Merenkulun uutisia 4.6.2025, päivitetty 19.30: Valmet, merikaapeleista, Nor-Shipping, konttilinjoista, satamayhtiön myynnistä, Deltamarin, Auramarine, Foreship, fouling, raportteja, Euroopan tehdastuotanto kasvu-uralla, Eagle S, luokitusalasta, Itämeren merenkäytöstä, onnettomuuksista, Ruotsi harjoittelee poikkeusoloja.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

ONE (Ocean Network Express): https://www.one-line.com/en/standard-page/about-us

SRTI (Ship Recycling Transparency Initiative): https://www.shiprecyclingtransparency.org/about-the-srti/

UANI (United Against Nuclear Iran): https://en.wikipedia.org/wiki/United_Against_Nuclear_Iran

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Suomalainen laiva-automaation toimittaja Valmet on esitellyt uuden merenkulun integroidun automaatiojärjestelmänsä. Järjestelmä on web-pohjainen valvontajärjestelmä, joka liittää kaikki alusjärjestelmät yhteen tuottaen varustamolle yhtenäisen alustan toiminnan tehostamiselle. Se on myös ensimmäinen sertifioitu web-pohjainen järjestelmä, jossa on sisäänrakennettu kyberturvallisuusominaisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/valmet-introduces-its-next-generation-automation-system-valmet-dnae-for-the-marine-industry/

Monialainen ranskalainen konttivarustamo on yhteistyökumppaniensa kanssa allekirjoittanut yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) edistääkseen saumatonta sähköisen konossementin yhteentoimivuutta. Alustan toimittaa Singaporen viranomainen, joka käyttää siinä lohkoketjuteknologiaa. Yhteistyö käsittää yhteisen työryhmän, joka arvioi tarvittavan työvaiheet ja testaukset: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-and-partners-ink-memorandum-of-understanding-to-advance-blockchain-enabled-interoperability-of-electronic-bill-of-lading/

Merenalaisen kaapeliverkon pituus on n. 1,4 miljoonaa kilometriä. Itämeren tapahtumat ovat nostaneet suurta huolta verkoston haavoittuvuudesta. Euroopan ja Kaakkois-Aasian puolustusviranomaiset vaativat vahvempaa yhteistyötä maailmanlaajuisen merenalaisen tietoverkon suojaamiseksi. Singaporen ja Malesian kautta kulkee karkeasti 600 kuituyhteyttä, joilla on maailmanlaajuinen merkitys tiedonvälityksessä: https://gcaptain.com/southeast-asia-joins-europes-calls-to-defend-subsea-cables/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Voimassa olevat IMO:n CII- ja EU:n ETS-järjestelmät voivat aiheuttaa riitoja varustamon ja rahdinantajan väille, jos ja kun sakkoja joudutaan maksamaan varsinkin, ellei rahtaussopimukseen ei ole sisällytetty lauseketta näistä säädöksistä:  https://www.seatrade-maritime.com/regulations/lawyers-brace-for-deluge-of-disputes-from-emissions-regs

Nor-Shipping merenkulun päivät viettää 60-vuotispäiviään tänä vuonna: https://splash247.com/record-breaking-nor-shipping-sets-sail/

Miltä huomisen alus näyttää? Tulevaa aluskantaa leimaavat uudet säädökset, polttoaineiden valinta ja siinä onnistuminen, uudet vaatimukset merenkulkijoiden osaamiselle, satamien rajoitukset, telakat, kommunikointi ja tekoälyn tuomat mahdollisuudet. Merenkulku on suurimman muutoksensa edessä pitkään aikaan, alukset voivat näyttää ulkoapäin samalta mutta sisältä ne ovat vallan jotakin muuta: https://splash247.com/how-ships-will-look-in-10-years-time/

Pysyvätkö maailmanlaajuiset säännöt nopeasti muuttuvan merenkulun tahdissa? IMO:n päätöksentekotahti on nopeaan muutokseen valitettavan hidas, jolloin alueelliset toimijat, kuten EU, luovat omia säädöksiään. Ne taas omalta osaltaan ohjaavat kansainvälistä päätöksentekoa. Toisaalta osa jäsenvaltioista ajaa sellaista säädöstasoa, joka pitää sen tehottomana: https://splash247.com/can-global-legislation-keep-up-with-the-ships-of-the-future/

Ikääntyvä kauppalaivasto on alttiimpi myös onnettomuuksille ja vahingoille. Eniten niille sattuu koneistovaurioita, joiden osuus oli 60 % tapauksista viime vuonna: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ageing-fleet-drives-surge-in-number-of-maritime-incidents/  

Olemme tottuneet pitämään Norjaa merenkulun mallimaana. Silti sielläkin kuuluu soraääniä eivätkä kaikki pidä maan merenkulkupolitiikasta tai sen puutteesta, kuten tämä puheenvuoro osoittaa: https://splash247.com/john-fredriksen-takes-aim-at-norwegian-governments-perceived-lack-of-interest-in-shipping/

Podcast: toukokuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-in-minutes-may-2025-in-review

Indeksiin kytketty rahtaussopimus ei ole pelkästään arvotavaralle tarkoitettu: https://www.hellenicshippingnews.com/index-linked-contracts-not-just-for-high-value-cargo/

Eteläafrikkalainen varustamo Safmarine myytiin yli 25 vuotta sitten Maerskille. Viisi vuotta sitten Maersk päätti sulkea brändin. Etelä-Afrikka on vuodesta 2017 suunnitellut oman varustamon perustamista. Se on kutsunut varustamoita mukaan Etelä-Afrikan lipun alle perustettavan varustamon suunnitteluun: https://splash247.com/south-africa-takes-another-step-on-path-to-creating-a-national-shipping-line/

USA:n presidentin säästötoimet ulottuvat jo kansallisen työturvallisuuslaitoksen turvallisuuskoulutuksiin. Presidentinhallinto irtisanoi 87,5 % laitoksen työntekijöistä, joista se joutui ottamaan takaisin n. 30 % mutta koulutuskeskusten ylläpito jäi huomiotta: https://gcaptain.com/trump-cuts-threaten-safety-training-for-workers-in-americas-most-dangerous-jobs/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Neljäsosa kaikista konttialuksista, 7,8 miljoonaa TEU:ta, on nyt töissä Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Yksi syy viimeisen kahden vuoden aikana tapahtuneeseen kasvuun on Punaisen meren kriisi eivätkä konttivarustamot ole vielä vakuuttuneita tulitauon pitävyydestä: https://splash247.com/quarter-of-all-box-tonnage-now-deployed-on-asia-europe-tradelane/

Konttilinjojen aikataulujen pitävyys on parantunut koko tämän vuoden nousten huhtikuussa 58,7 %:in. Parhaiten aikataulu piti Maerskilla (73,4 %), Hapag-Lloydilla (72,3 %) ja MSC:llä (60,7 %): https://shippingtelegraph.com/markets/schedule-reliability-of-shipping-lines-continues-to-increase-in-2025/

Konttialusten rahtausmarkkinat pitävät edelleen, vaikka epävarmuus USA:n toimista varjostaakin näkymiä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-ship-charter-market-maintains-momentum

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Eurooppa aikoo irrottautua venäläisestä LNG:stä vuoteen 2027 mennessä ja siirtyä hankkimaan LNG:nsä lännestä. USA:n presidentin tullipolitiikka uhkaa tehdä siitä kuitenkin venäläistä rulettia. Muutos tulee joka tapauksessa hintoihinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-heats-up-as-europe-turns-to-west-but-at-what-cost/

Venäjä toimitti Eurooppaan 10,3 % enemmän putkikaasua toukokuussa kuin edelliskuussa. Maakaasu tulee Turkin kautta Ukrainan jätettyä uusimatta kaasuntoimitussopimusensa Venäjän kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-pipeline-gas-exports-to-europe-rose-10-m-m-in-may-data-shows/

USA:n maakaasun hinta Louisianassa on noussut korkeimmilleen kolmeen vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-henry-hub-natural-gas-prices-hit-three-year-high-in-may/

Norjalainen kaasualuksia omistava varustamo ja yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö muodostavat yhteisyrityksen 50:50 periaatteella. Varustamon VLGC-alukset siirtyvät yhteisyrityksen alle kuljettamaan LPG-, etaani-, CO₂- ja ammoniakkituotteita: https://splash247.com/solvang-and-blackrocks-gip-form-liquefied-gas-shipping-firm/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinalaisvarustamo tilaa uusia aluksia jopa 30 yhteishinnaltaan $1,5 miljardia: https://splash247.com/cosco-launches-mpp-fleet-push-with-up-to-30-newbuilds/

Kehittyvät maat alkavat katsoa tarkemmin luonnonvarojensa perään. Ne haluavat lisää tuloja, joka tekee ulkomaiset sijoittajat epävarmoiksi. Samalla ne muuttavat toimitusketjuja: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-a-niche-segment-is-outperforming-the-rest-of-bulk-trades/

Japanilainen monialayritys ostaa norjalaiselta perhevarustamolta loputkin Gearbulk-varustamon osakkeet: https://maritime-executive.com/article/marubeni-announces-stake-in-gearbulk-ending-jebsen-s-family-57-year-control

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Deltamarin ja kiinalaistelakka suunnittelevat ja rakentavat Finnlinesin kolme uutta Itämeren ropax-alusta. Aluksille tulee 5’100 kaistametriä lastitilaa ja niihin tulee 1’100 matkustajapaikkaa sekä tilat 90 henkilöautolle. Alukset toimitetaan vuosina 2028 ja 2029: https://www.cruiseandferry.net/articles/deltamarin-and-chinas-weihai-shipyard-to-design-and-build-three-ropax-ferries-for-finnlines

Risteilyalan kasvu tulee ensikertalaisista. Kahden viimeisen vuoden aikana 31 %:a risteilymatkustajista oli ensikertalaisia. Samaan aikaan kansainvälisistä matkailijoista 68 %:a suunnitteli ensimmäistä risteilymatkaansa. Viime vuonna 34,6 miljoonaa matkustajaa kävi risteilyllä ja tälle vuodelle ennustetaan määrän nousevan 37,7 miljoonaan. Tänä vuonna on tulossa 11 uutta alusta ja tilauksessa on 56 alusta seuraaville kymmenelle vuodelle: https://www.cruiseandferry.net/articles/first-time-cruisers-driving-industry-growth-finds-clia-report

Royal Caribbean Group avaa ensimmäisen yksinomaan risteilyalan saarikohteen eteläisellä pallonpuoliskolla vuonna 2027: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-to-open-cruise-industrys-first-private-south-pacific-island-in-2027-1

Explora Journeys on kastanut uuden aluksensa Civitavecchiassa Italiassa. Varustamon uuden toimitusjohtajan mukaan kyseessä on paitsi uuden aluksen kastetilaisuus myös merkittävä merkkipaalu varustamolle sen kasvusta brändinä ja sitoutumisesta uudenlaiseen valtameriristeilyyn: https://www.cruiseandferry.net/articles/explora-journeys-anna-nash-discusses-a-new-era-of-luxury-ocean-travel

Offshore ja merituulivoima:

Tanska on myöntänyt ensimmäisen elinkaaripidennysluvan merituulivoimakentälle. Useampikin merituulivoimakenttä on saavuttamassa alkuperäisen 25 vuoden lisenssinsä määräajan: https://maritime-executive.com/article/denmark-issues-first-life-extension-permits-for-offshore-wind-farm

UK on asettanut päivämäärän merituulivoimahuutokaupalle elokuuksi tänä vuonna. Nykymenolla maa ei saisi tavoitettaan täytettyä, joten tuleva huutokauppa on tärkeä maan uusiutuvan energian tavoitteen täyttämiseksi: https://splash247.com/uk-sets-date-for-crucial-offshore-wind-auction/

Hollannin merituulivoima-ala on vaatinut maan ilmastoministeriä pitämään voimassa tavoitteen 21 GW:n merituulivoimakapasiteetista vuoteen 2031 mennessä: https://splash247.com/industry-urges-dutch-government-to-keep-21gw-offshore-wind-target-on-track/

Norja on nostanut offshore öljynporauslauttojensa valvonnan uudelle tasolla asentamalla niille kiinteät dronien tukiasemat, joita operoidaan maa-asemilta: https://gcaptain.com/norway-takes-drone-inspections-of-offshore-oil-platform-to-a-new-level/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Pohjoisen merireitin toimintaa valvova Rosatom odottaa 50 % kasvua tälle vuodelle. Toukokuun 27. päivään mennessä aluksille oli myönnetty 196 kulkulupaa mukaan lukien muiden maiden lippujen alla purjehtivat alukset. LNG-kuljetuksiin Venäjän arktisen alueen kaasukentiltä on luvan saanut 30 alusta, joista ainakin viiden epäillään olevan pakotteiden alaisia. Liikennekausi kestää heinäkuun alusta marraskuun loppuun: https://maritime-executive.com/article/russia-projects-high-demand-for-its-arctic-shipping-route-in-the-summer

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Hongkongilaisen satamayhtiön CK Hutchisonin satamien myynti, pl. Kiinan satamat, on nostanut kahden supervallan vastakkaisen kiinnostuksen kauppaan, jolla on suuri merkitys maailmankaupassa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/hutchison-ports-sale-at-the-centre-of-global-power-struggle

Ukraina tarvitsee €500 miljoonaa Mustanmeren satamiensa kaikkein tärkeimpien osien jälleenrakennukseen Venäjän aiheuttamien tuhojen korjaamiseksi. Lähes 400 satamarakennetta on vahingoittunut hyökkäyksissä. Merikuljetukset muodostavat yli 90 % maan viennistä: https://gcaptain.com/ukraine-needs-500-million-euros-to-rebuild-critical-port-facilities-damaged-by-russia/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Intia hakee yhteistyötä Norjan ja Japanin kanssa laivanrakennuksessa ja polaaritutkimuksessa: https://maritime-executive.com/article/india-partners-with-norway-japan-for-shipbuilding-and-polar-research-vessel

Lloyd’s Register on myöntänyt hyväksynnän Jotunin robottipuhdistusjärjestelmälle ja pinnoitteelle: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/jotun-receives-lr-approval-for-coating-and-robotic-cleaning-system

Suomalainen polttoainejärjestelmien toimittaja Auramarine on tuonut markkinoille vedenilmaisujärjestelmän metanolikäyttöisille aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-launches-water-in-methanol-measurement-technology-to-support-alternative-fuel-uptake/

Suomalaisen insinööri- ja suunnittelutoimisto Foreshipin Maarianhaminan toimisto on ollut avainroolissa risteilyalus Allure of the Seas’n modernisoinnissa. Yritys on ollut mukana alusta lähtien, telakointi mukaan lukien, $100 miljoonan uudistushankkeessa: https://www.sjofart.ax/nyheter/foreship-lyfter-allure-of-the-seas/

Italialaistelakan norjalainen tytäryhtiö on toimittanut kaksi maailman ensimmäistä tukialusta, joilla on IMO:n uusien pakollisten kyberturvallisuusmääräysten mukainen merkintä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/vard-delivers-two-of-the-worlds-first-vessels-with-cyber-notation-under-new-regulations/

Norjalainen Optimarin on julkaissut uusimman versionsa painolastin käsittelyjärjestelmästä. Järjestelmässä yhdistyvät käsittelyn tehokkuus sekä alhainen virrankulutus ja pienemmät ylläpitokustannukset: https://www.hellenicshippingnews.com/optimarin-launches-guardian-ballast-water-treatment-system-amid-global-supply-chain-and-cost-pressures/

Australialaistelakka Incat on laskenut vesille maailman suurimman sähkökäyttöisen aluksen Hobartissa Tasmaniassa. Alus on 130 metriä pitkä, siihen mahtuu 2’100 matkustajaa ja 225 ajoneuvoa. Alus tulee käyttöön Etelä-Amerikassa La Plata -joella Argentiinan Buenos Airesin ja Uruguayn välisessä liikenteessä. Viimeistelytyöt jatkuvat ja alukseen tulee 2’300 m² tax-free-tiloja sekä akustot, jotka käyttävät Wärtsilän toimittamaa kahdeksaa vesijettiä: https://www.cruiseandferry.net/articles/incat-launches-worlds-largest-battery-electric-ship-on-river-derwent-in-australia

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Nor-Shipping 2025 merenkulkumessuilla on palkittu kaksi yhtiötä. Bibby marinen uuden sukupolven alus palkinnolla ja boud4blue merellisen innovaation palkinnolla: https://gcaptain.com/innovative-maritime-solutions-win-prestigious-nor-shipping-2025-awards/

Norjalainen Kongsberg on julkistanut sensoripohjaisen päästövalvontajärjestelmänsä päästöjen ajantasaiseen valvontaan aluksilla. Järjestelmän tarkoituksena on tukea varustamoa, operaattoria ja rahdinantajaa päästöjen hallinnassa ja säädösten noudattamisessa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/kongsberg-launches-sensor-based-emissions-monitoring-system

Voisiko merenkulku saada oppia rakennusteollisuudesta? Rakennusteollisuus on ottanut ratkaisevia askelia kohti todellista hiilineutraaliutta, johon merenkulun tulisi kiinnittää huomiota: https://www.hellenicshippingnews.com/could-maritime-learn-from-construction-holcims-clean-fuel-rollout-with-fuelre4m-sets-a-measurable-decarbonisation-benchmark/

Yhdysvaltalainen luokituslaitos selvittää innovatiivista ratkaisua tekoälydatakeskusten kasvaviin energiatarpeisiin. Kelluvat ydinkäyttöiset laitokset, jotka yhdistävät pieniä modulaarisia reaktoreita, toimisivat rannikolla ja jokisuistoissa proomuissa ja saisivat jäähdytysvetensä ympäröivästä vesistöstä: https://gcaptain.com/abs-charts-course-for-floating-nuclear-data-centers-to-power-ai-revolution-at-sea/

Washingtonin osavaltion lauttapalvelun tuottaja on saanut valmiiksi uraauurtavan muutoksen ms Wenatchee-lautassa muutettuaan sen hybridisähköiseksi. Alus on suurin yhdysvaltalainen alus, joka on käynyt läpi sähköistämisen: https://gcaptain.com/washington-states-wenatchee-becomes-largest-u-s-ferry-to-go-hybrid/

Rungon likaantumisen valvonta nousee yhä tärkeämmäksi varustamoille IMO:n uusien sääntelyiden myötä: https://maritime-executive.com/features/fouling-control-more-important-for-vessel-operators-after-imo-agreement

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 23: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-for-fifth-straight-session-2/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 22:  https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Bancosta-Weekly-2025-22.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Intermodal-Report-Week-22-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/xclusiv-2025_06_02_compressed.pdf

Tutkimus (Cardiff University Seafarers International Research Center) kertoo merenkulkijoiden uupumuksesta, ahdistuksesta ja terveydenhoidon puutteesta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/cargo-seafarers-report-fatigue-anxiety-and-lack-of-medical-care-access/

Raportti (Robert Gordon University) UK:n offshore-energiatyöpaikoista: https://splash247.com/uk-could-lose-400-north-sea-jobs-every-two-weeks-university-warns/

Uusi tutkimus osoittaa huijariohjelmiston kykenevän huijaamaan parhaitakin paljastimia: https://www.linkedin.com/pulse/deepfakes-just-got-heartbeat-thetius-yvfre/

Maailmankauppa ja politiikka:

Euroopan tehdastuotanto vakiintui kasvu-uralle toukokuussa kasvaen kolmatta kuukautta putkeen. Aasian tehdastuotanto supistui Kiinan ja USA:n tullien vaatiessa kovan veron. Se synkistää edelleen tuon nopeakasvuisena säilyneen alueen näkymiä. Vaikka Euroopan ostopäällikköindeksi jäi alle 50 pisteen rajan, oli se (49,4) kuitenkin korkein lukema 33 kuukauteen ja odotusten mukainen: https://www.hellenicshippingnews.com/european-factory-production-stabilises-further-but-asia-struggles-with-us-tariffs/

USA:n presidentti uhkaa talouden raunioituvan, mikäli oikeusistuimet kieltävät hänen asettamansa tullit. Samalla hän ilmoitti terästullien kaksinkertaistamisesta kesäkuun 4. päivästä lukien teollisuuden pyynnöstä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-economic-ruination-if-courts-block-tariffs-steel-tariff-hike-to-50/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Ruotsi tiukentaa heinäkuun alusta lukien säädöksiä aluksille, jotka kulkevat sen aluevesien tai talousvyöhykkeen kautta. Uusien säädösten on tarkoitus kohdistua varjolaivastoon parantaen meriturvallisuutta ja ympäristönsuojelua. Alusten vakuutustietojen tarkastus on osoitettu rannikkovartioston ja merenkulkuhallinnon tehtäväksi: https://maritime-executive.com/article/sweden-tightens-controls-on-baltic-shipping-targeting-shadow-fleet

Ranska ja Singapore ovat sopineet yhteistyön lisäämisestä merenkulun hiilineutraaliudessa, digitalisaatiossa, kyberturvallisuudessa, kehittämisessä ja koulutuksessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/singapore-france-partner-to-advance-digitalisation-innovation-in-maritime-sector/

OECD:n viimeisimmän raportin mukaan viimeaikaiset häiriöt, kuljetusten pullonkaulat ja kasvava huoli talouskehityksestä osoittavat kaikki lisääntyvää tarvetta vahvistaa ja monipuolistaa toimitusketjuja. Pelkästään kaiken tuotannon kotiuttaminen vaikeuttaisi kasvua ja heikentäisi ennemminkin kuin vahvistaisi toimitusketjujen sietokykyä: https://www.hellenicshippingnews.com/co-ordinated-efforts-needed-to-strengthen-and-diversify-supply-chains-in-response-to-elevated-risks/

Panaman merenkulkuviranomainen kertoo peruuttaneensa vuoden 2019 jälkeen yli 650 aluksen rekisteröinnin osana sen merioikeusyleissopimuksen mukaista toimintaa ja taistelussa terrorismia vastaan. Se on samalla vastaus yhdysvaltalaisen UANI:n toimitusjohtajan syytöksille Panaman viranomaisten panokselle Iranin pakotteiden toimeenpanossa: https://gcaptain.com/panama-defends-its-ship-registry-amid-accusations-of-aiding-irans-sanctions-evasion/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Mediatietojen mukaan Suomen poliisi on saanut tutkintansa valmiiksi Eagle S -säiliöaluksen osalta. Syyttäjäviranomaisten mukaan vie kahdesta kolmeen kuukauteen tutustua materiaaliin. Epäiltyinä ovat aluksen päällikkö sekä ensimmäinen ja toinen perämies. Myös sähkönsiirtoyhteys Viroon saadaan palautettua kesäkuun 25. päivä kolme viikkoa ennakoitua aiemmin. Kilometrin mittainen pätkä kaapelia korvataan uudella korjaustöiden aikana. Sekä Fingrid että Elering hakevat oikeusteitse korvauksia €60 miljoonan korjauskuluista: https://maritime-executive.com/article/estlink-2-cable-to-return-to-service-as-criminal-investigation-is-finished

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Miten luokitusala kehittyy? Lloyd’s Registerin toimitusjohtajan huomioita: https://splash247.com/lloyds-register-how-the-business-of-classification-is-evolving/

Järjestöt ja yhdistykset:

OPEC+ järjestön sisällä kiehuu Venäjän ja Saudi-Arabian välillä. Venäjä vaati tuotannon rajoittamista Saudi-Arabian ajaessa tuotannon lisäämistä. OPEC+ tuottaa puolet maailman öljystä ja usealla sen jäsenellä on vaikeuksia lisätä tuotantoa joustavasti johtuen investointien jälkeen jäämisestä. Tällä viikolla öljyn hinta nousi 3 %:a päälle $65 barrelilta: https://www.hellenicshippingnews.com/behind-opec-oil-output-hike-saudi-russian-tensions-simmer-2/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

USA:n onnettomuustutkintakeskus on julkaissut translitteroinnin konttialus Dalin matkatallentimen äänitteestä. Ms Dali törmäsi Baltimoren siltaan viime vuoden maaliskuussa aiheuttaen mittavat vahingot ja usean henkilön kuoleman sillalla: https://splash247.com/dali-vdr-transcript-released/

UK:n lipun alla purjehtiva lähiliikenteen konttialus törmäsi proomuun Schelde-joella. Yksi henkilö loukkaantui, kaksi joutui veden varaan ja proomu kärsi pahoja vaurioita. Viranomaiset tutkivat tapausta mutta raporttien mukaan konttialus törmäsi proomuun: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cma-cgm-feeder-hits-barge-on-river-scheldt-injures-1-throws-2-overboard/

UK:n lipun alla purjehtiva autojenkuljetusalus on syttynyt tuleen Tyynellä merellä. Aluksella on n. 3’000 ajoneuvoa, joista 800 on sähkökäyttöisiä. Miehistö aloitti sammutustyön muttei saanut tulta hallintaan vaan joutui siirtymään pelastusveneisiin. Kaikki 22 miehistön jäsentä on turvassa lähellä olleessa rahtialuksessa. Aluksen pelastustyöt on aloitettu: https://splash247.com/crew-evacuate-fire-hit-zodiac-car-carrier/

Ruotsin viranomaiset ihmettelevät, miksi kaksi irtolastialusta on ajanut viikon sisällä karille Øresundissa? Tapauksilla ei näyttäisi olevan yhtäläisyyksiä, jos mukaan ei lasketa alusten poikkeamahistoriaa satamavaltiotarkastuksissa: https://maritime-executive.com/article/second-bulker-grounds-in-oeresund-off-sweden-in-a-week

Aluskierrätys, romutus:

Singaporelainen konttivarustamo on sitoutunut ottamaan käyttöön kattavan aluskierrätyspolitiikan ja jäsenyyden SRTI:ssä. Aloite kuvastaa varustamon sitoutumista Hongkongin aluskierrätysyleissopimuksen mukaiseen toimintaan uusiessaan kalustoaan: https://gcaptain.com/one-launches-green-ship-recycling-policy-ahead-of-hong-kong-convention/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Ruotsissa varustamot ja viranomaiset harjoittelevat merellä poikkeusoloja ja siihen liittyviä toimintapoja: https://www.sjofartstidningen.se/rederier-och-myndigheter-ovar-totalforsvar/

UK aikoo rakentaa 12 uutta perinteisesti aseistettua ydinkäyttöistä hyökkäyssukellusvenettä. Sukellusveneet rakennetaan kahdella telakalla, joiden kapasiteettia nostetaan niin, että valmistuu vene joka 18 kuukausi. Samaan aikaan UK kiihdyttää ydinkärkiohjelmaansa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uk-to-build-12-new-attack-submarines-boost-nuclear-warhead-programme/

Kolumni: Puolustusvoimain lippujuhlan päivän Pullopostissa Puolustusvoimain komentaja, kenraali Janne Jaakkola kirjoittaa keinoista, joilla varmistetaan merenkäyttö Suomen ja sen liittolaisten tarpeisiin: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/itameren_tuulissa_ja_puuskissa_tarvitaan_vakaata_navigointia_ja_yhteistyota.7859.news

Tunnistamattomaan rahtialukseen on noussut merirosvoja Guinean lahdella Länsi-Afrikassa Nigerian ja São Tomé and Príncipen välillä. Päällikön ilmoituksen mukaan seitsemän aseistettua hyökkääjää nousi alukseen. Suurin osa miehistöstä pääsi pakohuoneeseen mutta toinen konemestari loukkaantui ja hänet hyökkääjät myös kaappasivat mukaansa. Hyökkääjät vahingoittivat komentosillan varustusta. Paikallisviranomaiset avustivat aluksen suojapaikkaan: https://gcaptain.com/norway-takes-drone-inspections-of-offshore-oil-platform-to-a-new-level/

Historian havinaa:

Suurimmat raportoidut laivapalot: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-fires-on-ships-ever-reported/

Onnettomuuksista, jotka muuttivat merenkulkua: https://www.marineinsight.com/know-more/most-expensive-ship-collisions-ever-recorded/

Joukko vapaaehtoisia tutkijoita ja sukeltajia onnistuivat tutkimaan vuonna 1908 uponneen aluksen hylyn, joka ihmishengillä mitaten on ollut Alaskan toiseksi suurin onnettomuus: https://maritime-executive.com/article/researchers-map-1908-site-of-alaska-s-second-largest-maritime-disaster

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/