Mikä yritys tai yhdistys:
MEBA (Marine Engineers’ Beneficial Association): https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_Engineers’_Beneficial_Association
MERCOSUR: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercosur
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Israelilainen merenkulun analyysiyhtiö Windward laajentaa toimintaansa muillekin aloille ostamalla usalaisen kasvukehitysyhtiön: https://www.maritime-executive.com/article/windward-maritime-intelligence-business-agrees-to-buyout-from-u-s-investor
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Päällikön (Hapag Lloyd) näkemys joulusta ja uuden vuoden aatosta aluksella keskellä valtamerta: https://www.hellenicshippingnews.com/christmas-and-new-years-eve-on-board-a-captains-perspective/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Qatarin uhkaus olla myymättä kaasua EU:lle, jos sitä uhkaavat sakkomaksut uusien lakien takia, saattaa muodostaa ennakkotapauksen muille kaasuntuottajille vastustaa EU:n kestävänkehityksen ja raportoinnin säädöksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/qatars-threat-to-stop-eu-gas-sales-could-set-precedent-for-other-energy-exporting-nations/
Miten sitten ja mistä kaasua saisi: https://www.hellenicshippingnews.com/bulls-and-bears-clash-across-global-lng-markets-ahead-of-2025-amid-supply-demand-uncertainties/
Öljykaupan markkinaennuste ensi vuodelle näyttää OPEC+:n rajoituksista huolimatta olevan ylijäämäinen: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-market-set-to-be-in-surplus-despite-opec-action/
Saudi-Arabia oli venäläisen polttoaineen suurin ostaja marraskuussa. EU:n pakotteiden myötä Aasian maat ovat venäläisen polttoaineen suurimpia ostajia. Kiinan ja Intian ostot ovat laskeneet: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-arabia-was-top-buyer-of-russian-fuel-oil-and-vgo-in-november-lseg-data-shows/
Offshore ja merituulivoima:
Raporttien mukaan Intian tulee kehittää merituulivoimapolitiikkaansa saavuttaakseen vuoden 2030 tavoitteensa 37 GW:sta merituulivoimaa: https://www.maritime-executive.com/article/report-policy-rethink-needed-for-india-s-2030-offshore-wind-goal
Usan:n presidentin hallinto on hyväksynyt maan 11. merituulivoimahankkeen, joka nostaa maan merituulivoimatuotannon määrän 19 GW:in: https://gcaptain.com/biden-administration-approves-11th-major-u-s-offshore-wind-project/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Panaman kanava on noussut jälleen geopoliittiseksi kysymykseksi. presidentti Trump on uhannut Panamaa haltuunottotoimilla, ellei USA:n vaatimuksiin suostuta. Miksi? Kanava on hyvin merkityksellinen nimenomaan USA:n kaupalle. Mutta Panaman tunnustettua Manner-Kiinan Taiwanin sijaan vuonna 2017, on Kiina sijoittanut merkittävästi kanavan lähialueille, joka luo geopoliittista jännitettä alueelle: https://www.freightwaves.com/news/why-the-panama-canal-is-so-important-to-trump
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 25.12.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Uusi eteläamerikkalainen valtio on liittynyt napa-alueiden tutkimukseen. Kolumbia on lähettänyt jäänmurtajansa Etelänapamantereelle liittyäkseen muiden eteläamerikkalaisten maiden rintamaan tutkimaan seitsemättä mannerta: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-south-american-countries-taking-lead-on-high-latitude-capability
Ei pelkästään jäänmurtajien rakentaminen kestä USA:ssa, myös käytetyn ostaminen on pitkä hanke. Jäänmurtaja Aiviqin kauppaneuvottelut alkoivat jo kahdeksan vuotta sitten. Aiviq (Storis), joka on rakennettu vuonna 2012, ei ole osa polaarijäänmurtajaohjelmaa, vaan se toimii väliaikaisena ratkaisuna, kunnes polaarimurtajat saadaan toimitettua. Alus toimi jäätä murtavana ankkurinkäsittelyaluksena ja se vaurioitui hinatessaan toista alusta vuonna 2012, jonka jälkeen sen käyttö oli vähäistä: https://www.maritime-executive.com/article/edison-chouest-completes-sale-of-icebreaker-aiviq-to-the-u-s-coast-guard
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Ust-Lugaan avattu uusi ammoniakkiterminaali kykenee viemään vuodessa n. 1 miljoonaa tonnia ja vuonna 2026 määrän olisi tarkoitus nousta 1,5 miljoonaan tonniin ammoniakkia. Ammoniakki on kaikkien lannoitteiden perusraaka-aine ja ennen sotaa Venäjä vei sitä n. 4 miljoonaa tonnia vuodessa. Vaikka ammoniakki ei ole EU:n pakotelistalla, välttävät eurooppalaiset ostajat venäläistä ammoniakkia, joka pakottaa Venäjän etsimään uusia ostajia: https://www.hellenicshippingnews.com/new-russian-ammonia-export-terminal-met-with-skepticism-by-european-market/
Brasilian satamista vastaava viranomainen on huutokaupannut kolmen satama-alueen vuokrauksen 10,3 miljoonan $:n hintaan sisältäen lisäksi 573 miljoonan $:n investoinnit alueisiin. Vuosien 2024 ja 2026 välillä aiotaan 50 satamaprojektia huutokaupata, joiden investoinnit yltävät 2,9 miljardiin $:in. Tänä vuonna on huutokaupattu 8 kohdetta, ensi vuodelle suunnitellaan 20 + 1 ja seuraavalle 17 + 4 kohdetta: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/12/three-brazilian-port-terminals-auctioned-for-10-3m/
Shanghain satama on ylittänyt 50 miljoonan TEU:n rajan vuositasolla. Tämä vuosi on 14. kerran peräjälkeen maailman suurin konttisatama: https://www.hellenicshippingnews.com/shanghai-port-sees-annual-container-throughput-exceed-50-million-teus/
Australiassa on konttituonnin kustannukset nousseet ennen näkemättömästi. Syinä ovat toimitusketjun häiriöt maailmalla, Panaman kanavan rajoitukset, Punaisen meren kriisi, satamatyöntekijöiden palkkaus ja tyhjien konttien säilytysmaksut: https://gcaptain.com/shipping-crisis-down-under-australia-warns-of-stevedore-squeeze-on-aussie-importers/
Suomalainen Metso toimittaa laitteistot rautamalmin käsittelyyn usalaiselle kaivosyhtiölle sekä norsunluurannikkolaiselle kaivosyhtiölle malmin käsittelyyn: https://www.bulkmaterialsinternational.com/news/2024/12/metso-equipment-for-mesabi-metallics-montage-gold/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
USA:n rannikkovartiosto on saanut luvan aloittaa ensimmäisen polaarijäänmurtajan rakentamisen 50 vuoteen. Polaarimurtajaa rakennetaan Pascagoulassa Bollinger Mississippi Shipbuilding telakalla. Kyseessä on prototyypin rakennustyö ennen varsinaisten polaarimurtajien rakentamisen aloittamista. Sen käyttöönotto on suunniteltu tapahtuvan vuonna 2030. Rannikkovartiostolla on käytössään kaksi polaarimurtajaa ja tarkoitus on rakentaa 8 – 9 uutta: https://gcaptain.com/coast-guard-begins-construction-of-first-heavy-polar-icebreaker-in-five-decades/
Kiina on ottanut käyttöön ensimmäisen vetykäyttöisen konttialuksen. Alus kykenee kuljettamaan 64 standardikonttia. Sen pituus on 64,5 metriä ja sitä kuljettaa kaksi 240 kW polttokennojärjestelmää, joilla saadaan 380 kilometrin toimintasäde. Vetysäiliöiden koko on 550 kg vetyä. Alus on 0-päästöinen ja CO₂-vähennys on vuositasolla 700 tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/china-launches-hydrogen-powered-container-ship-capable-of-sailing-380-kilometers/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Lloyd’s Registerin artikkeli FuelEU:n vaikutuksista. Varustamot ovat huolissaan EU ETS:stä mutta vuoden 2035 aikoihin FuelEU himmentää sen vaikutuksen. Siksi jatkaminen fossiilisilla polttoaineilla ei ole enää sen jälkeen vaihtoehto. FuelEU edistää järjestelmällisesti vaihtoehtoisia polttoaineita ja taas niitä, jotka eivät vihreää siirtymää toteuta, uhkaavat sakot: https://www.hellenicshippingnews.com/the-reality-of-fueleu-in-numbers/
Miten Baltic Exchange auttaa varustamoja ymmärtämään FuelEU Maritime -määräysten kaupalliset seuraukset: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-how-baltic-exchange-is-helping-shipowners-understand-the-commercial-implications/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Kestävän kehityksen merenkulun polttoaineiden luottamusindeksi vuonna 2024. Mihin polttoaineisiin panostetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/sustainable-marine-fuel-confidence-index-2024-the-results-are-in/
Intercargon vuosiraportti on saatavilla Intercargon kotisivuilta: https://www.hellenicshippingnews.com/intercargo-annual-review-details-progress-in-safety-sustainability-and-growth/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-12.14-12.20.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/xclusiv-2024_12_23.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Rahtimarkkinoita leimaa geopoliittisten haasteiden mutkikas verkko, joka luo epävarmuutta ja häiriöitä perinteisille reiteille. Nyt päällä ovat USA.n ja Kiinan väliset kauppapoliittiset jännitteet, Venäjän ja Ukrainan välinen sota sekä Lähi-Idän kriisi. Ne aiheuttavat kohoavia kustannuksia ja vakuutusmaksuja sekä uudelleen reitityksiä. Ehkä suurin ongelma tällä hetkellä on kuitenkin alusten ylitarjonta, kun uusia aluksia tulee telakoilta eikä romutus vedä: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-geopolitical-landscape-and-fleet-growth-are-shaping-the-freight-market/
Kaksikymmentä vuotta ja kauppasopimus saatiin aikaiseksi Etelä-Amerikan Mercosur-maiden ja EU:n välille. Sopimus vaatii vielä EU Parlamentin hyväksynnän (15 / 27) mutta läpimennessään muodostuu 730 miljoonan kuluttajan vapaakauppa-alue. Sopimus tulee voimaan neljässä vaiheessa seuraavan vuosikymmenen aikana ja se tulee laskemaan tulleja 90 %:sesti. Sopimusta vastustavat pelkäävät epäreilua kilpailua eri sääntöjen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-and-the-eu-mercosur-deal/
Vuosi 2024 oli vaalivuosi ja siinä näkyi selvästi inflaation vaikutus äänestyksissä. Useissa maissa vanha valta sai väistyä äänestäjien kyllästyttyä kohonneisiin hintoihin. Vain Venäjällä äänestäjät olivat Putinin kannalla 88 %:sesti sodasta huolimatta tai juuri sen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/inflation-elections-and-war-dominated-2024/
Vaikka ensi vuosi näyttää melko neutraalilta talouslukemia uhkaavat eräät riskit merkittävällä tavalla tulevaisuutta. Talouskasvun hiipuminen Kiinassa ja USA:ssa, euroalueen palautumisen epävarmuus, USA:n tulevan talouspolitiikan epävarmuus ja geopoliittiset leimahduspisteet muodostavat avainriskit ensi vuodelle: https://www.hellenicshippingnews.com/global-risks-raise-significant-uncertainties-for-2025-credit-outlook/
Presidentti Trump on ottanut näkyvästi kantaa merenkulun asioihin ennen presidenttikautensa alkua. Keskeisiä kysymyksiä ovat tuki satamatyöntekijöille, Jones Actin jatko, Panaman kanavan maksut, uudet tullitariffit ja maailmankaupan muutokset. Mitä niistä toteutuu: https://gcaptain.com/trump-sets-sail-president-elect-wades-into-maritime-waters/
Kiina aikoo tukea kulutusta nostamalla eläkkeitä ja lääkekorvauksia sekä laajentamalla kulutustavaroiden vaihtoa. Kiinan johto lupasi lisätä budjettialijäämää, ottaa enemmän velkaa ja löysätä rahapolitiikkaa pitääkseen yllä tasaista talouden kasvua. Kiinan viranomaiset ovat luvanneet tuodan markkinoille 411,04 miljardin $:n edestä joukkovelkakirjalainoja ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/china-to-ramp-up-fiscal-support-for-consumption-next-year/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU komissio on myöntänyt Saksan hallituksen pyynnöstä luvan tukea 4,2 miljardilla $:lla neljää kelluvaa LNG:n tuontiterminaalia. Tavoitteena on tukea pohjoisen Euroopan siirtymää pois venäläisen kaasun käytöstä, vaikka valtiontuki onkin EU:n kilpailulainsäädännön mukaan. FSRU-laitokset sijaitsevat Brunnsbüttelissa, Stadessa ja Wilhelmshavenissa: https://www.maritime-executive.com/article/eu-approves-exceptional-4b-subsidy-for-german-lng-import-terminals
Iranilainen öljypohatta, joka on myös johtava aseiden myyjä Venäjälle, on hiljaa sijoittunut lännen talousjärjestelmään. USA on asettanut pakotteita osaan hänen hallitsemistaan aluksista ilman, että häneen itseensä olisi kohdistunut pakotteita. Pakotteiden kohdistuminen asekauppaan on vaikeampaa kuin hänen harjoittamaansa öljykauppaan: https://gcaptain.com/iran-oil-tycoon-hector-plays-key-role-in-arms-sales-to-russia/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiina esti Ruotsin syyttäjäviranomaisen pääsyn Yi Peng 3 -alukselle. Vain Ruotsin onnettomuustutkinta ja Suomen, Tanskan, Ruotsin ja Saksan poliisiviranomainen pääsivät tutustumaan alukseen Kiinan onnettomuustutkintaviranomaisen johdolla. Alus on matkalla Egyptiin: https://www.maritime-executive.com/article/china-blocks-investigation-of-bulker-suspected-of-baltic-subsea-attack
Satamavaltiotarkastuksissa (PSC) pääpaino on typenoksidien teknisissä dokumenteissa ja laitteistokomponenteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/psc-focus-on-nox-technical-files-and-machinery-components/
Nigerian sotilas- ja turvallisuusviranomaiset ovat antaneet murskaavan iskun maan laittomalle polttoainekaupalle. Viranomaiset ovat purkaneet 56 jakelukeskusta, sulkeneet 15 laitonta jalostamoa sekä takavarikoineet huomattavia määriä laitonta polttoainetta ja raakaöljyä. Vuosien 2009 ja 2020 välisenä aikana Nigeria menetti arviolta 620 miljoonaa barrelia raakaöljyä arvoltaan 46 miljardia $:a: https://www.hellenicshippingnews.com/nigeria-steps-up-fight-against-illegal-oil-trade/
Vuoden Intiassa kokaiinitakavarikon vuoksi pidätettynä olleen irtolastialuksen varustamo on saanut luvan vaihtaa miehistöä. Miehistönvaihto tapahtuu kahdessa erässä. Takavarikossa löytyi 22 kg huumeita, jonka vuoksi miehistön puhelimet ja tietokoneet tutkittiin. Kaikesta huolimatta syytteitä ei nostettu mutta miehistö pysyi pidätettynä aluksella. Oikeusistuin on määrännyt aluksen myytäväksi muttei ole vapauttanut sitä: https://www.maritime-executive.com/article/india-permits-crew-to-depart-after-year-of-detention-in-smuggling-case
Kreikkalaisen tuotesäiliöaluksen varustamo ja operaattori sekä kaksi konemestaria on todettu syyllisiksi öljypäästöön ja sen peittelyyn USA:ssa. Sakot ovat yli 4,5 miljoonaa $:a, josta varustamo maksaa 3,375 miljoonaa $:a ja operaattori 1,125 miljoonaa $:a. Lisäksi kummallekin määrättiin 5 vuoden koeaika. Konepäällikkö ja 2. konemestari saivat vankeustuomion, joka oli pidätysajan mittainen sekä konepäällikkö lisäksi 5´000 $:n sakot: https://www.maritime-executive.com/article/greek-companies-and-tanker-engineers-pay-u-s-over-4-5m-in-marpol-fines
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Vaarallisten tavarain (DG) ja aineiden (HAZMAT) merikuljetukset: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/maritime-transportation-of-dangerous-goods-dg-and-hazardous-materials-hazmat/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Usalainen ammattiliitto MEBA pyrkii saamaan merenkulkijoiden määrän kasvuun USA:n lipun alla purjehtivilla aluksilla. Merenkulkijoiden määrän väheneminen ei ole pelkästään USA:n ongelma, kyse on maailmanlaajuisesta ilmiöstä. Nykyajan merenkulkijat haluavat tasapainoa työn ja maissaolon välille. Yhtenä tekijänä on palkkaero merityön ja maatyön välillä, joka on käytännössä kadonnut. Toinen on verokannustimet, joilla kauppalaivasto saataisiin nousuun: https://www.maritime-executive.com/magazine/leading-the-way-meba-recruits-a-new-generation-of-mariners
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Muovijäte tukkii Mekong-joen: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-struggle-against-plastic-choking-the-mekong
Vedenalaiset miehittämättömät alukset auttavat tutkijoita merten mikro-organismien tutkimuksessa. Mukana suomalainen meribiologi Sanna Majaneva: https://www.maritime-executive.com/editorials/autonomous-drone-subs-help-researchers-study-arctic-plankton
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Venäläistä öljyä kuljettava suezmax-kokoluokan säiliöalus on törmännyt rahtialuksen kanssa Kreikan saaristossa. Alus oli tulossa Novorossiyskistä lastattuna yli 131´000 tonnilla raakaöljyä. Aluksen lippuvaltiota tai 26-henkisen miehistön kansallisuuksia ei ole ilmoitettu. Kukaan ei loukkaantunut ja alukset kärsivät vain pieniä vaurioita: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-laden-with-russian-oil-collides-with-cargo-ship-off-greece
USA:n laivaston risteilijä ampui vahingossa alas oman hävittäjän. Lentäjät pelastautuivat heittoistuimella: https://www.maritime-executive.com/article/uss-gettysburg-shoots-down-f-a-18-fighter-in-friendly-fire-incident
Kahden laituriin törmäyksen jälkeen Dublin – Holyhead -reitillä, se jouduttiin sulkemaan. Varustamo avasi uuden reitin Dublin – Fishguardin välille mutta sekin jouduttiin tilapäisesti sulkemaan avajaisissa sattuneen laituriin törmäyksen johdosta. Törmäykset johtuivat alueella vallinneesta myrsky Durragh´sta: https://www.maritime-executive.com/article/another-allision-disrupts-ireland-uk-ferry-services
Venäläinen rahtialus on uponnut Välimerellä ja kaksi merenkulkijaa on kateissa aluksen konehuoneessa tapahtuneen räjähdyksen jälkeen. Aluksessa oli 16 hengen miehistö. Alus oli matkalla Pietarista Vladivostokiin: https://www.euronews.com/2024/12/24/russian-cargo-ship-linked-to-syria-arms-deliveries-sinks-in-the-mediterranean
Uponnut alus, ms Ursa Major, oli Venäjän asevoimien alus ja USA:n pakotteiden alainen vuodesta 2022. Useiden lähteiden mukaan aluksen kansilasti viittaa vahvasti sen määränpääksi Syyriaa Vladivostokin sijasta. Sen kanssa samaa matkaa kulkenut toinen pakotteiden alainen rahtialus jatkaa itään Välimerellä: https://www.maritime-executive.com/article/russian-military-sealift-ship-sinks-after-engine-room-explosion
Video: konttialus kaatui turkkilaisessa satamassa menetettyään vakavuutensa. Miehistö pelastui ja viranomaiset suunnittelevat aluksen pelastustoimia. Vuonna 1996 rakennetu alus oli venäläisen varustamon operoima ennen siirtoa belizeläiselle omistajalle tämän vuoden lokakuussa. Alus on Komorien lipun alla ja sitä hoitaa turkkilainen varustamo: https://www.maritime-executive.com/article/video-containership-rolls-over-while-loading-in-istanbul
Pieni konttialus törmäsi ankkurissa olleeseen tuotesäiliöalukseen ja upposi Indonesiassa. Miehistö pelastettiin: https://www.maritime-executive.com/article/container-feeder-hits-product-tanker-and-sinks-off-kupang
Historiallinen laituri 1. maailmansodan ajoilta on rikkoutunut kovassa myrskyssä Kaliforniassa. Kolme trakastajaa huuhtoutui mereen ja laiturin jätteet levisivät pitkin rannikkoa: https://www.maritime-executive.com/article/santa-cruz-s-historic-pier-collapses-in-severe-pacific-storm
Romutus:
Alusten kierrätyksestä on muodostunut yksi kovimmista merenkulun haasteista viimeisten kahden vuoden aikana. Alusten keski-ikä nousee nopeasti, jo 30 % aluksista on yli 20-vuotiaita. Yli 90 % aluksista kierrätetään Etelä-Aasiassa, missä työvoima on halpaa ja lainsäädäntö sallivaa. Kansainväliset sopimukset alusten kierrätyksestä sitovat myyjää uudella tavalla: https://www.hellenicshippingnews.com/legal-risks-and-green-opportunities-in-ship-recycling/
Kriisit ja merirosvous:
BBC:n haastattelu somalimerirosvojen kanssa. Syitä ja seurauksia: https://www.hellenicshippingnews.com/somali-piracy-2-0-the-bbc-meets-the-new-robbers-of-the-high-seas/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/