Mitä tarkoittaa termi:
EBIT (Earnings Before Interest and Taxes): https://splash247.com/liner-shipping-profits-forecast-to-slide-by-more-than-80-this-year/
Mikä yritys tai yhdistys:
CEPR (Centre for Economic Policy Research): https://en.wikipedia.org/wiki/Centre_for_Economic_Policy_Research
CMI (Comité Maritime International): https://en.wikipedia.org/wiki/Comit%C3%A9_Maritime_International
ICS (International Chamber of Shipping): https://www.ics-shipping.org/about-ics/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttiliikenteen tulojen odotetaan putoavan yli 80 % tänä vuonna. Viime vuoden liikevoitto oli konttiliikenteessä yhteensä $60 miljardia ja tälle vuodelle povataan alle $10 miljardin liikevoittoa. Shanghain kontti-indeksi on tänä vuonna valunut 47 % alamäkeä mutta silti ollaan 76 % korkeammissa rahdeissa kuin juuri ennen Punaisen meren kriisiä: https://splash247.com/liner-shipping-profits-forecast-to-slide-by-more-than-80-this-year/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Säiliöalusten purjehtiminen pakotteiden merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-sailing-the-sea-of-sanctions/
Säiliöalusmarkkinat elpyivät helmikuussa. Raakaöljyrahdit nousivat lähes kaikilla reiteillä. Pakotteiden myötä varsinkin VLCC-luokan rahdit nousivat haettaessa vaihtoehtoisia öljyntuottajia. Myös tuotesäiliöalusten rahdit nousivat: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-on-the-rise-during-february/
Raakaöljyn toimitus Venäjältä Kiinaan on vienyt seitsemän kertaa kauemmin USA:n asettamien pakotteiden jälkeen kuin normaalisti. Esimerkkitapauksessa öljy lastattiin kolmesta sukkula-alukssta ennen kuin lasti pääsi matkaan. Käytännössä pakotteet häiritsevät mutteivät pysäytä Venäjän öljykauppaa: https://gcaptain.com/russian-oil-delivery-takes-seven-times-longer-after-sanctions/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastirahdeissa on positiivinen tilanne: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-capesizes-keep-their-positive-momentum/
Käytettyjen capesize-luokan irtolastialusten hinnat ovat nousussa. Spot-rahdit ovat nousseet n. 300 % kuukaudessa osin Länsi-Afrikassa lastausta odottavien alusten ajamana: https://splash247.com/prices-for-vintage-capes-rise/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Podcast: yksi maailman suurimmista offshorevarustamoista ratsastaa offshore-markkinoiden uudella tulemisella. Mitä tänä vuonna tapahtuu ja mitä tulevaisuudessa: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/navigating-offshore-marine-with-tidewater-s-piers-middleton
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Kilpailu maailman kapeikoista on menossa. Kuka hallitsee meriä, hallitsee kauppaa mutta kuka hallitsee kapeikkoja, hallitsee myös geopolitiikkaa. Kiina, Venäjä ja Iran ovat tehneet sitä jo parikymmentä vuotta ja nyt leikkiin yhtyy USA. Uusi kylmän sodan aalto iskee: https://gcaptain.com/chokepoints-are-the-focus-of-a-new-cold-war/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 17.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Oletko ollut koskaan jäänmurtajalla? Artikkelissa toimittajat kuvaavat tuntemuksiaan oltuaan mukana Perämeren jäänmurrossa kolme päivää. Miten jäänmurto toimii, miten miehistö jaksaa, tarvitaanko jäänmurtoa tulevaisuudessa: https://www.hs.fi/suomi/art-2000011053518.html
USA:n lipun alla purjehtiva rahtialus on palannut Etelänapamantereelle suuntautuneelta tavarantäydennysmatkaltaan. Alus täydentää varastoja vuosittain suoritettavalla matkalla. Matkan järjestelyistä vastaa asevoimien merikuljetusyksikkö. Tänä vuonna se kuljetti 380 konttia tavaraa, joista 327 tuli USA:sta, ja väliaikaisen lastauslaiturin USA:n tukikohdalle Etelänavalla: https://maritime-executive.com/article/back-from-deep-freeze
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Suomen Satamaoperaattorit ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n hallinnot ovat hyväksyneet osapuolten 4.3.2024 tekemän neuvottelutuloksen ahtausalan työehtosopimukseksi. Sopimus on yleisen linjan mukainen. Sopimuskausi on 2 + 1 vuotta eli viimeinen vuosi on irtisanottavissa. Työehtosopimuksen teksteihin ei tule muutoksia: https://satamaoperaattorit.fi/neuvottelutulos-hyvaksytty-6-3-2025/
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamatyöntekijät ja työnantajat ovat solmineet kuusivuotisen työehtosopimuksen. Sopimuksen mukaan työntekijät saavat 62 %:n palkankorotuksen ja suojan automaation työntekijöitä vähentäviltä vauikutuksilta. Sopimus kattaa 24’000 työntekijää 14 konttisatamassa: https://www.freightwaves.com/news/ila-port-employers-sign-historic-6-year-contract
Kiinan hallitus on asettanut kyseenalaiseksi hongkongilaisen CK Hutchisonin aikeet myydä suurimman osan ympäri maailmaa olevista satamistaan amerikkalaiselle sijoitusyhtiölle ja MSC-konsernin satamayhtiölle. Kaupan ulkopuolelle jäisivät Manner-Kiinan ja Hongkongin satamat: https://gcaptain.com/china-ramps-up-criticism-of-blackrock-ports-deal/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Johtava laivamaalien valmistaja ja kiinalainen erityisalue aikovat rakentaa korkealuokkaisen maalitehtaan alueelle. Maalivalmistaja sijoittaa $200 miljoonaa hankkeeseen ja tuotannon odotetaan olevan 200’000 tonnia vuodessa. Maalivalmistajalla on alueella jo toimitilat, joihin se on sijoittanut $90 miljoonaa vuonna 2004: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/jotun-invests-200m-in-coating-project-at-lianyungang
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Yksi Brasilian suurimmista polttoaineiden toimittajista lopettaa polttoaineiden toimittamisen aluksiin Rio Granden, Salvadorin ja Itaquin satamiin huhtikuun alusta lähtien: https://www.hellenicshippingnews.com/raizen-announces-discontinuation-of-bunker-operations-at-key-brazilian-ports/
Helmikuussa tehtyjen uudisrakennustilausten joukosta puuttuivat tyystin metanolikäyttöiset alukset. Miksi näin on käynyt: https://www.hellenicshippingnews.com/why-isnt-methanol-catching-up-yet/
Merenkulkuala on edelleen hiukan hermostunut FuelEU Maritimen tuomista haasteista. Järjestelmän monimutkaisuus asettaa haasteita ymmärtää ja noudattaa säädöksiä eikä yhtä kaikille sopivaa järjestelmää ole. Lisäksi oikean maksajatahon löytäminen tuntuu olevan vaikeaa: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-a-complex-beast-compared-to-ets/
Singaporessa meripolttoaineiden myynti oli vähäisintä 20 kuukauteen helmikuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-marine-fuel-sales-slip-to-lowest-in-20-months/
Höyryturbiinialukset ovat käymässä epätaloudellisiksi tarkastelun tiukentuessa ja markkinoiden ollessa epävakaita: https://www.hellenicshippingnews.com/steam-turbine-carriers-are-at-higher-risk-amid-increasing-scrutiny-and-rising-market-uncertainty/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Aboa Maren henkilöstöön liittyy kouluttajaksi merikapteeni Jockum Lundsten, josta tulee VTS ja GMDSS kouluttaja sekä järjestelmä- ja koulutusasiantuntija. Aluspalvelun lisäksi hän on toiminut Fintraffic Meriliikenteenohjauksessa alusliikenneohjaajana: https://aboamare.fi/jockum-lundsten-joins-our-team
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Weekly-Ship-Recycling-Report-08-March-14-March-2025_compressed.pdf
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/New-Contex-Commentary-2025-week-11.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) laski viime viikolla 7 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-7-last-week-2/
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-11.pdf
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Affinity-Tanker-Weekly-14.03.2025-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 11: https://www.gibsons.co.uk/report/sailing-the-sea-of-sanctions/
Maailmankauppa ja politiikka:
Voivatko kahden maailman suurimman talouden johtajat löytää kultaisen keskitien, jotta maailmantalous pysyy liikkeessä? Harvoin on vuosi alkanut yhtä turbulenttisissa merkeissä kuin tänä vuonna. Rauhoittaako käärmeen vuosi villiä menoa: https://splash247.com/can-these-two-men-find-some-middle-ground-to-keep-world-trade-moving/
USA:n presidentin määräämät lisätullit alumiinille ja teräkselle ovat tulleet voimaan. Ne saavat aikaan kuljetusten uudelleenreitityksiä. Ostajat eivät kovin vähällä ole kuitenkaan valmiita muuttamaan vuosia rakennettuja toimitusketjuja. Lopulta kuluttaja maksaa kuitenkin laskun: https://gcaptain.com/steel-buyers-enter-tariff-era-as-ships-rerouted-trucks-halted/
USA:ssa kummankin puolueen joulukuussa jättämä lakialoite tähtää Amerikan laivanrakennuksen ja satamainfrastruktuurin varmistamiseen. Miksi tämä lakialoite on tehty ja korvaako se mm. Jones Actin: https://maritime-executive.com/magazine/america-gets-serious-about-shipping
Kiinalaisjalostamot hillitsevät venäläisen öljyn ostojaan ja seuraavat tarkasti, mihin USA:n ja Venäjän väliset Ukrainan sodan tulitaukoneuvottelut johtavat: https://www.hellenicshippingnews.com/china-state-firms-curb-russian-oil-imports-on-sanctions-risks-sources-say/
Kiina kasvattaa maataloustuotteiden ostojaan Venäjältä kauppasodan kiihtyessä USA:n ja Kanadan kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-quarrels-to-boost-russia-china-agricultural-trade-lobbies-and-analysts-say/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Mitkä ovat pakotteiden ja niiden seurauksena syntyneen varjolaivaston vaikutukset? Vastaavatko seuraukset tavoiteltuja vaikutuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/charting-the-uncharted-the-unintended-consequences-of-oil-sanctions-and-dark-shipping/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Portugalilaisen konttialuksen venäläistä päällikköä syytetään törkeästä huolimattomuudesta johtuvasta taposta, jonka arvioidaan tapahtuneen aluksen törmättyä ankkurissa olleeseen säiliöalukseen: https://gcaptain.com/russian-captain-charged-with-manslaughter-following-fatal-north-sea-vessel-collision/
UK:n poliisi on saanut lisää aikaa tutkimuksille venäläistä päällikköä vastaan: https://gcaptain.com/police-still-questioning-russian-captain-over-north-sea-collision/
Portugalilaisen konttialuksen päällikkö oli lauantaina oikeuden edessä syytettynä törkeästä huolimattomuudesta johtuvasta taposta. Syytteen mukaan päällikkö oli ottanut vastuun ohjailusta kolme tuntia ennen törmäystä säiliöalukseen. Konttialus oli yli 40 minuuttia törmäyskurssilla ankkurissa olleeseen säiliöalukseen eikä konttialuksesta yritetty ottaa yhteyttä varoittaakseen yhteentörmäysvaarasta tai korjata kurssia eikä nopeutta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-captain-involved-in-us-tanker-crash-appears-in-uk-court/
Kreikan korkeimman oikeuden päätös koskien varustamon oikeutta vastuurajoitukseen vuoden 1976 vastuurajoitusyleissopimuksen nojalla aluksen oltua osallisena yhteentörmäyksessä koskien niitä vahinkoja, jotka syntyvät päällikön toimista tai laiminlyönneistä mutteivät varustamon toimista tai laiminlyönneistä: https://www.hellenicshippingnews.com/update-from-greece-limitless-not-this-time/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Uudenlaiset toimet, pakotteet, varjolaivasto ja lisätullit, muodostavat yhdistyessään geopoliittisia riskejä, joihin P&I klubien tulee varautua riskienhallinta strategioissaan: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/geopolitics-generating-new-set-of-mutual-insurance-risks
Norjalainen merivakuutusyhtiö ilmoittaa vahvasta tuloksesta vuodelta 2024 ja vähäisistä korvausvaatimuksista. Viime vuonna sattui kuitenkin kaksi isoa sotavaaravakuutuksen piiriin kuuluvaa tapausta, joista toinen Iranissa ja toinen Somalian rannikolla: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/global-tensions-result-in-two-losses-for-norwegian-insurer-war-portfolio/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kansainvälinen varustamoyhdistys ja kansainvälinen merilakiorganisaatio, jotka ovat luonnostelleet useita merellisiä yleissopimuksia, ovat aloittaneet päivitetyn kampanjan saadakseen hallitukset nopeasti hyväksymään merenkulkualan sopimukset. Maailmanlaajuinen toiminta tarvitsee yhtenäiset säännöt toimiakseen: https://splash247.com/campaign-to-get-maritime-treaties-ratified-launches/
Saksan varustamoyhdistys on jättänyt raporttinsa, jossa se kuvaa merenkulun elintärkeää roolia maan taloudessa ja turvallisuudessa. Se peräänkuuluttaa pitkäaikaisia toimia pienten varustamojen tueksi ja keinoja vähentää byrokratiaa maan kilpailukyvyn parantamiseksi maailmanlaajuisesti. Yhdistys myös vaatii EU-tasoista yhtenäistä linjaa yksittäisten jäsenvaltioiden erityissääntelyn sijaan: https://maritime-executive.com/article/german-shipowners-cite-vital-role-of-shipping-calling-for-new-support
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Perulainen kalastaja on pelastettu oltuaan kolme kuukautta kadoksissa Tyynellä merellä: https://gcaptain.com/peru-fisherman-lost-for-95-days-in-pacific-ocean-returns-home/
Kolumni: mikä on onnettomuustutkinnan tarkoitus, kuka tutkii ja milloin henkilö on pakotettu vastaamaan viranomaisten kysymyksiin? Missä tapauksissa onnettomuustutkinta suoritetaan, mikä on kunkin tutkinnan peruste, ja mitä riskejä onnettomuustutkintaraportti oikeudessa voi tuoda: https://www.linkedin.com/pulse/accident-investigations-what-purpose-who-must-you-ian
Pelastusryhmät ovat nousseet kumpaankin palaneeseen alukseen, USA:n lipun alla purjehtivaan säiliöalukseen ja portugalin lipun alla purjehtivaan konttialukseen. Säiliöalus on edelleen ankkurissa ja konttialus suojapaikassa hinaajan varmistamana. Pelastusryhmät suorittavat kokonaisvaltaisen vahinkoarvioinnin, jonka jälkeen valmistellaan pelastussuunnitelmat kummallekin alukselle. Säännöllisessä ilmavalvonnassa ei ole havaittu öljypäästöjä kummastakaan. UK:n johdolla suoritetaan monikansallista onnettomuustutkintaa: https://gcaptain.com/salvors-board-stena-immaculate-and-solong-following-north-sea-collision/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
USA:n presidentti uhkaa Hutheja helvetin tulella määrätessään sota-aluksensa iskemään Huthi-kohteisiin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-launches-airstrikes-on-houthis-and-threatens-hell-will-rain-down-upon-you/
Vastauksena USA:n presidentin tulenavaukseen Huthit ilmoittivat kohdistavansa hyökkäyksiään USA:n lipun alla purjehtiviin aluksiin: https://www.seatrade-maritime.com/security/houthi-ban-us-vessels-in-response-to-yemen-attacks
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/