Merenkulun uutisia 2.5.2025, päivitetty klo 18.00: Awake.AI, USA:n merenkulkupolitiikka, jäähdytyskontit, AxFerries, Equinor, Suomen vesiväylät, Suomen talvimerenkulku, jäätilanne tänään, DSV ja DB Schenker yhdistyvät, Wärtsilä, Aurora Botniaan akustot, Välimeri ECA, raportteja, Pohjanlahden merituulivoima, puhelimen käytöstä vahdissa, aluskierrätys takkuaa, Palau, Merenkulun säätiön historiikki.

Mitä tarkoittaa termi:

Ship operator: https://www.maritime-glossary.com/cms/glossary/49-glossary-o/12531-operator.html

Mikä yritys tai yhdistys:

AYK Energy: https://www.aykenergy.com/about-us

BIMCO (Baltic and International Maritime Council): https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_and_International_Maritime_Council

MCTC: https://mctconsultancy.com/the-company/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Suomalainen tekoälyspesialisti Awake.AI ja ruotsalaisen Alfa Lavalin omistama sääpalvelu- ja matkaoptimointitoimittaja StormGeo ovat sopineet strategisesta yhteistyöstä. Tekoäly-teknologia yhdistetään StormGeon sovellukseen tuottamaan matkaoptimointipalveluja: https://www.motorship.com/monitoring-control-and-digitalisation/stormgeo-partners-with-awakeai/1501654.article

Italialaistelakka Fincantieri ja palveluntuottaja Accenture ovat julkaisseet yhteisyrityksen kiihdyttämään digitaalista siirtymää risteily-, satama- ja puolustussektoreilla. Telakan osaaminen merenkulun ja puolustusteollisuuden alueella yhdistetään Accenturen osaamiseen tekoäly-, IoT-, yhteys-, digitaalisen alusta-, kyberturvallisuus- ja palvelusuunnitteluosaamisen kanssa: https://www.cruiseandferry.net/articles/fincantieri-and-accenture-partner-to-drive-digitialisation-of-shipbuilding-and-port-logistics

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Podcast: huhtikuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-in-minutes-april-2025-in-review

Ruotsin merenkulun työnantajaliitto ja laivanpäällystöliitto ovat päässeet kaksivuotiseen työehtosopimukseen tällä viikolla. Sopimukseen sisältyy mm. vanhempainvapaa ja 6,4 % kokonaiskorotus, 3,4 % takautuvasti helmikuun alusta ja 3 % ensi vuoden helmikuussa. Saaristoliikenteen sopimus miehistölle ja päällystölle saatiin valmiiksi jo viime viikolla: https://www.sjofartstidningen.se/kollektivavtalen-klara-for-befal-pa-storsjoavtalet/

MCTC panostaa keittiöhenkilöstön koulutukseen ennalta arvaamattomien muonituskustannusten, satamahäiriöiden ja pitempien aluksella vietettyjen aikojen kohtaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/mctc-ensures-quality-remains-at-top-of-the-table-amid-global-tensions/

Kongressin kolmen senaattorin ehdotus merenkulkupolitiikan muutoksiksi: https://gcaptain.com/whats-in-the-ships-for-america-act-key-provisions-to-restore-u-s-maritime-power/

USA:n presidentin ja kongressin tiekartta USA:n merenkulkupolitiikan uudeksi suunnaksi: https://gcaptain.com/trump-and-congress-chart-a-new-course-on-u-s-maritime-policy/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Jäähdytyskontteja käytetään ruuan, lääkkeiden ja muiden lämmönvaihtelulle herkkien aineiden kuljetuksiin. Päästöttömämmät jäähdytyskontit voisivat vähentää 3,74 miljoonaa tonnia CO₂e ja vähentää energiankäyttöä 20 %:a. Mm. propaani, jolla on pienempi maapalloa lämmittävä vaikutus eikä se muodosta PFAS-yhdisteitä, voisi syrjäyttää perinteiset jäähdytysaineet. Parantamalla eristystä ja lämpötilan valvontaa saavutettaisiin energiasäästöä: https://www.hellenicshippingnews.com/greener-reefers-could-cut-3-74-million-tons-co%e2%82%82e-and-reduce-energy-use-by-20/

Tyynen valtameren konttikuljetukset uhmaavat painovoimaa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/falling-demand-and-higher-rates-pacific-container-trades-defy-gravity-

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Intia on tällä hetkellä maailman neljänneksi suurin LNG:n ostaja ja USA maan toiseksi suurin LNG:n toimittaja. Intian suurin jalostamo on tehnyt juuri viisivuotisen sopimuksen arvoltaan $1,3-$1,4 miljardia maailmanlaajuiden tavaratoimittajan kanssa. Toimitukset alkavat tämän vuoden toisella puoliskolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-largest-oil-refiner-signs-5-year-lng-supply-deal-with-trafigura/

Saksa vahvistaa kaasuverkostonsa toimintaa. Kolmas kaasualus (FSRU) on kiinnittynyt laituriin Jade-joella ja se kytketään maan kaasuverkkoon. Kaasuyhtiöllä on toinenkin kaasualus Wilhelmshavenissa ja kolmas Brunnsbüttelissä. Tämän vuoden tuotantokapasiteetti tulee olemaan 1,9 miljardia m³ ja kahden vyuoden kuluessa se nousee 4,6 miljardiin m³:in. Aluksen oma varastokapasiteetti on 138’000 m³: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/germanys-det-strengthens-supply-security-with-third-lng-terminal/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Tanskassa päämajaansa pitävä kansainvälinen merenkulkuliitto BIMCO odottaa irtolastimarkkinoiden tarjonnan ja kysynnän tasapainon heikkenevän sekä tänä että ensi vuonna. USA:n ja Kiinan tullikiistan suoraksi vaikutukseksi se arvioi 4 % tonnimailikysyntään. Eniten vaikutusta olisi rautamalmin ja hiilen kuljetuksille. Aluskysyntä polkee tänä vuonna paikallaan ja kasvaa 1-2 % ensi vuonna, kun tarjonta kasvaisi tuplasti sen: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-us-tariff-increases-drive-weaker-demand-outlook/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Ahvenanmaan maakuntalautat ovat siirtneet AxFerries varustamon omistukseen. Tavoitteena on uudistaa Ahvenanmaan saaristoliikenne: https://www.sjofart.ax/nyheter/nu-ager-axferries-skargardens-farjor/

Suurnopeuslautta Stena Carismasta piti tulla tulevaisuuden alus. Siitä tulikin aikakapseli. Alus on maannut ylös yli kymmenen vuotta korkeiden polttoainehintojen vuoksi: https://www.sjofartstidningen.se/stena-carisma-fartyget-dar-tiden-star-still/

Luokituslaitos Lloyd’s Register, LR, ja risteilyvarustamo Royal Caribbean Group yhdistävät voimansa. LR luokittaa, tuottaa riskien hallintaa ja teknistä konsultointia varustamolle. Varustamo siirtää 25 alustaan LR:lle: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-group-partners-with-lloyds-register-to-improve-safety-and-sustainability

Portossa, Portugalissa, on vihitty uusi jokiristeilyalus. Alusta tullaan käyttämään Douro-joella: https://www.cruiseandferry.net/articles/apt-and-travelmarvel-christen-new-river-cruise-ship-estrela-in-portugal

Offshore ja merituulivoima:

Belgialainen infrastruktuuriyritys asentaa ensimmäisen merituulivoimalan perustuksen saksalainen energiayhtiön merituulivoimapuistoon. Jyllannin rannikosta 22 kilometrin päässä olevan puiston 72 turbiinia tuottavat valmistuessaan sähköä yli miljoonalle tanskalaiselle taloudelle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/jan-de-nul-installs-first-foundation-for-denmarks-largest-offshore-wind-farm/

Belgialainen meri-infrastruktuurin rakentaja on ostanut €900 miljoonalla merituulivoimarakentajan: https://www.maritimejournal.com/industry-news/deme-completes-900-million-take-over-of-havfram-holdco/1501787.article

Norjalainen Equinor on vaarassa menettää miljardeja dollareita USA:n presidentin hallinnon pysäytettyä New Yorkin rannikon edustalle suunnitellun merituulipuiston rakentamisen. Viime viikolla saksalainen merituulivoiman kehittäjä RWE RWEG.DE ilmoitti vetäytyvänsä toistaiseksi USA:n hankkeista: https://gcaptain.com/equinor-says-it-could-lose-billions-on-trumps-offshore-wind-clampdown/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Vesiväylien kunnossapito on merenkulun turvalaitteiden huoltoa sekä näiden korjaus-, kunnostus- ja rakentamistoimenpiteitä. Lisäksi vesiväylien kunnossapitoon kuuluvat väylien kunnossapitoruoppaukset ja kunnossapitoa palvelevat väylien suunnittelu ja tutkimukset. Väylävirastolla on noin 25 000 turvalaitetta noin 16 300 kilometrillä sen hallinnoimalla vesiväylällä, jotka sijaitsevat Suomen meri- ja järvialueilla. Turvalaitteiden avulla voidaan osoittaa väylän sijainti. Turvalaitteet voivat olla joko kelluvia tai kiinteitä. Väyläviraston turvalaitteista noin 7 700 kappaletta on kiinteitä ja noin 17 800 kappaletta kelluvia: https://vayla.fi/kunnossapito/vesivaylien-kunnossapito

Tänä vuonna väylänhoitokausi käynnistyi Etelä-Suomessa poikkeuksellisen aikaisin. Perämerta lukuun ottamatta kevättarkastukset ovat nyt täydessä vauhdissa, kun Arctian väylänhoitajat varmistavat, että merenkulun turvalaitteet, kuten poijut ja viitat, ovat ehjiä ja oikeilla paikoillaan: https://www.arctia.fi/uutiset/vaylanhoidon-kevat-kaynnistyi-vauhdilla.html

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Väylävirasto vastaa talvimerenkulun avustamisen viranomais- ja tilaajatehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista, kehittämisestä ja ohjauksesta. Jäätilanteen vaikeutuessa Väylävirasto määrää avustusrajoituksia talvisatamiin. Jäänmurtaja-avustusta annetaan vain aluksille, jotka täyttävät Väyläviraston kyseiseen satamaan liikennöiville aluksille asettamat avustusrajoitukset. Rajoitukset tulevat voimaan viisi päivää antopäivämäärän jälkeen, lukuun ottamatta kevennyksiä, jotka tulevat voimaan antopäivänä: https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku

Arctia voitti Väyläviraston kilpailutuksen A- ja B-luokan jäänmurtopalveluiden tuottamisesta ajalle 1.10.2025 – 15.6.2028. Tarjouksen valintaperusteena oli edullisin hinta. Hankintapäätökseen liittyy 14 päivän valitusaika sekä Eduskunnan valtuutus hankinnalle, joiden jälkeen hankintasopimus voidaan solmia tilaajan kanssa: https://www.arctia.fi/uutiset/arctia-on-voittanut-vaylaviraston-kilpailutuksen-jaanmurtopalveluiden-tuottamisesta.html

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 2.5.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Tanskalainen logistiikkayhtiö DSV on saattanut loppuun saksalaisen DB Schenkerin oston. Kaupan jälkeen yhtiöt yhdistyvät DSV:n alle muodostaen maailman johtavan logistiikkayrityksen, jolla on 160’000 työntekijää ja noin $46 miljardin tulot. DB Schenkeristä DSV maksoi $16 miljardia: https://www.maritime-executive.com/article/dsv-completes-acquisition-of-schenker-creating-logistics-giant

Ranskalainen konttivarustamo on solminut 30-vuotisen sopimuksen Syyrian hallituksen kanssa Latakian satamasta ja sen kehittämisestä: https://splash247.com/cma-cgm-signs-syrian-port-deal/

Yhdysvaltalaisen luottoluokituslaitoksen mukaan maailman satamien toimintaan kohdistuu painetta kauppasodan ja maailman talouskasvun heikentyssä. Satamien asema on pysynyt siedettävänä aiempien laskukausien aikana johtuen tulospuskureista, tasaisista tuloista ja maksujen joustavuudesta. Kuitenkin pitkän kauppasodan aiheuttama tavaramäärien putoaminen tulisi aiheuttamaan paineita kannattavuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/global-port-volumes-pressured-by-trade-war-economic-slowdown/

USA:n ulkomaankauppaministerin viimeistelty ja tarkennettu satamamaksumääräys muuttaa huomattavasti Kiinaan kytköksissä olevien alusten asemaa. Lokakuun 14. päivä voimaan tulevan määräyksen mukaan kiinalaisten omistamien tai operoimien alusten satamamaksut olisivat korkeammat kuin niiden, jotka on pelkästään rakennettu Kiinassa. Samalla se asemoi USA:n satamat uudelleen kansallisen teollisuuden välineiksi oltuaan tähän asti osa kansainvälistä toimitusverkostoa:  https://www.hellenicshippingnews.com/the-u-s-shipbuilding-industry-vs-china-implications-for-the-tanker-segment-amid-new-ustr-rules/

Los Angelesin satama odottaa 35 % laskua Kiinasta tuleviin tavaroihin ensi viikolla: https://shippingtelegraph.com/opinions/shipments-from-china-will-plummet-35-next-week-due-to-trump-tariffs-port-of-la/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

USA:n rannikkovartiosto on käynnistänyt uuden raskaan polaarimurtajasarjan rakentamisen Bollingerin telakalla. Ensimmäinen alus tulee korvaamaan lähes 50 vuotta vanhan Polar Starin: https://www.maritime-executive.com/article/coast-guard-greenlights-full-production-of-first-polar-security-cutter

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä laajentaa metaanipäästöjä vähentävää kapasiteettiaan esittelemällä NextDF teknologiaa käyttävän kolmannen konemallinsa. NextDF teknologia vähentää metaanipäästöt kaksipolttoainekäyttöisissä koneissa alle 1,4 %:in kaikissa kuormitustilanteissa ja 1,1 %:in laajalla kuormitusalueella, kun EU:n ja IMO:n määräykset edellyttävät enintään 3,1 %:n metaanipäästöä: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-expands-methane-slip-reduction-capabilities-by-introducing-nextdf-technology-for-third-engine/

Wärtsilä on testannut kaksitahtikoneidensa elinkaaren jatkamista: https://www.motorship.com/regulation/reducing-engine-bore-size-to-boost-existing-vessel-efficiency/1501623.article

Hollantilainen merenkulun aurinkovoimayhtiö on esitellyt merenkululle modulaarisen ja skaalautuvan kannelle asennettavan aurinkopaneelijärjestelmän. Järjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Sen takaisinmaksuajaksi arvioidaan kolmesta viiteen vuotta. Tähän mennessä järjestelmä on asennettu 25 sisävesialukseen: https://splash247.com/plug-and-play-solar-power-solution-launches/

Kiina on laskenut vesille nopeakulkuisen, veden alla kulkevan ja autonomisen veneen. Alus kykenee viettämään veden alla joutilaana 30 päivää, laukaisemaan tutkimusraketteja ja liikkumaan 36 solmun huippunopeudella. Nopeus riittää useimpien USA:n laivaston alusten seuraamiseen: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-firm-launches-high-speed-submersible-autonomous-research-boat

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Wasaline asentaa Aurora Botniaan andorralaisen akkutoimittajan 10,4 MWh akkujärjestelmän. Kaksipolttoainekoneiston lisäksi aluksella on nyt 2,2 MWh akkujärjestelmä, jonka päivitys lähes viisinkertaiseksi odotetaan vähentävän aluksen päästöjä neljänneksellä vuositasolla. Asennettaessa uusi järjestelmä alukseen, on se maailman suurin jälkiasennus: https://www.hellenicshippingnews.com/marine-battery-maker-ayk-energy-strikes-biggest-ever-retrofit-deal-with-finnish-ship-owner-wasaline/

Usean matkustajavarustamon tavoitteena on kestävä kehitys ja moni pohtii propulsiovaihtoehtoja biopolttoaineista tuulivoimaan hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Akkuteollisuus on kuitenkin ottamassa johtoaseman. Nopea kehitys on raivannut esteitä vaihtoehdon tieltä: https://www.cruiseandferry.net/articles/why-are-ferry-operators-prioritising-battery-power

Hollantilaistelakka asentaa 900 kW akuston ja generaattorin LNG:tä käyttävään lauttaan: https://www.cruiseandferry.net/articles/rederij-doeksen-converts-willem-de-vlamingh-into-an-lng-hybrid-ferry

Välimeren päästörajoitusalue ECA alkoi toukokuun alussa: https://splash247.com/mediterranean-eca-starts/

Euroopan Green Deal julkaistiin 2019. Se on tiekartta, jonka mukaan Eurooppa siirtyy hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä. Kansainvälisten sopimusten kautta on tarkoitus muuttaa käyttäytymistä kestävään kehitykseen: https://www.cruiseandferry.net/articles/sustainability-as-a-growth-strategy

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Kansainvälinen luotsiliitto pitää toukokuun 16.–30. päivien välisenä aikana turvallisuuskampanjan luotsiportaista: https://www.linkedin.com/posts/ugcPost-7324046993922658304-1YbY

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-on-lower-demand-across-vessel-segments/

Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/New-Contex-Commentary-2025-week-18.pdf

Maailman kontti-indeksi (Drewry) viikolla 18: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-3-this-week-18-2025/

Maailmanlaajuinen selvitys aluksen operaattorien työtilanteesta: https://splash247.com/a-call-to-action-for-maritime-employers/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-3.pdf

Pohjanlahden merituulivoimaselvitys: Tutkimuksessa selvitetään avovesitilannetta – jäätöntä aikaa – ja tuulipuistojen kehittämisen mahdollisia vaikutuksia alusliikenteeseen Pohjanlahdella. Tutkimuksen päätarkoituksena on tunnistaa Pohjanlahden kriittiset/avainalueet, jotka on säilytettävä tulevaa merenkulkua varten, jotta voidaan varmistaa meriliikenteen turvallisuus, kestävyys ja tehokkuus. Tulokset auttavat päätöksentekoprosesseissa, joiden tavoitteena on optimoida merialueen käyttö meriliikenteen ja tuulipuistojen kehittämisen välillä eettiset arvot huomioon ottaen: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Study%20on%20maritime%20safety%20and%20wind%20farms%20in%20the%20Gulf%20of%20Bothnia.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana euroalueen talous kasvoi odotettua nopeammin inflaation hidastuessa. Sitten iskivät USA:n kauppasota, vahvistuva euro ja hiipuva usko talouden kasvuun. Vaikka ekonomistit arvioivat pahmman iskun osuvan USA:han itseensä, ei pitkään alhaisen kasvun tilassa ollut euroalue säästy mahdolliselta taantumalta sekään: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-economy-expands-faster-than-forecast-but-faces-trade-war-hit/

Kiinan ulkomaankaupan tilastot ovat normaalia myöhäisemmässä. Syytä Kiina liikenneministeriö ei ole ilmoittanut: https://gcaptain.com/china-is-days-late-in-releasing-trade-data-as-us-shipping-slumps/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Tanskan hallitus perustaa $1 miljardin valtion takaaman sodanvaaraohjelman kauppa-aluksille käytettäväksi siinä tapauksessa, että kaupalliset vakuutusmarkkinat eivät toimi: https://splash247.com/danish-government-looks-to-establish-1bn-war-risk-programme/

USA on asettanut seitsemälle yritykselle ja kahdelle alukselle pakotteet toimimisesta Iranin öljytuotteiden ja petrokemian kuljetuksissa: https://splash247.com/us-issues-further-sanctions-against-iran/

Venäjä on siirtänyt neljä LNG-alusta Panaman lipun alta Venäjän lipun alle ja vaihtoi samalla niiden nimet. Toimenpide liittynee Arctic LNG 2 tuotantolinjojen käynnistykseen. LNG:n ostajaksi arvioidaan Kiinaa, jonka toimiin USA:n aluksille asettamat pakotteet eivät paljon vaikuta nykytilanteessa: https://gcaptain.com/russia-reflags-renames-sanctioned-shadow-fleet-lng-tankers-ahead-of-suspected-arctic-lng-2-startup/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:n rannikkovartiosto on useiden muiden viranomaisten kanssa tiivistänyt New Yorkin ja New Jerseyn satamien konttivalvontaa. Tällä viikolla suoritetuissa kolmessa pistotarkastuksessa havaittiin 60 %:ssa tarkastetuista konteista sääntöjenvastaisesti vaarallista materiaalia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/60-of-containers-violate-hazardous-material-rules-at-ny-nj-port-uscg-finds/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Vakuutusyhtiö Gard on jälleen varoittanut varustamoita puhelimen käytöstä komentosiltatyöskentelyn yhteydessä: https://www.maritime-executive.com/article/gard-limits-on-phone-usage-are-needed-for-seafarers-safety

Japanilainen luokituslaitos on antanut uudet ohjeet ensisijaisiksi varustamotoiminnan ohjeiksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/classnk-issues-new-ship-management-guidelines-to-enhance-operational-safety/

Luokituslaitos on antanut käytännön ohjeen ammoniakkia ja vetyä käyttävien alusten hyväksynnästä. Näiden uusien polttoaineiden kohdalla pitää muuttaa ajatusmallia koskien alusten suunnittelua, operointia ja miehistön pätevyyksiä. Ohjeessa kuvataan seitsemän kohdan ohjelma hyväksynnän saamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/practical-guide-for-approval-of-ammonia-or-hydrogen-fuelled-ships/

Järjestöt ja yhdistykset:

Kolumni: merimieskirkon emeritus johtaja: https://www.maritime-executive.com/editorials/seafarers-rights-advance-with-better-protections-for-shore-leave

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Kolumni: IMO:n sovittua uusista toimista päästöjen vähentämiseksi, on hyvä tarkastella, mitä oikeasti on tehty tai oikeastaan jätetty tekemättä: https://splash247.com/the-inconvenient-truth-about-shippings-decarbonisation/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Singaporen lipun alla purjehtivalla konttialuksella tapahtui räjähdys, joka pysäytti aluksen ja se jäi ajelehtimaan 354 mailia Bermudasta itään. Räjähdyksen syytä ei ole kerrottu mutta palveluntuottajien mukaan kyse olisi räjähdyksestä konehuoneessa: https://shippingtelegraph.com/container-news/container-ship-maersk-sana-adrift-near-bermuda-after-explosion/

Kolme konttialuksen miehistön jäsentä on loukkaantunut sen konehuoneessa tapahtuneessa räjähdyksessä: https://www.maritime-executive.com/article/three-crew-injured-as-engine-room-incident-disables-maersk-containership

Proomu törmäsi historialliseen majakkaan Hudson-joella. Vastaavia 150 vuotta vanhoja, keskellä jokea olevia majakoita on jäljellä vain kaksi. Varustamo lupautui osallistumaan rakenteiden korjaukseen: https://www.maritime-executive.com/article/barge-hits-historic-lighthouse-on-the-hudson-river

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätys ei pääse alavireisestä olotilastaan. Useimmat romutustelakat ilmoittivat toiminnan vähäisyydestä ja alemmista tonnihinnoista: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-demolition-activity-subdued-conditions-persist/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Kymmenen suurta USA:n laivastotukikohtaa ympäri maailmaa: https://www.marineinsight.com/know-more/10-major-u-s-navy-bases-around-the-world/

Aluksia on kielletty lähtemästä Ras Isan satamasta Jemenissä. Paikallisviranomaiset ovat määränneet myös aluksia siirtymään ankkurista laituriin. Raportin mukaan määräykset on annettu väkivallalla uhaten. Tämä korostaa huolia alusten käyttämisestä suojakilpenä: https://shippingtelegraph.com/port-news/shots-fired-as-houthis-stop-ships-leaving-port-in-yemen-report/

Palaun saariryhmä, joka sijaitsee strategisesti tärkeällä alueella läntisellä Tyynellä valtamerellä, on joutumassa Kiinan ja USA:n välisen voimainkoetuksen näyttämöksi. Saariryhmä oli vastaavassa tilanteessa myös toisen maailmansodan aikaan: https://gcaptain.com/inside-the-u-s-battle-with-china-over-a-pacific-island-paradise/

Historian havinaa:

Merenkulun säätöin 80-vuotishistoriikki: https://www.merenkulunsaatio.fi/wp-content/uploads/2025/04/MKS_80historiikki_280425.pdf

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/