Merenkulun uutisia 4.11.2024: kvanttinavigaattori, Kalmar, digitalisaatio, raportteja, Candela, FuelEU ja aluskauppa, Suezin kanavalle mittavat tappiot, Kiinan Jäämeri- ja Antarktis-hankkeet huolestuttavat, EU määräsi sakkotullit, laitonta kalastusta, laiva karkasi Raumalla, stow-away?

Mitä tarkoittaa termi:

Carrack: https://fi.wikipedia.org/wiki/Karakki  

Clean Industrial Deal: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/green-deal-industrial-plan_en

Mikä yritys tai yhdistys:

Kalmar Oyj: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalmar_(yhti%C3%B6)

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:

Royal Navy ottaa testikäyttöön uuden paikannusjärjestelmän, joka on täysin omavarainen. Mikäli järjestelmä osoittaa toimivuutensa ja luotettavuutensa, se voi korvata satelliittinavigoinnin häirintäalueilla. Perinteisestä inertianavigoinnista poiketen järjestelmä käyttää kvanttiteknologiaa. Kvanttijärjestelmässä atomit jäähdytetään lähes absoluuttiseen nollapisteeseen laserin avulla eikä vaadita energiaa syöviä sähkömagneetteja: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-tests-out-quantum-positioning-system-for-gps-denied-navigation

Sitä mukaa, kun merenkulku omaksuu pilvi- ja tekoälypalvelut, alkavat odotetut merenkulun sovellusten hyödyt toteutumaan: https://maritime-executive.com/magazine/delivering-on-the-promises-of-maritime-software

Kiinalaissatamaan on asennettu Ericssonin ja China Mobilen 5G-yhteydet: https://www.hellenicshippingnews.com/ericsson-china-mobile-and-zhangjiagang-port-5g-powered-smart-port-success/

Genovan yliopiston startup-yhtiö Optimeasy valmistaa räätälöityjä sovelluksia operoinnin optimointiin, tehokkuuden parantamiseen ja kustannusten minimoimiseen käyttäen tekoälyä: https://www.cruiseandferry.net/articles/how-optimeasy-is-helping-cruise-lines-optimise-operations-maximise-efficiency-and-minimise-costs

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulun markkinaraportti (Advanced): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-44.pdf

Mikä on FuelEU:n vaikutus alusten myynti- ja hankintasopimuksiin? Tarkistettavia asioita ovat mm. onko kaikki rikemaksut maksettu, milloin alus on käynyt EU-alueella viimeksi, vaatimuksenmukaisuuden täyttäminen kaupan jälkeen tai onko aluksella saatavaa FuelEU-päästökaupasta: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-the-impact-on-vessel-sale-and-purchase-contracts/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kontti-indeksi (Drewry) nousi keskimäärin 4 % viime viikolla. Shanghaista Genovaan se nousi 11 % ja Rotterdamiin 8 %, kun paluurahdit Rotterdamista laskivat 1 %. Atlantin rahdit säilyivät vakaina. Kaikkiaan spot-rahdit ovat 126 % yli vuoden 2019 rahtien mutta 69 % alle korkeimman huippurahdin vuonna 2021: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-4-last-week-2/

Konttirahti-indeksi (Xeneta): https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-shipping-index-xsi-october-2024-long-term-market-turns-a-corner-as-rates-fall/

Konttirahtiennuste (Xeneta) vuodelle 2025: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shipping-in-2025-the-postponed-apocalypse-

Neste- ja kaasukuljetukset:

Raakaöljyn kuljetetut tonnipäivät: https://www.hellenicshippingnews.com/dirty-tonne-days-vlcc/

Säiliöaluskuljetuksissa on menossa rakenteellinen muutos. Kansainvälisen energiaviraston mukaan öljykuljetukset muuttuvat seuraavien kahden vuosikymmenen aikana, joka ei poista sitä tosiasiaa, että öljykuljetukset näyttelevät vielä pitkään keskeistä roolia energiakuljetuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-a-structural-shift-is-underway/

Säiliöalusraportti (Gibson), raportti arvioi kansainvälisen energiajärjestön IEA:n pitkän aikavälin ennusteskenaarioita markkinoiden kehityksestä: https://www.gibsons.co.uk/report/long-view/

Säiliöalusraportti (Affinity), raportti arvioi viime viikon öljykuljetuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Affinity-Tanker-Weekly-01.11.2024-HSN.pdf

Venäjän alkuvuoden LNG-merikuljetukset lisääntyivät 6 % 26,4 miljoonaan tonniin, josta puolet tuli Eurooppaan eli 13,4 miljoonaa tonnia. Pakotteiden alaisesta Arctic LNG 2 -hankkeesta lastattiin 6 aluslastillista mutta Venäjä sulki terminaalin aikomatta avata sitä ensi talven aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-jan-oct-lng-exports-up-6-data-shows/

Venäjän alkuvuoden putkikaasun tuonti Eurooppaan kasvoi 2,5 %. Päivittäinen putkikaasun tuonti oli 90,6 miljoonaa m³. Gazpromin tämän vuoden maakaasun tuonti Eurooppaan oli n. 26,6 miljardia m³, jossa on kasvua 15 % viime vuodesta. Vuonna 2022 tuonti oli 63,8 miljardia m³, viime vuonna määrä putosi 55,6 % 28,3 miljardiin m³:in: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oct-pipeline-gas-exports-to-europe-up-2-5-y-y-calculations-show/

Venäjän raakaöljyn Urals-viitelaadun hinta ja rahti Itämereltä Intiaan pysyvät alhaalla. Uralsin hinta on pysynyt alle 60 $ ja rahti Primorskista Intian länsirannikolle on n. 5,1 – 5,2 miljoonaa $. Alimmillaan rahti oli 4,3 miljoonaa $ ja ylimmillään 7,7 miljoonaa $: https://www.hellenicshippingnews.com/freight-rates-stall-for-asia-bound-russian-urals-oil/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastiraportti (Baltic Exchange): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-on-correction-mode-2/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Ruotsalaisen startupyrityksen Candelan täyssähköinen kantosiipialus on aloittanut toimintasa Tukholman saaristossa. Alus kykenee ottamaan 30 matkustajaa. Tämä 12-metrinen alus suoritti 15 km matkan 30 minuutissa, joka on puolet normaalista matka-ajasta. Alus kykenee lataamaan akkunsa alle tunnissa: https://www.maritime-executive.com/article/hydrofoiling-electric-ferry-enters-service-in-stockholm

Meyerin telakka on luovuttanut toisen Disney Cruise Linen uusista aluksista tilaajalleen etuajassa. Aluksen rakentaminen alkoi 2023 ja sen vesillelasku oli tämän vuoden elokuussa. Aluksen suunniteltu neitsytmatka, seitsemän päivän Karibian risteily, alkaa joulukuun 21. päivä Floridasta: https://www.cruiseandferry.net/articles/disney-cruise-line-takes-delivery-of-disney-treasure

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Suezin kanavaviranomainen arvioi Punaisen meren kriisin takia Suezin kanavan tuloihin aiheutuvan 6 miljardin $ menetykset tänä vuonna. Normaalisti kanavan läpi kulkee 1 biljoonan $ edestä tavaraa vuodessa: https://www.hellenicshippingnews.com/egypt-reports-6b-loss-from-houthi-attacks-on-commercial-shipping/

Paikalliset vastustavat Indio-joen patoamista Panaman kanavan vesien hallinta -hankkeessa. Syynä on, että n. 2´000 asukasta ja useita kyliä jäisi padon nostaman veden alle: https://www.hellenicshippingnews.com/no-to-the-reservoirs-why-are-locals-against-this-plan-to-save-the-drought-hit-panama-canal/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

USA on huolestunut Venäjän ja Kiinan yhteistyöstä Jäämerellä. Kiina pitää itseään lähes arktisena valtiona, ja sillä on kiinnostusta Jäämeren käytettävyyteen: https://gcaptain.com/arctic-alliance-u-s-raises-alarms-as-russia-and-china-flex-military-muscle-along-natos-western-flank/

Kaksi kiinalaista raskaskuljetusalusta saapuyivat jäänmurtajasaatossa Arctic LNG 2 -hankkeelle mukanaan tuotantolaitoksen voimalaitosyksikkö. Alukset olivat matkalla viisi viikkoa, josta yli 1´500 mailia kuljettiin osittain jäätyneissä vesissä jäänmurtajien avustamana. Ajoittain matka edistyi vain 1 – 2 solmun nopeudella yksivuotisessa jääkentässä. Kolmas alus tulee viikko näiden kahden jälkeen: https://gcaptain.com/chinese-power-plant-arrives-at-sanctioned-russian-arctic-lng-project-after-push-through-dangerous-sea-ice/

Kiina aloitti 41. antarktis-tutkimusmatkansa. Matkalle lähti kolme alusta: kaksi tutkimusjäänmurtajaa ja yksi huoltoalus. Samalla, kun Kiina lisää läsnäoloaan antarktiksella, se estää yhdessä Venäjän kanssa vetollaan uusien luonnonsuojelualueiden muodostamisen. Alueita yritettiin saada aikaiseksi CCAMLR:n kokouksessa neljä kappaletta mutta turhaan: https://www.maritime-executive.com/article/china-launches-antarctic-expedition-blocks-key-conservation-proposals

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Suomalaisen Kalmar Corporationin osavuosikatsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmars-interim-report-january-september-2024-record-high-profitability-in-the-third-quarter/

Suomalainen Kalmar on asettanut lyhyen- ja pitkän tähtäinen päästöjen vähennystavoitteensa: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-has-set-co2-emission-reduction-targets/

Weifangin satama Kiinassa on saavuttanut maan ensimmäisenä satamana virallisesti hiilineutraaliuden. Statuksen myönsi Kiinan luokituslaitoksen laatuluokittaja: https://www.maritime-executive.com/editorials/port-of-weifang-becomes-china-s-first-carbon-neutral-seaport

Brittiläisen Kolumbian satamat pysähtyivät lakon takia tänä aamuna kello 8 paikallista aikaa, koska kiistakysymyksistä ei päästy yksimielisyyteen. Työehtosopimus raukesi maaliskuussa vuonna 2023: https://splash247.com/ports-set-to-shut-down-across-british-columbia/

Brittiläisen Kolmbian satamat ovat julistaneet työsulun lakkojen takia: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/canada-west-coast-ports-respond-to-dockworker-strike-with-lockout

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot: Italialainen Fincantierin telakka rakentaa kaksi uutta risteilyalusta Vikingille, joiden kummankin toimitus tapahtuu vuonna 2030. Tilauksen optiona on neljä alusta lisää. Tähän mennessä telakka on rakentanut Vikingille 22 alusta vuoden 2012 jälkeen: https://www.cruiseandferry.net/articles/fincantieri-to-build-two-new-cruise-ships-for-viking

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Oletko epävarma CII vaatimuksenmukaisuudestasi? Wärtsilä kertoo, miten energiatehokkuus voi auttaa: https://www.hellenicshippingnews.com/unsure-about-cii-compliance-heres-how-energy-saving-technologies-can-help/

Maailmankauppa ja politiikka:

Globalisaation sietokyky on yllättävä. Huhut sen heikentymisestä olivat ilmeisesti ennenaikaisia: https://www.hellenicshippingnews.com/the-surprising-resilience-of-globalization-an-examination-of-claims-of-economic-fragmentation/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Keskisen Euroopan maat kuten Itävalta, Unkari ja Slovakia saavat 80 % kaasustaan Venäjältä eivätkä ne ole yrittäneetkään päästä siitä eroon. Syinä ovat korkeat kustannukset muualta hankitulle kaasulle, poliittiset strategiat. Paine kuitenkin kasvaa ja tahtotila muuttuu: https://www.hellenicshippingnews.com/central-europe-struggling-to-kick-its-russian-energy-habit/

EU määrää Kiinasta tuotaville sähköajoneuvoille viideksi vuodeksi sakkotullin vastatoimena Kiinan autoteollisuuden tukipolitiikalle. Sakkotullin määrä vaihtelee valmistajan mukaan 17 – 35,3 % välillä. Syyskuussa Kiinasta tuotiin yli 60´000 sähköajoneuvoa EU:hun, joka on 61 % enemmän kuin viime vuonna: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/eu-imposes-duties-on-ev-imports-from-china

YK:n alainen kauppa- ja kehitysjärjestö UNCTAD ennustaa tälle vuodelle kohtuullista 2 % kasvua merenkulussa ja 3,5 % kasvua vuosille 2025 – 29. Ennuste on optimistinen ja edellyttää, etteivät uhkana olevat huomattavat riskit toteudu. Merenkulun keskeisten reittien avoimuuden, turvallisuuden ja tehokkuuden turvaaminen vaatii kansainvälistä yhteistyötä, strategista näkemystä ja sietokykyä parantavaa suunnittelua:  https://www.hellenicshippingnews.com/unctad-predicts-modest-trade-growth/

Iranin ja Venezuelan öljyä kuljettavan harmaan laivaston uusin STS-operaatiopaikka on Guinean lahti. Alusten paikkatietoja väärennetään jatkuvasti alueella toiminnan hämäämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/gulf-of-guinea-emerges-as-latest-shadow-tanker-fleet-hotspot-for-iranian-venezuelan-activity/

USA on asettanut pakotteet neljälle singaporelaisvarustamolle yhteyksistä venäläiseen Novatek kaasuntuottajaan: https://splash247.com/us-sanctions-four-singaporean-lng-shipping-firms/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Paris MoU tarkastuskampanja, joka kohdistui alusten palo-oviin, osoitti huolestuttavan suuren määrän olevan sellaisia, jotka eivät täytä vaatimuksia. Kahden kuukauden aikana 13,9 % tarkastetuista kohteista ei täyttänyt vaatimuksia: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/paris-mou-raises-fire-door-concerns-as-13-9-non-compliance/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

DNV käsittely potkurin jälkiasennuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/efficient-handling-of-propeller-retrofits/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Norjalaiskonsulttiyhtiö on sitä mieltä, että 1,5 ᵒC raja maapallon lämpiämisessä on vieläkin mahdollista saavuttaa. Tehtävä on valtava mutta siirtymä uusiutuviin polttoaineisiin on nopeaa ja niiden kustannukset laskevat odottamattoman nopeaa tahtia. Näkymä on säiliöalusvarustamojen näkökulmasta huolestuttava, koska uudet tilatut alukset ovat vuonna 2040 vasta elinkaarensa puolessa välissä: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/rystad-report-a-worrying-read-for-energy-carriers

Euroopan varustamoyhdistys ECSA ja Euroopan vihreiden kuljetusten ryhmä Kuljetus ja Ympäristö T&E vaativat EU:n päättäjiä priorisoimaan puhtaiden polttoaineiden tuotantoa osana tulevaa puhtaan teollisuuden sopimussuunnitelmaa Clean Industrial Deal Plan’a. https://www.hellenicshippingnews.com/make-clean-fuels-available-european-shipowners-and-transport-environment-call-to-prioritise-energy-transition-of-shipping-under-clean-industrial-deal/

NGO Shipbreaking Platform liittyy CirclesOfLife jäseneksi: https://www.hellenicshippingnews.com/charting-a-new-course-with-circlesoflife-circular-and-zero-emission-shipbuilding/

Video: NATO pohjoisilla latitudeilla mukana meidän poikamme maalla ja merellä eli merijalkaväki: https://www.youtube.com/watch?v=PN5Plj-BSuA

Yleiseurooppalainen NATO-harjoitus lokakuun viimeisellä viikolla: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_230101.htm

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

USA ja Kanada ovat panneet pakettiin pohjoisen Tyynen meren laittoman kalastuksen valvontaoperaation tältä vuodelta. Laiton kalastus on maailmanlaajuinen ongelma ja arvioidaan, että 27 miljoonaa tonnia kalaa pyydetään laittomasti joka vuosi: https://gcaptain.com/operation-north-pacific-guard-multi-nation-coalition-battles-iuu-fishing-in-global-hotspot/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Juuri vesillelaskettu ropax-uudisrakennus irtosi kiinnityksistään ja ajautui vasten rantapengertä Raumalla. Alueella vallitsi yli 33 m/s tuuli. Alus on vielä telakan vastuulla: https://www.maritime-executive.com/article/more-woes-for-tasmania-s-ferries-newbuild-goes-adrift-in-a-storm

Mereen pääsi valkoisia parafiinipalloja irtolastialuksen ja kemikaalisäiliöaluksen törmättyä toisiinsa lähellä Gibraltarin salmea. Mereen pääsi kemikaalisäiliöaluksesta n. 500 m³ parafiinia. Aluksen AIS oli pois päältä kytkettynä jo Englannin kanaalista saakka. Oneettomuudessa ei sattunut henkilövahinkoja eikä mereen ilmeisesti päässyt polttoainetta. Irtolastialus jatkoi matkaansa Turkkiin: https://www.maritime-executive.com/article/paraffin-washes-up-in-algeciras-after-tanker-collision

Näitä ”uskomattomia” selviytymistarinoita leviää sekä sosiaalisessa mediassa että yleismediassa. Taustalla on aina jotakin muuta kuin ”uskomaton” selviäminen. Motiiveja ja selviämistä voi kukin itse miettiä vietettyään rannalla laiturilla ilman muonitusta ja suojaa kaksi viikkoa: https://maritime-executive.com/article/four-african-stowaways-survive-2-000-nm-trip-on-rudder-of-msc-boxship

Espanjan tulva-alueen satamat pyrkivät avaamaan liikenteen pitääkseen toimitusketjut toiminnassa: https://shippingtelegraph.com/port-news/valenciaport-resumes-operations-in-aftermath-of-heavy-rainfall-in-eastern-spain/

Kriisit ja merirosvous:

Maersk arvioi Punaisen meren kriisin jatkavan vallitsevaa tilannetta pitkälle ensi vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-sees-no-suez-canal-return-until-well-into-2025-due-to-red-sea-threat/

Saksalaisalus, jossa väitetään olevan 150 tonnia räjähdysainetta 8 kontissa Israeliin, on purkanut ne Aleksandrian satamassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/israel-bound-ship-unloads-8-containers-with-150000-kg-rdx-explosives-at-alexandria-port/

Huthit lupaavat jatkaa Punaisen meren hyökkäyksiään, kunnes hyökkäys Gazaan ja sen piiritys sekä hyökkäys Libanoniin päättyvät: https://gcaptain.com/houthis-say-they-will-not-end-red-sea-blockade/

Huthit lupaavat iskeä myös myytyihin entisiin israelilaisiin aluksiin: https://www.maritime-executive.com/article/houthi-forces-threaten-to-target-ex-israeli-ships-after-resale

Kiina tönii nyt vuorostaan Indonesiaa sen talousvyöhykkeellä: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-china-comes-knocking-at-indonesia-s-front-door

Historian havinaa:

Magalhaesin maailman ensimmäisenä kiertäneen laivasto-osaston lippulaivan kopio karakki Trinidad törmäsi Floridassa siltaan St. Augustinen sataman suulla. Alus odotti laskusillan avautumista mutta menetti propulsionsa ja ajautui siltaa päin. Törmäyksestä ei aiheutunut henkilö- tai aineellista vahinkoja. Alkuperäisestä laivasto-osastosta vain yksi alus – Victoria – selvisi takaisin Portugaliin mukanaan 40 alkuperäisestä 270 merenkulkijasta: https://maritime-executive.com/article/replica-of-magellan-s-flagship-hits-bridge-in-st-augustine

USA:n meripelastuksen historiaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-evolution-of-modern-search-and-rescue

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/