Merenkulun uutisia 5.5.2025: Virtuaalinen vartiotorni, Lundqvist, LNG-kuljetukset, epävarmuudet uusi normaali, Panaman kanava, jäätilanne tänään, sähkö merenkulussa, raportteja, maailmankauppa, päästövähennyksistä, IMO:n päätöksenteosta, konttialus ajelehtii Atlantilla, räjähdys iranilaissatamassa, Intia vs Pakistan, Huthit vs USA.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Singaporen viimeisin hanke on virtuaalinen vartiotorni (VWT), jonka se on julkaissut yhdessä Pohjoismaiden (Ruotsi) tutkimuslaitosten kanssa. Hankkeessa luodaan digitaalinen järjestelmä hallitsemaan ja jäljittämään tavaroita maailmanlaajuisessa toimitusketjussa: https://maritime-executive.com/editorials/singapore-makes-digital-leap-with-virtual-watch-tower-initiative

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Ahvenanmaalaisvarustamo palaa Suomen liikenteeseen 40 vuoden tauon jälkeen: https://www.sjofart.ax/nyheter/lundqvists-till-finland-efter-40-ars-paus/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttivarustamojen uusien yhteenliittymien vaikutus aikataulujen pitävyyteen alkaa näkymään. Meneillään oleva kauppasota sekoittaa silti pakkaa: https://maritime-executive.com/article/new-alliances-begin-to-impact-containership-schedule-reliability

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Pitkittynyt jakso liian monia epävarmuustekijöitä näyttäisi olevan uusi normaali säiliöalusvarustamoille. Koko vuosikymmenen ajan analyytikot ovat valittaneet markkinoiden olevan aiempaa epävarmempia, kunnes taas uusi epävarmuustekijä astuu näyttämölle eikä tämä vuosi ole poikkeus: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-extreme-uncertainty-is-the-new-norm/

Euroopan LNG-ostot USA:sta ovat lisänneet USA:n vientiä yli 20 % viimevuotiseen verrattuna. USA:n LNG:n kokonaisviennistä Euroopan maat ostivat 77 % (26,5 miljoonaa tonnia). Kauppaa lisäsi kaasulla tuotetun sähkön kasvu. Euroopan kaasuvarastot ovat suhteellisen alhaiset talven jäljiltä, 33 % viimevuotista alemmat. Suurimmat ostajat olivat Ranska, UK ja Hollanti, jotka ostivat siitä lähes 35 %: https://www.hellenicshippingnews.com/us-lng-exports-surge-to-new-highs-on-strong-buying-by-europe/  

Lastit voivat kuitenkin ohjautua muualle riippuen LNG:n hinnasta eri puolilla maailmaa. Kahden viime viikon aikana neljä lastia on vaihtanut päämääräänsä Euroopasta Aasiaan paremman hinnan vuoksi. Eurooppa tarvitsee ensi talvea varten varastojensa täyttämiseksi vielä 250 lastia LNG:tä: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-traders-divert-four-us-cargoes-from-europe-to-asia/

Rahdit Venäjän Kauko-Idästä Kiinaan ovat laskeneet johtuen säiliöalusten parantuneesta saatavuudesta alueella. Rahtihintojen lasku hyödyttää Venäjää laskemalla kustannuksia ja parantamalla tuottoja. Yhden matkan rahdin hinta on pudonnut $4–5 miljoonasta $2–3 miljoonaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-espo-crude-freight-rates-plunge-amid-tanker-surplus/

Chevronin rahtaamat säiliöalukset palauttavat lastiaan Venezuelaan sen jälkeen, kun USA:n presidentin hallinto peruutti maaliskuussa Chevronin luvan toimia Venezuelassa. Siirtymäaika oli toukokuuhun saakka. Venezuelan öljynvienti putosi huhtikuussa lähes 20 % 700’000 barreliin päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/last-chevron-chartered-vessel-starts-to-return-oil-cargo-in-venezuela-data-and-source-say/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

USA:n pakotteiden alainen iranilaisalus, joka on ilmeisesti aiemmin kuljettanut aseita Syyriaan, on kulkenut Suezin kanavan läpi matkalla pohjoiseen. Aluksen määräsatama ei ole tiedossa, vaikka sen AIS-lähetin on päällä ja ilmoittaa määränpääksi Benghazin Libyassa. Alus kulkee 9,5 solmun nopeudella kohti pohjoista: https://www.maritime-executive.com/article/iranian-arms-ship-makes-northbound-transit-through-the-suez-canal

Irtolastimarkkinoilla oli aiemmin vallitsevana tekijänä kausiluonteisuus. Mutta nyt on politiikka noussut yhtä tärkeäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-policy-is-now-as-major-catalyst-for-market-direction-as-seasonality/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Belgialainen merituulivoimaasennuksia suorittava DEME Group on ostanut norjalaisen Havframin. Kaupan on tarkoitus tukea korkeantason hankkeita Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa: https://maritime-executive.com/article/deme-completes-acquisition-of-havfram-to-expand-position-for-offshore-wind

Dominion Energyn mukaan USA:n presidentin tullimääräykset saattavat aiheuttaa $500 miljoonan lisäkustannukset sen rakentamalle isolle merituulivoimahankkeelle: https://gcaptain.com/dominion-says-tariffs-may-add-500-million-to-wind-project-cost/

USA:n sisäministeriö aikoo päivittää valtamerienergiaviraston (BOEM) vuoden 2024 riskienhallinta ja taloudellisten vakuuksien määräyksen offshore-toiminnalle. Se merkitsee paluuta USA:n presidentin edellisen kauden säädöskehykseen, joka lupaa huomattavia kustannushelpotuksia offshore-energiasektorille. Se myös tuo huomattavia muutoksia infrastruktuurin poistoon Meksikonlahdella säilyttäen kuitenkin vastuun puhdistuskustannuksista: https://gcaptain.com/trump-administration-reverses-course-on-biden-offshore-decommissioning-bonding-rule/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanava sulkee läntisen Pedro Miguelin sulun toukokuun loppupuolella viideksi päiväksi huollon vuoksi. Toimenpiteen ei odoteta aiheuttavan suurta harmia laivaajille, koska USA:n ja Kiinan kauppasota on vähentänyt liikennettä, lyhentänyt odotusaikoja ja alentanut vuorohuutokaupan hintoja. Huollon aikana läpimenoja on 16 päivässä ja varausvuoroja rajoitetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-panama-canal-reduces-slots-in-may-for-maintenance-as-tariffs-slow-traffic/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 5.5.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Suomella on painetta siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteen. Ensi vaiheessa kyse olisi Kemin ja Ruotsin Haaparannan välisestä ratayhteydestä. Myös Kemin ja Norjan Narvikin välisen radan suunnittelu alkaa tänä vuonna, josta päätettiin puolivälibudjettiriihessä. Kyse on huoltovarmuusyhteydestä. Suunnitteluvastuu on Väylävirastolla: https://www.thebarentsobserver.com/news/finland-invests-in-future-rail-link-to-norwegian-sea/428763

Ukraina on paljastanut suunnitelmansa myöntää 40 vuoden toimilupa Khornomorskin satamalle. Vuokraus käsittäisi kontti- (760’000 TEU vuodessa) ja monitoimiterminaalit (yli 5 miljoonaa tonnia vuodessa). Toimilupahuutokauppa pidetään vuoden 2025 toisella neljänneksellä ja huutokaupan voittajan kanssa sopimus allekirjoitetaan loppuvuodesta: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-plans-to-lease-out-the-black-sea-port-of-chornomorsk

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Incat-telakka Tasmaniassa on laskenut vesille argentiinalaiselle tilaajalle Etelä-Amerikan liikenteeseen Plata-joelle tarkoitetun 130 metriä pitkän matkustajakatamaraanin, jonka kapasiteetti on 2’100 matkustajaa ja 225 ajoneuvoa. Aluksen käyttövoimana tulee olemaan 40 MWh:n akustosähkö, joka käyttää Wärtsilän kahdeksaa vesijettiä. Aluksen toimitus on tänä vuonna. Alus on yhdeksäs samalle tilaajalle: https://maritime-executive.com/article/world-s-largest-battery-electric-ship-launched-by-incat

Japanilaistelakka on saanut valmiiksi yhdysvaltalaisen laivaston aluksen viisi kuukautta kestäneen perustelakoinnin: https://maritime-executive.com/article/japan-s-mitsubishi-shipyard-completes-largest-overhaul-contract-for-us-navy

Aurora Innovation, USA, on virallisesti käynnistänyt kaupalliset ajajattomat rekkakuljetukset Texasissa. Takana on vuosien ja yli kolmen miljoonan mailin testaus: https://www.freightwaves.com/news/aurora-goes-driverless-with-partners-uber-freight-hirschbach 

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ovatko sähkömoottorit merenkulun tulevaisuus? Sisävesiliikenne on siirtymässä sähkövoimaan mutta pitkien matkojen merenkulkua rajoittaa akkuteknologia: https://www.hellenicshippingnews.com/are-electric-motors-the-future-of-shipping/

Norjalainen kemikaalivarustamo aikoo jälkiasentaa päästövähennysteknologiaa aluksiinsa ja jatkaa näin niiden elinkaarta 15 vuodella: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/norwegian-tanker-owner-aims-to-extend-vessel-life-by-15-years 

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Weekly-Ship-Recycling-Report-26-April-02-May-2025.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-posts-weekly-gain-on-higher-capesize-demand/

Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolle 19: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-supported-by-tightening-of-tonnage/

Kaupan ja kehityksen ennusteraportti 2025 (UNCTAD): https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-headwinds-reflected-in-weakening-volumes/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-3-last-week-5/

YK:n alaisen ruokajärjestö FAO:n ruuanhintaindeksi huhtikuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-increases-in-april/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Affinity-Tanker-Weekly-02.05.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 18: https://www.gibsons.co.uk/report/extreme-uncertainty/

Maailmankauppa ja politiikka:

Miten USA:n tullit vaikuttavat keskeisten metallien alumiinin, teräksen ja kuparin hintoihin? USA on erittäin riippuvainen niiden tuonnista, joiden suurimpina tuottajina ovat mm. Eurooppa, Meksiko, Kanada ja Chile. Mikä on tullien vaikutus mahdollisesti uhkaavaan taantumaan: https://www.hellenicshippingnews.com/metals-meltdown-the-outlook-for-aluminum-steel-and-copper-prices/

Öljyntuottajamaiden järjestö OPEC+ aikoo lisätä kesäkuun tuotantoaan 411’000 barrelilla päivässä huolimatta laskevista hinnoista ja heikentyneestä kysynnästä. Huhtikuussa öljynhinta putosi alle $60:n järjestön ilmoitettua tuotannonlisäyksistä ja USA:n presidentin määräämien tullien tuomasta huolesta maailmantalouden heikkenemisestä. Tuotannonlisäys on osa myös järjestön sisäistä kiistelyä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-agrees-to-another-accelerated-oil-output-hike-for-june/

USA:n talouden pysähtyminen ensimmäisen neljänneksen aikana viittaa siihen, että tulossa olisi pudotus. Vielä työllisyys on hyvä ja kulutus korkealla, mutta tietoja BKT:sta on pahanenteisen vaikea saada, erityisesti varastoista: https://www.hellenicshippingnews.com/us-economic-stall-hints-at-a-freefall-to-come/

USA:n keskuspankki aikoo ilmeisesti pitää ohjauskorkonsa ennallaan huolimatta USA:n valtiojohdon painostuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/fed-to-push-back-against-calls-for-rate-cuts/

Euroalueen inflaatio nousi odottamatta 0,1 %:a. Nordean ekonomistien mukaan EKP:n huomio saattaa kuitenkin kiinnittyä enemmän korkeaan kansainväliseen epävarmuuteen ja euroalueen kasvunäkymiin kuin huhtikuun inflaatioon: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-core-inflation-jump-not-seen-preventing-rate-cut/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO:n uudet päätökset merenkulun hiilineutraaliudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-2028-a-new-legislative-measure-for-the-decarbonisation-of-shipping/

Kolumni: onko IMO:n päätöksentekojärjestelmä sovelias tarkoitukseensa? Vertailuna kirjoittaja esittää, miten se toimisi jalkapallo-ottelun tuomarin kohdalla. Joukkueet maksaisivat tuomarille työstä eikä hän uskaltaisi käyttää punaista korttia. Hän voisi ehdottaa sääntöjä mutta pelaajat päättäisivät niiden noudattamisesta. Näin kuitenkin IMO toimii: https://splash247.com/is-the-imo-fit-for-purpose/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Luokituslaitos (Lloyd’s Register) arvioi, että IMO MEPC83:ssa sovitut toimenpiteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ovat haasteelliset mutta oikein toimittuna ne voivat olla myös taloudellinen mahdollisuus. Huolimatta monimutkaisuudestaan, kustannuksistaan ja mahdollisista häiriöistään niihin reagoimattomuus ei ole vaihtoehto, vaan ennakoiva sitoutuminen voi avata tien kilpailuetuihin: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-mid-term-measures-expert-guidance-required-following-mepc-83/

BIMCO on päivittänyt sotavaaralausekkeensa aika- ja matkarahtaussopimuspohjiin: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-revises-war-risks-clauses-for-time-and-voyage-charter-parties/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Maersk-varustamon konttialus, jolla oli konehuoneessa räjähdys, ajelehtii Atlantilla 354 mailia itään Bermudalta odottaen hinaajaa. Hinaaja on tulossa Meksikosta mutta sen odotetaan kestävän viikon ennen kuin se on perillä. Kolme miehistön jäsentä on loukkaantunut tapahtumassa. Yksi heistä hoidettiin aluksella ja kaksi siirrettiin paikalle tulleeseen Maerskin toiseen alukseen ja heidät evakuoitiin Bermudalle. Toinen joutui jäämään sairaalahoitoon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maersk-containership-drifts-in-atlantic-after-engine-room-explosion-crew-injured/

Iranin Bandar Abbasin satamassa tapahtuneen räjähdyksen virallisessa uutisoinnissa on havaittu poikkeavuuksia tehtyihin havaintoihin ja muista tietolähteistä saatuihin tietoihin verrattuna. Iranissa on tapahtunut myös toinen räjähdys, tällä kertaa dronen taistelukärkiä valmistavassa tehtaassa. Tapahtumien odotetaan aiheuttavan väliaikaisia häiriöitä Iranin vallankumouskaartin toimintaan: https://maritime-executive.com/editorials/port-operations-in-bandar-abbas-iran-remain-heavily-disrupted

Video: tarkennettuja tietoja Iranin Bandar Abbasin räjähdyksestä: https://maritime-executive.com/article/many-injured-and-killed-in-huge-explosion-in-iran-s-bandar-abbas-port

Kanadan rannikkovartioston pelastamistoimet rantaan karilleajautuneen konttialuksen pelastamiseksi jatkuvat. Huonosta säästä huolimatta aluksen polttoainetta on saatu siirrettyä noin neljäsosa välitankkien kautta proomuun. Pieni osa polttoaineesta on päässyt mereen. Myös osa konteista on saatu siirrettyä. Pelastustoimien päätavoite on polttoaineen poisto ja saastumisriskin vähentäminen: https://maritime-executive.com/article/additional-progress-in-the-salvage-operation-for-msc-baltic-iii 

Aluskierrätys, romutus:

Kesäkuun 26. päivä tulee voimaan yksi merkittävimmistä tämän vuoden merenkulun säädöksistä, aluskierrätysyleissopimus eli Hongkongin sopimus. Yksi keskeisistä aluskierrätysmaista on huonosti valmistautunut aluskierrätyssektorin lähestyviin muutoksiin. Bangladeshissa, joka on yksi kolmesta suuresta aluskierrätysmaasta, paikalliset romuttajat ovat haasteiden edessä. Seitsemän telakkaa on saanut hyväksynnän ja 20 odottaa sitä: https://splash247.com/bangladesh-ill-prepared-for-next-months-ship-recycling-changes/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Pieni avustusalus joutui Maltan lähellä droneiskun kohteeksi. Aluksen päämäärä oli Gaza. Aluksen operaattori kertoo Maltan viranomaisten häiritsevän henkilöiden siirtoja ja aluksen pelastustoimia. Lisäksi ainakin kolme maata on kieltäytynyt antamasta alukselle suojapaikkaa. Aluksen lippuvaltio on myös perunut sen rekisteröinnin jättäen sen valtiottomaksi: https://www.maritime-executive.com/article/after-twin-blasts-on-aid-ship-ngo-says-malta-is-obstructing-repairs

Sekä Intian että Pakistanin laivastot ovat korkeassa valmiudessa Kashmirin terrorihyökkäyksen vuoksi. Myös maiden välinen raja on suljettu. Intian talousvyöhykkeen rajalla on suuri, 224 kiinalaisen kalastusalusten laivasto: https://www.maritime-executive.com/article/indian-and-pakistani-navies-remain-at-high-readiness-amidst-tensions

Ukrainalaiset dronet iskivät Novorossiiskin satamaan vahingoittaen sen viljaterminaaleja. Terminaalia operoi Delo Group: https://splash247.com/novorossiisk-port-hit-by-drones/

Sudanin armeija on ilmoittanut kapinallisten iskeneen droneilla maan pääsatamaan Port Sudaniin ja läheiseen lentotukikohtaan: https://gcaptain.com/sudan-army-says-rsf-attacks-key-port-with-drones-for-first-time/

Jemenin Huthi-kapinalliset kieltävät USA:n öljykuljetukset hallitsemillaan merialueilla Punaisella merellä, Adeninlahdella ja muilla alueilla, missä se on aktiivinen: https://www.seatrade-maritime.com/security/houthi-threaten-shipowners-carrying-us-crude-in-the-red-sea

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/