Merenkulun uutisia 4.12.2024: NAPA, kaapeli korjattu, CCTV pakolliseksi Intiassa, Aboa Mare, maailman kauppalaivasto kasvaa, Maersk uusii kalustoaan, raportteja, öljymarkkinaennuste, Auramarine, USA:n lisätulleista, maailman velkataakka, merenkulkijan oikeudet, Kiinan vastaus kauppasotaan, alukset kolaroivat Gibraltarin salmessa, hätäraketeilla ammuttu helikopteria, Americo Vespucci ja Shtandart.

Mikä yritys tai yhdistys:

Cinia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Cinia

IMCA (International Marine Contractors Association): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Marine_Contractors_Association

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Suomalainen NAPA toimittaa tuulivoima-avusteisia aluksia varten tuulisovelluksen parantamaan niiden tuulivoiman hyödyntämistä: https://www.motorship.com/other-alternative-fuels/harnessing-the-winds-of-change-napa/1498399.article

Suomalainen tietoverkkoyhtiö Cinia ilmoitti, että toinen Itämerellä vahingoittuneista telekaapeleista on korjattu: https://www.maritimejournal.com/subsea-services/subsea-cable-repair-completed/1498401.article

Norjalainen e-navigaatioyhtiö Navtor sanoo lisänneensä varustamotoiminta-alustaansa FuelEU Maritime komponentin. Sen pitäisi helpottaa päästöjen vaatimuksenmukaisuuslaskelmia. Sovellus tuottaa visuaalisen päivityksen ja täysin integroidun sähköisen lokikirjan tiedon arviointiin ja vahvistamiseen: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/navtor-releases-fueleu-upgrade-to-navfleet-voyage-monitoring-software

Intia vaatii kaikilta aluksilta, jotka vierailevat maan satamissa sisäisen kamerajärjestelmän asentamista ensi lokakuuhun mennessä. Järjestelmän tulee kyetä jatkuvaan tallennukseen ja tietojen tulee säilyä vähintään 90 päivää. Järjestelmää tulee kyetä valvomaan komentosillalta tai erityiseltä turvatyöpisteeltä käyttäjäystävällisellä käyttöjärjestelmällä: https://splash247.com/ships-calling-india-must-have-cctv-systems-installed/

USA:n laivastoinstituutin skenaarioita mahdollisista kyberturvallisuusuhista, joita alusten internet-yhteyksistä voi syntyä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-risk-of-shipping-interconnectivity/

Thoresen Shipping ottaa käyttöön Marlinkin tarjoaman hybridiverkon, joka käyttää useampaa satelliittipalvelua varmistamaan joustava yhteydenpito. Järjestelmän sisäinen sovellus valitsee yhteyden ja huolehtii samalla kyberturvallisuudesta:  https://www.hellenicshippingnews.com/marlink-to-deploy-sealink-nextgen-on-24-vessels-for-thoresen-shipping/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Aboa Mare Turussa tarjoaa ylempiä merenkulun tutkintoihin johtavaa koulutusta ja ja säiliöaluskoulutusta: https://www.linkedin.com/pulse/you-considering-career-tanker-ships-aboa-mare-ab-ue6qf/

Merenkulkijoiden terveydentilan arvioinnin maailmanlaajuinen verkosto on monimutkainen: https://maritime-executive.com/features/the-complexities-of-a-global-network-for-seafarer-medical-exams-post-covid

Vaikuttaako polttoaineen hinta energiatehokkuus parannuksiin ja päästövähennyksiin? EU:n teettämän selvityksen mukaan niille ei ole osoitettavissa keskinäistä vaikutussuhdetta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-price-sensitivity-of-efficiency-in-shipping/

Vuosi 2024 on ollut yhdistymisten ja ostojen vuosi. Artikkelissa on osa tehdyistä kaupoista. Ensi vuonna on odotettavissa hiilineutraalius- / polttoainesiirtymäalustoja, sovelluspalveluita, merenkulun tekoälyä ja merenkulun palveluita: https://splash247.com/the-years-top-consolidation-news/

Maailman kauppalaivasto on viime vuosina kasvanut tasaisesti mutta näyttää nopeutuvan seuraavina vuosina. Alustyyppien välillä on suurta vaihtelua. Irtolastialukset, säiliöalukset konttialukset ja kaasunkuljetusalukset muodostavat 90 % maailman kuljetuskapasiteetista. Vuoden 2023 lopulla maailmassa oli 109’500 kauppa-alusta vetoisuudeltaan 2´348 miljoonaa DWT. Lastialukset muodostivat 96 % kokonais-DWT:stä (62´500 alusta):  https://www.hellenicshippingnews.com/diverging-growth-in-the-cargo-ship-fleet/

Merikapteeni Ian Finley: https://www.wmu.se/people/h-e-captain-ian-finley

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-11.23-11.29.pdf

Maersk uusii kapasiteettiaan tilaamalla kolmelta telakalta yhteensä 20 alusta, jotka voivat käyttää kahta eri polttoainetta. Alusten koot vaihtelevat 9´000 ja 17´000 TEU:n välillä ja ne toimitetaan vuosien 2028 – 2030 välisenä aikana kiinalaisilta ja korealaiselta telakalta: https://shippingtelegraph.com/container-news/maersk-orders-20-dual-fuel-ships-at-south-korean-and-chinese-yards/

COSCO avaa kalatuotteita kuljettavan linjan Pohjoismaista ja UK:sta Aasiaan. Matkan aikana laivaaja voi käydä kauppaa tavarasta. Palveluun kuuluu jäähdytyskontteja, saumattomat ovelta – ovelle toimitukset ja kehittynyt digitaalinen sovellus sekä lastin seuranta ja virrantoimitus: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/cosco-shipping-unveils-new-product-nordic-fish-express/

Tyynen meren herruudesta käydään kovaa taistelua konttimarkkinoilla: https://splash247.com/cma-cgm-regains-market-leader-position-on-the-transpacific/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Laskevat keskinopeudet ja käyttöasteet korostavat LNG-säiliöalusten ylitarjontaa, joka pudottaa rahtihinnat epätavallisen alas: https://www.hellenicshippingnews.com/falling-average-speeds-and-utilisation-rates-underscore-lng-vessel-oversupply-bringing-freight-prices-to-atypical-lows/

Säiliöalusraportti (Intermodal) Kiinan tuontikiintiöiden lisääminen: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-the-china-factor-in-full-effect/

Saudi-Arabia on ottanut takaisin markkinaosuuttaan Venäjältä Aasian öljykaupassa: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-arabia-boosts-crude-oil-share-in-asia-at-russias-expense/

Öljymarkkinoiden näkymät vuoteen 2025. Minne öljynhinta asettuu: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-market-outlook-2025-what-to-expect-for-crude-prices/

Venäläinen putkikaasu virtaa Ukrainan läpi EU:hun: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-gas-flows-via-ukraine-to-eu-austria-edge-up/

Tsekin tasavaltaan virtaavan venäläisen kaasun tulo loppui tänään: https://www.euronews.com/my-europe/2024/12/04/delivery-of-oil-to-czech-republic-from-russia-through-druzhba-pipeline-interrupted

UK:n pakotteiden kohteeksi joutunut säiliöalus kiertää saarivaltion välttäen menemästä Englannin kanaaliin pelätessään joutuvansa UK:n merivartioston pysäyttämäksi: https://gcaptain.com/blacklisted-tanker-avoids-english-channel-as-uk-expands-sanctions-enforcement/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) jatkaa laskuaan ollen nyt 15 kuukauteen alimmillaan: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-over-1-year-low-on-weaker-rates-across-vessels/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Meksikon kongressin alahuone on hyväksynyt lain, joka poistaisi risteilymatkustajia koskevan poikkeuksen ja antaisi mahdollisuuden määrätä henkilökohtainen maahantulomaksu. Risteilyala ja kauppajärjestöt vaativat Meksikon senaattia ja presidenttiä pysäyttämään verolain: https://www.maritime-executive.com/article/mexican-congress-debates-42-head-tax-on-cruise-passengers

Offshore ja merituulivoima:

Tanskalaisyhtiön sanotaan aikovan myydä n. 50 % osuuden yhdestä maailman suurimmasta merituulivoimakentästä UK:n rannikolla. Myynti olisi osa yhtiön luopumista hankkeista elpymissuunnitelman mukaisesti: https://gcaptain.com/orsted-said-to-start-selling-stake-in-huge-uk-wind-farm/

USA:n merellisen energian hallinnasta vastaava virasto BOEM on myöntänyt New Yorkin lahden ja Marylandin merituulivoimahankkeille rakentamis- ja toimintaluvat huolimatta hankaluuksista, joita Trumpin hallinnon odotetaan asettavan merituulivoimalle: https://gcaptain.com/biden-administration-advances-offshore-wind-development-with-major-new-york-bight-and-maryland-project-approvals/  

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Puola avaa Gdanskiin uuden viljaterminaalin, jonka kapasiteetti olisi vuonna 2026 2 miljoonaa tonnia, joka myöhemmin nousisi 3 miljoonaan tonniin: https://splash247.com/polish-pm-unveils-grain-terminal-plans-at-gdansk/

Teesport on nimetty parhaaksi irtolastisatamaksi: https://www.portstrategy.com/operations/teesport-named-worlds-best-dry-bulk-port/1498424.article

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamatyöntekijät uhkaavat lakkojen jatkuvan ellei sopimukseen päästä 15. tammikuuta mennessä. Satamien automaatiosta on suurin kiista neuvotteluissa, jotka aiotun neljän päivän sijasta katkesivat jo toisena päivänä: https://maritime-executive.com/article/ila-says-contract-talks-at-impasse-over-rmgs-as-usmx-argues-modernization  

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Auramarine toimittaa polttoainejärjestelmän niin ikään suomalaisen Meriauran kahteen uudisrakennukseen:  https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/auramarine-to-supply-fuel-systems-for-meriauras-new-ecotrader-ships/1498299.article

Eteläkorealaisten laivanrakentajien näkemys telakkateollisuuden kehittymisestä tulevien vuosien aikana. Kuinka pitkälle vanheneva kauppalaivasto, vihreä siirtymä ja geopoliittiset jännitteet ajavat uudisrakennustilauksia: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-anatomy-of-a-long-cycle/

Kiinalaistelakka on varmistanut 2,63 miljardin $:n ja 21 aluksen tilaukset. Se nostaa tämän vuoden uudisrakennustilaukset 119 alukseen arvoltaan 14,27 miljardia $:a: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/yangzijiang-shipbuilding-secures-shipbuilding-contracts-us2-63bn-worth/

MAN aloittaa täysimittaiset koekäytöt ammoniakkia polttoaineena käyttävällä kaksitahtikoneellaan Kööpenhaminan tutkimuskeskuksessaan: https://www.hellenicshippingnews.com/full-scale-ammonia-engine-opens-new-chapter/

Johtava pelastusteknologiayhtiö on vastaanottanut meriturvallisuuspalkinnon julkaisemallaan selvityksellä niistä kriittisitä puutteista paloturvallisuudessa. Selvitys nostaa esille järjestelmälliset vaarat, jotka uhkaavat merenkulkua: https://www.hellenicshippingnews.com/survitec-white-paper-wins-safety-in-maritime-award-urging-action-on-fire-safety-risks/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Riikan satamassa aloitetaan uusiutuvien polttoaineiden valmistus. Hankkeessa on mukana rahoittajia Ukrainasta. Suunniteltu raaka-ainetarve on n. 236´000 tonnia vuodessa, josta valmistetaan 93’000 tonnia on vetykäsiteltyä kasviöljyä (HVO) ja 87´000 lentopolttoainetta (SAF): https://shippingtelegraph.com/port-news/renewable-fuel-to-be-produced-at-the-port-of-riga/

Biopolttoaineiden todellisen ja kestävän kehityksen vaatimukset täyttävän alkuperän todistaminen: https://www.hellenicshippingnews.com/rapid-forensic-analysis-of-fame-based-biofuels-potential-use-of-its-fingerprint-as-a-fraud-detection-tool/

Miten laivanrakennus täyttää tulevaisuuden vaatimukset, kun polttoainevaihtoehtojen tehokkuusratkaisujen tulee täyttää IMO:n ja EU:n vaatimukset: https://gcaptain.com/future-proof-shipbuilding-fuel-agnostic-efficiency-solutions-for-imo-and-fueleu-compliance/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/xclusiv-2024_12_02-1.pdf

Irtolastialuksilla on kova kysyntä jälleenmyyntimarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-in-high-demand-3/

Maailmankauppa ja politiikka:

Laivaajat odottavat mitä tuleman pitää Trumpin lisätullipuheista. Trumpin arvaamattomuus saa laivaajat odottamaan eivätkä he tee valmistelevia toimia: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shippers-adopt-wait-and-see-approach-as-trump-tariff-threats-loom/

Merenkulun kustannusten odotetaan säilyvän korkeina ensi vuonnakin. Syynä ovat Trumpin lisätullien uhka ja geopoliittiset jännitteet lähinnä Punaisella merellä. Ne voivat ohjata tavaravirtoja uusille alueille. Myös vakuutusmaksut ovat häiriöiden vuoksi nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shipping-costs-to-remain-high-amid-tariff-threats-red-sea-challenges/

Maailman velkataakka väheni 1 % johtuen yksityisen lainanoton vähenemisestä. Bruttokansantuotteeseen verrattuna velan määrä on 237 % ja yksityisen velan määrä 143 % BKT:sta: https://www.hellenicshippingnews.com/persistent-fall-in-private-borrowing-brings-global-debt-down/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kansainvälistä merenkulkujärjestö IMO:a ja kansainvälistä työjärjestö ILO:a on keskusteluttanut merenkulkijoiden oikeudet heidän ollessaan tutkinnan kohteena tai pidätettynä. Yhteiskokouksessa hyväksyttiin ohjeet merenkulkijoiden, jotka ovat pidätettynä väitetyistä rikoksista, reilusta kohtelusta: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-guidelines-on-fair-treatment-of-seafarers-detained-in-connection-with-alleged-crimes-adopted/

Kiina avaa kansainvälisen alusrekisterin Hainaniin: https://www.hellenicshippingnews.com/china-sets-up-its-first-international-ship-registry-in-hainan/

Kiina kieltää eräiden avainmineraalien viennin USA:han kauppariidan laajentuessa. Periaatteessa galliumin, germaniumin, antimonin ja superkovien materiaalien vienti USA:han kielletään. Kiina on kyseisten mineraalien suurin tuottaja maailmassa:  https://gcaptain.com/china-bans-export-of-key-minerals-to-u-s-as-trade-frictions-escalate/  

USA:n pakotevirasto on asettanut 35 iranilaiselle organisaatiolle ja alukselle pakotteita. Sen mukaan Iranin taktiikkana on väärennetyt asiakirjat, aluksen AIS-järjestelmän manipulointi ja jatkuvat alusten nimien ja lippuvaltioiden vaihdot. Viimeisimmät pakotteet jäädyttävät organisaatioiden varat USA:ssa ja tekee usalaisille laittomaksi taloudellisen kanssakäyminen niiden kanssa: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/us-sanctions-35-entities-vessels-to-ratchet-up-pressure-on-irans-shadow-fleet/

USA:n määräämät pakotteet koskevat yhdeksää 300´000 tonnin säiliöalusta, viittä pienempää raakaöljysäiliöalusta ja kolmea tuotesäiliöalusta. Alukset on rekisteröity useiden eri lippujen alle. Pakotteiden kohteeksi joutuneet varustamot sijaitsevat niin ikään useissa eri maissa: https://maritime-executive.com/article/us-increases-sanctions-on-iran-s-oil-exports-listing-35-tankers-managers  

IMO on myöntänyt merikapteeni Ian Finleylle, joka on Cook Islads´n edustaja IMO:ssa, kansainvälisen merenkulun palkinnon vuodelle 2023: https://www.marineinsight.com/shipping-news/h-e-captain-ian-finley-receives-imo-international-maritime-prize/

IMO on myöntänyt kolmen aluksen miehistöille huomionosoitukset urheudesta merellä. Lisäksi IMO myönsi kymmeniä kiitollisuuden osoituksia toiminnasta merellä sattuneissa onnettomuuksissa: https://maritime-executive.com/article/imo-gives-bravery-at-sea-award-to-victims-of-houthi-attack  

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Kiinalaismies on pidätetty Kaliforniassa syytettynä aseiden salakuljetuksesta Pohjois-Koreaan: https://maritime-executive.com/article/us-makes-arrest-for-smuggling-weapons-via-port-of-long-beach-to-north-korea

Saksalainen teknologiayritys on saanut monen miljoonan $:n sakot Iranin pakotteiden törkeästä rikkomisesta: https://maritime-executive.com/article/u-s-treasury-reduces-fine-for-egregious-iran-sanctions-violator

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

DNV on julkaissut uudet ohjeet nostovakavuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/new-guidance-on-achieving-stable-lifting-operations/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Greenpeace-aktivistit Belgiasta, Saksasta ja Puolasta ovat estäneet usalaisen LNG-säiliöaluksen tulon Brunnsbüttelin satamaan protestina fossiilisten polttoaineiden käytölle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/greenpeace-activists-block-u-s-lng-tanker-in-germany-to-stop-fossil-fuel-imports/

Teollisuusjohtajat keskustelivat IMCA:n konferenssissa Hollannissa ongelmista, joita merituulivoiman ympärillä on, säädöksistä ja tulevaisuuden polttoaineiden epävarmuustekijöistä: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/industry-leaders-gather-at-imca-global-summit/1498442.article

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Kymmenen asiaa, jotka on hyvä tietää Labradorin merestä: https://www.marineinsight.com/know-more/labrador-sea-facts/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: Gibraltarin salmessa kolaroivat konttialus ja säiliöalus, jotka kärsivät rakenteellisia vaurioita mutta säilyivät merikelpoisessa kunnossa. Kummassakaan aluksessa ei tullut henkilö- tai ympäristövahinkoja. Onnettomuus sattui 8,9 mailia etelään Algeciras´n satamakaupungista. Liberian lipun alla purjehtiva säiliöalus oli painolastissa purettuaan lähes 150´000 tonnia raakaöljyä Espanjan Cartagenaan. Etelä-Korean lipun alla purjehtiva lähes 24´000 TEU:n konttialus oli matkalla Kiinasta Eurooppaan Algeciras’iin: https://www.worldcargonews.com/news/2024/12/container-ship-and-oil-tanker-collide-in-strait-of-gibraltar/

Egyptin Punaisen meren rannikolla karille ajanut rahtialus on uponnut: https://www.maritime-executive.com/article/photos-grounded-freighter-sinks-off-egypt-s-red-sea-coast

St. Lawrence -joella karille ajanutta irtolastialusta suunnitellaan kevennettäväksi, koska alusta ei muuten ole saatu hievahtamaankaan: https://www.maritime-executive.com/article/lightering-planned-after-bulker-stuck-in-st-lawrence-fails-to-budge

Malesian rannikkovartiosto on evakuoinut 19 miehistön jäsentä palavalta autojenkuljetusalukselta. Miehistö ankkuroi aluksen Malakan salmeen. Kesäkuussa Bangladeshin satamavaltiotarkastuksessa havaittiin vikoja sekä palonilmoitin- että palonsammutusjärjestelmissä. Alus oli kotimaanliikenteessä: https://maritime-executive.com/article/malaysia-evacuates-crew-from-burning-car-carrier

Kriisit ja merirosvous:

Venäläisalus ampui hätäraketeilla saksalaista sotilashelikopteria sen ollessa tiedustelulennolla: https://www.euronews.com/my-europe/2024/12/04/baltic-sea-russian-ship-fires-signalling-ammunition-at-german-army-helicopter

Ranskalainen lentotukialus ja sen kolmen aluksen saattue ovat matkalla Intiaan laivastosotaharjoituksiin. Se on samalla Ranskan voimanosoitus Kiinalle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/europes-most-powerful-warship-heads-to-india-amid-rising-tensions-in-indo-pacific/

Historian havinaa:

Video: maailman kauneimmaksikin tituleerattu Italian laivaston omistama 93-vuotias purjealus Amerigo Vespucci on saapunut Mumbaihin Intiaan. Purjealus on yli vuoden kestäneellä matkallaan kiertänyt mm. Los Angelesissa, Tokiossa ja Singaporessa ja Mumbai on sen 28. vierailusatama. Aluksella on 250 hengen miehistö: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-in-a-first-worlds-most-beautiful-ship-amerigo-vespucci-docks-in-mumbai/

Pietari Suuren lippulaivan Shtandartin replika on joutunut vaikeuksiin EU:n pakotteiden vuoksi Euroopassa:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/european-court-rejects-appeal-to-lift-port-ban-on-historic-russian-ship/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/