Mitä tarkoittaa termi:
Bandwidth pooling: https://en.wikipedia.org/wiki/Dedicated_hosting_service#Bandwidth_pooling
Credit rating: https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_rating
LEO (Low Earth Orbit): https://en.wikipedia.org/wiki/Low_Earth_orbit
Säiliöalusten kokoluokat: https://maritimepage.com/oil-tanker-types-classification/
Mikä yritys tai yhdistys:
English Commercial Court: https://www.gov.uk/courts-tribunals/commercial-court
North Sea Port: https://en.northseaport.com/
Stonepeak Partners: https://en.wikipedia.org/wiki/Stonepeak
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kolumni: vuosikymmen sitten oma älypuhelin komentosillalla oli monelle kauhistus, nyt se on normaalia. Nyt uudet kommunikointiratkaisut antavat mahdollisuuden valita, mitä verkkoa käytät tai järjestelmä tekee valinnan puolestasi – automaattisesti. Tämä avaa mahdollisuuden autonomisille aluksille (MASS) ja niiden valvonnalle reaaliajassa, johon sopeutuu myös kyberturvallisuus: https://splash247.com/from-byod-to-byon-and-autonomous-ships/
Norjalaisvarustamo ottaa käyttöönsä Starlinkin matalan maankiertoradan (LEO) satelliittiyhteydet koko laivastossaan: https://www.hellenicshippingnews.com/simon-mokster-shipping-boosts-fleet-efficiency-with-pooled-starlink-bandwidth-from-marlink/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolumni: laivanvarustuksen uusi aika: https://splash247.com/a-new-era-for-shipmanagement/
Vaikka viime vuonna sattui ennätysvähän alusten menetyksiä, lisäävät geopoliittiset jännitteet ja varjolaivaston kasvu merenkulun riskejä. Kun 90-luvulla menetettiin vuosittain yli 200 alusta, oli määrä viime vuonna 27 isompaa alusta, siinäkin pudotusta edellisestä vuodesta 20 %: https://www.hellenicshippingnews.com/geopolitical-tensions-lead-to-increasing-risks-for-shipping-sector-globally/
Suomi on saari, jonne pääsee vain laivalla. Tämä on sekä uhka että mahdollisuus. Näkökulman mukaan se on uhka, jolta pitää suojautua – tai sitten se on hieno bisnesmahdollisuus. Suomen valtio tukee merikuljetuksia eri tavoin. Varustamot saavat miehistötukea, ja koronan aikana, huoltovarmuuden nimissä, annettiin myös suoraa tukea osalle varustamoista. Tukea saivat ja saavat ne varustamot, joilla on aluksia Suomen lipun alla. Eli ne, jotka työllistävät suomalaista merihenkilöstöä. Tällä tavoin pyritään suojaamaan maallemme elintärkeitä merikuljetuksia: https://navigatormagazine.fi/blogit/kannattaako-protektionismi/
Maarianhaminan Maritime Day saavutti ennätyksen sekä näytteilleasettajien, että osanottajien määrässä. Tilaisuus pidettiin kulttuuri- ja kongressitalo Alandicassa viime viikolla. Paitsi mahdollisuulla tavata liikekumppaneita, on myös seminaareilla tärkeä osuus päivän annissa: https://www.sjofartstidningen.se/rekordintresse-for-maritime-day/
Sjöfartens Dag – Maritime Day seminaari ja messutapahtuma houkutteli yli 700 merialan ammattilaista Maarianhaminaan 22.5. Tapahtumassa oli edustettuina runsaasti varustamoita, meriteollisuuden ja vakuutusalan yrityksiä, sekä merialan järjestöjä. Tänä vuonna tapahtuman teemoina olivat roro- ja ropax markkinoiden tilanne ja tulevaisuus, sekä vihreä siirtymä ja uudet teknologiat merenkulussa. Myös Itämeren turvallisuustilanne, ja sen seuraukset merenkulkuun olivat agendalla. Suomen Varustamot jakoi seminaarissa kultaiset ansiomerkit ansioituneille merenkulkijoille: https://navigatormagazine.fi/uutiset/sjofartens-dag-kokosi-alan-yhteen-maarianhaminassa-merenkulkijoita-palkittiin-ansiomerkein/
Miksi varustamoa tulee johtaa merenkulkijan? Koska todellinen johtajuus ja ymmärrys merenkulusta muokkautuu merellä aluksen päällä: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_shippingleadership-maritimeoperations-mastermariner-activity-7332349399248928768-trbt
Singaporelainen varustamo ja Singaporen merenkulunsäätiö ovat yhteisymmärryspöytäkirjalla (MoU) uudistaneet sitoumuksensa luoda nuorisolle lisää työmahdollisuuksia merenkulun piirissä: https://www.hellenicshippingnews.com/pacific-carriers-limited-and-singapore-maritime-foundation-renew-commitment-to-build-maritime-ready-talent-pool/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Hongkongilainen konttienvuokrausyhtiö myy koko osuutensa Global Sea Containers -yhtiöstä $1,75 miljardilla yhdelle maailman suurimmista konttienvuokrausyhtiöistä, joka on osa yhdysvaltalaista sijoitusyhtiötä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/bohai-leasing-exits-container-leasing-market
Konttiliikenteen varustamoiden voitot tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ovat $9,9 miljardia. Pudotusta edellisestä neljänneksestä on 36,4 %:a ja vuotta edeltävästä tasosta 82,8 %:a. Pudotus johtuu pitkälti Punaisen meren kriisin vaikutuksesta: https://gcaptain.com/container-shipping-industry-posts-9-9-billion-q1-profit-as-red-sea-crisis-impact-wanes/
Sveitsiläinen maailman suurin konttivarustamo kasvattaa laivastoaan. Se on ostanut toistakymmentä panamax- ja post-panamax-luokan alusta yksistään toukokuussa. Hankinnat ovat sekoitus rahdattuja aluksia, jotka se ostaa omaksi ja hiljenevillä markkinoilla strategisia käytettyjen alusten ostoja. Alukset ovat 2000-luvulta, vanhin on rakennettu vuonna 2000 Saksassa: https://splash247.com/msc-spending-spree-leaps-higher/
Tyynenmeren konttiliikenteessä tuli yht’äkkinen kapasiteettipula, kun nopeat muutokset tullipolitiikassa yllättivät varustamoiden sopeuttaessa kapasiteettiaan pudonneeseen kysyntään: https://shippingtelegraph.com/markets/sea%e2%80%91intelligence-sudden-transpacific-capacity-shortage/
Tanskalainen konttivarustamo ostaa takaisin osakkeitaan. Ensivaiheen tavoitteestaan se on ostanut jo 60 %. Kaikkiaan kyse on $2 miljardin arvoisesta ostohankkeesta kahdessa vaiheessa 12 kuukauden aikana: https://www.freightwaves.com/news/maersk-more-than-halfway-through-1b-stock-buyback
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Käytettyjen keskikokoisten tuotesäiliöalusten (30’000–52’000 DWT) osto- ja myyntisektori osoittaa virkistymisen merkkejä. Kasvava määrä korealaisvalmisteisia MR-säiliöaluksia sekä uusia että vanhoja, on laitettu myyntiin hinnan pysyessä yllättävän vakaana tonniston tasaisen kysynnän vuoksi. Ylitarjonta saattaa jatkossa kuitenkin pudottaa hintoja: https://splash247.com/mr-tanker-sales-candidates-proliferate/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Suomalainen Aspo-ryhmään kuuluva ESL Shipping on sopinut 15-vuotisesta €70 miljoonan lainasta Svenska Skeppshypotekin kanssa. Laina on osa neljän 1A jääluokan metanolikäyttöisen 17’000 DWT handysize-aluksen investointia. Alusten kokonaishankintahinta on n. €186 miljoonaa ja ne rakennetaan Kiinassa. Ne valmistuvat vuoden 2027 kolmannesta neljänneksestä eteenpäin ja viimeinen tulee vuoden 2028 alkuvuoden aikana: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/esl-shipping-inks-e70m-loan-deal-with-svenska-skeppshypotek/
Finnlines avaa vihreän kaistan useille reiteille ja vähähiilinen Green Lane -kuljetuspalvelu on nyt saatavilla sekä rahtiasiakkaille että matkustajille. Merikuljetus voidaan toteuttaa joko täyssähköllä tai uusiutuvalla biopolttoaineella: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/finnlines-avaa-vihrean-kaistan-useille-reiteille/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Suomalaiseen ms Suomenlinna II alukseen on jälkiasennettu uusi käyttötekniikka, joka pidentää sen elinkaarta tuleviksi vuosiksi. Alus on 33,8 metriä pitkä ja se on rakennettu vuonna 2004: https://www.maritimejournal.com/vessels/ferry-life-extended-with-propulsion-retrofit/1502304.article
Wasalinen Aurora Botnialla on kulkenut miljoona matkustajaa. Miljoonas oli Ann-Catrin Enegren Tölbystä Mustasaaresta: https://www.sjofart.ax/nyheter/wasaline-spranger-miljongransen/
Offshore ja merituulivoima:
Mikä on jack-up rig: https://gcaptain.com/spotlight-on-liftboats-what-they-do-the-dangers-they-pose/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Saimaan kanavan liikennekausi alkoi maanantaina ja jatkuu joulukuun loppuun saakka: https://lvm.fi/-/saimaan-kanava-avataan-26.5.2025
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Santosin satama Brasiliassa ja Pohjanmeren satama Hollannissa ja Belgiassa ovat sopineet viisivuotisella yhteisymmärryspöytäkirjalla (MoU) satamien välisestä vihreästä käytävästä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/brazilian-and-dutch-belgian-ports-plot-green-shipping-corridor
Maailman suurin satama, Kiinan Ningbo-Zhoushan, on tehnyt kolmen eurooppalaisen sataman, Hampurin ja Wilhelmshavenin Saksassa sekä Valencian Espanjassa, kanssa sopimuksen vihreistä merenkulun käytävistä. Viime vuonna maailmassa oli käytössä 62 vihreää käytävää: https://splash247.com/worlds-largest-port-launches-three-european-green-corridor-projects/
Finnair lentää vilkkaasti napapiirille ensi talvena: https://www.thebarentsobserver.com/travel/finnair-with-record-number-of-flights-above-the-arctic-circle-next-winter/430452
Ranskalaisvarustamo on sopinut $600 miljoonan hankkeesta Vietnamin Haiphongin konttiterminaalin kehittämiseksi: https://shippingtelegraph.com/container-news/cma-cgm-seals-600m-deal-for-vietnams-new-terminal-project/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalaiset Deltamarin ja Finnlines syventävät yhteistyötään. Deltamarin suunnittelee Finnlinesin uuden sukupolven Itämeren ropax-alukset. Aluksiin tulee 5’100 kaistametriä lastitilaa, tilat 90 henkilöautolle ja 1’100 matkustajalle 320 hyttiin. Pituutta aluksille tulee 240 metriä. Teknisillä järjestelyillä alusten päästöjen odotetaan puolittuvan: https://www.sjofart.ax/nyheter/deltamarin-designar-finnlines-nybyggen/
Suomalaisen teknologiayhtiö Wärtsilän 4-tahtinen ammoniakkia polttoaineena käyttävä laivakone saavuttaa aiempaa paremmat tehokkuus- ja suorituskykyarvot. Viimeisimmät testit osoittavat myös, että 95 %:ssa ammoniakin käytöstä päästään jopa 90 %:n päästövähennykseen vastaavaan dieselkoneeseen verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/extensive-testing-of-wartsilas-4-stroke-ammonia-engine-demonstrates-ghg-emission-reductions-by-up-to-90-percent/
Norjalainen teknologiayhtiö Kongsberg Maritime tuo markkinoille uuden ohjailupotkurimallin, jonka modulaarisuus helpottaa asennusta, skaalautuvuus soveltuu useisiin eri aluskokoihin ja sen tiivisteratkaisut ehkäisevät vuotoja. Malli täyttää Itämeren ja polaariluokkien 6 ja 7 jääluokkavaatimukset: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-launches-the-tth-tunnel-thruster-series-for-improved-performance-and-maintenance/
Kiinan suurin yksityinen telakka on saanut tänä vuonna toistaiseksi vain kuusi uutta tilausta johtuen USA:n ulkomaankauppaministerin kaavailemien kiinalaisalusten satamamaksujen aiheuttamasta epävarmuudesta. Alkuvuoden tilaukset ovat alle 5 %:a koko vuoden tavoitteesta, joka sekin on alle puolet viime vuoden tilauksista: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/yangzijiang-shipbuilding-orders-plunge-due-to-us-port-fees
Kiinan uudisrakennusten luovutukset kasvoivat huhtikuussa 72,4 %: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/chinese-newbuilding-exports-up-72-4-in-april
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Viime viikolla tehtiin ensimmäiset lapioniskut maahan Eskilstunassa uuden LBG-biokaasulaitoksen rakentamiseksi. Erityisen suuri merkitys sillä on Gotlandsbolaget varustamolle: https://www.sjofartstidningen.se/bygget-igang-av-sjofartens-nya-biogasfabrik/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Vakavia onnettomuuksia sattuu edelleen luotsauksen aikana ja yhtenä suurimpana syynä pidetään luotsin ja komentosiltahenkilökunnan välisen keskusteluyhteyden puutteita. Myös luotsin ja päällikön välinen vastuusuhde saattaa aiheuttaa sekaannusta ja johtaa huonoihin ratkaisuihin. Erityisesti nämä monimutkaiset ongelmat tulevat esiin paineistetuissa tilanteissa, vaikka päällikön vastuu on jakamaton: https://www.hellenicshippingnews.com/the-relationship-between-the-pilot-and-the-bridge-team/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Varasatama 2.0 – selvitys (Turun Yliopisto ja Huoltovarmuuskeskus): https://www.varmuudenvuoksi.fi/artikkeli/varasatama-2-0-selvitys-satamat-eivat-ole-merikuljetustemme-pullonkaula
Bruttokansantuotteen kasvu (OECD) vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-gdp-growth-slows-abruptly-to-0-1-in-the-first-quarter-of-2025/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 22: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-near-two-week-low-as-rates-decline-across-segments/
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Bancosta-Weekly-2025-21.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Intermodal-Report-Week-21-2025.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/xclusiv-2025_05_26_compressed.pdf
Raakaöljykuljetukset Persianlahdelta (Signal Group) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-vlcc-tonne-days-ag-ras-tanura-net-supply/
Uudisrakennustilaukset (Clarkson Research) maaliskuulta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/s-korea-regains-top-spot-in-global-shipbuilding-orders-in-march-2/
Maailmankauppa ja politiikka:
Liian vähän, liian myöhään? Artikkelissa arvioidaan dollaripohjaisen maailmanjärjestyksen hajaantumista ja sen vaikutusta pakotteisiin. Kehityskulku on jatkunut jo jonkin aikaa ja näyttää vakavasti siltä, että USA:n hegemonia-asema maailmantalouden johdossa vaarantuu, kun muut maat hakeutuvat paremmin itseään palvelevien järjestelyjen piiriin: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/the-declining-dollar-s-impact-on-us-sanctions-enforcement
OPEC+ ryhmä kokoontuu tällä viikolla päättämään heinäkuun tuotannonlisäyksistä. Saatujen tietojen mukaan se todennäköisesti jatkaa valitsemallaan tiellä ja nostaa määriä suunnitellusti vastatakseen kysyntään ja lisätäkseen markkinaosuuttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-set-to-agree-july-oil-output-hike-this-week-sources-say/
USA:n presidentti lykkää uhkaamiaan 50 %:n tulleja EU:lle heinäkuun 9. päivään saakka sovittuaan siitä EU-komission puheenjohtajan kanssa. Tänä aikana on tarkoitus käydä kahdenkeskiset neuvottelut. EU-komissiolla on menossa virallinen lausuntokierros USA:sta tuotavista tavaroista, joita vastatullit koskisivat. Lausuntoaika päättyy kesäkuun 10. päivä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-delays-50-eu-tariffs-after-talks-with-eu-president/
Uusien USA:ssa valmistettujen pääomatuotteiden tilaukset putosivat huhtikuussa epävarmuuden kasvaessa tullien takia: https://www.hellenicshippingnews.com/plummeting-us-core-capital-goods-orders-point-to-weak-business-spending/
Luottoluokituslaitos (Moody’s) on vahvistanut uudelleen Kiinan kaupan huolien näkymät. Kiinan luokitus säilyi A1:ssä, jonka se pudotti vuoden 2023 joulukuussa vakaasta negatiiviseksi. Huhtikuussa toinen luottoluokituslaitos (FitchRatings) pudotti Kiinan luottoluokitusta A:han nopeasti kasvavan velan ja julkisten menojen kasvun vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/moodys-reaffirms-negative-outlook-on-china-on-trade-concerns/
Luottoluokituslaitoksen (FitchRatings) arvio Kiinan alkuvuoden satamaviennistä ja sen kehityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-port-throughput-slows-further-but-offset-by-front-loading-containers/
Kiinan raakaöljyn tuonti on ollut tämän vuoden ajan alhaisempaa kuin viime vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-china-crude-oil-imports-lower-so-far-in-2025/
Miten muuttuvat kuljetusreitit ja tullipolitiikat vaikuttavat toimitusketjuihisi: https://www.hellenicshippingnews.com/shifting-routes-and-tariff-strategies-what-the-latest-freight-trends-mean-for-your-supply-chain/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuun alussa alustavasti (approval) oikeudellisesti sitovista keinoista, joilla on tarkoitus tehdä kansainvälisestä merenkulusta päästötöntä noin vuonna 2050, huomioiden kansalliset erikoispiirteet – kuten on sovittu IMO:n 2023 KHK-strategiassa. Tämä päätös tulee vahvistaa kuuden kuukauden päästä lokakuussa pidettävässä meriympäristön suojelukomitean erityisistunnossa. Traficomin johtava asiantuntija dosentti Anita Mäkinen, Suomen pysyvän edustajan sijainen Kansainvälisessä Merenkulkujärjestö IMO:ssa, kirjoittaa IMOn keväällä tehtyjen päätösten taustoista ja millaisia merkityksiä niillä on suomalaiselle ja kansainväliselle merenkululle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/imo-kansainvalisesta-merenkulusta-paastotonta-vuonna-2050/
IMO:n navigointi-, kommunikointi- ja meripelastusalakomitean (NCSR 12) 12. kokous oli viikoilla 20-21. Kokouksessa tehtiin merkittäviä edistysaskelia merenkulun digitalisaatiossa: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-imos-sub-committee-on-navigation-communications-search-and-rescue/
Merenkulun identiteettipesu ja varjolaivaston alusten lisääntyminen on kehittynyt niche-taktiikasta systemaattiseksi ja laajamittaiseksi pakotteiden kierroksi. Varjolaivasto yhdistää digitaalisen huijauksen ja identiteettien kierrätyksen toimiakseen lakien ja valvonnan ulkopuolella. Ne muodostavat kasvavan uhan kansainväliselle turvallisuudelle ja lainsäädännölle eivätkä pakotteet enää ole tehokkaita vastatoimia kriisitilanteissa: https://splash247.com/the-floating-dead-oversight-lags-behind-the-rise-of-zombie-vessels/
Varjolaivaston alukset, jotka palvelevat Venäjän, Iranin ja Venezuelan öljynvientiä, ovat keskimäärin iäkkäämpiä kuin vaatimuksen mukaiset säiliöalukset ja useimmat ovat ohittaneet romutusikänsä. Mutta koska USA ja EU ovat asettaneet niille pakotteita, on niitä vaikea saada kaupattua romutettavaksi. Niille tulisi saada väylä, jonka kautta ne saataisiin poistettua käytöstä ilman ongelmia: https://www.maritime-executive.com/article/barstad-shadow-fleet-sanctions-must-have-exception-for-scrapping
Man-saarten alusrekisteri (IOMSR) on hyväksynyt Man-saarten lipun alle ensimmäisen uuden sukupolven ympäristöystävällisen säiliöaluksen: https://www.hellenicshippingnews.com/isle-of-man-ship-registry-iomsr-welcomes-first-of-a-new-generation-of-environmentally-focused-tankers-to-its-fleet/
Japanilaistaustainen varustamo siirtää kaikki 32 alustaan Bahaman lipun alle: https://www.hellenicshippingnews.com/saga-shipholding-transfers-entire-fleet-of-32-vessels-to-the-bahamas-flag/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Cook saarten alusrekisteriltä, johon mm. ms Eagle S -alus kuuluu, on estetty pääsy lippuvaltioiden yhteiseen tietoalustaan, joka tunnistaa varjolaivaston aluksia. Perusteeksi on ilmoitettu yhteisön sääntöjen rikkominen. Cook saarten alusrekisteri on kasvanut nopeasti ja sen rekisterissä on lähes 800 alusta. Huolta muissa on herättänyt ongelmallisten ja pakotteiden alaisten alusten kasvava määrä: https://www.maritime-executive.com/article/cook-islands-registry-ejected-from-sanctions-risk-database
Seitsemän EU-maata Hollannin johdolla (Belgia, Saksa, Ranska, Italia, Espanja ja Ruotsi) muodostavat European Port Alliance (C7) -ryhmän torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta ja korruptiota satamissa. Ryhmän mukaan on tärkeää tehdä yhteistyötä lähtö- ja läpikulkumaiden kanssa jakamalla tietoa viranomaisten kesken. malli on toiminnassa jo Hollannin ja Belgian kesken: https://shippingtelegraph.com/port-news/european-countries-form-coalition-to-fight-organised-ports-crime/
Ennakkotapaus ilmasto-oikeudenkäynnissä, mitä riskejä ja vastuita tulee satamille ja terminaaleille: https://www.hellenicshippingnews.com/climate-litigation-key-risks-and-liabilities-surrounding-ports-and-terminals/
UK:n markkinaoikeuden ratkaisu vahingonkorvausten määrästä varustamolle aluksen myöhästyneestä palautuksesta aikarahtauksesta tilanteessa, jossa uutta rahtausta ei todistettavasti ollut. Koska varustamo ei ollut kärsinyt todellista vahinkoa, vain nimelliskustannukset olivat korvauskelpoisia, vaikka kaksi edeltävää välimiesmenettelyä oli päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun: https://www.hellenicshippingnews.com/late-redelivery-and-lost-opportunities-key-lessons-from-hapag-lloyd-ag-v-skyros-maritime-corp/
Norjalaisen FD&D klubin (Freight, Demurrage & Defence) mukaan hämärätoimijat osaavat piilottaa toimintansa eivätkä normaalit tarkastukset enää riitä: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/bad-actors-good-at-hiding-standard-checks-no-sufficient-says-shipping-insurer/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Euroopan merisatamajärjestö (ESPO) toivottaa tervetulleeksi EU:n ja UK:n välisessä huippukokouksessa sovitut tavoitteet EU:n ja UK:n välisten suhteiden normalisoimiseksi ja lähentämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/espo-welcomes-the-outcome-of-the-eu-uk-summit/
Haastattelu: WISTA Internationalin puheenjohtaja Elpi Petraki: https://www.maritime-executive.com/magazine/interview-elpi-petraki-president-of-wista-international
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Øresundissa karille ajanut turkkilainen irtolastisalus on saanut pohjavaurioita ja alukseen tulee vettä. Aluksella on 68 tonnia dieselpolttoainetta mutta päästöjä ei ole havaittu. Tutkimukset jatkuvat ja alus pysyy karilla, kunnes selviää, miten se kannattaa irrottaa: https://www.maritime-executive.com/article/hull-damage-reported-aboard-grounded-bulker-off-sweden
Video: Norjassa vuonon rantaan ajanut norjalainen konttialus on saatu irti ja hinattu satamaan: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-feeder-ship-refloated-and-towed-into-port
Kolme miehistön jäsentä loukkaantui räjähdyksessä heidän työskennellessään aluksen kattilan parissa konehuoneessa. Tapaus sattui Bluffin satamassa Uudessa-Seelannissa ja maan onnettomuustutkintakeskus tutkii sitä: https://gcaptain.com/three-injured-in-engine-room-explosion-aboard-bulk-carrier-in-new-zealand/
Video: lauantaina Intian rannikon edustalla uponneesta konttialuksesta peräisin olevia kontteja alkaa huuhtoutua rantaan. Viranomaiset varoittavat paikallisia ihmisiä olemaan koskemasta kontteihin niiden mahdollisesti sisältämien vaarallisten aineiden takia. Tähän mennessä tulleiden tietojen mukaan 34 konttia on ilmoitettu ajautuneen rantaan 100 mereen päässeestä: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/containers-wash-ashore-from-sunken-msc-elsa-3
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Venäjä on lisännyt merellistä läsnäoloaan Suomenlahdella. Siihen kuuluu varjolaivaston alusten saattaminen sotilasaluksilla. Se sopii yhteen Venäjän ilmatilarikkomuksen kanssa Porvoon edustalla. EU komissio on vahvistanut merenkulun säädöksiään uusilla pakollisilla vakuutusten ilmoittamisvaatimuksilla EU vesillä. Alusten on ilmoitettava vakuutussuojansa, vaikka ne olisivat vain läpikulussa: https://www.maritime-executive.com/article/finland-reports-russia-has-begun-naval-escorts-for-shadow-fleet-tankers
Iranin vallankumouskaartiin yhdistetty rahtialus herättää kummastusta Libyan rannikolla. Alus on ollut kolmisen viikkoa ankkurissa Tobrukin edustalla. Matkalle alus lähti huhtikuussa Iranista Bandar Abbasin satamasta vieraillen Jebel Alin satamassa Dubaissa. Aluksen lastista eikä sen vastaanottajasta ole tietoa. Lähettäjä on vallankumouskaarti tai sen hyväksymä taho: https://www.maritime-executive.com/article/mystery-surrounds-iranian-arms-ship-anchored-off-libya
Bangladeshissa Monglan sataman ankkuripaikalla järjestäytynyt 14-henkinen rikollisryhmä ryösti ja pahoinpiteli rahtilaivan ja sen miehistöä. Ryhmä oli aseistautunut paikallisesti valmistetuilla aseilla. Kolmen miehistön jäsenen vammat vaativat ensiapua. Alus on ollut teknisten ongelmien vuoksi pitkään ylösmakaamassa ja sillä on seitsemän hengen miehistö: https://www.maritime-executive.com/article/crew-tied-and-beaten-as-gang-robbed-ship-in-bangladesh
Venäjä on evakuoinut kuukausi USA:n Jemenin Ras Isan satamaan tekemän hyökkäyksen jälkeen ankkurissa olleen tuotesäiliöaluksen miehistön. Kolme hyökkäyksessä loukkaantunutta evakuoitiin jo aiemmin: https://www.maritime-executive.com/article/russia-evacuates-stranded-tanker-crew-from-yemen
Puolan pääministeri varoitti viime torstaina, että Itämerestä on tulossa uusi rintamalinja, joka vaatii jatkuvan valmiuden ylläpitoa sekä alueellisen ja kriittisen infrastruktuurin turvallisuuteen panostamista. Hänen mukaansa varjolaivasto on usein venäläistä, vaikka lippuvaltiot vaihtelevat: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/baltic-on-high-alert-poland-takes-action-against-shadow-fleet/
Venäjä kritisoi Suomen laivastosotaharjoituksia Suomenlahdella ja Saaristomerellä pitäen niitä NATO:n eskalaatiotyökaluna. Harjoituksiin osallistui Suomen lisäksi Saksan, Ruotsin ja Viron joukkoja: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/russia-a-tool-for-nato-escalation-finlands-naval-exercises/
Norjan ulkoministeriö epäröi edelleen kieltää kahden suuren EU:n pakotelistalle joutuneen venäläisen kalastusvarustamon pääsyn satamiinsa. Artikkelin mukaan venäläiset kalastusalukset kartoittavat kriittistä infrastruktuuria ja suorittavat henkilötiedustelua Norjan vesillä. Norjan hallitus on tietoinen vakoilusta ja on jo viime vuonna rajoittanut satamakäynnit viiteen päivään: https://www.thebarentsobserver.com/security/norway-still-uncertain-on-port-denials-despite-eu-warnings-of-sabotage-plans/430480
Odessan ja Khornomorskin satamat saivat osansa viimeisimmästä Venäjän hyökkäysaallosta. Iskuja perusteltiin niiden olemisella sotilaskohteita ja konttien sisältävän droneja ja muita tarvikkeita: https://www.maritime-executive.com/article/ports-of-odesa-and-chernomorsk-attacked-as-russia-claims-military-targets
Venäjän pohjoisen laivaston uusin sukellusvene harjoitteli onnistuneesti ohjusammuntaa Barentsin merellä: https://www.thebarentsobserver.com/security/kalibr-missile-across-barents-sea/430385
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/