Merenkulun uutisia 12.8.2024: datan omistajuus, raportteja, kaasulöytö Etelä-Kiinan merellä, luotsiportaista, isot lippumaat yhteistyöhön, vientirahoitus, jalostaminen ei kannata, tulipaloja ja räjähdyksiä, vahdinvaihto Punaisella merellä, Costa Concordia – da capo.

Mitä tarkoittaa termi?:

CMI (Comité Maritime International): https://comitemaritime.org/about-us/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Kuka omistaa merenkulun tiedon / datan? Italialaisyritys kritisoi voimakkaasti kehitystä, jossa tietyt laitevalmistajat pyrkivät rahastamaan varustamoita heidän omasta tiedostaan. Yrityksen toimitusjohtaja vertaa tilannetta teleyritysten alkuvaiheen virheisiin, jotka raivasivat tietä Skypen kaltaisille sovelluksille:  https://www.hellenicshippingnews.com/oceanly-challenges-data-ownership-practices-in-the-shipping-industry/

Video: Ukraina sanoo tuhonneensa Krimin edustalla olleen käyttämättömän kaasunporauslautan, jota Venäjä on käyttänyt AIS-häirintään: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-destroys-an-offshore-platform-used-for-gps-spoofing

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Raportti: Advanced´n viikkoraportti 32 rahdeista, alusten myynneistä ja myyntihinnoista, romutuksista, uudisrakennuksista, aluskauppojen viitehinnoista, valuuttaeroista, yleisimmistä tavarahinnoista ja varustamoiden osakekehityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-32.pdf

Varustamojohtajan koulutus- ja harjoitusopas on julkaistu sähköisenä: https://maritime-executive.com/magazine/the-maritime-executive-s-training-education-edition-is-out-read-online

Maersk on kastanut kolmannen kaksipolttoainekäyttöisen konttialuksensa Tanskassa. Aluksen kantavuus on 174´000 DWT, siinä on 10 ruumaa ja se kykenee ottamaan yli 16´500 TEU:n lastin. Sekä pääkoneet että apukoneet voivat käyttää metanolia ja dieseliä polttoaineenaan. Metanolia käytettäessä se kykenee vähentämään päivittäistä CO₂-päästöään 280 tonnilla: https://maritime-executive.com/article/maersk-names-third-large-methanol-dual-fuel-boxship-in-denmark

Säiliöalusvarustamot tilaavat nyt MR-luokan aluksia varautuen siihen, että ne kykenevät kuljettamaan sekä raakaäly- että tuotelasteja muuttuvassa markkinatilanteessa: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/mid-range-tanker-owners-maximise-trade-flexibility-new-ships

Atlas Corporation ja Seaspan: https://atlascorporation.com/company/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Raportti: Drewryn kontti-indeksi osoittaa spot-rahtien taittumista: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-3-last-week-2/

2M Allianssi on vähentänyt Euroopan satamakäyntejään ruuhkien välttämiseksi ja parantaakseen aikataulujensa pitävyyttä. Konttien spot-rahdit nousivat parissa kuukaudessa 166 % mutta ovat toimenpiteiden johdosta laskeneet sittemmin 1,6 %: https://gcaptain.com/china-to-n-europe-spot-rates-start-to-fall-as-record-peak-demand-eases/

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Raportti: Affinityn raakaöljy- ja tuotesäiliöalusten rahtitilanne osoittaa laskusuuntaa: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Affinity-Tanker-Weekly-09.08.2024-HSN.pdf

Raportti: Gibsonin mukaan kyse on sesonkikohtaisesta laskusta, joka loppuvuodesta korjaantuu: https://www.gibsons.co.uk/report/seasonal-slowdown/

LNG:n hintakehitystä tukee kova kysyntä Aasiassa, toimitusvaikeudet ja geopoliittiset riskit Lähi-Idässä, myös USA:n LNG-hintoihin kohdistuu uutta painetta. Eurooppaan tuotavan LNG:n hinta on ollut korkea johtuen toimitusvaikeuksista mutta pitkän ajan keskimääräistä tasoa korkeampi varastotaso (86 %) hillitsee tilannetta. Täyttymä on kuitenkin normaalia hitaampaa ja pitää hinnat korkeana: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-flows-to-europe-remain-under-pressure/

Norjalaista putkikaasua tuotiin Luoteis-Eurooppaan ennätystahtiin: https://www.hellenicshippingnews.com/norwegian-piped-gas-exports-to-nw-europe-stay-strong-in-july/

Kiinan suurin offshore öljyn- ja kaasuntuottaja kertoo löytäneensä Etelä-Kiinan mereltä 1´500 metrin syvyydestä vain 210 metriä merenpohjan alla olevan suuren kaasuesiintymän. Kenttä sisältää yli 100 miljardia m³ kaasua, josta saadaan yli 10 miljoonan m³:n päivätuotanto. Löydön epäillään kuitenkin lisäävän alueen geopoliittisia jänniteitä entisestään: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-large-ultra-shallow-gas-field-discovered-in-south-china-sea/

Offshore ja merituulivoima:

Pohjanmerellä on 184 öljynporaustornia ja Meksikonlahdella 175. Artikkelissa kuvataan, miten porauslautta toimii ja viisi suurinta Pohjanmeren lauttaa: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-north-sea-oil-platforms/

Satamat ja terminaalit:

Singaporelainen terminaaliyhtiö on ostamassa 85 % osuutta puolalaisesta intermodaalikuljetusyhtiöstä: https://splash247.com/psa-acquires-polish-intermodal-operator/

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Ruotsin konttimarkkinat kasvoivat 8 % alkuvuonna ja se kasvattaa kiinnostusta myös raideliikenteeseen Ruotsissa. Raideliikenteen saasteettomuus edesauttaa sen käyttöä. Göteborgin satamaa hyödyntävät konttiliikenteen keskuksena sekä suomalaiset että norjalaiset yritykset. Uusia raideliikenteen lastauspaikkoja olivat mm. Haaparanta ja Uumaja: https://www.hellenicshippingnews.com/rail-volumes-on-track-for-record-year-at-nordic-container-terminal/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Maailman suurin bareboat-rahtausta harjoittava konttivarustamo on sopinut kaksipolttoainejärjestelmiä käyttävien konttialusten tilaamisesta vielä nimeämättömien varustamoiden kanssa: https://splash247.com/seaspan-contracts-for-27-containership-newbuilds/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

On hyviä, huonoja ja hirveitä luotsiportaita. Tässä muutama huono: https://www.linkedin.com/feed/update/ugcPost:7228369735225163776/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Maailman suurimmat alusrekisterit ja lippuvaltiot – Liberia, Panama ja Marshall saaret – ovat sopineet tietojenvaihdosta yrittäessään tunnistaa pakotteita välttelevät alukset, jotka jatkuvasti vaihtavat rekisteriä ja omistajaa välttääkseen rangaistukset. Tiedot aluksista löytyvät yhteiseltä alustalta: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/top-ship-registries-launch-shared-database-combat-sanction-evasion

Päivitetyt 8. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/90/EU soveltamissäännöt laivavarusteiden suunnittelu-, valmistus- ja suorituskykyvaatimuksien ja testausnormien osalta sekä komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2023/1667 kumoamisesta annetut toimeenpanosäännöt, jotka täydentävät merenkulun laitedirektiiviä, tulevat voimaan syyskuun 4. päivä 2024. Säännöt koskevat EU-maiden lippujen alla purjehtivien alusten varustamoita, valmistajia, suunnittelijoita ja telakoita: https://www.hellenicshippingnews.com/updated-implementing-regulation-eu-2024-1975-amending-the-med-in-force-from-4-september-2024/

Panama houkuttelee risteilyvarustamoita valitsemaan Panaman kotipaikakseen tarjoamalla niille kotipaikkaetuja menettelytavoissa niiden käydessä Panamassa: https://www.hellenicshippingnews.com/good-news-starts-to-arrive-amp-prioritizes-making-panama-a-home-port-2/

Onko Unkarin tavoitteet Ukrainan suhteen sidoksissa öljyn saatavuuteen Venäjältä? Vaikuttaako se Unkarin käyttäytymiseen EU presidenttikaudella: https://www.hellenicshippingnews.com/energy-group-mols-july-urals-oil-imports-fall-short-of-plan-sources-say/

Venezuela – takana loistava tulevaisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/why-venezuelas-elections-will-have-an-impact-on-the-world-oil-market/

Jo toinen intialaisomisteinen Palaun lipun alla purjehtiva LNG-säiliöalus on lastannut pakotteiden alaisessa Arctic LNG 2 -terminaalissa Venäjän Jäämerellä. Alus lähetti väärennettyä AIS-signaalia siirtymisensä ja lastauksensa aikana. Nykytuotannolla terminaalissa lastaisi alus joka 8. päivä. Venäjän pakotteiden vastainen toiminta tulee pahaan aikaan USA:n kannalta, kun sen pintavalvontakyky Jäämerellä on alimmillaan: https://gcaptain.com/blink-and-youll-miss-it-russia-deploys-second-stealth-lng-tanker-to-sanctioned-gas-project/

Kiina on myöntämässä kiinalaisen roro-aluksen rikkoneen kaasuputken Suomenlahdella 10 kuukautta sitten: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000010625588.html  

Maailmankauppa ja politiikka:

Vientirahoituksen rooli on keskeinen maailman merenkulun kestävyyskasvussa. Merenkulku kuljettaa 11 miljardia tonnia tavaraa joka vuosi, 1,5 tonnia jokaista maailman ihmistä kohden. Vaikka merenkulku on kaikkein hiilineutraalein kuljetusmuoto, tuottaa se silti 3 % kaikista CO₂-päästöistä. Artikkelissa käydään läpi, miten rahoitus voi ohjata merenkulkua tehokkaampaan, kestävämpään ja taloudellisesti kannattavampaan suuntaan: https://www.hellenicshippingnews.com/the-role-of-export-finance-in-global-shippings-sustainable-growth/

Euroalueen talous parani yllättävästi keväällä mutta huolimatta kohonneista palkoista yksityinen kulutus ei ole lähtenyt kasvuun. Yhtenä syynä lienee vaalien jälkeinen tilanne, jossa EU:ssa ja useissa jäsenmaissa päätöksenteko on harvinaisen vaikeaa. EU:n kolmen suuren talouden näkymät ovat latteat: https://www.hellenicshippingnews.com/a-lacklustre-effort-from-the-eurozones-big-three/

USA:n keskuspankki aikoo ilmeisesti laskea ohjauskorkoaan. Samalla se vakuuttelee riippumattomuuttaan poliittisesta tilanteesta ja vaaleista sekä osakemarkkinoiden myllerryksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/fed-policymakers-signal-rate-cuts-ahead-but-not-because-of-market-rout/

Kiinan raaka-ainetuonti on säilynyt tasaisena raakaöljyä lukuunottamatta. Öljyn tuonti on alhaisimmillaan kahteen vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-commodity-imports-show-economy-struggling-for-momentum/

Petrokemian tuottajat Euroopassa ja Aasiassa käyvät selviytymistaistelua. Kiina on jo vuosia rakentanut asemaansa johtavana tuottajana ja Euroopassa kasvaneet tuotantokustannukset ovat syöneet kannattavuutta. Se on johtanut yhdistymisiin, omaisuuden myyntiin, vanhojen laitosten sulkemiseen ja halvemman raaka-aineen vaatimiin jälkiasennuksiin. Kysyntään vaikuttaa toisaalta uusiutuvien energialähteiden lisääntyminen: https://www.hellenicshippingnews.com/analysis-survival-of-the-fittest-petrochemical-makers-battle-global-glut/

Järjestöt, NATO:

Kansainvälinen merijuristien yhteistyöorganisaatio (CMI) on julkaissut uuden vakiokaavakkeen yhteishaveritakuille tarkoituksena yksinkertaistaa prosessia. Artikkelissa kuvataan yhteishaveria ja uuden vakiokaavakkeen tuomia muutoksia ja vaikutuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/tune-up-for-general-average-form/

Venäjä on ylittänyt OPEC+:ssa sovitut päiväkiintiöt ja edessä on tuotannon rajoittaminen, jotta se pääsee yhteisiin tavoitteisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-topped-opec-oil-output-quota-in-july-will-compensate/

Ympäristö:

Ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat riskit uhkaavat Aasian ja Tyynenmeren valtioita. Niiden ruuantuotanto on vaarassa ja lisää alueen nälkä- ja köyhyysongelmia: https://www.hellenicshippingnews.com/why-asia-pacific-must-accelerate-action-against-climate-change-poverty-and-hunger/

Onnettomuudet, romutus:

Yhdeksän vuotta sitten tehty lastitankin muutos edellytti muutoksia höyrylinjoihin. Menettelytapoja, miten höyrylinjoja käytetään muuttuneessa tilanteessa, ei oltu tehty vaan miehistö toimi perinnetiedon ja parhaan taitonsa mukaisesti. Putkistoon jäänyt vesi oli rikkonut venttiilin ja siitä pääsi tulikuumaa höyryä venttiiliä avanneen konemiehen päälle: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-no-procedure-crew-member-suffers-from-severe-skin-burns/

Liki-piti tapaus matkustaja-aluksen ja loistojahdin välillä. Matkustaja-aluksessa oli 480 matkustajaa: https://www.linkedin.com/posts/captain-frank-suma-ba2a5245_videos-of-an-incident-between-a-luxury-charter-ugcPost-7228331555612459008-wtYt

Kaksi maailman kuuluisinta loistojahtia törmäsivät toisiinsa Napolinlahdella. Alukset olivat ankkurissa ja nopea tuuliolosuhteiden muutos aiheutti yhteentörmäyksen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-of-the-worlds-most-famous-luxury-yachts-collide-off-the-coast-of-italy/

Video: Ningbon satamassa olleessa konttialuksessa sattunut kontin räjähtäminen herättää kysymyksiä konttiturvallisuudesta. Räjähdyksen vaikutus sataman toimintaan tai konttimarkkinoihin ei ole merkittävä mutta Kiinan merenkulkuviranomainen muistuttaa laivaajia vaarallisten lastia sisältävien konttien oikeasta käsittelystä: https://splash247.com/beijing-puts-shipping-on-notice-following-hazardous-cargo-blast-in-ningbo/  

Colombon satamassa Sri Lankassa syttyi kannella tulipalo, joka johti räjähdykseen alapuolella ruumassa, 18 vuotta vanhalla konttialuksella. Tulipalo saatiin nopeasti hallintaan. Palon ja räjähdyksen syytä selvitetään: https://splash247.com/fire-on-msc-ship-berthed-in-sri-lanka/

USA:n rannikkovartioston jäänmurtaja Healyssä sattui konehuonepalo heinäkuun lopussa, jonka vuoksi alus joutuu palaamaan Jäämeren partiomatkaltaan takaisin Seattleen. USA:n toinen jäänmurtaja Polar Star on elinkaaripäivityksessä kalifornialaisella telakalla. USA:n jäänmurtajakaluston uudistusohjelma on aloittamista vaille valmis: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-arctic-presence-goes-up-in-smoke-as-icebreaker-healy-suffers-fire/

Kriisit ja merirosvous:

Ukraina etsii hoitajaa takavarikoidulle venäläisalukselle. Alusta on tarkoitus käyttää Khornomorskin satamassa viljavarastona venäläisten tuhottua satamainfrastruktuuria pommituksillaan. Irtolastialus Emmakris III (73´000 DWT) on ollut pysäytettynä Khornomorskissa sodan alusta lähtien. Alus on rekisteröity Panamaan, sen omistajiksi on merkitty Arabiemiraatti-tahot mutta ukrainalaiset saivat osoitettua aluksen omistajien olevan venäläisiä: https://maritime-executive.com/article/ukraine-opens-bidding-seeking-manager-for-seized-russian-bulker

Punaisen meren kriisissä käydään hyökkäysten lisäksi valehyökkäyksillä informaatiosotaa. USA kieltää huthien väitteet hyökkäyksistä sota-aluksia vastaan: https://maritime-executive.com/article/houthis-claim-attacks-on-us-warships-as-centcom-dismisses-disinformation

Huthi-kapinalliset ovat hyökänneet kahden miehitetyn pienveneen voimin säiliöalusta vastaan kranaatein ja ohjuksin. Säiliöalus ja sen miehistö ovat turvassa ja jatkavat matkaansa seuraavaan satamaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oil-tanker-attacked-twice-with-rare-rocket-propelled-grenade-missile-off-yemen/

Huthi-kapinalliset ovat kehittäneet logistiikkaansa kriisin edetessä ja heidän osaamisensa ja dronensa voivat olla jatkossa vientituote: https://www.maritime-executive.com/article/yemen-s-houthi-rebels-build-new-supply-chains-for-maritime-strikes

USA:n lentotukialus on lähtenyt Guamilta Etelä-Kiinan meren kautta Punaiselle merelle vapauttamaan siellä olevaa lentotukialusta. Sen tukena on hävittäjiä, joilla on ohjuksia ja ilmatorjuntajärjestelmiä droneiden tuhoamiseksi. Lentotukialus varautuu myös pienten droneveneiden torjuntaan: https://gcaptain.com/uss-lincoln-crew-headed-for-middle-east-brace-for-conflict/

USA:n maihinnousualus on Kyproksella valmiina tarvittaessa humanitääriseen apuun niin pyydettäessä:   https://gcaptain.com/uss-wasp-docks-in-cyprus-could-assist-civilians-if-mideast-tensions-flare/

Historian havinaa:

Vielä kerran Costa Concordia. AIS-video aluksen surullisesta matkasta kohti katastrofia. Kommentoinnit ovat mielenkiintoista luettavaa: https://www.linkedin.com/posts/cameron-livingstone_maritime-emergency-management-ugcPost-7225236469584412673-rKV3

Mereen sodissa ja sotien jälkeen uponneet ja upotetut alukset muodostavat yhä kasvavan uhan meriluonnolle. Tutkijat käyvät kaikkialla taistelua aikaa vastaan ymmärtääkseen, miten kemikaalit ja ammukset reagoivat ja miten se vaikuttaa meriluontoon: https://www.maritime-executive.com/editorials/unexploded-ordnance-from-the-past-poses-a-threat-to-ocean-s-future

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/