattavat johtaa moniin muutoksiin. Euroopan ja USA:n jalostamot ovat säädösten ja kilpailukyvyn paineessa eikä siltä selviä Kiinakaan. Jalostustuotteiden kysyntä on kuitenkin kasvussa, tuottajat ovat vain uusissa maissa: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tankers-demand-could-be-ramping-up/

Tasaiset nousseet VLCC-luokan alusten päivärahdit ylittivät viime viikolla $100’000 rajan, joka on seurausta OPEC-maiden kasvaneista kuljetuksista ja mahdollisista pakotetiukennuksista: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/vlcc-deals-hit-100-000-tanker-owners-upbeat-on-q4

Uusi tuulivoima-avusteinen säiliöalus on saapunut neitsytmatkallaan Rotterdamiin: https://gcaptain.com/new-wind-assisted-tanker-arrives-in-rotterdam-on-maiden-voyage/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Suomalaisen ESL Shippingin uuden sukupolven metanolikäyttöisten alusten hanke etenee aikataulun mukaisesti. Mallikokeet on suoritettu SSPA:n tiloissa Göteborgissa, jotta alusten laskelmat pitävät paikkansa. Laskelmat osoittivat jopa parempaa tulosta kuin oli odotettu. Silti ennen kuin terästä päästään leikkaamaan, pitää suunnitelmat hyväksyä ja sopia laitetoimittajien kanssa mukaan lukien koneistot, hybridijärjestelmä ja lastinosturit. Suunnittelusta vastaa Deltamarin yhdessä telakan kanssa. Ensimmäinen alus valmistuu loppuvuodesta 2027: https://www.hellenicshippingnews.com/esl-shipping-green-handy-project-progresses-with-model-tests/

Kymmenen suurinta irtolastisatamaa maailmassa: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-major-dry-bulk-export-terminals-in-the-world/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Video: Disneyn uusimman risteilyaluksen merikoeajojen jälkeen on ilmoitettu, että neitsytmatka lykkääntyy kolmella kuukaudella: https://maritime-executive.com/article/disney-adventure-s-mv-postponed-three-months-citing-construction-delays

Offshore ja merituulivoima:

Ranskassa Leijonalahdella on saatu valmiiksi kolmen kelluvan merituulivoimalan asennus: https://www.maritimejournal.com/environment/final-floating-turbine-installed-at-french-site/1504622.article

USA:n merituulivoima on tosi-TV-politiikan uhri. USA:n presidentinhallinto ei pidä vaihtoehtoisista energialähteistä ja se on iskenyt kovaa merituulivoimaan ja lähes valmiina hankkeita on keskeytetty. Merituulivoimahankkeiden rahoitus on sen tähtäimessä tarkoituksena katkaista tai poistaa tiettyjen vaihtoehtoenergialähteiden tuki: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-wind-power/us-offshore-wind-a-victim-of-politics-in-reality-tv-type-saga

Viisi merituulivoimahanketta on USA:n presidentinhallinnon tähtäimessä: https://gcaptain.com/us-reviewing-five-offshore-wind-farms-under-construction/

Norjassa huutokaupan takaraja kolmen merituulivoimapuistohankkeelle lähestyy: https://www.maritimejournal.com/environment/norway-deadline-looms-for-three-floating-wind-projects/1504770.article

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Vaasan meriväylän ja sataman leventäminen -hanke eteni odotettua nopeammin: työt päästiin aloittamaan toukokuussa 2025 ja turvalaite- sekä ruoppaustyöt saatiin päätökseen syyskuussa, mikä parantaa sataman saavutettavuutta ja varmistaa sujuvat merikuljetukset myös tulevaisuudessa. Hankkeeseen sisältyivät väylän ja satama-alueen leventämiseen liittyvät ruoppaus- ja läjitystyöt sekä väylän merkintään liittyvät turvalaitetyöt. Ruoppausmäärä oli yhteensä noin 335 000 kuutiometriä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vaasan-merivaylan-ja-sataman-leventaminen-hanke-valmistui-etuajassa/

Panaman kanava tarjoaa vähähiilisiä polttoaineita käyttäville aluksille uuden joustavan kategorian kanavan läpiajoon. Polttoaineen pitää olla joko vihreää metanolia, vihreää ammoniakkia, bio-LNG:tä tai bio-LPG:tä. Alusten ei kuitenkaan ole pakko käyttää niitä, vaan niillä on oltava valmius siihen. Järjestelmän käyttöönotto on lokakuun 3. päivä tänä vuonna: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/panama-canal-to-offer-flexible-transit-slots-for-dual-fuel-vessels

Maailmassa on viisi merkittävää kapeikkoa, vesiväylää, joiden kautta kulkee mm. merkittävä osa kriittisistä energiakuljetuksista. Malakan, Hormuzin, Bab El Mandebin ja Turkin salmet, Suezin kanava ja Hyväntoivonniemi ovat strategisesti tärkeitä alueita, joihin kohdistuu kasvavia riskejä konflikteista, merirosvouksesta ja ympäristöuhkista: https://www.hellenicshippingnews.com/chokepoints-under-pressure-the-fragile-lifelines-of-global-energy/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Ukraina on tehnyt yhden sodan suurimmista dronehyökkäyksistään Venäjälle. Useisiin kohteisiin kohdistunut isku osui myös ensimmäistä kertaa Primorskin (Koiviston) öljyterminaaliin, joka on Venäjän suurin Itämerellä. Yhdellä satamassa olleella aluksella syttyi tulipalo, mutta loukkaantumisia ei ole raportoitu. Sataman toiminta on keskeytyksissä. Ukrainalaisten lähteiden mukaan myös Laukaansuussa olisi kolme pumppuasemaa vahingoittunut: https://maritime-executive.com/article/ukraine-damages-russia-s-primorsk-oil-terminal-in-large-drone-assualt

Riitatilanne Ruotsin satamissa on ohi. Ruotsin satamatyöntekijät ja Ruotsin satamayhdistys ovat allekirjoittaneet työehtosopimuksen, joka on vastaava kuin aiemmin allekirjoitettu sopimus kuljetustyöntekijäin kanssa: https://www.sjofartstidningen.se/hamnkonflikten-ar-over/

Intian suurin terminaali- ja satamaoperaattori on lähettänyt kiertokirjeen kaikille operaattoreille sen vuoksi, että se kieltää kaikilta pakotteiden alaisilta aluksilta palvelunsa: https://maritime-executive.com/article/india-s-largest-terminal-operator-bans-sanctioned-vessels

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Liberian alusrekisteri on myöntänyt yhdeksän periaatehyväksyntää Milanon kaasuteknisten messujen yhteydessä: https://www.hellenicshippingnews.com/liberian-registry-leads-flag-state-innovation-with-nine-approvals-in-principle-awarded-at-gastech-milan/

Lloyd’s Register on myöntänyt periaatehyväksynnän paineistetusti ja nestemäisessä tilassa kuljetettavan CO₂:n säiliöalukselle. Järjestelmä vähentää tarvetta äärimmäisen alhaisiin lämpötiloihin ja yksinkertaistaa suojarakennevaatimuksia tarjoten varustamolle suurempaa joustavuutta alusten suunnittelussa:  https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-awards-aip-to-knccs-elevated-pressure-lco%e2%82%82-cargo-system/

DNV on antanut periaatehyväksyntänsä korealaistelakan suunnitelmille seuraavan sukupolven LNG-säiliöalukselle (LNGC) ja erittäin suurelle etaanisäiliöalukselle (VLEC). Alusten asuntotilat ja komentosilta ovat keulassa ja ne ovat tuulivoima-avusteisia (WAPS): https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-awards-aip-to-hd-hhi-for-innovative-lngc-and-vlec-designs-with-forward-accommodation-and-waps/

ClassNK on myöntänyt periaatehyväksynnän suurelle nestemäistä CO₂:ta kuljettavalle säiliöalukselle. Todistus vahvistaa aluksen soveltuvuuden säädösten ja turvallisuuden näkökulmasta: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-issues-approval-in-principle-aip-for-large-liquefied-co2-carrier-developed-by-dsoc-and-nodri/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Suomen luotsausyhtiö Finnpilot ilmoittaa korotuksista luotsausmaksuissa ensi vuodelle. Korotustarve on 5–7 %:a. Suomen Laivameklarit ry kritisoi luotsausmaksupaineen siirtämistä luotsattavan liikenteen vähenemisestä asiakkaille. Luotsausmaksut ovat nousseet vuosina 2022 (2,5 %), 2023 (4,7 %), 2024 (8+8 %) ja 2025 (3,5 %) yhteensä 26,7 %. Väylämaksua on korotettu tänä vuonna 70 %: https://navigatormagazine.fi/uutiset/luotsauspalvelujen-korotuspaatos-puhuttaa-merialan-toimijoita/

Ruotsissa varustamot ovat raivoissaan Ruotsin Sjöfartsverketin suunnitelmista korottaa sekä väylä- että luotsausmaksuja ensi vuoden alusta. Samalla ympäristöalennukset alenisivat. Väylämaksukorotus oli 3,75 % ja luotsausmaksujen 10 %:a. Korotukset ovat kuluttajahintaindeksiä (noin 1 %) korkeampia. Väylämaksukorotus olisi ympäristöluokassa A 263 % ja ympäristöluokassa B 100 %. Ruotsin satamissa käyneistä aluksista nämä muodostavat 4% mutta korotuksista lähes 50 %: https://www.sjofart.ax/nyheter/proteststorm-mot-chockhojning/

Dundeessa Skotlannissa on kastettu luotsivene ”Discoveryksi”. Tapahtuman aikaan satamassa oli kolme sukupolvea saman nimisiä aluksia: https://www.maritimejournal.com/vessels/tay-discovery-pilot-boat-christened-in-scotland/1504763.article

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolastialusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-move-to-higher-ground/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-climbs-to-over-one-month-high-on-gains-across-all-vessels/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/New-ConTex-Commentary-2025-week-37.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-3-last-week-6/

Konttirahti-indeksi (Xeneta) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-far-east-into-europe-and-the-us-declined-last-week/

Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-79/

Säiliöalusmarkkinoiden kuukausiraportti elokuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-stages-august-recovery/

Säiliöalusten viikkoraportti (Signal Group) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-dirty-oil-flows-to-china/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Affinity-Tanker-Weekly-12.09.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Baltic Exchange) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-report-vlccs-stage-strong-rebound/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 37: https://www.gibsons.co.uk/report/refining/

Maailmankauppa ja politiikka:

Meksiko valmistautuu yli kaksinkertaistamaan Kiinasta ja muualta Aasiasta tuotavien sähköautojen tullin. Tullit nousevat 20 %:sta 50 %:in. Lakiluonnos sisältää kaikkiaan $52 miljardin arvosta tuontia maista, joilla ei ole vapaakauppasopimusta Meksikon kanssa: https://splash247.com/mexico-pushes-50-tariff-on-china-built-cars/

USA:n keskuspankin odotetaan laskevan viitekorkoaan tällä viikolla. Sen odotetaan lopettavan keskustelun stagflaatiosta, tilanne lienee lähempänä stagnaatiota: https://www.hellenicshippingnews.com/feds-fear-meter-may-be-pointing-to-stagnation-rather-than-stagflation/

Kyse ei ole pelkästään Kiinan tuonnista USA:ssa. Syksyn ruuhka-aika USA:n tuonnissa on muuttunut muutenkin sunnuntaikävelyksi: https://www.hellenicshippingnews.com/its-not-just-chinese-imports-peak-season-freight-trade-bound-for-u-s-slows-to-a-crawl/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

UK:n ulkoministeriö asettaa pakotteet 70 varjolaivaston säiliöalukselle. Kaikkiaan UK:n pakotelistalla on sen jälkeen 493 säiliöalusta. Vuoden alussa määrä oli vain 100. EU:n pakotelistalla on 444 säiliöalusta ja USA:lla vähän yli 200: https://maritime-executive.com/article/uk-adds-70-tankers-to-russian-sanctions-along-with-electronics-suppliers

USA:n pakotetoimisto on asettanut tähän mennessä suurimman pakotepakettinsa Hutheja vastaan. Pakotteet kohdistuvat 32 henkilöön ja yritykseen mm. dubailaiseen varustamoon ja sen neljään säiliöalukseen: https://splash247.com/us-unleashes-its-largest-sanctions-package-aimed-at-the-houthis/

Intian merenkulkuhallinto asettaa 86 alusta mustalle listalle. Niissä on raportoitu merenkulkijoiden hyväksikäyttöä, ongelmia työoloissa, ne on pysäytetty satamavaltiotarkastuksissa tai ne toimivat ilman asianmukaisia asiakirjoja. Kiertokirje on luonnosasteella: https://maritime-executive.com/article/india-plans-to-blacklist-86-vessels-ordering-immediate-crew-repatriation

Intian merenkulkuhallinto vaatii kaikilta uusilta ja olemassa olevilta aluksilta yli 500 GT sisäisen valvontakamerajärjestelmän. Määräys tuli voimaan tämän vuoden helmikuussa:  https://www.hellenicshippingnews.com/support-grows-for-indias-new-maritime-cctv-rules/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Helsingin käräjäoikeus on saanut loppuun puolustuksen kuulemiset Eagle S:n tapauksessa. Oikeuskäsittely alkoi elokuun 3. päivänä ja käräjäoikeuden on määrä antaa päätöksensä lokakuun 3. päivänä. Perjantaisessa käsittelyssä peruttiin myös syytettyjen matkustuskielto syyttäjien vastalauseista huolimatta. Syyttäjien melko vähäiset rangaistusvaatimukset perustuivat mediatietojen mukaan aiheutuneisiin vähäisiin vahinkoihin – €55 miljoonaan:  https://maritime-executive.com/article/testimony-completed-in-eagle-s-sabotage-trial-in-finland

Norjan hallitus on päättänyt takavarikoida venäläisen kalastusaluksen, koska aluksen omistajat eivät noudattaneet määräystä, jonka mukaan aluksen tuli lähteä Norjasta: https://www.thebarentsobserver.com/news/norway-confiscates-russian-fishing-vessel-which-was-ordered-to-leave-last-winter/436937

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Miten pysäyttää kasvavat sotavaaralisämaksut? Sotavaaralisämaksut ovat kasvaneet 60 % Lähi-Idän jännitteiden myötä. Esimerkiksi Hormuzin salmen sotavaaralisä nousi 0,125 %:sta 0,2–0,4 %:in aluksen rungon ja koneiston (H&M) arvosta. Persianlahdella asioivien alusten lisämaksut ovat nousseet 0,2–0,3 %:sta 0,5 %:in. Miten hallita sotavaaralisämaksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/stemming-the-tide-of-war-insurance-costs/

Järjestöt ja yhdistykset:

OPEC+ jatkaa tuotantonsa kasvattamista. Sen mukaan markkinat siirtyvät ylituotannon tilaan loppuvuodesta ja ensi vuodeksi, jonka pitäisi näkyä hinnassa. Viitelaatu Brentin keskihinnan arvioidaan olevan $57 barrelilta ensi vuonna. Euroopan maakaasun hinta on ollut viime aikoina kiinni kuljetusmatkasta, jota helpottaa Kiinan vähäinen kysyntä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-continues-with-supply-hikes/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Valtameret ovat maailman suurin hiili-imuri ja puolet maailman hapesta saadaan valtameristä. Uusimman raportin mukaan valtameret ovat myös yksi maailman suurimmista työllistäjistä. Vähintään 133 miljoonaa työpaikkaa vuonna 2019 muodostui merten ympärille. Meri- ja rannikkoturismi ovat suurimmat työllistäjät perässään kalastus ja vesiviljely sekä merikuljetukset. Uusiutuva merienergia on nousemassa myös listalle: https://www.hellenicshippingnews.com/the-ocean-economy-is-poised-for-a-sustainable-shift-so-is-its-workforce/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Geopoliittiset jännitteet ja USA:n tullien aiheuttamat talouden epävarmuudet ovat haaste merenkululle mutta ne myös tarjoavat huomattavia mahdollisuuksia varustamoille hyötyä uusista logistisista tarpeista: https://www.hellenicshippingnews.com/geopolitical-hurdles-us-tariffs-open-new-trade-opportunities-for-shipping-industry/

Historian havinaa:

Kolme viikinkilaivaa lähtee 1200-vuotisen historiansa viimeiselle ja vaarallisimmalle matkalleen. Alukset siirretään Osloon avattavaan uuteen museoon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/three-1200-year-old-viking-ships-embark-on-their-riskiest-journey-yet/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/