Ensin pidettiin kevätkokous missä käytiin läpi säännöissä määritellyt asiat sekä yhdistyksen toimintaa.
Vuoden 2025 toimintaa ollut vilkasta ja osoittaa että yhdistys voi aika hyvin.
HLY pyrkinyt kasvattamaan yhteistyön muitten päällikkö yhdistysten kanssa, mutta on kyllä havaittavissa, että se ei ole kovin helppoa. Kaikki haluavat olla omissa oloissaan, ja HLY on oikeastaan ainoa yhdistys mitä jakaa tiedotteita muille.
Kokouksen jälkeen OSM Thome Finland:in toimitusjohtaja Mikko Varpio esitelmän OSM Thome:in toiminnasta.
2014 kun Neste Shipping möi laivansa ja laivat mitkä jäivät, siirtyivät silloin OSM:n hoitoon.
OSM Thome Finland on puhdas management yhtiö ja hoitavat miehityksen, ostot, teknisen hoidon sekä telakoinnit. OSM Finland perustettiin 2014, ja Suomen osasto on sivukonttori. Pääkonttori on Norjassa Arendalissa. Konsernilla on noin 1000 laivaa hoidossa mitä tekee siitä yhdestä maailman isommista management yhtiöistä.
Oli päätös oikea tai ei, tehtyjen päätösten kanssa on elettävä. Heillä on Suomessa 6 säilö laivaa ja 3 hinaaja hoidossa. Pienimällä laivoilla on eri yhtiöt ketkä omistavat ne ja raakaöljy laivat omistaa SEB-Leasing. Navidom niminen yhtiö hoitaa taloudellinen puoli ja Neste OYJ on aikarahdannut laivat Navidomilta. Tämä kuvio on aika monimutkainen mutta toimii.
Vaikka laivasto on pieni, OSM Thome Finlnad on onnistunut pyörittämään sitä hyvin. Syksyllä solmittiin monivuotinen sopimus Nesteen kanssa.
Varpio kertoi, että on hyviä puolia ja huonoja. OSM Thome säästää rahaa suurien volyymien ansiosta, varsinkin ostoissa ja IT palveluissa. se voi tuntua laivoilla, että on aika kankea systeemi, mutta kun tiedetään että raha ratkaisee muita vaihtoehtoa ei varmasti ole.
Johtuen että laivasto on pieni ja tankki laivoissa tarvitaan erikoispätevyyksiä, niin se on aika haastava ja maksaa aika paljon mutta Varpio oli tyytyväinen, että laivoissa on Suomalainen miehistö. Se on myös huoltovarmuuden takia tärkeätä.
Aiheesta seurasi vilkas keskustelu, ja yhdistyksen jäsen Ilkka Pelli kertoi syistä, jotka johtivat Nesteen päätökseen luopua laivoistaan.
Esiin nousi myös, että Suomaisilla päättäjillä ei ole oikeastaan kovin hyvä käsitys miten Suomalisen merenkulun pitäisi hoitaa, ja asiat monimutkaistuvat usein aika lailla. Tästä on myös kyse Suomen huolto varmuudesta ja se on kyllä valitettavasti aika heikossa kantimissa tänä päivänä. Suomi on kuitenkin saari ja jos tulee kriisi tilanne niin lasku mitä joudutaan maksamaan, että saadaan tavarat Suomeen voi olla todella iso.
Esitelmän jälkeen nautittiin maukkaasta lohikeitosta.
22 jäsentä osallistui tilaisuuteen.
Först hölls vårmötet där de frågor som definieras i stadgarna och föreningens verksamhet gicks igenom.
Verksamheten under 2025 har varit livlig och det visar att det går ganska bra för föreningen.
HSF har strävat efter att öka samarbetet med de andra befälhavereföreningarna, men det har visat sej att det inte är särskilt lätt. Alla vill vara på sina egna villkor och HSF är faktiskt den enda föreningen som delar ut information till andra.
Efter mötet höll OSM Thome Finlands verkställandedirektör Mikko Varpio en presentation om OSM Thomes verksamhet.
2014 när Neste Shipping sålde sina fartyg och resterande fartyg överfördes till OSM.
OSM Thome Finland är ett renodlat managementbolag och sköter bemanning, inköp, tekniskt underhåll och dockning. OSM Finland grundades 2014 och den finska avdelningen är ett filialkontor. Huvudkontoret ligger i Arendal, Norge. Koncernen har cirka 1 000 fartyg under förvaltning, vilket gör den till ett av världens största managementbolag.
Oavsett om beslutet var rätt eller inte, måste vi leva med de beslut som fattats. De har 6 tankfartyg och 3 bogserbåtar som de sköter i Finland. De mindre fartygen ägs av olika företag och råoljefartygen ägs av SEB-Leasing. Ett företag som heter Navidom sköter den finansiella sidan och Neste OYJ har tidsbefraktat fartygen av Navidom. Det här mönstret är ganska komplicerat men det fungerar.
Även om flottan är liten har OSM Thome Finland lyckats driva den bra. Ett flerårigt avtal tecknades med Neste under hösten.
Varpio sa att det finns för- och nackdelar. OSM Thome sparar pengar tack vare stora volymer, framför allt inom inköp och IT-tjänster. Det kan tyckas vara ett ganska stelt system på fartygen, men när man vet att pengar styr finns det absolut inga andra alternativ.
Eftersom flottan är liten och det krävs speciella kvalifikationer på tankfartyg är det ganska utmanande och kostar ganska mycket, men Varpio var nöjd med att fartygen har finsk besättning. Det är också viktigt för försörjningstryggheten.
En livlig diskussion följde om ämnet och föreningsmedlemmen Ilkka Pelli förklarade orsakerna som ledde till Nestes beslut att överge sina fartyg.
Det framkom också att finländska beslutsfattare inte riktigt har en bra uppfattning om hur finsk sjöfart ska skötas, och det blir ofta ganska komplicerat. Det handlar också om Finlands försörjningstrygghet och har tyvärr en mycket svag position idag. Finland är dock en ö och om en krissituation uppstår kan räkningen vi måste betala för att få varorna till Finland bli mycket stor.
Efter presentationen avnjöt vi en god laxsoppa.
22 medlemmar deltog i tillställningen.
Stig Sundberg
Puheenjohtaja/ Ordförande