Mikä yritys tai yhdistys:
The Hood: https://www.marinelink.com/news/new-social-media-platform-opens-maritime-519220
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Konttivarustamo MSC on ottanut käyttöön jäähdytyskonttien seurantaan tarkoitetun järjestelmän. Sovellus mahdollistaa asiakkaiden lämpösäädeltyjen konttien seurannan reaaliajassa missä tahansa maailmassa. MSC tarjoaa kolmea vaihtoehtoista palvelupakettia, joista nyt on saatavilla maksuton perusversio ja ensi kuukauden alusta on tulossa kaksi muuta lisäpalveluja tarjoavaa sovellusta: https://splash247.com/msc-launches-ireefer/
Onko Deepseek tekoäly uusi häiriötekijä vai vain yksi uusi sovellushypetys? Ainakin se on herättänyt kovasti mielenkiintoa: https://www.linkedin.com/pulse/deepseek-next-disrupter-just-another-hyped-up-app-thetius-ibdbe/
Voiko se olla vahinko vai pelkästään huonoa merimiestaitoa: https://www.linkedin.com/posts/niclas-seligson-905882a8_balticsea-safety-security-activity-7290070102530576385-hH36
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Ranskalainen konttivarustamo ottaa maaliskuun alussa käyttöön lisämaksun Pohjois-Euroopasta USA:han sekä Kanadaan ja Meksikoon itärennikolle suuntautuvassa liikenteessä. Pohjois-Euroopan satamia ovat kaikki Pohjois-Ranskan, UK:n, Irlannin, Skandinavian, Puolan, Itämeren sekä Pohjois-Espanjan Bilbaon ja Gijonin satamat. Lisämaksu on $900 20 jalan kontille ja $1’000 40 jalan kontille: https://www.freightwaves.com/news/cma-cgm-sets-peak-surcharges-for-north-europe-u-s-containers
USA:n laivaajat ovat joutuneet ottamaan vastaan kustannusiskuja toisensa jälkeen. Vuoden 2023 jälkeen, jolloin Punaisen meren kriisi alkoi, ovat rahdit nousseet 196 % länsirannikolle ja 157 % itärannikolle. Tähän tulevat lisäksi USA:n presidentin määräämät 10 % lisätullit Kiinasta tuotaville tavaroille. Yli 40 % konteissa tuotavasta tavarasta tulee USA:han suoraan Kiinasta: https://www.hellenicshippingnews.com/trumps-china-import-tariffs-on-top-of-massive-ocean-freight-rate-increases-due-to-conflict-in-red-sea-are-perfect-storm-for-us-shippers-analysts-warn/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Muurmanskiin matkalla ollut telakalta tulossa oleva uusi LNG-säiliöalus on saatettu norjalaiseen vuonoon kahden luotsiveneen voimin. Syytä sille ei ole annettu, mutta aluksella oli viime torstaihin saakka voimassa lupa miehistönvaihtoon. Aluksen oletetaan liittyvän Venäjän varjolaivastoon, joka kuljettaa pakotteiden alaista venäläistä tavaraa maailmanmarkkinoille: https://www.thebarentsobserver.com/news/russiaconnected-shadow-fleet-tanker-escorted-to-norwegian-arctic-port/423880
Tammikuussa 86 % USA:sta viedystä LNG:stä tuli Eurooppaan, kun EU-maat täyttivät kylmän sään vuoksi tyhjentyviä varastojaan. Kaikkiaan USA:n LNG-vienti oli 8,46 miljoonaa tonnia tammikuussa, josta 7,25 miljoonaa tonnia tuli Eurooppaan. Joulukuussa määrä oli 69 % viennistä Eurooppaan. Toimitussopimuksissa ei ole päämäärämaata sovittu vaan EU voi joustavasti vaihtaa maata tarpeen mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-soaked-up-nearly-all-us-lng-exports-last-month-data-show/
USA:n viimeisimpien pakotteiden vuoksi venäläisen öljyn purkaminen määräsatamassa on osoittautumassa vaikeaksi ja useat alukset odottavat lastissa määräyksiä. Myös venäläisen öljyn barrelihinta on laskenut: https://gcaptain.com/us-sanctions-bite-with-russias-crude-exports-facing-delays-offloading/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Göteborgilaisvarustamo on ostanut brittiläisen Mann Lines´n. Kaupan mukana tulee myös varustamolle uudisrakennus. Kauppa laajentaa ruotsalaisvarustamon satama- ja palveluverkostoa Irlannissa, Espanjassa ja edempänä. Se perustaa uudet toimistot Viroon, Latviaan ja UK:hon sekä lisää läsnäoloaan Suomessa, Saksassa ja Benelux-maissa: https://www.sjofart.ax/nyheter/wallenis-sol-koper-mann-lines/
Irtolastimarkkinat ovat vaikeassa tilanteessa. Rahtihinnat ovat alhaiset, romutonnin hinta on alhaalla ja uusia aluksia tulee yli kysynnän. Jotta tarjonta pysyisi kannattavissa rajoissa ja kalusto uusiutuisi, pitäisi aluskierrätyksen lähteä liikkeelle: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-more-demolition-activity-could-provide-relief/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) on noussut nyt kolmannen kerran peräjälkeen, joka osoittaa markkinoiden olemassa vakaantumassa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-gain-as-panamax-supramax-rates-firm/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Gotlandsbolaget osti tanskalaiselta DFDS-varustamolta Oslo-Kööpenhamina risteilylinjan. Kauppaan kuului 800 työntekijää ja kaksi alusta. Gotlandsbolaget on nimennyt alukset uudelleen ja maalannut ne. Alukset myös uusitaan tämän vuoden alkupuolella. Reitillä kulkee vuosittain n. 700’000 matkustajaa. Aluksilla on joka toinen päivä lähtö Oslosta ja matka sisältää yöpymisen: https://www.sjofart.ax/nyheter/ny-farg-pa-farjor-och-gotland-pa-g/
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalainen merituulivoiman rakentaja on solminut kaksi sopimusta uudelle asennuslautalleen. Sopimusosapuolten nimiä ei ole julkistettu. Sopimuksen arvoksi arvioidaan €75 miljoonaa, johon vaikuttavat toimitusajat. Asennuslautta on vielä rakenteilla Etelä-Koreassa ja sen toimitusajaksi on kaavailtu tämän vuoden loppuneljännestä: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/cadeler-inks-first-contracts-on-the-newbuild-wind-mover/
Siemens Gamesa on saanut Tanskan energiaviraston hyväksynnän 21,5 MW:n tuulivoimaturbiinilleen: https://www.maritimejournal.com/environment/denmark-reveals-20mw-mammoth-turbine-prototype/1499671.article
Vetäytyminen USA:n itärannikon merituulivoimahankkeista jatkuu: https://gcaptain.com/new-jersey-cancels-fourth-offshore-wind-solicitation-as-shell-exits-atlantic-shores-project/
Miehistönkuljetuksiin erikoistunut varustamo on saanut rahoituksen laajentaakseen laivastoaan kuudella uudella sähköisellä miehistönkuljetusaluksella. Alukset tulevat merituulivoimahankkeiden käyttöön ja niiden toimitus on vuonna 2026: https://www.marineinsight.com/shipping-news/tidal-transit-hico-secure-equity-funding-for-six-new-build-electric-vessels/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Ovatko USA ja Panama törmäyskurssilla Panaman kanava kiistassa? Mitä muita asioita tulee huomioon otettavaksi kuin Kiinan vaikutus alueella: https://www.seatrade-maritime.com/security/are-panama-and-trump-on-a-collision-course-over-the-canal-
Panama on taipunut USA:n painostuksen edessä kanavakiistassa. Maa myöntää USA:n sota-aluksille vapaan kauttakulun kanavan läpi USA:n viranomaisten mukaan, jota Panaman viranomaiset eivät tosin ole vielä vahvistaneet. Panama myös vetäytyy Kiinan kanssa vuonna 2017 solmitusta Uusi silkkitie -hankkeesta ensimmäisenä Latinalaisen Amerikan maana: https://gcaptain.com/panama-bends-to-u-s-pressure-grants-free-navy-passage-through-canal/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 5.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Suomi aikoo rakentaa jäänmurtajia USA:n ja Kanadan kanssa. Pääpaino on tietotaidon vaihdossa. Aloite vahvistaa Suomen mahdollisuuksia parantaa asemiaan Pohjois-Amerikan kriittisen infrastruktuurin tuotantoketjussa ja arktisessa osaamisessa. Suomen ulkoministeri on keskustellut asiasta USA:n uuden ulkoministerin kanssa: https://www.sjofartstidningen.se/finland-vill-bygga-isbrytare-med-usa-och-kanada/
EU vieraita jäänmurtaja Polariksella tutustumassa suomalaiseen jäänmurto-osaamiseen: https://www.linkedin.com/posts/helena-or%C3%A4dd-6564b810_ems-maritime-winternavigation-activity-7290392649377673217-HLf8
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Turun Satama on solminut rakennusyhtiö Skanskan kanssa sopimuksen uuden lauttaterminaalin rakentamisesta. Rakennuksesta tulee kolmikerroksinen 10’000 m² suuruinen lasi- ja alumiinirakennus. Rakentaminen aloitetaan tänä vuonna ja valmistuminen on suunniteltu ensi vuodeksi: https://www.cruiseandferry.net/articles/port-of-turku-signs-contract-for-construction-of-new-passenger-ferry-terminal
Singaporesta on tulossa yksi keskussatama uuden Gemini-yhteenliittymän liikenteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-to-become-key-hub-for-europe-asia-cargo-under-maersk-hapag-lloyd-alliance/
Mitä kaikkea sataman turvallisuus pitää sisällään: https://www.marineinsight.com/maritime-law/security-management-of-commercial-ports/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Korealaistelakka ja usalaisyhtiö yhdistävät voimansa kehittääkseen CO₂-vapaan propulsiojärjestelmän. Tarkoituksena on luoda ammoniakkikäyttöinen kaasuturbiini, joka käyttää ammoniakin ja LNG:n sekoitusta polttoaineenaan. Ensimmäinen asennus alukseen on tarkoitus tehdä vuonna 2028: https://splash247.com/hanwha-ocean-teams-up-with-baker-hughes-to-develop-ammonia-turbine/
USA:n laivasto on menestyksellisesti testannut laseria dronen alas ampumisessa. Lockheed Martinin kehittämä järjestelmä ”ampuu” yli 60 kW:n teholla kohteeseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-shoots-down-drone-with-high-energy-laser-aboard-uss-preble/
Hapag Lloyd on varmistanut n. $4,3 miljardin rahoituksen 24 uudisrakennustilaukselleen, jonka se teki viime vuonna: https://splash247.com/hapag-lloyd-bags-funding-for-24-newbuilds/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n ja lastin omistajien rooli on erittäin merkityksellinen hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiseksi merenkulussa. Niiden tulisi tuottaa enemmän kannustimia matalapäästöisten polttoaineiden käytön lisäämiseksi. USA:n uusi hallinto on painostanut rahoituslaitoksia jättämään vihreän siirtymän tukeakseen fossiilisia polttoaineita: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-cargo-owners-more-crucial-for-green-bunkers-than-financiers-poseidon-chair/
Vaihtoehtoisilla polttoaineilla varustettujen alustilausten määrä säilyy vahvana. Vuonna 2024 tilattiin 515 vaihtoehtoisilla polttoaineilla varustettua alusta, 38 % nousu edellisestä vuodesta. LNG valittiin 264 alukseen. Muutosta johtavat kontti- ja ajoneuvojen kuljetusalukset, 62 % tilauksista. Konttialustilauksista 69 % kykeni vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön: https://gcaptain.com/alternative-fueled-vessel-orders-show-strong-momentum-in-maritime-industry-dnv-reports/
Vuonna 2018 ensimmäisen yksikkönsä myynyt Econowind on myynyt sadannen tuuliavusteisen propulsioyksikkönsä. Yrityksen myymiä VentoFoil-yksiköitä käytössä 32, tuotannossa tai valmiina asennettavaksi on 33 ja tänä vuonna toimitetaan 37 yksikköä. VentoFoil-teknologiaa on otettu käyttöön irtolasti-, säiliö-, roro- ja konttialuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/econowind-passes-100th-ventofoil-unit-sold/
Maailman ensimmäinen täyssähköinen offshorealus on tarkoitus laskea vesille vuonna 2027. Aluksen akusto tuottaa lähes 25 MWh energiaa. Varalla sillä on metanolikoneisto. Alus rakennetaan Vigossa, Espanjassa: https://gcaptain.com/bibby-marine-goes-big-on-batteries-worlds-first-fully-electric-offshore-vessel-to-launch-in-2027/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Mitä päällikkö tekee aluksessa ja mikä on hänen vastuunsa? Teemu Leppälä on kuvannut filmille useiden päälliköiden näkemyksiä: https://www.linkedin.com/posts/teemu-lepp%C3%A4l%C3%A4-2924208_captainonboard-documentary-maritime-activity-7290977402636173313-YqOA
Suomalainen Oy Hacklin Ltd on ostanut huomattavan osan lähiliikennevarustamo Oy Nordic Chartering Ab:stä laajentaakseen liiketoimintaansa logistiikkasektorilla. Tänä päivänä Hacklinilla on toimistot Helsingissä, Haminassa, Kotkassa, Hongkongissa ja Shanghaissa, jotka ovat erikoistuneet projektilasteihin, huolintaan ja varastopalveluihin Suomessa sekä irtolastien käsittelyyn. Nordic Chartering on yksityinen lähiliikennevarustamo: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/hacklin-takes-stake-in-finnish-short-sea-operator-nordic-chartering/
Suomalaisluotsilla puheenvuoro Australian Cairns´ssa koskee luotsiveneen kaatumista Emäsalossa vuonna 2017: https://www.linkedin.com/posts/finnpilot_pilotboat-marinepilot-cairnsconference-activity-7292535118550720513-J43O
Gibraltarin merenkulkuhallinto vaatii raportissaan pakollista luotsinkäyttöä aluksille niiden ankkuroituessa tai lähtiessä ankkurista. Tämä on seurausta 2,5 vuotta sitten sattuneesta onnettomuudesta, jossa kaksi alusta törmäsi toisiinsa ankkurointialueella ja toinen niistä upposi. Törmäyksestä aiheutui öljypäästö, joka likasi Gibraltarin ja Espanjan rantoja: https://www.maritime-executive.com/article/gibraltar-calls-for-use-of-pilots-saying-os-35-master-misjudged-departure
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/xclusiv-2025_02_03.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Bancosta-Weekly-2025-05.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Intermodal-Report-Week-05-2025.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Kolumni: vuosikymmenen alku on ollut turbulenttinen. Turbulenttinen mutta myös kannattava merenkulun näkökulmasta eikä se ole rauhoittumassa. Muutokset jatkuvat ja epävarmuus säilyy. Mihin sitten ollaan menossa, mitä oikein on odotettavissa: https://splash247.com/choose-your-risk-short-term-disruption-or-long-term-transition/
Ketkä ovat USA:n kauppakumppanit? Keneen lisätullit ja kauppasota sattuisi: https://www.euronews.com/business/2025/02/03/trump-tariffs-and-trade-wars-who-are-the-main-trading-partners-of-the-us
USA:n presidentti on lykännyt sekä Meksikon että Kanadan lisätullien toimeenpanoa mutta Kiinan lisätullit säilyvät. Lykkäys kestää kuukauden, jonka aikana on tarkoitus neuvotella rajaturvallisuudesta ja huumeiden salakuljetuksesta. Kiina aikoo vastata lisätulleihin omilla vastatoimilla: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/with-trumps-tariffs-signed-china-canada-and-mexico-vow-swift-response/
Kiina vastaa USA:n presidentin määräämiin kaikkea Kiinan tuontia koskeviin 10 % lisätulleihin määräämällä 15 % lisätullit usalaiselle LNG:lle ja hiilelle sekä 10 % lisätullit öljylle, maatalouskoneille ja raskaille ajoneuvoille. Presidenttien on tarkoitus puhua asiasta loppuviikosta: https://splash247.com/beijing-retaliates-as-trumps-china-tariffs-kick-in/
Luottoluokituslaitoksen mukaan yritykset joutuvat miettimään toimitusketjunsa uudelleen välttääkseen avainalojen häiriöt: https://gcaptain.com/moodys-trump-tariffs-threaten-major-supply-chain-disruptions-across-key-industries/
Talouskasvua vetävät nyt startup-yritykset. Maat, jotka tukivat johdonmukaisesti startup-yrityksiä kohti digitaalista maailmaa 90-luvun puolivälissä, menestyvät, kun taas maissa, joissa näin ei menetelty, kohdataan haasteita: https://www.hellenicshippingnews.com/unlocking-economic-growth-the-first-global-ranking-of-startup-policies/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
YK:n työ- ja merenkulkujärjestöjen (ILO ja IMO) mukaan varustamot hylkäävät yhä useampia aluksia ympäri maailman. Niiden miehistöt jäävät aluksille ilman palkkaa tai mahdollisuutta kotiutukseen. Vuonna 2024 hylättiin 230 alusta ja yli 3’000 merenkulkijaa. Alus luokitellaan hylätyksi, jos varustamo ei maksa palkkoja yli kahden kuukauden ajalta, toimita peruselintarvikkeita tai muuten lakkaa olemasta yhteydessä miehistöön: https://www.hellenicshippingnews.com/fleet-of-abandoned-ships-is-growing-leaving-more-sailors-stuck-at-sea/
Tutkimuksen mukaan eurooppalaiset ja usalaiset varustamot ovat myyneet $6,3 miljardin edestä ikääntyviä aluksiaan tahoille, jotka ovat nopeasti siirtäneet ne venäläistä öljyä kuljettavaan varjolaivastoon. Noin 230 jäljitetystä aluksesta yli puolet tuli kreikkalaisilta varustamoilta. EU kielsi suorat kaupat venäläisille vuonna 2023 mutta senkin jälkeen on 32 alusta myyty välikäsien kautta edelleen varjolaivastoon: https://splash247.com/probe-reveals-more-than-6bn-in-shadow-fleet-deals/
USA:n presidentti suunnittelee USA:n asettavan taloudellista painetta Iranille pakotteilla ja niiden valvonnalla. Kiina on Iranin öljyn suurin ostaja eikä se tunnusta USA:n pakotteita: https://gcaptain.com/trump-moves-to-choke-off-irans-oil-exports-with-maximum-pressure/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Ruotsalainen syyttäjäviranomainen on päästänyt bulgarialaisaluksen lähtemään. Ruotsalaisviranomaisten tutkimusten mukaan aluksen ankkuri putosi vahingossa merenkäynnissä johtuen huonoista laitteista. Tapaukseen ei syyttäjän mukaan näytä liittyvän sabotaasia. Myös toinen norjalaisten pidättämä norjalaisalus, jota epäiltiin katkaisemisesta, on vapautettu: https://splash247.com/navibulgar-ship-accused-of-subsea-sabotage-off-the-hook/
MSC Flaminian aikarahtaajat hakevat UK:n korkeimmalta oikeudelta muutosta alempien oikeusasteiden päätöksiin varustamon vastuusta aluksella syttyneen tulipalon aiheuttamista vahingoista. Sekä käräjä- että hovioikeuksien mukaan rahdinantajat eivät voi rajata vastuutaan tilanteessa, jossa lasti oli syttynyt palamaan ja siinä oli tapahtunut räjähdyksiä. Myös EU-tuomioistuin on arvioinut tapausta siitä aiheutuneiden jätteiden osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-waste-marine-casualties-and-regulatory-requirements-as-to-shipment-notification-and-consent/
Laittoman matkustaja-aluksen omistaja sai 18 kuukautta vankeutta ja joutuu maksamaan $50´000 vainajien omaisille aiheutettuaan ylilastatun aluksen kaatuessa kahden henkilön kuoleman. Aluksella eikä omistajalla ollut tarvittavia USA:n rannikkovartioston lupia päällikölle, alukselle eikä toiminnan harjoittamiselle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/owner-of-illegal-vessel-jailed-for-18-months-over-boat-accident-that-killed-2/
Japanissa lautan, jolla oli 140 matkustajaa ja miehistön jäsentä, päällikköä syytetään huolimattomuudesta aluksen törmättyä satamaan tullessa aallonmurtajaan. Kukaan matkustajista eikä miehistön jäsenistä ei loukkaantunut mutta alus kärsi huomattavia vahinkoja: https://www.maritime-executive.com/article/japanese-captain-faces-prosecution-for-ferry-grounding
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Luokituslaitos (Lloyd’s Register) on esitellyt uudet merkinnät koskien evävakaimia: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-introduces-new-class-notation-for-fin-stabilisers/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
OPEC+ järjestö päätti pitäytyä suunnitelmissaan nostaa asteittain tuotantoaan huhtikuusta alkaen 2,2 miljoonalla barrelilla päivässä. Kaikkiaan tuotantokatkoksia on 5,85 miljoonaa barrelia päivässä. Se ei vastaa USA:n presidentin vaatimuksiin lisätä tuotantoa ja laskea öljynhintaa. Samalla järjestö vaihtoi käyttämiään energiakonsultteja, jotka arvioivat markkinatilannetta: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-sticks-to-oil-policy-ditches-us-government-data/
Ympäristöjärjestö on huolissaan Gemini-yhteenliittymän LNG:n käytöstä, vaikka kiittääkin yhteenliittymän kuljetusten tehostamistavoitteita. Järjestö vaatii sitä siirtymään päästöttömämpiin polttoaineisiin LNG:n tuottamien metaanipäästöjen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-and-hapag-lloyd-tout-sustainability-but-their-agreement-still-runs-on-dirty-fossil-fuels/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ruotsin meripelastukselle uusi venetyyppi. Alus on 9 metriä pitkä, uppoumaltaan n. 3,5 tonnia yhdellä Volvo Penta koneella varustettu vesisuihkupropulsio. Se on itsensä oikaiseva alus, jossa on katto mutta avoimet sivut: https://www.sjofartstidningen.se/nya-klassen-raddningsbatar-presenterad/
Aluskierrätys, romutus:
NGO Shipbreaking Platform on julkaissut viime vuoden romutusluvut. Kierrätetyistä aluksista 80 % oli huonokuntoisia. Kaikkiaan aluksia romutettiin 409, joista 255 päätyi Kaakkois-Aasian telakoille Bangladeshissa, Intiassa ja Pakistanissa. Eniten romutti Kiina, yli 50 alusta, lähinnä Bangladeshiin: https://shippingtelegraph.com/opinions/80-of-global-tonnage-scrapped-was-broken-under-substandard-conditions/
Kriisit ja merirosvous:
Aasian merirosvouden vastainen operaatio (ReCAAP ISC) on antanut hälytyksen merirosvouden ja aseellisten ryöstöjen lisääntymisestä Singaporen salmessa tammikuun aikana. Yksitoista tapausta on sattunut pienellä alueella ja lyhyen ajan sisällä: https://www.maritime-executive.com/article/recaap-sounds-alarm-about-tripling-of-robberies-in-singapore-strait-in-2025
Italian laivasto ja Linea Messinan ms Jolly Verde harjoittelivat alustarkastusta: https://www.maritime-executive.com/article/italian-navy-and-messina-hold-exercise-practicing-boarding-and-inspection
Historian havinaa:
Video: taidetta aluksen bulbilla sen liikkuessa jäissä! Ballerinan uskomaton suoritus haastavissa olosuhteissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/video-french-ballerinas-stunning-dance-on-ships-bow-leaves-internet-in-awe/
Totta vai tarua? Onko hyvä tarina parempi ja uskottavampi kuin todennäköiset tosiasiat: https://www.marineinsight.com/know-more/philadelphia-experiment-the-strange-story-of-u-s-navy-ship-which-was-made-to-disappear/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/