Merenkulun uutisia 9.6.2025: laajakaista merellä, aikataulujen epäluotettavuus, Uralsin hinta laskee, Finnlines, Viking Line, Långnäs, Auramarine, raportteja, maailmantalouden näkymät, valtameripäivä, ohje merirosvouteen varautumiseen kauppa-aluksilla, palava autojenkuljetusalus, aluskierrätysyleissopimuksesta.

Mitä tarkoittaa termi:

Solid oxide fuel cell: https://en.wikipedia.org/wiki/Solid_oxide_fuel_cell

World Oceans Day: https://en.wikipedia.org/wiki/World_Oceans_Day

Mikä yritys tai yhdistys:

GOOS (Global Ocean Observing System): https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Ocean_Observing_System

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization): https://en.wikipedia.org/wiki/UNESCO

WSC (World Shipping Council): https://en.wikipedia.org/wiki/World_Shipping_Council

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Kolumni: Inmarsat Maritimen toimitusjohtaja näkee seuraavan vuosikymmenen olevan jännittävän muutoksen aika. Hän kysyy kuitenkin, onko merenkulku valmis siihen vai haluaako se pitää perinteisistä menettelytavoista kiinni? Lisääntyvät yhteydenpitomahdollisuudet vievät muutosta eteenpäin toiminnan ja henkilöstön parhaaksi: https://splash247.com/inmarsat-the-opportunity-to-transform-is-fantastic/

Kolumni: onko vapaa laajakaista kaikille todellisuutta kymmenen vuoden kuluttua? Marlinkin toimitusjohtaja ei usko siihen, koska sitä se ei ole muuallakaan elämässä tai kaupassa. Käyttäjä maksaa tavalla tai toisella eikä etäyhteydet merellä ole helpoimmasta päästä: https://splash247.com/will-broadband-be-free-for-all/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

YK:n alainen kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on julkaissut aluksista johtuvan merellisen muovijätteen vähentämistä koskevan etäkoulutusohjelman. Ohjelma sisältää mm. jätesäädösten toimeenpanoa aluksilla IMO:n yleissopimuksen mukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/reducing-marine-plastic-litter-from-ships-e-learning-course-launched/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Mitä runkoliikenteen aikataulujen epäluotettavuus vaikuttaa ja maksaa laivaajille? Miten sitä voidaan lieventää: https://www.hellenicshippingnews.com/the-cost-of-unreliability-in-ocean-shipping-and-how-to-mitigate-it/

Konttirahtien spothinnat ovat nousseet kysynnän kasvaessa USA:n ja Kiinan välisen tullitauon alettua: https://www.freightwaves.com/news/new-world-order-ocean-rates-up-88-as-shippers-pounce-on-lower-tariffs

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Näyttää siltä, että tuotesäiliöaluksilla koittaa muutosten aika. Lännessä suljetaan jalostamoita ja idässä tuotantoa keskitetään ja keskitytään pitkälti kotimaan tarpeisiin. Mikäli Euroopan kysyntä vähenee hitaammin kuin tuotannon alasajo, tuonee se kuljetustarpeita idästä, jossa vielä rakennetaan uutta kapasiteettia: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tankers-and-refining-growth/

Tuotesäiliöalusten rahdit ovat nousussa samaan aikaan, kun LNG markkinoilla tilanne on hiljentynyt: https://www.hellenicshippingnews.com/lpg-shipping-rates-on-the-rise-as-lng-market-sees-muted-activity/

Venäjän meritse kuljettaman öljyn määrä nousi korkeimmilleen seitsemään kuukauteen OPEC+ maiden tuotannon kasvaessa, viitelaatu Uralsin hinnan laskiessa ja uusien laillisten kauppamahdollisuuksien tullessa hintakaton ja pakotteiden alta varustamoiden ulottuville.  Suurimmat ostajat olivat Kiina, Intia ja Turkki. Primorskissa Uralsin barrelihinta oli toukokuussa $51,31. Saatavuutta paransi jalostamoiden meneillään oleva huoltojakso: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-shipments-hit-seven-month-high-in-may-as-urals-stays-below-cap/

Intian saamat alennukset Venäjän viitelaatu Uralsin hintaan ovat kaventuneet alimmilleen sitten vuoden 2022. Hinnan lisäksi Uralsin kysynnän kasvu muualla on saanut intialaisostajat pyytämään tarjouksia vaihtoehtoisista lähteistä: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-to-india-sells-at-narrowest-discounts-since-2022-traders-say/

USA on määrännyt etaanin viennin Kiinaan luvanvaraiseksi. Yli puoli tusinaa USA:ssa lastattua etaanialusta on jäänyt Meksikonlahdelle odottamaan vientilupaa. USA vie lähes puolet etaanistaan Kiinaan ja vientilupakäytäntö on saanut etaanin hinnan laskuun kansallisen ylituotannon pelossa. Kiinan petrokemian teollisuus käyttää etaania raaka-aineenaan halvempana vaihtoehtona naftalle: https://gcaptain.com/ethane-embargo-washington-freezes-ethane-flows-to-china-citing-military-risk/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Finnlines kasvattaa reittiverkostoaan Pohjois- ja Länsi-Euroopassa. Uusin tulokas viikkokierrossa on Puolan Gdynia. Juhannuksen jälkeen varustamo aloittaa Pohjanmeren linjoilla aluskäynnit Gdyniaan kolmella Finneco-luokan aluksella: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-vaxer-gdynia-ny-hamn/

Hiilikuljetukset meritse ovat laskeneet alkuvuoden aikana verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Suurin hiilen tuottaja on Indonesia, jonka osuus merikuljetuksista oli viime vuonna 38,8 %: https://www.hellenicshippingnews.com/seaborne-coal-trade-retreated-so-far-in-2025/

Mikä ohjaa hiilen hintakehitystä vuonna 2025? Hinnan lasku kysynnän hiipuessa ja tuotannon jatkuessa tasaisena. Merkittävimmät muutokset näkyvät Kiinan kysynnässä, joka on ollut suurin hiilen ostaja ja tuottaja. Kiinan sähköntuotanto on ollut viime vuosina merkittävässä muutoksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/weakening-demand-steady-supply-whats-driving-coals-price-decline-in-2025/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viking Line investoi sähkökäyttöiseen konseptialukseen helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä. Aluksen kapasiteetti on 2’000 matkustajaa ja 2’000 kaistametriä lastitilaa. Aluksen akkukapasiteetti on 85–100 MWh, jolla matka taittuisi kahdessa tunnissa. Pituutta aluksella on 195 metriä, leveyttä 30 metriä ja nopeutta n. 23 solmua. Investoinnin arvo on €200 miljoonaa, johon varustamo hakee EU-tukea: https://www.sjofart.ax/nyheter/har-ar-helios-vikings-stora-elsatsning/  

Offshore ja merituulivoima:

Marylandin osavaltio on myöntänyt lopullisen luvan merituulivoimakentän rakentamiseksi: https://maritime-executive.com/article/maryland-issues-final-permit-for-construction-of-offshore-wind-farm

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Långnäsin satama Ahvenanmaalla investoi kahteen sähköautojen latauspisteeseen. Investointi on seurausta kasvaneesta kysynnästä ja lisäarvosta matkustajille: https://www.sjofart.ax/nyheter/langnas-satsar-pa-dubbla-laddare/

Eräät Euroopan satamat pysyvät päättäväisinä strategisissa investoinneissaan hiilineutraaliuteen, vaikka ovatkin kohdanneet haasteita läpikulkevan lastin määrissä: https://www.seatrade-maritime.com/green-shipping/green-gains-as-volumes-turn-red

Konttiyhteenliittymien ja palvelujen uudelleenmuokkaus, lakot ja kapasiteetin kasvu aiheuttavat Euroopan ja Latinalaisen Amerikan terminaaleissa ruuhkaa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-alliance-reshuffling-capacity-growth-leads-to-port-congestion

UK:n hallitus esittää parlamentille uudistuksia, jotka varmistaisivat satamien kasvumahdollisuudet. Se on laittanut esityksensä lausunnolle, jonka määräaika päättyy heinäkuun 29. päivä: https://maritime-executive.com/article/uk-proposes-new-port-reforms-to-aid-development-and-investment

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisen Auramarinen polttoainesyöttöratkaisu tukee siirtymää monipolttoaineiseen maailmaan. Tulevaisuudessa ei ole vain yhtä polttoainetta vaan tarve ratkaisee, mikä niistä tai mikä yhdistelmä valitaan alukseen: https://maritime-executive.com/features/navigating-a-multi-fuel-future-innovation-at-the-heart-of-the-transition

Uudisrakennustilaukset ovat pudonneet alkuvuonna johtuen säädöksistä ja geopoliittisista tekijöistä aiheutuvista epävarmuuksista. Tilaukset ovat myös suuntautuneet aiempaa enemmän Kiinan ulkopuolelle:   https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-plunge-amid-regulatory-and-geopolitical-uncertainty/

Lloyd’s Register ja korealaistelakat ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) tehokkaan hybridipropulsiojärjestelmän kehittämisestä kiinteäoksidipolttokennoteknologiaan 174’000 m³ LNG-aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-hd-ksoe-and-hhi-sign-mou-for-hybrid-propulsion-system-for-lng-carriers/

USA:n rannikkovartiosto on toistaiseksi pysäyttänyt kahden vartioveneen valmistamisen. Pysäytys tulee vain päivä sen jälkeen, kun sisäministeriö pysäytti yhden partioaluksen valmistuksen: https://maritime-executive.com/article/report-uscg-suspended-construction-on-two-more-cutters

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Aalborgin satama ja Norne Carbon Storage Hub ovat saaneet EU:lta CEF-rahoitusinstrumentilta rahoitusta 15 miljoonaa tonnia vuodessa vastaanottavalle CO₂-laitokselle. EU-rahoituksella vauhditetaan strategista rajat ylittävää energiainfrastruktuurin kehittämistä: https://www.hellenicshippingnews.com/norne-and-port-of-aalborg-sign-30-year-exclusive-agreement-accept-eu-cef-grant-and-launch-construction-of-co2-hub/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Fossiilisten polttoaineiden raportti (Reuters) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/margins-for-hsfo-and-vlsfo-extend-weekly-declines/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-logs-best-week-in-13-on-stronger-panamax-rates/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-show-strong-growth/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-41-last-week/

Konttirahti-indeksi (Xeneta) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-an-88-increase-in-the-transpacific-trade/

Konttisatamien läpimenoindeksi (Drewry) maaliskuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-up-3-4/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-23.pdf

Rautamalmin irtolastikuljetukset (Signal Group) viikolla 23: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-capesize-iron-ore-freight-market-trends/

Ruuan hintaindeksi (FAO) toukokuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-dips-in-may-amid-lower-cereal-sugar-and-vegetable-oil-prices/

Säiliöalusrahdit (Baltic Exchange) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlcc-market-still-correcting-downwards/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 23: https://www.gibsons.co.uk/report/refinery-developments/

Uudisrakennustilaukset (Clarkson Research) toukokuussa 2025:  https://www.hellenicshippingnews.com/korea-secures-second-in-may-ship-orders-trailing-only-china/

Maailmankauppa ja politiikka:

Talousasiantuntijoiden mukaan maailmantalouden näkymää värittävät tällä hetkellä ennennäkemätön ailahtelevuus ja epävarmuus. Nykyinen kehitys ennakoi pitkäaikaisia rakenteellisia muutoksia maailmantalouteen. Siihen vaikuttavat geopoliittiset jännitteet ja taloudellisen nationalismin nopea kasvu. USA:n tullipolitiikan nopeat muutokset herättävät kysymyksiä jatkuvuuden luotettavuudesta ja talouspolitiikan ennakoitavuudesta. Se edellyttää enemmän koordinointia, strategista ketteryyttä ja investointeja esim. tekoälyyn:  https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-capesize-iron-ore-freight-market-trends/

Eriävät strategiat nousevat esiin ruuan tuotannossa ja maataloudessa geopoliittisten riskien kasvaessa. Maatalous nojaa moneen tekijään: säähän, politiikkaan, talouteen ja teknologiaan. Nämä riippuvuussuhteet muuttuvat geopoliittisesti epävarmassa tilanteessa haavoittuvuuksiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/diverging-strategies-emerge-as-geopolitical-risks-rise-in-food-agri/

Miten särkyvä kahden maailman suurimman talouden, USA:n ja Kiinan, välisen kauppasodan tauko purkautuu? Tauon aikana maiden on määrä neuvotella kauppasuhteistaan ja tulleistaan. Vain kolme viikkoa ehti kulua, kun USA:n presidentti joutui toteamaan, että Kiinan presidentin kanssa on äärimmäisen vaikea päästä kauppasopimukseen todettuaan sitä Kiinan rikkoneen taukosopimusta: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-fragile-us-china-trade-truce-is-unraveling/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Maailman valtamerten päivänä, 8. päivä kesäkuuta, IMO:n pääsihteeri korosti, että yhteisten kansainvälisten ponnistusten tulee voimistua, ei heiketä. Hän vaati kansainvälistä yhteisöä osoittamaan monenvälisyyden voiman uudistamalla yhteisiä sitoumuksia ja toimia valtamerten suojelemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/saving-the-ocean-is-a-test-of-multilateralism-imo-secretary-general/

USA:n pakotevirasto on asettanut pakotteet yli 30 henkilölle ja yritykselle, jotka ovat yhteyksissä kolmeen iranilaisveljekseen. Heidän verkostonsa väitetään pesseen miljardeja dollareita kansainvälisen rahoitusjärjestelmän kautta: https://gcaptain.com/new-ofac-sanctions-target-iranian-shadow-banking-and-tanker-network/

USA:n hallitus on peruuttanut vientiluvat yhdysvaltalaisilta yrityksiltä viedä ydinvoimaloiden osia Kiinaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-suspends-export-licenses-for-nuclear-power-plant-parts-to-china/

USA:n ulkomaankauppaministeri on tehnyt myönnytyksiä uuteen satamamaksumääräykseensä koskien USA:n satamissa käyviä autojenkuljetus- ja LNG-aluksia. Autojenkuljetusalukset maksavat nettotonniston mukaan, eivät automäärän mukaan ja LNG tuottajia ei uhata enää vientiluvan menetyksellä. LNG-aluksista vain kolme 800 aluksesta on USA:ssa rakennettuja, nekin 70-luvulla: https://splash247.com/ustr-makes-concessions-for-car-carriers-and-lng-shipments-in-latest-china-tonnage-port-fees-twist/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Venäläisyhtiö yritti ostaa dubailaisten bulvaanien kautta vanhan norjalaisen rannikkovartioaluksen. Kauppa olisi ollut kansainvälisten pakotteiden vastainen: https://www.thebarentsobserver.com/news/under-false-flag-a-moscow-company-tried-to-buy-a-norwegian-former-coast-guard-ship-for-arctic-sailingsnbsp/431069

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Miten varautua merirosvouteen ja aseellisiin ryöstöihin merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/piracy-and-armed-robbery-at-sea-2/

Kansainvälinen merivakuuttaja varoittaa, että Tyynellä merellä palava autojenkuljetusalus on viimeisin esimerkki turvallisuusriskistä, joka merenkulkijoita kohtaa. Merivakuuttajien suurimmat huolenaiheet ovat kontti- ja autojenkuljetusalukset. Sillä aikaa, kun säädöksiä laaditaan, riskit kasvavat sähköistymisen ja aluskoon kasvun myötä kaiken aikaa: https://gcaptain.com/allianz-warns-ev-fire-risks-at-sea-not-under-control/

Järjestöt ja yhdistykset:

Maailman linjaliikenneneuvosto, WSC, antoi oman lausuntonsa tukemalla maailman valtamerten päivänä niiden hyväksi tehtävää työtä: https://www.hellenicshippingnews.com/world-shipping-council-statement-on-world-ocean-day-2025/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Ranskan Nizzaan on kerääntynyt täksi viikkoa arvohenkilöitä YK:n valtamerten konferenssiin. YK:n alainen UNESCO etsii 10’000 kauppa-alusta avustamaan tieteellisessä tutkimuksessa, jotta maailman meristä ja valtameristä saataisiin parempaa ymmärrystä. Aluksiin asennetaan sää- ja meritieteellisiä laitteita, jotka lähettävät tosiaikaista tietoa maailman valtameritutkimusjärjestelmään. Jo 2’000 alusta on mukana hankkeessa: https://splash247.com/unesco-appeals-for-ships-to-sign-up-to-scientific-mission-to-track-health-of-worlds-oceans/

Ryhmä tutkijoita on lähdössä merelle suorittamaan kartoitusta ydinjätteiden upotuspaikoille, joita Euroopan maat pudottivat Pohjois-Atlantin syvänteisiin. Tarkoituksena on kartoittaa yli 200’000 tynnyriä, jotka upotettiin vuosien 1946 ja 1990 välisenä aikana. Tynnyrien uskotaan olevan 3’000–5’000 metrin syvyydessä ja ne on sinetöity bitumilla tai sementillä ennen upotusta: https://maritime-executive.com/article/scientific-mission-to-map-barrels-of-radioactive-waste-dumped-in-the-ocean

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ruotsissa Landskronan edustalla karilla ollut alus on viikonlopun aikana saatu irti ja viety Landskronan satamaan. Yksi henkilö on vangittuna epäiltynä huolimattomuudesta meriliikenteessä. Tapauksen tutkintaa johtaa syyttäjäviranomainen: https://www.sjofart.ax/nyheter/meshka-fri-fran-grundet/

Tukialusta oltiin valmistelemassa uuteen sopimukseen laiturissa ja tavaraa oli nostettava. Perämies ja asentaja lähtivät hoitamaan tehtävää. Perämiehen jalka jäi nostotapahtumassa väliin ja vahingoittui pahoin: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-hazard-in-plain-sight-causes-catastrophic-injury/

Öljy-yhtiö ja useat viranomaiset yrittävät estää öljypäästön leviämistä, joka sattui VLCC-luokan säiliöaluksen irrottua offshoreliittymästä myrskyssä. Päästön määräksi arvioidaan 20 tonnia: https://maritime-executive.com/article/supertanker-disconnects-from-pipeline-in-storm-causing-oil-slick

USA:n rannikkovartioston ylilento palavana ajelehtivasta autojenkuljetusaluksesta Tyynellä merellä osoittaa palon levinneen useammalle kannelle ja aluksen painuvan perälleen. Aluksen ympärillä näkyy meressä kalvo ja aluksen perästä erottuu liekkejä. Aluksen varustamo on antanut pelastustehtävän kaupallisen pelastuspalvelun tehtäväksi. Ensimmäinen pelastushinaaja on perillä maanantaina:  https://gcaptain.com/coast-guard-overflight-footage-reveals-fire-spreading-on-morning-midas-car-carrier-off-alaska-coast/

Uuden-Seelannin onnettomuustutkintakeskus vaatii lainsäädännöllisiä toimia, joilla voidaan estää huonokuntoisten alusten tulo maan aluevesille. Perusteena on konttialukselle vuonna 2023 kuukauden välein sattuneet konevahingot, jotka johtuivat huollon laiminlyönneistä ja vaativat ulkopuolista apua aluksen pelastamiseksi. Aluksella oli voimassa olevat lippuvaltion ja luokituslaitoksen todistukset: https://gcaptain.com/containerships-back-to-back-breakdowns-prompt-new-zealand-crackdown-on-substandard-ships/

Pelastusmiehistöt ovat saaneet siirrettyä kontteja ja polttoainetta Newfoundlandissa rantaan ajautuneesta konttialuksesta. Alus ajautui karille helmikuussa sen koneen pysähdyttyä myrskyssä. Aluksessa on n. 1’600 tonnia polttoainetta. Aluksen 470 kontista puolet on tyhjiä ja alun perin muovia ja vaarallisia aineita sisältäneitä kontteja on jo poistettu. Alus on kärsinyt pahoja runkovaurioita eikä sen irroituksesta ole varmuutta:  https://maritime-executive.com/article/salvage-teams-making-progress-removing-boxes-and-fuel-from-msc-baltic-iii

Aluskierrätys, romutus:

Hongkongin aluskierrätysyleissopimuksen allekirjoittaneiden maiden lipun alla purjehtivien alusten ja aluskierrätystelakoiden yleissopimuksen allekirjoittaneissa maissa tulee noudattaa yleissopimuksen määräyksiä. Yleissopimuksen tarkoituksena on alusten purkaminen turvallisella, ympäristöllisesti järkevällä ja vastuullisella tavalla. Yleissopimus koskee 500 BT ja yli olevia uusia ja olemassa olevia kansainvälisen liikenteen aluksia: https://www.hellenicshippingnews.com/statutory-alert-requirements-of-hong-kong-ship-recycling-convention-hksrc-2009-come-into-effect/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Merirosvous yleistyy maailmalla. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli nousua viime vuoteen 35 %:a. Kansainväliset merenkulun järjestöt ovat antaneet uuden toimintaohjeen maaliskuussa. Merirosvouden tilannekatsaus ja uhka-arvio uusitaan 3–6 kuukauden välein. Tärkeää on noudattaa ohjeita ja ilmoittautua oltaessa uhka-alueilla: https://www.hellenicshippingnews.com/new-bmp-released-as-global-piracy-rises/

Mitä laittomille pakolaisille tapahtuu kulissien takana: https://maritime-executive.com/editorials/the-war-on-migration-in-libya

Venäjän armeijan pääesikunta oli seuraamassa pohjoisen laivaston sotaharjoitusta Barentsin merellä: https://www.thebarentsobserver.com/security/warships-and-submarines-staged-show-in-barents-sea-for-general-staff/430858

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/