Mitä tarkoittaa termi:
European Innovation Fund: https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/innovation-fund_en
Mikä yritys tai yhdistys:
Baltic Rim Economies (BRE): https://sites.utu.fi/bre/
European Legal Support Center (ELSC): https://elsc.support/
SEA Europe: https://www.seaeurope.eu/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
Suomen viranomaiset varoittavat satelliittinavigoinnin häirinnästä ja säiliöalusten AIS-tietojen vääräntämisestä Itämerellä: https://gcaptain.com/finland-warns-of-russias-satellite-jamming-and-tanker-spoofing-in-baltic-sea/
Baltic Exchange aloittaa kumppanuusyhteistyön Moody´n kanssa perustamalla merenkulun tietoalustan hallitakseen petosriskejä ja noudattaakseen pakotemääräyksiä erityisesti maineenhallinnan ja vastuukysymysten osalta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/baltic-exchanges-data-platform-to-prevent-fraud-with-moodys-support/
Euroopan avaruusvirasto (ESA) on pannut alulle hankkeen yhdessä tekoäly-yhtiön (Awake.AI), teknologiayhtiön (ABB) ja varustamon Wallenius Marine) kanssa optimoidakseen satamaantuloaikoja, jotta vältetään kiirehtiminen ja odottaminen satamaan tullessa. Huolimatta nopeasti lisääntyneestä älykkäästä alusteknologiasta ja satamien automaation korkeasta tasosta yhteydenpito sataman ja aluksen välillä ei ole läpinäkyvää, koska kumankin tiedot ovat yleensä suljetuissa järjestelmissä: https://www.hellenicshippingnews.com/european-space-agency-launches-the-decardis-project-with-awake-ai-abb-and-wallenius-marine-to-optimize-ship-port-operations/
Ranskalaisen konttivarustamon asiakkaisiin on kohdistunut hakkereiden huijausyrityksiä. Hakkerit varastavat varustamon identiteetin keskusteluissaan asiakkaiden kanssa pyrkien maksattamaan laskuja omille tileilleen: https://shippingtelegraph.com/container-news/cma-cgm-customers-targeted-by-hackers-in-new-fraud-attempt/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkujärjestöjen kunniakäynti merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pidetään Eiranrannassa Ursinin kalliolla 2.11. kello 12.00 alkaen ja se on kaikille avoin ja ilmainen. Kunniakäynnin aikana vapaaehtoiset meripelastajat kunnioittavat merellä menehtyneiden merenkulkijoiden muistoa alusparaatilla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulkujarjestot-kunnioittavat-mereen-menehtyneiden-muistoa/
Merenkulkijoiden työtyytyväisyysindeksin kohoaminen alusten kulkiessa pidemmän merimatkan on yllättänyt kyselyn järjestäjän: https://splash247.com/just-culture-just-needs-time-and-people/
Podcast: lokakuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-in-minutes-october-2024-in-review
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Eurooppalaisten maahantuojien ei pitäisi kauhistua valtamerilinjojen konttivarustamoiden epätoivoisista yrityksistä nostaa rahteja. Meneillään on pitkäaikaisten rahtaussopimusten neuvotteluja, jotka pohjautuvat spot-rahtitilanteeseen. Rahtineuvottelut ovat kovia, koska markkinoiden ailahtelevuus houkuttelee pitkiin sopimuksiin ja rahdit pitäisi kyetä sopimaan kohtuullisiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/european-importers-should-not-be-spooked-by-ocean-container-carriers-desperate-efforts-to-drive-up-freight-rates/
Japanilaisomisteinen konttivarustamo on viimeisin, joka on antanut positiivisen tulosvaroituksen. Aiemmin näin ovat tehneet Maersk ja Hapag-Lloyd: https://www.seatrade-maritime.com/containers/one-ups-profit-forecast-says-outlook-uncertain
Konttialusraportti (VHBS): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/New-Contex-Commentary-2024-week-44.pdf
Neste- ja kaasukuljetukset:
LNG-säiliöalusten spot-rahdit sukeltavat, jopa alle nollatuloksen: https://splash247.com/lng-spot-rates-nosedive-below-breakeven/
Japanilaisvarustamo voi joutua vetäytymään rahtaussopimuksestaan venäläisen pakotteiden alaisen Arctic LNG 2 -hankkeen kaasunkuljetuksista. Kyse on kolmesta LNG-säiliöaluksesta ja yhdestä kondensaatteja kuljettavasta säiliöaluksesta, jotka kaikki ovat jäävahvistettuja. Se on aloittanut neuvottelut sopimuksen muutoksista johtuen jäävahvistettujen kaasusäiliöalusten vähäisestä kysynnästä: https://www.hellenicshippingnews.com/japans-mol-may-be-unable-to-deliver-ice-breakers-for-russias-arctic-lng-2/
Turkki lisää venäläisen viitelaatu Uralsin tuontiaan lokakuussa 7,41 miljoonaan barreliin, kun se oli syyskuussa 5,15 miljoonaa barrelia. Venäjän öljynvienti läntisistä terminaaleista Primorskissa, Ust-Lugassa ja Novorossiiskissa putoaa 1,95 miljoonaan barreliin päivässä lokakuussa, kun se syyskuussa oli 2,25 miljoonaa barrelia päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/turkey-increases-russian-urals-oil-imports-by-40-in-oct-lseg-data-shows/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Ruotsalainen Stena Line on ryhtynyt laajentamaan toimintaansa välittäjä-investoriksi, jossa Stena tilaa toiselle eurooppalaiselle varustamolle kehittämiään E-Flexer -tyypin ropax-aluksia. Alkunsa se sai, kun varustamo vuonna 2016 tilasi turkulaisen mutta kiinalaisen telakan omistaman Deltamarinin suunnittelemat neljä ropax-alusta. Tilauksessa olleen option se hyödynsi, kun brittivarustamo joutui vaikeuksiin oman uudisrakennustilauksensa kanssa ja vuokrasi aluksen Stenalta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/stena-rakennuttaa-kiinassa-myos-muille-varustamoille-jo-yli-kymmenen-ropaxia/
Merenkulkujohtajien paneeli: miten maailman irtolastirahtien reitit ja kaupan mallit kehittyvät: https://splash247.com/maritime-ceo-forum-monaco-how-global-dry-bulk-trading-patterns-are-evolving/
USA ja Brasilia käyvät kovaa vääntöä viljakuljetuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-grain-flows-u-s-vs-brazilian/
Irtolastimarkkinaraportti (BIMCO): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-market-slower-demand-growth-pressures-freight-rates/
Irtolastimarkkinaraportti (Drewry): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-freight-market-poised-for-fragmentation-as-environmental-regulations-reshape-trends-in-supply/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kestävän kehityksen risteilyturismi, näin toimii Hampurin satama: https://www.centrumbalticum.org/en/publications/baltic_rim_economies/baltic_rim_economies_3_2024/simone_maraschi_sustainable_development_of_cruise_tourism_pioneering_progress_at_the_port_of_hamburg
Gotlandsbolaget aloittaa DFDS:n reitillä Oslon ja Kööpenhaminan välillä kahdella risteilyaluksella. DFDS myi linjan 54 miljoonalla eurolla: https://www.sjofartstidningen.se/idag-genomfors-gotlandsbolagets-jatteaffar/
Offshore ja merituulivoima:
Kauppoja Pohjanmeren merituulivoimahankkeissa: https://www.maritime-executive.com/article/oersted-sells-minority-interest-in-uk-offshore-wind-farms-to-brookfield
Tanskan suurin merituulivoimapuisto on saanut rakennusluvan ja rakentaminen alkaa keväällä 2025 ja puisto on valmis 2027. Alue sijaitsee n. 14 mailia länteen Jyllannin rannikosta. Alueelle tulee 72 turbiinia, joista 36 rakenteissa on käytetty vähäpäästöisesti tuotettua terästä ja 40 turbiinissa käytetään kierrätettäviä roottorin siipiä: https://www.maritime-executive.com/article/rwe-gets-permits-to-build-denmark-s-largest-offshore-wind-farm
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäjä viivyttää Arc7-jääluokan LNG-säiliöalusten luovutusta telakalta vuoden 2025 alkuun. Pakotteiden alainen Arctic LNG 2 -hankkeen tuotanto on suljettu täksi talveksi: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-shipyard-delays-ice-class-tankers-for-arctic-lng-2-kommersant-says/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Lämpösäädellyt kontit ovat nousseet usean USA:n sataman tähtiartikkeliksi: https://gcaptain.com/cold-storage-boom-north-american-ports-embrace-reefer-revolution/
Kanadan länsirannikon satamatyöntekijät ovat antaneet 72 tunnin kirjallisen ennakkovaroituksen satamia koskevasta lakosta. Osapuolet ovat neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta kaksi vuotta ja edellinen sopimus umpeutui 1,5 vuotta sitten: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/dockworker-strike-to-hit-canada-west-coast-ports-from-monday
Satamien tehokkuus mutta kenen näkökulmasta ja ovatko ne yhteneväisiä? Näkökulmia on sataman omistajan, käyttäjän ja yhteiskunnan. Miten sitä tulisi kehittää niin, että siitä hyötyisivät kaikki osapuolet: https://navigatormagazine.fi/blogit/satamien-tehokkuus/
Askelia ja harha-askelia automatisoitaessa konttisatamia. Aikojen kuluessa satamien toimintatavat ovat muuttuneet ja digitalisointi muuttaa sitä voimakkaasti. Automatisoitaessa terminaalia tulee muistaa muutama keskeinen asia, kuten päätös automatisoitavasta alueesta, määrittää tarvittavat tunnusluvut, hallita automatisointiprosessia ammattimaisesti, sopeuttaa toimittajat sataman automaatio-ohjelmaan, valmistella työntekijät uusiin tehtäviin, muokata tekniset huoltopalvelut ja osaamistarpeet ennen kuin automaatio otetaan käyttöön: https://splash247.com/steps-and-missteps-in-automating-container-terminals/
IMO:n toteuttamat ja EU:n rahoittamat neljä kärkihanketta Afrikan ja Karibian satamissa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi ovat valmiin otettavaksi käyttöön: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-technology-global-challenge-decarbonization-solutions-ready/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Kewatec on toimittanut Kielin pelastuslaitokselle hybridikäyttöisen palonsammutus- ja pelastusaluksen: https://www.maritimejournal.com/vessels/hybrid-rescue-boat-delivered-to-city-of-kiel/1497623.article
Suomalaisen Wärtsilän valikoima laajenee metaanipäästöjä vähentävässä teknologiassa: https://www.motorship.com/lng/w%C3%A4rtsil%C3%A4-broadens-methane-slip-reduction-technology-to-its-25df-engine/1497725.article
Norjalainen Kongsberg Maritime on toimittanut 1´000. alussuunnitelmansa, uusinta tekniikka edustavan merituulivoiman huoltoaluksen (CSOV): https://seawork.com/newfront/news/the-company-that-launched-a-thousand-ships
Eurooppalaiset varustamot omistavat 40 % maailman kauppalaivastosta mutta tilaavat 90 %:sesti aluksensa Aasiasta. Mikäli laivanrakennuksen kehykset muodostuvat EU:ssa suotuisiksi, voi ala tuottaa vuoteen 2035 mennessä 10´000 kestävän kehityksen digitaalista alusta, investoida yli 10 miljardia € erittäin tehokkaisiin, automatisoituihin ja kestävästi tuotettuihin tiloihin ja työllistää 500´000 pätevää työntekijää: https://www.centrumbalticum.org/en/publications/baltic_rim_economies/baltic_rim_economies_3_2024/christophe_tytgat_interesting_times_for_european_shipbuilding
Neljä suurta japanilaisyritystä on julkaissut suunnitelman metanolikäyttöisestä roottoripurjeilla varustetusta VLCC-luokan säiliöaluksesta. Alus olisi 340 metriä pitkä, 309´400 DWT vetoisuudeltaan ja se voisi saavuttaa 40 %:n päästövähennyksen: https://splash247.com/japanese-present-green-vlcc-ship-design/
Hollantilaistelakka on laskenut vesille ensimmäisen uusista erityishuoltoaluksistaan (CSOV) vietnamilaisella tytäryhtiötelakallaan: https://shippingtelegraph.com/videos/windcats-first-groundbreaking-csov-launched-by-damen-video/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalainen Norsepower on esitellyt roottoripurjeen kierrätettävän jälkiasennuksen, jossa alukselta, jossa roottoripurjetta ei enää tarvita, se siirretään toiseen alukseen jälkiasennuksena. Uudelleen käyttö on kannattavaa tällaisissa tapauksissa, jossa mukana on vaikeasti kierrätettävää materiaalia kuten komposiitteja. Norsepower on laskenut, että roottoripurjeilla on pidempi elinkaari kuin alukselle tyypillinen 25 vuotta: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/wind-power-demonstrates-its-sustainability-party-trick
Suomalaiset tutkimuslaitokset ja yritykset kehittävät yhteishankkeessa uusia polttoaineratkaisuja merenkulkuun. Tavoitteena on vähentää riippuvuutta yksittäisistä polttoaineista ja kehittää hybridijärjestelmien hallintaa käyttämällä palamis- ja jälkikäsittelytekniikkaa, joka on polttoaineesta riippumatonta. Projektia koordinoi Vaasan yliopisto: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-ja-koulutus/suomalaiset-tutkimuslaitokset-ja-yritykset-kehittavat-yhteishankkeessaan-uusia-polttoaineratkaisuja-merenkulkuun/ Täyssähköinen alus voi liikennöidä Helsinki – Tallinna -reitillä jo ennen vuotta 2030. Siihen pääseminen edellyttää monen tahon yhteistyötä sekä tavoitteiden ja aikataulujen synkronointia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tayssahkoinen-laiva-voi-liikennoida-helsinki-tallinna-reitilla-jo-2020-luvun-lopulla/
Polttoaineraportti (MABUX): https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-reverse-downward-trend-next-week-and-head-higher/
Kestävän kehityksen todistus meripolttoaineille tarkoittaa koko polttoaineen elinkaaren huomioimista: https://www.marineinsight.com/green-shipping/sustainability-certification-for-marine-fuels/
Itämeri toimii esimerkkinä, miten kohdennetut hallinnon politiikkatoimet voivat lisätä vihreän teollisuuden kehittymistä ja edesauttaa vihreää siirtymää: https://www.centrumbalticum.org/en/publications/baltic_rim_economies/baltic_rim_economies_3_2024/joe_bettles_eu_policies_drive_green_shipping_in_the_baltics
Maersk on sopinut pitkäaikaisen sopimuksen biometanolin toimituksista käytössään oleville kaksipolttoainealuksille. Yhtiön metanolisopimukset ovat nyt yli 50 % sen metanolia polttoaineenaan käyttävien alusten tarpeesta vuonna 2027: https://shippingtelegraph.com/container-news/maersk-secures-enough-bio-methanol-for-its-fleet-after-major-deal/
Ensimmäiset ammoniakkikäyttöiset alukset tulevat käyttöön vuonna 2026 mutta vaikeuttavatko ammoniakin kustannustaso ja turvallisuusesteet sen pääsyä LNG:n, metanolin ja biopolttoaineiden seuraan? Ammoniakki olisi hiilivapaa ja se olisi päästövapaa uusiutuvalla energialla vedystä tuotettuna. Tällä hetkellä puuttuvat säädökset ja käyttökokemukset. Lisäksi ammoniakin myrkyllisyys aluksella muodostaa turvallisuusriskin: https://gcaptain.com/will-rising-costs-and-safety-risks-sink-ammonias-future-as-a-marine-fuel/
Välimeren päästörajoitusalueen voimaantulo voi lisätä Euroopan kituvaa dieselin kysyntää ensi vuonna 44´000 barrelilla päivässä. Kyse olisi meridieselistä. Tänä vuonna dieselin kysyntä Euroopassa on pudonnut 140´000 barrelia ja ensi vuonna vielä 30´000 barrelia päivässä: https://gcaptain.com/europes-ailing-diesel-demand-to-see-boost-from-new-rule-on-shipping-pollution/
Pohjois-Irlannissa on otettu koekäyttöön hydrokineettinen vuorovesiturbiini: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/tidal-turbines-deployed-in-irish-inlet/1497729.article
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Brittitelakka valmistaa Milford Haveniin itsensäoikaisevan luotsiveneen. Vene on UK:n ensimmäinen vesisuihkulla varustettu 22-metrinen luotsivene: https://www.maritimejournal.com/vessels/right-side-up-for-milford-haven-pilot-boat/1497617.article
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailman talouden odotetaan jatkavan tukevasti 3 % kasvu-uralla ensi vuonna. Keskeisten keskuspankkien odotetaan laskevan ohjauskorkoaan. Sen taustalla on USA:n vahva talous sekä maailmalla odottamattoman hyvä talouden sietokyky ja nopeasti laskenut inflaatio. Aasian nähdään jatkavan vahvana mutta USA:n presidentinvaalien odotetaan muodostavan villin kortin tulevaisuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-set-to-cruise-at-a-solid-3-growth-rate-next-year/
Keskeisten puhtaan teknologian maailmanmarkkinoiden odotetaan kansainvälisen energiajärjestön (IEA) mukaan kolminkertaistuvan yli 2 biljoonaan $:in tulevina vuosina energiasiirtymän edetessä. Uusien teknologioiden nopea käyttöönotto tarjoaa isoja mahdollisuuksia niiden tuotannossa ja kaupassa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-market-for-key-clean-technologies-set-to-triple-to-more-than-2-trillion-over-the-coming-decade-as-energy-transitions-advance/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU on osoittanut 500 miljoonaa € merenkulun innovaatiohankkeisiin. Viimeisin ilmoitus hankkeista koskee etäohjattuja miehittämättömiä pinta-aluksia, hankkeeseen osoitettiin 14,3 miljoonaa €: https://www.maritimejournal.com/industry-news/eu-hands-143-million-to-usv-developer/1497642.article
Huolimatta ostopäälliköiden synkistä ennusteista euroalueen taloudelle osoittavat tilastot, että vuoden kolmannella neljänneksellä bruttokansantuote (GDP) kohosi 0,2 %:sta 0,4 %:iin. Ilmeistä taantumavaaraa ei ole mutta ei myöskään pidä yliarvioida euroalueen talouden vahvuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/eurozone-gdp-surprised-to-the-upside-in-the-third-quarter/
IMO:n pääsihteeri kehottaa panostamaan vihreään siirtymään, digitaalisuuteen ja merenkulun monimuotoisuuteen: https://www.centrumbalticum.org/en/publications/baltic_rim_economies/baltic_rim_economies_3_2024/arsenio_dominguez_decarbonize_digitalize_diversify_navigating_the_maritime_makeover
USA asettaa uusia pakotteita Venäjän LNG harmaalle laivastolle ja Arctic LNG 2 -hankkeelle: https://gcaptain.com/u-s-cracks-down-on-russian-shadow-fleet-and-arctic-lng-project-in-latest-sanctions/
Pakotteiden alaista venäläistä LNG:tä kuljettavat säiliöalukset kerääntyvät Venäjän Kauko-Idän rannikolle, joka on merkki vaikeuksista löytää ostajia yhä kiristyvien länsimaiden pakotteiden keskellä: https://gcaptain.com/sanctioned-russian-lng-tankers-frozen-out-as-west-tightens-grip/
UK aikoo ryhtyä verottamaan henkilöitä, jotka asuvat UK:ssa mutta maksavat veronsa muualle: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/uk-non-doms-face-uncertain-future-as-government-shuns-advice
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Miten tunnistaa pakokaasuanturien väärät lukemat? Syynä on usein huonosti ylläpidetty pakokaasuanalysaattori. Tärkeitä ovat kalibrointi- ja huoltorutiinit sekä laitteen toiminnan seuranta aluksella: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-identify-false-readings-of-exhaust-monitoring-equipment/
Sri Lanka avaa uudelleen saarivaltion pahimman ympäristökatastrofin aiheuttaneen aluksen tutkinnan kolme ja puoli vuotta onnettomuuden jälkeen. Maa hakee 6,4 miljardin $ korvauksia onnettomuuden puhdistustöille vakuutusyhtiöiltä, jolta se on tähän mennessä saanut 12,5 miljoonaa $ korvauksia. Onnettomuudessa mereen joutui aluksen upotetssa tonneittain vaarallisia aineita kuten typpihappoa ja mikromuovirakeita. Jätteitä huuhtoutui saaren länsiosan rannikolle: https://www.maritime-executive.com/article/sri-lanka-s-new-leaders-investigate-mishandling-of-x-press-pearl-disaster
Ukrainan puolustusministeriö on julkaissut 31 päällikön nimet, joiden se väittää kuljettaneen varastettua ukrainalaista viljaa. Ukrainan viljakuljetusten oletetaan putoavan maissin osalta 38 %, vehnän osalta 18 % ja ohran osalta 19 % viime vuodesta. Vastaavan listan se ilmoittaa julkaisevansa pakotteita kiertävistä säiliöalusten päälliköistä: https://splash247.com/ukraine-publishes-list-of-captains-accused-of-shipping-stolen-grain/
Saksalainen kauppa-alus on joutunut laillisuustaistelun ja laajan kiistan keskiöön kuvastaen kansainvälisen lainsäädännön, merenkulun ja geopoliittisten jännitteiden monimutkaisuutta. Eurooppalainen Palestiinan tukikeskus yhdessä Saksan hallinto-oikeuden kanssa on nostanut kanteen pysäyttääkseen aluksella olevien sotilasräjähteiden toimittamisen Israeliin: https://gcaptain.com/cargo-ship-at-center-of-international-controversy-over-explosives-shipment-to-israel/
USA:n oikeusministeriö on langettanut 1,75 miljoonan $ sakot meksikolaiselle laivanvarustajalle MARPOL-rikkomuksista irtolastialuksen pumpattua pilssivesiä separaattorien ohi mereen ja väärennettyä öljypäiväkirjaa. Yksittäisiä miehistön jäseniä tai toimihenkilöitä ei syytetty: https://www.maritime-executive.com/article/mexican-shipmanager-fined-1-75m-for-oily-bilge-water-dumping
Pitkä ja monimutkainen oikeustapaus Baltimoren siltaan törmänneen konttialuksen omistajaa ja varustamoa vastaan on saamassa muotonsa. Tällä hetkellä on 46 kannetta nostettu usalaisessa käräjäoikeudessa. Kantajat pyytävät käsittelyn aloittamista tämän vuoden joulukuussa, kun vastaajat ehdottavat aloitusajankohdaksi tammikuuta vuonna 2027: https://www.maritime-executive.com/article/civil-liability-case-over-dali-begins-to-take-shape-targeting-2026-trial
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
SEA Europe kiirehtii EU komissiota ylläpitämään eurooppalaista lisäarvotilannetta merenkulun hiilineutraaliuden rahoituksessa Euroopan Innovaatiorahastossa: https://www.hellenicshippingnews.com/sea-europe-urges-the-european-commission-to-uphold-european-added-value-condition-for-maritime-decarbonisation-funding-in-the-european-innovation-fund/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
UK:n onnettomuustutkintalautakunnan raportin mukaan yksi risteilymatkustaja kuoli ja 100 loukkaantui risteilyaluksen jouduttua kovaan myrskyyn Biskajalla marraskuussa vuonna 2023. Yli 28 metriä sekunnissa puhaltava tuuli ja 8,5 metriä korkeat aallot pakottivat aluksen vaihtamaan kurssiaan ja palaamaan UK:hon. Aluksella oli 943 matkustajaa ja 503 miehistön jäsentä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/deadly-storm-hits-cruise-ship-in-bay-of-biscay-leaving-1-dead-100-injured/
Video: alus, joka jo taiwanilaisessa satamassa törmäsi nosturiin, haaksirikkoutui saaren rantaa Taiwanin meripelastusviranomaisten evakuoitua raskaskuljetusaluksen 17-henkisen kiinalaismiehistön hädässä olleelta alukselta: https://gcaptain.com/huge-crane-laden-ship-wrecks-in-taiwan-just-weeks-after-taking-out-port-cranes/
Romutus:
Romutusmarkkinat jatkavat alamäessä edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/downward-price-momentum-in-the-ship-demolition-market/
Kriisit ja merirosvous:
Etelä-Kiinan meren alueriidat saattavat johtaa sotaan, johon mukaan sekoitetaan USA. Osapuolina kiistassa ovat Filippiinit, Vietnam, Taiwan ja Brunei sekä Kiina niiden vastapuolena. Se tarkoittaisi myös yhden keskeisen kauppareitin häiriintymistä. Etelä-Kiinan ja Itä-Kiinan merien läpi kulkee vuosittain 7,4 biljoonan $ edestä tavaraa vuosittain. Lisäksi alueen luonnonrikkauksien määrää on vasta alettu arvioimaan: https://www.freightwaves.com/news/disputes-in-south-china-sea-could-disrupt-trade-lanes-lead-to-war-experts-say
USA:n armeijan kuljetuskaluston on havaittu hallituksen tarkastusviraston raportissa olevan niin huonossa kunnossa, että vain 40 % aluksista on tällä hetkellä kykeneviä suoriutumaan tehtävistään: https://gcaptain.com/government-watchdog-blasts-us-army-for-watercraft-failures/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/