Merenkulun uutisia 3.1.2025: vuoteen 2025, raakaöljykuljetukset, Tallink Group, jäätilanne tänään, pohjoinen merireitti, konttisatamista, Meyer Turku, FuelEU Maritime, luotsitikkaat, EU-talous sakkaa, IMO-auditointi, LVM, Eagle S, Abd al-Kuri, Star Cruises.

Vuosikatsaukset:

Maritime Executive: https://www.maritime-executive.com/article/the-maritime-executive-s-most-popular-articles-of-2024

Seatrade Maritime News: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/shipping-and-maritime-2024-a-year-in-review

Svenska Sjöfartstidningen: https://www.sjofartstidningen.se/de-blev-arets-mest-lasta-artiklar-3/

Mikä yritys tai yhdistys:

ETF (European Transport Workers’ Federation): https://www.etf-europe.org/about-us/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Singaporelainen offshorealus-varustamo on ilmoittanut joutuneensa kyberhyökkäyksen kohteeksi. Kyseessä on lunnasvaatimushyökkäys. Hyökkääjät pääsivät varustamon palvelimille mutta tunkeutuminen kyettiin estämään eikä ilmeisesti ole päässyt vahingoittamaan liiketoimintaa. Selvitykset jatkuvat. Varustamolla on ollut talousvaikeuksia sopimusrikkomusten vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/osv-owner-vallianz-reports-ransomware-attack

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Podcast: merenkulun näkymät vuoteen 2025: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shipping-markets-outlook-for-2025

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Marraskuun luotettavuuslukemat aikataulujen pitävyydestä paranivat mutta ovat silti vain hiukan yli 50 %. Paras oli tanskalainen Maersk ja huonoin taiwanilainen Wan Hai Lines. Parhaiten nosti luotettavuuttaan singaporelainen Pacific International Lines. Paljon on vielä tehtävää Gemini yhteenliittymän lupaamaan 90 % aikataulujen pitävyyteen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-line-reliability-shows-marked-improvement

Punaisen meren kriisi auttoi konttivarustamoita piilottamaan ylikapasiteetin: https://gcaptain.com/red-sea-diversions-helped-container-shipping-dodge-overcapacity-crisis/

Taiwanilainen konttivarustamo maksaa kaikille työntekijöilleen 20 kuukausipalkkaa vastaavan bonuksen viime vuodelta. Varustamo on tunnettu hyvistä bonuksistaan. Taiwanin palkat ovat muuten olleet samalla tasolla jo vuosia: https://www.hellenicshippingnews.com/20-months-pay-in-year-end-bonus-for-staff-at-taiwan-shipping-giant-evergreen/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Ukraina ei uusinut vuodenvaihteessa päättyvää viisivuotissopimusta Venäjän kanssa kaasun putkikuljetuksesta Ukrainan kautta Eurooppaan. Vuonna 2023 Venäjän tuonti EU:hun oli 8 % kokonaismäärästä, kun se vuonna 2021 oli vielä 40 %. Vaihtoehtoiset kuljetukset tulivat Qatarista ja USA:sta ja aiheuttivat $7 miljardin tulonmenetykset Venäjälle: https://www.euronews.com/my-europe/2025/01/01/russia-to-end-gas-supply-to-europe-via-ukraine-as-five-year-transit-deal-expires

Säiliöalusten rahtimarkkinat eilen, tänään: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-the-state-of-affairs/

Kaasun kysyntä Euroopassa korvaamaan Venäjän maakaasutuontia on lisännyt tuotantoa USA:ssa: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-lng-gas-demand-hits-new-record-as-europe-looks-for-new-sources

Tammi-lokakuussa 2024 maailman raakaöljyn kuljetukset kasvoivat 0,8 % edellisvuodesta 1´833,9 miljoonaan tonniin pois lukien kotimaan liikenne. Suurin raakaöljyn maahantuoja oli Kiina (23,1 %), toisena EU (21,6 %) ja Intia kolmantena (10,6 %). Suurimmat EU:n tuontisatamat olivat Rotterdam, Trieste ja Gdansk. Suurimmat tuontialueet olivat Pohjanmeri (18,5 %), Pohjois-Afrikka (18,2 %), USA (15,8 %) ja Venäjä (12,7 %): https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-seaborne-crude-oil-imports-from-the-eu-on-the-rise/

Tuotesäiliöalusten kysynnän odotetaan tasaantuvan tänä vuonna. Syynä on tuotteiden kysynnän väheneminen ja kapasiteetin lisääntyminen. Lisäksi geopoliittisilla tapahtumilla on merkittävä vaikutus toteutuessaan: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tanker-to-battle-fleet-expansion-in-2025/

Säiliöalusten tilauskanta oli viime vuonna paras sitten vuoden 2006. Alusten toimitukset sattuvat tämän ja seuraavien vuosien aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/out-with-a-bang-msi-puts-2024-tanker-orders-on-course-for-second-highest-total/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Monitoimialusten markkinoiden toiveikkuus on hyvä johtuen projektilasteista, vaikka kysyntää uhkaavatkin geopoliittiset riskit ja lisätullit: https://www.hellenicshippingnews.com/tonnage-shortage-and-strong-demand-to-keep-project-carrier-rates-elevated-in-2025/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Tallink Group kuljetti vuonna 2024 vähemmän matkustajia kuin edellisenä vuonna. Kaikkiaan vuonna 2024 se kuljetti n. 5,5 miljoonaa matkustajaa. Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä pudotus oli 15 %, muilla reiteillä oli lievää kasvua. Myös kuljetettujen ajoneuvojen määrä väheni 7,5 %. Tallink jatkaa alusten ulosrahtausta, kunnes tilanne vakautuu: https://www.sjofartstidningen.se/farre-reste-med-tallink-2024/

Offshore ja merituulivoima:

Kiina on ottanut käyttöön uuden, kehittyneen suurten tuuliturbiinien asennuksiin käytettävän aluksen. Se on neljännen sukupolven tukijaloille nouseva merituulivoiman asennusalus. Se kykenee nostamaan paikalleen suurimmat 20 MW:n turbiinit. Aluksen pituus on 136 metriä, leveys 53 metriä ja sen perässä on 2´000 tonnin nosturi. Alus pystyy operoimaan 80 metriä syvässä vedessä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-welcomes-its-most-advanced-4th-generation-wind-power-installation-vessel/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 3.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Pohjoisen merireitin kautta kuljetettiin viime vuonna 38 miljoonaa tonnia, määrä on kymmenessä vuodessä kymmenkertaistunut. Siitä kauttakulkuliikennettä oli 3 miljoonaa tonnia. Venäjän pohjoisosien öljyn- ja kaasuntuotanto kulkee käsi kädessä kuljetusten määrän kanssa. Kehitystä haittaavat Ukrainan sodan tuomat pakotteet, jonka vuoksi määrät ovat tasaantuneet viimeisen 5 vuoden aikana. Lähes kaikki 100 kuljetusta olivat Venäjän ja Kiinan välisiä: https://gcaptain.com/russia-sets-new-arctic-shipping-record-transports-38mt-in-2024-via-northern-sea-route/

USA:n puolustusministeriö on huolissaan Kiinan kasvavasta läsnäolosta ja vaiktusvallan kasvusta arktisella alueella. Kiina tuottaa uusia jäänmurtajia ja se investoi erityisesti Venäjän arktiseen alueeseen. Alue merkitsee Kiinalle oikotietä Eurooppaan, uusia raaka-ainelähteitä ja uutta mahdollisuutta voimannäyttöön: https://gcaptain.com/u-s-department-of-defense-sounds-alarm-bells-about-chinas-growing-presence-in-arctic/

USA:n rannikkovartioston polaarijäänmurtaja lähti Sydneystä Australiasta aloittaakseen antarktiksen matkansa. Matka on aluksen 28. antarktikselle, jotka ovat kriittisiä tavaran täydennysmatkoja tutkimuskeskuksiin: https://gcaptain.com/uscgc-polar-star-departs-sydney-on-antarctic-resupply-mission/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Shanghain satama on ensimmäisenä ylittänyt 50 miljoonan TEU:n vuosittaisen konttien läpimenon. Vuosi 2024 oli 15. peräkkäinen vuosi, kun Shanghai oli maailman vilkkain konttisatama. Satama palveli lähes 350 kansainvälistä merenkulun palvelua, sieltä oli yhteys yli 700 satamaan yli 200 maassa ja alueella. Satama oli 13. vuotta peräkkäin maailman ykkönen yhteyksissä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/shanghai-port-handles-50-million-teu-in-2024

Singaporen satama käsitteli viime vuonna yli 40 miljoonaa TEU:ta kontteja. Sillä se on maailman johtava konttien uudelleen lastaussatama: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/singapore-port-breaks-40-million-teu-barrier-in-2024

Abudhabilainen satamayhtiö on saattanut loppuun uudelleen järjestelyt ostettuaan espanjalaisen huolintayhtiön €660 miljoonalla vuoden 2023 heinäkuussa. Satamayhtiöllä on 33 terminaalia ja toimintaa yli 50 maassa. Yhtiöllä on nettovelkaa $4,19 miljardia. Yhtiön omistaa 75 %:sesti abudhabilainen omaisuusrahasto: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ad-ports-group-completes-noatum-integration

Kiinan Peruun perustama Chancayn satama on osa Kiinan uusi silkkitie -hanketta. Kiina on toimittanut tähän satamaan Etelä-Amerikan ensimmäisen älyteknologian parantamaan syväsataman tehokkuutta. Matka-aika Shanghaihin on 20 vuorokautta. Satama kykenee käsittelemään 18´000 TEU:n aluksia 1,5 miljoonan TEU:n vuosikapasiteetilla. Neljässä laiturissa on 1´500 metriä laituritilaa. Satama on täysin Kiinan hallinnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-technologies-power-up-intelligent-port-in-south-america/

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamalakon sovittelun on määrä alkaa tammikuun 7. päivänä. Suurin kiistakysymys on puoliautomaattisten laitteiden käytöstä satamissa: https://www.maritime-executive.com/article/report-ila-usmx-to-resume-contract-negotiations-for-east-gulf-coast-ports

Kiinalainen Huawei on kiinnostunut luomaan Pireuksen konttiterminaalista Euroopan logistisen keskuksen, jonka kautta se toisi tuotteensa alueen markkinoille. Yhtiö lupaa Kreikan taloudelle €7,8 miljoonan tulot vuosittain, aluksi työtä 30 hengelle ja 10 % vuosikasvun: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/huawei-eyes-logistics-hub-in-piraeus

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Meyer Turun tilanne on muutaman tiukan vuoden jälkeen valoisampi. Emoyhtiön ongelmat Saksassa eivät ole vaikuttaneet telakan Suomen toimintoihin. Telakan tavoitteena on ilmastoneutraali alussuunnittelu. Se on myös investoinut suurempaan kapasiteettiin. Telakka on suuren meriklusterin keskipisteenä alueella: https://www.sjofartstidningen.se/meyer-turku-soker-nya-vagar/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

FuelEU Maritime tuli vuodenvaihteessa voimaan: https://www.maritime-executive.com/article/fueleu-maritime-regulation-enters-into-force

FuelEU Maritime – alukset, päästöt ja tarkoitus (Clyde & Co LLP): https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-vessels-emissions-and-scope/

USA:n laivastoinstituutti arvioi artikkelissa, miten hiilineutraalius ja autonomia tulevat vaikuttamaan USA:n mahdollisiin joukkojen kuljetuksiin. Joukkojen kuljetukset suoritetaan yleensä kauppa-aluksilla ja laivasto näkee siinä piilevän ongelmiua, joita ei ole täysin ymmärretty: https://www.hellenicshippingnews.com/the-risks-of-decarbonized-and-digitalized-shipping/

Onko LNG-käyttöinen alus pahempi saastuttaja kuin vanha dieselkäyttöinen. Skotlannissa käydään kovaa vääntöä asian tiimoilta: https://www.hellenicshippingnews.com/green-ferry-emits-more-co2-than-old-diesel-ship/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Luotsitikkaiden paikalleen asettaminen ei ole vaikeaa. Miksi silti tämänkin luotsin kohdalla 57 % alusten miehistöstä tekee sen väärin: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_weeklyladdermisery-dangerousladders-activity-7279200087870779392-eq4Z

Maailmankauppa ja politiikka:

Euroalue koki viime vuonna kovia ja sen suuret taloudet Saksa ja Ranska ovat vaikeuksissa sekä poliittisesti että taloudellisesti. Kummankin maan laskusuhdanne, valtiontalouden epätasapaino ja poliittinen periksiantamattomuus voivat johtaa koko Euroopan aseman menetykseen. Kyse ei enää ole pienten maiden velkaongelmasta vaan koko EU tarvitsee perustavanlaatuista remonttia: https://www.hellenicshippingnews.com/get-your-house-in-order-europe-or-face-ongoing-decline-economists-warn/

Tehtaiden tuotanto Aasiassa, Euroopassa ja USA:ssa on varpaillaan, kun Trumpin toisen kauden kauppariskit ja Kiinan talouden heikkoudet uhkaavat. Euroalueen tehdastuotanto hidastui samoin kuin Kiinan ja Etelä-Korean. USA:n tuotanto pysyi jo toista vuotta alle keskitason. Trump on luvannut määrätä lisätulleja kolmelle suurimmalle kauppakumppanilleen Kiina, Kanadalle ja Meksikolle: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-asia-and-u-s-factories-end-2024-on-weak-footing-as-trump-2-0-risks-mount/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Video: kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n pääsihteeri nosti uuden vuoden puheessaan kolme asiaa esille. Ensimmäisenä merenkulkijat, toisena turvallisuuden maailmassa ja kolmanneksi hiilineutraaliuden: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-secretary-general-new-year-message/

IMO auditoi Suomen merenkulun hallinnon loka-marraskuun vaihteessa viime vuonna. IMSAS-auditointien avulla YK:n alainen IMO varmistaa, että sen jäsenvaltiot toteuttavat sitoumuksensa kansainvälisiin merenkulun yleissopimuksiin: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/suomi-lapaisi-merenkulun-hallinnon-imsas-auditoinnin

Mikä muuttuu liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla vuoden vaihteessa? Väylämaksujen korotus 75,2 %:lla, merenkulkijoiden pätevyysasiakirjoja koskevat sopimusmuutokset, liikenne- ja viestintäviraston perimien maksujen muutokset ja merenkulun ympäristösuojelulain muutokset: https://lvm.fi/-/vuodenvaihteen-muutoksia-lvm-n-hallinnonalalla-1

Liikenne- ja viestintäministeriön yksiköille on johtajat valittu. Tehtävät alkavat helmikuun alussa: https://lvm.fi/-/liikenne-ja-viestintaministerion-yksikoiden-johtajat-valittu

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Seitsemän Eagle S -aluksen miehistön jäsentä on epäiltynä rikoksesta ja heidät on asetettu maastapoistumiskieltoon. Aluksen operaattori on palkannut suomalaisen juristin puolustamaan miehistöä ja vaatimaan aluksen vapauttamista: https://www.maritime-executive.com/article/seven-crewmembers-from-suspect-tanker-banned-from-leaving-finland

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid on pyytänyt Helsingin käräjäoikeutta takavarikoimaan Eagle S -aluksen Estlink 2 -sähkökaapelin vahinkojen kattamiseksi: https://gcaptain.com/finland-power-grid-operator-asks-court-to-seize-tanker-over-cable-damage/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto (ETF) vaatii lippuvaltioita ja kansainvälisiä merenkulkuviranomaisia käymään taisteluun sääntöjen ulkopuolella toimivaa merenkulkua vastaan. Harmaa laivasto vaarantaa merenkulkijoiden turvallisuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/etf-update-unions-demand-stronger-action-%ce%bfn-the-shadow-fleet/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Venäjä varoittaa ympäristökatastrofista, joka syntyi kahden jokisäiliöaluksen ajettua karille Kertsin salmessa. Vapaaehtoiset ovat olleet avustamassa rantojen puhdistuksessa mutta valittavat, ettei hallinto ole täysillä mukana tukemassa heidän työtään. Saastunutta hiekkaa ja maata on siivottu jo 71´000 tonnia 56 kilometrin matkalta. Hallinnon arvio on, että 200´000 tonnia maata ja hiekkaa olisi saastunut: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-warns-of-severe-environmental-damage-as-oil-from-damaged-tankers-washes-up-on-beaches/

Venäläisten tutkijoiden mukaan kahdesta jokisäiliöaluksesta Kertsin salmeen päässyt polttoainemäärä on huomattavsti pienempi kuin alun perin oletettiin. Arvion mukaan n. 2´400 tonnia polttoainetta 9´200 tonnin kokonaismäärästä on päässyt mereen. Polttoaine on raskasta M100-luokan polttoöljyä, joka kiinteytyy 25ᵒC eikä nouse silloin pintaan vaan painuu pohjaan: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-spill-in-black-sea-smaller-than-first-thought-russia-says/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Tapaus Ruby on käsitelty. Artikkeli käy läpi aluksen ja sen ammonium nitraattilastin vaiheet. Ms Ruby on telakalla Tynessa ja lasti on kuljetettu Afrikkaan Norsunluurannikolle. Saastuneet 300 tonnia lähes 20´000 tonnin kokonaislastista upotettiin Pohjanmereen: https://www.maritime-executive.com/article/ammonium-nitrate-cargo-arrives-in-africa-ending-panic-over-bomb-ship

Aluskierrätys, romutus:

Bangladeshin aluskierrätysteollisuus ottaa käyttöön työntekijöiden minimipalkkauksen vuoden alusta lukien. Näin se pyrkii säilyttämään kestävän kehityksen toiminnassa kriittisellä hetkellä kriisien, nousevien alusten hintojen ja laskevan kysynnän sekä merkittävien vihreiden investointien keskellä. Yksi USD on 122,22 Bangladeshin takaa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbreaking-industry-to-implement-workers-minimum-wages-from-new-year/

Kriisit ja merirosvous:

Abd al-Kuri, pieni saari Socotran ja Afrikan sarven välissä. Kuka rakentaa saarelle lentokenttää, satamaa ja tukikohtaa? Saaren strateginen sijainti kriisialueella tekee siitä mielenkiintoisen hankkeen: https://www.maritime-executive.com/article/mysterious-strategic-airfield-on-gulf-of-aden-is-nearly-completed

USA lisää iskuja hutheja vastaan USA:n presidentin vaihdoksen lähestyessä. Koska sopimuksia Iranin kanssa ei ole saavutettu, turvautuu USA yhä enemmän aseelliseen voimaan kriisin ratkaisemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/as-biden-administration-winds-down-us-ramps-up-strikes-on-houthi-rebels/

UK:n laivaston fregatti seurasi venäläistä korvettia ja sen kahta tukialusta niiden kulkiessa läpi Englannin kanaalin. Venäläiset pysyivät koko viisipäiväisen matkan kansainvälisillä vesillä: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-sailors-cancel-christmas-to-track-russian-task-force

Kiina lisää paukkuja Etelä-Kiinan meren tulehtuneeseen tilanteeseen: https://www.maritime-executive.com/article/china-sends-new-years-message-with-muscular-naval-drills

Historian havinaa:

Star Cruises -varustamon nousu ja tuho. Kaikki alkoi kahdesta Ruotsinlaivasta, jotka muodostivat rungon suurelle aasialaiselle risteilyvarustamolle. Mutta 30 vuoden kuluttua satu päättyi äkisti ja tunteikkaasti pandemiaan: https://www.sjofartstidningen.se/star-cruises-uppgang-och-fall/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/